R o z d z i a ł III

USTALENIA Z ZAKRESU KOMUNIKACJI

§ 12

Sieć uliczna

1. Ustala się klasę zbiorczą dla ciągu ulic Grodzka - Nowy Świat, oznaczonego na rysunku planu symbolem 1KZ.

2. Dla ciągu ulic, o którym mowa w ust. 1, wyznacza się linie rozgraniczające o zmiennej szerokości od 14 do 32 m według określenia na rysunku planu oraz następujące zasady zagospodarowania:

1) funkcja – ciąg ulic służący obsłudze Starego Miasta,

2) linia tramwajowa dwukierunkowa na odcinku od ul. Szewskiej do mostu Uniwersyteckiego i na odcinku od mostu Pomorskiego do ul. Rzeźniczej,

3) linia tramwajowa jednokierunkowa na odcinku od ul. Piaskowej do ul. Szewskiej i na odcinku od mostu Uniwersyteckiego do mostu Pomorskiego.

3. Ustala się ulicę Szewską na odcinku od ul. Kotlarskiej do ul. Grodzkiej, oznaczoną na rysunku planu symbolem 2KT·KP, ulicą dla ruchu tramwajowego i pieszego.

4. Dla ulicy, o której mowa w ust. 3, wyznacza się zmienną szerokość w liniach rozgraniczających według określenia na rysunku planu oraz ustala się następujące zasady zagospodarowania:

1) ulica jednoprzestrzenna z wbudowanym dwukierunkowym torowiskiem tramwajowym,

2) przystanki tramwajowe na kierunku północ-południe w rejonie pl. Uniwersyteckiego oraz na kierunku południe-północ w rejonie skrzyżowania z pl. Nankiera, według określenia na rysunku planu,

3) dopuszcza się ruch pojazdów samochodowych zapewniający dojazd do poszczególnych obiektów wyłącznie ich użytkownikom, pojazdom specjalnym oraz dostawczym w określonych godzinach.

5. Ustala się klasę lokalną dla ulic: Odrzańskiej na odcinku od ul. Grodzkiej do ul. Kotlarskiej, Kotlarskiej na odcinku od ul. Odrzańskiej do ul. Łaciarskiej, Łaciarskiej na odcinku od ul. Kotlarskiej do pl. Nankiera i pl. Nankiera na odcinku od ul. Łaciarskiej do ul. Piaskowej, oznaczonych na rysunku planu odpowiednio symbolami: 3KL, 4KL, 5KL i 6KL.

6. Dla ulic, o których mowa w ust. 5, ustala się funkcję jednej z głównych osi obsługującego układu komunikacyjnego w obszarze “Zespołu Historycznego Centrum” oraz wyznacza się zmienną szerokość w liniach rozgraniczających według określenia na rysunku planu.

7. Ustala się klasę dojazdową dla ulic oznaczonych na rysunku planu odpowiednio symbolami: Nankiera 7KD – na odcinku od ul. Łaciarskiej do ul. Szewskiej; Uniwersytecka 8KD; pl. Uniwersytecki 9KD – na odcinku od ul. Grodzkiej do ul. Szewskiej; Więzienna 10KD – na odcinku od ul. Grodzkiej do ul. Nożowniczej; Nożownicza 11KD – na odcinku od ul. Odrzańskiej do ul. Łaciarskiej; Kuźnicza 12KD/KP – na odcinku od ul. Kotlarskiej do ul. Uniwersyteckiej; Malarska 13KD; Kiełbaśnicza 14KD – na odcinku od ul. Nowy Świat do ul. Łaziennej; Łazienna 15KD; Rzeźnicza 16KD – na odcinku od ul. Nowy Świat do ul. Łaziennej.

8. Dla ulic, o których mowa w ust. 7, ustala się zmienną szerokość w liniach rozgraniczających według określenia na rysunku planu; dla ul. Kuźniczej 12KD/KP ustala się przekrój jednoprzestrzenny z jezdnią o szerokości 5 m wydzieloną jedynie rodzajem nawierzchni, przewidując główny ciąg pieszy po zachodniej stronie jezdni.

9. Ustala się ulice, oznaczone na rysunku planu odpowiednio symbolami: Więzienną 17KP – na odcinku od ul. Nożowniczej do ul. Kotlarskiej i pl. Uniwersytecki 18KP – na odcinku od ul. Więziennej do ul. Uniwersyteckiej wraz z odgałęzieniem w kierunku ul. Szewskiej, ulicami o dominującym ruchu pieszym.

10. Na ulicach, o których mowa w ust. 9:

1) dopuszcza się ruch pojazdów zapewniający dojazd do poszczególnych obiektów wyłącznie ich użytkownikom, pojazdom specjalnym oraz dostawczym w określonych godzinach,

2) dopuszcza się lokalizację przyulicznego parkingu dla rowerów w rejonie skrzyżowania pl. Uniwersyteckiego z ul. Uniwersytecką.

11. Ustala się, oznaczone na rysunku planu symbolem KP, ulice Garbary i Zaułek Ossolińskich, przejściami pieszymi wewnątrz kwartałów urbanistycznych oznaczonych na rysunku planu symbolami: 3M·UC·Zk i 14UK·UN·KP·ZP.

12. Na przejściach, o których mowa w ust. 11, dopuszcza się ruch pojazdów zapewniający dojazd do poszczególnych obiektów wyłącznie ich użytkownikom, pojazdom specjalnym oraz dostawczym w określonych godzinach.

13. Ustala się wydzielone ciągi piesze wraz z zielenią towarzyszącą wzdłuż nabrzeża rzeki Odry, oznaczone na rysunku planu odpowiednio symbolami: 19KP·ZPn, 20KP·ZPn, 21KP·ZPn, stanowiące część bulwaru odrzańskiego, który na odcinku od ul. Szewskiej do ul. Piaskowej będzie nadwieszony i połączony z Bulwarem Dunikowskiego.

14. Dla ciągów pieszych, o których mowa w ust. 13, wyznacza się linie rozgraniczające: od północy linię ustaloną nabrzeżem rzeki Odry, od południa linię orientacyjną określoną docelową krawędzią jezdni ul. Grodzkiej i Nowy Świat oraz określa się następujące zasady kształtowania:

1) szerokość ciągów pieszych zmienna, w zależności od możliwości terenowych,

2) ciąg pieszy przeprowadzony bezpośrednio wzdłuż nabrzeża Odry wraz z wzbogaconym pasem różnorodnej zieleni oddzielającym go od jezdni ul. Grodzkiej i Nowy Świat oraz z miejscami wypoczynku, wglądu na rzekę Odrę i wyspy odrzańskie, w powiązaniu z zejściami do wody.

15. W obszarze objętym planem, na ulicach lokalnych i dojazdowych, o których mowa w ust. 5 i 7, oraz na ul. Szewskiej, o której mowa w ust. 3, ustala się obowiązek stosowania zasad ruchu uspokojonego.

16. Ustala się obowiązek stosowania nawierzchni kamiennych w obrębie ulic, placów, ciągów pieszych; dopuszcza się nawierzchnię bitumiczną wyłącznie na jezdni ul. Grodzkiej i ul. Nowy Świat z wyjątkiem wlotów tych ulic w obszar Starego Miasta.

17. Ustala się obowiązek zaakcentowania w nawierzchni ulic dawnych bram i furt oraz muru w miejscach wskazanych na rysunku planu.

§ 13

Ruch rowerowy

Ustala się zakaz ruchu rowerowego dla ulic, o których mowa w § 12 ust. 3, 9 i 11, z wyjątkiem odcinka, pl. Uniwersyteckiego, o którym mowa w § 12 ust. 9, zapewniającego przejazd na kierunku Most Uniwersytecki- Brama Cesarska, ul. Kuźnicza.

§ 14

Parkowanie

1. W obszarze objętym planem dopuszcza się lokalizację parkingów wydzielonych z sieci ulicznej wyłącznie jako podziemnych lub wbudowanych; zakaz lokalizowania parkingów terenowych, w tym również we wnętrzach kwartałów urbanistycznych.

2. Dla ulic pieszych, o których mowa w § 12 ust. 9 i 11, oraz dla ul. Kuźniczej 12 KD/KP, o której mowa w § 12 ust. 7, wprowadza się zakaz organizowania miejsc postojowych dla samochodów.

3. W kwartałach urbanistycznych oznaczonych na rysunku planu symbolami: 1UC·KS, 4M·UC·Zk, 6UN·UC·M, 8UN·UC·M·Zk, 9UN·UK, 10UN·M·UC·Zk, 12UN·M·UC·Zk, 16M·UC·ZK ustala się lokalizację parkingów lub garaży podziemnych na warunkach określonych w rozdziale V w przepisach szczegółowych.

4. Dla parkingów i garaży podziemnych, o których mowa w ust. 3, ustala się dojazd od odpowiednich ulic lokalnych i dojazdowych przyległych do kwartałów urbanistycznych w miejscach wskazanych na rysunku planu.

5. Ustala się w kwartale urbanistycznym ograniczonym ulicami: Nowy Świat, Rzeźniczą, Łazienną, Kiełbaśniczą, oznaczonym na rysunku planu symbolem 1UC·KS, lokalizację obiektu wielofunkcyjnego z parkingiem ogólnodostępnym z wjazdem od ul. Łaziennej.