2814 |
|
|
|
DECYZJA Na podstawie art. 47 ust. 1 i 2 oraz art. 23 ust. 2 pkt 2 lit. b i c, w związku z art. 30 ust. 1 i art. 45 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (Dz. U. Nr 54, poz. 348 i Nr 158, poz. 1042, z 1998 r. Nr 94, poz. 594, Nr 106, poz. 668 i Nr 162, poz. 1126, z 1999 r. Nr 88, poz. 980, Nr 91, poz. 1042 i Nr 110, poz. 1255, z 2000 r. Nr 43, poz. 489, Nr 48, poz. 555 i Nr 103, poz. 1099, z 2001 r. Nr 154, poz. 1800 i poz. 1802 oraz z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 113, poz. 984, Nr 129, poz. 1102 i Nr 135, poz. 1144) oraz na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 oraz z 2001 r. Nr 49, poz. 509),
|
1) zatwierdzić taryfę dla ciepła ustaloną przez wymieniony Zakład, stanowiącą załącznik do niniejszej decyzji,
2) ustalić współczynnik korekcyjny Xw, określający projektowaną efektywność funkcjonowania Zakładu oraz zmianę warunków prowadzenia przez ten Zakład działalności gospodarczej w pierwszym roku stosowania taryfy w stosunku do roku kalendarzowego poprzedzającego pierwszy rok stosowania taryfy:
a) dla działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania ciepła – w wysokości minus 14,46%,
3) ustalić okres obowiązywania współczynnika korekcyjnego Xw, o którym mowa w pkt 2 niniejszej decyzji, do dnia 31 października 2003 r.
UZASADNIENIE
Na podstawie art. 61 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego, na wniosek Zakładu Ciepłowniczego “TERM-HYDRAL” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu, posiadającego koncesję udzieloną dnia 12 listopada 1998 r. na wytwarzanie ciepła nr WCC/616/30/W/1/98/JK, w dniu 15 maja 2002 r. zostało wszczęte postępowanie administracyjne w sprawie zatwierdzenia taryfy dla ciepła ustalonej przez ten Zakład.
Zgodnie z art. 47 ust. 1 ustawy – Prawo energetyczne, przedsiębiorstwa energetyczne posiadające koncesje na prowadzenie działalności gospodarczej m.in. w zakresie wytwarzania ciepła ustalają taryfy dla ciepła, które podlegają zatwierdzeniu przez Prezesa URE.
Natomiast w myśl art. 23 ust. 2 pkt 2 lit. b i c ustawy – Prawo energetyczne, do zakresu kompetencji Prezesa URE należy ustalanie współczynników korekcyjnych określających poprawę efektywności funkcjonowania przedsiębiorstw energetycznych, oraz zmianę warunków prowadzenia przez te przedsiębiorstwa danego rodzaju działalności gospodarczej, a także ustalanie okresu obowiązywania współczynników korekcyjnych.
W trakcie postępowania administracyjnego, na podstawie zgromadzonej dokumentacji ustalono, że Zakład opracował taryfę zgodnie z zasadami określonymi w art. 45 ustawy – Prawo energetyczne, oraz z przepisami rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 12 października 2000 r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz zasad rozliczeń w obrocie ciepłem (Dz. U. Nr 96, poz. 1053), zwanego w dalszej części “rozporządzeniem taryfowym”.
Bazowe ceny skalkulowane zostały przez Zakład na podstawie uzasadnionych kosztów prowadzenia działalności, zaplanowanych dla pierwszego roku stosowania taryfy na podstawie porównywalnych kosztów poniesionych przez Zakład w roku kalendarzowym poprzedzającym pierwszy rok stosowania taryfy (§ 12 ust. 2 rozporządzenia taryfowego).
Współczynnik korekcyjny, o którym mowa w punkcie 2 sentencji decyzji, ustalony został adekwatnie do projektowanej efektywności funkcjonowania Zakładu, oraz stosownie do zmiany warunków prowadzenia przez ten Zakład działalności koncesjonowanej w okresie stosowania taryfy.
Współczynnik korekcyjny Xw uwzględniony został w cenach ustalonych w taryfie zatwierdzonej niniejszą decyzją.
Okres stosowania taryfy w myśl § 28 ust. 3 rozporządzenia taryfowego nie może być dłuższy od okresu obowiązywania współczynnika korekcyjnego.
W tym stanie rzeczy postanowiłem orzec jak w sentencji
POUCZENIE
1. Od niniejszej decyzji przysługuje odwołanie do Sądu Okręgowego w Warszawie – Sądu Antymonopolowego – za moim pośrednictwem, w terminie dwutygodniowym od dnia jej doręczenia (art. 30 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne, oraz art. 47946 pkt 1 i art. 47947 § 1 Kodeksu postępowania cywilnego).
2. Odwołanie od decyzji powinno czynić zadość wymaganiom przepisanym dla pisma procesowego oraz zawierać oznaczenie zaskarżonej decyzji i wartości przedmiotu sporu, przytoczenie zarzutów, zwięzłe ich uzasadnienie, wskazanie dowodów, a także zawierać wniosek o uchylenie albo o zmianę decyzji w całości lub części (art. 47949 Kodeksu postępowania cywilnego).
Odwołanie należy przesłać na adres Południowo-zachodniego Oddziału Terenowego Urzędu Regulacji Energetyki – ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 49–57, 50-032 Wrocław.
3. Stosownie do art. 47 ust. 3 pkt 2 w związku, z art. 31 ust. 4 ustawy – Prawo energetyczne, taryfa zostanie skierowana do ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
4. Stosownie do art. 47 ust. 4 ustawy – Prawo energetyczne, taryfa może obowiązywać nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
ZAKŁAD CIEPŁOWNICZY “TERM-HYDRAL”
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością ul. Bierutowska 67a we Wrocławiu
TARYFA DLA CIEPŁA
Niniejsza taryfa stanowi załącznik do decyzji Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki z dnia 6 września 2002 r.
nr OWR-820/30-A/16/2002/II/JK/AŁ
I. Objaśnienia pojęć używanych w taryfie
– ustawa – ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 roku – Prawo energetyczne (Dz. U. Nr 54, poz. 348 i Nr 158, poz. 1042, z 1998 r. Nr 94, poz. 594, Nr 106, poz. 668 i Nr 162, poz. 1126, z 1999 r. Nr 88, poz. 980, Nr 91, poz. 1042 i Nr 110, poz. 1255, z 2000 r. Nr 43, poz. 489, Nr 48, poz. 555, Nr 103, poz. 1099, z 2001 r. Nr 154, poz. 1800 i 1802 oraz z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 113, poz. 984, Nr 129, poz. 1102 i Nr 135, poz. 1144),
– rozporządzenie taryfowe – rozporządzenie Ministra Gospodarki z 12 października 2000 r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz zasad rozliczeń w obrocie ciepłem (Dz. U. Nr 96, poz. 1053),
– rozporządzenie przyłączeniowe – rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 11 sierpnia 2000 r. w sprawie szczegółowych warunków przyłączenia podmiotów do sieci ciepłowniczych, obrotu ciepłem, świadczenia usług przesyłowych, ruchu sieciowego i eksploatacji sieci oraz standardów jakościowych obsługi odbiorców (Dz. U. Nr 72, poz. 845),
– przedsiębiorstwo energetyczne, sprzedawca – Zakład Ciepłowniczy “TERM-HYDRAL” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu, prowadzący działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania ciepła,
– taryfa – zbiór cen oraz warunków ich stosowania, opracowany przez sprzedawcę i wprowadzany jako obowiązujący dla określonych w nim odbiorców w trybie określonym ustawą,
– źródło ciepła – połączone ze sobą urządzenia lub instalacje służące do wytwarzania ciepła,
– odbiorca – każdy, kto otrzymuje lub pobiera ciepło na podstawie umowy z przedsiębiorstwem energetycznym,
– obiekt – budowla lub budynek wraz z instalacjami odbiorczymi,
– układ pomiarowo-rozliczeniowy – dopuszczony do stosowania zespół urządzeń służących do pomiaru ilości i parametrów nośnika ciepła, których wskazania stanowią podstawę do obliczenia należności z tytułu dostarczania ciepła,
– moc cieplna – ilość ciepła wytworzonego lub dostarczonego do podgrzania określonego nośnika ciepła lub odebrana od tego nośnika w ciągu godziny,
– zamówiona moc cieplna – ustalona przez odbiorcę największa moc cieplna, jaka w ciągu roku występuje w danym obiekcie dla warunków obliczeniowych, która powinna uwzględniać moc cieplną niezbędną dla:
– pokrycia strat ciepła w obiekcie, zapewniająca utrzymanie normatywnej temperatury i wymiany powietrza w pomieszczeniach znajdujących się w tym obiekcie,
– zapewnienia utrzymania normatywnej temperatury ciepłej wody w punktach czerpalnych, znajdujących się w tym obiekcie,
– zapewnienia prawidłowej pracy innych urządzeń lub instalacji
zgodnie z określonymi dla nich warunkami technicznymi i wymaganiami technologicznymi,
– warunki obliczeniowe – obliczeniowa temperatura powietrza atmosferycznego określona dla strefy klimatycznej, w której zlokalizowane są obiekty (dla Wrocławia tpow. zew. = –18oC), do których jest dostarczane ciepło,
– nielegalne pobieranie ciepła – pobieranie ciepła bez zawarcia umowy z przedsiębiorstwem energetycznym lub niezgodnie z umową.
II. Zakres działalności gospodarczej związanej z zaopatrzeniem w ciepło
Zakład Ciepłowniczy “TERM-HYDRAL” Sp. z o.o. prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania ciepła na podstawie udzielonej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki koncesji z dnia 12 listopada 1998 r. nr WCC/616/30/W/1/98/JK.
III. Podział odbiorców ciepła na grupy taryfowe
Na podstawie § 10 rozporządzenia taryfowego, w niniejszej taryfie wyodrębnia się następujące grupy odbiorców ciepła:
Grupa A 1 odbiorcy, do których dostarczane jest ciepło w postaci gorącej wody o zmiennej temperaturze do 150oC,
Grupa A 2 odbiorcy, do których dostarczane jest ciepło w postaci gorącej wody o temperaturze nie niższej niż 52oC i nie wyższej niż 58oC,
Grupa A 3 odbiorcy, do których dostarczane jest ciepło w postaci pary technologicznej o ciśnieniu do 0,4 Mpa.
IV. Rodzaje oraz wysokość cen
Grupa A1
Wyszczególnienie |
Jednostki |
Wysokość cen |
|
netto |
brutto* |
||
Cena za zamówioną moc cieplną |
zł/MW/rok |
62 241,76 |
75 934,95 |
rata miesięczna |
5 186,81 |
6 327,91 |
|
Cena ciepła |
zł/GJ |
19,89 |
24,27 |
Cena nośnika ciepła |
zł/m3 |
8,23 |
10,04 |
Grupa A2
Wyszczególnienie |
Jednostki |
Wysokość cen |
|
netto |
brutto* |
||
Cena za zamówioną moc cieplną |
zł/MW/rok |
73 362,28 |
89 501,98 |
rata miesięczna |
6 113,52 |
7 458,49 |
|
Cena ciepła |
zł/GJ |
25,53 |
31,15 |
Cena nośnika ciepła |
zł/m3 |
8,23 |
10,04 |
Grupa A3
Wyszczególnienie |
Jednostki |
Wysokość cen |
|
netto |
brutto* |
||
Cena za zamówioną moc cieplną |
zł/MW/rok |
63 340,64 |
77 275,58 |
rata miesięczna |
5 278,39 |
6 439,64 |
|
Cena ciepła |
zł/GJ |
21,09 |
25,73 |
Cena nośnika ciepła |
zł/m3 |
8,23 |
10,04 |
*Ceny brutto zawierają podatek od towarów i usług w wysokości 22%.
V. Sposób obliczania opłat
Miesięczna rata opłaty za zamówioną moc cieplną – pobierana w każdym miesiącu, stanowi iloczyn zamówionej mocy cieplnej oraz 1/12 ceny za zamówioną moc cieplną dla danej grupy taryfowej.
Opłata za ciepło – pobierana za każdy miesiąc, w którym nastąpił pobór ciepła, stanowi iloczyn ilości dostarczonego ciepła, ustalonej na podstawie odczytów wskazań układu pomiarowo-rozliczeniowego, zainstalowanego w miejscach rozgraniczenia eksploatacji urządzeń i instalacji określonych w umowach, oraz ceny ciepła dla danej grupy taryfowej.
Opłata za nośnik ciepła – pobierana za każdy miesiąc, w którym nastąpił pobór nośnika ciepła, stanowi iloczyn ilości nośnika ciepła, ustalonej na podstawie wskazań układu pomiarowo-rozliczeniowego zainstalowanego w miejscu określonym w umowie, oraz ceny nośnika ciepła dla danej grupy taryfowej.
VI. Warunki stosowania cen
Ustalone w taryfie ceny obowiązują przy zachowaniu standardów jakościowych obsługi odbiorców określonych w rozdziale 6 rozporządzenia przyłączeniowego.
W przypadkach:
– uszkodzenia lub stwierdzenia nieprawidłowych wskazań układu pomiarowo-rozliczeniowego,
– niedotrzymania przez przedsiębiorstwo energetyczne standardów jakościowych obsługi odbiorców,
– niedotrzymania przez strony warunków umowy sprzedaży ciepła,
– udzielania bonifikat i naliczania upustów przysługujących odbiorcy,
– nielegalnego pobierania ciepła,
stosuje się odpowiednio postanowienia rozdziału 4 rozporządzenia taryfowego.
Opłaty za nielegalny pobór ciepła nalicza się na podstawie cen netto.
VII. Zasady wprowadzania zmian cen
Taryfa po zatwierdzeniu przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki jest skierowana do ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego i może obowiązywać nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia jej publikacji.
Wszyscy odbiorcy będą powiadamiani pisemnie o wprowadzaniu nowych cen z wyprzedzeniem co najmniej 14 dni od daty planowanego ich wprowadzenia.
|
|