Załącznik nr 2 do Regulaminu organizacyjnego Urzędu Miasta i Gminy w Twardogórze (poz. 1639) |
ZASADY PRZEPROWADZANIA KONTROLI
§ 1
Przedmiotem kontroli jest w szczególności sprawdzenie przebiegu i wyników działania jednostek kontrolowanych w zakresie realizacji nałożonych na nie zadań i obowiązków.
§ 2
1. W działaniach kontrolnych winny być uwzględnione między innymi:
1) zadania wynikające z ogólnie obowiązujących przepisów, uchwał Rady Miejskiej i Zarządu Miasta i Gminy oraz aktów normatywnych Burmistrza,
2) realizacja postulatów zgłoszonych przez społeczeństwo oraz interpelacji i wniosków radnych,
3) sposób załatwiania skarg i wniosków ludności,
4) sprawność obsługi interesantów pod względem formalnoprawnym i merytorycznym.
§ 3
1. Do przeprowadzania kontroli upoważnieni są:
1) Burmistrz, Zastępca Burmistrza, Sekretarz, Skarbnik oraz kierownicy referatów – w sprawach funkcjonowania Urzędu – kontrola wewnętrzna.
2) Zarząd w sprawach związanych z działalnością gminnych jednostek organizacyjnych – kontrola zewnętrzna.
Kontrolę w odniesieniu do wszystkich gminnych jednostek organizacyjnych przeprowadza każdorazowo powołana przez Zarząd Miasta i Gminy komisja.
3) Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej we wszystkich sprawach zleconych przez Radę Miejską oraz na podstawie planu pracy – kontrola zewnętrzna.
§ 4
Kontrola obejmuje czynności polegające na:
1) ustaleniu stanu faktycznego,
2) badanie zgodności podejmowanych rozstrzygnięć z aktami normatywnymi,
3) ustalaniu przyczyn i skutków stwierdzonych nieprawidłowości, jak również osób za nie odpowiedzialnych,
4) wskazaniu sposobu i środków umożliwiających usunięcie stwierdzonych uchybień w zaleceniach pokontrolnych,
5) wskazania przykładów sumiennej i dobrej pracy.
§ 5
Kontrola może być przeprowadzona w następujący sposób:
1. Kontrola formalna, tj. badanie prawidłowości dokumentów, urządzeń ewidencyjnych i sprawozdań w zakresie zgodności z obowiązującymi przepisami określającymi sposób sporządzania akceptowania, kontroli i konfrontacji dokumentów, jak i opracowania sprawozdawczości.
2. Kontrola rachunkowa, tj. badanie prawidłowości działań arytmetycznych zawartych w dokumentach i sprawozdaniach.
3. Kontrola merytoryczna, tj. badanie rzetelności, gospodarności oraz zasadności wszelkich operacji gospodarczych z treścią badanych dokumentów i obowiązującymi przepisami.
§ 6
1. Kontrole przeprowadzane są w oparciu o harmonogram kontroli corocznie, opracowywany przez Sekretarza bądź na zlecenie w sposób wyrywkowy.
2. Do przeprowadzenia kontroli uprawnia imienne upoważnienie podpisane przez Burmistrza lub uchwała Zarządu powołująca komisję do przeprowadzenia kontroli.
3. Kontrolujący przed rozpoczęciem kontroli uprzedza kontrolowanego o dacie, terminie kontroli.
4. Burmistrz zapewnia kontrolującym warunki i środki niezbędne do sprawnego przeprowadzenia kontroli, przedstawia żądane dokumenty przedmiotu kontroli, ułatwia terminowe udzielanie wyjaśnień przez podległych pracowników.
5. Kontrole przeprowadza się w dniach i godzinach pracy obowiązujących w Urzędzie.
§ 7
Do obowiązków kontrolującego należy:
1) rzetelne i obiektywne ustalenie stanu faktycznego,
2) w razie stwierdzenia nieprawidłowości, uchybień ustalenie ich przyczyn i skutków,
3) ustalenie osób odpowiedzialnych za stwierdzone uchybienia.
§ 8
1. Z kontroli kontrolujący zobowiązany jest sporządzić protokół, wskazując w nich prawidłowości i nieprawidłowości.
2. Protokół sporządza się 3 jednobrzmiących egzemplarzach. Jeden egzemplarz otrzymuje osoba kontrolowana, drugi przełożony, trzeci pozostaje w aktach kontrolującego.
3. Protokół kontroli przekazuje się za pokwitowaniem.
4. Wystąpienia pokontrolne zewnętrzne określane są uchwałą Zarządu, wystąpienia pokontrolne wewnętrzne określane są zarządzeniem Burmistrza.
5. Kontrolujący zobowiązany jest powiadomić o wynikach kontroli ten organ lub osobę, której kontrolujący i kontrolowany podlega.
§ 9
Tryb ewidencjonowania i realizacji wystąpień organów kontroli zewnętrznej określają następujące zasady:
1. Protokoły i dokumentację kontroli oraz wystąpienia organów kontroli zewnętrznej skierowane do Zarządu lub Burmistrza ewidencjonuje Sekretarz.
2. Wystąpienia pokontrolne Sekretarz przekazuje do realizacji właściwym kierownikom referatów, samodzielnym pracownikom lub właściwym kierownikom gminnych jednostek organizacyjnych, ustalając termin przygotowania odpowiedzi.
3. Odpisy udzielonych odpowiedzi na wystąpienia organów kontroli zewnętrznej przekazuje się do właściwego referatu, pracownika samodzielnego lub właściwej gminnej samorządowej jednostki organizacyjnej.
§ 10
Książkę i rejestr kontroli Urzędu prowadzi sekretariat Urzędu.