2674

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W ŚCINAWIE

z dnia 19 lipca 2002 r.

zmieniająca uchwałę nr 36 Rady Gminy i Miasta w Ścinawie z dnia 25 lutego 1999 r. w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku w gminie zmienioną uchwałą nr 134 Rady Gminy i Miasta w Ścinawie z dnia 28 kwietnia 2000 r.

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz.558), związku z art. 3, art. 4 i art. 6 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132, poz. 622, Dz. U. z 1997 r. Nr 60, poz. 369 i Nr 121, poz. 770, z 2000 r. Nr 22, poz. 272, z 2001 r. Nr 100, poz. 1085 i Nr 154, poz.1800) Rada Miejska w Ścinawie uchwala, co następuje:

§ 1

W uchwale nr 36 Rady Gminy i Miasta w Ścinawie z dnia 25 lutego 1999 r. w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku w gminie zmienionej uchwałą nr 134 Rady Gminy i Miasta w Ścinawie z dnia 28 kwietnia 2000 r. wprowadza się następujące zmiany:

1. Dotychczasową treść § 1 pkt 3 zastępuje się nową treścią o brzmieniu: “odpadach komunalnych – należy przez to rozumieć odpady powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych.”.

2. Dotychczasową treść § 1 pkt 4 zastępuje się nową treścią o brzmieniu: “podmiotach uprawnionych – należy przez to rozumieć gminne jednostki organizacyjne oraz inne podmioty (przedsiębiorcy), które uzyskały zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie zbierania, transportu, odzysku lub unieszkodliwiania odpadów komunalnych lub w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.”.

3. W § 1 dodaje się pkt 5 o następującym brzmieniu: “nieczystościach ciekłych – należy przez to rozumieć ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych.”.

4. Dotychczasową treść § 4 zastępuje się nową treścią o brzmieniu:

4.1. “Teren nieruchomości powinien być utrzymany w porządku i czystości.

4.2. Obowiązek utrzymania porządku i czystości na nieruchomości ciąży na:

1) właścicielach nieruchomości – należy przez to rozumieć także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomościami,

2) kierownikach budowy – w stosunku do nieruchomości będących terenami budowy,

3) podmiotach użytkujących tereny służące komunikacji publicznej,

4) zarządcach dróg – w odniesieniu do dróg publicznych,

5) Zakładu Gospodarki Komunalnej w Ścinawie – w odniesieniu do nieruchomości służących do użytku publicznego i stanowiących własność Gminy Ścinawa, na podstawie zawartych porozumień.

4.3. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do:

1) systematycznego zamiatania (zapewniającego czystość) i usuwania innych zanieczyszczeń z utwardzonych części terenu i chodników położonych wzdłuż ich nieruchomości oraz terenów niezabudowanych znajdujących się w ich zarządzie, aby nie dopuścić do zalegania na nich zanieczyszczeń i opadów liści przez dłuższy czas niż 24 godziny,

2) sukcesywnego oczyszczania chodników położonych wzdłuż nieruchomości ze śniegu, lodu i błota oraz stosowania środków do usuwania gołoledzi i ślizgawicy (piasek) w celu zapewnienia bezpiecznego przejścia z tym, że piasek użyty do tego celu należy usunąć z chodnika niezwłocznie po ustaniu przyczyn jego zastosowania; zabrania się zgarniania śniegu, lodu i błota z chodnika na jezdnię,

3) usuwania nawisów (sopli) lodowych z okapów, rynien i innych części elewacji budynków niezwłocznie po pojawieniu się ich,

4) systematycznego koszenia i usuwania nieczystości (trawy, liści, papierów itp.) z terenów zielonych na nieruchomości.

4.4. Do zbierania odpadów komunalnych na drogach publicznych oraz na przystankach komunikacyjnych stosuje się kosze na odpady rozmieszczone odpowiednio do natężenia ruchu pieszego, przy czym w ilości nie mniejszej niż 40 sztuk na terenie miasta Ścinawy oraz po jednym koszu na każdym przystanku autobusowym na terenie gminy. Szczegółowe usytuo- wanie koszy na odpady zatwierdza Zarząd Miasta i Gminy Ścinawa na wniosek podmiotu uprawnionego do wywozu odpadów komunalnych, do obowiązków którego należy utrzymanie koszy w należytym stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym”. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II. 0911-9/22/02 z dnia 14 sierpnia 2002 r. stwierdzono nieważność § 1 ust. 1, 3 i 4 uchwały Rady Miejskiej w Ścinawie z dnia 19 lipca 2002 r. nr XLV/294/2002 zmieniającej uchwałę nr 36 Rady Gminy i Miasta w Ścinawie z dnia 25 lutego 1999 r. w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku w gminie zmienionej uchwałą nr 134 Rady Gminy i Miasta w Ścinawie z dnia 28 kwietnia 2000 r. w zakresie w jakim zmienia on § 4.2 ppkt 1- 4 i § 4.3 ppkt 1, 3 i 4; § 1 ust. 18 uchwały w zakresie w jakim zmienia on brzmienie § 19.2 oraz § 1 ust. 19 uchwały w zakresie w jakim zmienia on brzmienie § 22.1.)

5. W § 5 słowo “gromadzenie” zastępuje się słowem “zbieranie” i dodaje się zdanie drugie o następującym brzmieniu: “Odpady powinny być zbierane selektywnie.”.

6. Dotychczasową treść § 6 zastępuje się nową treścią o brzmieniu:

6.1. Komunalne odpady stałe należy zbierać z nieruchomości w szczelnych i zamkniętych zbiornikach przenośnych. W przypadku przepełnienia zbiorników dopuszcza się gromadzenie odpadów w nieruchomościach obok zbiorników w szczelnych i związanych workach.

6.2. Zbiorniki i worki do zbierania odpadów muszą posiadać logo firmy zbierającej.

6.3. Podmiot uprawniony do zbierania odpadów komunalnych ma obowiązek co najmniej raz w roku przeprowadzić na własny koszt zbiórkę odpadów wielkogabarytowych z terenu przez niego obsługiwanego.

6.4. Podmiot uprawniony do zbierania, transportu odpadów powinien posiadać zbiorniki (kontenery) na odpady budowlane, których wielkość powinna odpowiadać zapotrzebowaniu usługodawcy.

6.5. Podmiot uprawniony do zbierania odpadów powinien organizować, w ramach swoich kosztów, stałe i ruchome punkty odbioru odpadów niebezpiecznych, powstających w gospodarstwach domowych.

7. Dotychczasową treść § 7 zastępuje się nową treścią o brzmieniu:

7.1. Zarząd Miasta i Gminy Ścinawa popierać będzie zorganizowaną selektywną zbiórkę odpadów użytecznych przez podmioty zapewniające ustawienie w wyznaczonych miejscach zbiorników do selektywnej ich zbiórki, regularny i nieuciążliwy dla środowiska ich wywóz oraz legitymujące się gwarancją odbioru tych odpadów przez jednostki trudniące się przetwarzaniem lub obrotem odpadów.

7.2. Podmiot uprawniony do zbierania odpadów zobowiązany jest do ustawienia na obsługiwanym przez niego terenie pojemników do selektywnej zbiórki o łącznej pojemności nie mniejszej niż 15% objętości pojemników na odpady nie segregowane.

7.3. Właściciele nieruchomości umożliwią rekomendowanym przez Zarząd Miasta i Gminy Ścinawa jednostkom organizacyjnym lub uprawnionym podmiotom (przedsiębiorcom) nieodpłatne ustawienie na nieruchomości zbiorników do selektywnej zbiórki odpadów.

8. W § 9 słowo “gromadzenia” zastępuje się słowem “zbierania”.

9. Dotychczasową treść § 10 zastępuje się nową treścią o brzmieniu:

“10.1. Właściciele nieruchomości utrzymują urządzenia do gromadzenia odpadów komunalnych, o których mowa w § 6, w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.

10.2. Używanie, eksploatacja urządzeń, o których mowa w ust. 1, odbywa się na następujących zasadach:

– ustawienie pojemnika na utwardzonym gruncie

– ustawienie pojemnika zapewniające swobodny dojazd

– nie przeciążanie pojemnika (gruz, kamienie, złom)

– gromadzenie w pojemnikach tylko takich nieczystości, które nie spowodują uszkodzeń pojemników i sprzętu do wywozu nieczystości

– niespalanie, ubijanie i zamulanie odpadów zbieranych w pojemnikach.

10.3. Urządzenia do zbierania odpadów komunalnych winny spełniać wymogi określone w polskiej normie.”.

10. Dotychczasową treść § 11 zastępuje się nową treścią o brzmieniu:

“11.1. Odpady roślinne, które osoby fizyczne uzyskały w wyniku uprzedniego wysegregowania, mogą być kompostowane w wydzielonych na ten cel miejscach, niemających negatywnego wpływu na estetykę posesji i niestwarzających uciążliwości dla sąsiadów danej nieruchomości.

11.2. Pozostałości roślinne mogą być spalane, jeżeli nie narusza to odrębnych przepisów.”.

11. Dotychczasową treść § 12 zastępuje się nową treścią o brzmieniu: “Wywóz odpadów i unieszkodliwianie odpadów komunalnych może być dokonywane tylko przez podmioty uprawnione, zgodnie z zawartymi umowami pomiędzy tymi podmiotami a właścicielami nieruchomości”.

12. Dotychczasową treść § 13 zastępuje się nową treścią o brzmieniu:

“13.1. Usuwanie stałych odpadów komunalnych winno następować w miarę potrzeb, zapobiegając przepełnieniu pojemników, nie rzadziej niż raz w tygodniu na terenie miasta i nie rzadziej niż raz w miesiącu na terenie wsi.

13.2. Nieczystości ciekłe są usuwane przez uprawnione podmioty na zlecenie właściciela nieruchomości udzielone z wyprzedzeniem wykluczającym przepełnienie zbiornika (szamba).”.

13. Dotychczasową treść § 14 zastępuje się nową treścią o brzmieniu: “Zabrania się niszczenia i uszkadzania roślinności w parkach i na terenach zielonych przeznaczonych do użytku publicznego.”.

14. Dotychczasową treść § 15 zastępuje się nową treścią o brzmieniu: “Zabrania się umieszczania na budynkach, ogrodzeniach i innych obiektach stanowiących własność komunalną plakatów, reklam, ogłoszeń oraz umieszczania haseł i wykonywania rysunków bez uzyskania pisemnej zgody zarządzającego obiektem. Plakaty, reklamy, klepsydry itp. powinny być umieszczane na odpowiednich tablicach lub słupach ogłoszeniowych lub w gablotach. Napisy i rysunki obrażające dobre obyczaje winny być niezwłocznie usunięte przez właścicieli nieruchomości.”.

15. Dotychczasową treść § 16 zastępuje się nową treścią o brzmieniu: “Zabrania się wrzucania do pojemników na odpady komunalne śniegu, lodu, gorącego popiołu, żużlu, gruzu budowlanego, szlamów, substancji żrących, toksycznych, wybuchowych, a także odpadów poprodukcyjnych i medycznych. Szczegółowe zasady postępowania z tymi odpadami określają odrębne przepisy. Niedozwolone jest spalanie odpadów w pojemnikach.”.

16. Dotychczasową treść § 17 zastępuje się nową treścią o brzmieniu: “Placówki handlowe, gastronomiczne i inne podmioty prowadzące działalność gospodarczą mają obowiązek zapewnić pojemniki w ilości zapewniającej utrzymanie czystości nieruchomości, na której prowadzona jest działalność.”.

17. Dotychczasową treść § 18 zastępuje się nową treścią o brzmieniu: “Właściciele nieruchomości na żądanie upoważnionego przedstawiciela Zakładu Gospodarki Komunalnej zobowiązani są do udokumentowania korzystania z usług wykonywanych przez uprawniony podmiot przez okazanie umowy i dowodów płacenia za takie usługi”.

18. Dotychczasową treść § 19 zastępuje się nową treścią o brzmieniu:

19.1. W przypadku, gdy właściciel nieruchomości nie udokumentuje obowiązkowego korzystania z usług podmiotu uprawnionego do wywozu odpadów komunalnych stałych oraz nieczystości ciekłych poprzez okazanie umowy i dowodów płacenia za takie usługi, obowiązek zbierania, transportu i unieszkodliwiania odpadów komunalnych lub opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych przejmuje Gmina Ścinawa.

19.2. Wywóz i deponowanie odpadów komunalnych dokonywany przez gminę, w przypadku kiedy właściciel nieruchomości nie udokumentuje sposobu pozbywania się odpadów komunalnych z nieruchomości za 1 t. 205,79 zł + podatek VAT.

19.3. Upoważnia się Zakład Gospodarki Komunalnej w Ścinawie do wykonywania w imieniu Gminy Scinawa obowiązku, o którym mowa w ust. 1 i 2, oraz naliczania i pobierania opłat z tego tytułu.

19. Dotychczasową treść § 22 zastępuje się nową treścią o brzmieniu:

22.1. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe ponoszą odpowiedzialność prawną za ich utrzymywanie oraz finansową za szkody przez nie spowodowane, a w szczególności:

a. za szkody osób i mienia powstałe w wyniku działania zwierzęcia oraz doznaną stąd krzywdę,

b. za skutki wypadku drogowego, spowodowanego z winy zwierzęcia,

c. za zanieczyszczanie miejsc przeznaczonych do wspólnego i publicznego użytku, a w szczególności chodników, trawników, klatek schodowych, w tym za wymianę zanieczyszczonego piasku w piaskownicy.

22.2. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do niezwłocznego usuwania zanieczyszczeń z pomieszczeń i terenów przeznaczonych do wspólnego i publicznego użytku spowodowanych odchodami zwierząt.

22.3. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe zobowiązane są do opieki nad nimi w taki sposób, aby wykluczyć zagrożenie lub uciążliwość dla ludzi i mienia. Zabrania się pozostawiania zwierząt w miejscach publicznych bez nadzoru i odpowiednich zabezpieczeń, a w szczególności takich jak smycz i kaganiec dla psów.

22.4. Psy pozostawione bez dozoru w miejscach publicznych, w szczególności zwolnione ze smyczy bez kagańca lub bez znaczka identyfikacyjnego, traktowane będą jako bezdomne, chwytane i doprowadzane do schroniska dla bezdomnych zwierząt. Osoby utrzymujące takie psy mogą być ukarane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń (Dz. U. Nr 12, poz. 114 z późn. zm.) i ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132, poz. 622 z późn. zm).

20. Dotychczasową treść § 23 zastępuje się nową treścią o brzmieniu: “Niedopuszczalne jest mycie, naprawa pojazdów samochodowych w miejscach publicznych a także w miejscach nieprzeznaczonych do tego celu; doraźne naprawy i regulacje samochodów mogą się odbywać wyłącznie w miejscach do celu przeznaczonych i pod warunkiem, że powstające odpady będą zbierane w pojemnikach do tego przeznaczonych.”.

21. Dotychczasową treść § 24 oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 o następującym brzmieniu: “Zakazuje się wypasu zwierząt gospodarskich w pasach dróg publicznych, na trawnikach, w parkach, na placach zabaw, boiskach sportowych itp.”.

22. Dotychczasową treść § 25 zastępuje się nową treścią o brzmieniu: “Właściciele nieruchomości położonych w granicach administracyjnych Gminy Ścinawa zobowiązani są przeprowadzić nie mniej niż dwa razy w roku, tj. w miesiącu kwietniu i listopadzie akcję odszczurzania (deratyzację) miejsc i pomieszczeń sprzyjających rozwojowi populacji gryzoni, a w szczególności budynków służących działalności rolniczej, altan, pojemników na odpady, korytarzy piwnicznych, węzłów cieplnych,

hydrofornii itp. W przypadku zwiększenia się liczby gryzoni, niezależnie od przeprowadzenia deratyzacji w terminach określonych wyżej, deratyzację należy przeprowadzić według potrzeb.”.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miasta i Gminy Ścinawa.

§ 3

Uchwała wchodzi w życie po upływie czternastu dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego i podlega podaniu do publicznej wiadomości poprzez ogłoszenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miasta i Gminy Ścinawa, rozplakatowanie na tablicach ogłoszeń w miejscach służących do użytku publicznego na terenie gminy Ścinawa, a także przez ogłoszenie w prasie lokalnej.

PRZEWODNICZĄCY RADY
ZBIGNIEW JADACH