1730

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W ŚCINAWIE

z dnia 26 kwietnia 2002 r.

w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Ścinawa

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1, art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591) i art. 21 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 71, poz. 733) Rada Miejska w Ścinawie uchwala, co następuje:

§ 1

Uchwala się wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Ścinawa obowiązujący w latach 2002–2007, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2

Ilekroć w uchwale jest mowa o:

1) gminie bez bliższego określenia – rozumie się przez to Miasto i Gminę Ścinawa,

2) zarządzie bez bliższego określenia – rozumie się przez to Zarząd Miasta i Gminy Ścinawa,

3) zakładzie budżetowym – należy przez to rozumieć Zakład Gospodarki Komunalnej w Ścinawie działający na podstawie statutu uchwalonego uchwałą nr 87 Rady Gminy i Miasta w Ścinawie z dnia 16 lutego 1996 r.,

4) lokalu – należy przez to rozumieć lokal służący do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych, a także lokal będący pracownią służącą twórcy do prowadzenia działalności w dziedzinie kultury i sztuki oraz dom jednorodzinny,

5) lokalu socjalnym – należy przez to rozumieć lokal nadający się do zamieszkania ze względu na stan techniczny, którego powierzchnia pokoi przypadająca na członka gospodarstwa domowego najemcy nie może być mniejsza niż 5 m2, a w wypadku jednoosobowego gospodarstwa domowego 10 m2, przy czym lokal ten może być o obniżonym standardzie,

6) lokalu zamiennym – należy przez to rozumieć lokal znajdujący się w tej samej miejscowości, w której jest położony lokal dotychczasowy, wyposażony w co najmniej w takie urządzenia techniczne, w jakie był wyposażony lokal używany dotychczas, o powierzchni pokoi takiej, jak w lokalu dotychczas używanym, warunek ten uznaje się za spełniony, jeżeli na członka gospodarstwa domowego przy- pada 10 m2 powierzchni łącznej pokoi, a w przypadku gospodarstwa jednoosobowego 20 m2 tej powierzchni,

7) ustawie bez bliższego określenia – rozumie się przez to ustawę z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 71, poz. 733).

§ 3

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miasta i Gminy Ścinawa.

§ 4

W terminie 14 dni od opublikowania uchwały w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego traci moc uchwała nr 35 Rady Gminy i Miasta w Ścinawie z dnia 29 marca 1995 roku w sprawie ustalenia stawek czynszowych za najem lokali mieszkalnych.

§ 5

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY RADY
ZBIGNIEW JADACH

Załącznik do uchwały Rady Miejskiej w Ścinawie z dnia 26 kwietnia 2002 r. (poz. 1730)

Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Ścinawa

Rozdział nr 1

Prognoza wielkości oraz stanu technicznego mieszkaniowego zasobu Gminy Ścinawa w poszczególnych lokalach z podziałem na lokale socjalne i pozostałe lokale mieszkalne

I. Prognoza wielkości mieszkaniowego zasobu Gminy Ścinawa.

Lata

Ilość lokali

Ilość lokali

Ilość lokali

ogółem

mieszkalnych

socjalnych

2002

464

454

10

2003

454

444

10

2004

446

437

9

2005

427

417

10

2006

420

409

11

2007

428

417

11

Według stanu na 1 stycznia 2002 r. Gmina Ścinawa była właścicielem 71 budynków, w których znajdowało się 247 lokali mieszkalnych, oraz współwłaścicielem 54 budynków, w których znajduje się 217 lokali mieszkalnych stanowiących własność Gminy Ścinawa (wspólnoty mieszkaniowe).

Zasób mieszkaniowy zmniejszy się z powodu:

1) rozbiórek z powodu złego stanu technicznego planuje się rozebrać budynki:

a) w 2004 r. – Batorego 5 i 7 – 3 lokale, Mickiewicza 26 – 3 lokale, Robotnicza 1a – 1 lokal, Zaborów 31 – 3 lokale,

b) w 2005 r. – Batorego 3 – 5 lokali,

2) z powodu rozbiórek zasób mieszkaniowy zmniejszy się o 15 lokali.

Prognozowaną wielkość sprzedaży lokali w okresie objętym programem wykazuje rozdział nr 4.

Przewiduje się zwiększenie mieszkaniowego zasobu Gminy Ścinawa w okresie objętym programem o 6 lokali. 3 lokale mieszkalne powstaną w zaadaptowanym w 2006 r. budynku poszkolnym w Wielowsi. Adaptacja nastąpi na koszt Gminy Ścinawa.

Prognozuje się, że trzy strychy zostaną zaadaptowane na lokale mieszkalne – 1 strych w 2003 r., 1 w 2004 r., 1 w 2005 r. Adaptacja strychów nastąpi staraniem i na koszt przyszłych najemców tych lokali.

Proponuje się wskazać dla adaptacji strychy w budynkach: ul. Robotnicza 1, Mickiewicza 18, Lipowa 8, Wołowska 16, Świerczewskiego 11.

Budynki Wołowska 16, Świerczewskiego 11 stanowią w 100% własność Gminy Ścinawa i zgodę na adaptację wydaje Zarząd Miasta i Gminy Ścinawa w trybie przewidzianym w ustawie o gospodarowaniu nieruchomościami. Budynki Robotnicza 1, Lipowa 8, Mickiewicza 18 stanowią współwłasność Gminy i osób fizycznych (małe wspólnoty mieszkaniowe).

W ramach inwestycji proponuje się wybudować 16-mieszkaniowy, 2 klatkowy budynek, w rejonie ul. Grunwaldzkiej. Budowa nastąpi w latach 2005- 2007, odbiór w roku 2007, drogą kolejnych zamian pozwoli to między innymi uzyskać lokale socjalne.

Dane w tabeli I i II podają stan na 1 stycznia każdego roku.

II. Prognoza stanu technicznego w poszczególnych latach.

Stan zasobu — budynki

Lata

Zły

Niezadowalający

Zadawalający

Dobry

2002

10

3

98

14

2003

10

1

97

14

2004

8

1

94

15

2005

1

1

93

15

2006

0

0

93

16

2007

0

0

91

17

W tabeli przez użyte określenia rozumie się:

zły stan – budynki do kapitalnego remontu lub rozbiórki, które powinny być wyłączone z użytku,

stan niezadowalający – budynki w złym stanie technicznym, pilnie wymagające remontu,

stan zadowalający – budynki wymagające remontów i modernizacji,

stan dobry – budynki niewymagające remontów i modernizacji.

W 2002 r. do budynków w złym stanie technicznym zaliczono budynki: Batorego 3, 5, 7, Robotnicza 1a, Zgody 1 i 3, Szkolna 2, Mickiewicza 26 i Zaborów 31, Tymowa 71a.

Część tych budynków przewidzianych jest do remontu, część do rozbiórki.

Do budynków w niezadowalającym stanie zaliczono: Świerczewskiego 6, Szeroka 20, Szeroka 26, budynki te są przewidziane do remontu w 2002 r.

Do budynków w stanie dobrym zaliczają się: Wesoła 2, Grunwaldzka 8, Szeroka 14, Mickiewicza 9, Wiosen- na 1- 6, Ogrodowa 21/a, 25/a, 23/a i Plac Kościelny 3, Wielowieś 48.

Pozostałe budynki w liczbie 108 zaliczają się do stanu zadowalającego.

Zmiany w pozycjach tabeli wynikają z planu rozbiórek oraz planów remontów i modernizacji opisanych w rozdziale nr 3.

Po wykonaniu remontów i modernizacji planowanych na rok 2002, w 2003 r. ilość budynków w złym stanie technicznym nie zmieni się. Ilość budynków w stanie niezadawalającym zmniejszy się o dwa budynki po remoncie – Świerczewskiego 6 i Szeroka 26. Do 2005 r. w stanie niezadawalającym pozostanie budynek Szeroka 20 planowany do remontu w 2004 r., zależnie od zakresu remontu przejdzie wtedy do stanu zadawalającego lub dobrego. Poddany w 2003 r. remontowi kapitalnemu budynek Zgody 3 przejdzie do stanu dobrego, a budynek Szkolna 2 po remoncie dachu przejdzie do stanu zadawalającego. Tym samym po remontach w 2003 r. ilość budynków w złym stanie technicznym zmniejszy się o dwa. W 2004 r. zostaną rozebrane budynki Bato- rego 5 i 7, Robotnicza 1a, Mickiewicza 26 i Zaborów 31. W tym samym roku zostanie poddany remontowi kapitalnemu budynek Zgody 1, a najemca lokalu Tymowa 71a otrzyma lokal zamienny. Wskutek powyższego ilość budynków w złym stanie technicznym zmniejszy się do jednego, tj. Batorego 3. Budynek Zgody 1 przejdzie do stanu dobrego. Od 2005 r. nie będzie w zasobie mieszkaniowym Gminy Ścinawa budynków w złym i niezadawalającym stanie technicznym.

Stan techniczny dobry zwiększy się także o zaadaptowany budynek Wielowieś 48 i planowany do oddania w 2007 r. nowy budynek w rejonie ul. Grunwaldzkiej.

Pozostałe budynki przewidziane w planie remontów pozostaną w stanie technicznym zadawalającym.

ROZDZIAŁ NR 2

Analiza potrzeb remontowych

Budynki wchodzące w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Ścinawa w przeważającej większości pochodzą sprzed 1945 r. W 1971 r. zasiedlono nowy budynek przy ul. Rynek 9–15, a w 1998 r. zasiedlono budynki przy ul. Wiosennej 1–6. W latach 1945–2000 wykonano remonty kapitalne budynków:

Orla 1 – obecnie w całości własność prywatna, Mickiewicza 9 – wspólnota mieszkaniowa z większościowym udziałem prywatnych właścicieli oraz Ogrodowa 17–25.

W 2000 roku oddano po kapitalnym remoncie budynki: Plac Kościelny 3 – 3 mieszkania, Grunwaldzka 8 – 8 mieszkań i Wesoła 2 – 1 mieszkanie, trwa remont kapitalny budynku Szeroka 14.

W zasobie mieszkaniowym Gminy Ścinawa remontu wymaga około 80% dachów wraz z obróbkami i rynnami. W złym i bardzo złym stanie jest stolarka okienna, około 70 % okien wymaga wymiany. Wymiany wymagają rynny i rury spustowe.

Na 131 budynkach w ogóle nie ma instalacji odgromowych. Instalacje elektryczne nie są przystosowane do współczesnych obciążeń. Instalacje wodociągowe i kanalizacyjne wymagają wymiany i modernizacji. Znaczna część instalacji wodociągowych i kanalizacyjnych została wybudowana przez najemców lokali budujących łazienki w mieszkaniach. Instalacje i łazienki przed 11 listopada 1994 r. wykonane były przez najemców lokali bez zezwoleń i projektów budowlanych.

W ramach modernizacji budynków należy dokonywać wymiany i ujednolicenia instalacji wodno-kanalizacyjnej wraz z doprowadzeniem do lokali dotychczas niewyposażonych w taką instalację. Modernizacja instalacji wodno-kanalizacyjnej wiąże się z planami zainstalowania podliczników zimnej wody.

W budynkach dotychczas niewyposażonych w instalację wodno-kanalizacyjną należy w ramach modernizacji wybudować instalację, o ile istnieje możliwość odprowadzenia ścieków do szamb o odpowiedniej pojemności lub podłączenie budynku do miejskiej sieci kanalizacyjnej.

Wymiany wymagają również instalacje elektryczne we wszystkich budynkach, z wyjątkiem Mickiewicza 9, Plac Kościelny 3, Grunwaldzka 8, Wesoła 2, Szeroka 14 i Wiosenna 1- 6.

Wymiany i modernizacji instalacji wodno-kanalizacyjnej, c.o. i elektrycznej w poszczególnych budynkach należy dokonywać jednocześnie.

Planuje się, by remonty kapitalne budynków obejmowały także teromomodernizacje budynków.

Modernizacji wymagają instalacje centralnego ogrzewania w budynkach: Lubińska 29, Mickiewicza 28–34a, Świerczewskiego 6 oraz kotłownie zasilające te instalacje położone w budynkach: Lubińska 29, Świerczewskiego 6 i na posesji budynku Mickiewicza 34 (działka nr 201/9, obręb 2). Wraz z wymianą instalacji należy wymienić piece centralnego ogrzewania na bardziej ekonomiczne i wymagające mniejszej obsługi. Wymiana piecy c.o. spowoduje zmniejszenie kosztów ogrzewania lokali.

W związku z rozbudową sieci kanalizacji sanitarnej należy wpiąć do niej budynki dotychczas odprowadzające ścieki do zbiorników bezodpływowych oraz zlikwidować te zbiorniki.

Wymiana i modernizacja instalacji wodno-kanalizacyjnej będzie się odbywała z wykorzystaniem przebiegu tych instalacji oraz odcinków, które ulegną wymianie.

 ROZDZIAŁ NR 3

Plan remontów i modernizacji

I. W świetle istniejących uwarunkowań zewnętrznych, spadku dochodów własnych Gminy, w latach 2002–2007 zakres remontów i modernizacji będzie uzależniony od możliwości finansowych.

II. Planuje się wykonanie remontów i modernizacji budynków w latach:

2002 rok

1. Budynek ul. Świerczewskiego 8 – współwłasność, udział Gminy 40/100, koszt ekspertyz projektów i remontów 20.000 zł, udział Gminy 8.000 zł.

Projekt skotwienia ściany szczytowej, ekspertyza mykologiczno-konstrukcyjna stropów drewnianych, uszczelnienie przewodów kominowych w lokalu nr 5.

2. Budynek ul. Świerczewskigo 6 – współwłasność, udział Gminy 529/1000, szacunkowy koszt remontu dachu 25.000 zł wg kosztorysu powykonawczego udział Gminy 13.300 zł, remont dachu obejmujący przełożenie dachu z dachówki, wymiana lub uzupełnienie zniszczonych elementów drewnianych konstrukcji, wymiana obróbek blacharskich, rynien i rur spustowych.

3. Budynek ul. Szeroka 26 – współwłasność, udział Gminy 89/100, koszt remontu wg kosztorysu przed wykonawczego 40.000 zł, udział Gminy – 35.600 zł.

Remont kapitalny całości dachu, przemurowanie kominów, wymiana obróbek blacharskich, rynien i rur spustowych.

4. Budynek ul. Szeroka 20 – 100% własność Gminy, szacunkowy koszt ekspertyzy 6.500 zł, wykonanie ekspertyzy technicznego stanu budynku i zakresu niezbędnego remontu.

5. Podłączenie do kanalizacji sanitarnej w ulicy Mickiewicza budynków nr 28, 30, koszt przyłączenia 6.500 zł, w całości pokrywa Gmina.

6. Wykonanie kanalizacji w lokalu przy ul. Głogowskiej 5/2, koszt 2.000 zł, w całości pokrywa Gmina.

Remonty 2002 r. razem – 71.900 zł.

2003 rok

1. Szkolna 2 – współwłasność, Gmina ma 6544/10.000 udziałów, szacunkowy koszt remontu 50.000 zł, udział Gminy 32.800 zł,

wymiana stropodachu ostatniego piętra, przełożenie dachu z dachówki wraz z wymianą obróbek blacharskich, rynien i rur spustowych.

2. Budynek ul. Zgody 3 – 100% własność Gminy

wykonanie projektu technicznego remontu kapitalnego, wykonanie remontu kapitalnego budynku z wysiedleniem najemców 4 lokali, (10 osób), nakazanego decyzją Państwowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Lubinie z dnia 3 marca 1999 r. nr PINB 7352-7-1/99, koszt remontu wg kosztorysu przedwykonawczego, wstępny koszt ekspertyzy i remontu 180.000 zł.

Razem 2003 r. 212.800 ~ 213.000 zł

2004 rok

1. Budynek ul. Zgody 1 – 100% własność Gminy

wykonanie projektu technicznego remontu kapitalnego, wykonanie remontu kapitalnego budynku z wysiedleniem najemców 6 lokali, (8 osób), nakazanego decyzją Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Lubinie z dnia 3 września 1999 r. nr PINB 7352-6-1/99, koszt remontu wg kosztorysu przedwykonawczego, wstępny ekspertyzy i remontu 250.000 zł.

2. Rozbióra budynków Batorego 5 i 7, Mickiewicza 26, Robotnicza 1a, Zaborów 31 – 100% własność Gminy, łączny koszt rozbiórki metodą wyburzenia i wywózki – 66.500 zł.

3. Świerczewskiego 8 – współwłasność, udział Gminy 400/1000, koszt remontu 60.000 zł, udział Gminy 24.000 zł, zakres remontu zgodnie z wyrokiem sądu.

Razem 2004 rok 340.500 zł

2005 rok

1. Mickiewicza 7 – 100% własność Gminy, koszt remontu 25.000 zł

remont dachu polegający na wymianie pokrycia dachu krytego dachówką, naprawa lub wymiana drewnianych elementów konstrukcji dachu, obróbek blacharskich, rynien i rur spustowych.

2. Rynek 2 – Robotnicza 1 – współwłasność, udział Gminy 440/1000, koszt remontu 60.000 zł, udział Gminy 26.400 zł

a) przełożenie pokrycia dachu i przemurowanie kominów,

b) wykonanie elewacji ścian zewnętrznych.

3. Robotnicza 6–8

budynek nr 6 – współwłasność, udział Gminy 500/1000, koszt remontu 20.000 zł,

udział Gminy 10.000 zł,

budynek nr 8–100% własność Gminy, koszt remontu 30.000 zł,

przełożenie dachów, wymiana rynien i rur spustowych.

4. Robotnicza 14–16, 100% własność Gminy, koszt remontu 60.000 zł

a) przełożenie dachów, wymiana rynien i rur spustowych,

b) wymiana instalacji wodno-kanalizacyjnej.

5. pierzeja Mickiewicza 8–10–12

budynek nr 8 – współwłasność, udział Gminy 400/1000 , koszt remontu 25.000 zł, udział Gminy 10.000 zł,

budynek nr 10 – współwłasność, Gmina ma 921/1000 udziałów, koszt remontu 25.000 zł, udział Gminy 23.000 zł,

budynek nr 12–100% własność Gminy, koszt remontu 25.000 zł.

a) remont kapitalny dachu krytego dachówką polegający na naprawie lub wymianie drewnianych elementów konstrukcji dachu, wymianie dachówki, obróbek blacharskich, rynien i rur spustowych,

b) podłączenie instalacji kanalizacyjnych do miejskiej sieci kanalizacyjnej i likwidacja szamb.

6. Głogowska 8 – współwłasność, udział Gminy 761/1000, koszt remontu 60.000 zł,

udział Gminy – 46.000 zł

a) wykonanie projektu elewacji, wykonanie elewacji ścian zewnętrznych,

b) remont pokrycia dachu z dachówki, wymiana obróbek blacharskich, rynien i rur spustowych.

7. Szeroka 20 – 100% własność Gminy

wykonanie remontu w zakresie określonym ekspertyzą wykonaną w 2002 roku,

koszt remontu zostanie oszacowany po wykonaniu ekspertyzy, wstępny koszt 60.000 zł.

8. Rozbiórka budynku, Batorego 3 – 100% własność Gminy, koszt rozbiórki metodą wyburzenia i wywózki – 25.500 zł.

Razem 2005 r. – 340.900 zł ~ 341.000 zł

2006 rok

1. Mickiewicza 13–15

budynek nr 13 – współwłasność, udział Gminy 704/1000, koszt remontu 35.000 zł,

udział Gminy 24.700 zł,

budynek nr 15 – współwłasność, udział Gminy 367/1000, koszt remontu 35.000 zł,

udział Gminy 12.900 zł,

a) remont dachu polegający na wymianie drewnianych elementów konstrukcji dachu, wymianie dachówki, obróbek blacharskich, rynien i rur spustowych,

b) wykonanie sieci kanalizacyjnej, likwidacja szamb w budynkach przy ul. Mickiewicza 13 i 15.

2. Mickiewicza 14–16–18–20

budynek nr 14 – współwłasność, udział Gminy 582/1000, koszt remontu 25.000 zł,

udział Gminy – 14.550 zł,

budynek nr 16 - współwłasność, udział Gminy 418/1000, koszt remontu 25.000 zł,

udział Gminy – 10.450 zł,

budynek nr 18 – współwłasność, udział Gminy 385/1000, koszt remontu 25.000 zł,

udział Gminy – 9.700 zł,

budynek nr 20 – współwłasność, udział Gminy 840/1000, koszt remontu 25.000 zł,

udział Gminy – 21.000 zł

a) remont kapitalny dachu krytego dachówką, polegający na naprawie lub wymianie drewnianych elementów konstrukcji dachu, wymianie dachówki, obróbek blacharskich, rynien i rur spustowych,

b) likwidacja szamb.

3. Różana 4–6, 100% własność Gminy, koszt remontu 30.000 zł

wykonanie odwodnienia budynków, przełożenie dachów z dachówki.

4. Dziesław 23–100% własność Gminy, koszt remontu 30.000 zł

remont kapitalny dachu papowego wraz z wymianą lub naprawą uszkodzonych elementów drewnianych, obróbek blacharskich, rynien i rur spustowych,

5. Wołowska 37–39

budynek nr 37–100% własność Gminy, koszt remontu 10.000 zł,

budynek nr 39 – współwłasność, udział Gminy 520/1000, koszt remontu 5.000 zł, udział Gminy – 2.600 zł,

wykonanie elewacji ścian zewnętrznych wraz z wymianą rynien i rur spustowych.

6. Wołowska 16, 23–25

budynki 16 i 23 – 100% własność Gminy, koszt remontu 10.000 zł,

budynek nr 25 – współwłasność, udział Gminy 389/1000, koszt remontu 5.000 zł,

udział Gminy 2.000 zł,

wykonanie elewacji i ścian zewnętrznych.

7. Rynek 9–15, udział Gminy 50.000 zł. – ocieplenie, wykonanie elewacji.

8. 1 Maja 12 – remont dachu – 12.000 zł.

9. Wielowieś 48 – 100% własność Gminy, koszt remontu 60.000 zł

adaptacja budynku byłej szkoły na lokale wraz z projektem technicznym adaptacji,

a także wymiana instalacji elektrycznej w budynku.

Razem 2006 rok – 310.000 zł

 

2007 rok

1. Kościuszki 6 – współwłasność, udział Gminy 484/1000, koszt remontu 35,000 zł,

udział Gminy – 17.000 zł

a) przełożenie dachu z dachówki,

b) przemurowanie komina,

c) rozdział instalacji elektrycznej oraz wymiana instalacji elektrycznej w lokalach stanowiących własność Gminy.

2. Batorego nr 9 i 22

budynek nr 9–100% własność Gminy, koszt remontu – 20.000 zł,

budynek nr 22 – współwłasność, udział Gminy 400/1000, koszt remontu 25.000 zł,

udział Gminy – 10.000 zł

a) przełożenie pokrycia dachowego,

b) przypięcie budynku nr 22 do kanalizacji.

3. Mickiewicza 58 – 100% własność Gminy, koszt remontu 30.000 zł

przełożenie dachu z dachówki i papy, uzupełnienie rynien i rur spustowych.

4. Szeroka 26 – współwłasność, udział Gminy 890/1000, koszt remontu i projektu

50.000 zł, udział Gminy – 44.500 zł

a) wykonanie projektu architektonicznego elewacji, zatwierdzonego przez Służby Ochrony Zabytków,

b) remont elewacji budynku Szeroka 26.

5. Mickiewicza 21 – remont dachu – 25.000 zł – 100% własność Gminy.

6. Lubińska 18 i 18a – remont dachu – 50.000 zł – 100% własność Gminy.

7. Robotnicza 5–7

budynek nr 5 – 100% własność Gminy, koszt remontu – 20.000 zł,

budynek nr 7 – współwłasność, udział Gminy 360/1000, koszt remontu 20.000 zł,

udział Gminy – 7.200 zł,

a) wymiana instalacji kanalizacyjnej,

b) wymiana i uzupełnienie rynien i rur spustowych.

8. Robotnicza 9–11

budynek nr 9 – współwłasność, udział Gminy 450/1000, koszt remontu – 35.000 zł,

udział Gminy – 15.800 zł,

budynek nr 11 – współwłasność, udział Gminy 760/1000, koszt remontu – 35.000 zł,

udział Gminy – 26.600 zł

a) wykonanie izolacji budynków,

b) wykonanie elewacji budynków,

c) naprawa i wymiana rynien i rur spustowych na budynku nr 11,

d) przełożenie dachu na obu budynkach.

Remonty 2007 r. razem – 266.100 zł

 

ROZDZIAŁ NR 4

Planowana sprzedaż lokali w kolejnych latach.

1. W latach 2002–2007 planuje się sprzedaż lokali w następującej wielkości

Lata

2002

2003

2004

2005

2006

2007

Ilość lokali

10

8

9

8

8

8

2. Sprzedaż lokali będzie następowała z zaproponowaniem pierwszeństwa określonego w art. 34 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543 z późniejszymi zmianami).

 

ROZDZIAŁ NR 5

Zasady polityki czynszowej.

I. Stan mieszkań oraz budynków wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy wymaga znacznych nakładów finansowych. Obecne czynsze nie zapewniają możliwości zgromadzenia wystarczających środków finansowych na prawidłowe gospodarowanie zasobem Gminy.

Zatem konieczne staje się podnoszenie czynszów, tak aby w latach 2002- 2006 można było osiągnąć i przynajmniej zbliżyć do samofinansowania się zasobów mieszkaniowych Gminy. W celu ograniczenia niekorzystnych skutków podwyżki czynszów dla najuboższych najemców, których własne możliwości finansowe nie pozwalają pokryć pełnych kosztów utrzymania lokalu mieszkalnego lub socjalnego, zostanie szerzej rozpropagowana możliwość uzyskania pomocy poprzez dodatki mieszkaniowe oraz świadczenia wypłacane przez MGOPS w Ścinawie.

II. W związku z powyższym ustala się następujące zasady polityki czynszowej.

1. Wysokość czynszu za wynajmowane lokale mieszkalne lub domy jednorodzinne zależna będzie od istnienia czynników podwyższających i obniżających wartość użytkową lokalu określonych w ust. 7 i 8.

2. Miesięczny czynsz najmu za 1 m2 powierzchni użytkowej lokalu lub domu jednorodzinnego ustalany będzie na podstawie stawki bazowej oraz czynników podwyższających i obniżających.

3. Do końca 2004 r. roczny czynsz za 1 m2 powierzchni użytkowej lokalu lub domu jednorodzinnego nie może przekroczyć 3% wysokości wskaźnika przeliczeniowego kosztu odtworzenia 1 m2 powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych dla powiatu lubińskiego. Wartość wskaźnika przeliczeniowego ogłasza co 6 miesięcy Wojewoda Dolnośląski w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego w drodze obwieszczenia.

4. Wysokość stawki bazowej ustala Zarząd Miasta i Gminy Ścinawa w drodze uchwały podanej do publicznej wiadomości z zastrzeżeniem ust. 3 do końca 2004 r., a w latach następnych w wysokości zapewniającej pokrycie kosztów utrzymania lokali.

5. Zmiana stawki bazowej czynszu dokonywana będzie nie częściej niż co 6 miesięcy. Nowe stawki obowiązywać będą zawsze od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym stawka bazowa została zmieniona, chyba że Zarząd Miasta i Gminy określi termin dłuższy. Ograniczenie to nie dotyczy opłat niezależnych od właściciela.

6. Przy zmianie stawki bazowej czynszu Zarząd Miasta i Gminy Ścinawa będzie ją podwyższał w granicach określonych ustawą.

7. Ustala się następujące czynniki podwyższające wartość użytkową lokalu:

a) łazienka w lokalu 20%

b) ubikacja spłukiwana w lokalu 20%

c) instalacja centralnego ogrzewania w lokalu (ciepło dostarczane z kotłowni lokalnych) 20%

d) lokal z w.c. do wyłącznego użytku najemcy, położony w budynku poza lokalem 10%

e) łazienka przeznaczona do wspólnego użytku przez najemców co najmniej dwu lokali 10%

f) w.c. płożone w budynku poza lokalem przeznaczone do wspólnego użytku 5%

g) powierzchnia użytkowa lokalu lub domu jednorodzinnego przekraczająca 80 m2 10%

h) przedmiotem najmu jest dom jednorodzinny w zabudowie wolno stojącej, szeregowej lub bliźniaczej 25%

8. Ustala się następujące czynniki obniżające wartość lokalu:

a) brak urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych w lokalach 20%

b) kuchnia bez naturalnego oświetlenia 10%

c) brak odrębnego pomieszczenia kuchennego 20%

d) lokal położony powyżej V kondygnacji w budynku bez windy 5%

e) lokal położony poza obszarem miasta Ścinawa 20%

9. Łączna wartość czynników obniżających nie może przekroczyć 50%.

10. Obliczenia stawki za 1 m2 powierzchni użytkowej lokalu dokonuje administrator budynku.

11. Po wykonaniu remontu, modernizacji lub adaptacji lokalu, nowy czynsz naliczać się będzie według czynników aktualnych po wykonaniu remontu, modernizacji lub adaptacji. Wzrost czynszu z powodu podwyższenia standardu nie stanowi podwyżki czynszu.

12. Od dnia wejścia w życie uchwały w umowach o remont, adaptację lub modernizację lokalu zawieranych pomiędzy administratorem zasobu a najemcą lub przyszłym najemcą określany będzie okres, przez który najemca będzie zwolniony do 50% czynszu w ramach zwrotu kosztów remontu, adaptacji lub modernizacji.

Zwolnienie od czynszu dotyczy remontów, modernizacji lub adaptacji, które zwiększyły wartość użytkową lokalu.

13. Czynsz płatny jest miesięcznie z góry do 25 każdego miesiąca do kasy wynajmującego lub na wskazany przez niego rachunek bankowy.

 

ROZDZIAŁ NR 6

Sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy oraz przewidywane zmiany w zakresie zarządzania mieszkaniowym zasobem Gminy Ścinawa w kolejnych latach.

1. Gmina zarządza mieszkaniowym zasobem Gminy Ścinawa bezpośrednio poprzez gminny zakład budżetowy - Zakład Gospodarki Komunalnej w Ścinawie. ZGK administruje budynkami ze 100% udziałem Gminy.

2. Docelowo zakłada się, że zadaniem zarządzania zasobem komunalnym będzie zajmowała się jednostka odpowiedzialna tylko za komunalny zasób mieszkaniowy, natomiast funkcję zarządzania – administrowania udziałami Gminy w nieruchomości wspólnej budynków wspólnot mieszkaniowych przejmą profesjonalni (posiadający licencje zarządcy nieruchomości) zarządcy.

3. Wzajemne stosunki pomiędzy gminą – właścicielem, a zarządcą – administratorem będą regulować umowy o zarządzaniu.

4. Przyjęte rozwiązanie przyniesie poprawę efektywności gospodarowania zasobem mieszkaniowym poprzez poddanie czynności zarządzania zasadom rynkowym, a więc i konkurencji oraz odciążenie Gminy od zadań związanych z bieżącym utrzymaniem znacznej części zasobu.

 

ROZDZIAŁ NR 7

Źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej w kolejnych latach.

1. Źródłami finansowania gospodarki mieszkaniowej w latach 2002–2007 będą:

a) wpływy z czynszów za wynajem loakli mieszkalnych,
b) wpływy z czynszów za wynajem lokali użytkowych,
c) dotacje celowe z budżetu Gminy na utrzymanie lokali mieszkalnych,
d) dotacje celowe z budżetu Gminy na remonty i modernizację zasobu mieszkaniowego Gminy,
e) wpływy z reklam,
f) wpływy z odsetek za nieterminowe płatności czynszów i opłat niezależnych od właścicieli,
g) dochody uzyskane z prac remontowych wykonywanych poza mieszkaniowym zasobem Gminy.

2. Budżet Gminy Ścinawa będzie pokrywał Zakładowi budżetowemu różnicę między czynszami płaconymi przez najemców a wydatkami ponoszonymi na bieżącą eksploatację oraz kosztami remontów, modernizacji budynków zgodnie z udziałami Gminy w nieruchomości wspólnej oraz w lokalach będących własnością Gminy.

3. Podejmowane będą starania o uzyskanie środków finansowych z Unii Europejskiej, Międzynarodowego Banku Odbudowy i Rozwoju, innych funduszy krajowych i zagranicznych, a także kredytów preferencyjnych przeznaczonych na remont i modernizację posiadanego zasobu mieszkaniowego oraz na inwestycje mieszkaniowe.

ROZDZIAŁ NR 8

Wysokość wydatków w kolejnych latach z podziałem na koszty bieżącej eksploatacji, koszty remontów i modernizacji budynków i lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Ścinawa, koszty zarządu nieruchomościami wspólnymi w których Gmina Ścinawa jest jednym z właścicieli, a także wydatki inwestycyjne.

1. Wysokość wydatków w poszczególnych latach przedstawia tabela.

2. Wydatki w tabeli przedstawiono wg cen i kosztów z 2002 r., w kolejnych latach należy zweryfikować kwoty o wartości inflacji.

T a b e l a

Rodzaj wydatku

2002

2003

2004

2005

2006

2007

Koszty bieżącej eksploatacji

450.635

440.900

423.300

415.500

408.600

400.800

Koszty remontów i modernizacji

71.900

213.000

340.500

341.000

310.000

266.100

Koszty zarządu nieruchomościami wspólnymi

108.900

121.000

127.700

131.700

134.400

137.100

WYDATKI INWESTYCYJNE

500.000

500.000

500.000

RAZEM

631.435

774.900

891.500

1.388.200

1.353.000

1.304.000

 

ROZDZIAŁ NR 9

Opis innych działań mających na celu poprawę wykorzystanie i racjonalizację gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Ścinawa, a w szczególności:

a) niezbędny zakres zamian lokali związanych z remontami budynków i lokali,

b) planowaną sprzedaż lokali.

1. Gmina oraz administrator mieszkaniowego zasobu Gminy Ścinawa będą dążyć do racjonalizacji gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Ścinawa przez popieranie zamian dużych lokali zamieszkałych przez nieliczne rodziny na mniejsze przy zachowaniu normy 7–10 m2 powierzchni mieszkalnej na osobę.

2. W sytuacjach gdy najemca opłaca roczny czynsz niższy niż 3% wartości odtworzeniowej lokalu a w zajmowanym lokalu przypada więcej niż 15 m2 powierzchni mieszkalnej na osobę, Zakład Gospodarki Komunalnej w Ścinawie będzie proponował najemcy lokal zamienny.

3. Zakład Gospodarki Komunalnej w Ścinawie będzie występował z pozwami do Sądu o eksmisję z lokalu w szczególności przeciwko najemcom zalegającym z czynszem zajmującym lokale wyposażone w w.c., łazienkę oraz ewentualnie centralne ogrzewanie.

4. Gmina Ścinawa wraz z Zakładem Gospodarki Komunalnej w Ścinawie będą promować:

a) zamianę mieszkań w celu dostosowania warunków mieszkaniowych najemców do ich możliwości finansowych,

b) system pomocy dla najemców znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej.

5. W ramach niezbędnego zakresu zamian lokali związanych z remontami budynków i lokali, konieczne będzie uzyskanie lokali zamiennych w 2003 r.

a) jednego lokalu dla najemcy lokalu przy ul. Szkolnej 2/3 dla 5 osób,

b) 6 lokali dla najemców lokali w budynku przy ul. Zgody 1 – 2 lokale dla dwóch osób, 4 lokale dla jednej osoby,

c) 4 lokale dla najemców lokali w budynku przy ul. Zgody 3 – 1 lokal dla sześciu osób, 1 lokal dla dwóch osób, 2 lokale dla jednej osoby.

Pozostałe planowane remonty nie wymagają wysiedlenia najemców.

6. Należy zapewnić lokale zamienne dla najemców budynków przeznaczonych do rozbiórki:

a) w 2002 r. – 1 lokal najemców lokalu nr 3 (5 osób) w budynku Mickiewicza 26,

b) w 2003 r. – 3 lokale dla najemców budynku Zaborów 31 – 1 lokal dla trzech osób, 1 lokal dla pięciu osób, 1 lokal dla dziewięciu osób.

Pozostałe lokale przeznaczone do rozbiórki, są obecnie niezamieszkałe.

7. W celu racjonalizacji gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Ścinawa Zarząd będzie dążył do sprzedaży lokali w budynkach gdzie pozostało 1–2 lokale niestanowiące własności Gminy, Zarząd będzie dążył także do sprzedaży domów jednorodzinnych znajdujących się w najmie.

 

8. Zarząd zaproponuje w trybie art. 21 ust. 4 ustawy obecnym najemcom sprzedaż zajmowanych przez nich lokali:

a) w 2002 r., domu jednorodzinnego przy ul. Ogrodowej 17,

b) w 2003 r., lokali Mickiewicza 18/1 i 18/3, Kościuszki 12/1, Mickiewicza 11/1, domu jednorodzinnego przy ul. Robotniczej 3,

c) w 2004 r., lokali Mickiewicza 9/5 i 9/7, Mickiewicza 19/2 oraz domów jednorodzinnych przy ul. Ogrodowa 21a i Wesoła 2,

d) w 2005 r., Mickiewicza 34/3, Ogrodowa 25a,

e) w 2006 r., lokali Lipowa 10/6 i 10/7, Lipowa 17/9 i 17/10,

f) w 2007 r., domy jednorodzinne Ogrodowa 23a, 1 Maja 16, Robotnicza 6a, Grunwaldzka 12 i Rybna 6.