Załącznik nr 5 do Statutu Gminy Żórawina (poz. 1703)

Regulamin pracy Zarządu Gminy Żórawina

I. Postanowienia ogólne

§ 1

1. Zarząd jest organem wykonawczym gminy.

2. Członkostwa w Zarządzie nie można łączyć:

a) z zatrudnieniem w administracji rządowej,
b) z pełnieniem funkcji przewodniczącego bądź wiceprzewodniczącego Rady,
c) z członkostwem w Komisji Rewizyjnej.

3. Osoby wchodzące w skład Zarządu podlegają ograniczeniu w zakresie zajmowania stanowisk, pełnienia funkcji i prowadzenia działalności gospodarczej wynikającemu z ustaw: o samorządzie gminnym, o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne.

II. Zadania Zarządu

§ 2

1. Zarząd realizuje zadania wynikające z przepisów prawa, statutu gminy i uchwał Rady.

2. Do zadań Zarządu należy w szczególności:

a) przygotowywanie projektów uchwał Rady,
b) określanie sposobu wykonania uchwał,
c) gospodarowanie mieniem gminnym,
d) przygotowanie projektu budżetu oraz jego wykonanie,
e) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
f) wykonywanie zadań zleconych i przyjętych od administracji rządowej w drodze porozumienia,
g) wykonywanie zadań z zakresu właściwości powiatu oraz z zakresu właściwości województwa przyjętych w drodze porozumienia,
h) przedkładanie wniosków o zwołanie sesji Rady,
i) przedkładanie Radzie sprawozdań z działalności finansowej gminy,
j) wydawanie, w zakresie nieuregulowanym w odrębnych ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących, przepisów porządkowych, jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego,
k) udzielanie kierownikom jednostek organizacyjnych pozostających w strukturze gminy pełnomocnictwa do zarządzania mieniem tych jednostek oraz udzielanie im zgody na czynności przekraczające zakres pełnomocnictwa,
l) informowanie mieszkańców gminy o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społecznej, gospodarczej oraz wykorzystaniu środków budżetowych,
m) prowadzenie spraw w zakresie zwykłego zarządu majątkiem gminy, zaciąganie zobowiązań finansowych do wysokości ustalonej przez Radę,
n) ustalanie zakresu spraw gminy, jakie wójt może powierzyć w swoim imieniu sekretarzowi gminy.

3. W realizacji zadań własnych Zarząd podlega wyłącznie Radzie.

Zarząd wykonuje swoje zadania przy pomocy urzędu. Organizacje i zasady funkcjonowania urzędu określa regulamin organizacyjny urzędu uchwalony na wniosek Zarządu przez Radę.

§ 3

1. Działalność Zarządu w zakresie polityki finansowej gminy podlega ocenie w trybie absolutorium.

2. Nieudzielenie absolutorium oznacza dezaprobatę dla działalności Zarządu. W takim przypadku Rada przystępuje do procedury odwoławczej zgodnie z przepisami określonymi w ustawie o samorządzie gminnym.

III. Tryb pracy Zarządu

§ 4

1. Zarząd pracuje kolegialnie na posiedzeniach zwoływanych przez przewodniczącego Zarządu (wójta) w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz w miesiącu.

2. Posiedzeniom Zarządu przewodniczy wójt, a podczas jego nieobecności jego zastępca.

§ 5

1. Członkowie Zarządu są obowiązani brać czynny udział w pracach Zarządu.

2. Wójt może zwrócić się do Rady o odwołanie członka Zarządu, który uchyla się od udziału w pracach Zarządu lub który swoimi działaniami narusza dobre imię lub interes gminy.

§ 6

1. Poza członkami Zarządu w posiedzeniach uczestniczą, bez prawa głosowania, sekretarz i skarbnik gminy, a na zaproszenie także inne osoby. (Wojewoda Dolnośląski pismem PN.II.0917/51/02 z dnia 27 maja 2002 r. wniósł do Prokuratora Apelacyjnego we Wrocławiu o zaskarżenie § 6 ust. 1 regulaminu pracy Zarządu).

2. Do udziału w posiedzeniach Zarządu mogą zostać zobowiązani:

a) radca prawny urzędu,
b) inni pracownicy urzędu właściwi ze względu na przedmiot obrad,
c) kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych.

§ 7

1. Za przygotowanie materiałów na posiedzenie Zarządu oraz całokształt obsługi techniczno-organizacyj- nej Zarządu odpowiada sekretarz gminy.

2. Materiały na posiedzenie Zarządu powinny być przygotowane w sposób zwięzły i przejrzysty.

3. Projekty uchwał powinny być konsultowane z radcą prawnym; przez niego zaopiniowane pod względem zgodności z prawem.

4. Porządek posiedzenia Zarządu ustala jego przewodniczący.

§ 8

1. Po otwarciu posiedzenia wójt stwierdza prawomocność obrad, w przypadku braku kworum zamyka posiedzenie.

2. W protokole odnotowuje się przyczyny, dla których posiedzenie nie odbyło się.

§ 9

1. Po stwierdzeniu prawomocności obrad wójt przedstawia uprzednio przez niego przygotowany porządek posiedzenia do zatwierdzenia przez członków Zarządu.

2. Z wnioskiem o uzupełnienie bądź zmianę w projekcie porządku posiedzenia może wystąpić każdy z członków Zarządu. Zmiany porządku obrad wymagają przegłosowania.

§ 10

1. Wójt, realizując porządek obrad, przedstawia kolejno sprawy będące przedmiotem posiedzenia, omawiając meritum sprawy, oraz proponuje sposób i formę rozstrzygnięcia danej sprawy.

2. Po wysłuchaniu opinii i uwag członków Zarządu, ewentualnie innych uczestników posiedzenia, Zarząd dokonuje rozstrzygnięć w sposób określony w ust. 3.

3. Rozstrzygnięcia Zarządu następują w formie uchwał postanowień lub decyzji.

§ 11

1. Na posiedzeniach Zarządu sprawy referuje wójt lub osoba przez niego upoważniona.

2. Z posiedzenia Zarządu sporządza się protokół. Obsługę posiedzenia Zarządu zapewnia urząd.

3. Protokół powinien zawierać co najmniej:

– zatwierdzenie protokołu z poprzedniego posiedzenia,
– porządek posiedzenia,
– treść wniosków poddanych pod głosowanie,
– wyniki głosowania,
– stwierdzenie o podjęciu uchwały,
– stwierdzenie wydania decyzji,
– stwierdzenie wydania zarządzenia,
– listę obecności osób biorących udział w posiedzeniu.

4. Protokół z posiedzenia Zarządu podpisuje wójt oraz wszyscy członkowie Zarządu po zatwierdzeniu protokołu na następnym posiedzeniu Zarządu.

5. Protokoły są numerowane cyframi arabskimi łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku.

§ 12

1. Uchwały Zarządu są oznaczone następująco: kolejny numer uchwały łamany przez dwie ostatnie cyfry roku.

2. Uchwały Zarządu podpisują członkowie obecni na posiedzeniu.

3. Uchwały Zarządu ewidencjonuje się w rejestrze.

4. Uchwałę doręcza się kierownikom referatów jednostek organizacyjnych lub osobom, którym powierzono wykonanie uchwały.

§ 13

1. Zarząd wydaje decyzje w trybie przepisów k.p.a. Decyzje wydawane przez Zarząd podpisuje przewodniczący Zarządu.

2. Decyzje wydawane przez Zarząd w sprawach z zakresu administracji publicznej podpisuje wójt.

3. Od decyzji wydawanych przez wójta lub Zarząd w sprawach z zakresu zadań własnych gminy służy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, z zakresu zadań zleconych przez administrację rządową do wojewody.

§ 14

W sprawach niecierpiących zwłoki Zarząd wydaje przepisy porządkowe w formie uchwał.

§ 15

1. Zarząd podejmuje rozstrzygnięcia w formie uchwał.

2. Zarząd rozstrzyga w formie uchwał wszystkie sprawy należące do jego kompetencji, wynikających z ustaw oraz przepisów prawnych wydanych na podstawie i w granicach upoważnień ustawowych.

3. Oprócz uchwał zawierających rozstrzygnięcia Zarząd może podejmować inne uchwały, zawierające w szczególności opinie, oceny i stanowiska Zarządu.

4. Rozstrzygnięcia Zarządu podejmowane są kolegialnie zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym, w obecności co najmniej połowy składu Zarządu.

5. Członek Zarządu może złożyć zdanie odrębne do protokołu z posiedzenia.

6. Członek Zarządu nie może brać udziału w głosowaniu w Zarządzie, jeżeli dotyczy to jego interesu prawnego.

§ 16

1. Sprawy do rozpatrzenia na sesji Rady (sprawozdania, informacje, projekty uchwał), terminy i sposób ich opracowania Zarząd ustala w porozumieniu z przewodniczącym Rady.

2. Zarząd wyznacza osoby odpowiedzialne za opracowanie materiałów na sesję Rady.

3. W przypadku podjęcia inicjatywy uchwałodawczej przez komisję, grupę radnych, Zarząd wyraża swoje stanowisko do projektu uchwały. Opinię Zarządu do projektu uchwały przedstawia na sesji wójt lub upoważniona przez Zarząd osoba.

§ 17

1. Zarząd wykonuje swoje zadania przy pomocy urzędu zgodnie z programem pracy Rady, budżetem gminy oraz przepisami prawa.

2. Sprawozdanie z działalności Zarządu przedstawia Radzie wójt lub wyznaczony członek Zarządu.

IV. Podział zadań członków Zarządu

§ 18

1. Wójt jako przewodniczący Zarządu organizuje pracę, kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje gminę na zewnątrz.

2. Wójt wykonuje zadania wynikające z ustawy o samorządzie gminnym oraz innych ustaw określających status wójta.

3. Do zadań oraz kompetencji wójta należą sprawy:

a) organizowanie pracy Zarządu,
b) kierowanie bieżącymi sprawami gminy,
c) reprezentowanie gminy na zewnątrz oraz prowadzenie negocjacji w sprawach dotyczących gminy,
d) pełnienie roli pracodawcy w stosunku do pracowników Urzędu Gminy i kierowników jednostek organizacyjnych gminy,
e) przygotowywanie sprawozdań z działalności Zarządu,
f) ogłoszenie budżetu gminy oraz nadzór nad jego realizacją,
g) ogłaszanie sprawozdań z wykonania budżetu,
h) wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach indywidualnych oraz w sprawach z zakresu administracji publicznej,
i) udzielanie pełnomocnictwa w sprawach należących do jego wyłącznej kompetencji. O udzieleniu pełnomocnictwa wójt powiadamia Zarząd na najbliższym posiedzeniu Zarządu,
j) podejmowanie czynności należących do kompetencji Zarządu w sprawach niecierpiących zwłoki związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego. Czynności te wymagają zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu przez członków Zarządu,
k) mianowanie pracowników samorządowych wg obowiązujących przepisów i ustalonych zasad,
l) wykonywanie uprawnień wynikających z art. 7 ustawy o pracownikach samorządowych,
m) wydawanie zarządzeń wprowadzających w życie regulaminy wewnętrzne dotyczące działalności urzędu.

§ 19

Do zadań i kompetencji zastępcy wójta należy:

1) wykonywanie zadań powierzonych przez wójta,

2) sprawowanie funkcji wójta w razie nieobecności wójta lub niemożności pełnienia przez niego obowiązków,

3) współdziałanie z Radą oraz komisjami Rady w zakresie swoich kompetencji.

§ 20

Do zadań członków Zarządu należy:

1) uczestniczenie w posiedzeniach Zarządu,

2) realizacja zadań wynikających z uchwał Rady i Zarządu,

3) składanie oświadczeń woli w imieniu gminy,

4) przedkładanie Radzie spraw wnoszonych przez Zarząd,

5) współpraca z komisjami Rady,

6) realizacja zadań powierzonych przez Zarząd.

§ 21

1. Sekretarz gminy prowadzi sprawy gminy powierzone przez wójta w zakresie ustalonym przez Zarząd.

2. Szczegółowy zakres zadań oraz kompetencji sekretarza gminy został określony w regulaminie organizacyjnym urzędu.

§ 22

1. Gospodarką finansową i wykonaniem budżetu gminy w imieniu Zarządu kieruje skarbnik gminy.

2. Szczegółowe zadania oraz kompetencje skarbnika gminy określone są w regulaminie organizacyjnym urzędu.

V. Składanie oświadczeń woli w imieniu gminy

§ 23

1. Oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem składają dwaj członkowie Zarządu lub jeden członek Zarządu i osoba upoważniona przez Zarząd.

2. Zarząd może udzielić wójtowi upoważnienia do składania jednoosobowo oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności gminy.

3. Kierownicy jednostek organizacyjnych gminy nieposiadających osobowości prawnej działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd.

§ 24

Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata skarbnika gminy lub osoby przez niego upoważnionej.

VI. Postanowienia końcowe

§ 25

Zmiany w niniejszym regulaminie mogą być dokonywane przez Radę na wniosek Zarządu.