Załącznik do uchwały Rady Gminy Żórawina z dnia 26 lutego 2002 r. (poz. 1703)
Statut Gminy Żórawina
R o z d z i a ł I
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Gmina Żórawina, zwana dalej w niniejszym statucie “gminą”, jest wspólnotą samorządową posiadającą osobowość prawną, powołaną dla organizacji życia publicznego na terenie określonym w § 2 niniejszego statutu.
2. Wszystkie osoby, które stale zamieszkują na obszarze gminy, z mocy ustawy o samorządzie gminnym stanowią gminną wspólnotę samorządową.
§ 2
1. Gmina położona jest w województwie dolnośląskim i obejmuje obszar o powierzchni 12 011 ha.
2. W skład gminy wchodzi 26 sołectw będących jednostkami pomocniczymi gminy.
3. Wykaz jednostek pomocniczych zawiera załącznik nr 1 do statutu
4. Granice gminy określone są na mapie stanowiącej załącznik nr 2 do statutu.
§ 3
Siedzibą organów gminy jest wieś Żórawina.
R o z d z i a ł II
Zakres działania, zadania gminy oraz zasady
ich realizacji
§ 4
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone na rzecz innych podmiotów.
§ 5
Podstawowym zadaniem własnym gminy jest zaspokojenie zbiorowych potrzeb jej mieszkańców. Gmina spełnia ten obowiązek przez swoje organy, realizując zadania własne i zadania zlecone z zakresu administracji rządowej oraz zadania wynikające z porozumień.
§ 6
Podstawowym zadaniem własnym gminy jest zaspokojenie zbiorowych potrzeb gminnej wspólnoty samorządowej, w szczególności w zakresie:
1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymanie czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
4) lokalnego transportu zbiorowego,
5) ochrony zdrowia,
6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,
7) gminnego budownictwa mieszkaniowego,
8) edukacji publicznej,
9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury,
10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
11) targowisk i hal targowych,
12) zieleni gminnych i zadrzewień,
13) cmentarzy gminnych,
14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej,
15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,
16) polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,
17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej,
18) promocji gminy,
19) współpracy z organizacjami pozarządowymi,
20) współpraca ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.
§ 7
1. Mieszkańcy gminy podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym (poprzez wybory i referendum) lub za pośrednictwem organów gminy.
2. Organami gminy są:
1) Rada Gminy jako organ stanowiący i kontrolny,
2) Zarząd Gminy jako organ wykonawczy.
§ 8
Jednostkami pomocniczymi gminy są wchodzące w jej skład sołectwa.
Jednostki pomocnicze tworzone są przez Radę Gminy w drodze uchwały, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy.
Organizację, zakres działania sołectw określają ich statuty uchwalane przez Radę Gminy, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami.
Gospodarka finansowa sołectw jest prowadzona w ramach budżetu gminy.
Działalność jednostek pomocniczych gminy kontroluje oraz nadzoruje Rada Gminy, określając w statucie jednostki ich zakres i formy.
§ 9
1. Gmina wykonuje swoje zadania poprzez:
1) działalność swoich organów i jednostek pomocniczych,
2) gminne jednostki organizacyjne,
3) działalność innych podmiotów na podstawie zawartych z nimi umów i porozumień.
2. Zadania publiczne mogą być realizowane w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego.
3. Zarząd Gminy prowadzi rejestr gminnych jednostek organizacyjnych wraz z określeniem ich formy organizacyjno-prawnej. Wykaz jednostek organizacyjnych stanowi załącznik nr 3 do statutu.
R o z d z i a ł III
Organizacja i tryb pracy Rady Gminy
§ 10
1. Organem stanowiącym i kontrolnym gminy jest Rada Gminy.
2. Ustawowy skład Rady wynosi 20 radnych.
3. Kadencja Rady trwa 4 lata, licząc od dnia wyboru.
§ 11
1. Do właściwości Rady Gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.
2. Do wyłącznej właściwości Rady Gminy należą:
1) uchwalenie statutu gminy,
2) wybór i odwołanie Zarządu Gminy, ustalanie wynagrodzeń przewodniczącego Zarządu, stanowienie o kierunkach działania Zarządu oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,
3) powołanie i odwołanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu, oraz sekretarza gminy – na wniosek przewodniczącego Zarządu,
4) uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdań z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi z tego tytułu,
5) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
6) uchwalanie programów gospodarczych,
7) ustalanie zakresu działania sołectw, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,
8) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,
9) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, a dotyczących:
a) określenia zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad Zarząd może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą Rady Gminy,
b) emitowania obligacji oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Zarząd,
c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
d) ustalenie maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Zarząd w roku budżetowym,
e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez Radę Gminy,
f) tworzenie i przystępowanie do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywanie i występowanie z nich,
g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Zarząd,
h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,
i) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Zarząd w roku budżetowym,
10) określanie wysokości sumy, do której Zarząd Gminy może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
11) podejmowanie uchwał w sprawie przejęcia zadań z zakresu administracji rządowej oraz zadań z zakresu właściwości powiatu i województwa, o których mowa w art. 8 ust. 2 i ust. 2a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym,
12) podejmowanie uchwał w sprawie współdziałania z innymi gminami oraz wydzielania na ten cel odpowiedniego majątku,
13) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,
14) podejmowanie uchwał w sprawach: herbu gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,
15) nadawania honorowego obywatelstwa gminy,
16) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,
17) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady Gminy.
3. W okresie 6 miesięcy od wyborów Rada uchwala program rozwoju społeczno-gospodarczego “Program Kadencyjny” stanowiący podstawę do opracowywania rocznych planów budżetowych.
§ 12
1. Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego i wiceprzewodniczącego bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.
2. Prawo zgłaszania kandydatów na przewodniczącego Rady i jego zastępcę przysługuje radnym.
3. Funkcji przewodniczącego i wiceprzewodniczącego Rady nie można łączyć z funkcją członka Zarządu oraz członka Komisji Rewizyjnej.
4. Zadaniem przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy Rady oraz prowadzenie obrad Rady
5. Do zadań i kompetencji przewodniczącego Rady należy w szczególności:
1) zwoływanie sesji i prowadzenie obrad Rady,
2) organizowanie pracy Rady,
3) udzielanie informacji o pracach Rady,
4) reprezentowanie Rady na zewnątrz,
5) wydawanie upoważnień do kontroli wynikających z planów prac komisji stałych oraz zlecanie kontroli doraźnej (Wojewoda Dolnośląski pismem PN.II.0917/51/02 z dnia 27 maja 2002 r. wniósł do Prokuratora Apelacyjnego we Wrocławiu o zaskarżenie § 12 ust. 5 pkt 5 statutu we fragmencie: “oraz zalecanie kontroli doraźnej”).
6. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań wiceprzewodniczącego.
7. W przypadku nieobecności przewodniczącego jego zadania wykonuje wiceprzewodniczący.
8. Odwołanie przewodniczącego i wiceprzewodniczącego następuje na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady w trybie określonym w ust. 1.
9. W przypadku rezygnacji przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego Rada podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji nie później niż w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji.
10. Niepodjęcie uchwały, o której mowa w ust. 9, w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji przez przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji przez Radę z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.
§ 13
1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego Rady w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. Do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał.
2. Rada Gminy może wprowadzać zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady. W przypadku zwołania sesji w trybie przewidzianym w ust. 4 do zmiany porządku obrad wymagana jest dodatkowo zgoda wnioskodawcy.
3. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje przewodniczący Rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju, a obrady prowadzi do czasu wyboru przewodniczącego Rady najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.
4. Na wniosek Zarządu lub co najmniej Ľ ustawowego składu Rady przewodniczący obowiązany jest zwołaę sesjź w ciągu 7 dni od dnia złoćenia wniosku. Wniosek o zwołanie sesji powinien spełniać wymogi określone w ust. 1 w zdaniu drugim.
§ 14
1. Rada podejmuje rozstrzygnięcia w formie uchwał. Uchwały Rady podpisuje osoba prowadząca obrady, tj. przewodniczący lub wiceprzewodniczący Rady.
2. Inicjatywę uchwałodawczą posiadają:
3. Na wniosek wójta przewodniczący Rady Gminy jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji projekt uchwały, jeżeli wnioskodawcą jest Zarząd Gminy, a projekt wpłynął do Rady co najmniej na 7 dni przed rozpoczęciem sesji Rady.
§ 15
1. Do pomocy w wykonywaniu swoich zadań Rada ze swojego grona powołuje stałe i doraźne komisje do określonych zadań, ustalając przedmiot działania oraz ich skład osobowy.
2. Do zadań komisji stałych Rady należy w szczególności:
1) opiniowanie projektów uchwał Rady Gminy,
2) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,
3) analizowanie i opiniowanie spraw przekazanych komisji do rozpatrzenia,
4) przedkładanie planu pracy Radzie Gminy oraz sprawozdań z działalności.
3. Radny może być członkiem dwóch komisji stałych.
§ 16
1. Rada Gminy powołuje następujące komisje stałe:
1) Komisję Rozwoju Gospodarczego, Finansów i Budżetu,
2) Komisję Oświaty, Kultury, Zdrowia i Przestrzegania Prawa,
3) Komisję Rolnictwa, Ładu Przestrzennego i Ochrony Środowiska,
4) Komisję Rewizyjną.
2. Rada Gminy dokonuje wyboru przewodniczących komisji, a zastępca przewodniczącego wyłaniany jest spośród członków komisji.
3. W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć radni niebędący jej członkami. Mogą oni zabierać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu. Prawo wstępu na posiedzenia komisji przysługuje wszystkim mieszkańcom gminy za powiadomieniem przewodniczącego komisji (ze względów organizacyjnych) w dniu poprzedzającym posiedzenie.
§ 17
1. W celu kontrolowania działalności Zarządu, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy Rada powołuje Komisję Rewizyjną.
2. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów, niepełniący funkcji przewodniczącego i wiceprzewodniczącego Rady oraz niebędący członkami Zarządu.
3. Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej oraz szczegółowy tryb prac Rady i jej organów określa regulamin Rady Gminy Żórawina, stanowiący załącznik nr 4 niniejszego statutu.
§ 18
Radny ma prawo inicjatywy uchwałodawczej, o ile ustawa nie stanowi inaczej, udziału w głosowaniu na sesjach Rady i występowania z interpelacjami i wnioskami.
Tryb zgłaszania interpelacji i wniosków określa regulamin Rady Gminy.
W celu usprawnienia swojej pracy radni mogą tworzyć kluby radnych, działające według następujących zasad:
1) kluby łączą radnych o wspólnych celach działania,
2) kluby powinny liczyć co najmniej 4 radnych,
3) można należeć tylko do jednego klubu,
4) powstanie klubu następuje z chwilą doręczenia przewodniczącemu Rady powiadomienia wraz z listą członków klubu i oświadczeniami o ich przystąpieniu do klubu, nazwą klubu oraz imieniem i nazwiskiem przewodniczącego klubu,
5) przewodniczący Rady prowadzi rejestr klubów,
6) przewodniczący klubu reprezentuje klub na zewnątrz,
7) działalność klubu nie może ograniczać uprawnień poszczególnych radnych zagwarantowanych w usta- wach i niniejszym statucie,
8) działalność klubu nie może być finansowana z budżetu gminy.
§ 19
Obsługę Rady i jej organów zapewnia biuro Rady, wchodzące w skład Urzędu Gminy.
R o z d z i a ł IV
Organizacja i tryb pracy Zarządu Gminy
§ 20
1. Organem wykonawczym gminy jest pięcioosobowy Zarząd Gminy.
2. W skład Zarządu wchodzą:
1) wójt, który jest jednocześnie przewodniczącym Zarządu,
2) zastępca wójta, który jest jednocześnie wiceprzewodniczącym Zarządu,
3) trzech członków.
3. Rada wybiera Zarząd spośród radnych lub spoza składu Rady w ciągu 3 miesięcy od dnia ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy, z uwzględnieniem ust. 5 i 9.
4. Członkostwa w Zarządzie nie można łączyć z zatrudnieniem w administracji rządowej.
5. Rada wybiera wójta bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.
6. Rada może poprzedzać wybór wójta postępowaniem konkursowym, którego warunki i tryb postępowania określa Rada w drodze uchwały. Wynik konkursu nie jest wiążący dla Rady.
7. Wójt jest wybierany spośród kandydatów zgłoszonych przez radnych lub spośród osób, które same zgłosiły swoją kandydaturę.
8. W przypadku wyboru wójta spośród więcej niż dwóch kandydatów, gdy żaden z kandydatów nie otrzyma ustawowo wymaganej liczby głosów, powtarza się głosowanie, w którym biorą udział dwaj kandydaci, którzy uzyskali największą liczbę głosów w pierwszym głosowaniu.
9. Rada wybiera zastępcę wójta oraz członków Zarządu na wniosek wójta, zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.
§ 21
Po upływie kadencji Rady Zarząd działa do dnia wyboru nowego Zarządu.
§ 22
1. Zarząd Gminy wykonuje uchwały Rady i realizuje zadania gminy określone przepisami prawa.
2. Do zadań Zarządu należy w szczególności:
1) opracowywanie i przedstawianie Radzie wszy- stkich spraw, o których stanowi Rada, oraz przygotowywanie projektów uchwał w tych sprawach,
2) przedkładanie wniosków o zwołanie sesji Rady,
3) wykonywanie uchwał Rady i określanie sposobu ich realizacji,
4) przygotowanie projektu budżetu oraz jego wykonywanie i przedkładanie sprawozdań z działalności finansowej gminy,
5) gospodarowanie mieniem komunalnym oraz podejmowanie uchwał w sprawach zwykłego zarządu majątkiem, a w szczególności:
a) zaciąganie zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości nieprzekraczającej sumy ustalonej przez Radę,
b) zaciąganie pożyczek krótkoterminowych do łącznej wartości nieprzekraczającej wielkości ustalonej przez Radę na dany rok budżetowy,
c) zaciąganie zobowiązań do wysokości ustalonej przez Radę,
d) podejmowanie uchwał o wydatkach koniecznych, nieuwzględnionych w budżecie, po zasięgnięciu opinii komisji Rozwoju Gospodarczego, Finansów i Budżetu,
e) rozstrzyganie o wystąpieniu na drogę sądową w sprawach związanych z gospodarowaniem mieniem komunalnym,
6) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
7) nadzór nad prawidłowym funkcjonowaniem jednostek organizacyjnych gminy,
8) zatwierdzanie rocznych sprawozdań rzeczowo- -finansowych gminnych jednostek organizacyjnych posiadających osobowość prawną,
9) udzielanie kierownikom jednostek organizacyjnych gminy nieposiadających osobowości prawnej pełnomocnictw do zarządzania tymi jednostkami, określanie zakresu pełnomocnictwa oraz udzielanie zgody na dokonywanie czynności przekraczających zakres pełnomocnictwa,
10) wykonywanie zadań zleconych określonych odrębnymi przepisami oraz porozumieniami zawartymi z organami administracji rządowej i samorządowej.
3. W realizacji zadań własnych gminy Zarząd podlega wyłącznie Radzie Gminy.
§ 23
1. Zarząd obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez wójta lub jego zastępcę w przypadku nieobecności wójta, w miarę potrzeby lub na wniosek pisemny dwóch członków Zarządu, jednak nie rzadziej niż raz w miesiącu.
2. Posiedzeniom przewodniczy wójt lub jego zastępca w przypadku nieobecności wójta.
3. W posiedzeniach Zarządu udział biorą jego członkowie oraz z głosem doradczym skarbnik i sekretarz gminy, bez prawa głosowania.
4. W posiedzeniach Zarządu mogą uczestniczyć inne osoby niż wymienione w ust. 3 na zaproszenie lub za zgodą przewodniczącego Zarządu. (Wojewoda Dolnośląski pismem PN.II.0917/51/02 z dnia 27 maja 2002 r. wniósł do Prokuratora Apelacyjnego we Wrocławiu o zaskarżenie § 23 ust. 4 statutu).
5. Zarząd stanowi w zakresie swoich kompetencji w formie uchwał, w tym również w formie postanowień decyzji i zarządzeń.
6. Zarząd podejmuje uchwały kolegialnie, zwykłą większością głosów.
7. Szczegółowy tryb pracy Zarządu określa regulamin Zarządu Gminy Żórawina, stanowiący załącznik nr 5 do statutu.
§ 24
1. Oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem składają dwaj członkowie Zarządu lub jeden członek Zarządu i pełnomocnik upoważniony przez Zarząd, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Wójt może zostać upoważniony przez Zarząd do składania jednoosobowo oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności gminy.
3. Czynność prawna, która może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, wymaga dla swej skuteczności kontrasygnaty skarbnika gminy lub osoby przez niego upoważnionej.
4. Kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych składają jednoosobowo oświadczenia woli w imieniu gminy w zakresie udzielonego im przez Zarząd pełnomocnictwa do zarządzania mieniem tych jednostek.
§ 25
Zarząd wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Gminy, którego kierownikiem jest wójt. Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu określa regulamin organizacyjny uchwalony przez Radę.
§ 26
1. Wójt organizuje pracę Zarządu, kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz.
2. Do zadań wójta należy:
§ 27
1. Zastępca wójta wykonuje zadania powierzone mu przez wójta zgodnie z jego poleceniami i wskazówkami.
2. Zastępca wójta przejmuje obowiązki wójta w razie jego nieobecności.
§ 28
1. Sekretarz gminy wykonuje zadania powierzone przez wójta w zakresie ustalonym przez Zarząd, zgodnie z poleceniami i wskazówkami wójta.
2. Sekretarz gminy zastępuje wójta i jego zastępcę w przypadku ich nieobecności lub niemożności pełnienia przez nich obowiązków.
§ 29
1. Majątek gminy służy zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty i może być zarządzany przez jednostki organizacyjne i podmioty określone w § 9 ust. 1 pkt 1 i 3.
2. Zasady zarządzania, o których mowa w ust. 1, określa Rada w drodze odrębnych uchwał.
3. Zarząd prowadzi rejestr składników mienia komunalnego z wyszczególnieniem podmiotów zarządzających.
R o z d z i a ł V
Jawność działania organów gminy
§ 30
1. Działalność organów gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.
2. Jawność działania organów gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje Rady Gminy i posiedzenia komisji Rady, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń Rady, Zarządu Gminy i komisji Rady.
3. Organy gminy mają obowiązek udzielać informacji obywatelom o działaniach organów, o ile informacje te nie są objęte ustawowo chronioną tajemnicą państwową lub służbową, kwalifikowaną do tajemnicy na podstawie konstytucyjnych przesłanek odmowy informacji:
4. Za ochronę informacji niejawnych odpowiada kierownik jednostki organizacyjnej, w której informacje takie są wytwarzane, przetwarzane, przekazywane lub przechowywane.
5. Informacji obywatel może zasięgać również w trakcie cotygodniowych dyżurów prowadzonych przez przewodniczącego Rady i wiceprzewodniczącego Rady oraz dyżurów przewodniczącego Zarządu Gminy.
§ 31
1. Uprawnionymi do dostępu do informacji są wszystkie osoby zainteresowane, bez potrzeby wskazania interesu prawnego czy faktycznego, chcące uzyskać informacje związane z działaniem organów gminy.
2. Informacji udziela się na wniosek złożony ustnie lub pisemnie.
3. Dostęp do informacji oznacza umożliwienie zapoznania się z treścią dokumentów.
4. Na pisemny wniosek zainteresowanego może on otrzymać odpłatnie odpis czy kserokopię dokumentu udostępnionego do powszechnego wglądu.
§ 32
1. Sesje Rady Gminy są jawne. Obwieszczenie o terminie sesji Rady wraz z porządkiem obrad publikowane jest na tablicach ogłoszeń w Urzędzie Gminy i sołectwach gminy Żórawina w terminie co najmniej 3 dni przed sesją.
2. Jawność obrad w części może być wyłączona jedynie z uwagi na ustawowe ograniczenia.
3. Przebieg obrad może być rejestrowany. Po przyjęciu protokołu z sesji taśma z nagraniem obrad może zostać zniszczona.
4. Przewodniczący może udzielić głosu osobom spoza Rady w punkcie obrad – interpelacje i wolne wnioski w ilości niepowodującej dezorganizacji pracy Rady.
5. Wstęp na posiedzenie komisji Rady, ze względów organizacyjnych, należy zgłosić przewodniczącemu komisji lub w biurze Rady z jednodniowym wyprzedzeniem.
§ 33
1. Prawo mieszkańców gminy do informacji o działaniach organów gminy gwarantuje kontrolę społeczną nad gospodarowaniem środkami publicznymi.
2. Jawność gospodarki finansowej zapewniona jest przez następujące działania:
1) Zarząd Gminy informuje mieszkańców o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społecznej i gospodarczej oraz wykorzystaniu środków budżetowych,
2) jawność debaty budżetowej,
3) publikowanie uchwał budżetowych i sprawozdań w wykonywania budżetu,
4) przedstawianie wykazu kwot dotacji celowych udzielanych z budżetu.
3. Prawo dostępu do dokumentów ustawodawca przewiduje w następujących kategoriach spraw:
1) gdy dokumenty dotyczą sprawy, w której obywatel jest stroną lub uczestnikiem postępowania administracyjnego,
2) gdy dokumenty zawierają treści niezbędne do korzystania przez obywateli z konstytucyjnych wolności obywatelskich, na przykład wolności dysponowania własnością (prawo wglądu do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz odpłatnego otrzymywania wypisów i wyrysów z planu) czy prawa do informacji o stanie i ochronie środowiska. (Wojewoda Dolnośląski pismem PN.II.0917/51/02 z dnia 27 maja 2002 r. wniósł do Prokuratora Apelacyjnego we Wrocławiu o zaskarżenie § 33 ust. 3 statutu).
4. Protokoły z sesji Rady Gminy, protokoły z posiedzeń Zarządu Gminy i protokoły z posiedzeń komisji stałych Rady udostępniane są do powszechnego wglądu w biurze Rady. Protokoły z posiedzeń zarządu udostępnia się z uwzględnieniem granic prawa do informacji.
R o z d z i a ł VI
Jednostki pomocnicze gminy
§ 34
1. W gminie mogą być tworzone sołectwa, jako jednostki pomocnicze.
2. O utworzeniu, połączeniu, podziale oraz zniesieniu jednostki pomocniczej gminy rozstrzyga Rada w drodze uchwały, poprzedzonej następującym postępowaniem:
1) inicjatywa utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia sołectwa należy do 20 mieszkańców obszaru, który ta jednostka ma obejmować, lub do organu gminy,
2) projekt granic sołectwa sporządza Zarząd w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki,
3) przebieg granic sołectwa powinien w miarę możliwości uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne,
4) utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie sołectwa musi zostać poprzedzone konsultacjami z mieszkańcami tej jednostki, których tryb określa Rada odrębną uchwałą.
§ 35
Uchwała w sprawie utworzenia sołectwa powinna określić: jego obszar, granice, nazwę oraz sposób opublikowania uchwały i datę jej wejścia w życie.
§ 36
1. Organizację i zakres działania sołectwa określa Rada Gminy w statucie, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami.
2. Statut sołectwa określa w szczególności:
§ 37
1. Organem uchwałodawczym w sołectwie jest zebranie wiejskie, które obejmuje wszystkich mieszkańców posiadających czynne prawo wyborcze.
2. Organem wykonawczym w sołectwie jest sołtys wspomagany przez radę sołecką.
3. Sołtys oraz członkowie rady sołeckiej wybierani są w głosowaniu tajnym, bezpośrednim, spośród nieograniczonej liczby kandydatów, przez stałych mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania.
4. Sołtys korzysta z ochrony prawnej przysługującej funkcjonariuszom publicznym.
§ 38
1. Sołectwo prowadzi swoją gospodarkę finansową w ramach budżetu gminy.
2. Budżet gminy obejmuje ogół dochodów gminy, w tym realizowanych przez sołectwa, jak i ogół wydatków gminy, w tym dokonywanych samodzielnie przez sołectwa i ich organy, w granicach środków finansowych uchwalonych przez Radę.
3. W ramach dochodów i wydatków, o których mowa w ust. 2, sołectwa obowiązane są przestrzegać zasad gospodarki finansowej gminy obowiązujących jednostki budżetowe gminy.
R o z d z i a ł VII
Gospodarka finansowa gminy
§ 39
1. Gmina prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie budżetu uchwalonego przez Radę Gminy na rok kalendarzowy.
2. Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym oraz procedurą uchwalania budżetu ustaloną uchwałą Rady Gminy projekt budżetu gminy wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami Zarząd Gminy przedstawia Radzie Gminy w terminie do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy i przesyła celem zaopiniowania właściwej miejscowo Regionalnej Izbie Obrachunkowej.
3. Budżet gminy winien być uchwalony do końca roku poprzedzającego rok budżetowy.
4. Do czasu uchwalenia budżetu przez Radę Gminy, jednak nie później niż do 31 marca roku budżetowego, podstawą gospodarki finansowej jest projekt budżetu przedłożony Radzie Gminy.
5. Bez zgody zarządu Rada nie może wprowadzić w projekcie budżetu zmian powodujących zwiększenie wydatków nieznajdujących pokrycia w planowanych dochodach lub zwiększenia dochodów bez wskazania ich źródeł.
6. W przypadku nieuchwalenia budżetu w terminie określonym w ust. 4 Regionalna Izba Obrachunkowa ustala najpóźniej do dnia 30 kwietnia budżet gminy w zakresie obowiązujących zadań własnych oraz zadań zleconych gminie.
§ 40
1. Dochodami gminy są:
1) podatki, opłaty i inne wpływy określone ustawowo jako dochody gminy,
2) dochody z majątku gminy,
3) subwencja ogólna z budżetu państwa.
2. Dochodami gminy mogą być:
1) dotacje celowe na realizację zadań zleconych oraz na dofinansowanie zadań własnych,
2) wpływy z samoopodatkowania się mieszkańców,
3) spadki, zapisy i darowizny,
4) inne dochody.
§ 41
Wydatki budżetu gminy są przeznaczone na realizację zadań określonych w ustawach, w szczególności na:
1) zadania własne gminy,
2) zadania z zakresu administracji rządowej i inne zadania zlecone gminie ustawami,
3) zadania przejęte przez gminę do realizacji w drodze umowy lub porozumienia,
4) zadania realizowane wspólnie z innymi jednostkami samorządu terytorialnego,
5) pomoc rzeczową lub finansową dla innych jednostek samorządu, określoną przez Radę.
§ 42
1. Zarząd Gminy przedstawia Radzie sprawozdanie roczne z wykonania budżetu gminy w terminie do dnia 31 marca następnego roku oraz przesyła Regionalnej Izbie Obrachunkowej.
2. Rada Gminy rozpatruje sprawozdanie z wykonania budżetu gminy w terminie do dnia 30 kwietnia roku następnego po roku sprawozdawczym i podejmuje uchwałę w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Gminy.
3. Wniosek o udzielenie absolutorium Zarządowi wraz z uzasadnieniem, zaopiniowany przez Regionalną Izbę Obrachunkową, przedkłada Radzie Komisja Rewizyjna.
4. Absolutorium udzielane jest w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.
5. Na wniosek radnego lub członka Zarządu może odbyć się w głosowaniu tajnym. Wniosek winien być przegłosowany przez Radę. (Wojewoda Dolnośląski pismem PN.II.0917/51/02 z dnia 27 maja 2002 r. wniósł do Prokuratora Apelacyjnego we Wrocławiu o zaskarżenie § 42 ust. 5 statutu).
§ 43
1. Za prawidłową gospodarkę finansową gminy odpowiada Zarząd Gminy.
2. Gospodarka finansowa jest jawna.
3. Zarząd informuje mieszkańców gminy o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społecznej i gospodarczej oraz wykorzystywaniu środków budżetowych.
4. Wójt ogłasza uchwałę budżetową i sprawozdanie z jej wykonania w trybie przewidzianym dla aktów prawa miejscowego.
R o z d z i a ł VIII
Akty prawa miejscowego
§ 44
1. Na podstawie upoważnień ustawowych gminie przysługuje prawo stanowienia aktów prawa miejscowego obowiązujących na obszarze gminy.
2. Rada może wydawać akty prawa miejscowego w zakresie:
– wewnętrznego ustroju gminy oraz sołectw,
– organizacji urzędów i instytucji gminnych,
– zasad zarządu mieniem gminy,
– zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów użyteczności publicznej.
3. W zakresie nieuregulowanym w przepisach prawa powszechnie obowiązującego Rada może wydawać przepisy porządkowe, jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz do zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego. W przypadku niecierpiącym zwłoki przepisy porządkowe może wydać Zarząd w formie uchwały, która podlega zatwierdzeniu na najbliższej sesji Rady. Traci ona moc w razie odmowy zatwierdzenia bądź nieprzedstawienia do zatwierdzenia na najbliższej sesji Rady.
4. Akty prawa miejscowego Rada ustanawia w formie uchwał.
§ 45
1. Akty prawa miejscowego wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ich ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego, chyba że akt przewiduje dłuższy termin.
2. Przepisy porządkowe wchodzą w życie po upływie 3 dni od dnia ich ogłoszenia w drodze obwieszczeń na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy i sołectwach. W uzasadnionych przypadkach przepisy porządkowe mogą wchodzić w terminie krótszym niż 3 dni, a w przypadku możliwości spowodowania nieodwracalnego zagrożenia życia, zdrowia czy mienia – z dniem ich ogłoszenia. Przepisy porządkowe podlegają ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
3. Wójt przesyła przepisy porządkowe do wiadomości wójtom sąsiednich gmin i staroście powiatu, w którym leży gmina, następnego dnia po ich ustanowieniu. Rada Gminy w uchwale zawierającej przepisy gminne może ustalić dodatkowe miejsca ich ogłaszania.
4. Urząd Gminy prowadzi zbiór przepisów gminnych, który znajduje się do wglądu powszechnego w biurze Rady.
R o z d z i a ł IX
Pracownicy samorządowi
§ 46
Pracownikiem samorządowym z wyboru jest wójt i zastępca wójta.
§ 47
1. Mianowanie, jako forma nawiązania stosunku pracy, stosowane jest wobec kierowników referatów w Urzędzie Gminy.
2. Prawo mianowania, zlecania mianowanym pracownikom samorządowym czasowego wykonywania innej pracy niż określona w akcie mianowania należy do wójta.
3. Pracownik samorządowy mianowany podlega okresowym ocenom kwalifikacyjnym. Oceny dokonuje wójt, biorąc pod uwagę sposób wywiązywania się z powierzonych obowiązków i dyscyplinę pracownika. Od oceny kwalifikacyjnej – negatywnej pracownik może, w terminie 7 dni, odwołać się do Rady Gminy, która po zbadaniu sprawy rozstrzyga o ocenie.
R o z d z i a ł X
Postanowienia przejściowe i końcowe
§ 48
Do zmiany statutu stosuje się przepisy dotyczące jego uchwalenia.
§ 49
Z dniem wejścia w życie niniejszego statutu traci moc obowiązującą statut gminy uchwalony przez Radę Gminy Żórawina uchwałą nr XXII/153/96 z dnia 17 grudnia 1996 roku.
§ 50
Statut wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym, Województwa Dolnośląskiego.