Załącznik nr 1 do uchwały Rady Miejskiej w Bystrzycy Kłodzkiej z dnia 22 marca 2002 r. (poz. 1861)
1. Prognoza dotycząca wielkości oraz stanu technicznego zasobu mieszkaniowego gminy.
Wielkość zasobu mieszkaniowego gminy w perspektywie lat 2002–2006 ulegać będzie zmianie w wyniku następujących czynników:
Z uwagi na to, że w okresie 2002–2006 gmina nie przewiduje budowy nowych obiektów mieszkalnych, wielkość zasobu mieszkaniowego gminy ulegnie zmniejszeniu.
Zmniejszenie wielkości zasobu mieszkaniowego gminy będzie następować w związku z przewidywaną większą sprzedażą budynków i lokali mieszkalnych nad ilością budynków i lokali mieszkalnych przejmowanych z innych zasobów (tj. od Skarbu Państwa, zakładów pracy).
Prognozowane zmiany wielkości zasobu mieszkaniowego gminy obrazuje tabela nr 1.
Prognoza stanu zasobu mieszkaniowego gminy Bystrzyca Kłodzka na lata 2002–2006
Tabela nr 1
Wyszczególnienie |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Liczba budynków komunalnych z lokalami
mieszkalnymi ogółem z tego: – miasto – gmina |
230 172 58 |
220 164 56 |
215 160 55 |
210 156 54 |
205 152 53 |
Liczba budynków wspólnot mieszkaniowych z udziałem gminy ogółem z tego: – miasto – gmina |
211 184 27 |
221 192 29 |
226 196 30 |
231 200 31 |
236 204 32 |
Liczba lokali mieszkalnych zasobu mieszkaniowego gminy ogółem z tego: – miasto – gmina |
1.569 1.251 318 |
1.509 1.203 306 |
1.477 1.177 300 |
1.445 1.151 294 |
1.413 1.125 288 |
w tym: 1. Liczba lokali mieszkalnych w budynkach komunalnych ogółem z tego: – miasto – gmina |
741
517 224 |
661
453 208 |
621
421 200 |
581
389 192 |
541
357 184 |
2. Liczba lokali mieszkalnych komunalnych we wspólnotach mieszkaniowych ogółem z tego: – miasto – gmina |
828
734 94 |
848
750 98 |
856
756 100 |
864
762 102 |
872
768 104 |
Powierzchnia użytkowa lokali mieszkalnych zasobu mieszkaniowego gminy w m2 ogółem z tego: – miasto – gmina |
64.651
51.990 12.661 |
62.251
50.070 12.181 |
60.971
49.030 11.941 |
59.691
47.990 11.701 |
58.411
46.950 11.461 |
cd. tabeli
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
w tym: 1. Powierzchnia użytkowa lokali mieszkalnych w budynkach komunalnych w m2 ogółem z tego: – miasto – gmina |
29.983
21.175 8.808 |
26.783
18.615 8.168 |
25.183
17.335 7.848 |
23.583
16.055 7.528 |
21.983
14.775 7.208 |
2. Powierzchnia użytkowa lokali mieszkalnych komunalnych w budynkach wspólnot mieszkaniowych w m2 ogółem z tego: – miasto – gmina |
34.668
30.815 3.853 |
35.468
31.455 4.013 |
35.788
31.695 4.093 |
36.108
31.935 4.173 |
36.428
32.175 4.253 |
Liczba lokali socjalnych ogółem z tego: – miasto – gmina |
46
40 6 |
50
43 7 |
54
46 8 |
58
49 9 |
62
52 10 |
Powierzchnia użytkowa lokali socjalnych
ogółem z tego: – miasto – gmina |
989
741 248 |
1.099
831 268 |
1.209
921 288 |
1.319
1.011 308 |
1.429
1.101 328 |
Liczba lokali mieszkalnych zasobu mieszkaniowego gminy wyposażonych w centralne ogrzewanie ogółem z tego: – w budynkach komunalnych – we wspólnotach mieszkaniowych |
297
85 212 |
295
75 220 |
293
70 223 |
291
65 226 |
289
60 229 |
Powierzchnia użytkowa lokali mieszkalnych zasobu mieszkaniowego gminy wyposażonych w centralne ogrzewanie w m2 ogółem z tego: – w budynkach komunalnych – we wspólnotach mieszkaniowych |
12.229
3.506 8.723 |
12.129
3.006 9.123 |
12.029
2.756 9.273 |
11.929
2.506 9.423 |
11.829
2.256 9.573 |
Liczba lokali użytkowych w budynkach
komunalnych ogółem z tego: – miasto – gmina |
149
126 23 |
146
124 22 |
143
122 21 |
141
121 20 |
140
120 20 |
Liczba lokali użytkowych komunalnych we wspólnotach mieszkaniowych ogółem z tego: – miasto – gmina |
133
115 18 |
136
117 19 |
139
119 20 |
141
120 21 |
142
121 21 |
Powierzchnia lokali użytkowych w budynkach komunalnych ogółem z tego: – miasto – gmina |
9.684
8.149 1.535 |
9.534
8.049 1.485 |
9.384
7.949 1.435 |
9.284
7.899 1.385 |
9.234
7.849 1.385 |
Powierzchnia lokali użytkowych komunalnych we wspólnotach mieszkaniowych ogółem z tego: – miasto – gmina |
6.807
5.980 827 |
6.957
6.080 877 |
7.107
6.180 927 |
7.207
6.230 977 |
7.257
6.280 977 |
W latach 2002–2006 zmianom podlegać będzie także struktura zasobu mieszkaniowego gminy. Maleć będzie liczba budynków i lokali mieszkalnych, wzrastać zaś liczba lokali socjalnych. Tendencja taka wynikać będzie z następujących przyczyn:
Prognozowane zmiany struktury zasobu mieszkaniowego gminy obrazuje tabela nr 2.
Prognozowane zmiany struktury zasobu mieszkaniowego Gminy Bystrzyca Kłodzka w latach 2002–2006
Tabela nr 2
Wyszczególnienie |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Zmiana liczby budynków mieszkalnych w zasobie mieszkaniowym gminy ogółem z tego: – miasto – gmina |
-14
-10 -4 |
-10
-8 -2 |
-5
-4 -1 |
-5
-4 -1 |
-5
-4 -1 |
Zmiana liczby wspólnot mieszkaniowych z udziałem gminy ogółem z tego: – miasto – gmina |
+13
+9 +4 |
+10
+8 +2 |
+5
+4 +1 |
+5
+4 +1 |
+5
+4 +1 |
Zmiana liczby lokali mieszkalnych w zasobie mieszkaniowym gminy ogółem z tego: – miasto – gmina |
-80
-60 -20 |
-60
-48 -12 |
-32
-26 -6 |
-32
-26 -6 |
-32
-26 -6 |
w tym: 1. Zmiana liczby lokali mieszkalnych w budynkach komunalnych ogółem z tego: – miasto – gmina 2. Zmiana liczby lokali mieszkalnych komunalnych we wspólnotach mieszkaniowych ogółem z tego: – miasto – gmina |
-112
-80 -32
+32
+20 +12 |
-80
-64 -16
+20
+16 +4 |
-40
-32 -8
+8
+6 +2 |
-40
-32 -8
+8
+6 +2 |
-40
-32 -8
+8
+6 +2 |
Zmiana wielkości powierzchni użytkowej lokali mieszkalnych w zasobach mieszkaniowych gminy ogółem z tego: – miasto – gmina |
-3.775
-2.975 -800 |
-2.400
-1.920 -480 |
-1.280
-1.040 -240 |
-1.280
-1.040 -240 |
-1.280
-1.040 -240 |
w tym: 1. Zmiana wielkości powierzchni użytkowej lokali mieszkalnych w budynkach komunalnych ogółem z tego: – miasto – gmina |
-5.055
-3.775 -1.280 |
-3.200
-2.560 -640 |
-1.600
-1.280 -320 |
-1.600
-1.280 -320 |
-1.600
-1.280 -320 |
2. Zmiana wielkości powierzchni
użytkowej lokali mieszkalnych komunalnych we wspólnotach mieszkaniowych ogółem z tego: – miasto – gmina |
+1.280
+800 +480 |
+800
+640 +160 |
+320
+240 +80 |
+320
+240 +80 |
+320
+240 +80 |
Zmiana liczby lokali socjalnych ogółem z tego: – miasto – gmina |
+3
+2 +1 |
+4
+3 +1 |
+4
+3 +1 |
+4
+3 +1 |
+4
+3 +1 |
Zmiana wielkości powierzchni użytkowej
lokali socjalnych ogółem z tego: – miasto – gmina |
+80
+6 +20 |
+110
+90 +20 |
+110
+90 +20 |
+110
+90 +20 |
+110
+90 +20 |
Zmiana liczby lokali mieszkalnych w zasobie mieszkaniowym gminy wyposażonych w centralne ogrzewanie ogółem z tego: – w budynkach komunalnych – we wspólnotach mieszkaniowych |
-3
-10 +7 |
-2
-10 +8 |
-2
-5 +3 |
-2
-5 +3 |
-2
-5 +3 |
cd. tabeli
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Zmiana wielkości powierzchni użytkowej lokali mieszkalnych zasobu mieszkaniowego gminy wyposażonych w centralne ogrzewanie ogółem z tego: – miasto – gmina |
-150
-550 +400 |
-100
-500 +400 |
-100
-250 +150 |
-100
-250 +150 |
-100
-250 +150 |
Zmiana liczby lokali użytkowych w budynkach komunalnych ogółem z tego: – miasto – gmina |
-5
-4 -1 |
-3
-2 -1 |
-3
-2 -1 |
-2
-1 -1 |
-1
-1 - |
Zmiana liczby lokali użytkowych komunalnych we wspólnotach mieszkaniowych ogółem z tego: – miasto – gmina |
+5
+4 +1 |
+3
+2 +1 |
+3
+2 +1 |
+2
+1 +1 |
+1
+1 - |
Zmiana wielkości powierzchni lokali użytkowych w budynkach komunalnych ogółem z tego: – miasto – gmina |
-250
-200 -50 |
-150
-100 -50 |
-150
-100 -50 |
-100
-50 -50 |
-50
-50 - |
Zmiana wielkości powierzchni lokali użytkowych komunalnych we wspólnotach mieszkaniowych ogółem z tego: – miasto – gmina |
+250
+200 +50 |
+150
+100 +50 |
+150
+100 +50 |
+100
+50 +50 |
+50
+50 - |
Prowadzona przez państwo w minionym okresie polityka mieszkaniowa polegająca na bezwzględnej ochronie lokatorów doprowadziła do tego, że zasób mieszkaniowy gminy znajduje się w chwili obecnej w stanie znacznego zniszczenia i postępującej dalszej dekapitalizacji. Zmiana istniejącego stanu technicznego zasobu mieszkaniowego gminy może nastąpić tylko i wyłącznie poprzez zaangażowanie ogromnych nakładów finansowych na jego poprawę, tj. na konserwację, remonty i modernizację budynków i lokali mieszkalnych. Prognozy w tym zakresie wydają się być jednak bardzo pesymistyczne i niepokojące, gdyż gmina w okresie bieżącej pięciolatki realizować będzie szereg ważnych przedsięwzięć inwestycyjnych, które pochłoną znaczne środki finansowe z budżetu gminy.
Gmina w latach 2002–2006 prowadzić będzie politykę mieszkaniową tak, aby stan techniczny zasobu mieszkaniowego gminy nie uległ pogorszeniu.
2. Analiza potrzeb, plan remontów i modernizacji.
Potrzeby gminy w zakresie gospodarki mieszkaniowej wynikają przede wszystkim z trzech powodów:
Ciągle wzrastająca liczba rodzin oczekujących na mieszkania rodzi potrzebę pozyskania dodatkowej ilości lokali mieszkalnych. Z uwagi na przewidywaną bardzo trudną sytuację finansową gminy, w prognozowanym okresie, budowa nowych budynków komunalnych nie będzie możliwa. Jedynym ciągle jeszcze możliwym sposobem realizacji tego zadania będzie pozyskiwanie dodatkowych lokali z istniejącego zasobu mieszkaniowego poprzez adaptacje strychów budynków mieszkalnych i innych wolnych powierzchni znajdujących się w tych budynkach. Część lokali mieszkalnych będzie można zwyczajowo uzyskać z ruchu ludności.
Prognozę liczby rodzin oczekujących na mieszkania i stopień zaspokojenia tych rodzin przedstawia tabela nr 3.
Tabela nr 3
Wyszczególnienie |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
Liczba rodzin oczekujących na mieszkanie | 300 |
310 |
320 |
330 |
340 |
Liczba rodzin, które otrzymają mieszkanie | 20 |
15 |
15 |
10 |
10 |
Stopień zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych rodzin oczekujących na mieszkanie w % |
6,7 |
4,8 |
4,7 |
3,0 |
2,9 |
Potrzeby gminy wynikające ze stanu technicznego zasobu mieszkaniowego gminy należy rozpatrywać w kontekście możliwości pozyskania odpowiednich środków finansowych na utrzymanie lub poprawę sprawności technicznej budynków i lokali mieszkalnych. Potrzeby te są ogromne i na pewno nie będą mieć pełnego pokrycia we własnych dochodach gminy. Niezbędne będą działania mające doprowadzić do pozyskania środków pochodzących z innych źródeł (z pomocy Skarbu Państwa, kredytów bankowych i innych).
W najbliższej pięciolatce problem tych potrzeb należy zawęzić w zasadzie do określenia niezbędnych gwarancji dotyczących tylko i wyłącznie utrzymania na niezmienionym poziomie istniejącego stanu sprawności technicznej budynków i lokali mieszkalnych.
Dochody uzyskiwane z prowadzonej gospodarki mieszkaniowej (z czynszów z lokali mieszkalnych i innych opłat mieszkaniowych, pomniejszonych o narastające zaległości czynszowe) nie zabezpieczą pokrycia pełnych kosztów eksploatacji budynków mieszkalnych, wymagać będą zatem dodatkowego uzupełnienia dochodami z czynszów za lokale użytkowe i dotacją celową z budżetu gminy.
W celu utrzymania należytego stanu technicznego zasobu mieszkaniowego gminy ustala się priorytety działań remontowych wynikające z analizy potrzeb remontowych budynków i lokali, które obejmują w szczególności:
Szczegółowy plan remontów i modernizacji budynków i lokali mieszkalnych przedstawiają tabele nr 4 i 5.
(w zł) Tabela nr 4
Lp. |
Rodzaj robót |
Rok 2002 |
Rok 2003 |
Rok 2004 |
Rok 2005 |
Rok 2006 |
Wykonawstwo zlecone |
||||||
1 |
Remonty dachów | 40.000 |
195.000 |
223.000 |
315.000 |
268.000 |
2 |
Roboty malarskie | – |
– |
50.000 |
39.000 |
100.000 |
3 |
Roboty stolarskie | – |
30.000 |
23.000 |
– |
25.000 |
4 |
Roboty zduńskie | 40.000 |
37.000 |
30.000 |
30.000 |
22.000 |
5 |
Remonty kominów | 31.000 |
30.000 |
20.000 |
10.000 |
20.000 |
6 |
Remonty instalacji gazowych | 30.000 |
25.000 |
20.000 |
15.000 |
15.000 |
7 |
Remonty instalacji elektrycznych | 30.000 |
20.000 |
15.000 |
12.000 |
15.000 |
8 |
Roboty murarskie | 37.000 |
28.000 |
20.000 |
20.000 |
20.000 |
RAZEM | 208.000 |
365.000 |
401.000 |
441.000 |
485.000 |
|
Wykonawstwo własne |
||||||
1 |
Roboty konserwacyjno-awaryjne | 270.016 |
340.520 |
374.572 |
412.029 |
453.232 |
OGÓŁEM | 478.016 |
705.520 |
775.572 |
853.029 |
938.232 |
(w zł) Tabela nr 5
Lp. |
Rodzaj robót |
Rok 2002 |
Rok 2003 |
Rok 2004 |
Rok 2005 |
Rok 2006 |
Wykonawstwo zlecone |
||||||
1 |
Remonty dachów | 150.000 |
42.800 |
92.364 |
44.184 |
107.639 |
2 |
Roboty malarskie | – |
14.400 |
– |
63.816 |
20.844 |
3 |
Fundusz remontowy | 50.000 |
50.000 |
50.000 |
50.000 |
55.000 |
4 |
Remonty kominów | 15.000 |
8.000 |
10.000 |
7.000 |
5.000 |
5 |
Remonty instalacji gazowych | – |
6.000 |
4.000 |
4.000 |
5.000 |
6 |
Remonty instalacji elektrycznych | 8.000 |
5.000 |
6.000 |
4.000 |
|
RAZEM | 215.000 |
129.200 |
161.364 |
175.000 |
197.483 |
|
Wykonawstwo własne |
||||||
1 | Roboty konserwacyjno-awaryjne | 192.923 |
227.013 |
249.714 |
274.686 |
302.154 |
OGÓŁEM | 407.923 |
356.213 |
411.078 |
449.686 |
499.637 |
UWAGA!!!
Kwoty ujęte w tabelach lata 2002–2006 przedstawiają wkład gminy liczony zgodnie z % udziałem w nieruchomości.
3. Sprzedaż lokali.
W latach 2002–2006 należy nadal kontynuować sprzedaż lokali mieszkalnych pochodzących z zasobu mieszkaniowego gminy. Sprzedaż lokali mieszkalnych odbywać się winna według preferencyjnych zasad zatwierdzonymi przez Zarząd Miasta i Gminy i uchwalonych przez Radę Miejską zgodnie z załącznikiem nr 1 do uchwały nr XIX/136/2000 z dnia 7 lutego 2000 w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Bystrzyca Kłodzka.
Sprzedaż budynków i lokali mieszkalnych w prognozowanym okresie stanowić ma nadal jedno z dodatkowych źródeł pozyskania określonych dochodów dla budżetu gminy.
W sytuacji braku odpowiedniej ilości środków na remonty budynków dochody ze sprzedaży budynków i lokali mieszkalnych można będzie przynajmniej w części przeznaczyć na poprawę stanu technicznego budynków i lokali mieszkalnych pozostających nadal w zasobie mieszkaniowym gminy.
Plan sprzedaży lokali mieszkalnych z zasobu mieszkaniowego gminy przedstawia tabela nr 6.
Tabela nr 6
Wyszczególnienie |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
Liczba budynków mieszkalnych do
sprzedaży ogółem z tego: – miasto – gmina |
2 1 1 |
2 1 1 |
2 1 1 |
2 1 1 |
2 1 1 |
Dochód ze sprzedaży budynków
mieszkalnych w tys. zł ogółem z tego: – miasto – gmina |
100
60 40 |
115
70 45 |
130
80 50 |
150
90 60 |
180
100 80 |
Liczba lokali mieszkalnych do sprzedaży
ogółem z tego: – miasto – gmina |
80
60 20 |
60
48 12 |
32
26 6 |
32
26 6 |
32
26 6 |
Dochód ze sprzedaży lokali
mieszkalnych w tys. zł ogółem z tego: – miasto – gmina |
400
300 100 |
330
264 66 |
192
156 36 |
208
169 39 |
224
182 42 |
4. Zasady polityki czynszowej.
Politykę czynszową w gminie prowadzić należy w oparciu o zasady określone:
Politykę czynszową gminy winno kształtować się na podstawie rozeznania trzech zasadniczych czynników, tj.:
Postępująca dekapitalizacja zasobu mieszkaniowego gminy przemawia za ustalaniem stawek czynszowych na najwyższym możliwym poziomie i wprowadzania ich do stosowania periodycznie w odstępach co 6 miesięcy.
Materialne możliwości najemców ulegające systematycznemu pogarszaniu w sytuacji postępującego bezrobocia i braku środków finansowych na zaspokojenie podstawowych potrzeb życiowych, wymuszają zaś zastosowania ograniczeń w częstotliwości i wysokości wprowadzania nowych stawek czynszowych.
Biorąc jednakże pod uwagę ograniczenia w zakresie podwyżek stawek czynszowych, jakie wprowadziła ustawa o ochronie praw lokatorów, zasadne jest przyjęcie rozwiązania pierwszego, tj. polegającego na podwyższaniu stawek czynszowych w odstępach co 6 miesięcy z zastosowaniem najwyższego możliwego poziomu podwyżki.
Stawki czynszu za najem lokali mieszkalnych i socjalnych ustala zarząd miasta i gminy w oparciu o zasady polityki czynszowej określone w niniejszym programie oraz w załączniku nr 1 do programu.
Pomoc gminy w okresie 2002–2006 winna być prowadzona w następujących zakresach:
5. Sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy.
Zarządzanie lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy w latach 2002–2006 wykonywane winno być przez powołany do tego celu zakład budżetowy gminy zwany Zarządem Budynków Komunalnych w Bystrzycy Kłodzkiej z siedzibą w Bystrzycy Kłodzkiej przy ul. Strażackiej 13.
Kierownikiem Zarządu Budynków Komunalnych musi być osoba posiadająca licencję zarządcy nieruchomości lub w przypadku nieposiadania takiej licencji kierownik musi zatrudnić osobę z takimi uprawnieniami.
Sposób zarządzania prowadzić należy w oparciu o obowiązujące przepisy prawa, a w szczególności:
6. Źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej.
W prognozowanym okresie 2002–2006 r. finansowanie gospodarki mieszkaniowej obejmującej zasób mieszkaniowy gminy odbywać się będzie z następujących źródeł:
Źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej w kolejnych latach przedstawia tabela nr 7.
(w tys. zł) Tabela nr 7
Źródła finansowania |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
1. Czynsz za lokale mieszkalne
pomniejszony o przekazane dodatki mieszkaniowe |
571,3 |
598,4 |
628,2 |
661,0 |
697,1 |
2. Dodatki mieszkaniowe | 424,1 |
450,0 |
475,0 |
500,0 |
550,0 |
3. Czynsz za lokale użytkowe | 1.005,1 |
1.101,2 |
1.211,3 |
1.323,4 |
1455,0 |
4. Dochody z reklam | 6,7 |
7,4 |
8,1 |
8,9 |
9,4 |
5. Wpływy z opłat za dostawę zimnej
wody i odprowadzanie ścieków |
385,7 |
399,3 |
419,2 |
441,1 |
465,2 |
6. Wpływy z opłat za dostawę energii cieplnej | 526,6 |
559,2 |
585,1 |
613,6 |
645,0 |
7. Wpływy z opłat za wywóz nieczystości stał. | 266,0 |
277,6 |
290,4 |
303,4 |
318,0 |
8. Dochody pozostałe | 7,6 |
8,4 |
9,2 |
10,1 |
11,0 |
9. Dotacja budżetowa gminy do kosztów
eksploatacji i re- montów |
700,0 |
850,0 |
935,0 |
1.000,0 |
1.100,0 |
10. Zaliczki z tyt. zarządu wspólnotami mieszk. | 1.064,4 |
1.154,4 |
1.249,4 |
1.345,4 |
1.440,0 |
Niezależnie od powyższych źródeł finansowania rada miejska będzie każdorazowo ustalała wielkość dotacji budżetowej gminy do zadań inwestycyjnych.
7. Wydatki na utrzymanie zasobu mieszkaniowego gminy.
Wydatki w zakresie polityki mieszkaniowej gminy w latach 2002-2006 obejmować będą:
Wysokość wydatków w kolejnych latach przedstawia tabela nr 8.
w tys. zł Tabela nr 8
Wydatki |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
1. Bieżąca eksploatacja lokali i budynków | 1.820,0 |
1.870,7 |
1.903,3 |
1.990,2 |
2.183,6 |
2. Konserwacja budynków | 515,9 |
567,5 |
624,3 |
686,7 |
755,4 |
3. Remonty i modernizacja lokali i budynków | 443,0 |
494,2 |
562,4 |
616,0 |
682,5 |
4. Koszty zarządu nieruchomościami wspólnymi z udziałem gminy |
2.248,6 |
2.473,5 |
2.720,9 |
2.923,0 |
3.069,2 |