2317 UCHWAŁA RADY POWIATU ZGORZELECKIEGO z dnia 27 czerwca 2002 r. w sprawie zmiany uchwały nr IV/9/98 z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Zgorzeleckiego Na podstawie art. 12 pkt 1 oraz art. 40 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) Rada Powiatu uchwala, co następuje: |
§ 1
W uchwale nr IV/9/98 Rady Powiatu Zgorzeleckiego z dnia 18 grudnia 1998 roku w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Zgorzeleckiego (Dziennik Urzędowy Województwa Jeleniogórskiego Nr 69, poz. 192, zmiany Dziennik Urzędowy Województwa Dolnośląskiego Nr 9, poz. 125, Nr 20, poz. 911 i Nr 102, poz. 1332) wprowadza się następujące zmiany w załączniku do uchwały nr IV/9/98 Rady Powiatu Zgorzeleckiego z dnia 18 grudnia 1998 roku:
1. W § 3 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
“3. Mieszkańcy powiatu podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym poprzez wybory i referendum powiatowe lub za pośrednictwem organów powiatu.”.
2. § 4 otrzymuje brzmienie:
Ҥ 4
Powiat posiada własny herb i flagę ustanowione przez radę powiatu w drodze uchwały.”.
3. W § 5:
a) pkt 2 otrzymuje brzmienie: “2. Do zakresu działania powiatu, należy zapewnianie wykonywania określonych w ustawach zadań i kompetencji kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży.”,
b) w pkt 3 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje wyrazy:
“bądź obowiązek ich wykonania wynika z porozumień zawartych z organami administracji rządowej.”.
4. W tytule Rozdziału II skreśla się słowa “Rada Powiatu”.
5. W § 8:
a) w ust. 1 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje wyrazy: “z zastrzeżeniem przepisów o referendum powiatowym.”,
b) w ust. 4 liczbę “40” zastępuje się liczbą “21”.
6. W § 9:
a) w pkt 2 skreśla się przecinek i dopisuje wyrazy “oraz ustalenie wynagrodzenia jego przewodniczącego”,
b) w pkt 3 po przecinku dodaje się wyrazy: “będącego głównym księgowym budżetu powiatu”,
c) dodaje się pkt 8a w brzmieniu:
“8a) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej oraz w sprawie powierzenia prowadzenia zadań publicznych z jednostkami lokalnego samorządu terytorialnego, a także z województwem dolnośląskim,”,
d) dodaje się pkt 9a w brzmieniu:
“9a) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych,”,
e) dodaje się pkt 9b w brzmieniu:
“9b) uchwalenie powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego,”,
f) dodaje się pkt 9c w brzmieniu:
“9c) uchwalenie powiatowego programu przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy,”,
g) dodaje się pkt 10a w brzmieniu:
“10a) podejmowanie uchwał w sprawie zasad uchwalenia stypendiów dla uczniów i studentów,”.
7. W § 11:
a) w ust. 3 zdanie drugie otrzymuje brzmienie:
“Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań wiceprzewodniczącego, w przypadku nieobecności przewodniczącego i niewyznaczeniu wiceprzewodniczącego, jego zadania wykonuje wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.”,
b) dodaje się pkt 6 w brzmieniu:
“6. Niepodjęcie uchwały, o której mowa w ust. 5, w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji przez przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji przez radę z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.”.
8. W § 12:
a) w ust. 1 dodaje się zdanie:
“Do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał.”,
b) w ust. 2 skreśla się wyrazy “lub starosty”,
c) w ust. 3 liczbę “14” zastępuje się liczbą “7”, a liczbę “21” zastępuje się liczbą “7”,
d) w ust. 4 skreśla się kropkę i dopisuje wyrazy “obecny na sesji”,
e) po ust. 4 dodaje się ustępy 5, 6 i 7 w brzmieniu:
“5. Rada powiatu może wprowadzić zmiany w porządku bezwzględną większością ustawowego składu rady.”.
6. Do zmiany porządku obrad sesji zwołanej w trybie określonym w ust. 2 stosuje się przepisy ust. 5, z tym że dodatkowo wymagana jest zgoda wnioskodawcy.
7. Na wniosek starosty przewodniczący rady powiatu jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji rady powiatu projekt uchwały, jeżeli wnioskodawcą jest zarząd powiatu, a projekt wpłynął do rady powiatu co najmniej 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji rady.”.
9. W § 14:
a) w ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie: “2. Porządek obrad wraz z projektami uchwał.”,
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
“3. Materiały na sesję, których przedmiotem jest uchwalenie budżetu powiatu, zmiany w statucie powiatu oraz rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu, doręcza się radnym co najmniej na 14 dni przed rozpoczęciem sesji.”.
10. W § 16 skreśla się ust. 3.
11. W § 17 dodaje się ust. 6 w brzmieniu:
“6. W razie podjęcia przez radę uchwały o przerwaniu obrad rady i ich kontynuowaniu w innym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji, radnych obecnych na sesji uznaje się za zawiadomionych o nowym terminie posiedzenia, natomiast radnych nieobecnych zawiadamia się pisemnie.”.
12. W § 18:
a) w ust. 2 skreśla się kropkę i dodaje się wyrazy w brzmieniu:
“lub przerywa obrady i wyznacza nowy termin posiedzenia tej samej sesji.”,
b) skreśla się ust. 6,
c) w ust. 7 w pkt 3 skreśla się wyrazy: “wykonania uchwał rady powiatu”,
d) dodaje się ust. 8 w brzmieniu: “8. Wymogi określone w ust. 7 nie muszą być spełnione w przypadku zwołania sesji nadzwyczajnej, o której mowa w § 14 ust. 4.”.
13. W § 19 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
“5. Udzielenie odpowiedzi na interpelację podczas sesji jest odnotowywane w protokole sesji rady i nie wymaga odrębnego, pisemnego potwierdzenia.”.
14. W § 20 w ust. 2 “i” zastępuje się przecinkiem oraz dodaje “i 5”.
15. W § 28 w ust. 3 wyraz “niezwłocznie” zastępuje się wyrazami “w ciągu 2 dni od jej podjęcia.”.
16. § 29 otrzymuje brzmienie:
Ҥ 29
1. Powiatowe przepisy porządkowe podlegają ogłoszeniu w drodze obwieszczeń oraz publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego i w środkach masowego przekazu.
2. Za dzień ogłoszenia przepisów porządkowych uważa się dzień wskazany w obwieszczeniu.
3. Przepisy porządkowe wchodzą w życie po upływie trzech dni od dnia ich ogłoszenia. W uzasadnionych przypadkach przepisy porządkowe mogą wchodzić w życie w terminie krótszym niż trzy dni, a jeżeli zwłoka w wejściu w życie przepisów porządkowych mogłaby spowodować nieodwracalne szkody lub poważne zagrożenie życia, zdrowia lub mienia, można zarządzić wejście w życie takich przepisów z dniem ich ogłoszenia.
4. Starosta przesyła przepisy porządkowe do wiadomości zarządom gmin położonych na obszarze powiatu i starostom sąsiednich powiatów następnego dnia po ich ustanowieniu.”.
17. W § 34 dodaje się ust. 6 i 7 w brzmieniu:
“6. Protokoły sesji numerowane są cyframi rzymskimi łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku.
7. Oryginały protokołów przechowuje się w zbiorach protokołów. Po zakończeniu kadencji protokoły, ułożone chronologicznie, oprawia się w formie książkowej, kolejno latami i opatruje spisem treści.”.
18. W § 36 ust. 2 po wyrazie radni dopisuje się wyrazy: “w tym przedstawiciele wszystkich klubów.”.
19. W § 37 w ust. 2 zapis “... w liczbie 7” zastępuje się zapisem “... w liczbie 5 ”.
20. W § 39 w ust. 2 liczbę “4” zastępuje się liczbą “3”, a liczbę “6” liczbą “4”.
21. W § 50 ust. 2 liczbę “5” zastępuje się liczbą “4” oraz dodaje się ust. 4 o treści: “4. Radny może należeć tylko do jednego klubu.”.
22. Po § 51 skreśla się słowa “Organy Powiatu Zarząd Powiatu”.
23. W § 52 w ust. 2 liczbę “4” zastępuje się liczbą “3”, wyraz “osób” zostaje skreślony.
24. W § 54 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
“4. Zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy.”.
25. Po § 55 dodaje się § 55a w brzmieniu:
Ҥ 55a
1. W celu realizacji zadań starosty w zakresie zwierzchnictwa nad powiatowymi służbami, inspekcjami i strażami oraz zadań określonych w ustawach w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli, tworzy się komisję bezpieczeństwa i porządku.
2. Zadania, skład, sposób finansowania i pracy komisji określa ustawa o samorządzie powiatowym.
3. Kadencja komisji trwa trzy lata, jej przewodniczącym jest starosta, który nie później niż do końca stycznia następnego roku kalendarzowego składa radzie powiatu sprawozdanie z działalności komisji za rok ubiegły. Sprawozdanie starosty ogłasza się w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.”.
26. W § 67:
a) w ust. 1 skreśla się pkt 3,
b) w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
“1) powołuje i odwołuje kierowników tych jednostek, w uzgodnieniu z wojewodą, a także wykonuje wobec nich czynności w sprawach z zakresu prawa pracy, jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej.”.
27. W § 69 w ust. 2 wyrazy “prawa budżetowego” zastępuje się wyrazami “ustawy o finansach publicznych”, kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje wyrazy: “i wymagane materiały informacyjne.”.
28. W § 74:
a) w ust. 1 skreśla się wyrazy “w drodze uchwały.”,
b) dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
“4. Skarbnik powiatu, który odmówił kontrasygnaty, ma jednak obowiązek jej dokonania na pisemne polecenie starosty, przy równoczesnym powiadomieniu o tym rady powiatu i regionalnej izby obrachunkowej.”.
29. W § 75 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:
“Inne powiatowe osoby prawne nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania powiatu.”.
§ 2
Załącznik nr 2 do Statutu Powiatu Zgorzeleckiego otrzymuje treść:
“Załącznik nr 2 do Statutu Powiatu Zgorzeleckiego
JEDNOSTKI ORGANIZACYJNE POWIATU
§ 3
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu Zgorzeleckiego.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego z wyjątkiem § 1 pkt 5 ust. b, pkt 8 ust. c, pkt 18, pkt 19, pkt 20, pkt 22, które wejdą w życie od nowej kadencji rady, pkt 3 załącznika nr 2 do Statutu Powiatu Zgorzeleckiego, o którym mowa w § 2, wejdzie w życie z dniem 1 września 2002 r.