Załącznik nr 5 do Statutu Gminy Żórawina (poz. 1703)
Regulamin pracy Zarządu Gminy Żórawina
I. Postanowienia ogólne
§ 1
1. Zarząd jest organem wykonawczym gminy.
2. Członkostwa w Zarządzie nie można łączyć:
3. Osoby wchodzące w skład Zarządu podlegają ograniczeniu w zakresie zajmowania stanowisk, pełnienia funkcji i prowadzenia działalności gospodarczej wynikającemu z ustaw: o samorządzie gminnym, o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne.
II. Zadania Zarządu
§ 2
1. Zarząd realizuje zadania wynikające z przepisów prawa, statutu gminy i uchwał Rady.
2. Do zadań Zarządu należy w szczególności:
3. W realizacji zadań własnych Zarząd podlega wyłącznie Radzie.
Zarząd wykonuje swoje zadania przy pomocy urzędu. Organizacje i zasady funkcjonowania urzędu określa regulamin organizacyjny urzędu uchwalony na wniosek Zarządu przez Radę.
§ 3
1. Działalność Zarządu w zakresie polityki finansowej gminy podlega ocenie w trybie absolutorium.
2. Nieudzielenie absolutorium oznacza dezaprobatę dla działalności Zarządu. W takim przypadku Rada przystępuje do procedury odwoławczej zgodnie z przepisami określonymi w ustawie o samorządzie gminnym.
III. Tryb pracy Zarządu
§ 4
1. Zarząd pracuje kolegialnie na posiedzeniach zwoływanych przez przewodniczącego Zarządu (wójta) w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz w miesiącu.
2. Posiedzeniom Zarządu przewodniczy wójt, a podczas jego nieobecności jego zastępca.
§ 5
1. Członkowie Zarządu są obowiązani brać czynny udział w pracach Zarządu.
2. Wójt może zwrócić się do Rady o odwołanie członka Zarządu, który uchyla się od udziału w pracach Zarządu lub który swoimi działaniami narusza dobre imię lub interes gminy.
§ 6
1. Poza członkami Zarządu w posiedzeniach uczestniczą, bez prawa głosowania, sekretarz i skarbnik gminy, a na zaproszenie także inne osoby. (Wojewoda Dolnośląski pismem PN.II.0917/51/02 z dnia 27 maja 2002 r. wniósł do Prokuratora Apelacyjnego we Wrocławiu o zaskarżenie § 6 ust. 1 regulaminu pracy Zarządu).
2. Do udziału w posiedzeniach Zarządu mogą zostać zobowiązani:
§ 7
1. Za przygotowanie materiałów na posiedzenie Zarządu oraz całokształt obsługi techniczno-organizacyj- nej Zarządu odpowiada sekretarz gminy.
2. Materiały na posiedzenie Zarządu powinny być przygotowane w sposób zwięzły i przejrzysty.
3. Projekty uchwał powinny być konsultowane z radcą prawnym; przez niego zaopiniowane pod względem zgodności z prawem.
4. Porządek posiedzenia Zarządu ustala jego przewodniczący.
§ 8
1. Po otwarciu posiedzenia wójt stwierdza prawomocność obrad, w przypadku braku kworum zamyka posiedzenie.
2. W protokole odnotowuje się przyczyny, dla których posiedzenie nie odbyło się.
§ 9
1. Po stwierdzeniu prawomocności obrad wójt przedstawia uprzednio przez niego przygotowany porządek posiedzenia do zatwierdzenia przez członków Zarządu.
2. Z wnioskiem o uzupełnienie bądź zmianę w projekcie porządku posiedzenia może wystąpić każdy z członków Zarządu. Zmiany porządku obrad wymagają przegłosowania.
§ 10
1. Wójt, realizując porządek obrad, przedstawia kolejno sprawy będące przedmiotem posiedzenia, omawiając meritum sprawy, oraz proponuje sposób i formę rozstrzygnięcia danej sprawy.
2. Po wysłuchaniu opinii i uwag członków Zarządu, ewentualnie innych uczestników posiedzenia, Zarząd dokonuje rozstrzygnięć w sposób określony w ust. 3.
3. Rozstrzygnięcia Zarządu następują w formie uchwał postanowień lub decyzji.
§ 11
1. Na posiedzeniach Zarządu sprawy referuje wójt lub osoba przez niego upoważniona.
2. Z posiedzenia Zarządu sporządza się protokół. Obsługę posiedzenia Zarządu zapewnia urząd.
3. Protokół powinien zawierać co najmniej:
4. Protokół z posiedzenia Zarządu podpisuje wójt oraz wszyscy członkowie Zarządu po zatwierdzeniu protokołu na następnym posiedzeniu Zarządu.
5. Protokoły są numerowane cyframi arabskimi łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku.
§ 12
1. Uchwały Zarządu są oznaczone następująco: kolejny numer uchwały łamany przez dwie ostatnie cyfry roku.
2. Uchwały Zarządu podpisują członkowie obecni na posiedzeniu.
3. Uchwały Zarządu ewidencjonuje się w rejestrze.
4. Uchwałę doręcza się kierownikom referatów jednostek organizacyjnych lub osobom, którym powierzono wykonanie uchwały.
§ 13
1. Zarząd wydaje decyzje w trybie przepisów k.p.a. Decyzje wydawane przez Zarząd podpisuje przewodniczący Zarządu.
2. Decyzje wydawane przez Zarząd w sprawach z zakresu administracji publicznej podpisuje wójt.
3. Od decyzji wydawanych przez wójta lub Zarząd w sprawach z zakresu zadań własnych gminy służy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, z zakresu zadań zleconych przez administrację rządową do wojewody.
§ 14
W sprawach niecierpiących zwłoki Zarząd wydaje przepisy porządkowe w formie uchwał.
§ 15
1. Zarząd podejmuje rozstrzygnięcia w formie uchwał.
2. Zarząd rozstrzyga w formie uchwał wszystkie sprawy należące do jego kompetencji, wynikających z ustaw oraz przepisów prawnych wydanych na podstawie i w granicach upoważnień ustawowych.
3. Oprócz uchwał zawierających rozstrzygnięcia Zarząd może podejmować inne uchwały, zawierające w szczególności opinie, oceny i stanowiska Zarządu.
4. Rozstrzygnięcia Zarządu podejmowane są kolegialnie zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym, w obecności co najmniej połowy składu Zarządu.
5. Członek Zarządu może złożyć zdanie odrębne do protokołu z posiedzenia.
6. Członek Zarządu nie może brać udziału w głosowaniu w Zarządzie, jeżeli dotyczy to jego interesu prawnego.
§ 16
1. Sprawy do rozpatrzenia na sesji Rady (sprawozdania, informacje, projekty uchwał), terminy i sposób ich opracowania Zarząd ustala w porozumieniu z przewodniczącym Rady.
2. Zarząd wyznacza osoby odpowiedzialne za opracowanie materiałów na sesję Rady.
3. W przypadku podjęcia inicjatywy uchwałodawczej przez komisję, grupę radnych, Zarząd wyraża swoje stanowisko do projektu uchwały. Opinię Zarządu do projektu uchwały przedstawia na sesji wójt lub upoważniona przez Zarząd osoba.
§ 17
1. Zarząd wykonuje swoje zadania przy pomocy urzędu zgodnie z programem pracy Rady, budżetem gminy oraz przepisami prawa.
2. Sprawozdanie z działalności Zarządu przedstawia Radzie wójt lub wyznaczony członek Zarządu.
IV. Podział zadań członków Zarządu
§ 18
1. Wójt jako przewodniczący Zarządu organizuje pracę, kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje gminę na zewnątrz.
2. Wójt wykonuje zadania wynikające z ustawy o samorządzie gminnym oraz innych ustaw określających status wójta.
3. Do zadań oraz kompetencji wójta należą sprawy:
§ 19
Do zadań i kompetencji zastępcy wójta należy:
1) wykonywanie zadań powierzonych przez wójta,
2) sprawowanie funkcji wójta w razie nieobecności wójta lub niemożności pełnienia przez niego obowiązków,
3) współdziałanie z Radą oraz komisjami Rady w zakresie swoich kompetencji.
§ 20
Do zadań członków Zarządu należy:
1) uczestniczenie w posiedzeniach Zarządu,
2) realizacja zadań wynikających z uchwał Rady i Zarządu,
3) składanie oświadczeń woli w imieniu gminy,
4) przedkładanie Radzie spraw wnoszonych przez Zarząd,
5) współpraca z komisjami Rady,
6) realizacja zadań powierzonych przez Zarząd.
§ 21
1. Sekretarz gminy prowadzi sprawy gminy powierzone przez wójta w zakresie ustalonym przez Zarząd.
2. Szczegółowy zakres zadań oraz kompetencji sekretarza gminy został określony w regulaminie organizacyjnym urzędu.
§ 22
1. Gospodarką finansową i wykonaniem budżetu gminy w imieniu Zarządu kieruje skarbnik gminy.
2. Szczegółowe zadania oraz kompetencje skarbnika gminy określone są w regulaminie organizacyjnym urzędu.
V. Składanie oświadczeń woli w imieniu gminy
§ 23
1. Oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem składają dwaj członkowie Zarządu lub jeden członek Zarządu i osoba upoważniona przez Zarząd.
2. Zarząd może udzielić wójtowi upoważnienia do składania jednoosobowo oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności gminy.
3. Kierownicy jednostek organizacyjnych gminy nieposiadających osobowości prawnej działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd.
§ 24
Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata skarbnika gminy lub osoby przez niego upoważnionej.
VI. Postanowienia końcowe
§ 25
Zmiany w niniejszym regulaminie mogą być dokonywane przez Radę na wniosek Zarządu.