C z ę ś ć V
Samorządowe jednostki pomocnicze
R o z d z i a ł 1
Postanowienia ogólne
§ 56
1. Samorządowymi jednostkami pomocniczymi Miasta są osiedla.
2. Osiedla tworzy Rada Miejska w drodze uchwały po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy.
3. Projekt podziału obszaru Miasta na jednostki pomocnicze przedstawia Rada Miejska do publicznej konsultacji. W konsultacji mogą uczestniczyć mieszkańcy projektowanych jednostek oraz instytucje i organizacje prowadzące działalność na tym terenie. Okres konsultacji trwa 6 tygodni od chwili ogłoszenia projektu we właściwym trybie. Po upływie tego okresu, skorygowany projekt zostaje niezwłocznie przedstawiony Radzie Miejskiej do zatwierdzenia.
4. Zniesienie lub podział jednostki pomocniczej oraz powiększenie jej obszaru może nastąpić z ważnych powodów z inicjatywy własnej Rady Miejskiej lub na wniosek właściwych rad osiedli. Uchwały właściwych rad zapadają bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy składu rady. W przypadku różnic w opiniach lub negatywnych opinii właściwych rad, Rada Miejska może zarządzić przeprowadzenie referendum wśród mieszkańców właściwych lub projektowanych jednostek pomocniczych.
5.42) Konsultacje, o których mowa w ust. 3, są nadzorowane przez właściwą komisję. Szczegółowe zasady przeprowadzania konsultacji określa odrębna uchwała Rady Miejskiej.
6. Granice osiedla, jego organizację, a także zakres działania określa statut osiedla nadany przez Radę Miejską.
R o z d z i a ł 2
Rada osiedla
§ 57
1. Mieszkańcy osiedla podejmują decyzje poprzez głosowanie powszechne (referendum) lub za pośrednictwem organów osiedla.
2. Organem uchwałodawczym w osiedlu jest rada osiedla. Statut osiedla może ustalić, że w osiedlu organem uchwałodawczym jest Ogólne Zebranie Mieszkańców.
3. Organem wykonawczym w osiedlu jest zarząd osiedla. Na czele zarządu osiedla stoi przewodniczący.
4. Kompetencje rady osiedla określa statut osiedla, uwzględniając postanowienia § 59 niniejszego statutu.
5. Wybory do organów osiedla zarządza i przeprowadza, według uchwalonej ordynacji wyborczej, Rada Miejska.
§ 58
1. Rada osiedla reprezentuje jego mieszkańców wobec organów i jednostek organizacyjnych Miasta.
2. Rada osiedla realizuje swoje zadania, współpracując z organami samorządu Wrocławia oraz instytucjami i organizacjami działającymi na terenie osiedla.
3. Dla usprawnienia współpracy między organami miasta i jednostkami pomocniczymi tworzy się Radę ds. Osiedli. Skład Rady ds. Osiedli, zakres działania oraz kompetencje określa odrębna uchwała Rady Miejskiej.
§ 59
1. Osiedlom może być w drodze uchwały Rady przyznane prawo zarządu wydzieloną częścią mienia komunalnego znajdującego się na ich terytorium niezbędnego dla wykonywania zadań statutowych osiedla.
2. Czynności dokonywane samodzielnie przez organy osiedla nie mogą przekraczać granic zwykłego zarządu.
3. Osiedla prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu Miasta.
4. W budżecie winny być zapewnione środki finansowe niezbędne dla prowadzenia działalności statutowej osiedli.
5. W zakresie czynności, o których mowa w ust. 2, osiedla dysponują prawem rozporządzania dochodami z przydzielonego im mienia komunalnego.
6. Obsługa kasowa osiedli odbywa się za pomocą konta bankowego Miasta.
7. Oświadczenia woli w imieniu Miasta w zakresie udzielonego osiedlu pełnomocnictwa do zarządzania mieniem przekazanym na zasadach określonych w ust. 1 składają członek zarządu osiedla, wskazany uchwałą rady osiedla, oraz jeden z członków Zarządu Miasta.
8. Rada Miejska może upoważnić zarząd osiedla do wykonywania niektórych czynności z zakresu administracji publicznej, gwarantując odpowiednie do zakresu zadania środki finansowe w trybie, o którym mowa w ust. 4.
42)
Ze zmianą wprowadzoną przez § 1 pkt 29 uchwały, o której mowa w przypisie 3.§ 60
Do właściwości rady osiedla należy:
1) wybór i odwołanie zarządu osiedla,
2) opiniowanie projektu przedsięwzięć Rady Miejskiej i Zarządu Miasta dotyczących mieszkańców i terenu osiedla,
3) opiniowanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego osiedla,
4) przedstawianie Radzie Miejskiej do końca lutego każdego roku oceny funkcjonowania na obszarze osiedla administracji samorządowej w zakresie obsługi mieszkańców, współpracy z samorządem osiedla, realizacji inwestycji komunalnych, zarządzania mieniem komunalnym,
5) wspieranie inicjatyw społecznych w osiedlu zmierzających do poprawy warunków życia mieszkańców, rozwoju kultury, infrastruktury komunalnej, handlu i usług; środki do realizacji tego zadania wyodrębnia się w budżecie Miasta,
6)43) współudział w tworzeniu planu budżetu Miasta w części związanej z działalnością osiedli. W tym celu odpowiednie wnioski należy składać do końca kwietnia każdego roku. Niewykorzystane przez osiedle środki finansowe pozostają do jego dyspozycji w roku następnym tylko w przypadku podjęcia odpowiedniej uchwały Rady Miejskiej,
7) dysponowanie środkami finansowymi, przekazywanymi na potrzeby osiedla z budżetu Miasta,
8) inne sprawy wynikające ze statutu osiedla.
§ 61
1. Nadzór nad działalnością osiedla sprawuje Rada Miejska.
2.44) W celu wykonywania nadzoru nad działalnością osiedla przez Radę, Przewodniczący przekazuje informację o działalności osiedli właściwym komisjom Rady i w miarę potrzeby zwołuje ich wspólne posiedzenia.
3. Rada osiedla przedkłada Przewodniczącemu Rady Miejskiej do końca lutego sprawozdanie z działalności osiedla za poprzedni rok. W sprawozdaniu należy umieścić informację o wykorzystaniu mienia komunalnego, którym dysponuje rada osiedla, oraz o kosztach jego eksploatacji.
4.45) Przewodniczący Rady Miejskiej ma prawo żądania niezbędnych informacji i danych dotyczących organizacji i funkcjonowania osiedla.
5. Rada osiedla zobowiązana jest do przedłożenia Przewodniczącemu Rady Miejskiej uchwał rady osiedla w terminie 14 dni od daty ich podjęcia.
5a.46) Na wniosek komisji właściwej w sprawach statutowych lub Zarządu, podjęty w drodze uchwały, Rada może uchylić uchwały organów osiedla sprzeczne z obowiązującym prawem.
6. Jednostki pomocnicze podlegają nadzorowi organów gminy, na zasadach określonych w statutach tych jednostek.
7. W razie powtarzającego się naruszenia prawa, rada osiedla może zostać rozwiązana w drodze uchwały Rady Miejskiej. Odpowiedni wniosek składa Przewodniczący Rady Miejskiej po zasięgnięciu opinii Komisji Statutowej Rady Miejskiej. Rozwiązanie rady osiedla jest równoznaczne z rozwiązaniem zarządu osiedla. Rada Miejska, po konsultacji z mieszkańcami osiedla, powołuje wówczas tymczasowy zarząd osiedla, składający się z 3–7 osób. Do czasu wyboru nowej rady osiedla jest on jedynym funkcjonującym organem osiedla.
8. Rada Miejska powołuje także tymczasowy zarząd osiedla w przypadku zaprzestania działalności przez radę osiedla.
9. Prezydent czuwa, ażeby mienie komunalne przekazane osiedlu nie było narażone na szkody i uszczuplenie oraz aby dochody osiedla i świadczenia pobierane na jego korzyść były wydatkowane zgodnie z przepisami i statutem osiedla.
§ 62
W przypadku powstania sporu między osiedlami oraz osiedlami i administracją samorządową, rozstrzygnięcie podejmuje Rada Miejska po uprzednim przeprowadzeniu mediacji.
43)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 30 uchwały, o której mowa w przypisie 3.44)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 31 lit. a) uchwały, o której mowa w przypisie 3.45)
Ze zmianą wprowadzoną przez § 1 pkt 31 lit. b) uchwały, o której mowa w przypisie 3.46)
Dodany przez § 1 pkt 31 lit. c) uchwały, o której mowa w przypisie 3.