2586

UCHWAŁA RADY GMINY W WIŃSKU

z dnia 13 czerwca 2002 r.

w sprawie uchwalenia wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy w latach 2002- 2007 oraz zaspokajania potrzeb mieszkaniowych członków wspólnoty samorządowej gminy Wińsko

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 litera a i pkt 15, art. 40 ust. 2 pkt 3, art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 21 ustawy ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2001 r. Nr 71, poz. 733) Rada Gminy w Wińsku uchwala, co następuje:

R o z d z i a ł I

PRZEPISY OGÓLNE

§ 1

Uchwała określa zasady postępowania w zakresie zaspokajania mieszkaniowych potrzeb wspólnoty samorządowej Gminy Wińsko, zasady gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy.

§ 2

Ilekroć w uchwale mowa jest o:

1. Ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 71, poz. 733).

2. Zasobie – należy przez to rozumieć mieszkaniowy zasób Gminy Wińsko,

3. Wartości odtworzeniowej lokalu – należy przez to rozumieć iloczyn powierzchni użytkowej lokalu i wskaźnika przeliczeniowego kosztu odtworzenia 1 m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego ogłaszanego w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

4. Zarządzie Gminy – należy przez to rozumieć Zarząd Gminy Wińsko.

5. Dochodzie – należy przez to rozumieć dochód określony w art. 3 ust. 3 i 4 ustawy o dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 71, poz. 734).

R o z d z i a ł II

PROGNOZA WIELKOŚCI ORAZ STANU TECHNICZNEGO ZASOBU

§ 3

1. Prognozowany stan wielkości zasobu przedstawia poniższa tabela; przedstawione wielkości są prognozą na koniec poszczególnych lat, odnoszą się do wielkości zasobu z końca 2001 r., która wynosiła 102 lokale mieszkalne ogółem.

Rok

2003

2004

2005

2006

2007

Liczba lokali mieszkalnych

ogółem

97

91

87

83

80

Lokale socjalne

6

6

6

6

6

Lokale mieszkalne

91

85

81

77

74

Powierzchnia użytkowa w m2

4539

4259

4048

3868

3723

2. Stan techniczny zasobu mieszkaniowego uzależniony jest od wielu budynków, przeprowadzanych w przeszłości remontów oraz od stanu jego utrzymania. Zasób mieszkaniowy znajduje się zarówno w budynkach będących w całości własnością gminy, jak również w budynkach, w których wyodrębniono własność lokali. Generalne należy stwierdzić, iż stan techniczny budynków jest bardzo zły z uwagi na ich wiek i brak w przeszłości przeprowadzania niezbędnych remontów. Aktualną strukturę budynków pod względem ich wieku przedstawia poniższa tabela:

Lp.

Wiek budynku

%

Ilość

1.

Do 50 lat

21

8

2.

Od 50 - 100 lat

79

30

3.

Powyżej 100 lat

-

-

 

Razem:

100

38

3. Zmianę stopnia zużycia technicznego budynków w kolejnych latach przedstawia poniższa tabela:

Stopień zużycia

2003

2004

2005

2006

2007

0- 25%

4

4

4

4

4

26- 50%

11

13

15

19

20

51- 70%

65

65

60

57

55

71- 100%

20

18

21

20

21

 

100

100

100

100

100

4. Stan techniczny budynków lub poszczególnych elementów wskazują na konieczność przeprowadzenia remontów i modernizacji w zakresie remontów elewacji, dachów, instalacji wodno-kanalizacyjnej. W lokach wykonywane będą roboty związane z wymianą stolarki okiennej i drzwiowej, przebudowa pieców oraz inne roboty, które obciążą wynajmującego. Należy przyjąć zasadę, iż we wszystkich budynkach, gdzie pozwolą warunki techniczne, należy odchodzić od ogrzewania piecowego na ogrzewanie gazowe i elektryczne.

R o z d z i a ł III

ANALIZA POTRZEB ORAZ PLAN REMONTÓW I MODERNIZACJI

ZASOBU MIESZKANIOWEGO

§ 4

1. Analiza struktury wielu budynków, w których znajduje się zasób mieszkaniowy, wskazuje, iż 82% budynków znajduje się w użytkowaniu powyżej 80 lat. Tylko 18% budynków zasobu jest młodsza niż 50 lat, ale stosowane w okresie ich budowy technologie powodują, iż także w tych budynkach należy przewidzieć nakłady na ich modernizacje.

2. Jako priorytetowe uznaje się remonty przeprowadzane na podstawie art. 70 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane, tj. wynikające z wymogów bezpieczeństwa dla życia i zdrowia ludzi, bezpieczeństwa mienia lub środowiska, a w szczególności instalacji elektrycznej, drożności i szczelności przewodów wentylacyjnych, dymowych i spalinowych.

3. Jako standard docelowy uznaje się przeprowadzenie remontów zmierzających do poprawy warunków technicznych i funkcjonalności zasobu zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 14 grudnia 1994 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, a nie remontów o charakterze zachowawczym.

4. Sposób wykorzystania planowanych środków finansowych na poszczególne zadania remontowe wynikające z analizy potrzeb w kolejnych latach obrazuje poniższa tabela:

Lp.

Nazwa zadania

2003

2004

2005

2006

2007

1.

Roboty dekarskie

40

42

46

48

40

2.

Elewacje

26

24

20

16

15

3.

Klatki schodowe

2

2

2

2

2

4.

Roboty wentylacyjne, kominy

6

6

7

8

8

5.

Instalacje elektryczne

6

7

7

8

9

6.

Stolarka budowlana

3

3

4

4

5

7.

Instalacje wodno-kanalizacyjne

9

9

8

8

8

8.

Roboty zduńskie

8

7

6

6

6

5. W celu utrzymania należytego stanu technicznego budynków ustala się priorytety działań remontowych wynikające z analizy potrzeb, które obejmują w szczególności:

1) termomodernizację budynków ze szczególnym uwzględnieniem dociepleń ścian i dachów,
2) modernizację wentylacji,
3) remont instalacji wodno-kanalizacyjnej i elektrycznej,
4) rewitalizacja zabytkowych elewacji.

6. Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej ustali coroczne plany koniecznych remontów uwzględniających priorytety jak w pkt 5.

7. Dokonane remonty pozwolą na utrzymanie zasobu w stanie co najmniej niepogarszającym się, a przy ich systematycznej realizacji doprowadzą do poprawy stanu technicznego zasobu.

R o z d z i a ł IV

PLANOWANA SPRZEDAŻ LOKALI

§ 5

Ustala się prognozowaną sprzedaż lokali z gminnego zasobu mieszkaniowego w poszczególnych latach:

1

2003

6

2

2004

4

3

2005

4

4

2006

3

5

2007

5

Zasady sprzedaży lokali z gminnego zasobu mieszkaniowego reguluje odrębna uchwała Rady Gminy Wińsko.

R o z d z i a ł V

ZASADY POLITYKI CZYNSZOWEJ

§ 6

1. Ustala się stawkę bazową za jeden metr kwadratowy powierzchni użytkowej lokalu w wysokości 1,10% wskaźnika przeliczeniowego kosztu odtworzenia 1 m2 powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych – ogłaszanego w obwieszczeniu Wojewody Dolnośląskiego.

2. Podwyższenie czynszu może być dokonane raz w roku i nie może przekroczyć 25% średniorocznego wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w minionym roku – ogłoszonego w komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.

§ 7

Stawki czynszu za jeden metr kwadratowy powierzchni użytkowej lokalu ustala Zarząd Gminy, z uwzględnieniem czynników podwyższających lub obniżających wartość użytkową lokalu. Do czynników podwyższających lub obniżających wartość użytkową lokalu należą:

a) miejscowość, w której budynek jest położony,
b) wyposażenie budynku (lokalu) w urządzenia techniczne i instalacje.

§ 8

Za najem lokalu w Wińsku, Krzelowie, Głębowicach i Małowicach ustala się czynsz:

a) gdy lokal jest wyposażony w instalacje wodno-kanalizacyjną, łazienkę, WC, ogrzewanie z kotłowni osiedlowej, z której doprowadzana jest do lokalu również ciepła woda - w wysokości pełnej stawki bazowej,

b) gdy lokal jest wyposażony w urządzenia wodociągowe, łazienkę, WC (lub jedno z tych urządzeń), ogrzewanie z kotłowni domowej lub piec etażowy - w wysokości obniżonej o 5% w stosunku do stawki bazowej,

c) gdy lokal jest wyposażony w urządzenia wodociągowe, łazienkę, WC (lub jedno z tych urządzeń) i węglowe piece grzewcze - w wysokości obniżonej o 7% w stosunku do stawki bazowej,

d) gdy lokal jest wyposażony tylko w węglowe piece grzewcze - w wysokości obniżonej o 9% w stosunku do stawki bazowej.

§ 9

W pozostałych miejscowościach gminy Wińsko obniża się czynsz w stosunku do stawki bazowej:

a) gdy lokal jest wyposażony w instalację wodno-kanalizacyjną, łazienkę, WC, ogrzewanie z kotłowni osiedlowej, z której doprowadzana jest do lokalu również ciepła woda - o 12%,

b) gdy lokal jest wyposażony w urządzenia wodociągowe, łazienkę, WC (lub jedno z tych urządzeń), ogrzewanie z kotłowni domowej lub piec etażowy - o 15%,

c) gdy lokal jest wyposażony w urządzenia wodociągowe, łazienkę, WC (lub jedno z tych urządzeń) i węglowe piece grzewcze - o 19%,

d) gdy lokal jest wyposażony tylko w węglowe piece grzewcze - o 22%.

§ 10

Stawka czynszu za najem lokalu socjalnego stanowi 50% stawki bazowej czynszu obowiązującej w danych miejscowościach. (Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA nr PN.II.O914-22/3/02 z 29 sierpnia 2002 r.).

§ 11

W przypadku najmu poszczególnych pomieszczeń w jednym lokalu mieszkalnym przez dwóch lub więcej lokatorów, za pomieszczenia wspólne najemcy opłacają czynsz proporcjonalnie do powierzchni zajmowanej oddzielnie przez każdego z nich.

§ 12

Czynsz i opłaty za świadczenia jest płatny do 10. każdego miesiąca na rachunek Zakładu Gospodarki Komunalnej

i Mieszkaniowej w Wińsku.

§ 13

W celu poprawienia efektywności gospodarowania zasobem oraz dla zahamowania degradacji tego zasobu ustala się następujące zasady polityki czynszowej:

1. Podwyższanie czynszu corocznie, jeden raz w roku, z zachowaniem warunków określonych w art. 9 ust. 3 ustawy.

2. Dążenie do ustalenia czynszów na poziomie co najmniej 2% wartości odtworzeniowej, co umożliwi pełne pokrycie kosztów administracji i remontów bieżących.

3. Utworzenie gminnego funduszu mieszkaniowego z przeznaczeniem na powiększanie i odtwarzanie zasobu mieszkaniowego gminy.

4. Fundusz, o którym mowa w pkt 3, utworzony będzie z 50% dochodu ze sprzedaży lokali mieszkalnych będącej wcześniej w zarządzie Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, przekazywanych zakładowi na wykonywanie remontów i modernizacji budynków.

R o z d z i a ł VI

SPOSÓB I ZASADY ZARZĄDZANIA LOKALAMI I BUDYNKAMI

§ 14

1. Zarządzanie budynkami, w których nie wyodrębniono własności lokali, stanowiących własność Gminy Wińsko wykonane jest przez Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Wińsku.

2. Zarządzanie budynkami, w których wyodrębniono własność lokali, wykonywane jest przez uprawnionych zarządców nieruchomości zgodnie z ustawą z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali oraz inne obowiązujące ustawy z uwzględnieniem woli właścicieli lokali wyrażonej w formie uchwał wspólnot mieszkaniowych.

R o z d z i a ł VII

ŹRÓDŁA FINANSOWANIA GOSPODARKI MIESZKANIOWEJ I WYSOKOŚĆ WYDATKÓW W KOLEJNYCH LATACH

§ 15

1. Jako źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej przyjmuje się:

– wpływy z czynszów za lokale mieszkalne,
– wpływy z czynszów za lokale użytkowe.

2. Procentowy udział źródeł finansowania gospodarki mieszkaniowej w poszczególnych latach przedstawia poniższa tabela:

Źródła finansowania w procentach

2003

2004

2005

2006

2007

Wpływy z czynszów za lokale mieszkalne

62

61

60

58

56

Wpływy z czynszów za lokale użytkowe

30

30

30

30

30

Gminny Fundusz Mieszkaniowy

8

9

10

12

14

Razem:

100

100

100

100

100

3. Wysokość wydatków w kolejnych latach z podziałem na poszczególne rodzaje kosztów związanych z utrzymaniem zasobu mieszkaniowego przedstawia poniższa tabela:

Wydatki związane z utrzymaniem zasobu

mieszkaniowego w %

2003

2004

2005

2006

2007

Koszty bieżącej eksploatacji

40

41

39

38

37

Koszt remontów

20

21

23

24

24

Koszty modernizacji lokali i budynków

19

18

20

20

21

Koszty zarządzania nieruchomościami wspólnymi

21

20

18

18

18

Razem:

100

100

100

100

100

R o z d z i a ł VIII

POPRAWA WYKORZYSTANIA I RACJONALIZACJA GOSPODAROWANIA ZASOBEM

§ 16

W celu poprawy wykorzystania i racjonalizacji gospodarowania zasobem mieszkaniowym określa się poniższe zasady jako priorytetowe:

1. Gmina Wińsko nie zapewnia, ale pomaga członkom wspólnoty samorządowej w ich wysiłkach w uzyskaniu mieszkania, kierując się zasadami ujętymi w odrębnych przepisach.

2. Gmina Wińsko, podejmuje działania zmierzające do pozyskania nieodpłatnie budynków stanowiących mienie innych podmiotów lub jednostek samorządu terytorialnego, nadające się do adaptacji na lokale.

3. Gmina Wińsko, tworząc fundusz mieszkaniowy, wspomagać będzie Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w sukcesywnej modernizacji wzrostu atrakcyjności istniejącego zasobu mieszkaniowego, zwłaszcza w odniesieniu do budynków zabytkowych.

4. Gmina Wińsko rozpocznie starania, aby w 2007 r. wybudować budynki z mieszkaniami socjalnymi dla pięciu najuboższych rodzin z terenu gminy.

5. Stwarzając atrakcyjne zachęty do wykupu mieszkań komunalnych Gmina Wińsko dążyć będzie do dokonania sprzedaży wszystkich lokali mieszkalnych w budynkach, w których udział gminy w częściach wspólnych nieruchomości jest niższy niż 30%.

R o z d z i a ł IX

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 17

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Gminy Wińsko oraz kierownikowi Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Wińsku. (Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA w części dot. kierownika Zakładu Gospodarki Komunalnej nr PN.II.0914-22/3/02 z 9 sierpnia 2002 r.).

§ 18

1. Traci moc uchwała Rady Gminy Wińsko z dnia 29 marca 2001 r. nr XXXII/234/2001 w sprawie określenia stawek czynszu regulowanego za lokale mieszkalne.

2. Do dnia wejścia w życie uchwały Zarządu Gminy Wińsko w sprawie ustalenia stawek czynszu za 1 m2 powierzchni użytkowej lokalu, obowiązują stawki czynszu określone w dotychczas obowiązujących przepisach.

§ 19

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY
RADY GMINY
IZYDOR MYŚLICKI