1610

OBWIESZCZENIE WOJEWODY DOLNOŚLĄSKIEGO

z dnia 20 maja 2002 r.

w sprawie utworzenia Związku Międzygminnego Gmin Powiatu Dzierżoniowskiego “ZGPD-7” z siedzibą w Dzierżoniowie oraz przyjęcia Statutu Związku

Na podstawie § 6 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 5 października 2001 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru związków międzygminnych oraz ogłaszania statutów związków (Dz. U. Nr 121, poz. 1307) informuję, iż w dniu 10 maja 2002 r. wpisano do rejestru związków miedzygminnych pod pozycją 238 Związek Międzygminny Gmin Powiatu Dzierżoniowskiego “ZGPD-7” z siedzibą w Dzierżoniowie oraz zarządzam ogłoszenie Statutu Związku, stanowiącego załącznik do niniejszego obwieszczenia.

WOJEWODA DOLNOŚLĄSKI
RYSZARD NAWRAT

Statut

Związku Gmin Powiatu Dzierżoniowskiego “ZGPD-7”

C z ę ś ć I

Postanowienia ogólne

§ 1

1. Na podstawie art. 67 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym tworzy się Związek Gmin Powiatu Dzierżoniowskiego “ZGPD-7”, zwany dalej “Związkiem”.

§ 2

1. Członkami założycielami Związku są:

1) Gmina Miejska Bielawa,
2) Gmina Miejska Dzierżoniów,
3) Gmina Wiejska Dzierżoniów,
4) Gmina Wiejska Łagiewniki,
5) Miasto i Gmina Niemcza,
6) Gmina Miejska Pieszyce,
7) Gmina Miejska Piława Górna.

2. Do Związku mogą przystępować inne gminy po przyjęciu przez nich Statutu Związku i po podjęciu przez Zgromadzenie Związku stosownej uchwały.

3. Siedzibą Związku jest miasto Dzierżoniów.

§ 3

Związek został utworzony na czas nieokreślony.

§ 4

Związek posiada osobowość prawną.

§ 5

Związek ma prawo używania pieczęci z napisem: Związek Gmin Powiatu Dzierżoniowskiego “ZGPD-7”.

C z ę ś ć II

Zadania i cele Związku

§ 6

1. Związek tworzy się w celu wspólnego wykonywania zadań związanych ze składowaniem, utylizacją odpadów komunalnych, ich unieszkodliwianiem i zagospodarowaniem surowców wtórnych wyselekcjonowanych z odpadów z terenu gmin tworzących Związek poprzez:

1) ustalenie lokalizacji i realizacja wspólnych inwestycji w celu rozwiązywania problemów utylizacji i składowania odpadów komunalnych, a po zakończeniu inwestycji dalsze prowadzenie eksploatacji powstałego Zakładu,

2) tworzenie warunków do zagospodarowywania wyselekcjonowanych surowców wtórnych z odpadów,

3) tworzenie możliwości do ewentualnego zagospodarowywania w ramach działań Związku także nie niebezpiecznych odpadów poprodukcyjnych powstających w wyniku prowadzonej działalności gospodarczej na obszarze gmin Związku,

4) prowadzenie i finansowanie inwestycji na rzecz mieszkańców i środowiska w celu zrekompensowania faktu lokalizacji obiektów do gospodarki odpadami na danym terenie,

5) pozyskiwanie zewnętrznych środków finansowych na realizację inwestycji proekologicznych realizowanych przez Związek,

6) inicjowanie działań gmin dotyczących ochrony środowiska,

7) prowadzenie edukacji ekologicznej społeczeństwa,

8) reprezentowanie w zakresie objętym przedmiotem działania Związku wspólnych interesów gmin wobec innych organów administracji publicznej i innych instytucji.

2. Na zgodny wniosek gmin – członków Związku, przyjęty w trybie przewidzianym w przepisach o samorządzie gminnym, mogą być przez Związek przejęte inne zadania publiczne gmin związane z realizacją zasad zrównoważonego rozwoju i z zapewnieniem mieszkańcom gmin bezpieczeństwa ekologicznego.

§ 7

Statutowe cele i zadania Związek realizował będzie poprzez:

1) podejmowanie działalności gospodarczej w zakresie zadań statutowych samodzielnie lub poprzez współpracę z innymi podmiotami gospodarczymi,

2) współpracę z organizacjami państwowymi, samorządowymi, społecznymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi w kraju i za granicą zainteresowanymi udzielaniem pomocy w zakresie wykonywania zadań statutowych Związku, ze szczególnym uwzględnieniem korzystania z unijnych funduszy pomocowych oraz z innych źródeł pomocy finansowej,

3) aktywizowanie środowisk gminnych i społeczności lokalnych dla wspierania zasad zrównoważonej gospodarki odpadami.

C z ę ś ć III

Organy Związku, ich struktura, zakres i tryb działania

§ 8

Organami Związku są:

1) Zgromadzenie Związku (zwane dalej Zgromadzeniem) będące organem kontrolnym i stanowiącym,

2) Zarząd Związku (zwany dalej Zarządem) będący organem wykonawczym.

§ 9

1. W skład Zgromadzenia wchodzą Burmistrzowie i Wójtowie Gmin – członków Związku.

2. Za zgodą właściwej rady, gmina może być reprezentowana w Związku przez innego członka organu gminy.

3. Poza osobami wymienionymi w ust. 1, w skład Zgromadzenia wchodzi z poszczególnych gmin następująca liczba osób:

1) Gmina Miejska Bielawa – 2 osoby,
2) Gmina Miejska Dzierżoniów – 2 osoby,
3) Gmina Wiejska Dzierżoniów – 1 osoba,
4) Gmina Wiejska Łagiewniki – 1 osoba,
5) Miasto i Gmina Niemcza – 1 osoba,
6) Gmina Miejska Pieszyce – 1 osoba,
7) Gmina Miejska Piława Górna – 1 osoba.

3. Po uzgodnieniu lokalizacji Zakładu w skład Zgromadzenia będzie wchodzić dodatkowo 1 osoba z organu gminy, na terenie której zlokalizowane będzie składowisko.

4. Każdy przedstawiciel w Zgromadzeniu ma jeden głos.

§ 10

1. Kadencja Zgromadzenia równa jest kadencji Rad Gmin.

2. Przedstawiciele ustępujący w wyniku upływu kadencji pełnią swe obowiązki do czasu ukonstytuowania się Zgromadzenia w nowym składzie.

§ 11

Kompetencje Zgromadzenia:

1) wybór i odwołanie Przewodniczącego i Zastępcy Przewodniczącego Zgromadzenia,

2) wybór i odwołanie Przewodniczącego (Prezesa) Zarządu Związku, Zastępcy oraz członka Zarządu,

3) wybór Komisji Rewizyjnej,

4) uchwalenie Regulaminu obrad Zgromadzenia, Zarządu, Komisji Rewizyjnej oraz dokonywania w nich zmian,

5) powoływanie do określonych zadań doraźnych komisji Zgromadzenia i ustalanie przedmiotu ich działania,

6 podejmowanie decyzji w sprawach inwestycji prowadzonych przez Związek, w tym ustalanie zasad ich finansowania,

7) uchwalenie rocznego planu finansowego,

8) rozpatrywanie i zatwierdzanie proponowanych przez Zarząd programów wieloletnich i planów rozwoju,

9) rozpatrywanie i zatwierdzanie rocznych sprawozdań z działalności Zarządu i udzielanie Zarządowi absolutorium,

10) ustalanie wynagradzania Przewodniczącego Zarządu,

11) podejmowanie uchwał o pozbawieniu członkostwa w Związku i przyjęcia nowych członków,

12) ustalenie regulaminu określającego szczegółowe zasady korzystania z obiektów i urządzeń Związku,

13) tworzenie i likwidacja jednostek organizacyjnych Związku w celu realizacji jego zadań,

14) ustalanie struktury organizacyjnej jednostek Związku,

15) uchwalenie regulaminu organizacyjnego jednostek Związku,

16) powołanie skarbnika Związku,

17) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Związku przekraczających zakres zwykłego zarządu dotyczących:

a) nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych,

b) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,

c) ustalanie maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Zarząd w roku budżetowym,

d) tworzenia i przystępowania do spółek, spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,

e) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji w spółkach przez Zarząd,

18) określenie wysokości sumy, do której Zarząd ma prawo samodzielnie zaciągać zobowiązania,

19) ustalanie zasad wyznaczania, określanie wysokości i terminów wpłat składek członkowskich,

20) rozpatrywanie skarg i zażaleń dotyczących działalności Związku, Zarządu i Komisji Rewizyjnej.

§ 12

1. Zgromadzenie wybiera ze swojego grona Przewodniczącego i jego Zastępcę, którzy nie mogą być członkami Zarządu i Komisji Rewizyjnej Związku.

2. Zgromadzenie obraduje na posiedzeniach zwyczajnych i nadzwyczajnych.

3. Posiedzenie zwyczajne zwołuje Przewodniczący Zgromadzenia co najmniej raz na kwartał.

4. Posiedzenie nadzwyczajne zwołuje Przewodniczący Zgromadzenia na żądanie Zarządu lub na pisemny wniosek co najmniej trzech członków Związku w terminie 14 dni od daty złożenia wniosku. Wniosek powinien zawierać proponowany porządek posiedzenia.

5. Termin, miejsce i porządek obrad ustala Przewodniczący Zgromadzenia powiadamiając o tym przedstawicieli co najmniej 7 dni przed terminem Zgromadzenia.

6. Obradom przewodniczy Przewodniczący Zgromadzenia.

7. W przypadku niemożności wykonywania obowiązków przez Przewodniczącego Zgromadzenia, wszystkie jego kompetencje przejmuje Zastępca.

8. Pierwsze posiedzenie Zgromadzenia zwołuje i przewodniczy obradom do czasu wyboru Przewodniczącego Zgromadzenia najstarszy wiekiem członek Zgromadzenia.

9. Pierwsze posiedzenie nowo wybranego Zgromadzenia, po upływie poprzedniej kadencji, zwołuje i przewodniczy obradom (do czasu wyboru nowego Przewodniczącego) dotychczasowy Przewodniczący Zgromadzenia. Pierwsze posiedzenie nowo wybranego Zgromadzenia zwołuje się w ciągu 1 miesiąca od daty wyborów do rad samorządów terytorialnych.

10. Posiedzenia Zgromadzenia są protokołowane. Protokół winien być odczytany i przyjęty przez Zgromadzenie na następnym posiedzeniu.

11. Obrady Zgromadzenia prowadzone są z wyłączeniem jawności tylko wówczas, gdy przewidują to przepisy szczególne.

§ 13

Zgromadzenie podejmuje uchwały bezwzględną większością głosów statutowej liczby członków Zgromadzenia.

§ 14

1. Członek Zgromadzenia może wnieść pisemny sprzeciw w stosunku do uchwały Zgromadzenia w terminie 7 dni od daty jej podjęcia.

2. Wniesienie sprzeciwu wstrzymuje wykonanie uchwały i wymaga ponownego rozpatrzenia sprawy.

3. Sprzeciw nie może być zgłoszony do uchwały podjętej w wyniku ponownego rozpatrzenia sprawy.

§ 15

Szczegółowe zasady prowadzenia obrad Zgromadzenia określi "Regulamin obrad" uchwalony przez Zgromadzenie.

§ 16

1. Zgromadzenie wybiera i odwołuje w głosowaniu tajnym Przewodniczącego Zarządu zwanego dalej “Prezesem”, Zastępcę zwanego dalej “Zastępcą Prezesa” oraz członka Zarządu Związku zwanego dalej członkiem Zarządu. Przy wyborze poszczególnych członków Zarządu głosuje się na każdego członka osobno.

2. W skład Zarządu wchodzą: Prezes, Zastępca Prezesa i jeden członek Zarządu, wybierani spośród członków Zgromadzenia na okres kadencji Zgromadzenia. Dopuszczalny jest wybór członków Zarządu spoza członków Zgromadzenia w liczbie nieprzekraczającej 1/3 składu Zarządu.

3. Członkowie Zarządu pełnią swe obowiązki do czasu wyboru nowego Zarządu.

§ 17

1. Do dokonania czynności z zakresu stosunku pracy Prezesa Zarządu właściwe jest Zgromadzenie. Aktem, z mocy którego nawiązuje się stosunek pracy z Prezesem Zarządu, jest uchwała Zgromadzenia o wyborze na stanowisko Prezesa Zarządu. Stosunek pracy powstaje z dniem wyboru.

2. Warunki zatrudnienia i płacy określa Zgromadzenie w formie uchwały.

3. Pozostali członkowie Zarządu pełnią swoje funkcje społecznie. Otrzymują oni jedynie diety w wysokości ustalonej przez Zgromadzenie oraz otrzymują zwrot kosztów podróży służbowych.

§ 18

1. Obsługę techniczno-organizacyjną Zgromadzenia oraz Zarządu Związku, a także wykonywanie czynności administracyjnych związanych z realizacją zadań Związku zapewnia Biuro Związku.

2. Organizację Biura oraz szczegółowy zakres jego działania określa regulamin organizacyjny uchwalony przez Zgromadzenie.

§ 19

Do zakresu działania Zarządu:

1) realizacja zadań określonych w § 6,
2) wykonywanie uchwał Zgromadzenia Związku,
3)     opracowywanie programów wieloletnich i planów rozwoju,
4) przygotowanie projektów uchwał na posiedzenia Zgromadzenia,
5) składanie sprawozdań rocznych z działalności Zarządu,
6) gospodarowanie mieniem Związku,
7) sporządzanie planów finansowych i rocznych bilansów Związku.

§ 20

Prezes Zarządu Związku:

1) organizuje pracę Zarządu i przewodniczy jego obradom,
2) reprezentuje Związek na zewnątrz,
3) zatrudnia pracowników Biura,
4) podejmuje czynności należące do właściwości Zarządu w sprawach nieerpiących zwłoki; czynności te wymagają zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu Zarządu.

§ 21

1. Posiedzenia Zarządu odbywają się co najmniej 1 raz w miesiącu.

2. Z posiedzeń Zarządu sporządza się protokół. Protokół podpisuje Prezes Zarządu po jego zatwierdzeniu przez Zarząd na następnym posiedzeniu.

3. Zarząd prowadzi rejestr podjętych uchwał.

4. Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy statutowej liczby członków Zarządu.

5. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Prezesa Zarządu.

§ 22

1. Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym Zgromadzenia Związku.

2. Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków wybieranych przez Zgromadzenie spośród jego członków.

3. W skład Komisji Rewizyjnej nie mogą wchodzić członkowie Zarządu oraz Przewodniczący i Zastępca Przewodniczącego Zgromadzenia Związku.

§ 23

1. Komisja Rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu Związku. Występuje z wnioskiem do Zgromadzenia w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi oraz opiniuje wniosek o odwołanie Zarządu, z wyjątkiem Przewodniczącego Zarządu, z innej przyczyny niż nieudzielenie absolutorium.

2. Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania zlecone przez Zgromadzenie w zakresie kontroli.

§ 24

1. Pracami Komisji Rewizyjnej kieruje jej Przewodniczący, który zwołuje posiedzenia Komisji i ustala ich porządek.

2. Posiedzenia, o jakich mowa w ust. 1, mogą być zwołane także na pisemny wniosek:

1) Przewodniczącego Zgromadzenia Związku,

2) członka Zarządu Związku.

3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, powinien zawierać umotywowanie przyczyny jego złożenia.

4. Rozstrzygnięcia i stanowiska Komisji podejmowane są w formie uchwał zwykłą większością głosów. Do ważności uchwał niezbędna jest obecność co najmniej połowy członków Komisji Rewizyjnej.

5. Z posiedzenia i z czynności kontrolnych Komisji Rewizyjnej sporządzany jest protokół, który winien być podpisany przez członków Komisji obecnych na posiedzeniu lub uczestniczących w czynnościach kontrolnych.

6. O podjęciu czynności kontrolnych Komisja zawiadamia na piśmie Przewodniczącego Związku i Prezesa Zarządu.

7. Z przebiegu kontroli Komisja sporządza protokół z wnioskami pokontrolnymi, które przedkłada Przewodniczącemu Zgromadzenia Związku.

§ 25

Sprawozdanie z działalności za rok obrachunkowy Komisja przedstawia Zgromadzeniu w terminie do 30 czerwca każdego roku.

§ 26

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej i Zastępca Przewodniczącego wybierani są bezpośrednio przez członków Komisji.

Część IV

Majątek i gospodarka Związku

§ 27

1. Majątek Związku jest odrębny od majątku członków Związku.

2. Gospodarka finansowa Związku jest prowadzona odrębnie od gospodarki finansowej członków Związku.

§ 28

Dochodami Związku są:

1) składki i inne świadczenia członków Związku uchwalone przez Zgromadzenie,
2) dochody z majątku Związku,
3) dochody jednostek Związku,
4) wpływy ze sprzedaży składników majątku Związku,
5) dotacje, darowizny i zapisy.

§ 29

Nabycie mienia Związku następuje:

1) w wyniku przekazania mienia przez członków Związku,
2) z dochodów majątku Związku,
3) ze składek członkowskich, corocznie ustalonych przez Zgromadzenie, proporcjonalnie do liczby mieszkańców gminy,
4) z darowizn, zapisów i spadków,
5) z innych źródeł.

§ 30

1. Majątek Związku służy zaspakajaniu potrzeb mieszkańców gmin – członków Związku. Szczególnym zadaniem Związku jest dbanie o trwałość i sprawność swojego majątku, podnoszenie poziomu technicznego urządzeń, obiektów, usług oraz prowadzenie działalności w zgodzie z zasadami ochrony środowiska w granicach uzasadnionych kosztów i nakładów.

2. Każdej z gmin – członków Związek zapewnia obsługę potrzeb jej mieszkańców na zasadach równych z prawami innych gmin z tytułu członkostwa w Związku. Każda z tych gmin jest uprawniona do korzystania z obiektów i urządzeń Związku.

3. Zgromadzenie może ustalić odpłatność z korzystania z obiektów i urządzeń Związku.

4. Członek Związku ma prawo wystąpić z uzasadnionym wnioskiem o przekazanie mu konkretnego obiektu stanowiącego majątek Związku a leżącego na terenie gminy – w jej bezpośrednie władanie. Charakter i treść tego władania określa umowa stron.

§ 31

1. Udział członków Związku w kosztach działalności Związku uzależniony jest od ilości mieszkańców poszczególnych gmin.

2. Składka członkowska, o której mowa w § 28 pkt 3, obliczana według zasady zawartej w ust. 1 niniejszego paragrafu dzieli się na składkę przeznaczaną na pokrycie kosztów administrowania Związkiem i na składkę inwestycyjną przeznaczaną na pokrycie kosztów działań związanych z wykonywaniem inwestycji oraz innych zadań Związku.

3. Członkowie Związku uczestniczą w zyskach, a także w pokrywaniu strat proporcjonalnie do wysokości uiszczonych udziałów określonych w ust. 1.

§ 32

1. Za prawidłową gospodarkę Związku odpowiada Zarząd, a za prowadzenie księgowości Skarbnik Związku.

2. Związek samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu Związku.

3. Rokiem budżetowym jest rok kalendarzowy.

§ 33

1. Projekt budżetu przygotowuje Zarząd.

2. Projekt budżetu Zarząd przedkłada Zgromadzeniu najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.

3. Budżet jest uchwalany do końca roku poprzedzającego rok budżetowy. W szczególnie uzasadnionych wypadkach budżet może być uchwalony do 31 marca danego roku budżetowego.

4. W ciągu 3 miesięcy po upływie roku budżetowego Zarząd składa Zgromadzeniu sprawozdanie finansowe z wykonania budżetu.

§ 34

1. Za zobowiązania przyjęte wobec osób trzecich Związek odpowiada całym swoim majątkiem, a członkowie Związku do wysokości sumy udziałów procentowych swoich składek członkowskich.

2. Byli członkowie Związku odpowiadają w powyższych granicach za wszystkie zobowiązania Związku powstałe do chwili ich wystąpienia (pozbawienia członkostwa).

§ 35

1. Oświadczenia woli w imieniu Związku w zakresie zarządu mieniem, a także w zakresie zobowiązań pieniężnych składają dwaj członkowie Zarządu.

2. Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata Skarbnika Związku.

§ 36

1. Do gospodarki finansowej Związku stosuje się odpowiednie przepisy o gospodarce finansowej gmin.

2. Związek może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w ustawach.

C z ę ś ć V

Zmiany w składzie Związku i rozwiązanie Związku

§ 37

O przyjęciu nowego członka rozstrzyga Zgromadzenie w drodze uchwały określającej zasady i warunki przystąpienia nowego członka.

§ 38

1. Z wnioskiem o przystąpienie do Związku występuje Rada Gminy.

2. Warunkiem przyjęcia do Związku jest podjęcie przez przystępującą gminę uchwały Rady tej gminy w sprawie przystąpienia do Związku i przyjęcia jego Statutu oraz zgoda na przekazanie świadczeń na rzecz Związku w określonej wysokości.

§ 39

1. Zmiana granic gminy nie powoduje utraty członkostwa w Związku.

2. Gmina ma obowiązek zawiadomić Związek o zmianie granic.

3. Rada Gminy może wystąpić o zmianę wysokości swoich świadczeń na rzecz Związku, jeżeli zmiana granicy wpłynęła na zmniejszenie świadczeń Związku na rzecz gminy lub zainteresowania gminy działalnością Związku. Decyzja w tym przedmiocie należy do Zgromadzenia.

§ 40

Członkostwo w Związku ustaje w razie:

1) wystąpienia członka ze Związku z sześciomiesięcznym wypowiedzeniem ze skutkiem na koniec roku kalendarzowego,
2) pozbawienia członkostwa (usunięcia ze Związku),
3) likwidacji jednostki samorządu terytorialnego będącej członkiem Związku.

§ 41

Związek może usunąć członka w następujących przypadkach:

1) udowodnionego działania na szkodę Związku,
2) niewykonywania zobowiązań statutowych na rzecz Związku.

§ 42

Uchwałę o usunięciu ze Związku Zgromadzenie podejmuje na wniosek Zarządu lub 50% gmin – członków Związku.

§ 43

Występującemu lub usuniętemu ze Związku członkowi nie przysługuje prawo żądania zwrotu wniesionych świadczeń na rzecz Związku.

§ 44

Rozwiązanie Związku może nastąpić w wyniku uchwały Zgromadzenia podjętej na podstawie zgodnych uchwał większości rad gmin – członków Związku.

§ 45

W przypadku rozwiązania Związku majątek pozostały po zaspokojeniu wierzycieli podlega podziałowi pomiędzy gminy będące członkami w dniu rozwiązania Związku, proporcjonalnie do wniesionych świadczeń.

§ 46

Przeprowadzenie likwidacji Związku należy do powołanego przez Zgromadzenie likwidatora.

§ 47

Plan likwidacji zatwierdza Zgromadzenie Związku.

§ 48

Zatwierdzony plan likwidacji Związku wywiesza się w siedzibie Związku i przesyła do wiadomości Izby Obrachunkowej, Wojewody oraz do Zarządu Województwa.

C z ę ś ć VI

Przepisy końcowe

§ 49

Organami nadzoru nad Związkiem są:

1. Prezes Rady Ministrów.
2. Wojewoda Dolnośląski.
3. Regionalna Izba Obrachunkowa.

§ 50

Zakres i sposób nadzoru określa ustawa o samorządzie gminnym.

§ 51

Zmiana Statutu następuje w trybie przyjętym dla jego ustanowienia.

§ 52

Prawne podstawy działania Związku stanowią:

1. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. Nr 13 z 1996 r., poz. 74 z późn. zm.).

2. Ustawa z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014 z późn. zm.).

§ 53

Związek nabywa osobowość prawną po zarejestrowaniu, z datą ogłoszenia Statutu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.