2845

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ WAŁBRZYCHA

z dnia 30 sierpnia 2002 r.

w sprawie wprowadzenia “Szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Wałbrzych”, ustalającego szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Wałbrzych

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 3, art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40, art. 41 ust. 1 oraz art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), art. 3 i art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132, poz. 622 z późn. zm.) Rada Miejska Wałbrzycha uchwala, co następuje:

§ 1

Wprowadza się “Szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Wałbrzych”, stanowiące załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miasta Wałbrzycha.

§ 3

Uchwała wchodzi w życie w terminie 14 dni od jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

§ 4

Traci moc uchwała Rady Miejskiej Wałbrzycha nr LI/84/2002 z dnia 27 maja 2002 r. w sprawie wprowadzenia “Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Wałbrzych”.

PRZEWODNICZĄCY
RADY MIEJSKIEJ
BOGUSŁAW DYSZKIEWICZ

 Załącznik do uchwały Rady Miejskiej Wałbrzycha z dnia 30 sierpnia 2002 r. (poz. 2845)

Szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Wałbrzych

R o z d z i a ł 1

Postanowienia ogólne

§ 1

Szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Wałbrzych zwane są dalej Zasadami.

§ 2

Ilekroć w Zasadach jest mowa o:

1) ustawie u.c.p. – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 kwietnia 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132, poz. 622 z późn. zm.),

2) ustawie o odpadach – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 62, poz. 628 z późn. zm.),

3) odpadach komunalnych drobnych – należy przez to rozumieć odpady komunalne w rozumieniu ustawy o odpadach, które ze względu na swoje rozmiary i masę mogą być zbierane w pojemnikach stanowiących wyposażenie nieruchomości,

4) odpadach komunalnych wielkogabarytowych – należy przez to rozumieć odpady komunalne w rozumieniu ustawy o odpadach, które ze względu na swoje rozmiary i masę nie mogą być zbierane w pojemnikach stanowiących wyposażenie nieruchomości,

5) składowisku odpadów komunalnych – należy przez to rozumieć obiekt budowlany przeznaczony do skłądowania odpadów, w Wałbrzychu składowisko odpadów komunalnych znajduje się przy ul. Beethovena,

6) punkcie zlewnym – należy przez to rozumieć miejsce zlokalizowane przy kolektorze sanitarnym, przystosowane do przyjmowania nieczystości ciekłych dowożonych pojazdami asenizacyjnymi. Punkt zlewny w Wałbrzychu znajduje się przy ul. Piotrowskiego i jest w dyspozycji WZWiK,

7) gruzowisku – należy przez to rozumieć wyznaczone miejsce do gromadzenia ziemi i gruzu, z wyłączeniem gruzu zanieczyszczonego produktami smołopodobnymi, w Wałbrzychu gruzowisko miejskie znajduje się przy ul. Świdnickiej,

8) podmiotach uprawnionych – należy przez to rozumieć jednostki organizacyjne lub przedsiębiorstwa prowadzące działalność w zakresie zbierania, transportu, odzysku lub unieszkodliwiania odpadów komunalnych, opróżnianiu zbiorników bezodpływowych i transporcie nieczystości ciekłych, a także ochronie przed bezdomnymi zwierzętami, posiadające stosowne zezwolenia na tego typu działalność,

9) osobach utrzymujących zwierzęta domowe – należy przez to rozumieć ich właścicieli lub opiekunów,

10) wraku pojazdu – należy przez to rozumieć zdewastowany pojazd mechaniczny, pozbawiony tablic rejestracyjnych i innych znamion umożliwiających ustalenie jego właściciela.

§ 3

Regulamin obowiązuje:

1) właścicieli nieruchomości,
2) wszystkich korzystających z terenów, do których tytuł prawny ma gmina,
3) zarządy dróg,
4) przedsiębiorców użytkujących tereny służące komunikacji publicznej,
5) kierowników budów.

§ 4

Postanowienia Zasad podmioty wymienione w § 3 realizują samodzielnie (w oparciu o obowiązujące przepisy, a w szczególności zgodnie z ustawą o odpadach i u.c.p.) lub przez zawarcie umów z podmiotami uprawnionymi.

R o z d z i a ł 2

Wymagania w zakresie utrzymania porządku i czystości na terenie nieruchomości i terenach użytku publicznego

§ 5

1. Obowiązki właścicieli nieruchomości:

1) utrzymanie na terenie nieruchomości czystości i porządku,

2) wyposażenie nieruchomości w pojemniki służące do gromadzenia odpadów stałych w ilości niezbędnej do gromadzenia odpadów w okresie pomiędzy ich opróżnieniem, zgodnie z warunkami wymienionymi w rozdziale 3,

3) utrzymanie urządzeń do gromadzenia odpadów komunalnych w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, w przypadku zbiorników bezodpływowych – również do przeprowadzenia okresowej kontroli szczelności (nie rzadziej jednak niż jeden raz na 2 lata).

2. Właściciele nieruchomości, na których znajdują się tereny lub obiekty służące użyteczności publicznej, mają obowiązek ustawienia koszy na śmieci i ich opróżniania z częstotliwością zapobiegająca przepełnieniu.

§ 6

Lokalizacja pojemników na odpady komunalne i zasady ich użytkowania.

1. Pojemniki na odpady komunalne drobne powinny być ustawione w miejscach łatwo dostępnych zarówno dla mieszkańców, jak i pracowników jednostki wywozowej i nie mogą stanowić utrudnienia dla mieszkańców posesji i użytkowników dróg, powinny zabezpieczać znajdujące się w nich odpady przed wywiewaniem, pyleniem, wydzielaniem odoru.

2. Pojemniki należy ustawić w miarę możliwości w granicach nieruchomości, co najmniej 10 m od budynku, dopuszcza się możliwość postawienia pojemnika w mniejszej odległości, gdy warunki terenowe nie pozwalają na zachowanie wymienionej normy.

3. Do pojemników na odpady komunalne drobne nie wolno wrzucać śniegu, lodu, żużla, gorącego popiołu, gruzu budowlanego, szlamów oraz substancji toksycznych, żrących i wybuchowych, oraz odpadów medycznych i pochodzących z działalności gospodarczej, zabronione jest wypalanie odpadów zgromadzonych w pojemnikach.

4. W przypadku stwierdzenia, że w pojemniku znajdują się niedozwolone odpady, pracownicy jednostki wywozowej mogą odmówić jego opróżnienia.

5. Odpady powstałe w wyniku remontu lub przebudowy mogą być gromadzone wyłącznie w dostarczonych do tego celu pojemnikach kontenerowych. Dopuszcza się czasowe gromadzenie gruzu i jego uprzątnięcie w inny sposób, po uprzednim uzgodnieniu warunków z właścicielem nieruchomości.

§ 7

1. Mycie pojazdów mechanicznych poza myjniami jest dopuszczalne w miejscach spełniających obowiązujące przepisy i uzgodnionych z właścicielem nieruchomości.

2. Dopuszcza się wykonywanie prostych napraw i regulacji pojazdów mechanicznych poza warsztatami naprawczymi, z wyłączeniem napraw blacharsko-lakierniczych, pod warunkiem:

1) zapewnienia bezpieczeństwa osób przebywających w pobliżu miejsca naprawy,
2) zapewnienie porządku i czystości w miejscu naprawy,
3) nie powodowania uciążliwości dla środowiska.

R o z d z i a ł 3

Wskaźniki służące do ustalania wyposażenia nieruchomości w pojemniki do gromadzenia odpadów komunalnych

§ 8

Niżej wymienione wskaźniki należy traktować jako parametry wyjściowe przy zawieraniu umowy między właścicielem nieruchomości a przedsiębiorstwem wywozowym.

1. Wielkość i liczbę pojemników obsługujących nieruchomość określa się w oparciu o:

1) średni roczny wskaźnik objętościowy nagromadzenia odpadów,
2) liczbę stałych mieszkańców nieruchomości,
3) wymaganą w ust. 2 minimalną częstotliwość opróżniania pojemników.

2. Odpady zbierane w pojemnikach powinny być usuwane z terenu nieruchomości okresowo, w terminach uzgodnionych z przedsiębiorstwem wywozowym ale z częstotliwością nie rzadziej niż:

1) raz na dwa tygodnie – w okresie zimowym i wiosennym,
2) raz na tydzień – w pozostałym okresie roku.

3. Nieruchomość zabudowana domem jednorodzinnym powinna być wyposażona co najmniej w jeden pojemnik o objętości nie mniejszej niż 60 l. Dozwolone jest wspólne korzystanie przez kilku właścicieli nieruchomości z pojemnika z zachowaniem norm określonych w ust. 5–7.

4. Dla budynków wielorodzinnych przyjmuje się normatyw w wysokości 25 litrów na 1 zameldowaną osobę.

5. Dla obiektów gastronomicznych przyjmuje się normatyw w wysokości 20 litrów na 1 miejsce konsumpcyjne.

6. Dla placówek handlowych i usługowych przyjmuje się normatyw w wysokości 5 litrów na 1 m2 powierzchni całkowitej lokalu.

7. Dla Pracowniczych Ogrodów Działkowych przyjmuje się normatyw w wysokości 10 litrów na 1 działkę wchodzącą w skład ogrodu.

8. Dla pozostałych obiektów użyteczności publicznej i obsługi ludności przyjmuje się normatyw w wysokości 5 litrów na 1 osobę zatrudnioną w obiekcie.

9. Dopuszcza się stosowanie worków foliowych polietylenowych o pojemności do 60 l w sytuacjach krótkotrwałego zwiększenia ilości odpadów komunalnych:

1) w domkach jednorodzinnych – dla nadmiaru odpadów, jako uzupełnienie pojemników,
2) w placówkach handlowych i usługowych,
3) przy jesiennych porządkach – do zbioru liści.

10) Na warunkach określonych w umowie z przedsiębiorstwem wywozowym nieruchomość wielorodzinna może być wyposażona w mniejszą liczbę pojemników, jeżeli zostaje zwiększona częstotliwość opróżnień. W takim przypadku niezbędną objętość pojemników ustala się poprzez podzielenie objętości określonej w ust. 1–5 przez liczbę opróżnień w okresie wynikającym z umowy.

R o z d z i a ł 4

Selektywna zbiórka odpadów

§ 9

1. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do stworzenia warunków umożliwiających selektywną zbiórkę odpadów, między innymi poprzez:

1) organizowanie miejsc selektywnej zbiórki odpadów,
2) zawarcia stosownych umów na odbiór wyselekcjonowanych odpadów,
3) wyposażenia miejsc selektywnej zbiórki odpadów w pojemniki do gromadzenia odpadów.

2. Pojemniki na wyselekcjonowane odpady powinny być oznakowane w sposób następujący:

1) kolor niebieski – makulatura,
2) kolor żółty – tworzywa sztuczne,
3) kolor biały – szkło białe,
4) kolor zielony – szkło mieszane,
5) kolor fioletowy – aluminium,
6) kolor czerwony – odpady niebezpieczne pochodzące z gospodarstw domowych,
7) kolor brązowy – odpady pochodzenia organicznego, podlegające biodegradacji.

R o z d z i a ł 5

Deratyzacja

§ 10

1. Obowiązkowi deratyzacji podlegają: budynki mieszkalne, zakłady pracy, obiekty służby zdrowia, obiekty komunalne, obiekty produkcji i obrotu żywnością oraz inne obiekty i obszary użyteczności publicznej.

2. Deratyzacja jest dokonywana w miarę potrzeb, lecz nie rzadziej niż 2 razy w roku (w marcu i w październiku).

3. Przeprowadzenie deratyzacji jest obowiązkiem właściciela nieruchomości.

R o z d z i a ł 6

Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe

§ 11

1. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do sprawowania nad nimi właściwej opieki, w sposób niepowodujący zagrożenia i uciążliwości dla osób trzecich, a w szczególności przez:

1) zapewnienie opieki weterynaryjnej,
2) zaopatrzenie w znaczek identyfikacyjny psa (adres właściciela lub nr tel.),
3) utrzymanie w sposób niepowodujący hałasu uciążliwego dla osób trzecich,
4) wyprowadzanie psa na smyczy i w kagańcu,
5) przestrzeganie bezpieczeństwa mieszkańców i czystości w miejscach publicznych,
6) niezwłoczne usunięcie zanieczyszczenia spowodowanego przez wyprowadzane zwierzę,
7) w przypadku pozostawiania nieuwiązanego psa na terenie ogrodzonej posesji – umieszczenie tabliczki na ogrodzeniu (uniemożliwiającym wydostanie się psa na zewnątrz) ostrzegającej przed ewentualnym niebezpieczeństwem,
8) zgłoszenie do podmiotu uprawnionego padłego zwierzęcia w celu właściwego unieszkodliwienia zwłok.

2. Zabrania się pozostawienia psa w miejscach publicznych bez dozoru, jeżeli nie jest należycie uwiązany.

§ 12

1. Psy nieuwiązane i pozostawione bez opieki uznane zostaną za bezdomne i podlegać mogą wyłapywaniu i umieszczeniu w schronisku dla zwierząt.

2. Zabrania się wprowadzania zwierząt domowych na tereny placów zabaw dla dzieci, piaskownic, skwerów oraz obiektów sportowych, z wyjątkiem imprez, w których udział biorą zwierzęta.

R o z d z i a ł 7

Utrzymywanie zwierząt gospodarskich na terenach gminy wyłączonych z produkcji rolniczej

§ 13

1. Zabrania się chowu i utrzymywania zwierząt gospodarskich (gołębi, królików, kur, krów, trzody chlewnej, kóz i innych) w budynkach wielorodzinnych (na strychach, na klatkach schodowych, w piwnicach itp.).

2. Dopuszcza się chów i utrzymywanie zwierząt gospodarskich na terenach gminy wyłączonych z produkcji rolniczej pod warunkiem przestrzegania niniejszych zasad.

§ 14

Utrzymujący zwierzęta gospodarskie (na potrzeby własne) jest zobowiązany zapewnić:

1) odpowiednie warunki zarówno dla zwierząt, jak i otoczenia,

2) niepowodowanie przez swą działalność uciążliwości (hałas, odory, nieporządek itp.) wobec innych osób zamieszkujących na nieruchomości lub sąsiadujących,

3) gromadzenie i usuwanie odpadów i nieczystości w sposób zgodny z prawem i niniejszymi zasadami,

4) zabezpieczenie przed zanieczyszczeniem nieruchomości oraz wód powierzchniowych i podziemnych.