Załącznik nr 5 do Statutu Gminy Czernica (poz. 2417) 

REGULAMIN RADY GMINY

 

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

Regulamin rady, zwany dalej “ Regulaminem", określa organizację wewnętrzną oraz tryb pracy rady i jej organów, z wyłączeniem zasad i trybu działania komisji rewizyjnej.

§ 2

1. Rada działa na sesjach, a także za pośrednictwem komisji i radnych oraz zarządu jako organu wykonawczego.

2. Zarząd i komisje rady działają pod kontrolą rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.

R o z d z i a ł II

Sesje rady

§ 3

Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego lub upoważnionego przez niego wiceprzewodniczącego.

§ 4

1. Pierwszą sesję nowo wybranej rady gminy zwołuje przewodniczący rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju.

2. Pierwszą sesję nowo wybranej rady otwiera i prowadzi do czasu wyboru nowego przewodniczącego rady przewodniczący rady poprzedniej kadencji.

3. Porządek obrad pierwszej sesji powinien obejmować następujące sprawy:

1) złożenie ślubowania przez nowo wybranych radnych,

2) wybór przewodniczącego rady,

3) ustalenie terminu wyboru wójta oraz ustalenie kryteriów wyboru,

4) poinformowanie rady o stanie budżetu oraz innych ważnych sprawach gminy przez ustępujący zarząd.

§ 5

1. Podczas sesji rada rozpatruje i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym, a także w innych ustawach.

2. Sesja rady odbywa się zwyczajowo podczas jednego posiedzenia. Jeżeli zachodzi konieczność kontynuowania obrad, rozpatrywanie spraw może być przełożone na następne posiedzenie.

3. Posiedzenie nie powinno trwać dłużej niż 7 godzin. Po tym czasie każdy może zgłosić wniosek o przerwanie posiedzenia i przeniesienia dalszego ciągu sesji na inny termin.

§ 6

Rada odbywa sesje zwyczajne w ilości potrzebnej do wykonywania swych zadań, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał.

§ 7

1. Rada może odbywać sesje nadzwyczajne zwoływane przez:

1) przewodniczącego, na wniosek zarządu lub grupy radnych stanowiącej co najmniej 1/4 ustawowego składu rady, w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku,

2) przewodniczącego, w sytuacjach szczególnych (np.: klęsk żywiołowych, katastrof, epidemii itp.).

R o z d z i a ł III

Przygotowanie sesji

§ 8

1. Projekt porządku obrad, miejsce, termin oraz godziny rozpoczęcia sesji ustala przewodniczący rady w porozumieniu z zarządem gminy, a w razie jego nieobecności wiceprzewodniczący rady.

2. Przygotowanie materiałów na sesję rady, jak również obsługę organizacyjno-techniczną zapewnia zarząd gminy.

§ 9

1. O terminie sesji zwyczajnej rady zawiadamia się radnych pisemnie, co najmniej na 7 dni przed terminem obrad.

2. W zawiadomieniu o sesji podaje się: miejsce, dzień, godzinę rozpoczęcia posiedzenia oraz proponowany porządek obrad.

3. Wraz z zawiadomieniem, radnym dostarcza się projekty uchwał oraz inne niezbędne materiały związane z porządkiem obrad.

4. Zawiadomienie o sesji powinno być podane do wiadomości publicznej.

§ 10

Przed każdą sesją przewodniczący rady w uzgodnieniu z wójtem ustala szczegółową listę osób zaproszonych na sesję.

§ 11

W lokalu, w którym odbywa się posiedzenie, należy zapewnić miejsca dla publiczności.

R o z d z i a ł IV

Zasady obradowania

§ 12

Jeżeli przedmiotem sesji mają być sprawy objęte tajemnicą państwową lub służbową, zgodnie z treścią ustawy o ochronie informacji niejawnych, jawność sesji lub jej części zostają wyłączone i rada obraduje przy drzwiach zamkniętych.

§ 13

Sesje otwiera, przewodzi i zamyka przewodniczący rady, w razie jego nieobecności wiceprzewodniczący.

§ 14

1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez przewodniczącego formuły: “Otwieram sesję Rady Gminy Czernica”.

2. Po otwarciu sesji przewodniczący stwierdza kworum, a w razie jego braku wyznacza nowy termin posiedzenia i zamyka obrady.

§ 15

1. Po stwierdzeniu prawomocności obrad, przewodniczący przedstawia do uchwalenia projekt porządku obrad.

2. Z wnioskiem o uzupełnienie, bądź zmianę w projekcie porządku obrad, może wystąpić radny, wójt lub jego zastępca, na początku sesji.

3. Po wykonaniu czynności wskazanych w ust. 1 i 2, rada w głosowaniu jawnym przyjmuje porządek sesji.

§ 16

W porządku obrad każdej zwyczajnej sesji rady, przewiduje się:

1) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji, z którego treścią uprzednio mieli możność zapoznać się radni w biurze rady,

2) zgłaszanie interpelacji i wniosków przez radnych,

3) sprawozdanie zarządu z wykonania uchwał rady,

4) krótką informację przewodniczącego rady o działaniach podejmowanych między sesjami.

§ 17

1. Interpelacje i wnioski składa się w istotnych sprawach wspólnoty samorządowej, przy czym powinny być one sformułowane jasno i zwięźle.

2. Odpowiedzi na interpelacje udziela: przewodniczący rady, przewodniczący merytorycznych komisji, wójt lub jego zastępca bądź wyznaczony przez wójta pracownik urzędu.

3. W przypadku niemożności udzielenia natychmiastowej odpowiedzi, wyjaśnienie winno być udzielone pisemnie w ciągu 14 dni

4. Interpelacje mogą być składane również na piśmie, na ręce przewodniczącego rady, w czasie sesji lub między sesjami. Odpowiedź na pisemną interpelację radnego winna być udzielona również w ciągu 14 dni.

5. Biuro rady prowadzi ewidencję zgłaszanych interpelacji i wniosków oraz czuwa nad ich terminowym załatwieniem.

6. Na wniosek radnego rada może włączyć sprawę rozpatrzenia odpowiedzi na jego interpelację do porządku obrad.

§ 18

Sprawozdanie z wykonania uchwał w imieniu zarządu składa wójt lub upoważniona przez niego osoba.

§ 19

Na sesji, sprawozdanie ze swojej działalności składają:

1) wójt lub wyznaczona przez niego osoba – z pracy zarządu,

2) przewodniczący komisji lub wyznaczony członek – z pracy komisji.

§ 20

1. Przewodniczący prowadzi obrady według uchwalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusje na każdym z punktów.

2. Rada może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.

§ 21

1. Przewodniczący obrad czuwa nad sprawnym przebiegiem i zachowaniem porządku obrad.

2. W przypadku stwierdzenia, że radny w swoim wystąpieniu wyraźnie odbiega od przedmiotu obrad lub znacznie przekracza przeznaczony dla niego czas, przewodniczący może zwrócić mu uwagę, a po dwukrotnym upomnieniu odebrać mu głos.

3. Jeżeli, sposób wystąpienia albo zachowania radnego, w sposób oczywisty, zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, przewodniczący może zwrócić mu uwagę, a po dwukrotnym upomnieniu może odebrać mu głos, nakazując jednocześnie odnotowanie tego faktu w protokole.

4. Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza rady, zaproszonych na sesję i publiczności.

§ 22

1. Przewodniczący obrad udziela głosu według kolejności zgłoszeń.

2. Przewodniczący może udzielić głosu poza kolejnością w sprawie zgłoszenia wniosków o charakterze formalnym, których przedmiotem mogą być w szczególności sprawy:

1) stwierdzenia kworum,

2) wycofania określonego tematu z porządku obrad,

3) zakończenia dyskusji i podjęcie uchwały,

4) zamknięcia listy mówców,

5) ustalenia czasu wystąpień dyskutantów,

6) tajnego głosowania,

7) przeliczenia głosów,

8) zamknięcia listy kandydatów przy wyborach,

9) zgłoszenia autopoprawki do projektu uchwały lub wycofanie projektu,

10) przestrzegania regulaminu obrad,

11) przerwania, odroczenia lub zamknięcia posiedzenia.

3. Wnioski o charakterze formalnym przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie.

4. Poza kolejnością zgłoszeń przewodniczący udziela głosu:

1) wójtowi lub osobie wskazanej przez wójta dla udzielenia wyjaśnienia lub odpowiedzi,

2) radcy prawnemu lub rzeczoznawcy, w celu wyjaśnienia wątpliwości w rozważanej sprawie.

§ 23

1. W obradach sesji rady mogą brać udział zaproszeni przewodniczący organów wykonawczych sołectw – sołtysi.

2. Zaproszeni sołtysi mogą czynnie uczestniczyć w obradach rady, zgłaszając swoje uwagi i wnioski, wyrażać opinie.

3. Uczestnictwo sołtysów w obradach nie upoważnia ich do udziału w głosowaniu.

§ 24

1. Przewodniczący obrad może udzielić głosu osobie spośród publiczności.

2. Po uprzednim ostrzeżeniu przewodniczący może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.

§ 25

1. W przypadku stwierdzenia braku kworum w trakcie posiedzenia, przewodniczący przerywa obrady i jeżeli nie może zwołać kworum, wyznacza nowy termin posiedzenia tej samej sesji, z tym że uchwały podjęte do tego momentu, zachowują swoją moc.

2. Fakt przerwania obrad oraz nazwiska i imiona radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady, odnotowuje się w protokole.

§ 26

1. Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący kończy sesję słowami: “Zamykam sesję Rady Gminy Czernica”.

2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uznaje się za czas trwania sesji.

3. Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.

4. Po ogłoszeniu zamknięcia sesji przez przewodniczącego rada jest związana uchwałami podjętymi na tej sesji.

§ 27

Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad, po zamknięciu sesji lub posiedzenia, mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla danego miejsca.

§ 28

1. Z każdej sesji pracownik biura rady sporządza protokół, który powinien zawierać:

1) numer, datę i miejsce posiedzenia,

2) nazwisko przewodniczącego obrad oraz protokolanta,

3) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

4) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,

5) zatwierdzony porządek obrad,

6) przebieg obrad, streszczenia przemówień i dyskusji oraz tekst zgłoszonych i przyjętych wniosków,

7) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów “za” i “przeciw” i “wstrzymujących się”,

8) czas trwania sesji,

9) podpis przewodniczącego oraz osoby sporządzającej protokół.

2. Do protokołu dołącza się:

1) listę obecności radnych i członków zarządu,

2) listę gości zaproszonych,

3) listę podjętych przez radę uchwał,

4) pisemne usprawiedliwienie radnych, nieobecnych na sesji,

5) inne dokumenty złożone na ręce przewodniczącego w trakcie obrad.

3. Protokół wykłada się do wglądu radnych w biurze rady.

4. Radni mogą zgłaszać poprawki i uzupełnienia do protokołu w przerwie między sesjami, jednak nie później niż na najbliższej sesji.

5. O uwzględnieniu poprawek i uzupełnień decyduje przewodniczący rady, po uprzednim wysłuchaniu protokolanta.

6. Radny, którego wnioski nie zostały uwzględnione, może przedłożyć je na sesji. O przyjęciu lub odrzuceniu wniosku decyduje rada w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.

7. Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi, odpowiadającymi numerowi sesji w danej kadencji i oznaczeniem roku kalendarzowego.

8. Protokół z sesji powinien być sporządzony nie później niż w ciągu 7 dni po odbyciu sesji.

R o z d z i a ł V

Tryb głosowania

§ 29

1. Głosowanie jest prawomocne tylko w przypadku istnienia kworum.

2. W głosowaniu biorą udział wyłącznie członkowie rady.

§ 30

1. Uchwały rady i jej organów zapadają zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym przez podniesienie ręki, w obecności co najmniej połowy składu rady, chyba że ustawa stanowi inaczej.

2. Zwykła większość głosów jest to liczba głosów “za”, która przewyższa co najmniej o jeden głos liczbę głosów “przeciw”.

3. Bezwzględna większość głosów jest to liczba głosów “za” przewyższająca co najmniej o jeden sumę pozostałych ważnie oddanych, tj. przeciwnych i wstrzymujących się.

§ 31

1. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki. Za głosy oddane uznaje się te, które oddano “za”, “przeciw”, “wstrzymujące się”.

2. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.

§ 32

1. Głosowanie tajne przeprowadza przewodniczący obrad przy pomocy wiceprzewodniczącego.

2. Wyniki jawnego głosowania ogłasza przewodniczący obrad.

§ 33

1. Głosowanie tajne stosuje się w przypadkach określonych ustawowo.

2. Głosowanie tajne przeprowadza komisja skrutacyjna wybrana na sesji spośród radnych.

3. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią rady, przy czym każdorazowo rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona rady komisja skrutacyjna z wybranym spośród siebie przewodniczącym komisji.

4. Komisja skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je, odczytując kolejno radnych z listy obecności.

5. Za głosy ważne uznaje się głosy, które oddano poprzez wskazanie “za” albo “przeciw” lub “wstrzymuję się”.

6. Po przeliczeniu głosów przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wyniki głosowania.

7. Karty z oddanymi głosami i protokół z głosowania stanowią załącznik do protokołu z sesji rady.

8. W przypadku równej liczby głosów “za” i “przeciw” głosowanie tajne powtarza się.

§ 34

W przypadku gdy rada postanowi o podjęciu uchwały w trybie głosowania imiennego, przepisy § 33 stosuje się odpowiednio. Na kartach umieszcza się nazwisko i imię radnego.

§ 35

1. Przewodniczący obrad, przed poddaniem wniosku pod głosowanie, precyzuje i ogłasza zebranym proponowaną treść w sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.

2. W pierwszej kolejności przewodniczący poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, który może wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami.

3. W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób przewodniczący przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich, czy zgadza się kandydować, i dopiero po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy i zarządza wybory.

§ 36

W przypadku gdy radny nie zgadza się ze stanowiskiem rady, może zgłosić do protokołu zdanie odrębne (votum separatum).

R o z d z i a ł VI

Uchwały rady

§ 37

1. Rada rozstrzyga sprawy rozpatrywane na sesjach w drodze uchwał.

2. Uchwały są odrębnymi dokumentami, z wyjątkiem uchwał o charakterze proceduralnym, które mogą być odnotowane w protokole sesji.

§ 38

1. Uchwały rady powinny być zredagowane w sposób czytelny i zawierać przede wszystkim:

1) datę i tytuł oraz numer,

2) podstawę prawną,

3) postanowienia merytoryczne,

4) określenie organów odpowiedzialnych za wykonanie uchwały,

5) termin wejścia w życie uchwały, ewentualny czas jej obowiązywania,

6) w miarę potrzeby określenie źródła finansowania realizacji uchwały.

2. W uchwałach podaje się numer sesji (cyframi rzymskimi), kolejny numer uchwały (cyframi arabskimi), rok podjęcia uchwały.

3. Projekty uchwał przygotowane przez zarząd opiniują właściwe komisje rady. Opinie komisji są odczytywane na sesji rady przez przewodniczącego danej komisji.

4. W przypadku podjęcia inicjatywy uchwałodawczej przez komisje, grupę radnych, zarząd wyraża swoje stanowisko do projektu uchwały. Opinię zarządu do projektu uchwały przedstawia na sesji wójt lub upoważniona przez zarząd osoba.

§ 39

Uchwały podpisuje przewodniczący rady lub wiceprzewodniczący, który prowadził sesję.

§ 40

1. Oryginały uchwał ewidencjonowane są w rejestrze uchwał i przechowywane wraz z protokołami z sesji w biurze rady.

2. Odpisy uchwał (kopie) przekazywane są zarządowi do realizacji.

§ 41

1. Wójt przedkłada wojewodzie uchwały rady w ciągu 7 dni od ich podjęcia.

2. Uchwałę budżetową oraz uchwałę o udzieleniu bądź nieudzieleniu absolutorium zarządowi oraz inne uchwały objęte zakresem nadzoru Izby, wójt jest zobowiązany przedłożyć Regionalnej Izbie Obrachunkowej w ciągu 7 dni od ich podjęcia.

R o z d z i a ł VII

Radni

§ 42

1. Radni mają obowiązek utrzymywania stałej więzi z mieszkańcami gminy przez:

1) informowanie mieszkańców o stanie gminy,

2) konsultowanie spraw wnoszonych pod obrady sesji,

3) propagowanie zamierzeń i dokonań rady,

4) informowanie mieszkańców o swojej pracy w radzie,

5) przyjmowanie postulatów, wniosków oraz skarg mieszkańców.

2. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach rady, posiedzeniach komisji, podpisem na liście obecności.

3. Radny powinien w razie niemożności uczestniczenia w sesji, posiedzeniu komisji, powiadomić (o ile to możliwe) z wyprzedzeniem, odpowiednio przewodniczącego rady lub przewodniczącego komisji.

4. Radny, w ciągu 7 dni od daty odbycia sesji rady lub posiedzenia komisji, winien usprawiedliwić swoją nieobecność, składając stosowne pisemne wyjaśnienie na ręce przewodniczącego rady lub przewodniczącego komisji.

§ 43

1. W przypadku wniosku zakładu pracy zatrudniającego radnego o rozwiązanie z nim stosunku pracy, rada może powołać komisję lub zespół dla szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy.

2. Komisja lub zespół powołany w trybie ust. 1 przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie przewodniczącemu rady.

3. Przed podjęciem decyzji w przedmiocie wskazanym w ust. 1 rada winna wysłuchać radnego.

R o z d z i a ł VIII

Przewodniczący rady

§ 44

1. Zadaniem przewodniczącego rady jest wyłącznie organizowanie pracy rady oraz prowadzenie obrad rady.

2. W przypadku gdy przewodniczący nie może pełnić swojej funkcji, zastępuje go lub działa z jego upoważnienia wiceprzewodniczący.

R o z d z i a ł IX

Komisje rady

§ 45

1. Do wykonywania swych zadań rada powołuje stałe i doraźne komisje.

2. Komisje podlegają radzie.

§ 46

Przedmiot działania poszczególnych komisji stałych i zakres zadań komisji doraźnych określa rada w odrębnych uchwałach.

§ 47

1. Komisje stałe działają zgodnie z rocznym planem pracy przedłożonym radzie i zatwierdzonym przez radę.

2. Rada może zlecić komisjom dokonanie w planach stosownych zmian.

§ 48

1. Komisje rady mogą odbywać wspólne posiedzenia.

2. Komisje uchwalają opinie oraz wnioski i przedkładają je radzie.

3. Przewodniczącego posiedzenia komisji wspólnych wyznacza przewodniczący rady gminy w zależności od tematyki posiedzenia.

4. Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji lub zastępca przewodniczącego komisji, wybrany przez członków danej komisji spośród radnych.

5. Przewodniczącego komisji rewizyjnej wybiera rada na wniosek tej komisji, zgodnie z regulaminem komisji rewizyjnej.

6. Radny może być przewodniczącym lub zastępcą przewodniczącego tylko jednej komisji.

§ 49

1. Komisje pracują na posiedzeniach, w których dla ich prawomocności winna uczestniczyć co najmniej połowa składu komisji.

§ 50

1. Przewodniczący komisji stałych, co najmniej raz na pół roku, przedstawiają na sesji rady sprawozdania z działalności komisji.

2. Postanowienia ust. 1 stosuje się odpowiednio do doraźnych komisji.

§ 51

1. Opinie i wnioski komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu komisji.

2. W przypadku równej ilości głosów “za” i “przeciw” decyduje głos przewodniczącego komisji.

R o z d z i a ł X

Obsługa rady

§ 52

1. Obsługę rady, komisji i radnych zapewnia zarząd gminy, a bezpośrednią obsługę organizacyjno- -techniczną biuro rady.

2. Wójt razem z przewodniczącym rady ustalają zakres, zasady i sposób obsługi rady, komisji i radnych.

R o z d z i a ł XI

Wspólne sesje rad gmin

§ 53

1. Rada może odbywać wspólne sesje z inną radą.

2. Wspólna sesja jest zwoływana przede wszystkim dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia spraw wspólnych dla danych terenów oraz z okazji uroczystości.

3. Wspólną sesję organizują delegacje zainteresowanych rad.

4. Zawiadomienie o sesji podpisują przewodniczący rad.

§ 54

1. Wspólna sesja jest prowadzona, gdy uczestniczy w niej co najmniej połowa radnych z każdej rady gminy.

2. W drodze głosowania wybiera się przewodniczącego obrad wspólnej sesji.

3. Uchwały wspólnej sesji zapadają w drodze odrębnego głosowania radnych z każdej rady.

4. Uchwały oraz protokoły z obrad podpisują przewodniczący zainteresowanych rad.

5. Do wspólnej sesji mają zastosowanie ogólne terminy i tryb przygotowania, zwoływania i przebiegu sesji.

§ 55

Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie rady gmin, biorące udział we wspólnej sesji, chyba że radni uczestniczący we wspólnej sesji postanowią inaczej.

R o z d z i a ł XII

Postanowienia końcowe

§ 56

1. Dokumenty dotyczące organów gminy są jawne. Każdy zainteresowany ma do nich prawo wglądu, o ile ograniczenia nie wynikają z mocy ustawy.

2. Dokumenty określone w ust. 1 dostępne są w biurze rady do wykorzystania na miejscu.

3. Przewodniczący rady zapewnia przestrzeganie postanowień regulaminu i udziela pomocy we właściwej jego interpretacji.