Załącznik nr 4 do Statutu Gminy Żórawina (poz. 1703)
Regulamin Rady Gminy ŻÓRAWINA
I. Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin Rady, zwany dalej “regulaminem”, określa organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady i jej organów ze szczególnym uwzględnieniem zasad i trybu działania Komisji Rewizyjnej.
§ 2
1. Rada działa na sesjach, poprzez swoje komisje oraz Zarząd wykonujący jej uchwały.
Zarząd i komisje Rady podlegają kontroli Rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.
Rada działa zgodnie z rocznym planem pracy, który może w trakcie roku korygować i uzupełniać.
II. Sesje Rady
§ 3
1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego Rady. W przypadku nieobecności przewodniczącego sesję Rady zwołuje wiceprzewodniczący.
2. Sesje zwoływane są w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz na kwartał. W zawiadomieniu o zwołaniu sesji ujmuje się proponowany porządek obrad oraz dołącza się projekty uchwał.
§ 4
1. Porządek obrad pierwszej sesji Rady powinien obejmować następujące sprawy:
2. Radny składa na pierwszej sesji Rady po wyborach następujące ślubowanie: “Ślubuję uroczyście jako radny pracować dla dobra i pomyślności Gminy, działać zawsze zgodnie z prawem oraz interesem Gminy i jej mieszkańców, godnie i rzetelnie reprezentować swoich wyborców, troszczyć się o ich sprawy oraz nie szczędzić sił dla wykonywania zadań Gminy”.
3. Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania: “Tak mi dopomóż Bóg”.
4. Radni nieobecni na pierwszej sesji Rady oraz radni, którzy uzyskali mandat w czasie trwania kadencji, składają ślubowanie na pierwszej sesji, na której są obecni.
5. Odmowa złożenia ślubowania oznacza zrzeczenie się mandatu.
6. Z chwilą złożenia ślubowania radny nabywa swoje ustawowe uprawnienia.
§ 5
1. Rada rozpatruje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz innych ustawach, a także innych przepisach prawa powszechnie obowiązującego.
2. Rada zajmuje merytoryczne stanowisko w sprawach związanych z realizacją kompetencji stanowiących i kontrolnych, w formie uchwał.
3. Oprócz uchwał Rada może podejmować:
III. Przygotowanie i przebieg obrad
§ 6
1. Projekt porządku obrad, miejsce, dzień oraz godzinę rozpoczęcia sesji ustala przewodniczący Rady w porozumieniu z przewodniczącym Zarządu. (Wojewoda Dolnośłąski pismem PN.II.0917/51/02 z dnia 27 maja 2002 r. wniósł do Prokuratora Apelacyjnego we Wrocławiu o zaskarżenie § 6 ust. 1 regulaminu Rady).
2. Zawiadomienie wraz z materiałami na sesję przesyła się radnym co najmniej na 7 dni przed terminem obrad. O zachowaniu terminu decyduje data stempla pocztowego.
3. Na sesję Rady zapraszani są sołtysi, kierownicy jednostek organizacyjnych gminy, sekretarz i skarbnik gminy oraz inne osoby imiennie wskazane przez przewodniczącego Rady.
4. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady kieruje się również do mieszkańców gminy, podając informację do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy i za pośrednictwem sołtysów na tablicach ogłoszeń w sołectwach co najmniej na 3 dni przed sesją.
5. W razie niedotrzymania terminu, o którym mowa w ust. 2, Rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek o odroczenie obrad może być zgłoszony przez radnego tylko na początku obrad przez przystąpieniem do zatwierdzenia porządku obrad.
§ 7
1. Sesje Rady są jawne. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.
2. Jawność sesji oznacza, że podczas obrad na sali może być obecna publiczność, która zajmuje wyznaczone w tym celu miejsca.
3. Przebieg obrad może być rejestrowany.
§ 8
1. Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu. Na wniosek przewodniczącego obrad bądź radnego Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.
2. O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 1 Rada może postanowić w szczególności ze względu na brak możliwości wyczerpania porządku obrad lub konieczności jego rozszerzania, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne przeszkody uniemożliwiające obradowanie lub podjęcie uchwał.
3. Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy opuścili obrady przed ich zakończeniem, odnotowuje się w protokole.
§ 9
1. Posiedzenie Rady otwiera, prowadzi obrady i zamyka przewodniczący Rady, a w razie jego nieobecności wiceprzewodniczący Rady.
2. Rada może rozpocząć obrady tylko w obecności co najmniej połowy swego ustawowego składu (kworum).
3. Przewodniczący Rady nie przerywa obrad, gdy liczba radnych obecnych na sali spadnie poniżej połowy ustawowego składu, jednakże Rada nie może wówczas podejmować uchwał.
§ 10
1. Przed przystąpieniem do obrad przewodniczący stwierdza prawomocność obrad na podstawie podpisanej przez radnych listy obecności. W razie braku kworum wyznacza się nowy termin posiedzenia.
2. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez przewodniczącego formuły: “Otwieram sesję Rady Gminy Żórawina”.
3. Po otwarciu obrad przewodniczący przedstawia projekt porządku obrad.
4. Na wniosek wójta przewodniczący Rady jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji Rady projekt uchwały, jeżeli wnioskodawcą jest Zarząd, a projekt wpłynął do Rady co najmniej 7 dni przez dniem rozpoczęcia sesji.
5. Z wnioskiem o zmianę porządku obrad może wystąpić każdy radny oraz wójt lub osoba przez niego upoważniona. Rada może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.
§ 11
Uchwały Rady zapadają zwykła większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Rady, w głosowaniu jawnym, chyba że ustawy stanowią inaczej.
§ 12
Porządek obrad obejmuje w szczególności:
§ 13
1. Interpelacje (zapytania) i wnioski kierowane są do wójta lub przewodniczącego Rady w zależności od treści.
2. Interpelacje i wnioski składa się na piśmie lub ustnie podczas sesji do wskazanego adresata.
3. Interpelacja powinna zawierać przedstawienie stanu faktycznego będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania.
4. Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom czy ochrony własności.
5. Adresat interpelacji zobowiązany jest do udzielenia odpowiedzi na sesji lub na piśmie w ciągu 14 dni od jej otrzymania. Odpowiedzi udzielają osoby merytorycznie odpowiedzialne za prowadzony zakres spraw objętych interpelacją, upoważnione do tego przez wójta.
6. Wnioski, do których nie można ustosunkować się w trakcie sesji, kieruje i przekazuje się do organów właściwych ze względu na przedmiot wniosku. Procedurę załatwiania wniosków określa rozdział VII Kodeksu postępowania administracyjnego.
7. Jeżeli radny uznaje odpowiedź na interpelację lub wniosek za niewystarczającą, może wnioskować o udzielenie dodatkowych wyjaśnień na najbliższej sesji Rady.
8. Przewodniczący informuje Radę na najbliższej sesji o odpowiedziach na interpelacje i wnioski składane przez Radę.
§ 14
1. Przewodniczący Rady prowadzi obrady według uchwalonego porządku, otwierając i zamykając dys- kusję nad każdym z punktów.
2. Przewodniczący Rady udziela głosu na sesji według kolejności zgłoszeń. Poza kolejnością zgłoszeń udziela głosu:
1) wójtowi lub osobie przez niego wskazanej,
2) przewodniczącemu komisji, w celu przedstawienia stanowiska komisji,
3) innej kompetentnej osobie, w celu wyjaśnienia wątpliwości w danej sprawie.
3. Przewodniczący Rady może udzielić głosu poza kolejnością w sprawie zgłoszenia wniosków o charakterze formalnym, do których zalicza się wnioski o:
4. Wnioski formalne przewodniczący poddaje pod dyskusję po dopuszczeniu jednego głosu “za” i jednego “przeciw” wnioskowi, po czym poddaje sprawę pod głosowanie.
5. Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobie spoza Rady.
§ 15
1. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.
2. Jeżeli treść lub sposób wystąpienia albo zachowanie radnych w oczywisty sposób zakłóca porządek obrad bądź uchybia powadze sesji, przewodniczący przywołuje radnego “do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku, może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.
3. Postanowienia ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesję i do publiczności.
4. Po uprzednim ostrzeżeniu przewodniczący może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniem zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.
§ 16
1. Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący Rady kończy sesję, wypowiadając formułę: “Zamykam... sesję Rady Gminy Żórawina”.
2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji, nawet jeżeli objął więcej niż jedno posiedzenie.
§ 17
1. Z każdej sesji Rady sporządza się protokół, który powinien zawierać:
1) numer protokołu, datę i miejsce posiedzenia, godzinę rozpoczęcia i zakończenia, imię i nazwisko przewodniczącego obrad i protokolanta oraz wskazywać numery podjętych uchwał,
2) stwierdzenie prawomocności obrad,
3) imiona i nazwiska nieobecnych członków Rady z ewentualnym podaniem przyczyn nieobecności,
4) odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,
5) uchwalony porządek obrad,
6) przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień i tekst zgłoszonych interpelacji i wniosków oraz odpowiedzi na nie lub skierowanie do odpowiednich adresatów,
7) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów “za”, “przeciw” i “wstrzymujących się”,
8) podpis przewodniczącego obrad i protokolanta.
2. Protokoły numeruje się kolejnymi cyframi rzymskimi, odpowiadającymi numerowi sesji w danej kadencji, łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku kalendarzowego.
3. Nowa numeracja zaczyna się z początkiem każdej kadencji Rady.
4. Protokół przyjmuje się na następnej sesji. Uwagi do protokołu zgłaszane przez radnego rozpatruje przewodniczący po wysłuchaniu protokolanta. Zastrzeżenia istotne rozpatruje Rada, której sprostowanie bądź uzupełnienie załącza się do protokołu.
§ 18
1. Kopie protokołu wraz z uchwałami przekazuje się w ciągu 7 dni od odbycia sesji przewodniczącemu Zarządu Gminy.
2. Wyciągi z protokołu oraz kopie uchwał przekazuje się również właściwym rzeczowo jednostkom organizacyjnym.
3. Protokół udostępniany jest do wglądu w biurze Rady oraz wykładany do powszechnego wglądu na sesji Rady.
4. Każdy mieszkaniec gminy ma prawo wglądu do protokołu, robienia notatek i odpisów z wyjątkiem części protokołu (sporządzonej w formie załącznika), który dotyczy tajności obrad Rady.
IV. Uchwały
§ 19
1. Uchwały, o których mowa w § 5 ust. 2, a także deklaracje, oświadczenia i apele, o jakich mowa w § 5 ust. 3, są sporządzone w formie odrębnych dokumentów.
2. Przepis ust. 1 nie dotyczy postanowień proceduralnych odnotowywanych w protokole z sesji.
§ 20
1. Uchwały Rady powinny być zredagowane w sposób czytelny.
2. Projekt uchwały powinien zawierać co najmniej:
Do projektu wskazane jest załączenie uzasadnienia, w którym należy wskazać potrzebę podjęcia uchwały oraz informację o ewentualnych skutkach finansowych jej realizacji.
3. Projekty uchwał przygotowane przez Zarząd opiniują właściwe komisje Rady. Opinie komisji na sesji Rady przedstawia przewodniczący komisji lub wskazany przez komisję członek komisji.
4. W przypadku podjęcia inicjatywy uchwałodawczej przez komisję Rady, Zarząd wyraża swoje stanowisko do projektu uchwały. Opinię Zarządu przedstawia wójt lub upoważniona przez niego osoba.
5. Projekt uchwały przed przedłożeniem go Radzie winien być zaopiniowany przez radcę prawnego Urzędu Gminy pod względem zgodności z prawem.
§ 21
1. Uchwały ewidencjonowane są w rejestrze i przechowywane wraz z protokołami w biurze Rady.
2. Kopie uchwał przekazywane są przewodniczącemu Zarządu i kierownikom właściwych jednostek organizacyjnych gminy.
3. Sprawozdanie z realizacji uchwał Zarząd przedkłada Radzie co najmniej raz w roku.
§ 22
1. Wójt przedkłada wojewodzie uchwały Rady w ciągu 7 dni od dnia podjęcia ze szczególnym uwzględnieniem aktów prawa miejscowego, których oryginał wraz z trzema kopiami jest przedstawiany z wnioskiem o ogłoszenie w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego. Uchwały w sprawie przepisów porządkowych wójt przekazuje w ciągu 2 dni od ich podjęcia.
2. Uchwałę budżetową oraz uchwałę o udzieleniu lub nieudzieleniu absolutorium oraz inne objęte zakresem nadzoru Regionalnej Izby Obrachunkowej wójt jest obowiązany przedłożyć Izbie również w ciągu 7 dni od ich podjęcia.
V. Tryb głosowania
§ 23
1. W głosowaniu mogą brać udział wyłącznie radni.
2. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki.
3. Głosowanie jest prawomocne tylko wtedy, gdy jest przeprowadzone w obecności co najmniej połowy składu Rady.
§ 24
1. Głosowanie tajne przeprowadza się w przypadkach określonych w ustawach.
2. Głosowanie tajne przeprowadza 3 osobowa komisja skrutacyjna wybrana spośród radnych. Komisję skrutacyjną wybiera się w głosowaniu jawnym. Przewodniczącego komisji członkowie wybierają spośród siebie.
3. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart do głosowania, które są ostemplowane pieczęcią Rady i zawierają:
1) W przypadku głosowania nad wyborem osób:
Na karcie do głosowania umieszcza się imiona i nazwiska osób, miejsce po stronie prawej nazwiska na postawienie znaku “X” oraz możliwość zaznaczenia: “za”, “przeciw”, “wstrzymał się”.
4. Komisja skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania.
5. Po przeprowadzeniu głosowania i przeliczeniu głosów przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wynik głosowania.
6. Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu obrad sesji.
7. W przypadku gdy Rada postanowi o podjęciu uchwały w trybie głosowania imiennego, przepisy ust. 1–5 stosuje się odpowiednio. Na kartach do głosowania umieszcza się nazwisko i imię radnego.
§ 25
Gdy przedmiotem głosowania jest wydanie opinii, nieuzyskanie zwykłej większości głosów “za” wydaniem opinii pozytywnej równoznaczne jest z podjęciem uchwały o wydaniu opinii negatywnej.
§ 26
1. Przewodniczący Rady przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza Radzie proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.
2. W pierwszej kolejności przewodniczący Rady poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami. Ewentualny spór co do tego, który z wniosków jest najdalej idący, rozstrzyga przewodniczący Rady.
3. W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób przewodniczący Rady przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich, czy zgadza się kandydować, i dopiero po uzyskaniu odpowiedzi twierdzącej zamyka listę kandydatów i zarządza wybory. Przepis nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.
4. Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów projektu uchwały następuje według ich kolejności, z tym że można w pierwszej kolejności poddać pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.
5. W ostatniej kolejności zarządza się głosowanie nad przyjęciem uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do projektu uchwały.
§ 27
1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, które uzyskały większą ilość głosów “za” niż “przeciw”.
2. Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z wielu możliwości, przechodzi wniosek lub kandydatura, na którą oddano liczbę głosów większą od liczby głosów oddanych oddzielnie na pozostałe warianty.
3. Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, które uzyskały co najmniej jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się.
4. Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu Rady oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała liczbę całkowitą ważnych głosów oddanych za wnioskiem przewyższającą połowę ustawowego składu Rady.
5. Radny nie może brać udziału w głosowaniu w Radzie ani w komisji, jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego.
VI. Komisje Rady
§ 28
1. Przedmiot działania poszczególnych komisji stałych i zakres zadań komisji doraźnych określa Rada w odrębnych uchwałach.
2. Postanowienie ust. 1 nie dotyczy Komisji Rewizyjnej.
§ 29
1. Komisje stałe działają zgodnie z rocznym planem pracy zatwierdzonym przez Radę.
2. Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji lub zastępca przewodniczącego komisji.
3. Komisje pracują na posiedzeniach, w których dla ich prawomocności winna uczestniczyć co najmniej połowa składu.
4. Komisje podejmują uchwały i stanowiska zwykłą większością głosów.
§ 30
1. Radny uczestniczy z prawem głosu w pracach komisji, do których został wybrany. Radny niepełniący funkcji przewodniczącego Rady ma obowiązek pracy w co najmniej jednej komisji.
2. Radny nie może być członkiem więcej niż 2 komisji stałych.
3. W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć radni niebędący jej członkami. Mogą oni zabierać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu.
4. Prawo wstępu na posiedzenia komisji przysługuje wszystkim mieszkańcom gminy za powiadomieniem przewodniczącego komisji lub biura Rady (ze względów organizacyjnych) w dniu poprzedzającym posiedzenie.
§ 31
1. Komisjom stałym przysługują uprawnienia kontrolne w zakresie swojej działalności merytorycznej. Wskazane jest, by zakres kontroli nie pokrywał się z planem kontroli Komisji Rewizyjnej zatwierdzonym przez Radę na dany rok.
2. Przewodniczący komisji na 3 dni przed przystąpieniem do kontroli powiadamia kierownika jednostki organizacyjnej o przedmiocie, zakresie i czasie trwania kontroli.
3. Kontrolę przeprowadza się w obecności przedstawiciela kontrolowanej jednostki.
4. Kierownik kontrolowanej jednostki obowiązany jest zapewnić warunki i środki niezbędne do przeprowadzenia kontroli. Czynności kontrolne nie mogą powodować zakłócenia normalnego toku pracy jednostek kontrolowanych i powinny być przeprowadzone w dniach i godzinach pracy tych jednostek.
5. Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół, który podpisują członkowie komisji i kierownik kontrolnej jednostki. W oparciu o wyniki kontroli zawarte w protokole komisja opracowuje uwagi, wnioski i zalecenia pokontrolne, które przekazuje wraz z protokołem Zarządowi Gminy, kierownikowi kontrolowanej jednostki i przewodniczącemu Rady.
6. Kierownik kontrolowanej jednostki może w terminie 3 dni od otrzymania protokołu i zaleceń pokontrolnych złożyć zastrzeżenie skierowane do Zarządu Gminy i komisji.
7. Zarząd Gminy, w ramach prowadzonego nadzoru nad działalnością jednostek organizacyjnych gminy, rozpatruje i stwierdza zasadność wydanych zaleceń, przekazując je do realizacji kierownikom jednostek kontrolowanych.
§ 32
1. Wnioski wypracowane na posiedzeniu komisji przekazywane są do rozpatrzenia przez Zarząd Gminy i skierowane do realizacji.
2. W przypadku niezadowolenia komisji z wyniku rozpatrzenia wniosku komisji czy zaleceń pokontrolnych przez Zarząd komisja zwraca się do Rady o rozpatrzenie sprawy.
§ 33
1. Komisje Rady mogą odbywać posiedzenia wspólne, w szczególności w sprawach opiniowania materiałów na sesje Rady. Przewodniczący komisji ustalają, który z nich przewodniczy posiedzeniu wspólnemu.
2. Komisje Rady mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami innych rad gmin i rad powiatów, zwłaszcza sąsiadujących, jeśli jest to uzasadnione przedmiotem ich działalności.
§ 34
1. Przewodniczący komisji stałych informują Radę o działalności komisji.
2. Informacje o działalności komisji przekazywane są na bieżąco na sesjach Rady ze szczególnym uwzględnieniem informacji o wnioskach komisji i sposobie rozpatrzenia ich przez Zarząd.
VII. Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej
§ 35
1. Komisja Rewizyjna jest stałą komisją Rady powoływaną w celu kontrolowania działalności Zarządu Gminy, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy.
2. Celem działań kontrolnych jest dostarczenie Radzie informacji niezbędnych dla oceny działalności Zarządu, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy, zapobieganie niekorzystnym zjawiskom w działalności kontrolowanych jednostek oraz pomoc w usuwaniu tych zjawisk.
3. W skład komisji wchodzą radni niepełniący funkcji przewodniczącego i wiceprzewodniczącego Rady oraz niebędący członkami Zarządu.
§ 36
Komisja, przedstawia Radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do 31 stycznia każdego roku. Plan musi zawierać co najmniej przybliżone terminy kontroli oraz tematykę i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli.
§ 37
1. Komisja realizując swoje zadania kontrolne, bada pod względem legalności, gospodarności, rzetelności i celowości działalność gospodarczą, finansową i organizacyjno-administracyjną kontrolowanej jednostki, a w szczególności wykonanie budżetu.
2. Komisja bada na polecenie Rady materiały z kontroli działalności Zarządu i jednostek organizacyjnych gminy dokonywanych przez inne podmioty, również zewnętrzne.
3. Komisja przeprowadza kontrolę wynikającą z zatwierdzonego planu pracy oraz wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie Rady i w zakresie określonym przez Radę.
4. W przypadku niecierpiącym zwłoki, związanym z zagrożeniem interesu publicznego kontrolę może zlecić przewodniczący Rady. (Wojewoda Dolnośląski pismem PN.II.0917/51/01 z dnia 27 maja 2002 r. wniósł do Prokuratora Apelacyjnego we Wrocławiu o zaskarżenie § 37 ust. 4 regulaminu Rady).
§ 38
1. O terminie zamierzonej kontroli przewodniczący komisji informuje przewodniczącego Zarządu i kierownika kontrolowanej jednostki na 3 dni przed zamierzona kontrolą.
2. Kontrolę przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego.
3. Postanowienia § 31 ust. 2–6 niniejszego regulaminu stosuje się odpowiednio.
§ 39
1. Kontrolę przeprowadza komisja na podstawie upoważnienia wystawionego przez przewodniczącego Rady, z podaniem przedmiotu, zakresu i planowanego czasu kontroli.
2. Na wniosek komisji przewodniczący Rady w uzgodnieniu z Zarządem lub z Radą w zależności od tego, czy kontrolowana jest jednostka organizacyjna gminy czy Zarząd, może zlecić opracowanie opinii czy ekspertyzy osobie posiadającej wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem kontroli.
§ 40
1. Z przebiegu kontroli komisja sporządza protokół, który podpisują wszyscy członkowie komisji oraz kierownik kontrolowanej jednostki organizacyjnej.
2. Postanowienia § 31 ust. 5 regulaminu Rady stosuje się odpowiednio. Na podstawie wyników przeprowadzonej kontroli komisja występuje z wnioskami zmierzającymi do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości, zapobieżenia im na przyszłość oraz usprawnienia działalności, kontrolowanej jednostki.
3. Zarząd informuje na piśmie przewodniczącego Rady, Komisję Rewizyjną i właściwą komisję stałą Rady o podjętych i planowanych przedsięwzięciach związanych z realizacją wniosków i zaleceń pokontrolnych w terminie 30 dni od otrzymania protokołu.
§ 41
1. Komisja Rewizyjna składa Radzie sprawozdania ze swojej działalności.
2. Sprawozdanie składane jest na bieżąco na najbliższej po terminie kontroli sesji Rady.
3. Sprawozdanie winno zawierać ocenę kontrolowanej jednostki, wskazywać uchybienia i nieprawidłowości, ich przyczyny i skutki, osoby odpowiedzialne, jak również osiągnięcia i przykłady dobrej działalności oraz o podjętych przez Zarząd przedsięwzięciach związanych z realizacją wniosków i zaleceń pokontrolnych.
4. W pierwszym kwartale roku komisja analizuje sposób realizacji wniosków i zaleceń pokontrolnych za rok ubiegły, przedkładając wyniki Radzie.
VIII. Odpowiedzialność porządkowa radnych
§ 42
Radny obowiązany jest kierować się dobrem wspólnoty samorządowej gminy Żórawina.
§ 43
Radny obowiązany jest wypełniać obowiązki związane z uzyskaniem mandatu wynikające z ustawy o samorządzie gminnym i określone w rozdziale VII statutu gminy. W związku z czym:
1) Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności. Radny, przed posiedzeniem lub w ciągu 3 dni od dnia odbycia sesji lub posiedzenia komisji, winien usprawiedliwić swoją nieobecność, składając stosowne pisemne wyjaśnienia przewodniczącemu Rady czy komisji.
2) Radny jest obowiązany brać udział w pracach Rady i jej komisji oraz innych instytucji samorządowych, do których został wybrany lub oddelegowany:
– przewodniczący Rady dokonuje okresowych ocen udziału radnych w pracach Rady i komisji, zwraca uwagę radnym na niedociągnięcia i może udzielić “ regulaminowego ostrzeżenia”,
– w przypadku dalszego uchylania się radnego od wypełnienia obowiązków przewodniczący Rady może wystąpić do Rady o udzielenie “regulaminowego upomnienia”. Uchwałę w sprawie “regulaminowego upomnienia” podejmuje Rada po uprzednim umożliwieniu radnemu złożenia wyjaśnień. Informację o udzieleniu “regulaminowego upomnienia” podaje się do wiadomości wyborców. (Wojewoda Dolnośląski pismem PN.II.0917/ 51/02 z dnia 27 maja 2002 r. wniósł do Prokuratora Apelacyjnego we Wrocławiu o zaskarżenie § 43 pkt 2 regulaminu Rady od słów: “Przewodniczący Rady dokonuje okresowej ...” do końca przepisu).
§ 44
1. Inicjatywę uchwałodawczą radny realizuje, przedkładając propozycje na posiedzeniu komisji stałej lub zgłaszając przewodniczącemu Rady.
2. Przewodniczący Rady kieruje propozycje radnego do zaopiniowania przez merytorycznie właściwą komisję Rady.
3. Komisja rozpatruje inicjatywę uchwałodawczą pod kątem legalności, celowości i zasadności propozycji i uchwala o wystąpieniu (lub niewystąpieniu) do Zarządu Gminy o przygotowaniu projektu uchwały.
§ 45
1. W przypadku wniosku pracodawcy zatrudniającego radnego o rozwiązanie z nim stosunku pracy okoliczności sprawy bada komisja doraźna w składzie:
z tym że w skład komisji nie wchodzi radny, którego dotyczy wniosek pracodawcy.
2. Komisja w składzie określonym w ust. 1 bada okoliczności wskazane we wniosku pracodawcy, w szczególności czy wskazana podstawa rozwiązania stosunku pracy ma związek z wykonywaniem przez radnego mandatu.
3. O wyrażeniu zgody na rozwiązanie stosunku pracy lub jej odmowie decyduje Rada po rozpatrzeniu wniosku komisji doraźnej. Tryb głosowania ustala Rada.
4. Postępowanie określone w ust. 1–3 dotyczy również osób wchodzących w skład Zarządu niebędących radnymi.
§ 46
W przypadku niezłożenia oświadczenia majątkowego w terminie:
1) trzydziestu dni od dnia objęcia mandatu,
2) w każdym następnym roku kadencji w terminie do 31 marca, według stanu na koniec grudnia roku poprzedniego,
3) na dwa miesiące przez datą wyborów do Rady radnemu nie przysługuje dieta do czasu złożenia oświadczenia.
IX. Tryb przyjmowania i załatwiania skarg i wniosków przez Radę Gminy
§ 47
1. Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.
2. Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom oraz ochrony własności.
§ 48
1. Dzień i godziny przyjmowania mieszkańców gminy w sprawach skarg i wniosków ustala przewodniczący Rady w ciągu 30 dni od jego wyboru.
2. Informację o przyjmowaniu w sprawach skarg i wniosków zamieszcza się na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy oraz na zewnątrz Urzędu.
§ 49
1. Jeżeli do rozpatrzenia skargi czy wniosku właściwa jest Rada Gminy, wówczas w imieniu Rady skargi i wnioski rozpatruje komisja doraźna w składzie:
1) przewodniczący Rady,
2) przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Zdro- wia i Przestrzegania Prawa,
3) przewodniczący komisji stałej właściwej z uwagi na przedmiot wniosku.
2. Skargi i wnioski rozpatrywane są zgodnie z procedurą określoną w dziale VII k.p.a. (Wojewoda Dolnośląski pismem PN.II.0917/51/02 z dnia 27 maja 2002 r. wniósł do Prokuratora Apelacyjnego we Wrocławiu o zaskarżenie § 49 regulaminu Rady).
X. Postanowienia końcowe
§ 50
Zmian w regulaminie Rady dokonuje się w trybie określonym dla jego uchwalenia.