Załącznik nr 6 do Statutu Gminy Czernica (poz. 2417)
REGULAMIN PRACY ZARZĄDU GMINY CZERNICA
R o z d z i a ł I
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Zarząd gminy, zwany dalej zarządem, jest organem wykonawczym gminy.
2. W skład zarządu wchodzą wójt, jako przewodniczący zarządu, jego zastępca oraz członkowie zarządu.
3. Zasady wyboru członków zarządu określa ustawa o samorządzie gminnym.
4. Członkostwa w zarządzie nie można łączyć:
R o z d z i a ł II
Zadania zarządu
§ 2
1. Zarząd realizuje zadania wynikające z przepisów prawa, statutu gminy i uchwał rady gminy.
2. Zarząd wykonuje swoje zadania przy pomocy urzędu gminy. Organizację i zasady funkcjonowania urzędu określa regulamin organizacyjny urzędu, uchwalony na wniosek zarządu przez radę gminy.
§ 3
1. Działalność zarządu, w zakresie realizacji polityki finansowej gminy, podlega ocenie w trybie absolutorium.
2. Nieudzielenie absolutorium oznacza dezaprobatę dla działalności zarządu. W takim przypadku rada przystąpi do procedury odwoławczej, zgodnie z przepisami określonymi w ustawie o samorządzie gminnym.
R o z d z i a ł III
Tryb pracy zarządu
§ 4
1. Zarząd pracuje kolegialnie na posiedzeniach zwoływanych przez przewodniczącego zarządu (wójt).
2. Posiedzenia zarządu zwoływane są w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz w miesiącu.
3. Posiedzeniom zarządu przewodniczy wójt, a w razie nieobecności wójta jego zastępca.
§ 5
1. Członkowie zarządu są obowiązani brać czynny udział w pracach zarządu.
2. Wójt może zwrócić się do rady o odwołanie członka zarządu, który uchyla się od udziału w pracach zarządu, lub który swoim działaniem narusza dobre imię lub interes gminy.
§ 6
1. Poza członkami zarządu w posiedzeniach uczestniczą sekretarz i skarbnik gminy bez prawa głosowania.
2. Zarząd może zapraszać na swe posiedzenia także inne osoby.
3. W posiedzeniach zarządu mogą uczestniczyć radni niebędący członkami zarządu.
4. Do udziału w posiedzeniach zarządu mogą zostać zobowiązani:
§ 7
1. Za przygotowanie materiałów na posiedzenie zarządu oraz za całokształt obsługi techniczno-orga-nizacyjnej zarządu odpowiada sekretarz gminy.
2. Materiały na posiedzenie zarządu powinny być przygotowane w sposób zwięzły i przejrzysty.
3. Projekty uchwał powinny być konsultowane z radcą prawnym; przez niego zaopiniowane pod względem zgodności z prawem.
4. Porządek posiedzenia zarządu ustala jego przewodniczący.
§ 8
1. Posiedzenie zarządu otwiera i obrady prowadzi wójt, a w razie jego nieobecności, lub gdy zachodzi potrzeba zastąpienia go w obradach, zastępca wójta.
2. Po otwarciu posiedzenia, wójt stwierdza prawomocność obrad, w przypadku braku kworum, zamyka posiedzenie. W protokole odnotuje się przyczyny, dla których posiedzenie nie odbyło się.
§ 9
1. Po stwierdzeniu prawomocności obrad wójt przedstawia, uprzednio przez niego przygotowany, porządek posiedzenia, do zaakceptowania (zatwierdzenia).
2. Z wnioskiem o uzupełnienie, bądź zmianę, w projekcie porządku posiedzenia może wystąpić każdy z członków zarządu. Zmiany porządku obrad wymagają przegłosowania (zwykłą większością głosów).
§ 10
1. Wójt realizuje porządek obrad, przedstawia kolejno sprawy będące przedmiotem posiedzenia, omawiając meritum, oraz proponuje sposób i formę rozstrzygnięcia.
2. Po wysłuchaniu opinii i uwag członków zarządu, a także innych uczestników posiedzenia, zarząd dokonuje rozstrzygnięć w sposób określony w niniejszym regulaminie.
3. Rozstrzygnięcia zarządu następują w formie uchwał, postanowień lub decyzji.
§ 11
1. Wójt czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad i zachowaniem porządku. Może czynić uwagi członkom zarządu dotyczące tematu, czasu trwania, a w przypadku stwierdzenia, że w wystąpieniu swoim wyraźnie odbiega od przedmiotu obrad lub znacznie przekracza przeznaczony dla niego czas, może przywołać członka zarządu “do porządku”.
§ 12
1. Na posiedzeniach zarządu sprawy referuje wójt lub osoba przez niego upoważniona.
2. Z posiedzenia zarządu sporządza się protokół. Protokół sporządza pracownik biura rady. W szczególnych przypadkach protokół może sporządzić wyznaczony przez wójta członek zarządu.
3. Protokół powinien zawierać co najmniej:
4. Protokół z posiedzenia zarządu powinien oddawać wiernie przebieg posiedzenia, a zwłaszcza przebieg dyskusji nad podejmowanymi przez zarząd rozstrzygnięciami.
5. Do protokołu załącza się:
6. Protokoły są numerowane i przechowywane zgodnie z instrukcją kancelaryjną.
7. Protokół z posiedzenia zarządu powinien być sporządzony nie później niż w ciągu 7 dni od daty posiedzenia.
§ 13
1. Uchwały zarządu są oznaczone następująco: kolejny numer protokołu, kolejny numer uchwały, rok.
2. Uchwały zarządu podpisuje przewodniczący zarządu, a wynik głosowania nad ich projektami jest odnotowywany w protokole zarządu.
3. Uchwały zarządu ewidencjonuje się w rejestrze.
4. Odpisy uchwał doręcza się kierownikom komórek, którym powierzono wykonanie uchwał.
§ 14
Zarząd wydaje decyzje w trybie przepisów k.p.a. Decyzje wydawane przez zarząd podpisuje przewodniczący zarządu.
§ 15
W sprawach niecierpiących zwłoki zarząd wydaje przepisy porządkowe w formie zarządzenia.
§ 16
1. Zarząd podejmuje rozstrzygnięcia w formie uchwał.
2. Zarząd rozstrzyga w formie uchwał wszystkie sprawy należące do jego kompetencji, wynikające z ustaw oraz przepisów prawnych wydanych na podstawie i w granicach upoważnień ustawowych.
3. Oprócz uchwał zawierających rozstrzygnięcia, zarząd może podejmować inne uchwały, zawierające w szczególności opinie, oceny i stanowiska zarządu.
§ 17
1. Sprawy do rozpatrzenia na sesji rady (sprawozdania, informacje, projekty uchwał) terminy i sposób ich opracowania, zarząd ustala w porozumieniu z przewodniczącym rady.
2. Zarząd wyznacza osoby odpowiedzialne za opracowanie materiałów na sesję rady.
3. W przypadku podjęcia inicjatywy uchwałodawczej przez komisję, grupę radnych, zarząd wyraża swoje stanowisko do projektu uchwały. Opinię zarządu do projektu uchwały przedstawia na sesji wójt lub upoważniona przez zarząd osoba.
4. Projekty uchwał rady gminy przygotowywane przez zarząd opiniowane są przez merytoryczne komisje.
5. Materiały na sesje budżetowe oraz projekt rocznego (kadencyjnego) programu działania rady zarząd opracowuje według odrębnych harmonogramów, ustalonych w porozumieniu z przewodniczącym rady oraz z poszczególnymi komisjami.
§ 18
1. Zarząd gminy wykonuje swoje zadania przy pomocy urzędu gminy, zgodnie z programem działania pracy rady, budżetem gminy oraz przepisami prawa.
2. Sprawozdanie z działalności zarządu przedstawia radzie wójt lub wyznaczony członek zarządu.
R o z d z i a ł IV
Rozdział zadań pomiędzy członków zarządu
§ 19
1. Wójt jako przewodniczący zarządu organizuje jego pracę, kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje gminę na zewnątrz.
2. Wójt wykonuje zadania wynikające z ustawy o samorządzie gminnym oraz z innych ustaw określających status wójta.
3. Do zadań i kompetencji wójta należą sprawy:
1) zorganizowanie pracy zarządu,
2) kierowanie bieżącymi sprawami gminy,
3) reprezentowanie gminy na zewnątrz oraz prowadzenie negocjacji w sprawach dotyczących gminy,
4) wykonywanie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec członków zarządu, pracowników urzędu gminy oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
5) przygotowywanie sprawozdań z działalności zarządu,
6) ogłoszenie budżetu gminy oraz nadzór nad jego realizacją,
7) ogłaszanie sprawozdań z wykonania budżetu,
8) wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach z zakresu administracji publicznej,
9) udzielanie pełnomocnictwa w sprawach należących do jego wyłącznej kompetencji. O udzieleniu pełnomocnictwa wójt powiadamia zarząd na najbliższym posiedzeniu,
10) podejmowanie czynności należących do kompetencji zarządu, w sprawach niecierpiących zwłoki, związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego. Czynności te wymagają zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu zarządu,
11) wydawanie zarządzeń wprowadzających w życie regulaminy wewnętrzne dotyczące działalności urzędu.
4. Wójt jest terenowym szefem obrony cywilnej.
5. Wójt ma prawo wglądu w dokumenty sołectwa oraz wstępu do pomieszczeń i budynków należących do sołectwa.
§ 20
Do zadań i kompetencji zastępcy wójta należy:
§ 21
Do zadań członków zarządu należy:
§ 22
1. Sekretarz gminy w imieniu wójta prowadzi sprawy gminy powierzone mu przez wójta, w zakresie ustalonym przez zarząd.
2. Szczegółowy zakres zadań oraz kompetencji sekretarza gminy został określony w regulaminie organizacyjnym urzędu.
§ 23
1. Gospodarką finansową i wykonaniem budżetu gminy w imieniu zarządu kieruje skarbnik gminy.
2. Szczegółowe zadania oraz kompetencje skarbnika gminy zostały określone w regulaminie organizacyjnym urzędu.
R o z d z i a ł V
Zasady podpisywania pism oraz składania oświadczeń woli w imieniu gminy
§ 24
1. Oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem składają dwaj członkowie zarządu lub jeden członek zarządu i osoba upoważniona przez zarząd.
2. Zarząd może udzielić wójtowi upoważnienia do składania jednoosobowo oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności gminy.
3. Kierownicy jednostek organizacyjnych gminy nieposiadający osobowości prawnej działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez zarząd. Do czynności przekraczających zakres pełnomocnictwa potrzebna jest zgoda zarządu.
§ 25
Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata skarbnika gminy lub osoby przez niego upoważnionej.
R o z d z i a ł VI
Postanowienia końcowe
§ 26
Jeżeli wójt nie zgadza się z rozstrzygnięciem zarządu, może o tym niezwłocznie powiadomić radę.
§ 27
Zmiany w niniejszym regulaminie mogą być dokonywane przez radę lub na wniosek zarządu w trybie dotyczącym jego uchwalenia.