Załącznik nr 7 do Statutu Gminy Czernica (poz. 2417) 

REGULAMIN KOMISJI REWIZYJNEJ RADY GMINY CZERNICA

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

Komisja rewizyjna, zwana dalej “komisją” jest powołana przez radę do przeprowadzania kontroli działalności zarządu i gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy.

§ 2

Komisja działa na podstawie ustawy o samorządzie gminnym.

§ 3

Komisja podlega wyłącznie radzie gminy i działa w jej imieniu.

R o z d z i a ł II

Zasady powoływania komisji

§ 4

W skład komisji wchodzą radni, z wyjątkiem radnych pełniących funkcję przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego rady oraz członków zarządu.

§ 5

1. W skład komisji wchodzi 3–5 radnych.

2. Liczbę członków oraz skład osobowy ustala rada w uchwale o powołaniu komisji.

3. Rada powołuje członków komisji w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.

4. Komisja, spośród swojego grona, dokonuje wyboru przewodniczącego. Wybór przewodniczącego wymaga zatwierdzenia przez radę, w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.

§ 6

1. Członkowie komisji podlegają wyłączeniu od udziału w działaniach komisji, w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.

2. O wyłączaniu przewodniczącego komisji decyduje rada.

R o z d z i a ł III

Zadania kontrolne

§ 7

1. Komisja kontroluje działalność zarządu, jednostek organizacyjnych i pomocniczych gminy pod względem:

– legalności,
– gospodarności,
– rzetelności,
– celowości,
– zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.

2. Komisja kontrolująca działalność zarządu, jednostek organizacyjnych i pomocniczych, bada w szczególności gospodarkę finansową, w tym wykonanie budżetu.

§ 8

Komisja wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenia rady w zakresie i w formach wskazanych w uchwałach rady. Uprawnienie to nie narusza uprawnień kontrolnych innych komisji powoływanych przez radę.

§ 9

1. Komisja przeprowadza następujące rodzaje kontroli:

1) kompleksowe – obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu,

2) problemowe – obejmujące wybrane zagadnienia z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment w jego działalności,

3) sprawdzające – podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania jednostki.

§ 10

1. Kontroli komisji nie podlegają zamierzenia przed ich realizowaniem, co w szczególności dotyczy projektów dokumentów mających stanowić podstawę określonych działań.

2. Rada może nakazać komisji nierozpoczynanie kontroli, a także przerwanie kontroli prowadzonej przez komisję. Powyższe dotyczy także wykonywania poszczególnych czynności kontrolnych.

3. Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i podmiotu kontroli.

4. Uchwały rady, o których mowa w ust. 2–3, wykonywane są niezwłocznie.

5. Komisja jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli, w każdym przypadku, po podjęciu takiej decyzji przez radę.

§ 11

1. Postępowania kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności według kryteriów określonych w § 7.

2. Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.

3. Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem. Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanego.

R o z d z i a ł IV

Tryb kontroli

§ 12

Przewodniczący komisji zawiadamia wójta (kierownika jednostki kontrolowanej) o zamiarze przeprowadzenia kontroli.

§ 13

1. Członkowie komisji działają na podstawie imiennego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli, wystawionego przez przewodniczącego rady.

2. W upoważnieniu winny być wyszczególnione:

– termin,
– przedmiot,
– zakres przeprowadzanej kontroli.

§ 14

Komisja uprawniona jest do:

1) wstępu do pomieszczeń oraz innych obiektów jednostki kontrolowanej,

2) wglądu do akt i dokumentów znajdujących się w kontrolowanej jednostce i związanych z jej działalnością,

3) zabezpieczenia dokumentów oraz innych dowodów,

4) powołania, za zgodą rady, biegłego do zbadania spraw będących przedmiotem kontroli,

5) przyjmowania oświadczeń od pracowników kontrolowanej jednostki.

§ 15

1. Kierownik kontrolowanej jednostki jest zobowiązany do zapewnienia kontrolującym odpowiednich warunków i środków niezbędnych do sprawnego przeprowadzenia kontroli.

2. Podczas dokonywania czynności kontrolnych komisja jest zobowiązana do przestrzegania:

1) przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy obowiązujących na terenie kontrolowanej jednostki,

2) przepisów o postępowaniu z wiadomościami zawierającymi tajemnicę państwową i służbową, w zakresie obowiązującym w jednostce kontrolowanej.

3. Działalność komisji nie może naruszać obowiązującego w jednostce kontrolowanej porządku pracy, w tym kompetencji organów sprawujących kontrolę służbową.

§ 16

Zadaniem komisji jest:

1) rzetelne i obiektywne ustalenie stanu faktycznego,

2) ustalenie nieprawidłowości i uchybień oraz skutków i przyczyn ich powstania, jak również osób odpowiedzialnych za ich powstanie,

3) wskazanie przykładów dobrej i sumiennej pracy.

R o z d z i a ł V

Protokoły kontroli

§ 17

1. Z przebiegu kontroli komisja sporządza protokół, który podpisują wszyscy członkowie komisji oraz kierownik jednostki kontrolowanej.

2. W protokole ujmuje się fakty służące do oceny jednostki kontrolowanej, uchybienia i nieprawidłowości, ich przyczyny i skutki, osoby odpowiedzialne, jak również osiągnięcia i przykłady dobrej pracy.

3. Protokół winien ponadto zawierać:

1) nazwę jednostki kontrolowanej oraz główne dane osobowe kierownika,
2) imiona i nazwiska osób kontrolujących,
3) określenie zasad i przedmiotu kontroli,
4) czas trwania kontroli,
5) ewentualne zastrzeżenia kierownika jednostki kontrolowanej,
6) wykaz załączników.

4. Protokół sporządza się w trzech jednobrzmiących egzemplarzach. Jeden egzemplarz otrzymuje kierownik jednostki kontrolowanej. Drugi – przewodniczący rady gminy. Trzeci egzemplarz pozostaje w aktach komisji.

§ 18

Na podstawie wyników przeprowadzonej kontroli komisja występuje z wnioskami zmierzającymi do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości, zapobiegania im na przyszłość oraz usprawniania działalności, która była przedmiotem kontroli.

§19

Komisja kieruje do jednostek skontrolowanych oraz zarządu gminy wystąpienie pokontrolne zawierające uwagi i wnioski w sprawie usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości i wyciągnięcia odpowiednich konsekwencji wobec osób odpowiedzialnych za powstanie tych nieprawidłowości.

§ 20

Kierownicy jednostek, do których wystąpienie pokontrolne zostało skierowane, są zobowiązani w wyznaczonym terminie zawiadomić komisję o sposobie wykorzystania uwag i o wykonaniu wniosków. W razie braku możliwości wykonania wniosków, należy podać uzasadnienie przyczyn ich niewykonania i propozycje, co do sposobu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.

§ 21

Odstąpienie od wykonania wniosków dotyczących wyciągnięcia konsekwencji służbowych lub zastosowania innych przewidzianych prawem form odpowiedzialności wobec winnych może nastąpić za zgodą komisji.

§ 22

W razie ujawnienia przestępstw lub wykroczeń komisja przekazuje sprawę organom ścigania.

§ 23

1. Wyniki swoich działań komisja przedstawia radzie gminy w formie sprawozdania.

2. Sprawozdanie powinno zawierać:

1) zwięzły opis kontroli ze wskazaniem źródeł i przyczyn ujawnionych nieprawidłowości oraz osób odpowiedzialnych za ich powstanie,

2) wnioski zmierzające do usunięcia nieprawidłowości,

3) jeżeli zachodzi konieczność, wnioski o podjęcie odpowiednich kroków, w stosunku do osób winnych powstałych nieprawidłowości.

R o z d z i a ł VI

Zadania opiniodawcze

§ 24

1. Komisja opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium zarządowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową.

2. Komisja opiniuje na piśmie wniosek o odwołanie wójta z innej przyczyny niż nieudzielenie absolutorium.

3. Komisja wydaje także opinie w sprawach określonych w uchwałach rady.

R o z d z i a ł VII

Plany pracy i sprawozdania komisji

§ 25

1. Komisja pracuje według planów pracy, które przedstawia radzie do zatwierdzenia na początku każdego roku kalendarzowego, nie później niż do dnia 28 lutego.

2. Komisja po każdym roku działalności przedstawia radzie sprawozdanie.

3. Rada lub jej przewodniczący mogą w każdym czasie żądać przedstawienia sprawozdania przez komisję.

R o z d z i a ł VIII

Posiedzenie komisji

§ 26

1. Komisja obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez przewodniczącego komisji zgodnie z planem pracy.

2. Przewodniczący komisji zwołuje posiedzenia komisji w formie pisemnej.

3. Przewodniczący komisji może zaprosić na posiedzenie komisji osoby zaangażowane na wniosek komisji w charakterze biegłych lub ekspertów.

4. W posiedzeniach komisji mogą brać udział wszyscy zainteresowani.

5. Z posiedzenia komisji należy sporządzić protokół, który winien być podpisany przez wszystkich członków biorących udział w posiedzeniu.

6. Informacje o terminie i tematyce posiedzenia komisji ogłaszane są na tablicach informacyjnych urzędu gminy i poszczególnych sołectw, co najmniej na 5 dni przed posiedzeniem.

§ 27

1. Uchwały komisji zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu komisji. Komisja podejmuje uchwały w głosowaniu jawnym.

2. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego komisji.

R o z d z i a ł IX

Postanowienia końcowe

§ 28

1. Komisja może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem działania komisji.

2. W przypadku gdy skorzystanie z wyżej wskazanych środków wymaga zawarcia odrębnej umowy i dokonania wypłaty wynagrodzenia ze środków gminnych, przewodniczący komisji przedstawia sprawę na posiedzeniu rady celem podjęcia przez nią stosownej uchwały.

§ 29

1. Komisja może na zlecenie rady lub też po powzięciu stosownych uchwał przez wszystkie zainteresowane komisje współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami rady, w zakresie ich właściwości rzeczowej.

2. Współdziałanie może polegać w szczególności w wymianie uwag, informacji i doświadczeń dotyczących działalności kontrolnej oraz na przeprowadzeniu wspólnych kontroli przez członków komisji rewizyjnej i radnych – członków innych komisji.

3. Przewodniczący rady zapewnia koordynację współdziałania poszczególnych komisji, w celu właściwego ich ukierunkowania, zapewnienia skuteczności działania oraz unikania zbędnych kontroli.

§ 30

Komisja może występować do organów gminy w sprawie wniosków o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub przez inne organy kontroli.

§ 31

Członkom komisji rewizyjnej, za udział w pracy komisji, przysługuje dieta oraz zwrot kosztów podróży na zasadach, jak dla członków innych komisji rady. Zasada ta ma zastosowanie także do pracy komisji wykonywanej w formie kontroli.

§ 32

Zakres zadań komisji może być rozszerzony lub zmieniony przez radę, na wniosek radnych lub wniosek zarządu gminy.

§ 33

Obsługę biurowo-techniczną prowadzi biuro rady gminy.