1640

RADY MIEJSKIEJ W RADKOWIE

z dnia 26 kwietnia 2002 r.

w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 9 lit. a i art. 40 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 21 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 71, poz. 733) Rada Miejska w Radkowie uchwala, co następuje:

§ 1

Uchwala się “Program gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Radków na lata 2002–2006” stanowiący załącznik do uchwały.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miejskiemu w Radkowie.

§ 3

Traci moc uchwała nr XI/64/95 Rady Miejskiej w Radkowie z dnia 17 lutego 1995 roku w sprawie ustalenia zróżnicowanych stawek czynszowych najmu lokali stanowiących mieszkaniowy zasób gminy oraz uchwała nr XI/65/95 Rady Miejskiej w Radkowie z dnia 17 lutego 1995 r. w sprawie zasad gospodarowania lokalami socjalnymi.

§ 4

Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego i wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

PRZEWODNICZĄCY
RADY MIEJSKIEJ
MARIAN GANCARSKI

Załącznik do uchwały Rady Miejskiej w Radkowie z dnia 26 kwietnia 2002 r. (poz. 1640)

PROGRAM GOSPODAROWANIA MIESZKANIOWYM ZASOBEM GMINY RADKÓW NA LATA 2002–2006

 I. Wielkość, stan techniczny zasobu mieszkaniowego gminy oraz prognoza na przyszłość.

Zasobami mieszkaniowymi w imieniu gminy zarządzają Gminne Zakłady Użyteczności Publicznej w Radkowie, oraz współwłaściciele lokali mieszkalnych we wspólnotach mieszkaniowych.

Stan ilościowy zasobów mieszkaniowych gminy zawiera tabela nr 1 (stan na dzień 31 grudnia 2001 r.).

STAN ILOŚCIOWY ZASOBÓW MIESZKANIOWYCH GMINY – TABELA NR 1

Lp.

Wyszczególnienie

Budynki

szt.

Lokale

ogółem

szt.

Pow.

użytk.

m2

w tym

mieszkalne

socjalne

szt.

p.u. – m2

szt.

p.u. – m2

1.

Budynki komunalne 85 397

20132

377

19713,40

20 418,60

2.

Budynki wspólnot

mieszkaniowych

88

332

15956

322

15779,00

10

177,10

3.

Razem  

173

729

36088

699

35492,40

30

595,70

Wykaz lokali socjalnych stanowi zał. nr 1 do niniejszej prognozy.

Z analizy danych wynika, że w budynkach komunalnych pozostaje 54,46% lokali mieszkalnych mimo, że stan ilościowy budynków wspólnot to 50,87%, a więc można stwierdzić, że w pozostałych wspólnotach większość lokali stanowią lokale własnościowe, w tzw. małych wspólnotach.

WIEK BUDYNKÓW – TABELA NR 2

Lata budowy

Budynki

Lokale mieszkalne

W tym lokale socjalne

szt.

%

szt.

%

szt.

%

Do 1945 r.

160

92,49

646

88,61

30

100

1946–1980

9 5,20 35 4,80 0 0

1981–2001

4 2,31 48 6,59 0 0

Z danych podanych w tabeli nr 2 wynika, że 92,49 % stanowią budynki wzniesione przed 1945 rokiem o procentowej liczbie mieszkań 88,61.

STAN TECHNICZNY BUDYNKÓW – TABELA NR 3

Ocena stanu technicznego

Budynki

Lokale mieszkalne

Lokale socjalne

szt.

%

szt.

%

szt.

%

Bardzo dobry

0 0 16 2,29 0 0
Dobry 42 24,28 495 70,82 9 30
Poprawny 116 67,05 168 24,03 10 33,37
Zły – do gruntów, remontu 11 6,36 16 2,29 9 30
Do rozbiórki 4 2,31 4 0,57 2 6,63
Razem 173 100 699 100 30 100

Z danych zawartych w tabeli wynika, że w zasobach dominuje poprawny stan techniczny budynków i stan dobry lokali mieszkalnych. Do rozbiórki kwalifikuje się 2,31% budynków, co stanowić będzie ubytek 0,82% lokali.

STAN WYPOSAŻENIA TECHNICZNEGO ZASOBÓW MIESZKANIOWYCH – TABELA NR 4

Lp.

Wyposażenie techniczne

Lokali ogółem

Mieszkalnych

Socjalnych

szt.

%

1.

Urządzenia wod.-kan. 724 99,31 699 25

2.

WC spłukiwany 620 85,05 620 0

3.

Łazienka 487 66,80 486 1

4.

Centralne ogrzewanie 47 6,45 47 0

5.

Gaz przewodowy 343 47,05 338 5

Okres 2002–2006 będzie się charakteryzował dalszym zmniejszaniem wielkości zasobów lokali komunalnych. Kontynuowany będzie proces sprzedaży lokali mieszkalnych. Szacowany przyrost lokali komunalnych może nastąpić poprzez przejmowanie lokali zakładowych oraz adaptację pomieszczeń niemieszkalnych.

Szacowany wzrost w latach 2002–2006 wyniesie około 8 szt.

PROGNOZA STANU ILOŚCIOWEGO GMINNYCH ZASOBÓW MIESZKANIOWYCH – TABELA NR 5

Lp.

Rodzaj lokalu

2001

2002

2003

2004

2005

2006

1.

Lokale mieszkalne 699 629 561 493 428 365

2.

Lokale socjalne 30 30 30 30 28 28

3.

Ogółem

729 659 591 523 456 393

Stan techniczny budynków oraz lokali wymaga znacznych nakładów finansowych zarówno na utrzymanie dotychczasowego stanu, jak i poprawę standardu części zasobu.

Czynsze nie gwarantują obecnie, a także w przyszłości, wystarczających środków finansowych pozwalających na prawidłowe prowadzenie gospodarki mieszkaniowej.

Dochody z czynszów będą stanowić podstawowe źródło finansowania kosztów utrzymania i poprawy stanu technicznego budynków. Tylko niewielka część dochodów z czynszów będzie przeznaczona na poprawę stanu technicznego budynków. Zostaną one przeznaczone głównie na gruntowne remonty budynków o złym stanie technicznym, jak również na poprawę stanu technicznego budynków o stanie poprawnym.

PROGNOZA STANU TECHNICZNEGO BUDYNKÓW – TABELA NR 6

Ocena stanu

technicznego budynków

2001

2002

2003

2004

2005

2006

Bardzo dobry 0 0 0 0 0 0
Dobry 42 53 71 92 116 130
Poprawny 116 106 90 72 51 39
Zły 11 10 8 5 2 0
Do rozbiórki 4 4 4 2 1 0

PROGNOZA STANU TECHNICZNEGO LOKALI MIESZKALNYCH – TABELA NR 7

Ocena stanu

technicznego lokali

2001

2002

2003

2004

2005

2006

Bardzo dobry 16 20

26

30 34 40
Dobry 504 507

448

391 338 290
Poprawny 178 114

103

91 78 63
Zły 25 12

8

5 3 0
Do rozbiórki 6 6

6

6 3 0
Razem 729 659

591

523 456 393

ZESTAWIENIE ZAMIAN LOKALI KOMUNALNYCH ZWIĄZANYCH Z ROZBIÓRKĄ BUDYNKÓW – TABELA NR 8

Lp.

Adres budynku

Rok realizacji

Liczba lokali

Struktura rodzin

1.

Radków, ul. Leśna 16

2005

1

2 os.

2.

Ścinawka Średnia

ul. Bohaterów Westerplatte 1

2005

1

1 os.

3.

Raszków nr 47

2005

1

4 os.

4.

Suszyna nr 3

2006

3

3 + 3 + 1 = 7 os.

II. Potrzeby w zakresie remontów i modernizacji – zasady konstrukcji planów rocznych.

Podstawę do określenia potrzeb remontowych i modernizacyjnych stanowią przeglądy techniczne budynków wykonywane zgodnie z przepisami prawa budowlanego. W większości przypadków są to oszacowane najpilniejsze potrzeby ustalone ze świadomością ograniczonych możliwości finansowych, jakie będą posiadali zarządcy.

Ogólnie oszacowane potrzeby w zakresie remontów i modernizacji zostały określone w oparciu o stan techniczny budynków i lokali, jak również przewidywanych źródeł finansowych i wynoszą: 3.736.000 zł.

ZESTAWIENIE POTRZEB FINANSOWYCH W ZAKRESIE REMONTÓW I MODERNIZACJI W LATACH 2002–2006 – TABELA NR 9

Lp.

Lata

Koszt remontów i modernizacji

Ilość remontów

budynków

lokali

budynków

lokali

1.

2002

422.000 247.000

42

55

2.

2003

443.000 260.000

30

52

3.

2004

470.000 273.000

35

48

4.

2005

500.000 290.000

49

56

5.

2006

530.000 301.000

42

54

6.

Razem

2.365.000 1.371.000

Szczegółowy roczny plan remontów i modernizacji na lata 2003–2006 zostanie określony przez Zarząd Miejski w terminie do 30 marca każdego roku po określeniu planów przez zarządców i uchwaleniu planów gospodarczych przez współwłaścicieli budynków komunalnych.

III. Planowana sprzedaż lokali mieszkalnych.

Obowiązujące przepisy nakładają na gminę szereg zadań z zakresu mieszkalnictwa, do realizacji których niezbędne jest posiadanie pewnego zasobu lokali komunalnych.

Obecny zasób jest zbyt duży, co stanowi poważne obciążenie w zakresie potrzeb finansowych na utrzymanie stanu technicznego budynków i lokali. Sprzedaż lokali powinna koncentrować się na zbywaniu lokali w budynkach o stanie technicznym poprawnym i dobrym, w których to powstały wspólnoty, dążąc do pełnego ich wykupu.

Planowana ilość sprzedaży lokali mieszkalnych w latach 2002–2006 to 338 szt. (a więc w zasobach gminy pozostałoby 391 lokali komunalnych).

PLAN SPRZEDAŻY LOKALI MIESZKALNYCH W LATACH 2002–2006 – TABELA NR 10

Lp.

Rok

Sprzedaż lokali mieszk.

Planowana sprzedaż lokali mieszk.

1.

2000

47

2.

2001

51

3,

2002

70

4.

2003

68

5.

2004

68

6.

2005

67

7.

2006

65

Razem

98

338

IV. Zasady polityki czynszowej.

1. Na miesięczny czynsz najmu 1 m2 lokalu składają się dwa elementy:

  1. stały – zwany stawką bazową,
  2. zmienny – zwany stawką jakościową.

2. Wysokość stawki bazowej określana jest rokrocznie przez Zarząd Miejski i nie może przekroczyć stawki bazowej roku poprzedniego powiększonej o:

  1. średnioroczny wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w minionym roku w stosunku do roku poprzedzającego zwiększony o 50% w przypadku, gdy roczna wysokość czynszu nie przekracza 1% wartości odtworzeniowej lokalu mieszkalnego.
  2. średnioroczny wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w minionym roku w stosunku do roku poprzedzającego zwiększony o 25% w przypadku, gdy roczna wysokość czynszu będzie wyższa niż 1% i nie przekroczy 2% wartości odtworzeniowej lokalu.
  3. średnioroczny wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w minionym roku w stosunku do roku poprzedzającego zwiększony o 15% w przypadku, gdy roczna wysokość czynszu jest wyższa niż 2% wartości odtworzeniowej lokalu.

3. Stawka jakościowa dla każdego lokalu obliczana jest indywidualnie i uwzględnia następujące czynniki:

  1. Podwyższające stawkę bazową ze względu na wyposażenie mieszkania w:
  2. a) centralne ogrzewanie – o 20%,
    b) łazienkę – o 20%,
    c) w.c. – o 20%,
    d) gaz przewodowy – o 20%.

    Za mieszkanie wyposażone w instalację c.o. rozumie się mieszkanie podłączone do instalacji doprowadzającej ciepło z centralnego źródła jego wytwarzania, np. z kotłowni osiedlowej, kotłowni lokalnej w budynku.

    Przez łazienkę, w.c. rozumie się wydzielone w mieszkaniu pomieszczenie posiadające instalację wodno- -kanalizacyjną umożliwiającą podłączenie armatury łazienki czy też w.c. Dotyczy to również w.c. przynależnego do lokalu położonego poza lokalem na tej samej kondygnacji i do wyłącznego użytku.

  3. Obniżające stawkę bazową ze względu na:

a) stan techniczny budynku:

– mieszkanie położone w budynku substandartowym – o 20%,
– mieszkanie o złym stanie technicznym – o 20%.

Za zły stan techniczny mieszkania należy rozumieć lokal, w którym:

– trwale zawilgocone są ściany zewnętrzne,
– trwale występuje pleśń, grzyb z tytułu jak wyżej,
– występuje trwałe przemarzanie przegród ściennych,

b) wyposażenie budynku i lokalu:

– lokal bez urządzeń wod.-kan. – o 20%,

c) położenie lokalu w budynku:

– mieszkanie położone w suterenie – o 20%,

d) nasłonecznienie lokalu:

– mieszkanie z kuchnią bez bezpośredniego oświetlenia naturalnego – – o 10%,

e) położenie budynku:

– lokal położony na peryferiach – o 20%,

f) wspólne użytkowanie pomieszczeń (kuchnia, łazienka, w.c.)– o 20%.

Łączne obniżenie stawki czynszu może nastąpić do wysokości nie większej niż 40% stawki bazowej.

4. Obliczeń stawki czynszu za 1 m2 powierzchni użytkowej lokalu mieszkalnego dokonuje zarządca.

5. Czynsz jest płatny miesięcznie z góry do dnia 10. każdego miesiąca.

6. Wynajmujący może podwyższyć czynsz, wypowiadając wysokość czynszu dotychczasowego z zachowaniem terminów wypowiedzenia.

7. Jeżeli strony w umowie najmu nie ustaliły terminu dłuższego, wówczas termin wypowiedzenia wysokości czynszu wynosi jeden miesiąc.

8. Wypowiedzenie czynszu powinno być pod rygorem nieważności dokonane na piśmie.

9. Stawka czynszu za lokal socjalny wynosić będzie 50% czynszu w gminnym zasobie mieszkaniowym.

10. Wpływy z czynszu przeznaczone są w szczególności na pokrywanie:

  1. podatku od nieruchomości,
  2. kosztów eksploatacyjnych budynku,
  3. kosztów zarządu,
  4. kosztów remontów bieżących części wspólnych budynku,
  5. kosztów remontów lokali mieszkalnych.

V. Zasady zarządzania zasobem mieszkaniowym gminy.

Zarządzanie zasobem mieszkaniowym sprawują:

  1. Gminne Zakłady Użyteczności Publicznej w Radkowie.
  2. Zarządcy wyłonieni ze współwłaścicieli wspólnot mieszkaniowych.

Obecny model zarządzania komunalnym zasobem mieszkaniowym ma swoje powiązania administracyjne z Urzędem Miasta i Gminy i nie daje możliwości skonfrontowania go z rynkiem zarządców oraz poważnie utrudnia wprowadzenie zasad konkurencyjności.

Docelowo zakłada się, że zadaniami zarządzania zasobem komunalnym będzie zajmowała się jednostka odpowiedzialna tylko za komunalny zasób mieszkaniowy, natomiast funkcję zarządzania udziałami gminy w części wspólnej budynków wspólnot mieszkaniowych przejmą profesjonalni zarządcy.

Dochodzenie do założonego celu, jakim jest rozdzielenie funkcji właścicielskich od zarządzających gminy oraz tworzenie rynku zarządców nieruchomości, odbywać się musi etapami:

A – przekazywanie zarządzania wspólnotami właścicielom lub zarządcom licencjonowanym sukcesywnie do końca 2004 roku.

B – reorganizacja GZUP-u z wyłączeniem z Zakładów Zarządu Gospodarki Mieszkaniowej do 2006 r.

VI. Źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej.

W obecnym stanie prawnym podstawę dochodów na finansowanie gospodarki mieszkaniowej stanowią:

1) dotacje celowe z budżetu gminy na remonty i modernizacje,
2) wpływy z dodatków mieszkaniowych,
3) wpływy z czynszów lokali mieszkalnych i socjalnych,
4) wpływy z czynszów za wynajem lokali użytkowych,
5) wpływy z reklam i dzierżaw gruntów.

Zakłada się, że w latach 2002–2006 źródła finansowania pozostaną bez zmian, przy czym dotacja celowa będzie miała tendencję malejącą, a główny strumień na finansowanie gospodarki mieszkaniowej pochodzić będzie z dochodów wymienionych w punktach 2–5.

W celu poprawy stanu finansów w obrębie gospodarki mieszkaniowej będą podejmowane działania:

– obniżające koszty zarządu,
– podnoszące efektywność zarządzania,
– podnoszące efektywność wykorzystania środków finansowych na określone cele i zadania,
– doskonalące system pomocy finansowej dla najemców znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej.

VII. Wydatki na pokrycie kosztów bieżącej eksploatacji kosztów remontów oraz zarządu nieruchomościami wspólnot mieszkaniowych.

Kształtowanie się kosztów na gospodarowanie mieszkaniowym zasobem gminy w latach 2002–2006 zawiera tabela 11.

PLAN NAKŁADÓW FINANSOWYCH NA EKSPLOATACJĘ, MODERNIZACJĘ I ZARZĄD – TABELA Nr 11

Lp.

Lata

Koszty bieżącej eksploatacji

Koszty remontów i modernizacji

Koszty zarządu we

wspólnotach budynków

budynków

lokali

budynków

lokali

1.

2002

164.000

56.000

422.000

247.000

173.000

2.

2003

153.000

53.000

400.000

230.000

156.000

3.

2004

135.000

47.000

354.000

200.000

138.000

4.

2005

118.000

41.000

309.000

174.000

120.000

5.

2006

102.000

35.000

266.000

150.000

103.000

Plan prywatyzacji komunalnych zasobów mieszkaniowych zakłada, że na koniec 2006 r. zasób gminy będzie wynosić 393 lokale, w tym 28 lokali socjalnych.

Oczekuje się, że w efekcie postępującego procesu prywatyzacji zasobu komunalnego będzie:

– uporządkowanie struktury własności,
– obniżenie kosztów zarządu,
– obniżenie kosztów związanych z remontami budynków i poprawa stanu technicznego budynków i lokali w wyniku zarówno zmiany świadomości właścicieli, jak i większego wprowadzenia środków finansowych przeznaczonych na ten cel,

– poprawa jakości zarządzania nieruchomościami w wyniku powstałej konkurencji.

Kompleksowa realizacja zamierzeń, celów i zadań zawartych w programie umożliwi wypełnienie przez gminę roli właściciela komunalnego zasobu mieszkaniowego, przy czym działania gminy winny zmierzać do:

1) wspierania w miarę możliwości finansowych gminy, remontów budynków wspólnot w formie pożyczek,

2) stworzenie i rozbudowę systemu zachęt dla najemców modernizujących swoje lokale,

3) kontynuowanie przedsięwzięć związanych z modernizacją Wambierzyc.

Załączniki:

1. Nr 1 do rozdziału I – wykaz lokali socjalnych.

1. Radków, ul. Rynek 11/1

– 20.90 m2

2. Radków, ul. Rynek 17/7

– 35.10 m2

3. Radków, ul. Handlowa 2/1

– 17.00 m2

4. Radków, ul. Handlowa 7/4

– 18.90 m2

5. Radków, ul. Grunwaldzka 7/5

– 26.20 m2

6. Radków, ul. Grunwaldzka 19/4e

– 16.30 m2

7. Radków, ul. Piękna 4/2

– 18.40 m2

8. Radków, ul. Piękna 4/1

– 17.90 m2

9. Radków, ul. Piękna 4/3

– 32.80 m2

10. Radków, ul. Leśna 16/1

– 31.70 m2

11. Radków, ul. Leśna 34/2

– 9.00 m2

12. Radków, ul. Leśna 34/3

– 9.60 m2

13. Radków, ul. Krótka 1/1

– 21.00 m2

14. Radków, ul. Krótka 2/4

– 12.40 m2

15. Radków, ul. Krótka 3/1

– 29.60 m2

16. Radków, ul. Górska 6/1

– 27.20 m2

17. Radków, ul. Piastowska 47/4

– 12.20 m2

18. Wambierzyce, ul. Noworudzka 6/6

– 13.60 m2

19. Wambierzyce, ul. Noworudzka 6/7

– 8.80 m2

20. Wambierzyce, ul. Objazdowa 4/2

– 23.00 m2

21. Ratno Górne 22/4

– 7.70 m2

22. Ścinawka Średnia, ul. 3 Maja 14/12

– 34.50 m2

23. Ścinawka Średnia, ul. 3 Maja 16/2

– 12.80 m2

24. Ścinawka Średnia, ul. 3 Maja 16/6

– 15.50 m2

25. Ścinawka Średnia, ul. 3 Maja 16/7

– 6.90 m2

26. Ścinawka Średnia, ul. Orzeszkowej 1/1

– 17.10 m2

27. Ścinawka Średnia, ul. Orzeszkowej 3/9

– 10.50 m2

28. Ścinawka Średnia, ul. Sikorskiego 18/9

– 19.40 m2

29. Ścinawka Średnia, ul. Kościuszki 13/10

– 16.10 m2

30. Raszków 47/1

– 53.60 m2

2. Nr 2 do rozdziału IV – wykaz stref gminy Radków.

A. Strefa peryferyjna obejmuje miejscowości:

1. Pasterka
2. Karłów
3. Raszków
4. Suszyna
5. Gajów
6. Ratno Dolne – tzw. Nowy Świat
7. Tłumaczów – tzw. Rudawa
8. Tłumaczówek – tzw. Mały Tłumaczów
9. Ścinawka Średnia – tzw. Bieganówek i Księżno
10. Wambierzyce od skrzyżowania na Studzienną do końca

B. Strefa centralna gminy obejmuje pozostałe miejscowości niewymienione w punkcie A.