Załącznik nr 1 do uchwały Rady Miejskiej w Bystrzycy Kłodzkiej z dnia 22 marca 2002 r. (poz. 1861)

PROGRAM GOSPODAROWANIA MIESZKANIOWYM ZASOBEM
GMINY BYSTRZYCA KŁODZKA NA LATA 2002–2006

 1. Prognoza dotycząca wielkości oraz stanu technicznego zasobu mieszkaniowego gminy.

Wielkość zasobu mieszkaniowego gminy w perspektywie lat 2002–2006 ulegać będzie zmianie w wyniku następujących czynników:

– sprzedaży budynków i lokali mieszkalnych;
– przejęcia budynków i lokali mieszkalnych z innych zasobów;
– likwidacji budynków o złym stanie technicznym (rozbiórki).

Z uwagi na to, że w okresie 2002–2006 gmina nie przewiduje budowy nowych obiektów mieszkalnych, wielkość zasobu mieszkaniowego gminy ulegnie zmniejszeniu.

Zmniejszenie wielkości zasobu mieszkaniowego gminy będzie następować w związku z przewidywaną większą sprzedażą budynków i lokali mieszkalnych nad ilością budynków i lokali mieszkalnych przejmowanych z innych zasobów (tj. od Skarbu Państwa, zakładów pracy).

Prognozowane zmiany wielkości zasobu mieszkaniowego gminy obrazuje tabela nr 1.

Prognoza stanu zasobu mieszkaniowego gminy Bystrzyca Kłodzka na lata 2002–2006

Tabela nr 1

Wyszczególnienie

2002

2003

2004

2005

2006

1

2

3

4

5

6

Liczba budynków komunalnych z lokalami mieszkalnymi ogółem

z tego:

– miasto

– gmina

 

230

172

58

 

220

164

56

 

215

160

55

 

210

156

54

 

205

152

53

Liczba budynków wspólnot mieszkaniowych z udziałem gminy ogółem

z tego:

– miasto

– gmina

 

211

184

27

 

221

192

29

 

226

196

30

 

231

200

31

 

236

204

32

Liczba lokali mieszkalnych zasobu mieszkaniowego gminy ogółem

z tego:

– miasto

– gmina

 

1.569

1.251

318

 

1.509

1.203

306

 

1.477

1.177

300

 

1.445

1.151

294

 

1.413

1.125

288

w tym:

1. Liczba lokali mieszkalnych w budynkach komunalnych

ogółem

z tego:

– miasto

– gmina

 

 

741

 

517

224

 

 

661

 

453

208

 

 

621

 

421

200

 

 

581

 

389

192

 

 

541

 

357

184

2. Liczba lokali mieszkalnych komunalnych we wspólnotach

mieszkaniowych ogółem

z tego:

– miasto

– gmina

 

828

 

734

94

 

848

 

750

98

 

856

 

756

100

 

864

 

762

102

 

872

 

768

104

Powierzchnia użytkowa lokali mieszkalnych zasobu mieszkaniowego gminy w m2 ogółem

z tego:

– miasto

– gmina

64.651

 

51.990

12.661

62.251

 

50.070

12.181

60.971

 

49.030

11.941

59.691

 

47.990

11.701

58.411

 

46.950

11.461

cd. tabeli

1

2

3

4

5

6

w tym:

1. Powierzchnia użytkowa lokali mieszkalnych w budynkach komunalnych w m2 ogółem

z tego:

– miasto

– gmina

 

29.983

 

 

21.175

8.808

 

26.783

 

 

18.615

8.168

 

25.183

 

 

17.335

7.848

 

23.583

 

 

16.055

7.528

 

21.983

 

 

14.775

7.208

2. Powierzchnia użytkowa lokali mieszkalnych komunalnych w budynkach wspólnot mieszkaniowych w m2 ogółem

z tego:

– miasto

– gmina

 

34.668

 

30.815

3.853

 

35.468

 

31.455

4.013

 

35.788

 

31.695

4.093

 

36.108

 

31.935

4.173

 

36.428

 

32.175

4.253

Liczba lokali socjalnych ogółem

z tego:

– miasto

– gmina

46

 

40

6

50

 

43

7

54

 

46

8

58

 

49

9

62

 

52

10

Powierzchnia użytkowa lokali socjalnych ogółem

z tego:

– miasto

– gmina

989

 

741

248

1.099

 

831

268

1.209

 

921

288

1.319

 

1.011

308

1.429

 

1.101

328

Liczba lokali mieszkalnych zasobu mieszkaniowego gminy wyposażonych w centralne ogrzewanie ogółem

z tego:

– w budynkach komunalnych

– we wspólnotach mieszkaniowych

297

 

 

85

212

295

 

 

75

220

293

 

 

70

223

291

 

 

65

226

289

 

 

60

229

Powierzchnia użytkowa lokali mieszkalnych zasobu mieszkaniowego gminy wyposażonych w centralne ogrzewanie w m2 ogółem

z tego:

– w budynkach komunalnych

– we wspólnotach mieszkaniowych

 

12.229

 

3.506

8.723

 

12.129

 

3.006

9.123

 

12.029

 

2.756

9.273

 

11.929

 

2.506

9.423

 

11.829

 

2.256

9.573

Liczba lokali użytkowych w budynkach komunalnych ogółem

z tego:

– miasto

– gmina

149

 

126

23

146

 

124

22

143

 

122

21

141

 

121

20

140

 

120

20

Liczba lokali użytkowych komunalnych we wspólnotach mieszkaniowych ogółem

z tego:

– miasto

– gmina

133

 

115

18

136

 

117

19

139

 

119

20

141

 

120

21

142

 

121

21

Powierzchnia lokali użytkowych w budynkach komunalnych ogółem

z tego:

– miasto

– gmina

9.684

 

8.149

1.535

9.534

 

8.049

1.485

9.384

 

7.949

1.435

9.284

 

7.899

1.385

9.234

 

7.849

1.385

Powierzchnia lokali użytkowych komunalnych we wspólnotach mieszkaniowych ogółem

z tego:

– miasto

– gmina

6.807

 

5.980

827

6.957

 

6.080

877

7.107

 

6.180

927

7.207

 

6.230

977

7.257

 

6.280

977

 

W latach 2002–2006 zmianom podlegać będzie także struktura zasobu mieszkaniowego gminy. Maleć będzie liczba budynków i lokali mieszkalnych, wzrastać zaś liczba lokali socjalnych. Tendencja taka wynikać będzie z następujących przyczyn:

– kontynuowania sprzedaży budynków i lokali mieszkalnych;
– tworzenia się nowych wspólnot mieszkaniowych;
– konieczności przekwalifikowania na lokale socjalne, lokali mieszkalnych, których stan techniczny uległ pogorszeniu;
– spadku poziomu materialnego rodzin oczekujących na mieszkania socjalne,
– wzrostu liczby wyroków sądowych z nakazem przydzielenia lokalu socjalnego.

Prognozowane zmiany struktury zasobu mieszkaniowego gminy obrazuje tabela nr 2.

Prognozowane zmiany struktury zasobu mieszkaniowego Gminy Bystrzyca Kłodzka w latach 2002–2006

/–/ spadek w stosunku do roku poprzedniego;
/+/ wzrost w stosunku do roku poprzedniego;

Tabela nr 2

Wyszczególnienie

2002

2003

2004

2005

2006

1

2

3

4

5

6

Zmiana liczby budynków mieszkalnych w zasobie mieszkaniowym gminy ogółem

z tego:

– miasto

– gmina

-14

 

-10

-4

-10

 

-8

-2

-5

 

-4

-1

-5

 

-4

-1

-5

 

-4

-1

Zmiana liczby wspólnot mieszkaniowych z udziałem gminy ogółem

z tego:

– miasto

– gmina

+13

 

+9

+4

+10

 

+8

+2

+5

 

+4

+1

+5

 

+4

+1

+5

 

+4

+1

Zmiana liczby lokali mieszkalnych w zasobie mieszkaniowym gminy ogółem

z tego:

– miasto

– gmina

-80

 

-60

-20

-60

 

-48

-12

-32

 

-26

-6

-32

 

-26

-6

-32

 

-26

-6

w tym:

1. Zmiana liczby lokali mieszkalnych w budynkach komunalnych ogółem

z tego:

– miasto

– gmina

2. Zmiana liczby lokali mieszkalnych komunalnych we wspólnotach mieszkaniowych ogółem

z tego:

– miasto

– gmina

 

-112

 

-80

-32

 

+32

 

+20

+12

 

-80

 

-64

-16

 

+20

 

+16

+4

 

-40

 

-32

-8

 

+8

 

+6

+2

 

-40

 

-32

-8

 

+8

 

+6

+2

 

-40

 

-32

-8

 

+8

 

+6

+2

Zmiana wielkości powierzchni użytkowej lokali mieszkalnych w zasobach mieszkaniowych gminy ogółem

z tego:

– miasto

– gmina

-3.775

 

 

-2.975

-800

-2.400

 

 

-1.920

-480

-1.280

 

 

-1.040

-240

-1.280

 

 

-1.040

-240

-1.280

 

 

-1.040

-240

w tym:

1. Zmiana wielkości powierzchni użytkowej lokali mieszkalnych w budynkach komunalnych ogółem

z tego:

– miasto

– gmina

 

-5.055

 

 

-3.775

-1.280

 

-3.200

 

 

-2.560

-640

 

-1.600

 

 

-1.280

-320

 

-1.600

 

 

-1.280

-320

 

-1.600

 

 

-1.280

-320

2. Zmiana wielkości powierzchni użytkowej lokali mieszkalnych komunalnych we wspólnotach mieszkaniowych ogółem

z tego:

– miasto

– gmina

+1.280

 

+800

+480

+800

 

 

+640

+160

+320

 

 

+240

+80

+320

 

 

+240

+80

+320

 

 

+240

+80

Zmiana liczby lokali socjalnych ogółem

z tego:

– miasto

– gmina

+3

 

+2

+1

+4

 

+3

+1

+4

 

+3

+1

+4

 

+3

+1

+4

 

+3

+1

Zmiana wielkości powierzchni użytkowej lokali socjalnych ogółem

z tego:

– miasto

– gmina

+80

 

+6

+20

+110

 

+90

+20

+110

 

+90

+20

+110

 

+90

+20

+110

 

+90

+20

Zmiana liczby lokali mieszkalnych w zasobie mieszkaniowym gminy wyposażonych w centralne ogrzewanie ogółem

z tego:

– w budynkach komunalnych

– we wspólnotach mieszkaniowych

-3

 

 

-10

+7

-2

 

 

-10

+8

-2

 

 

-5

+3

-2

 

 

-5

+3

-2

 

 

-5

+3

cd. tabeli

1

2

3

4

5

6

Zmiana wielkości powierzchni użytkowej lokali mieszkalnych zasobu mieszkaniowego gminy wyposażonych w centralne ogrzewanie ogółem

z tego:

– miasto

– gmina

 

-150

 

-550

+400

 

-100

 

-500

+400

 

-100

 

-250

+150

 

-100

 

-250

+150

 

-100

 

-250

+150

Zmiana liczby lokali użytkowych w budynkach komunalnych ogółem

z tego:

– miasto

– gmina

-5

 

-4

-1

-3

 

-2

-1

-3

 

-2

-1

-2

 

-1

-1

-1

 

-1

-

Zmiana liczby lokali użytkowych komunalnych we wspólnotach mieszkaniowych ogółem

z tego:

– miasto

– gmina

+5

 

+4

+1

+3

 

+2

+1

+3

 

+2

+1

+2

 

+1

+1

+1

 

+1

-

Zmiana wielkości powierzchni lokali użytkowych w budynkach komunalnych ogółem

z tego:

– miasto

– gmina

-250

 

 

-200

-50

-150

 

 

-100

-50

-150

 

 

-100

-50

-100

 

 

-50

-50

-50

 

 

-50

-

Zmiana wielkości powierzchni lokali użytkowych komunalnych we wspólnotach mieszkaniowych ogółem

z tego:

– miasto

– gmina

+250

 

 

+200

+50

+150

 

 

+100

+50

+150

 

 

+100

+50

+100

 

 

+50

+50

+50

 

 

+50

-

Prowadzona przez państwo w minionym okresie polityka mieszkaniowa polegająca na bezwzględnej ochronie lokatorów doprowadziła do tego, że zasób mieszkaniowy gminy znajduje się w chwili obecnej w stanie znacznego zniszczenia i postępującej dalszej dekapitalizacji. Zmiana istniejącego stanu technicznego zasobu mieszkaniowego gminy może nastąpić tylko i wyłącznie poprzez zaangażowanie ogromnych nakładów finansowych na jego poprawę, tj. na konserwację, remonty i modernizację budynków i lokali mieszkalnych. Prognozy w tym zakresie wydają się być jednak bardzo pesymistyczne i niepokojące, gdyż gmina w okresie bieżącej pięciolatki realizować będzie szereg ważnych przedsięwzięć inwestycyjnych, które pochłoną znaczne środki finansowe z budżetu gminy.

Gmina w latach 2002–2006 prowadzić będzie politykę mieszkaniową tak, aby stan techniczny zasobu mieszkaniowego gminy nie uległ pogorszeniu.

2. Analiza potrzeb, plan remontów i modernizacji.

Potrzeby gminy w zakresie gospodarki mieszkaniowej wynikają przede wszystkim z trzech powodów:

– dużej i ciągle wzrastającej ilości rodzin oczekujących na mieszkania,
– ograniczonego zasobu mieszkaniowego gminy,
– złego stanu technicznego budynków i lokali mieszkalnych.

Ciągle wzrastająca liczba rodzin oczekujących na mieszkania rodzi potrzebę pozyskania dodatkowej ilości lokali mieszkalnych. Z uwagi na przewidywaną bardzo trudną sytuację finansową gminy, w prognozowanym okresie, budowa nowych budynków komunalnych nie będzie możliwa. Jedynym ciągle jeszcze możliwym sposobem realizacji tego zadania będzie pozyskiwanie dodatkowych lokali z istniejącego zasobu mieszkaniowego poprzez adaptacje strychów budynków mieszkalnych i innych wolnych powierzchni znajdujących się w tych budynkach. Część lokali mieszkalnych będzie można zwyczajowo uzyskać z ruchu ludności.

Prognozę liczby rodzin oczekujących na mieszkania i stopień zaspokojenia tych rodzin przedstawia tabela nr 3.

Prognoza liczby rodzin oczekujących na mieszkanie i stopnia zaspokojenia
ich potrzeb w tym zakresie w gminie Bystrzyca Kłodzka na lata 2002–2006

Tabela nr 3

Wyszczególnienie

2002

2003

2004

2005

2006

Liczba rodzin oczekujących na mieszkanie

300

310

320

330

340

Liczba rodzin, które otrzymają mieszkanie

20

15

15

10

10

Stopień zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych rodzin oczekujących na mieszkanie w %

6,7

4,8

4,7

3,0

2,9

Potrzeby gminy wynikające ze stanu technicznego zasobu mieszkaniowego gminy należy rozpatrywać w kontekście możliwości pozyskania odpowiednich środków finansowych na utrzymanie lub poprawę sprawności technicznej budynków i lokali mieszkalnych. Potrzeby te są ogromne i na pewno nie będą mieć pełnego pokrycia we własnych dochodach gminy. Niezbędne będą działania mające doprowadzić do pozyskania środków pochodzących z innych źródeł (z pomocy Skarbu Państwa, kredytów bankowych i innych).

W najbliższej pięciolatce problem tych potrzeb należy zawęzić w zasadzie do określenia niezbędnych gwarancji dotyczących tylko i wyłącznie utrzymania na niezmienionym poziomie istniejącego stanu sprawności technicznej budynków i lokali mieszkalnych.

Dochody uzyskiwane z prowadzonej gospodarki mieszkaniowej (z czynszów z lokali mieszkalnych i innych opłat mieszkaniowych, pomniejszonych o narastające zaległości czynszowe) nie zabezpieczą pokrycia pełnych kosztów eksploatacji budynków mieszkalnych, wymagać będą zatem dodatkowego uzupełnienia dochodami z czynszów za lokale użytkowe i dotacją celową z budżetu gminy.

W celu utrzymania należytego stanu technicznego zasobu mieszkaniowego gminy ustala się priorytety działań remontowych wynikające z analizy potrzeb remontowych budynków i lokali, które obejmują w szczególności:

– naprawy dachów papowych i krytych dachówką oraz blachą,
– renowacje elewacji budynków znajdujących się w centralnej części miasta,
– roboty stolarskie związane z likwidacją zagrożeń dla lokatorów (biegi schodowe, balkony, podłogi),
– roboty zduńskie,
– naprawy kominów,
– remonty instalacji gazowych i elektrycznych,
– termomodernizacje budynków, z zastosowaniem docieplenia stropów, ścian i dachów.

Szczegółowy plan remontów i modernizacji budynków i lokali mieszkalnych przedstawiają tabele nr 4 i 5.

 

PLAN REMONTÓW NA LATA 2002–2006
Zasoby mieszkaniowe Gminy Bystrzyca Kłodzka

(w zł) Tabela nr 4

Lp.

Rodzaj robót

Rok 2002

Rok 2003

Rok 2004

Rok 2005

Rok 2006

Wykonawstwo zlecone

1

Remonty dachów

40.000

195.000

223.000

315.000

268.000

2

Roboty malarskie

50.000

39.000

100.000

3

Roboty stolarskie

30.000

23.000

25.000

4

Roboty zduńskie

40.000

37.000

30.000

30.000

22.000

5

Remonty kominów

31.000

30.000

20.000

10.000

20.000

6

Remonty instalacji gazowych

30.000

25.000

20.000

15.000

15.000

7

Remonty instalacji elektrycznych

30.000

20.000

15.000

12.000

15.000

8

Roboty murarskie

37.000

28.000

20.000

20.000

20.000

RAZEM

208.000

365.000

401.000

441.000

485.000

Wykonawstwo własne

1

Roboty konserwacyjno-awaryjne

270.016

340.520

374.572

412.029

453.232

OGÓŁEM

478.016

705.520

775.572

853.029

938.232

 

PLAN REMONTÓW NA LATA 2002–2006
Wspólnoty mieszkaniowe z udziałem Gminy Bystrzyca Kłodzka

(w zł) Tabela nr 5

Lp.

Rodzaj robót

Rok 2002

Rok 2003

Rok 2004

Rok 2005

Rok 2006

Wykonawstwo zlecone

1

Remonty dachów

150.000

42.800

92.364

44.184

107.639

2

Roboty malarskie

14.400

63.816

20.844

3

Fundusz remontowy

50.000

50.000

50.000

50.000

55.000

4

Remonty kominów

15.000

8.000

10.000

7.000

5.000

5

Remonty instalacji gazowych

6.000

4.000

4.000

5.000

6

Remonty instalacji elektrycznych  

8.000

5.000

6.000

4.000

RAZEM

215.000

129.200

161.364

175.000

197.483

Wykonawstwo własne

1 Roboty konserwacyjno-awaryjne

192.923

227.013

249.714

274.686

302.154

OGÓŁEM

407.923

356.213

411.078

449.686

499.637

UWAGA!!!

Kwoty ujęte w tabelach lata 2002–2006 przedstawiają wkład gminy liczony zgodnie z % udziałem w nieruchomości.

3. Sprzedaż lokali.

W latach 2002–2006 należy nadal kontynuować sprzedaż lokali mieszkalnych pochodzących z zasobu mieszkaniowego gminy. Sprzedaż lokali mieszkalnych odbywać się winna według preferencyjnych zasad zatwierdzonymi przez Zarząd Miasta i Gminy i uchwalonych przez Radę Miejską zgodnie z załącznikiem nr 1 do uchwały nr XIX/136/2000 z dnia 7 lutego 2000 w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Bystrzyca Kłodzka.

Sprzedaż budynków i lokali mieszkalnych w prognozowanym okresie stanowić ma nadal jedno z dodatkowych źródeł pozyskania określonych dochodów dla budżetu gminy.

W sytuacji braku odpowiedniej ilości środków na remonty budynków dochody ze sprzedaży budynków i lokali mieszkalnych można będzie przynajmniej w części przeznaczyć na poprawę stanu technicznego budynków i lokali mieszkalnych pozostających nadal w zasobie mieszkaniowym gminy.

Plan sprzedaży lokali mieszkalnych z zasobu mieszkaniowego gminy przedstawia tabela nr 6.

Prognoza sprzedaży lokali mieszkalnych z zasobu mieszkaniowego gminy
Bystrzyca Kłodzka na lata 2002–2006

Tabela nr 6

Wyszczególnienie

2002

2003

2004

2005

2006

Liczba budynków mieszkalnych do sprzedaży ogółem

z tego:

– miasto

– gmina

 

2

1

1

 

2

1

1

 

2

1

1

 

2

1

1

 

2

1

1

Dochód ze sprzedaży budynków mieszkalnych w tys. zł ogółem

z tego:

– miasto

– gmina

100

 

60

40

115

 

70

45

130

 

80

50

150

 

90

60

180

 

100

80

Liczba lokali mieszkalnych do sprzedaży ogółem

z tego:

– miasto

– gmina

80

 

60

20

60

 

48

12

32

 

26

6

32

 

26

6

32

 

26

6

Dochód ze sprzedaży lokali mieszkalnych w tys. zł ogółem

z tego:

– miasto

– gmina

400

 

300

100

330

 

264

66

192

 

156

36

208

 

169

39

224

 

182

42

4. Zasady polityki czynszowej.

Politykę czynszową w gminie prowadzić należy w oparciu o zasady określone:

– ustawą o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego z dnia 21 czerwca 2001 r. (Dz. U. Nr 71, poz. 739),
– Kodeksem cywilnym.

Politykę czynszową gminy winno kształtować się na podstawie rozeznania trzech zasadniczych czynników, tj.:

– stopnia postępującej dekapitalizacji zasobu mieszkaniowego gminy,
– materialnych możliwości najemców w zakresie ponoszenia kosztów obciążeń czynszem i innymi opłatami mieszkaniowymi,
– stopnia możliwości udzielenia pomocy najemcom lokali z zasobów budżetowych gminy.

Postępująca dekapitalizacja zasobu mieszkaniowego gminy przemawia za ustalaniem stawek czynszowych na najwyższym możliwym poziomie i wprowadzania ich do stosowania periodycznie w odstępach co 6 miesięcy.

Materialne możliwości najemców ulegające systematycznemu pogarszaniu w sytuacji postępującego bezrobocia i braku środków finansowych na zaspokojenie podstawowych potrzeb życiowych, wymuszają zaś zastosowania ograniczeń w częstotliwości i wysokości wprowadzania nowych stawek czynszowych.

Biorąc jednakże pod uwagę ograniczenia w zakresie podwyżek stawek czynszowych, jakie wprowadziła ustawa o ochronie praw lokatorów, zasadne jest przyjęcie rozwiązania pierwszego, tj. polegającego na podwyższaniu stawek czynszowych w odstępach co 6 miesięcy z zastosowaniem najwyższego możliwego poziomu podwyżki.

Stawki czynszu za najem lokali mieszkalnych i socjalnych ustala zarząd miasta i gminy w oparciu o zasady polityki czynszowej określone w niniejszym programie oraz w załączniku nr 1 do programu.

Pomoc gminy w okresie 2002–2006 winna być prowadzona w następujących zakresach:

– częściowego dotowania z budżetu gminy prac konserwacyjno-remontowych budynków, odciążając tym samym budżety najemców lokali mieszkalnych,
– propagowania istnienia dodatków mieszkaniowych i udzielania dodatków mieszkaniowych najemcom spełniającym warunki do uzyskania prawa do tego dodatku,
– przydzielania lokali socjalnych rodzinom lub osobom będącym w skrajnie trudnych sytuacjach bytowych,
– udzielania pomocy najemcom w ramach opieki społecznej,
– umarzania zaległości czynszowych lub rozkładania tych zaległości do spłaty w dogodnych ratach miesięcznych tym najemcom, dla których brakuje lokali socjalnych, a pozostają w bardzo trudnej sytuacji materialnej.

5. Sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy.

Zarządzanie lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy w latach 2002–2006 wykonywane winno być przez powołany do tego celu zakład budżetowy gminy zwany Zarządem Budynków Komunalnych w Bystrzycy Kłodzkiej z siedzibą w Bystrzycy Kłodzkiej przy ul. Strażackiej 13.

Kierownikiem Zarządu Budynków Komunalnych musi być osoba posiadająca licencję zarządcy nieruchomości lub w przypadku nieposiadania takiej licencji kierownik musi zatrudnić osobę z takimi uprawnieniami.

Sposób zarządzania prowadzić należy w oparciu o obowiązujące przepisy prawa, a w szczególności:

– ustawę z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2000 r. Nr 106, poz. 1126, z późniejszymi zmianami),
– rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 sierpnia 1999 r. w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych (Dz. U. Nr 74, poz. 836),
– ustawę z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543, z późniejszymi zmianami),
– ustawę z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego Dz. U. Nr 71, poz. 733),
– ustawę z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. Nr 71, poz. 734),
– ustawę z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. Nr 121, poz. 591, z późniejszymi zmianami),
– ustawę z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późniejszymi zmianami).

6. Źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej.

W prognozowanym okresie 2002–2006 r. finansowanie gospodarki mieszkaniowej obejmującej zasób mieszkaniowy gminy odbywać się będzie z następujących źródeł:

– z wpływów z czynszu za lokale mieszkalne;
– z wpływów z czynszu za lokale użytkowe;
– z dodatków mieszkaniowych;
– z dotacji budżetowej gminy;
– z wpływów z reklam;
– z wpływów za inne świadczenia eksploatacyjne, a w szczególności:
– za dostawę zimnej wody i odprowadzanie ścieków,
– za dostawę energii cieplnej (centralne ogrzewanie, ciepłą wodę użytkową),
– za wywóz nieczystości stałych i płynnych,
– za antenę zbiorczą lub kablową,
– za dzierżawę terenów przydomowych (ogródków przydomowych).

Źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej w kolejnych latach przedstawia tabela nr 7.

Źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej przez gminę
Bystrzyca Kłodzka w latach 2002–2006

(w tys. zł) Tabela nr 7

Źródła finansowania

2002

2003

2004

2005

2006

1. Czynsz za lokale mieszkalne pomniejszony o przekazane

dodatki mieszkaniowe

571,3

598,4

628,2

661,0

697,1

2. Dodatki mieszkaniowe

424,1

450,0

475,0

500,0

550,0

3. Czynsz za lokale użytkowe

1.005,1

1.101,2

1.211,3

1.323,4

1455,0

4. Dochody z reklam

6,7

7,4

8,1

8,9

9,4

5. Wpływy z opłat za dostawę zimnej wody i odprowadzanie

ścieków

385,7

399,3

419,2

441,1

465,2

6. Wpływy z opłat za dostawę energii cieplnej

526,6

559,2

585,1

613,6

645,0

7. Wpływy z opłat za wywóz nieczystości stał.

266,0

277,6

290,4

303,4

318,0

8. Dochody pozostałe

7,6

8,4

9,2

10,1

11,0

9. Dotacja budżetowa gminy do kosztów eksploatacji i re-

montów

700,0

850,0

935,0

1.000,0

1.100,0

10. Zaliczki z tyt. zarządu wspólnotami mieszk.

1.064,4

1.154,4

1.249,4

1.345,4

1.440,0

Niezależnie od powyższych źródeł finansowania rada miejska będzie każdorazowo ustalała wielkość dotacji budżetowej gminy do zadań inwestycyjnych.

7. Wydatki na utrzymanie zasobu mieszkaniowego gminy.

Wydatki w zakresie polityki mieszkaniowej gminy w latach 2002-2006 obejmować będą:

– wydatki na pokrycie kosztów bieżącej eksploatacji lokali i budynków znajdujących się w zasobie mieszkaniowym gminy;
– wydatki na pokrycie kosztów konserwacji budynków;
– wydatki na pokrycie kosztów remontów i modernizacji lokali i budynków wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy;
– wydatki na pokrycie kosztów zarządu nieruchomościami wspólnymi, których gmina jest jednym ze współwłaścicieli;
– wydatki inwestycyjne.

Wysokość wydatków w kolejnych latach przedstawia tabela nr 8.

Wydatki na utrzymanie zasobu mieszkaniowego gminy Bystrzyca Kłodzka
w latach 2002–2006

w tys. zł Tabela nr 8

Wydatki

2002

2003

2004

2005

2006

1. Bieżąca eksploatacja lokali i budynków

1.820,0

1.870,7

1.903,3

1.990,2

2.183,6

2. Konserwacja budynków

515,9

567,5

624,3

686,7

755,4

3. Remonty i modernizacja lokali i budynków

443,0

494,2

562,4

616,0

682,5

4. Koszty zarządu nieruchomościami wspólnymi z udziałem gminy

2.248,6

2.473,5

2.720,9

2.923,0

3.069,2