2263 UCHWAŁA RADY GMINY GAWORZYCE z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu organizacyjnego Urzędu Gminy Gaworzyce Na podstawie art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591) Rada Gminy Gaworzyce uchwala, co następuje: |
§ 1
Uchwala się Regulamin organizacyjny Urzędu Gminy w Gaworzycach, stanowiący załącznik do uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Gminy Gaworzyce.
§ 3
Tracą moc uchwały:
– Uchwała nr XXXIII/161/97 Rady Gminy Gaworzyce z dnia 29 grudnia 1997 r. w sprawie Regulaminu organizacyjnego Urzędu Gminy w Gaworzycach;
– Uchwała nr IV/51/99 Rady Gminy Gaworzyce z dnia 26 lutego 1999 r. zmieniająca uchwałę w sprawie Regulaminu organizacyjnego Urzędu Gminy w Gaworzycach;
– Uchwała nr XV/134/2000 Rady Gminy Gaworzyce z dnia 31 sierpnia 2000 r. zmieniająca uchwałę w sprawie Regulaminu organizacyjnego Urzędu Gminy w Gaworzycach;
– Uchwała nr XXII/192/01 Rady Gminy Gaworzyce z dnia 29 czerwca 2001 r. zmieniająca uchwałę w sprawie Regulaminu organizacyjnego Urzędu Gminy w Gaworzycach.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
Załącznik do uchwały Rady Gminy Gaworzyce z dnia 25 czerwca 2002 r. (poz. 2263) |
REGULAMIN ORGANIZACYJNY URZĘDU GMINY W GAWORZYCACH
R o z d z i a ł I
Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin organizacyjny Urzędu Gminy Gaworzyce, zwany dalej regulaminem, określa:
§ 2
Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
1) gminie – należy przez to rozumieć Gminę Gaworzyce,
2) Radzie lub Zarządzie
3) Wójcie, Sekretarzu, Skarbniku
- należy przez to rozumieć Wójta Gminy Gaworzyce, Sekretarza Gmi-ny, Skarbnika Gminy.§ 3
1. Urząd Gminy Gaworzyce jest jednostką budżetową gminy.
2. Urząd jest pracodawcą dla zatrudnionych w nich pracowników. Uprawnienia pracodawcy oraz zwierzchnika służbowego wobec pracowników Urzędu wykonuje Wójt, który jest kierownikiem Urzędu.
3. Siedzibą Urzędu jest miejscowość Gaworzyce.
§ 4
1. Urząd jest czynny w dniach roboczych w godzinach:
730–1500 poniedziałek, środę, czwartek, piątek a we wtorek od 730–1730.
R o z d z i a ł II
Zakres działania i zadania Urzędu
§ 5
1. Urząd stanowi aparat pomocniczy Zarządu Gminy.
2. Do zakresu działania Urzędu należy zapewnienie warunków należytego wykonywania zadań spoczywających na gminie:
1) zadań własnych wynikających z ustaw;
2) zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, a także z zakresu organizacji, przygotowań i przeprowadzenie wyborów powszechnych oraz referendów;
3) zadań z zakresu administracji rządowej wykonywanych na podstawie porozumienia z organami tej administracji;
4) zadań z zakresu właściwości powiatu lub województwa wykonywanych na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego.
§ 6
1. Do zadań Urzędu należy zapewnić pomoc organom gminy w wykonaniu ich zadań i kompetencji.
2. W szczególności do zadań Urzędu należy:
1) przygotowywanie materiałów niezbędnych do podejmowanych uchwał, wydawania decyzji, postanowień i innych aktów z zakresu administracji publicznej oraz podejmowania uchwał, wydawania decyzji, postanowień i innych aktów
z zakresu administracji publicznej oraz podejmowania innych czynności prawnych przez organy gminy;
2) wykonywanie na podstawie upoważnień czynności faktycznych wchodzących w zakres zadań gminy;
3) zapewnienie organom gminy możliwości przyjmowania, rozpatrywania oraz załatwiania skarg i wniosków;
4) przyjmowanie do uchwalenia i wykonywania budżetu gminy oraz innych aktów organów gminy,
5) realizacja innych obowiązków i uprawnień wynikających z przepisów prawa oraz uchwał organów gminy,
6) zapewnienie warunków organizacyjnych do odbywania sesji Rady, posiedzeń jej komisji i posiedzeń Zarządu oraz jednostek pomocniczych,
7) prowadzenie zbioru przepisów gminnych oraz zbiorów Dziennika Ustaw, Monitora Polskiego dostępnych do powszechnego wglądu w siedzibie Urzędu,
8) wykonywanie prac kancelaryjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie, a w szczególności:
9) realizacja obowiązków i uprawnień służbowych Wójtowi jako wykonującemu uprawnienia samorządowego pracodawcy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa pracy.
R o z d z i a ł III
Organizacja Urzędu
§ 7
1. W Urzędzie Gminy tworzy się samodzielne stanowiska pracy, które oznacza się samodzielnymi symbolami:
2. W Urzędzie Gminy tworzy się stanowiska obsługi:
§ 8
1. Strukturę organizacyjną Urzędu określa schemat organizacyjny stanowiący załącznik nr 1 do regulaminu organizacyjnego.
2. Stanowiskami kierowniczymi w Urzędzie są: Wójt Gminy, Sekretarz Gminy, Skarbnik Gminy, kierownik USC.
R o z d z i a ł IV
Zasady funkcjonowania Urzędu
§ 9
1. Urząd działa w oparciu o następujące zasady:
§ 10
Pracownicy Urzędu w wykonywaniu swoich obowiązków i zadań Urzędu działają na podstawie prawa i obowiązani są do ścisłego jego przestrzegania.
§ 11
1. Gospodarowanie środkami rzeczowymi odbywa się w sposób racjonalny, celowy, oszczędny z uwzględ-nieniem zasady szczególnej staranności w zarządzaniu mieniem komunalnym.
2. Zakupy dokonywane są po wyborze najkorzystniejszej oferty, zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych.
§ 12
1. Jednoosobowe kierownictwo opiera się na zasadach wydawania poleceń oraz zasadach jednolitości i służbowego podporządkowania, podziału czynności na poszczególnych pracowników oraz ich indywidualnej odpowiedzialności za wykonywanie powierzonych zadań.
2. Urzędem kieruje Wójt przy pomocy Sekretarza i Skarbnika, którzy ponoszą przed Wójtem odpowiedzialność za realizację swoich zadań.
§ 13
1. W Urzędzie działa kontrola wewnętrzna, której celem jest zapewnienie prawidłowości wykonywania zadań Urzędu przez poszczególne stanowiska pracy.
2. Zasady kontroli wewnętrznej w Urzędzie określa załącznik nr 2 do regulaminu.
§ 14
Szczegółowe zasady podpisywania pism w Urzędzie określa załącznik nr 3 do regulaminu.
§ 15
Poszczególne stanowiska pracy zobowiązane są do współdziałania z poszczególnymi stanowiskami pracy Urzędu, a w szczególności w zakresie wymiany informacji i wzajemnej konsultacji.
R o z d z i a ł V
Podział kompetencji
§ 16
1. Stosunek pracy z Wójtem nawiązuje Rada Gminy przez wybór.
2. Data wyboru jest dniem nawiązania stosunku pracy. Uchwała o wyborze zawiera wszystkie elementy m.in. nazwę stanowiska, czas trwania stosunku pracy, wynagrodzenie oraz regulację innych świadczeń związanych ze stanowiskiem pracy.
3. Przewodniczący Rady Gminy jest właściwy do realizowania lub zmiany treści stosunku pracy, z wyjątkiem wynagrodzeń.
4. Obowiązku Wójta Gminy:
§ 17
1. Stosunek pracy na podstawie powołania z Sekretarzem Gminy nawiązuje Rada Gminy na wniosek Wójta Gminy.
2. Datę powołania oraz czas trwania powołania oraz inne regulacje zawiera uchwała Rady Gminy.
3. Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wykonuje wobec Sekretarza Wójt Gminy.
4. Do obowiązków Sekretarza należy:
§ 18
1. Stosunek pracy na podstawie powołania z Skarbnikiem Gminy nawiązuje Rada Gminy na wniosek Wójta Gminy.
2. Datę powołania oraz czas trwania powołania i inne regulacje zawiera uchwała Rady Gminy.
3. Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec Skarbnika Gminy wykonuje Wójt Gminy.
4. Do obowiązków Skarbnika Gminy należy:
§ 19
1. Stosunek pracy z radcą prawnym nawiązuje Wójt Gminy.
2. Zadania i obowiązki radcy prawnego wynikają z ustawy z dnia 13 października 1982 r. o radcach prawnych.
3. Pełnomocnik ds. informacji niejawnych wykonuje zadania i obowiązki wynikające z ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r.
4. Pełnomocnik ds. ochrony danych osobowych wykonuje zadania wynikające z ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.
R o z d z i a ł VI
Podział zadań pomiędzy samodzielnymi stanowiskami pracy w Urzędzie Gminy
§ 20
1. Stosunek pracy z pracownikami nawiązuje Wójt Gminy, który jest kierownikiem Urzędu.
2. Zakresy czynności pracowników zatrudnionych na samodzielnych stanowiskach pracy określają załączniki do umów o pracę.
3. Kwalifikacje pracowników samorządowych określa rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin.
§ 21
1. Zadania wspólne dla wszystkich pracowników obejmują:
2. Do zadań stanowiska do spraw organizacyjnych należy:
3. Do zadań stanowiska ds. obronnych i obrony cywilnej należy:
4. Do zadań stanowiska ds. oświaty i inicjatyw gospodarczych należy:
5. Do zadań kierownika Urzędu Stanu Cywilnego należy:
6. Do zadań stanowiska ds. ewidencji ludności na- leży:
7. Do zadań stanowiska ds. rolnictwa, leśnictwa i melioracji należy:
8. Do zadań stanowiska ds. inwestycji i budownictwa należy:
9. Do zadań stanowiska ds. gospodarki nieruchomościami należy:
10. Do zadań stanowiska ds. obsługi prawnej należy:
11. Do zadań stanowiska ds. księgowości i dodatków mieszkaniowych należy:
12. Do zadań stanowiska ds. wymiaru podatków i opłat należy:
13. Do zadań stanowiska ds. windykacji należności finansowych należy:
14. Do zadań stanowiska ds. księgowości budżetowej należy:
15. Do zadań stanowiska ds. księgowości finansowej należy:
16. Do zadań stanowiska ds. kasjera i księgowości budżetowej należy:
R o z d z i a ł VII
Postanowienia końcowe
§ 22
Załączniki nr 1, 2 , 3, 4 do regulaminu stanowią jego integralną część.
§ 23
Zmiany regulaminu następują w trybie wymaganym dla jego wprowadzenia.
Załącznik nr 1 do Regulaminu organizacyjnego Urzędu Gminy w Gaworzycach (poz. 2263) |
Załącznik nr 2 do Regulaminu organizacyjnego Urzędu Gminy w Gaworzycach (poz. 2263) |
ORGANIZACJA DZIAŁALNOŚCI KONTROLNEJ
§ 1
W Urzędzie sprawowana jest kontrola wewnętrzna i zewnętrzna.
§ 2
Kontrolę wewnętrzną w Urzędzie sprawuje: Wójt Gminy, Sekretarz Gminy, Skarbnik Gminy w stosunku do podległych im stanowisk pracy.
§ 3
Kontrolę wewnętrzną wykonują w ramach przyznawanych im upoważnień w zakresie obowiązków:
1) Wójt Gminy, Sekretarz Gminy, Skarbnik Gminy w stosunku do jednostek podporządkowanym gminie;
2) pracownicy Urzędu w stosunku do jednostek podporządkowanych w zakresie właściwości rzeczowej, wynikającej z zakresu czynności.
§ 4
Do obowiązków kontrolującego należy:
– rzetelne i obiektywne ustalanie stanu faktycznego;
– wskazanie osoby odpowiedzialnej za stwierdzone nieprawidłowości i uchybienia.
§ 5
1. Z przeprowadzonej kontroli kontrolujący zobowiązany jest sporządzić protokół, wskazując w nim nieprawidłowości.
2. Protokół sporządza się w 2 egzemplarzach, jeden egzemplarz przekazuje się osobie kontrolowanej, a drugi kontrolującej.
Załącznik nr 3 do Regulaminu organizacyjnego Urzędu Gminy w Gaworzycach (poz. 2263) |
ZASADY PODPISYWANIA AKTÓW PRAWNYCH I INNYCH DOKUMENTÓW
§ 1
Wójt Gminy podpisuje:
6. Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych oraz posłów i senatorów, a także odpowiedzi na skargi i wnioski obywateli.
§ 2
Wójt Gminy może upoważnić Sekretarza Gminy oraz pracowników do wydawania decyzji administracyjnych z zakresu administracji publicznej.
§ 3
Dokumenty przedstawione do podpisu członkom kierownictwa Urzędu powinny zawierać na ostatniej stronie kopii adnotację dotyczącą nazwiska i stanowiska pracownika, który opracował dokument.
§ 4
Sekretarz Gminy podpisuje korespondencję dotyczącą spraw pozostających w zakresie czynności pracowników organizacyjnych z wyjątkiem spraw określonych do osobistej akceptacji Wójta.
Załącznik nr 4 do Regulaminu organizacyjnego Urzędu Gminy w Gaworzycach (poz. 2263) |
ORGANIZACJA PRZYJMOWANIA, ROZPATRYWANIA I ZAŁATWIANIA
INDYWIDUALNYCH SPRAW OBYWATELI
§ 1
1. Indywidualne sprawy obywateli załatwiane są w terminach określonych w Kodeksie postępowania administracyjnego.
2. Pracownicy Urzędu zobowiązani są do sprawnego i rzetelnego rozpatrywania indywidualnych spraw obywateli, kierując się przepisami prawa oraz zasadami współżycia społecznego.
3. Odpowiedzialność za terminowe i prawidłowe załatwianie indywidualnych spraw obywateli ponoszą pracownicy Urzędu zgodnie z ustalonymi zakresami obowiązków.
4. Kontrolę i koordynację działań pracowników Urzędu w zakresie załatwiania indywidualnych spraw obywateli, w tym zwłaszcza skarg i wniosków, sprawuje Sekretarz Gminy.
§ 2
1. Ogólne zasady postępowania ze sprawami wniesionymi przez obywateli określa Kodeks postępowania administracyjnego, instrukcja kancelaryjna oraz przepisy szczególne dotyczące zwłaszcza organizacji, przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków obywateli.
2. Sprawy wniesione przez obywateli do Urzędu są ewidencjonowane w spisach i rejestrach spraw.
3. Stanowisko do spraw organizacyjnych prowadzi centralny rejestr skarg i wniosków indywidualnych wpływających do Urzędu oraz skarg zgłaszanych w czasie przyjęć interesantów przez Wójta.
§ 3
1. Pracownicy obsługujący interesantów zobowiązani są do:
a) udzielania informacji niezbędnych przy załatwianiu danej sprawy i wyjaśnienia treści obowiązujących przepisów;
b) rozstrzygnięcia sprawy w miarę możliwości niezwłocznie, a w pozostałych przypadkach w terminach ustalonych w przepisach;
c) informowania zainteresowanych o stanie załatwiania ich sprawy;
d) powiadomienie o przedłużeniu terminu rozstrzygnięcia sprawy w przypadku zaistnienia takiej konieczności;
e) informowanie o przysługujących środkach odwoławczych lub środkach zaskarżenia od wydanych decyzji.
2. Interesanci mają prawo uzyskać informacje w formie pisemnej lub ustnej.
§ 4
1. Wójt przyjmuje interesantów w sprawie skarg i wniosków w wyznaczonym dniu tygodnia i w określonych godzinach (każdy wtorek od godz. 1400
2. Sekretarz Gminy i pracownicy Urzędu przyjmują interesantów w sprawach skarg i wniosków każdego dnia w godzinach urzędowania.
3. Z przyjęć interesantów w sprawach skarg i wniosków sporządzone są protokoły.