2423 UCHWAŁA RADY GMINY W WALIMIU z dnia 5 lipca 2002 r. w sprawie powołania Zespołu Szkół w Walimiu Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U z 2001 r. Nr 142, poz. 1591) oraz 5 ust. 2 pkt 1 i art. 58 ust. 1, 2 i 6, oraz 62 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U z 1996 r. Nr 67, poz. 329, Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153, Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759, Nr 162, poz. 1126) Rada Gminy w Walimiu uchwala, co następuje: |
§ 1
Powołuje się z dniem 1 września 2002 r. Zespół Szkół w Walimiu przy ul. Bocznej 8, zwany dalej “szkołą”.
§ 2
W skład Zespołu wchodzi sześcioletnia Szkoła Podstawowa i Gimnazjum w Walimiu.
§ 3
Obwód sześcioletniej szkoły podstawowej obejmuje: Rzeczka, Walim, ul. Wyszyńskiego do nr 82, Jugowice, ul. Górna od nr 77 do 82.
§ 4
Obwód gimnazjum obejmuje: Walim, Rzeczka, Jugowice, Olszyniec, Podlesie, Michałkowa, Glinno, Zagórze Śląskie, Niedźwiedzice.
§ 5
Organizację zespołu określa statut stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 6
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Gminy.
§ 7
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 września 2002 r. i podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
Załącznik nr 1 do uchwały Rady Gminy w Walimiu z dnia 5 lipca 2002 r. (poz. 2423)
RAMOWY STATUT
Zespołu Szkół w Walimiu
§ 1
1. Nazwa szkoły: Zespół Szkół.
2. Siedziba szkoły stanowi budynek przy ul. Bocznej 8 58-320 Walim.
3. Szkole nadaje imię organ prowadzący na wniosek rady szkoły lub wspólny wniosek rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
4. Nazwa jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach i stemplach Zespół Szkół w Walimiu, ul. Boczna 8, 58-320 Walim.
5. W skład Zespołu Szkół wchodzi:
– Publiczna sześcioletnia Szkoła Podstawowa,
– Publiczne Gimnazjum.
§ 2
1. Statut Zespołu określa w szczególności:
1) cele i zadania szkół wynikające z przepisów prawa oraz uwzględniające program wychowawczy szkół, o którym mowa w odrębnych przepisach,
2) sposób wykonywania zadań szkół z uwzględnieniem optymalnych warunków rozwoju ucznia, zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia,
3) zadania zespołów nauczycielskich wymienionych w § 15,
4) szczegółowe zasady systemu oceniania w danej szkole,
5) organizację innowacyjnej i eksperymentalnej,
6) organizację zajęć dodatkowych dla uczniów, z uwzględnieniem w szczególności ich potrzeb rozwojowych,
7) formy opieki i pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc i wsparcie,
8) organizację współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc dzieciom i rodzicom,
9) zasady i formy współdziałania szkół z rodzicami (prawnymi opiekunami) w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki.
2. Programy wychowawcze szkół, o których mowa w § 1 pkt 5, uchwala rada pedagogiczna, po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
§ 3
Statut zespołu określa:
1) szczegółowe kompetencje organów szkół, którymi są:
a) dyrektor zespołu,
b) wicedyrektor zespołu,
c) rada pedagogiczna Szkoły Podstawowej,
d) rada pedagogiczna Gimnazjum,
e) samorząd uczniowski Szkoły Podstawowej,
f) samorząd uczniowski Gimnazjum,
g) rada rodziców Szkoły Podstawowej,
h) rada rodziców Gimnazjum,
2) zasady współdziałania organów szkół oraz sposoby rozwiązywania sporów między nimi.
§ 4
Statut Zespołu określa organizację Szkoły Podstawowej i Gimnazjum z uwzględnieniem przepisów § 5–9.
§ 5
1. Podstawową jednostką organizacyjną Szkoły Podstawowej i Gimnazjum jest oddział.
2. W Szkole Podstawowej może być tworzony oddział przedszkolny realizujący program wychowania przedszkolnego.
§ 6
1. Oddział w Szkole Podstawowej i Gimnazjum można dzielić na grupy na zajęciach z języków obcych i informatyki oraz na zajęciach, dla których z treści programu nauczania konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Podział na grupy jest obowiązkowy z języków obcych i informatyki w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów oraz podczas ćwiczeń, w tym laboratoryjnych, w oddziałach liczących powyżej 30 uczniów.
3. W przypadku oddziałów liczących odpowiednio mniej niż 24 uczniów lub mniej niż 30 uczniów podziału na grupy na zajęciach, o których mowa w ust. 2, można dokonywać za zgodą organu prowadzącego Zespół Szkół.
4. Zajęcia z wychowania fizycznego w Szkole Podstawowej w klasach IV – VI i Gimnazjum w klasach I – III prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 uczniów.
§ 7
1. Godzina lekcyjna w Szkole Podstawowej i Gimnazjum trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas trwania zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
2. Czas trwania poszczególnych zajęć w Szkole Podstawowej w klasach I – III ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć, o których mowa w ust. 1.
§ 8
1. Dla uczniów, którzy muszą przebywać w szkole ze względu na czas pracy ich rodziców (opiekunów prawnych) lub organizację dojazdu do Szkoły Podstawowej i Gimnazjum szkoła organizuje świetlicę.
2. W świetlicy prowadzone są zajęcia w grupach wychowawczych. Liczba uczniów w grupie nie powinna przekraczać 25.
§ 9
1. Statut Zespołu określa szczegółowe zadania i organizację biblioteki szkolnej oraz zadania nauczyciela bibliotekarza, zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 10
1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny Szkoły Podstawowej i Gimnazjum opracowany przez dyrektora Zespołu, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania – do 30 kwietnia każdego roku.
2. Na podstawie ramowego planu nauczania dyrektor Zespołu ustala szkolny plan nauczania dla danego etapu edukacyjnego, z wyodrębnieniem każdego roku szkolnego.
3. Arkusze organizacyjne Szkoły Podstawowej i Gimnazjum zatwierdza organ prowadzący Zespół do dnia 30 maja danego roku.
4. W arkuszach organizacyjnych umieszcza się w szczególności: liczbę pracowników szkoły, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący.
§ 11
Na podstawie zatwierdzonych arkuszy organizacyjnych dyrektor zespołu z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych.
§ 12
Statut zespołu określa zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników, z uwzględnieniem przepisów § 13–16.
§ 13
1. W zespole, który liczy co najmniej 12 oddziałów, tworzy się stanowisko wicedyrektora.
2. Dyrektor zespołu, za zgodą organu prowadzącego, może tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.
§ 14
Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą i jest odpowiedzialny za jakość tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
§ 15
1. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb.
2. Nauczyciele mogą tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe.
3. Pracą Zespołu kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora na wniosek zespołu.
§ 16
1. Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca.
2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest, aby wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
3. Formy spełnienia zadań nauczyciela wychowawcy powinny być dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych szkoły.
§ 17
Statut Zespołu określa szczegółowe zasady przyjmowania uczniów do Szkoły Podstawowej i Gimnazjum oraz ich prawa i obowiązki, w tym:
1) rodzaje nagród i kar stosowanych wobec uczniów oraz tryb odwoływania się od kary, nie mogą być stosowane karty naruszające nietykalność i godność osobistą ucznia,
2) przypadki, w których dyrektor zespołu może wystąpić do Kuratora Oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły,
3) warunki pobytu w szkole dające uczniom bezpieczeństwo, ochronę przed przemocą, uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej.
§ 18
1. Zespół Szkół używa pieczęci urzędowej, zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Zespół Szkół posiada pieczęć urzędową wspólną dla wszystkich szkół wchodzących w jego skład, zawierającą nazwę zespołu.
3. Tablice i stemple szkół wchodzących w skład zespołu powinny zawierać nazwę zespołu i nazw szkoły.
§ 19
Zespół może posiadać własny sztandar, godło oraz ceremoniał szkolny.
§ 20
1. Zespół Szkół prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Zasady gospodarki finansowej zespołu określają odrębne przepisy.