2526

UCHWAŁA RADY GMINY I MIASTA W ŚRODZIE ŚLĄSKIEJ

z dnia 24 lipca 2002 r.

w sprawie wieloletniego programu gospodarowania zasobem Gminy Środa Śląska

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a, art. 40 ust. 1 i 2 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami) oraz na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów i mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2001 r. Nr 71, poz. 733) Rada Gminy i Miasta uchwala, co następuje:

§ 1

Uchwala się “Program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Środa Śląska na lata 2003- –2007”, stanowiący załącznik do uchwały.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Gminy i Miasta w Środzie Śląskiej.

§ 3

Traci moc uchwała nr XLI/410/01 Rady Gminy i Miasta w Środzie Śląskiej z dnia 28 listopada 2001 roku w sprawie ustalenia stawki czynszu za 1 m2 powierzchni użytkowej lokali z uwzględnieniem czynników podwyższających i obniżających ich wartość użytkową.

§ 4

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego i podlega podaniu do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy i Miasta w Środzie Śląskiej.

PRZEWODNICZĄCY
RADY GMINY I MIASTA
WALDEMAR WAWRZYŃSKI

Załącznik do uchwały Rady Gminy i Miasta w Środzie Śląskiej z dnia 24 lipca 2002 r. (poz. 2526)

WIELOLETNI PROGRAM GOSPODAROWANIA

MIESZKANIOWYM ZASOBEM GMINY ŚRODA ŚLĄSKA

NA LATA 2003–2007

I. OPIS STANU ILOŚCIOWEGO I TECHNICZNEGO ZASOBU MIESZKANIOWEGO GMINY

Wydział Spraw Lokalowych zarządza mieszkaniowym zasobem komunalnym, w skład którego wchodzą budynki komunalne, obowiązki związane z zarządzaniem przejął po rozwiązaniu Zakładu Budżetowego w Środzie Śląskiej. Stan ilościowy zasobu obrazuje tabela nr 1.

Tabela nr 1. Stan ilościowy zasobu mieszkaniowego gminy wg stanu na dzień 31 maja 2002 r.

Lp.

Wyszczególnienie

Ilość budynków

sztuk

Ilość lokali

sztuk

1.

Budynki komunalne

65

272

  w tym:    

1.1

komunalne

61

228

1.2

socjalne

4

44

2.

Budynki wspólnot mieszkaniowych

140

513

  OGÓŁEM

205

785

 

 Pomimo sprywatyzowania obecnego mieszkaniowego zasobu gminny, na gminie ciążyć będzie obowiązek zaspokajania mieszkaniowych potrzeb mieszkańców o niskich dochodach, zapewnieniu lokali socjalnych i zamiennych. Obowiązek ten wymusza na gminie potrzebę utrzymywania w zasobie określonej ilości budynków wyłączonych ze sprzedaży.

Ustawa o ochronie praw lokatorów zobowiązuje gminę do wydzielenia części lokali i wynajmowania ich jako lokale socjalne. Zgodnie z art. 14 ww. ustawy gmina ma obowiązek zapewnienia lokali socjalnych osobom, którym sąd w wyroku eksmisyjnym przyznał prawo do lokalu socjalnego.

W ramach posiadanego zasobu mieszkaniowego, gmina wydzieliła 101 lokali wyłączonych ze sprzedaży. Liczba tych lokali jest zdecydowanie za niska i nie zabezpiecza wywiązania się przez gminę z, nałożonego ustawą o ochronie praw lokatorów, obowiązku zapewnienia lokali socjalnych, lokali zamiennych oraz świadczenia pomocy mieszkaniowej gospodarstwom o niskich dochodach.

Tabela nr 2 wyszczególnia budynki wydzielone z zasobu niepodlegające sprzedaży, tj. budynki, w których lokale przeznaczone są na wynajem jako lokale do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych gospodarstw o niskich dochodach, tzw. komunalne oraz jako lokale socjalne.

Tabela nr 2. Wykaz budynków wyłączonych ze sprzedaży

Lp.

Adres budynku

Ilość lokali

Budynki komunalne, w tym:

57

1.

Środa Śl., ul. Kościszki 60

7

2.

Środa Śl., ul. Piastów Śląskich 1

4

3.

Środa Śl., ul. Piastów Śląskich 3

4

4.

Środa Śl., ul. Piastów Śląskich 5

4

5.

Środa Śl., ul. Piastów Śląskich 7

4

6.

Środa Śl., ul. Piastów Śląskich 9

4

7.

Środa Śl., ul. Piastów Śląskich 11

4

8.

Środa Śl., ul. Piastów Śląskich 13

4

9.

Środa Śl., ul. Piastów Śląskich 15

4

10.

Środa Śl., ul. Piastów Śląskich 17

2

11.

Szczepanów, ul. Osiedlowa 21

4

12.

Szczepanów, ul. Osiedlowa 23

4

13.

Szczepanów, ul. Osiedlowa 25

4

14.

Szczepanów, ul. Osiedlowa 27

4

Budynki socjalne, w tym:

44

15.

Środa Śl., ul. Lipowa 19/21

14

16.

Środa Śl., ul. Lipowa 22

24

17.

Środa Śl., ul. Daszyńskiego 32

4

18.

Środa Śl., ul. Daszyńskiego 34

2

Ogółem

101

 

Budynki stanowiące mieszkaniowy zasób gminy to budynki w 90% wybudowane przed 1945 rokiem. W okresie ich eksploatacji, z uwagi na brak środków finansowych, w zasadzie nie przeprowadzano kapitalnych remontów. Doprowadziło to w konsekwencji do znacznej dekapitalizacji budynków.

W tabeli nr 3 określono stan techniczny budynków zgodnie z terminologią określoną w punkcie V niniejszego opracowania.

W przeważającej większości budynki wyposażone są jedynie w instalację elektryczną, wodną oraz wykonaną samowolnie i niefachowo przez najemców instalację kanalizacji sanitarnej. W instalację gazową wyposażonych jest 21 budynków.

Tabela nr 3. Wiek budynków i stan techniczny zasobu mieszkaniowego gminy wg stanu na 31 maja 2002 r.

Lp.

Wyszczególnienie

Ilość budynków

sztuk

Stan techniczny

dobry

średni

zły

1.

Budynki komunalne

65

14

31

20

Wybudowane przed 1945 r.

49

Wybudowane po 1945 r.

16

2.

Budynki wspólnot mieszkaniowych

140

11

121

8

Wybudowane przed 1945 r.

113

Wybudowane po 1945 r.

27

OGÓŁEM

205

25

152

28

 

II. PROGNOZA DOTYCZĄCA WIELKOŚCI ORAZ STANU TECHNICZNEGO ZASOBU MIESZKANIOWEGO

Na lata 2002–2006 szacuje się wzrost zapotrzebowania na lokale mieszkalne między innymi z tytułu wyroków sądowych (ok. 5 rocznie). W przypadku niewywiązania się gminy z obowiązku zapewnienia lokali socjalnych zostanie ona narażona na roszczenia odszkodowawcze.

Największe jednak oczekiwania społeczne, w przedmiocie pomocy gminy w rozwiązywaniu problemów mieszkaniowych, dotyczą rodzin nieposiadających własnego mieszkania i osiągających tak niskie dochody, że uzyskanie mieszkania bez pomocy gminy jest dla nich niemożliwe.

Obecnie na zatwierdzonej “Liście przydziału lokali mieszkalnych” znajduje się 100 osób. Szacuje się na lata 2002–2006 zapotrzebowanie na lokale mieszkalne, osób o niskich dochodach starających się o przydział lokalu mieszkalnego w ilości ok. 30 rocznie.

Daje to łącznie zapotrzebowanie na lokale mieszkalne średnio ok. 35 rocznie.

Obecnie przydziały mieszkań realizowane są w oparciu o lokale mieszkalne pozyskiwane z naturalnego ruchu ludności. Rocznie gmina uzyskuje z ruchu ludności ok. 10 lokali mieszkalnych. Ponieważ zapotrzebowanie na lokale jest dużo większe, gmina planuje powiększenie zasobu mieszkaniowego.

Biorąc pod uwagę dynamikę sprzedaży lokali mieszkalnych oraz biorąc pod uwagę planowane kierunki działań, przewiduje się następujące zmiany wielkości zasobu:

Tabela nr 4. Ilość lokali w budynkach komunalnych i budynkach wspólnot mieszkaniowych

Lp.

Wyszczególnienie

Wielkość zasobu mieszkaniowego (sztuk)

Rok 2002

Rok 2003

Rok 2004

2005

Rok 2006

Rok 2007

1. Lokale gminy

785

720

708

666

541

414

1.1 Lokale komunalne

741

665

643

601

466

339

1.2 Lokale socjalne

44

55

65

65

75

75

2. Lokale własnościowe

406

449

408

305

225

138

 

  

Planowany zasób na styczeń 2003 oszacowano na podstawie danych o złożonych wnioskach na dzień 31 maja 2002 r. W 2003 założono sprzedaż pozostałych pojedynczych lokali w zasobie uzyskując stan na styczeń 2004 r. Prognozę ilości i stanu budynków ma koniec 2004 r. oparto na planowanym corocznym zmniejszaniu się ilości budynków wspólnot, zakładając zejście z zasobów budynków z pozostającymi dwoma niewykupionymi lokalami oraz budynków świetlic z wykupionymi wszystkimi lokalami mieszkalnymi.

W 2005 r. założono zejście z zasobu budynków, w których obecnie pozostały trzy lokale komunalne.

W 2006 r. odpowiednio 4 lokale komunalne.

Według posiadanych ekspertyz, remonty kapitalne z uwagi na stan i wiek budynków nie mają ekonomicznego uzasadnienia. Planowane remonty będą miały jedynie charakter remontów zabezpieczających. Dlatego też nie przewiduje się inwestowania w nieruchomości zakwalifikowane do stanu “złego”, zakładając wygaszanie funkcji mieszkalnej tych budynków, kwalifikując je po 2007 r. do rozbiórki.

Tabela nr 5. Prognoza stanu technicznego

Lp.

Ocena stanu technicznego

Rok 2002

stan 31.05.02

Rok 2003

Rok 2004

Rok 2005

Rok 2006

Rok 2007

  Budynki komunalne

65

56

55

53

52

50

  Dobry

14

15

16

16

17

17

  Średni

31

22

20

19

18

17

  Zły

20

19

19

18

17

16

  Budynki wspólnot

140

143

123

87

52

21

  Dobry

11

11

11

5

3

3

  Średni

121

124

104

74

41

10

  Zły

8

8

8

8

8

8

 

III. ANALIZA POTRZEB ORAZ PLAN REMONTÓW

Podstawą określenia potrzeb remontowych i modernizacyjnych stanowią przeglądy techniczne budynków wykonywane zgodnie z przepisami prawa budowlanego.

Z uwagi na duże potrzeby remontowe, starego, mocno zdekapitalizowanego zasobu oraz ograniczone środki finansowe na remonty przyjęto następującą hierarchię w konstruowaniu planu:

a) poprawa stanu technicznego poprzez wykonanie remontów kapitalnych dachów i elewacji oraz wykonanie remontów zabezpieczających wg posiadanych ekspertyz o stanie konstrukcji,
b) uporządkowanie instalacji kanalizacji sanitarnej w budynkach z wykonaniem wpięć do sieci sanitarnej w ulicy celem wyeliminowania pozostałych szamb oraz doposażenie lokali mieszkalnych w w.c.,
c) osuszanie budynków,
d) doposażenie w instalacje gazu,
e) ocieplenie budynków,
f) wymiana instalacji elektrycznej i wodno-kanalizacyjnej,
g) remonty klatek schodowych.

Niezależnie od powyższego przeprowadzane będą drobne remonty w ramach robót konserwacyjno-re-montowych.

Tabela nr 6 wyszczególnia potrzeby remontowe i modernizacyjne zasobu. Są to tylko najpilniejsze potrzeby, ustalone ze świadomością ograniczonych środków finansowych. Realne potrzeby, jakie należało by ponieść, aby zahamować degradację zasobu mieszkaniowego, są dużo większe.

 

 

IV. PLANOWANA SPRZEDAŻ

Zasób mieszkaniowy gminy będzie się sukcesywnie zmniejszał. Należy przewidywać, że w najbliższym czasie nie uda się sprzedać w całości wszystkich budynków z uwagi na istnienie pojedynczych niewykupionych mieszkań. W takich sytuacjach, wykorzystywana będzie możliwość zastosowania ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego art. 21 ust. 4 i 5, mówiącego o możliwości przekwaterowania do lokali zamiennych najemców, którzy nie chcą skorzystać z prawa pierwokupu. Pozwoli to na umieszczenie najemców nie zainteresowanych wykupem mieszkania w kilku budynkach komunalnych z przeznaczeniem ich na pomoc dla najbardziej potrzebujących. Lokale te nie będą ewidencjonowane jako socjalne.

Obecnie trwa dynamiczna sprzedaż mieszkań komunalnych, spowodowana korzystnymi warunkami zakupu mieszkań przez najemców określonymi w uchwale nr XXXVI/242/2000 Rady Gminy i Miasta z dnia 29 listopada 2000 r. w sprawie ustalenia kryteriów przeznaczenia do sprzedaży lokali w domach stanowiących własność Gminy Środa Śląska. Uchwalenie przez Radę Gminy i Miasta bardzo atrakcyjnych warunków, na jakich zbywane są komunalne mieszkania, miało na celu prywatyzację zarządzania budynkami komunalnymi. Biorąc pod uwagę zainteresowanie obecnych najemców zakupem mieszkań, zakładany cel zostanie osiągnięty. Sukcesywnie zbywane są lokale mieszkalne, co w konsekwencji prowadzi do przejęcia przez obecnych najemców całych budynków. Właściciele wykupionych budynków sami decydują, czy i komu powierzyć zarząd nad nieruchomością wspólną.

W 2001 r. sprzedano 141 lokali mieszkalnych, co pozwoliło na wykreślenie 17 budynków z mieszkaniowego zasobu. W okresie I kw. 2002 r. sprzedano 55 lokali, co spowodowało wykreślenie 5 budynków z zasobu. W przygotowaniu do sprzedaży znajduje się 75 lokali.

Analizując powyższe dane, można przyjąć, że najemcy zdecydowani na szybki wykup, dokonali wykupu lokalu mieszkalnego w 2001 r. Sprzedaż w latach kolejnych będzie nadal następować, lecz na poziomie niższym. Dynamikę sprzedaży przedstawiono w tabeli nr 7.

Tabela nr 7. Planowana sprzedaż lokali komunalnych

Lp.

Planowana sprzedaż

Rok 2002

Rok 2003

Rok 2004

Rok 2005

Rok 2006

Rok 2007

Lokale komunalne

130

76

22

42

135

127

 

V. ZASADY POLITYKI CZYNSZOWEJ

1. Przyjmuje się następujące czynniki podwyższające stawkę czynszu ze względu na położenie budynku:

a) za położenie budynku w mieście Środa Śląska, stawkę czynszu podwyższa się o 10%,
b) w przypadku zabudowy wolno stojącej do czterech lokali mieszkalnych lub zwartej o liczbie lokali mieszkalnych do dwóch lokali mieszkalnych, stawkę czynszu podwyższa się o 5%.

2. Ustala się następujące czynniki podwyższające i obniżające stawkę czynszu ze względu na położenie lokalu:

a) w lokalach położonych na parterze, stawkę czynszu obniża się o 10%,
b) w lokalach położonych od pierwszego piętra do trzeciego włącznie, stawkę czynszu podwyższa się o 10%,
c) w lokalach położonych od czwartego piętra wzwyż, stawkę czynszu obniża się o 10%,
d) w lokalach położonych na poddaszach lub pod stropodachami, stawkę czynszu obniża się o 5%,
e) w przypadku gdy w lokalu jest pomieszczenie kuchenne nieposiadające bezpośredniego naturalnego oświetlenia, stawkę czynszu obniża się o 5%,
f) w przypadku gdy pomieszczenia składające się na lokal mieszkalny przedzielone są ogólnie dostępnym korytarzem lub przedpokojem, stawkę czynszu obniża się o 10%.

3. Czynniki podwyższające i obniżające stawkę czynszu sumuje się.

4. Ustala się następujące czynniki podwyższające i obniżające stawkę czynszu ze względu na wyposażenie lokalu w urządzenia techniczne i instalacje oraz ich stan:

a) w lokalu posiadającym ogrzewanie z lokalnych kotłowni, stawkę podwyższa się o 10%,
b) w lokalu wyposażonym w instalację gazową, stawkę podwyższa się o 10%,
c) w lokalu wyposażonym w łazienkę, stawkę podwyższa się o 10%, przy czym przez łazienkę rozumie się wydzielone w mieszkaniu pomieszczenie posiadające stałe instalacje wodociągowo-kanalizacyjne umożliwiające podłączenie wanny, brodzika, baterii,
d) za brak urządzeń zaopatrzenia w wodę bezpośrednio w lokalu, stawkę obniża się o 20%,
e) z wyłączeniem pkt 2 lit. f oraz pkt 4 lit. d, za brak w.c. w zajmowanym lokalu, stawkę czynszu obniża się o 10%.

5. Czynniki podwyższające i obniżające stawkę czynszu, o których mowa w pkt 4, sumuje się i mnoży przez współczynniki określające stan techniczny budynku:

a) za dobry stan budynku stosuje się współczynnik 1,0,
b) za średni stan budynku stosuje się współczynnik 0,9,
c) za zły stan budynku stosuje się współczynnik 0,8.

6. Określenie stanu technicznego budynku przyjmuje się na podstawie następujących zasad:

a) stan dobry budynku. Budynek winien się charakteryzować:

– dobrym stanem technicznym elementów konstrukcyjnych: (ściany nośne, stropy, nadproża, konstrukcja dachu),
– tynki, posadzki, podłogi, nie wykazują uszkodzeń,
– pokrycie dachu wraz z obróbkami blacharskimi w stanie dobrym,
– instalacja w stanie dobrym,

b) stan średni budynku. Budynek o średnim stanie technicznym winien posiadać:

– elementy konstrukcyjne w stanie dobrym,
– pozostałe elementy budynku wykazane w pkt a bądź część tych elementów pozostaje do wymiany lub naprawy,

c) stan zły budynku. Budynek wyeksploatowany, posiadający:

– zniszczone elementy konstrukcyjne lub część elementów, np. stropy, popękane ściany lub nadproża,
– zniszczone pokrycia, odpadające tynki bądź ich brak,
– zniszczona stolarka, podłogi itp.

7. Wynajmujący określa składniki wpływające na wysokość czynszu na podstawie posiadanych opisów, orzeczeń lub aktualnych ocen technicznych.

8. Wynajmujący obowiązany jest przedstawić najemcy rozliczenie składników wpływających na zwiększenie lub zmniejszenie stawki czynszowej.

9. Wysokość czynszu za najem lokalu mieszkalnego strony określają w umowie najmu w pieniądzu polskim.

10. Jeżeli najemca dokonał w lokalu ulepszeń mających wpływ na wysokość czynszu, wynajmujący może zwrócić najemcy wartość ulepszenia i podwyższyć odpowiednio czynsz. Rozliczenia z tytułu dokonanych ulepszeń przez najemcę strony określą w umowie.

11. W razie niezwrócenia wartości ulepszenia w lokalu najemca opłaca czynsz w wysokości nieuwzględniającej ulepszenia.

12. W przypadku uszczuplenia wyposażenia technicznego lub pogorszenia się ogólnego stanu technicznego budynku, wynajmujący zobowiązany jest do stosownej obniżki czynszu po uwzględnieniu ww. czynników obniżających.

13. Zaległości w opłatach za lokale mieszkalne mogą być rozkładane na raty oraz w uzasadnionych przypadkach zaległe opłaty mogą być umarzane. Szczegółowe zasady postępowania w tym zakresie określi Zarząd Gminy i Miasta w drodze uchwały.

14. Podwyżki stawki czynszu ustalane będą raz w roku przez Zarząd Gminy i Miasta w Środzie Śląskiej na podstawie oceny czynników wpływających na wysokość stawki czynszu w granicach określonych ustawą z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego.

Podwyżki będą miały na celu gromadzenie funduszy niezbędnych do utrzymania substancji mieszkaniowej oraz w miarę możliwości wzrost stawki czynszu ponad próg wymagany ustawą o dodatkach mieszkaniowych w celu uniknięcia pomniejszenia kwoty zapotrzebowania na dotację dofinansowania wypłat dodatków mieszkaniowych.

15. W celu ograniczenia niekorzystnych skutków podwyżek czynszów najemcy, którzy nie będą w stanie pokryć pełnych kosztów utrzymania lokalu mieszkalnego, będą korzystać z pomocy Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w formie dodatków mieszkaniowych i zasiłków.

VI. SPOSÓB I ZASADY ZARZĄDZANIA LOKALAMI I BUDYNKAMI

Gminnym zasobem mieszkaniowym gospodaruje Zarząd Gminy i Miasta Środa Śląska. Zarządzanie mieszkaniowym zasobem gminy polegać będzie na podejmowaniu działań w sferze administracji, eksploatacji oraz inwestycji dla osiągnięcia następujących celów:

a) utrzymanie nieruchomości w stanie niepogorszonym i zgodnym z jej przeznaczeniem,
b) uzasadnione inwestowanie w nieruchomość, aby maksymalizować jej wartość,
c) tworzenie warunków do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych gospodarstw o niskich dochodach,
d) pozyskiwanie dochodów z wynajmu lokali użytkowych powstałych z zagospodarowania części wspólnych budynku w rozumieniu ustawy o własności lokali,
e) racjonalizacja kosztów związanych z bieżącym utrzymaniem zasobu mieszkaniowego.

Realizacja powyższych celów będzie możliwa dzięki zarządzaniu finansowemu nieruchomościami, na który wpływ mają następujące czynniki:

a) stan techniczny budynków,
b) poziom i stan techniczny powierzchni do wynajęcia,
c) sposób zagospodarowania działki,
d) sposób zarządzania zasobem mieszkaniowym,
e) struktura najemców, tj. opóźnienia w płatności czynszów,
f) wysokości stawki najmu lokali mieszkalnych,
g) faktyczna sprzedaż mieszkań na rzecz najemców.

Oczekuje się, że skutkiem postępującego procesu prywatyzacji zasobu będzie:

a) znaczne uporządkowanie struktury własności,
b) obniżenie kosztów zarządu udziałami gminy w nieruchomościach wspólnot,
c) zmniejszenie się rozmiarów zasobów komunalnych i jego koncentracja.

VII. ŹRÓDŁA FINANSOWANIA GOSPODARKI MIESZKANIOWEJ W KOLEJNYCH LATACH

Wydatki budżetu gminy na sferę mieszkaniową w 2002 r. wynoszą 5,8% wydatków gminy ogółem.

Obecnie podstawę dochodów na finansowanie gospodarki mieszkaniowej stanowią opłaty czynszowe za wynajem mieszkań i lokali socjalnych oraz lokali użytkowych. Właściciele wyodrębnionych lokali pokrywają koszty zarządu nieruchomością wspólnej w postaci zaliczek.

Zakłada się, że w latach 2002–2007 gospodarka mieszkaniowa finansowana będzie ze środków finansowych pochodzących z:

a) wpływów z czynszów lokali mieszkalnych,
b) wpływów z czynszów lokali użytkowych,
c) wpływów z tytułu wpłat zaliczek na poczet zarządzania częściami wspólnymi budynków wspólnot,
d) wpływów z reklam.

Docelowym założeniem będzie dążenie do wytworzenia tzw. systemu zamkniętego finansowania gospodarki mieszkaniowej. Oznacza to, że środki uzyskane ze sfery mieszkaniowej powinny być przeznaczane na sferę mieszkaniową.

Finansowanie inwestycji realizowane będzie w oparciu o środki uzyskane ze sprzedaży lokali mieszkalnych.

Tabela nr 8. Dochody z gospodarki mieszkaniowej w zł

Lp.

Źródła finansowania w zł

Rok 2002

Rok 2003

Rok 2004

Rok 2005

Rok 2006

Rok 2007

1.

Czynsze za lokale mieszkalne

1 043 000

956 600

940 700

884 900

718 800

550 100

2.

Najem lokali użytkowych

625 200

608 200

558 000

461 500

368 000

106 000

3.

Zaliczki na zarządzanie

363 000

401 500

364 800

272 700

201 200

123 400

4.

Wpływy z reklam

1 400

1 600

1 700

1 900

2 100

2 300

Ogółem

2 032 600

1 967 900

1 865 200

1 621 000

1 290 100

781 800

Planowane w latach kolejnych dochody z czynszów i zaliczek oszacowane zostały proporcjonalnie do roku 2002 i ilości lokali mieszkalnych w kolejnych latach. Dochody z tytułu najmu lokali użytkowych zostały oszacowane na podstawie aktualnych umów z domniemaniem sukcesywnego wykupu ich przez najemców z tytułu prawa pierwokupu.

 

VIII. WYDATKI W KOLEJNYCH LATACH NA BUDYNKI MIESZKANIOWEGO ZASOBU GMINY

W zakresie gospodarki remontowo-modernizacyjnej działania gminy będą również zmierzać w kierunku:

a) wspierania, w miarę możliwości finansowych gminy, remontów budynków wspólnot w formie pożyczek na zasadach określonych uchwałą nr XLV/456/02 Rady Gminy i Miasta w Środzie Śląskiej z dnia 27 marca 2002 r. w sprawie pomocy finansowej właścicielom lokali wykupionych od gminy,

b) przeznaczaniu na koszt technicznego utrzymania zasobu komunalnego oraz koniecznych przedsięwzięć modernizacyjnych, całości środków finansowych pochodzących z wpływu z czynszów,

c) przeznaczeniu wpływów ze sprzedaży lokali mieszkalnych na potrzeby inwestycyjne, tj. budowę nowych mieszkań,

d) kontynuacji zadania związanego z przeprowadzeniem renowacji starówki.

Tabela nr 9. Wydatki na gospodarkę mieszkaniową w zł

Lp.

Wydatki na

Rok 2002

Rok 2003

Rok 2004

Rok 2005

Rok 2006

Rok 2007

1.

Remonty

470 000

917 900

535 200

735 000

545 000

400 000

2.

Modernizacje

20 000

150 000

230 000

195 000

200 000

81 800

3.

Bieżącą eksploatację

923 000

900 000

900 000

700 000

545 100

300 000

  Razem poz. 1–3

1 413 000

1 967 900

1 865 200

1 630 000

1 290 100

781 800

4.

Inwestycje

390 000

400 000

500 000

  Ogółem

1 803 000

2 367 900

1 865 200

2 130 000

1 290 100

781 800

 

  

 

 IX. DZIAŁANIA W ZAKRESIE POPRAWY WYKORZYSTANIA I RACJONALIZACJI GOSPODAROWANIA MIESZKANIOWYM ZASOBEM GMINY

W tym celu postanawia się przyjąć następujące kierunki działania:

1. Pozyskiwanie lokali do mieszkaniowego zasobu poprzez:

a) nabywanie budynków i ich adaptacja na cele mieszkaniowe,
b) nabywanie budynków mieszkalnych wykończonych lub będących w trakcie realizacji,
c) przeznaczanie terenów pod budownictwo mieszkaniowe realizowane przez podmioty, z którymi gmina podejmie współpracę,
d) rozbudowę, nadbudowę i przebudową na cele mieszkalne pomieszczeń wspólnego użytku w budynkach stanowiących własność gminy oraz wspólnot mieszkaniowych z udziałem gminy,
e) kumulację środków finansowych w budżecie gminy na zadanie “mieszkalnictwo”,
f) wspieranie wszelkich inicjatyw mających na celu powiększenie liczby lokali mieszkalnych na terenie gminy.

2. Racjonalne gospodarowanie zasobem mieszkaniowym poprzez:

a) podjęcie działań zmierzających do intensywnego wychodzenia ze współwłasności poprzez sprzedaż lokali mieszkalnych ich najemcom, a w wypadku odmowy nabycia lokalu, przekwaterowanie do budynków pozostających w zasobie gminy,
b) wyłączenie ze sprzedaży z mieszkaniowego zasobu gminy, lokali mieszkalnych w budynkach stanowiących 100% własności gminy.