2517

UCHWAŁA RADY POWIATU W ŚWIDNICY

z dnia 5 lipca 2002 r.

w sprawie zasad rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć nauczycieli, dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach roku szkolnego, tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli szkół niewymienionych w art. 42 ust. 3 ustawy “Karta Nauczyciela” oraz zasad udzielania i rozmiaru zniżek godzin tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć dla nauczycieli, którym powierzono stanowiska kierownicze, zasad zwalniania tych nauczycieli od obowiązku realizacji tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w szkołach prowadzonych przez Powiat Świdnicki

Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 i art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zmianami), w związku z art. 42 ust. 6 i 7 oraz art. 91d pkt 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jednolity Dz. U. z 1997 r. Nr 56, poz. 357 ze zmianami) Rada Powiatu uchwala, co następuje:

§ 1

Ilekroć w uchwale jest mowa o:

1) szkole – rozumie się przez to szkoły i zespoły szkół ponadgimnazjalnych, szkoły i zespoły szkół specjalnych,

2) placówkach – rozumie się przez to placówki oświatowo-wychowawcze, poradnie psychologiczno- -pedagogiczne,

3) nauczycielach bez bliższego określenia – rozumie się przez to nauczycieli, wychowawców i innych pra- cowników pedagogicznych wymienionych w art. 1 ust. 1 Karty Nauczyciela, a zatrudnionych w szkołach i placówkach, dla których organem prowadzącym jest Powiat Świdnicki.

§ 2

Przez zajęcia dydaktyczne, wychowawcze lub opiekuńcze, prowadzone bezpośrednio z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi oraz na rzecz dzieci i ich rodzin przez nauczycieli wymienionych w pkt 1 i 2 załącznika nr 1 do uchwały należy rozumieć zajęcia grupowe i indywidualne, wynikające z realizacji zadań diagnostycznych, terapeutycznych, doradczych, profilaktycznych i korekcyjnych.

§ 3

1. Tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych prowadzonych bezpośrednio z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi oraz na rzecz dzieci i ich rodzin przez nauczycieli niewymienionych w art. 42 ust. 3 ustawy - Karta Nauczyciela, zatrudnionych w pełnym wymiarze określa tabela, stanowiąca załącznik nr 1 do uchwały.

2. Do zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych prowadzonych bezpośrednio z dziećmi przez nauczycieli wymienionych w pkt 1 i 2 załącznika nr 1 do uchwały należą:

1) zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze,

2) zajęcia specjalistyczne: korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, socjoterapeutyczne oraz inne o charakterze terapeutycznym,

3) porady dla uczniów, konsultacje dla rodziców i nauczycieli,

4) diagnoza, doradztwo, rehabilitacja, psychoedukacja.

§ 4

1. Obowiązkowy wymiar godzin zajęć dydaktycznych nauczycieli zatrudnionych w pełnym wymiarze godzin w kształceniu zaocznym wynosi rocznie 684 godziny.

2. Do obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych nauczycieli zatrudnionych w kształceniu zaocznym zalicza się:

1) godziny wykładów, konsultacji, ćwiczeń, zajęć praktycznych i konwersatoriów,

2) faktycznie zrealizowane godziny:

a) poprawiania i oceniania pisemnych prac kontrolnych i egzaminacyjnych (z wyjątkiem egzaminów wstępnych, nauki zawodu z przygotowania zawodowego, dyplomowych i dojrzałości), licząc poprawienie 3 prac za 1 godzinę zajęć,

b) innych zajęć pedagogicznych realizowanych z uczniami przez pełnozatrudnionego nauczyciela w formach przez niego obranych i udokumentowanych w wymiarze nieprzekraczającym 50 godzin rocznie; dla nauczycieli niepełnozatrudnionych wymiar zajęć ulega proporcjonalnemu zmniejszeniu,

3) godziny nadzorowania i przeprowadzania egzaminów dojrzałości,

4) godziny przeprowadzania egzaminów ustnych (z wyjątkiem wstępnych, z nauki zawodu, z przygotowania zawodowego i dyplomowych) w wymiarze ustalonym przez dyrektora szkoły.

3. Dla celów obliczenia obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych nauczycieli zatrudnionych w kształceniu zaocznym przez godzinę ćwiczeń i konsultacji należy rozumieć jednostkę 45 minutową, przez godzinę zajęć praktycznych – jednostkę 55 minutową, a przez godzinę pozostałych zajęć – 60 minut.

1) Rozliczenie godzin zajęć dydaktycznych nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze godzin zajęć dydaktycznych w kształceniu zaocznym następuje w każdym semestrze. W okresie semestru nauczyciel obowiązany jest zrealizować połowę rocznego wymiaru godzin zajęć; za podstawę rozliczenia przyjmuje się, według zapisów w dzienniku lekcyjnym, odbyte godziny zajęć, godziny usprawiedliwionej nieobecności w pracy i godziny niezrealizowane z powodu dni ustawowo wolnych od pracy oraz dni wolnych wynikających z organizacji roku szkolnego, określonej przez MENiS leżących po stronie pracodawcy.

2) Odbyte godziny zajęć wymienionych w pkt 1 oraz godziny zajęć wynikające z planu nauczania, lecz niezrealizowane z powodu dni ustawowo wolnych od pracy oraz dni wolnych wynikających z organizacji roku szkolnego, określonej przez MENiS leżących po stronie pracodawcy, przekraczające połowę rocznego wymiaru, są godzinami ponadwymiarowymi.

§ 5

1. Obowiązkowy wymiar godzin zajęć dla nauczycieli prowadzących zajęcia z przedmiotów o różnym wymiarze godzin ustala się w następujący sposób:

1) dla nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze – według przedmiotu, dla którego wymiar jest korzystniejszy, jeśli nauczyciel naucza tego przedmiotu co najmniej w połowie obowiązkowego wymiaru,

2) dla nauczyciela zatrudnionego w niepełnym wymiarze – poprzez ustalenie wymiaru średniego.

§ 6

1. Do obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczyciela wlicza się również godziny nadzorowania i przeprowadzania egzaminów dojrzałości.

2. Zasady określone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do dyrektorów szkół i placówek edukacji niestacjonarnej oraz innych nauczycieli, którym powierzono stanowiska kierownicze.

§ 7

1. Przepisy ust. 2–6 niniejszego paragrafu stosuje się do nauczycieli szkół oraz placówek opiekuńczo- -wychowawczych i resocjalizacyjnych, dla których ustalony plan zajęć wynikających z planów nauczania lub organizacji pracy placówek opiekuńczo- -wychowawczych jest różny w poszczególnych okresach roku szkolnego i spowodowany jest:

1) odbywaniem praktyk zawodowych,

2) wcześniejszym zakończeniem zajęć w ostatnich klasach szkół ponadgimnazjalnych,

3) przerwami w pracy placówek opiekuńczo- -wychowawczych i resocjalizacyjnych, dłuższymi niż dwa tygodnie.

2. Nauczyciele zatrudnieni w pełnym wymiarze, dla których plan zajęć wynikający z planów nauczania lub organizacji pracy placówek opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych, w danym okresie roku szkolnego nie wyczerpuje obowiązującego tego nauczyciela wymiaru zajęć dydaktycznych, zobowiązani są do realizowania w innych okresach trwania roku szkolnego takiego wymiaru tygodniowej liczby godzin zajęć, aby średni wymiar zajęć nauczyciela w roku szkolnym odpowiadał wymiarowi zajęć określonych w art. 42 ust. 3 Karty Nauczyciela, chyba że nauczyciel wyrazi zgodę na ograniczenie zatrudnienia w trybie art. 22 ust. 2 Karty Nauczyciela.

3. Nauczycielom, zatrudnionym w niepełnym wymiarze zajęć realizującym różny wymiar zajęć w poszczególnych okresach roku szkolnego, w umowie o pracę należy określić średni wymiar godzin zajęć dla całego okresu zatrudnienia.

4. Przydzielone w planie organizacyjnym godziny zajęć niezrealizowanych przez nauczyciela z powodu choroby i dni ustawowo wolnych od pracy oraz dni wolnych wynikających z organizacji roku szkolnego określonej przez MENiS niewymienionych w § 6 traktuje się dla rocznego rozliczenia godzin jak godziny zajęć zrealizowane.

5.1. Dla nauczycieli, którym w planie organizacyjnym na dany rok szkolny przydzielono różną liczbę godzin w poszczególnych okresach roku szkolnego, przekraczającą w ciągu roku szkolnego tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć, godzinami ponadwymiarowymi są godziny zajęć realizowane ponad tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć, rozliczane na podstawie wykonywanych już prac, zgodnie z zasadami zawartymi w uchwale nr XVIII/157/2000 Rady Powiatu w Świdnicy z dnia 4 kwietnia 2000 r. w sprawie ustalenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków: motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy, niektóre składniki wynagrodzenia oraz dodatku mieszkaniowego.

5.2 Dla nauczycieli wymienionych w pkt 1 nie ustala się średniego wymiaru godzin zajęć i rocznego rozliczenia godzin zajęć.

6. W przypadku rozwiązania z nauczycielem stosunku pracy przed upływem roku szkolnego, na który został ustalony różny plan zajęć, rozliczenie z przydzielonych w planie organizacyjnym godzin zajęć następuje z datą ustania stosunku pracy, z tym że za wszystkie przepracowane miesiące, bez względu na wymiar zrealizowanych zajęć, przysługuje nauczycielowi prawo do wynagrodzenia zasadniczego za obowiązkowy tygodniowy wymiar godzin zajęć określony w art. 42 ust. 3 Karty Nauczyciela i w § 7 i 8 niniejszej uchwały, a także za przepracowane w tym czasie godziny ponadwymiarowe.

§ 8

1. Nauczycielom, którym powierzono stanowiska kierownicze w szkołach lub placówkach, obniża się tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych określonych w art. 42 ust. 3 Karty Nauczyciela do ilości godzin wskazanych w załączniku nr 2 do uchwały.

2. Wymiar zajęć ustalony zgodnie z ust. 1 odnosi się także do nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze w zastępstwie nauczycieli, którym powierzono to stanowisko, z tym że obowiązuje on tych nauczycieli od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zlecono nauczycielowi zastępstwo.

§ 9

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu w Świdnicy.

§ 10

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego, z mocą od dnia 1 września 2002 r.

PRZEWODNICZĄCY RADY
LUBOMIR TROJANOWSKI

Załącznik nr 1 do uchwały Rady Powiatu w Świdnicy z dnia 5 lipca 2002 r. (poz. 2517)

Lp.

Stanowisko

Obowiązkowy tygodniowy

wymiar godzin

1.

Nauczyciele szkół i placówek prowadzący zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze z dziećmi i młodzieżą upośledzonymi umysłowo w stopniu głębokim

18

2.

Pedagodzy, psycholodzy, logopedzi zatrudnieni w szkołach i placówkach

20

3.

Nauczyciele centrów kształcenia praktycznego prowadzący praktyczną naukę zawodu w systemie pracowniano-laboratoryjnym

22

Załącznik nr 2 do uchwały Rady Powiatu w Świdnicy z dnia 5 lipca 2002 r. (poz. 2517)

Lp.

Stanowisko kierownicze

Tygodniowy

wymiar zajęć

1

Dyrektor szkoły – zespołu szkół liczącego:

– do 17ddziałów

– powyżej 17 oddziałów

Wicedyrektor szkoły (zespołu), wicedyrektor szkoły – dyrektor ośrodka dokształcania zawodowego, wchodzącego w skład zespołu o liczbie:

– do 17 oddziałów

– powyżej 17 oddziałów

3

0

 

7

4

2

Dyrektor centrum kształcenia praktycznego

Wicedyrektor centrum kształcenia praktycznego

0

5

3

Kierownik warsztatu szkolnego (laboratorium, szkolenia praktycznego) we wszystkich typach szkół, kierownik warsztatów przy centrum kształcenia ustawicznego, centrum kształcenia praktycznego

Zastępca kierownika warsztatu szkolnego (laboratorium, szkolenia praktycznego) we wszystkich typach szkół, kierownik warsztatów przy centrum kształcenia ustawicznego, centrum kształcenia praktycznego

Kierownika pracowni (laboratorium) lub innej równorzędnej jednostki organizacyjnej centrum kształcenia praktycznego

4

 

 

6

 

 

8

4

Dyrektor:

– specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego

Wicedyrektor

– specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego

od 71 do 200 wychowanków

0

 

4

5

Kierownik internatu w specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym, liczącym:

– do 70 wychowanków

– powyżej 70 wychowanków

4

0

6

Kierownik internatu liczącego:

– do 160 wychowanków

– powyżej 160 wychowanków

Zastępca kierownika internatu liczącego powyżej 200 wychowanków

6

0

6

7

Dyrektor poradni psychologiczno-pedagogicznej

10