C z ę ś ć IV
Organy wykonawcze
R o z d z i a ł 1
Postanowienia ogólne
§ 49
1. Organem wykonawczym Miasta jest Zarząd, składający się z 7 osób.
2. W skład Zarządu wchodzą: Prezydent jako jego Przewodniczący, zastępcy i członkowie.
3. Liczbę zastępców określa Rada na wniosek Prezydenta.
§ 49a34)
1. Zarząd wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Miasta oraz miejskich jednostek organizacyjnych, w tym powiatowego urzędu pracy.
2. Miejską administrację zespoloną stanowią:
1) Urząd Miejski,
2) Powiatowy Urząd Pracy, będący jednostką organizacyjną Miasta,
3) jednostki organizacyjne stanowiące aparat pomocniczy kierowników miejskich służb, inspekcji i straży.
§ 50
1. Rada wybiera Prezydenta bezwzględną większością głosów ustawowego składu w głosowaniu tajnym.
2. Rada wybiera pozostałych członków Zarządu na wniosek Prezydenta zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym.
3. Odwołanie Prezydenta i Zarządu następuje w przypadkach i na zasadach określonych w ustawie. Do czasu wyboru nowego Zarządu obowiązki Zarządu wykonuje dotychczasowy Zarząd.
§ 51
Zarząd informuje Radę o stosunkach cywilnoprawnych z Miastem osób wchodzących w skład organów Miasta. Nie dotyczy to stosunków prawnych wynikających z korzystania z powszechnie dostępnych usług oraz stosunków wynikających z najmu lokali i dzierżawy, jeżeli oparte są na warunkach ustalonych powszechnie dla danego typu przedmiotów najmu lub dzierżawy.
§ 5235)
Oświadczenie woli w imieniu Miasta w zakresie zarządu mieniem składają dwaj członkowie Zarządu lub jeden członek Zarządu i osoba upoważniona przez Zarząd. Zarząd może udzielić pełnomocnictwa do jednoosobowego składania oświadczeń woli w imieniu Miasta jednemu z członków Zarządu lub innej osobie pod warunkiem, iż powstałe zobowiązania nie przewyższą kwoty odpowiadającej 50 tysiącom EURO.
§ 53
1. Zarząd obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez Prezydenta lub upoważnionego przez niego zastępcę w miarę potrzeby jednak nie rzadziej niż raz w miesiącu.
2. Zarząd podejmuje decyzje kolegialne, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej czterech członków Zarządu.
32)
Ze zmianą wprowadzoną przez § 1 pkt 21 uchwały, o której mowa w przypisie 3.33)
Część III skreślona przez § 1 pkt 22 uchwały, o której mowa w przypisie 3.34)
Dodany przez § 1 pkt 23 uchwały, o której mowa w przypisie 3.35)
Ze zmianą wprowadzoną przez § 1 pkt 24 uchwały, o której mowa w przypisie 3.R o z d z i a ł 1a36)
Miejski Rzecznik Konsumentów
§ 53a
1. Zadania Miasta w zakresie ochrony praw konsumentów wykonuje Miejski Rzecznik Konsumentów.
2. Miejskiego Rzecznika Konsumentów powołuje i odwołuje Rada.
3. Tryb powoływania Miejskiego Rzecznika określają odrębne przepisy.
§ 53b
1. Obsługę organizacyjno-prawną Miejskiego Rzecznika zapewnia wyodrębniona jednostka organizacyjna w Urzędzie Miejskim.
2. Miejski Rzecznik jest kierownikiem jednostki organizacyjnej, o której mowa w ust. 1.
R o z d z i a ł 2
Zadania Zarządu
§ 54
1. Zarząd wykonuje zadania wynikające z funkcji organu wykonawczego Miasta, a w szczególności:
1) wykonuje uchwały Rady i zadania Miasta określone przepisami prawa,
2) przygotowuje wszelkie sprawy, o których stanowi Rada, w tym zwłaszcza przygotowuje projekt budżetu,
3) informuje Radę i mieszkańców Miasta o założeniach projektu budżetu, kierunkach programu społeczno- -gospodarczego i wykorzystania budżetu,
4) podejmuje uchwały o koniecznych wydatkach, które nie są uwzględnione w budżecie bądź też uwzględnione w niedostatecznej wysokości w przypadkach, gdy obowiązujące przepisy uprawniają Zarząd do takiej decyzji,
5) decyduje o wszczęciu i rezygnacji ze sporu sądowego oraz ustalaniu warunków ugody w sprawach prywatnoprawnych albo w tych publicznoprawnych, w których na zawarcie takiej ugody zezwalają przepisy prawa,
6) podejmuje uchwały o zaskarżeniu rozstrzygnięć wskazanych w art. 98 ust. 1 ustawy,
7) rozpatruje oferty przy przetargach publicznych ogłaszanych przez Miasto w myśl zasad ustalonych przez Radę,
8) udziela kierownikom jednostek organizacyjnych pozostających w strukturze Miasta pełnomocnictwa do zarządzania mieniem tych jednostek oraz udziela zgody kierownikom tych jednostek na czynności przekraczające zakres pełnomocnictwa,
9) określa zakres, w jakim Prezydent może powierzyć Sekretarzowi prowadzenie spraw Wrocławia w swoim imieniu,
10) wykonuje zadania zlecone, określone odrębnymi przepisami,
11) składa Radzie okresowe sprawozdania z działalności finansowej Miasta.
2. Projekty uchwał przedkładane Radzie przez Zarząd powinny być zaopiniowane przez radcę prawnego.
3. Zarząd raz na kwartał składa Radzie sprawozdanie o wykonywanych przez siebie zadaniach.
4.37) Skarbnik Miasta informuje niezwłocznie Przewodniczącego o kontrasygnacie dokonanej na pisemne polecenie zwierzchnika (art. 46 ust. 4 ustawy i art. 48 ust. 4 ustawy o samorządzie powiatowym). Przewodniczący zleca zbadanie sprawy właściwej komisji oraz przedstawia ustalenia na najbliższej sesji Rady.
§ 55
Do zadań Prezydenta należy w szczególności:
1) reprezentowanie Miasta na zewnątrz,
2) organizowanie pracy Zarządu,
3) zgłaszanie Radzie wniosków w sprawie kandydatur na stanowiska zastępców Prezydenta, członków Zarządu, Sekretarza i Skarbnika,
4) kierowanie bieżącymi sprawami Miasta,
5) kierowanie pracą Urzędu Miejskiego,
6) współdziałanie z organami osiedli,
7) niezwłoczne ogłaszanie budżetu Miasta i sprawozdania z jego wykonania za rok poprzedni do dnia 31 marca roku budżetowego,
36)
Rozdział 1a dodany przez § 1 pkt 25 uchwały, o której mowa w przypisie 3.37)
Ze zmianą wprowadzoną przez § 1 pkt 26 uchwały, o której mowa w przypisie 3.8) a) podejmowanie czynności należących do kompetencji Zarządu w sprawach niecierpiących zwłoki związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu Rzeczypospolitej Polskiej lub Wrocławia. Nie dotyczy to zarządzeń porządkowych (art. 41 ust. 2 ustawy)38),
b) przedstawianie do zatwierdzenia, na niezwłocznie zwołanym w tym celu posiedzeniu Zarządu, czynności, o których mowa w pkt 8 lit. a; w przypadku odmowy zatwierdzenia Prezydent cofnie decyzję, jeżeli nie została wykonana lub nie uprawomocniła się, jeżeli natomiast decyzja została wykonana lub uprawomocniła się, a dotyczy finansowej czy gospodarczej działalności Miasta, Prezydent przesyła niezwłocznie sprawę do Komisji Rewizyjnej,
9) nawiązywanie i rozwiązywanie z pracownikami samorządowymi stosunku pracy na podstawie umowy o pracę lub mianowania,
10) wyznaczanie, spośród mianowanych pracowników samorządowych, Rzecznika Dyscyplinarnego,
11)39) wykonywanie innych czynności z zakresu prawa pracy,
12)40) powoływanie i odwoływanie kierowników miejskich służb, inspekcji i straży, w uzgodnieniu z wojewodą, a także wykonywanie wobec nich czynności w sprawach z zakresu prawa pracy, jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej.
C z ę ś ć IVa41)
Jawność działania organów Miasta
§ 55a
1. Działalność organów Miasta jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.
2. Jawność działania organów Miasta obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje Rady i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym z protokołów posiedzeń organów Miasta i komisji Rady.
3. Zasady określone w ust. 2 stosuje się odpowiednio do organów osiedli.
§ 55b
1. Przewodniczący podaje do publicznej wiadomości, w drodze ogłoszenia na tablicy ogłoszeń w budynku siedziby Rady oraz w formie przekazu elektronicznego, termin, miejsce i przedmiot obrad co najmniej na 3 dni przed sesją. W ogłoszeniu o porządku obrad zaznacza się sprawy, co do których istnieją ustawowe ograniczenia jawności.
2. O terminie, miejscu i porządku obrad Przewodniczący zawiadamia na dwa dni przed sesją prasę, radio i telewizję działającą na terenie Miasta.
3. Procedurę określoną w ust. 1 stosuje się odpowiednio do posiedzeń komisji Rady.
4. Publiczność oraz przedstawiciele prasy, radia i telewizji mają prawo przebywać tylko w miejscu do tego wyznaczonym.
5. Przed przystąpieniem do punktu obrad Rady lub komisji, obejmującego sprawę zawierającą informację objętą ustawowym ograniczeniem jawności, Przewodniczący Rady lub odpowiednio komisji informuje o tym zebranych, zarządzając jednocześnie opuszczenie pomieszczenia, w którym odbywa się sesja lub posiedzenie przez osoby niespełniające wymogów określonych w ustawie z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 11, poz. 95 ze zmianami).
§ 55c
1. Każdy ma prawo dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania przez Miasto zadań publicznych, w tym protokołów z posiedzeń organów Miasta i komisji.
2. Dokumenty udostępniane są na pisemny wniosek osoby zainteresowanej. We wniosku określa się rodzaj dokumentu lub zakres spraw, które są przedmiotem jej zainteresowania. Wnioski rozpatruje kierownik jednostki organizacyjnej Urzędu Miasta Wrocławia, w której dokumenty są przechowywane. Dokumenty udostępniane są na miejscu, w godzinach pracy Urzędu, w obecności pracownika tej jednostki.
3. Jeżeli dokumenty, o których mowa w ust. 1, zawierają informacje, co do których istnieją ustawowe ograniczenia jawności, udostępniane są z wyłączeniem tych informacji.
4. Odmowa udostępnienia informacji publicznej następuje w drodze decyzji administracyjnej. Na odmowę można wnieść skargę w trybie właściwym dla postępowania skargowego.
5. Udostępnianie dokumentów jest nieodpłatne, jednakże wydawanie kopii, wyciągów bądź odpisów może być odpłatne na podstawie odrębnych przepisów.
6. Udostępnienie dokumentów następuje niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 14 dni od daty złożenia wniosku.
38)
Obecnie: przepisy porządkowe może wydać zarząd w formie uchwały, zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 2 ustawy po zmianie wprowadzonej przez art. 1 pkt 42 lit. a) ustawy z dnia 11 kwietnia 2001 r. o zmianie ustaw: o samorządzie gminnym, o samorządzie powiatowym, o samorządzie województwa, o administracji rządowej w województwie oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 45, poz. 497), która weszła w życie z dniem 30 maja 2001 roku.39)
Ze zmianą wprowadzoną przez § 1 pkt 27 lit. a) uchwały, o której mowa w przypisie 3.40)
Dodany przez § 1 pkt 27 lit. b) uchwały, o której mowa w przypisie 3.41)
Część IVa dodana przez § 1 pkt 28 uchwały, o której mowa w przypisie 3.