CZĘŚĆ CZWARTA
R o z d z i a ł IX
Gospodarka finansowa gminy
§ 48
1. Gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową, na podstawie rocznego budżetu gminy.
2. Projekt budżetu wraz z informacją o stanie mienia gminnego i objaśnieniami, zarząd przedkłada radzie najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy i przesyła projekt do Regionalnej Izby Obrachunkowej celem zaopiniowania.
3. Budżet jest uchwalany do końca roku poprzedzającego rok budżetowy, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady.
4. Za prawidłową gospodarkę gminy odpowiada zarząd.
5. Gospodarka finansowa jest jawna. Wójt niezwłocznie ogłasza uchwałę budżetową i sprawozdanie z jej wykonania w trybie przewidzianym dla aktów prawa miejscowego.
§ 49
Procedurę uchwalania budżetu oraz rodzaj i szczegółowość materiałów informacyjnych, które zarząd obowiązany jest przedstawić radzie wraz z projektem budżetu określa odrębna uchwała rady.
§ 50
Komisja rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem do rady w sprawie udzielenia lub nieudzielnia absolutorium. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową.
§ 51
Obsługę bankową gminy prowadzi bank wybrany przez radę, w trybie określonym w ustawie o zamówieniach publicznych.
§ 52
1. Kontrolę gospodarki finansowej gminy sprawuje Regionalna Izba Obrachunkowa.
2. Uchwały rady dotyczące zobowiązań finansowych wskazują jednocześnie źródła dochodów, z których zobowiązania te są pokryte.
3. Uchwały, o których mowa w ust. 2, zapadają bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy składu rady.
R o z d z i a ł X
Mienie gminy
§ 53
1. Gminie przysługuje prawo własności i inne prawa majątkowe.
2. Mieniem gminnym jest własność i inne prawo majątkowe gminy oraz mienie innych gminnych osób prawnych.
3. Gmina nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania innych gminnych osób prawnych, a te nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania gminy
§ 54
Gmina samodzielnie decyduje o przeznaczeniu i sposobie wykorzystania mienia gminnego.
§ 55
1. Oświadczenia woli w imieniu gminy, w zakresie zarządu mieniem, składają dwaj członkowie zarządu lub jeden członek zarządu i osoba upoważniona przez zarząd (pełnomocnik).
2. Kierownicy jednostek organizacyjnych gminy, nieposiadający osobowości prawnej, działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez zarząd.
3. Do czynności przekraczającej zakres pełnomocnictwa potrzebna jest zgoda zarządu.
§ 56
Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązania pieniężnego, do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata skarbnika lub osoby przez niego upoważnionej.
§ 57
1. Do realizacji zadań, gmina może utworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym organizacjami pozarządowymi.
2. Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych zawiera załącznik nr 4 do statutu.
R o z d z i a ł XI
Jednostki pomocnicze gminy
§ 58
O utworzeniu, połączeniu i podziale jednostki pomocniczej gminy, a także zmianie jej granic, rozstrzyga rada w drodze uchwały, poprzedzonej następującym postępowaniem:
1) inicjatywa utworzenia jednostki pomocniczej należy do mieszkańców obszaru, który ta jednostka ma obejmować lub rady gminy,
2) projekt granic jednostki pomocniczej sporządza zarząd w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki,
3) po uzgodnieniu, o którym mowa w ust. 3, zarząd przeprowadza konsultacje z mieszkańcami w ramach działań organu uchwałodawczego jednostki pomocniczej,
4) przebieg granic jednostek pomocniczych powinien, w miarę możliwości, uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.
§ 59
1. Organem uchwałodawczym w sołectwie jest zebranie wiejskie, które obejmuje wszystkich mieszkańców mających czynne prawo wyborcze.
2. Organem wykonawczym w sołectwie jest sołtys wspomagany przez radę sołecką.
3. Organizację i zakres działania sołectw, w tym tryb i zasady wyboru sołtysów, członków rad sołeckich oraz sposób zwoływania i obradowania zebrań wiejskich określa rada w odrębnych statutach sołectwa.
§ 60
Statut jednostki pomocniczej określa w szczególności:
1) nazwę, obszar i siedzibę jednostki pomocniczej,
2) zasady i tryb wyborów organów jednostki pomocniczej,
3) organizację i zadania organów jednostki pomocniczej,
4) zakres zadań przekazywanych jednostce przez gminę oraz sposób ich realizacji,
5) zakres i formy kontroli oraz nadzoru rady gminy nad działalnością organów jednostki pomocniczej.
§ 61
1. Jednostki pomocnicze prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu gminy.
2. Jednostki pomocnicze gminy gospodarują samodzielnie środkami wydzielonymi do ich dyspozycji, przeznaczając te środki na realizację zadań spoczywających na tych jednostkach.
§ 62
1. Kontrolę gospodarki finansowej jednostek pomocniczych sprawuje skarbnik i przedkłada informację w tym zakresie zarządowi.
2. Jednostki pomocnicze podlegają nadzorowi organów gminy na zasadach określonych w statutach tych jednostek.