2956 UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W PRZEMKOWIE z dnia 23 września 2002 r. w sprawie uchwalenia “Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie gminy Przemków” Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591) i art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747) Rada Miejska w Przemkowie uchwala, co następuje: |
§ 1
Zatwierdza się “Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie gminy Przemków” stanowiący załącznik do uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Gminy i Miasta w Przemkowie.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
Załącznik do uchwały Rady Miejskiej w Przemkowie z dnia 23 września 2002 r. (poz. 2956)
REGULAMIN DOSTARCZANIA WODY I ODPROWADZANIA ŚCIEKÓW
R o z d z i a ł 1
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Regulamin niniejszy określa prawa i obowiązki Przedsiębiorstwa Wodociągów, Kanalizacji i Ciepłownictwa spółka z o.o. w Przemkowie, zwanego dalej Przedsiębiorstwem oraz Odbiorców usług wodociągowo-kanalizacyjnych świadczonych przez to Przedsiębiorstwo, zwanych dalej Odbiorcami, wynikające z ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747), zwanej ustawą oraz z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 marca 2002 r. w sprawie taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (Dz. U. Nr 26, poz. 257), zwanym rozporządzeniem oraz innych przepisów wykonawczych do tej ustawy i rozporządzenia.
2. Przedsiębiorstwo wykonuje swoją działalność w oparciu o zezwolenie na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków udzielone decyzją Zarządu Gminy i Miasta w Przemkowie z dnia 1 sierpnia 2002 r. nr 1/2002.
3. Odbiorcą usług w znaczeniu niniejszego regulaminu jest każdy, kto korzysta z usług wodociągowo-kanalizacyjnych w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na podstawie zawartej umowy.
R o z d z i a ł 2
§ 2
1. Przedsiębiorstwo, zgodnie z przepisami ustawy, ma obowiązek zapewnić:
a) zdolności dostawcze przyłącza wody zapewniające dostawę wody w ilości określonej w umowie oraz zapewnienie odpowiedniego ciśnienia umożliwiającego normalne użytkowanie na zasadach określonych w obowiązujących przepisach,
b) przepustowość przyłącza zapewniającą odprowadzenie określonej w umowie ilości ścieków,
c) jakość dostarczanej wody spełniającą określone w rozporządzeniu Ministra właściwego do spraw zdrowia wymagania dotyczące jakości, stawiane wodzie przeznaczonej do spożycia przez ludzi,
d) ciągłość i niezawodność dostaw wody oraz odprowadzania ścieków,
e) przyjęcie ścieków w stanie i składzie określonym w obowiązujących przepisach.
2. Odbiorca nie powinien dokonywać zabudowy ani nasadzeń drzew lub krzewów nad przyłączami wodociągowymi w pasie 3 m oraz nad przyłączami kanalizacyjnymi w pasie 5 m. Naruszenie tej zasady uniemożliwia uzyskanie przez Odbiorcę odszkodowania za straty spowodowane przez Przedsiębiorstwo w tym pasie w przypadku likwidacji awarii, daje natomiast możliwość dochodzenia odszkodowań przez Przedsiębiorstwo w wyniku, spowodowanych niedotrzymaniem tego warunku, uszkodzeń należących do niego urządzeń.
3. Odbiorca, który jest właścicielem instalacji kanalizacyjnej do pierwszej studzienki rewizyjnej licząc od strony budynku oraz przyłącza wodociągowego zobowiązany jest do wykonywania na swój koszt wszelkich napraw tych instalacji.
4. Odbiorca nie może przemieszczać wodomierza, zakłócać jego funkcjonowanie, zrywać umieszczone na nim plomby i osłony oraz wykorzystywać instalację wodociągową do uziemiania urządzeń elektrycznych.
§ 3
Odbiorcy usług zobowiązani są do korzystania z zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków w sposób zgodny z przepisami ustawy i niepowodujący pogorszenia jakości usług świadczonych przez Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne oraz nieutrudniający działalności Przedsiębiorstwa, a w szczególności do:
1) utrzymania instalacji wodociągowych w stanie technicznym uniemożliwiającym wtórne zanieczyszczenie wody w wyniku wystąpienia skażenia chemicznego lub bakteriologicznego,
2) utrzymania właściwego stanu technicznego należących do niego instalacji i urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych,
3) zabezpieczenia instalacji przed cofnięciem się wody z instalacji wodociągowej, powrotu ciepłej wody lub wody z instalacji centralnego ogrzewania,
4) natychmiastowego powiadamiania Przedsiębiorstwa o awaryjnych zmianach ilości i jakości odprowadzanych ścieków,
5) nie zmieniania, bez uzgodnień z Przedsiębiorstwem, uzyskanych warunków technicznych przyłączenia do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej,
6) wydzielenia, zgodnie z projektem pomieszczenia lub studni wodomierzowej, przeznaczonej do zainstalowania wodomierza głównego z zaworem oraz utrzymanie tych pomieszczeń w należytym stanie w celu zabezpieczenia wodomierza głównego przed zalaniem, zamarznięciem, uszkodzeniem mechanicznym oraz dostępem osób niepowołanych,
7) w przypadku gdy przyłącze wodociągowe lub kanalizacyjne stanowi własność Odbiorcy usług, jego obowiązkiem jest utrzymywanie go w stanie niepowodującym pogorszenia warunków eksploatacji sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej, a w konsekwencji poziomu usług świadczonych przez Przedsiębiorstwo,
8) użytkowania instalacji kanalizacyjnej w sposób niepowodujący zakłóceń funkcjonowania sieci kanalizacyjnej,
9) poinformowania Przedsiębiorstwa o własnych ujęciach wody oraz instalacjach zasilanych z tych ujęć, w stopniu umożliwiającym ustalenie czy mogą one oddziaływać na instalacje zasilane z sieci eksploatowanej przez Przedsiębiorstwa oraz ustalania ilości ścieków odprowadzanych do kanalizacji,
10) wykorzystywania wody z sieci wodociągowej i przyłącza kanalizacyjnego wyłącznie w celach i na warunkach określonych w umowie o przyłączeniu do sieci,
11) umożliwienia upoważnionym przedstawicielom Przedsiębiorstwa, po okazaniu stosownych dokumentów, wstępu na teren nieruchomości i do pomieszczeń w celach określonych przepisami ustawy oraz niniejszego regulaminu,
12) zabrania się wprowadzania ścieków bytowych i ścieków przemysłowych do urządzeń kanalizacyjnych przeznaczonych do odprowadzania wód opadowych a także wprowadzania ścieków opadowych i wód drenażowych do kanalizacji sanitarnej,
13) zabrania się wprowadzania do urządzeń kanalizacyjnych:
a) odpadów stałych, które mogą powodować zmniejszenie przepustowości przewodów kanalizacyjnych, a w szczególności żwiru, piasku, popiołu, szkła, wytłoczyn, drożdży, szczeciny, ścinków skór, tekstyliów, włókien, nawet jeżeli znajdują się one w stanie rozdrobnionym,
b) odpadów płynnych niemieszających się z wodą, a w szczególności sztucznych żywic, lakierów, mas bitumicznych, smół i ich emulsji, mieszanin cementowych,
c) substancji palnych i wybuchowych, których punkt zapłonu znajduje się w temperaturze poniżej 85 stopni C, a w szczególności benzyn, nafty, oleju opałowego, karbidu, trójnitrotoluenu,
d) substancji żrących i toksycznych, a w szczególności mocnych kwasów i zasad, formaliny, siarczków, cyjanków oraz roztworów amoniaku, siarkowodoru i cyjanowodoru,
e) odpadów i ścieków z hodowli zwierząt, a w szczególności gnojówki, gnojowicy, obornika, ścieków z kiszonek,
f) niezdezynfekowanych ścieków ze szpitali i sanatoriów oraz z zakładów weterynaryjnych.
R o z d z i a ł 3
Szczegółowe warunki i tryb zawierania umów z Odbiorcami usług
§ 4
Dostarczanie wody lub odprowadzanie ścieków odbywa się na podstawie umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków zawartej między Przedsiębiorstwem a Odbiorcą usług.
§ 5
Przedsiębiorstwo jest obowiązane do zawarcia umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków z osobą, której nieruchomość została przyłączona do sieci i która wystąpiła z pisemnym wnioskiem o zawarcie umowy.
§ 6
1. Umowa zawiera w szczególności postanowienia dotyczące:
1) ilości i jakości świadczonych usług wodociągowych lub kanalizacyjnych oraz warunków ich świadczenia,
2) sposobu i terminów wzajemnych rozliczeń,
3) praw i obowiązków stron umowy,
4) procedur i warunków kontroli urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych,
5) dokumentów upoważniających do wstępu na teren nieruchomości i do pomieszczeń Odbiorcy usług,
6) ustaleń zawartych w zezwoleniu, o których mowa w art. 18 ustawy,
7) okresu obowiązywania umowy oraz odpowiedzialności stron za niedotrzymanie warunków umowy, w tym warunków wypowiedzenia.
2. Dokumenty, o których mowa w § 3 pkt 11, stanowią delegację i upoważnienie podpisane przez kierownika Przedsiębiorstwa wodociągowo-kanaliza- cyjnego określające czynności, których wykonanie wymaga wstępu na teren nieruchomości, w szczególności obejmujące:
1) dokonanie odczytu i sprawdzenia prawidłowości działania urządzenia pomiarowego i wodomierza głównego lub wodomierzy w lokalach,
2) wykonanie prac konserwacyjno-remontowych oraz kontrolę, czy korzystania z usług jest zgodne z warunkami regulaminu.
§ 7
Umowa, może być zawarta z osobą, która posiada tytuł prawny do korzystania z obiektu budowlanego, do którego ma być dostarczana woda lub z którego mają być odprowadzane ścieki albo z osobą, która korzysta z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym.
§ 8
Jeżeli nieruchomość jest zabudowana budynkami wielolokalowymi umowa zawierana jest z właścicielem budynku lub z zarządcą nieruchomości wspólnej.
§ 9
Na wniosek właściciela lub zarządcy budynku wielolokalowego Przedsiębiorstwo zawiera umowy na rozliczanie opłat za wodę i ścieki z korzystającymi z lokali osobami, o których mowa w § 7 i 8, jeżeli:
1) we wszystkich lokalach są zainstalowane wodomierze w sposób uzgodniony z Przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym,
2) zainstalowane wodomierze spełniają wymagania Polskich Norm oraz wymagania uzgodnione z Przedsiębiorstwem odnośnie ich typu,
3) możliwy jest odczyt wskazań wodomierzy,
4) wnioskodawca i przedsiębiorstwo ustalili sposób rozliczeń różnicy wskazań między wodomierzem głównym a wodomierzami zainstalowanymi w poszczególnych lokalach oraz zasady ich utrzymania, potwierdzony pisemną zgodą wszystkich osób korzystających z lokali,
5) został uzgodniony i potwierdzony pisemną zgodą wszystkich osób korzystających z lokali, sposób przerwania dostarczania wody do lokalu bez zakłóceń dostaw wody w pozostałych lokalach.
§ 10
Podpisanie umowy o dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków, w związku z przyłączeniem do sieci, następuje po podpisaniu przez strony protokołów z prób i odbiorów wykonanych, w ramach realizacji przyłączy, prac budowlano-montażowych.
§ 11
Zawór za wodomierzem głównym oraz pierwsza studzienka licząc od strony budynku, a w przypadku jej braku granica nieruchomości (ewentualnie urządzenie pomiarowe znajdujące się na przyłączu kanalizacyjnym) są miejscem wydania rzeczy w rozumieniu Kodeksu cywilnego.
§ 12
W przypadku zmiany Odbiorcy usług, następuje wygaśnięcie umowy zawartej z dotychczasowym Odbiorcą.
§ 13
Taryfowe ceny i stawki opłat, jako określane, zgodnie z przepisami ustawy przez Przedsiębiorstwo i zatwierdzane uchwałą Rady Gminy, nie podlegają ustalaniu w oparciu o umowę o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków.
R o z d z i a ł 4
Sposób rozliczeń w oparciu o ceny i stawki opłat ustalone w taryfach
§ 14
Zasady rozliczeń za zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków określają przepisy ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. Zgodnie z ustawą:
1) rozliczenia za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków są prowadzone przez Przedsiębiorstwo z Odbiorcami usług na podstawie określonych w taryfach cen i stawek opłat oraz ilości dostarczonej wody i odprowadzonych ścieków,
2) ilość wody dostarczonej do nieruchomości ustala się na podstawie wskazania wodomierza głównego, a w przypadku jego braku w oparciu o przeciętne normy zużycia wody, ustalane na podstawie rozporządzenia, o którym mowa w art. 27 ustawy,
3) ilość odprowadzonych ścieków ustala się na podstawie wskazań urządzeń pomiarowych,
4) w razie braku urządzeń pomiarowych ilość odprowadzonych ścieków ustala się na podstawie umowy jako równą ilości wody pobranej lub określonej w umowie,
5) w rozliczeniach odprowadzonych ścieków, ilość bezpowrotnie zużytej wody uwzględnia się wyłącznie w przypadkach, gdy wielkość jej zużycia na ten cel ustalona jest na podstawie dodatkowego wodomierza zainstalowanego na koszt Odbiorcy usług,
6) jeżeli odprowadzającym ścieki jest zakład produkcyjny nieposiadający urządzeń pomiarowych, ilość odprowadzanych ścieków ustala się w umowie między dostawcą a Odbiorcą ścieków, z uwzględnieniem udokumentowanej ilości bezpowrotnie zużytej wody do celów produkcyjnych i technologicznych.
§ 15
Zgodnie z przepisami rozporządzenia, art. 17:
1) Odbiorca usług dokonuje zapłaty za dostarczoną wodę i odprowadzone ścieki w terminie określonym w fakturze, który nie może być krótszy niż14 dni od daty jej dostarczenia,
2) zgłoszenie przez Odbiorcę usług zastrzeżeń do wysokości rachunku nie wstrzymuje jego zapłaty,
3) w przypadku stwierdzenia nadpłaty, zostanie ona zaliczona na poczet przyszłych należności, a na żądanie Odbiorcy usług jej zwrot następuje w ciągu 14 dni od daty złożenia wniosku w tej sprawie.
§ 16
Przedsiębiorstwo obciąża gminę na podstawie cen i stawek opłat ustalonych w Taryfie za wodę:
1) pobraną z publicznych studni i zdrojów ulicznych,
2) zużytą do zasilania publicznych fontann i na cele przeciwpożarowe,
3) zużytą do zraszania publicznych ulic i publicznych terenów zielonych.
§ 17
Ustala się dwumiesięczny okres obrachunkowy.
R o z d z i a ł 5
Warunki przyłączania do sieci
§ 18
1. Przedsiębiorstwo jest obowiązane przyłączyć do sieci nieruchomość osoby ubiegającej się o przyłączenie do sieci jeżeli istnieją techniczne możliwości świadczenia usług.
2. Możliwości te warunkowane są usytuowaniem nieruchomości oraz zdolnościami dostawczymi istniejącej sieci wodociągowej oraz zdolnościami przepustowymi istniejącej sieci kanalizacyjnej.
3. W przypadku, gdy nieruchomość Odbiorcy usług usytuowana jest w miejscu dla którego w momencie realizacji przyłącza, uchwalone zgodnie z wymaganiami art. 19, art. 21, art. 24 ustawy, przez Radę Gminy plany rozwoju i modernizacji, określone nie przewidują wyposażenia w urządzenia wodociągowo-kanalizacyjne, Odbiorca może je wybudować a potem przekazać Przedsiębiorstwu na warunkach uzgodnionych w umowie o przyłączeniu.
4. Realizację budowy:
a) przyłącza do sieci wodociągowej,
b) przyłącza do sieci kanalizacyjnej, na odcinku łączącym wewnętrzną instalację kanalizacyjną w nieruchomości Odbiorcy z pierwszą studzienką, licząc od strony budynku, a w przypadku jej braku, do granicy nieruchomości,
c) studni wodomierzowej, pomieszczenia przewidzianego do lokalizacji wodomierza głównego i urządzenia pomiarowego, zapewnia na własny koszt osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci,
d) koszty zainstalowania i utrzymania wodomierza głównego pokrywa Przedsiębiorstwo a urządzenia pomiarowego Odbiorca usług.
§ 19
Przyłączenie do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej następuje na podstawie umowy o przyłączeniu i po spełnieniu technicznych warunków przyłączenia, określonych przez Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, zwanych dalej “warunkami przyłączenia”.
§ 20
1. Z wnioskiem o przyłączenie do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej może występować osoba, która ma być przyłączona do sieci, posiadająca tytuł prawny do korzystania z nieruchomości albo osoba, która korzysta z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym.
2. Osoba, o której mowa w ust. 1, składa w Przedsiębiorstwie wodociągowo-kanalizacyjnym wniosek o określenie warunków przyłączenia.
3. Wzór wniosku, o którym mowa w ust. 1 i 2, ustala Przedsiębiorstwo.
§ 21
1. Wniosek o przyłączenie do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej powinien w szczególności zawierać:
1) oznaczenie wnioskodawcy,
a) określenie:
– rodzaju i parametrów instalacji odbiorczych,
– charakterystyki zużycia wody,
– rodzaju i ilości, a w przypadku przemysłowych Odbiorców usług również jakości odprowadzanych ścieków,
– przeznaczenia wody,
2) informacje określające charakterystykę techniczną obiektu, do którego będzie dostarczana woda, w szczególności:
a) powierzchnię użytkową i rodzaj lokali (mieszkalne, użytkowe, inne) w budynkach zasilanych w wodę,
b) wyposażenie lokali i obiektów w urządzenia zużywające wodę i odprowadzające ścieki,
3) proponowany termin rozpoczęcia poboru wody.
2. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, osoba ubiegająca się o przyłączenie do sieci, powinna załączyć:
1) dokument potwierdzający tytuł prawny do korzystania z nieruchomości, której dotyczy wniosek,
2) mapę sytuacyjną, określającą usytuowanie nieruchomości, o której mowa w ust. 1, względem istniejących sieci wodociągowej i kanalizacyjnej oraz innych obiektów i urządzeń uzbrojenia terenu.
§ 22
1. Przedsiębiorstwo określa warunki przyłączenia i przekazuje wnioskodawcy wraz z projektem umowy o przyłączenie, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w § 21 regulaminu.
2. Warunki przyłączenia są ważne dwa lata od dnia ich określenia.
3. Warunki przyłączenia powinny określać w szczególności:
1) miejsca i sposób przyłączenia sieci wodociągowej i kanalizacyjnej z instalacjami Odbiorcy,
2) przepływ obliczeniowy wody i odprowadzanych ścieków lub urządzenia sanitarne i techniczne, w których zużywana jest woda i odprowadzane są ścieki.
4. Wymagania dotyczące:
1) miejsca zainstalowania wodomierza głównego,
2) miejsca zainstalowania urządzenia pomiarowego,
3) jakości odprowadzanych ścieków.
5. Termin ważności warunków przyłączenia.
§ 23
Umowa o przyłączenie w szczególności określa:
1) strony zawierające umowę,
2) zakres prac projektowych i budowlano-montażowych oraz prac związanych z przeprowadzaniem prób i odbiorów końcowych, wykonanych przez strony,
3) sposób koordynacji prac wykonawczych przez strony oraz kontroli dotrzymywania wymagań określonych w warunkach przyłączenia,
4) terminy:
a) zakończenia budowy przyłącza oraz terminy przeprowadzenia niezbędnych prób i odbiorów częściowych,
b) przeprowadzenia prób końcowych i końcowego odbioru przyłącza,
5) przewidywany termin rozpoczęcia zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków,
6) odpowumowyo przyłączenie,
7) inne ustalenia w uzasadnionych przypadkach, np. określonych w § 19 lub § 21 pkt 1.
§ 24
1. Umowa o przyłączenie stanowi podstawę do rozpoczęcia realizacji prac projektowych i budowlano--montażowych.
2. Określone w umowie o przyłączenie próby i odbiory częściowe oraz końcowe są przeprowadzane przy udziale upoważnionych przedstawicieli stron.
3. Wyniki prób i odbiorów, o których o, których wzory określa Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne.
R o z d z i a ł 6
Możliwości dostępu do usług wodociągowo-kanalizacyjnych
§ 25
Potencjalni Odbiorcy usług wodociągowo-kanalizacyjnych mogą uzyskać informacje dotyczące dostępności tych usług:
1) w Urzędzie Gminy, który udostępnia nieodpłatnie wgląd:
a) w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy,
b) w miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego,
c) w regulamin świadczenia usług,
d) w warunki udzielania zezwolenia na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków,
2) w Przedsiębiorstwie udostępniającym nieodpłatnie wgląd w:
a) wieloletnie plany rozwoju i modernizacji,
b) regulamin świadczenia usług.
R o z d z i a ł 7
Sposób postępowania w przypadku niedotrzymania ciągłości usług i odpowiednich parametrów dostarczanej wody i odprowadzanych ścieków oraz obowiązków odbiorcy, a w szczególności sposoby załatwiania reklamacji i wymiany informacji
§ 26
1. Przedsiębiorstwo zobowiązane jest do udzielania Odbiorcom usług informacji dotyczących występujących zakłóceń zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków oraz awarii urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych.
2. Wstrzymanie zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków może nastąpić bez uprzedniego zawiadomienia Odbiorców w przypadkach, gdy występują warunki stwarzające zagrożenie dla życia, zdrowia i środowiska lub uniemożliwiające świadczenia usług, w szczególności gdy:
1) z powodu awarii sieci nie ma możliwości prowadzenia zaopatrzenia w wodę lub odprowadzania ścieków,
2) dalsze funkcjonowanie sieci stwarza bezpośrednie zagrożenie dla życia, zdrowia lub środowiska.
3. O wstrzymaniu zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, o którym mowa w ust. 2, Przedsiębiorstwo niezwłocznie informuje Odbiorców, w sposób zwyczajowo przyjęty.
§ 27
1. Przedsiębiorstwo powiadamia Odbiorców w sposób zwyczajowo przyjęty o planowanych przerwach w dostawie wody oraz przewidywanym obniżeniu jej jakości w przypadku:
1) braku wody na ujęciu lub jej zanieczyszczeniu w sposób niebezpieczny dla zdrowia,
2) konieczności przeprowadzenia niezbędnych napraw urządzeń ,
3) potrzeby zwiększenia dopływu wody do hydrantów pożarowych,
4) przerw w zasilaniu energetycznym urządzeń,
5) uszkodzenia instalacji odbiorczej, grożącego niebezpieczeństwem.
2. Przedsiębiorstwo zwolnione jest z tego obowiązku w przypadku przerw wywołanych awarią lub innym nagłym, niedającym się przewidzieć zdarzeniem i to w wypadku, gdy przewidywany czas trwania przerw wynosi więcej niż cztery godziny. Za skutki obniżenia poziomu jakości usług wymienione w tym paragrafie Przedsiębiorstwo nie ponosi odpowiedzialności odszkodowawczej.
3. W przypadku przerwy w dostawie wody trwającej dłużej niż 12 godzin przedsiębiorstwo winno zorganizować dostawy wody środkami obwoźnymi lub wskazać zastępcze punkty poboru wody.
§ 28
1. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne może odciąć dostawę wody lub zamknąć przyłącze kanalizacyjne, jeżeli:
1) przyłącze wodociągowe lub przyłącze kanalizacyjne wykonano niezgodnie z przepisami prawa,
2) Odbiorca usług nie uiścił opłat za pełne dwa okresy obrachunkowe następujące po dniu otrzymania upomnienia w sprawie uregulowania zaległej opłaty,
3) jakość wprowadzanych ścieków nie spełnia wymogów określonych w przepisach prawa lub stwierdzono celowe uszkodzenie albo pominięcie urządzenia pomiarowego,
4) został stwierdzony nielegalny pobór wody lub nielegalne odprowadzanie ścieków, to jest bez zawarcia umowy, jak również przy celowo uszkodzonych albo pominiętych wodomierzach lub urządzeniach pomiarowych.
2. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, które odcięło dostawę wody, jest obowiązane do równoczesnego udostępnienia zastępczego punktu poboru wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi i poinformowania o możliwościach korzystania z tego punktu.
3. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne o zamiarze odcięcia dostawy wody lub zamknięcia przyłącza kanalizacyjnego oraz o miejscach i sposobie udostępniania zastępczych punktów poboru wody zawiadamia Powiatowego Inspektora Sanitarnego, Zarząd Gminy oraz odbiorcę usług co najmniej na 20 dni przed planowanym terminem odcięcia dostaw wody lub zamknięcia przyłącza kanalizacyjnego.
4. Przedsiębiorstwo nie ma obowiązku udostępnienia zastępczego punktu poboru wody do celów gospodarczych lub produkcyjnych.
5. Wznowienie dostarczania wody i odprowadzania ścieków następuje w ciągu 48 godzin od ustania przyczyn odcięcia dostawy wody lub zamknięcia przyłącza kanalizacyjnego.
§ 29
Jeżeli w wyniku nieprawidłowej eksploatacji przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego, będącego własnością Odbiorcy, powstanie zagrożenie istotnego obniżenia poziomu usług świadczonych przez Przedsiębiorstwo, wzywa ono Odbiorcę do niezwłocznego usunięcia przyczyn zagrożeń, a w przypadku gdy takie wezwanie nie jest skuteczne, może okresowo odciąć dopływ wody lub odpływ ścieków i przystąpić do usuwania przyczyn zagrożenia, obciążając Odbiorcę poniesionymi w związku z tymi pracami kosztami. W przypadku odcięcia dopływu wody Przedsiębiorstwo udostępnienia zastępczy punkt poboru wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi i informuje o możliwościach korzystania z tego punktu.
§ 30
Jeżeli strony nie ustaliły w umowie o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków inaczej, obowiązują następujące wymagania w zakresie udzielania informacji i odpowiedzi, w związku z niedotrzymaniem ciągłości usług i odpowiednich parametrów dostarczanej wody i wprowadzanych do sieci kanalizacyjnej ścieków:
– udzielenie informacji na żądanie Odbiorców następuje w ciągu:
a) 12 godzin – na telefoniczne żądanie określenia przewidywanego terminu usunięcia przerw i zakłóceń w świadczeniu usług,
b) 7 dni – na pisemne żądanie usunięcia przerw i zakłóceń, o których mowa w pkt a,
c) 14 dni – na pisemne i telefoniczne skargi i zażalenia, wymagające przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego.
§ 31
Przedsiębiorstwo zobowiązane jest do zawiadomienia Odbiorców usług o planowanych zmianach warunków technicznych zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków z wyprzedzeniem umożliwiającym dostosowanie instalacji do nowych warunków, nie krótszym niż 12 miesięcy.
§ 32
1. Odbiorca usług ma prawo zgłaszania reklamacji dotyczących ilości i jakości świadczonych usług oraz wysokości opłat za usługi.
2. Reklamacje, o których mowa w ust. 1, wnoszone są na piśmie osobiście przez zainteresowanego w siedzibie Przedsiębiorstwa, listem poleconym lub za pomocą poczty elektronicznej i rozpatrywane są przez Zarząd Przedsiębiorstwa.
3. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne zobowiązane jest do powiadomienia zainteresowanego o sposobie załatwiania reklamacji w terminie 14 dni od daty wpływu.
§ 33
W przypadku, gdy w wyniku niedotrzymania z powodu zaniedbań Przedsiębiorstwa, określonych w umowie, wymienionych w § 2, wskaźników poziomu usług, Odbiorca usług poniósł straty, Przedsiębiorstwo w pełni je zrekompensuje, po ich wcześniejszym udokumentowaniu.
R o z d z i a ł 8
Przepisy karne i kary pieniężne
§ 34
1. Kto bez uprzedniego zawarcia umowy, o której mowa w rozdz. 2 USTAWY, pobiera wodę z urządzeń wodociągowych, podlega karze grzywny do 5.000 zł.
2. Kto zrywa lub uszkadza plomby umieszczone na urządzeniach pomiarowych lub zaworze odcinającym, podlega karze grzywny do 5 000 zł.
3. Kto nie dopuszcza przedstawiciela Przedsiębiorstwa do wykonania czynności określonych
w art. 6.2 ustawy, podlega karze grzywny do 5.000 zł.
4. Kto bez uprzedniego zawarcia umowy, o której mowa w rozdz. 2 ustawy, wprowadza ścieki do urządzeń kanalizacyjnych, podlega karze ograniczenia wolności albo karze grzywny do 10 000 zł.
5. Obok orzeczenia kary organ orzekający może nałożyć obowiązek zapłaty nawiązki na rzecz Przedsiębiorstwa, w wysokości 1 000 zł za każdy miesiąc, w którym nastąpiło bezumowne pobieranie wody z urządzeń wodociągowych lub wprowadzanie ścieków do urządzeń kanalizacyjnych tego Przedsiębiorstwa.
6. Orzekanie w sprawach o czyny, o których mowa w ust. 1–3, następuje na podstawie przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.
R o z d z i a ł 9
Postanowienia końcowe
§ 35
Ze względu na zmiany uwarunkowań prawnych realizowanych usług Przedsiębiorstwo przygotuje i dostarczy Odbiorcom, którzy już są podłączeni do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej nowe umowy o zaopatrzeniu w wodę lub odprowadzaniu ścieków.
§ 36
W sprawach nieobjętych niniejszym regulaminem obowiązują przepisy prawa, a w szczególności ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747), rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 marca 2002 r. w sprawie taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (Dz. U. Nr 26, poz. 257) oraz innych przepisów wykonawczych do tej ustawy i rozporzadzenia wraz z przepisami wykonawczymi wydanymi na podstawie ustawy.
§ 37
Przedsiębiorstwo zobowiązane jest do bezpłatnego udostępniania niniejszego regulaminu Odbiorcom jego usług w siedzibie Spółki.
§ 38
Regulamin niniejszy został zatwierdzony uchwałą Rady Miejskiej w Przemkowie nr XL/284/02 z dnia 23 września 2002 r. i obowiązuje po upływie 14 dni od daty ogłoszenia jej w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.