1543

UCHWAŁA RADY GMINY MARCINOWICE

z dnia 29 kwietnia 2002 r.

w sprawie zmiany uchwały nr III/21/98 z dnia 27 listopada 1998 r.

w sprawie uchwalenia Regulaminu organizacyjnego Urzędu Gminy

Marcinowice

Na podstawie art. 33 ust. 2, art. 40 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) Rada Gminy Marcinowice uchwala, co następuje:

§ 1

Zmienia się załącznik nr 1 do uchwały nr III/21/98 z dnia 27 listopada 1998 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu organizacyjnego Urzędu Gminy Marcinowice. Otrzymuje on brzmienie takie jak w załączniku nr 1 do niniejszej uchwały

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Gminy.

§ 3

Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

§ 4

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia.

PRZEWODNICZĄCY

RADY GMINY

ANDRZEJ STAWARSKI

Załącznik nr 1 do uchwały Rady Gminy Marcinowice z dnia 29 kwietnia 2002 r. (poz. 1543)

REGULAMIN ORGANIZACYJNY

Urzędu Gminy

w Marcinowicach

R o z d z i a ł I

POSTANOWIENIA WSTĘPNE

§ 1

Urząd Gminy w Marcinowicach, zwany dalej Urzędem, realizuje zadania gminy:

1) własne - określone ustawami, Statutem Gminy i uchwałami Rady Gminy, zwanej dalej Radą,

2) zlecone z zakresu administracji rządowej w drodze ustaw,

3) przejęte z zakresu administracji rządowej w drodze porozumienia z organami tej administracji po zapewnieniu środków finansowych przez administrację rządową.

§ 2

1. Urzędem kieruje Wójt.

2. Wójt wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Urzędu oraz jednostek organizacyjnych gminy.

3. Zastępca Wójta zastępuje Wójta podczas jego nieobecności.

4. Wójt w zakresie ustalonym przez Zarząd może powierzyć prowadzenie spraw gminy w swoim imieniu Sekretarzowi Gminy.

5. W razie nieobecności Wójta i Zastępcy Wójta Urzędem kieruje Sekretarz Gminy.

R o z d z i a ł II

STRUKTURA WEWNĘTRZNA URZĘDU GMINY

§ 3

1. W Urzędzie tworzy się następujące referaty i stanowiska:

1) Referat Organizacyjny i Spraw

Obywatelskich - OR

a) pracownicy obsługi technicznej

2) Biuro Obsługi Rady i Zarządu - BR

3) Referat Infrastruktury Technicznej

i Gospodarki Komunalnej - GK

4) Referat Rolnictwa i Gospodarki

Nieruchomościami - RG

5) Referat Budżetu i Finansów - BF

2. Oraz samodzielne stanowiska w zakresie:

- BHP,

- obsługi prawnej,

- informatycznej,

- ds. Obrony cywilnej i działań antykryzysowych

- ds. oświaty, kultury i sportu,

- ds. audytu wewnętrznego

tworzone w miarę potrzeb strukturalno-organi-zacyjnych i prawnych.

3. Integralną częścią regulaminu jest schemat organizacyjny stanowiący załącznik nr 1.

4. W Urzędzie ustala się stan zatrudnienia do 28,5 etatu.

5. Dopuszcza się powierzenie obsługi prawnej, informatycznej, BHP i zamówień publicznych wyspecjalizowanym podmiotom spoza Urzędu na podstawie odrębnych umów i porozumień.

R o z d z i a ł III

ZAKRESY DZIAŁANIA KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH URZĘDU GMINY

§ 4

1. Do wspólnych zadań komórek organizacyjnych należy:

1) właściwa i terminowa realizacja zadań,

2) organizowanie i wykonywanie zadań określonych w obowiązujących aktach prawnych,

3) opracowywanie propozycji rzeczowych i finansowych do projektu rocznego budżetu,

4) przygotowywanie projektów aktów prawnych Wójta, Zarządu Gminy i Rady Gminy oraz innych materiałów pod obrady Rady, Zarządu i komisji,

5) prowadzenie postępowania administracyjnego i przygotowywanie projektów decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej,

6) rozpatrywanie interpelacji, wniosków i interwencji posłów na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, senatorów, radnych, komisji Rady, wniosków i postulatów ludności oraz ich załatwianie,

7) prowadzenie kontroli w ramach właściwości rzeczowej oraz w zakresie ustalonym przez Wójta w gminnych jednostkach organizacyjnych oraz opracowywanie zaleceń pokontrolnych i nadzór nad ich realizacją,

8) usprawnianie organizacji, metod i form pracy referatów i zespołów,

9) realizowanie zadań w zakresie obronności kraju należących do Wójta zgodnie z przepisami ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej i innych ustaw oraz wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych,

10) ochrona tajemnicy państwowej i służbowej,

11) ochrona danych osobowych obywateli,

12) organizowanie dostępu obywateli do informacji,

13) podejmowanie działań związanych z ochroną przed powodzią i innymi klęskami żywiołowymi lub zdarzeniami kryzysowymi,

14) rozpatrywanie - załatwianie skarg, analizowanie źródeł i przyczyn ich powstawania, podejmowanie skutecznych działań zapewniających należyte i terminowe załatwienie, przyjmowanie interesantów i udzielanie wyjaśnień oraz opracowywanie niezbędnych informacji o załatwieniu skarg i wniosków,

15) prowadzenie spraw z zakresu ochrony przeciwpożarowej,

16) udział w pracach związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem wyborów do Sejmu, Senatu Rzeczypospolitej Polskiej i samorządu terytorialnego oraz referendów,

17) terminowe i prawidłowe sporządzanie sprawozdań GUS,

18) współpraca z jednostkami organizacyjnymi i pomocniczymi gminy.

§ 5

Referat Organizacyjny i Spraw Obywatelskich prowadzi sprawy związane z:

- prawidłową organizacją i funkcjonowaniem Urzędu Gminy w części administracyjnej i gospodarczej,

- ewidencją ludności i wydawaniem dowodów osobistych,

- prowadzeniem spraw kadrowych stałych pracowników Urzędu Gminy oraz zatrudnionych w ramach robót publicznych i interwencyjnych, a także kierowników jednostek organizacyjnych gminy,

- nadzór i organizacja szkoleń bhp oraz badań z zakresu medycyny pracy,

- prowadzeniem archiwum zakładowego,

- prowadzeniem tajnej kancelarii,

- koordynacją spraw związanych z opieką zdrowotną,

- prowadzeniem i koordynacją spraw związanych z oświatą,

- prawidłowym obiegiem dokumentacji Urzędu Gminy (zgodnie z Instrukcjami kontroli wewnętrznej i obiegu dokumentów obowiązującymi w Urzędzie Gminy),

- bieżącą realizacją interwencji mieszkańców gminy w sprawach pilnych,

- rejestrowaniem skarg i wniosków,

- realizowaniem zadań własnych zleconych z zakresu obronności, wojskowości, obrony cywilnej i działań antykryzysowych,

- obsługą i kierowaniem interesantów wg kompetencji do poszczególnych referatów poprzez Sekretariat Urzędu,

- współdziałaniem i pomocą techniczno-organizacyjną dla gremiów społecznych,

- ewidencją działalności gospodarczej,

- wydawaniem zezwoleń na sprzedaż alkoholu,

- obsługą Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

- udzielaniem pomocy technicznej w obsłudze samorządów wiejskich i komisji Rady,

- prowadzeniem i koordynacją spraw wynikających z ustawy o zamówieniach publicznych,

- organizacją obsługi informatycznej w Urzędzie.

§ 6

Biuro Obsługi Rady, Zarządu i Samorządów Wsi prowadzi sprawy związane z:

- obsługą kancelaryjną i biurową Rady Gminy, komisji Rady i Zarządu,

- pomocą organizacyjno-techniczną dla samorządów wsi.

§ 7

Referat Infrastruktury Technicznej i Gospodarki Komunalnej prowadzi sprawy związane z gospodarowaniem mieniem komunalnym gminy w zakresie:

- lokali mieszkalnych i użytkowych,

- wspólnot mieszkaniowych,

- infrastruktury technicznej,

- obiektów użyteczności publicznej,

- realizacji zadań inwestycyjnych gminy,

- planowania przestrzennego i budownictwa,

- drogownictwa,

- ochrony środowiska w części związanej merytorycznie z zakresem działania referatu,

- ochrony zabytków,

- prowadzenia i nadzoru robót publicznych i interwencyjnych.

§ 8

Referat Rolnictwa i Gospodarki Nieruchomościami prowadzi sprawy związane z:

- ewidencją gruntów,

- gospodarką nieruchomościami gruntowymi stanowiącymi własność gminy,

- obrotem mieniem komunalnym,

- współpracą z producentami rolnymi i organizacjami rolników,

- organizacją melioracji i konserwacji urządzeń wodnych na gruntach gminnych,

- spółek wodnych,

- rekultywacją dróg,

- ochroną środowiska naturalnego i ekosystemów w części związanej merytorycznie z zakresem działania referatu,

- pozyskiwaniem z zewnątrz środków pomocowych dla wsi i rolnictwa,

- gospodarką leśną.

§ 9

Referat Budżetu i Finansów prowadzi sprawy zwią-zane z:

- prowadzeniem gospodarki finansowej gminy w zakresie planowania i realizacji budżetu,

- proponowaniem polityki i realizacją wpływów do budżetu w zakresie podatków i opłat lokalnych,

- ewidencją finansową mienia gminy,

- kontrolowaniem i nadzorem nad realizacją budżetu gminy i jednostek organizacyjnych,

- windykacją należności gminy,

- obsługą kasową oraz sprzedażą znaków skarbowych,

- obsługą finansową Urzędu Gminy.

§ 10

Radca prawny zapewnia obsługę prawną organów gminy, Urzędu i jego jednostek organizacyjnych oraz w uzasadnionych przypadkach spraw mieszkańców gminy dotyczące Urzędu Gminy.

§ 11

Pracownicy wykonujący obowiązki związane z funkcjonowaniem:

- audytu wewnętrznego,

- koordynacji spraw oświaty, kultury i sportu,

- obrony cywilnej i działań antykryzysowych,

- BHP,

- tajnej kancelarii

podlegają bezpośrednio Wójtowi.

§ 12

Szczegółowe kompetencje Wójta i Zastępcy Wójta oraz referatów, zespołów i samodzielnych stanowisk określa wewnętrzna struktura oraz zakresy obowiązków na poszczególnych stanowiskach.

R o z d z i a ł IV

ZAKRESY DZIAŁANIA WÓJTA, SKARBNIKA GMINY

I SEKRETARZA GMINY

§ 13

1. Wójt wykonuje wszystkie obowiązki wynikające z przepisów ustaw, określających jego kompetencje jako Przewodniczącego Zarządu, kierownika Urzędu i organu jednostki samorządu terytorialnego.

2. Zastępca Wójta zapewnia prawidłową realizację bieżących zadań gminy i jej jednostek organizacyjnych, zgodnie z wskazówkami i zaleceniami Rady, Zarządu i Wójta, a w szczególności:

1) zastępuje Wójta w czasie jego nieobecności,

2) sprawuje bezpośredni nadzór nad podległym pionem organizacyjnym Urzędu, wynikający z podziału obowiązków.

§ 14

Do zadań Skarbnika Gminy - głównego księgowego budżetu należy w szczególności:

1) odpowiedzialność za prawidłowe ewidencjonowanie i rozliczanie operacji budżetowych,

2) prowadzenie rachunkowości i gospodarki finansowej zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami,

3) wstępna kontrola legalności dokumentów dotyczących wykonywania budżetu oraz jego zmian,

4) opracowywanie zbiorczych sprawozdań finansowych z wykonywania budżetu i ich analiz i wniosków,

5) opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych dotyczących prowadzenia rachunkowości, a w szczególności zakładowego planu kont, obiegu dokumentacji, zasad przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji,

6) składanie kontrasygnaty w podejmowanych przez Wójta czynnościach prawnych powodujących zobowiązania finansowe,

7) powiadamianie Rady Gminy oraz Regionalnej Izby Obrachunkowej o dokonywaniu kontrasygnaty na pisemne polecenie Wójta w przypadku wcześniejszej odmowy,

8) uczestnictwo w pracach Zarządu bez prawa głosowania,

9) podejmowanie działań koordynujących i kontrolnych w zakresie realizacji budżetu przez poszczególne referaty i komórki organizacyjne Urzędu i jednostki organizacyjne gminy,

10) zapewnienie prawidłowej ewidencji mienia,

11) odpowiedzialność w zakresie pełnej realizacji dochodów budżetowych racjonalne wykorzystanie środków z uwzględnieniem zgodności z prawem, celowości, rzetelności i gospodarności,

12) prowadzenie rozliczeń z sołectwami i innymi organizacjami społeczno-samorządowymi gminy w budżecie gminy,

13) wykonywanie funkcji bezpośredniego kierownika Referatu Budżetu i Finansów w części budżetowej,

14) podejmowanie działań zmierzających do pozyskiwania dodatkowych dochodów gminy.

15) kontrola wydatkowania środków budżetowych przez jednostki organizacyjne gminy oraz dotacji udzielonych z budżetu gminy.

§ 15

Do zadań Sekretarza Gminy należy w szczególności:

1) prowadzenie spraw gminy w imieniu Wójta w zakresie ustalonym przez Zarząd na wniosek Wójta, na podstawie odrębnych pełnomocnictw,

2) zapewnienie sprawnego funkcjonowania Urzędu, warunków jego działania, a także organizowanie pracy oraz nadzór w tym zakresie nad działalnością referatów oraz komórek organizacyjnych Urzędu, szczególnie pionu organizacyjno-prawnego i technicznego,

3) przyjmowanie do protokołu ustnych oświadczeń woli spadkodawcy (art. 951 § 1 k.c.),

4) zapewnienie sprawnego funkcjonowania Rady i jej organów oraz innych gremiów samorządowo-spo-łecznych gminy,

5) potwierdzanie własnoręczności podpisów,

6) przyjmowanie pism sądowych i prokuratorskich w przypadku niemożności doręczenia ich adresatowi,

7) współpraca z radcą prawnym w celu zapewnienia prawidłowej obsługi prawnej gminy,

8) współpraca z Przewodniczącym Rady Gminy w przygotowywaniu materiałów na sesje oraz w zakresie realizacji uchwał Rady i wniosków komisji,

9) opracowywanie projektów aktów prawnych gminy o znaczeniu ustrojowym i organizacyjnym,

10) zastępowanie Wójta oraz jego zastępcy w czasie ich nieobecności w bieżących sprawach gminy, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych do wyłącznej kompetencji Wójta,

11) przyjmowanie interesantów w bieżących sprawach gminy oraz skarg i wniosków w czasie nieobecności Wójta i Zastępcy,

12) odpowiedzialność za stan techniczny, wystrój i funkcjonowanie budynku Urzędu Gminy,

13) nadzór nad rejestrami kontroli zewnętrznych i wewnętrznych, opracowuje i wdraża realizację zaleceń pokontrolnych oraz opracowuje informacje o wykorzystaniu wniosków z zaleceń organów wymienionych w ust. 2,

14) uczestnictwo w pracach Zarządu Gminy bez prawa głosowania.

R o z d z i a ł V

ZASADY WYKONYWANIA FUNKCJI KIEROWNICZYCH

§ 16

1. Referatami kierują kierownicy referatów.

2. Zastępstwo kierownika w czasie jego nieobecności pełni pracownik wyznaczony przez kierownika i zatwierdzony przez Wójta Gminy.

3. W przypadkach nagłych i losowych, gdy złożenie wniosku, o którym mowa w ust. 2 jest niemożliwe, Sekretarz wyznacza pracownika do zastępowania kierownika.

§ 17

Do obowiązków kierowników referatów należy w szczególności:

1) kierowanie działalnością referatu zgodnie z obowiązującymi przepisami,

2) zapewnienie realizacji zadań określonych w Regulaminie organizacyjnym, wynikających z uchwał Rady, postanowień, uchwał i decyzji Zarządu, ustaw i aktów wykonawczych do ustaw,

3) ustalenie:

a) propozycji struktury wewnętrznej referatu,

b) dokonanie podziału czynności, ustalenie uprawnień i odpowiedzialności oraz zasad zastępstwa na poszczególnych stanowiskach pracy,

c) zasad kontroli wewnętrznej i zewnętrznej,

d) zasad oznakowania akt - zgodnie z jednolitym rzeczowym wykazem akt,

e) opracowywanie projektów zakresów czynności.

4) kierowanie się przy realizacji zadań i podejmowaniu decyzji zasadami celowości, rzetelności, gospodarności i zgodności z prawem,

5) przygotowywanie materiałów i projektów uchwał na ujęte w planach pracy Rady i komisji tematy lub zlecenie Zarządu,

6) uczestnictwo wg potrzeb w naradach, sesjach Rady, posiedzeniach Zarządu i posiedzeniach komisji w zakresie danego referatu oraz naradach z sołtysami,

7) zapewnienie dyscypliny pracy i racjonalnego wykorzystania czasu pracy podległych pracowników,

8) odpowiednia ewidencja i zabezpieczenie powierzonego sprzętu,

9) oszczędne gospodarowanie środkami rzeczowymi,

10) przestrzeganie przepisów o ochronie danych osobowych,

11) przestrzeganie ustawy o zamówieniach publicznych,

12) prowadzenie kontroli wewnętrznej w referacie.

13) organizowanie dostępu do informacji jawnych na wnioski obywateli.

§ 18

1. Kierownicy referatów ponoszą odpowiedzialność za realizację swoich zadań i kompetencji, organizację i efektywność pracy referatu oraz przestrzegania obowiązujących przepisów prawnych.

2. Kierownicy referatów są obowiązani do współdziałania z ustawowymi organami kontroli oraz organami ścigania.

3. Kierownicy referatów rejestrują u Sekretarza skierowane do nich wystąpienia pokontrolne organów wymienionych w ust. 2 oraz udzielone w tych sprawach odpowiedzi.

R o z d z i a ł VI

TRYB PRACY URZĘDU

§ 19

1. Pracownik obowiązany jest przestrzegać zależności służbowej i hierarchicznego podporządkowania wynikającego z organizacji Urzędu i szczegółowego podziału czynności.

2. Wójt Gminy i jego Zastępca oraz Sekretarz Gminy może wydać polecenie służbowe każdemu pracownikowi z pominięciem drogi służbowej.

3. Pracownicy Urzędu i jednostek organizacyjnych gminy wykonując powierzone zadania winni współdziałać między sobą.

4. Pracownik załatwiający sprawę zobowiązany jest do zebrania niezbędnych dowodów także od innych komórek organizacyjnych Urzędu oraz jednostek organizacyjnych gminy.

5. W czasie nieobecności pracownika sprawy prowadzone przez niego przyjmuje pracownik wyznaczony przez bezpośredniego przełożonego.

§ 20

1. Godziną rozpoczynania pracy jest 7.30, a kończenia pracy 15.30. Czas pracy kadry kierowniczej określa Kodeks pracy.

2. W ciągu dnia pracy przysługuje pracownikowi 20-minutowa przerwa na spożycie posiłku.

3. Zebrania i spotkania w Urzędzie Gminy niedotyczące spraw służbowych odbywają się poza godzinami urzędowania za zgodą kierownictwa Urzędu.

4. Pracownik jest obowiązany osobiście potwierdzić na liście obecności fakt punktualnego przybycia do pracy.

5. Pracownik jest obowiązany usprawiedliwić nieobecność w pracy lub spóźnienie się do pracy, przedstawiając niezwłocznie przyczyny nieobecności, a na żądanie kierownika Urzędu także odpowiednie dowody.

§ 21

1. Czas pracy powinien być w pełni wykorzystany na pracę zawodową.

2. Załatwianie spraw innych niż służbowe dopuszczalne jest wyłącznie w granicach i na zasadach określonych w Kodeksie pracy i przepisach wykonawczych.

3. Każde wyjście w sprawach służbowych i osobistych za uprzednim uzyskaniem zgody bezpośredniego przełożonego winno być odnotowane w ewidencji wyjść.

4. Ewidencję wszystkich udzielonych zwolnień od pracy oraz okresów usprawiedliwionej i nieusprawiedliwionej nieobecności w pracy, jak również przeprowadzanie okresowej analizy prawidłowości i celowości udzielania zwolnień oraz kontrolę właściwego ich wykorzystania prowadzi Referat Organizacyjny i Spraw Obywatelskich.

5. Praca poza normalnymi godzinami może być wykonywana tylko na polecenie lub za zgodą kierownictwa Urzędu.

§ 22

1. Pracownik, który w godzinach służbowych za zgodą przełożonego przebywa poza stanowiskiem pracy, obowiązany jest poinformować współpracowników o miejscu swojego pobytu i godzinie powrotu. W przypadku gdy zajmuje pomieszczenie sam, obowiązany jest na drzwiach pokoju umieścić informację o tym, kto go zastępuje.

2. Niedopuszczalne jest pozostawianie kluczy na zewnątrz w zamkach w czasie nieobecności pracownika w pomieszczeniach biurowych.

3. Po godzinach pracy mogą pozostawać tylko ci pracownicy, którzy mają do wykonania pilne i terminowe prace, po uprzednim uzyskaniu zgody kierownictwa Urzędu.

4. Czas wyjść prywatnych w godzinach pracy na podstawie prowadzonej ewidencji będzie odliczany od urlopu lub od godzin dodatkowo przepracowanych, a w przypadku ich braku nie podlega zapłacie za pracę.

§ 23

1. Wyjazdy pracowników w sprawach służbowych mogą się odbywać tylko na podstawie polecenia służbowego - delegacji wydanej przez przełożonego.

2. Ewidencję wyjazdów służbowych pracowników prowadzi Referat Organizacyjny i Spraw Obywatelskich.

§ 24

1. Dobór kadry pracowniczej w Urzędzie odbywa się w drodze postępowania kwalifikacyjnego (przygotowanie zawodowe oraz predyspozycje osobowe niezbędne do pracy w Urzędzie).

2. Wstępnego doboru dokonuje kierownik referatu z Sekretarzem Gminy, zaś ostateczna decyzja o przyjęciu do pracy należy do Wójta.

3. Wnioski o zatrudnienie pracownika wraz z niezbędną dokumentacją kierownicy referatów składają do Sekretarza.

4. Kierownik referatu opracowuje i zatwierdza u Wójta oraz wręcza nowo zatrudnionemu pracownikowi zakres czynności w terminie do siódmego dnia od daty zatrudnienia.

§ 25

Za nieprzestrzeganie przez pracownika ustalonego porządku i dyscypliny pracy, postanowień regulaminu pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych stosuje się kary porządkowe i dyscyplinarne w zależności od rodzaju nawiązania stosunku pracy (zgodnie z obowiązującym Kodeksem pracy i ustawą o pracownikach samorządowych).

§ 26

Podstawowe obowiązki i prawa pracownika samorządowego określa ustawa o pracownikach samorządowych - w sprawach nieuregulowanych ustawą samorządową mają zastosowanie uregulowania Kodeksu pracy.

§ 27

Palenie wyrobów tytoniowych dozwolone jest na terenie Urzędu Gminy, tylko w miejscach wyznaczonych przez Wójta Gminy.

R o z d z i a ł VII

ZASADY OPRACOWYWANIA PROJEKTÓW AKTÓW PRAWNYCH

§ 28

1. Projekty aktów prawnych Wójta, tj. zarządzeń, decyzji, postanowień oraz umów i porozumień opracowują właściwe rzeczowo komórki organizacyjne Urzędu pod nadzorem Sekretarza Gminy na polecenie Wójta lub z własnej inicjatywy, gdy obowiązek ich wydania wynika z aktów prawnych i uchwał gremiów gminy.

2. Do każdego projektu aktu prawnego dołącza się uzasadnienie merytoryczne i prawne podpisane przez kierownika referatu i zaopiniowane przez radcę prawnego. Projekty umów i porozumień, z których wynikają zobowiązania pieniężne, muszą być także parafowane przez Skarbnika Gminy.

§ 29

1. Projekty uchwał Rady Gminy opracowują właściwe referaty.

2. Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem doręcza się radcy prawnemu celem zaopiniowania pod względem prawnym i redakcyjnym, a następnie przedkłada się Zarządowi Gminy, za pośrednictwem Biura Obsługi Rady i Zarządu Gminy.

§ 30

Nadawanie numeracji, prowadzenie ewidencji i zbiorów uchwał Rady Gminy, interpelacji i wniosków komisji, nadawanie numeracji, prowadzenie ewidencji zbiorów: postanowień, uchwał, decyzji Zarządu oraz protokołów z posiedzeń Zarządu i sesji Rady Gminy należy do Biura Obsługi Rady i Zarządu.

§ 31

Uchwały Rady Gminy, zarządzenia, postanowienia, uchwały i decyzje Zarządu oraz akty prawne Wójta realizują właściwe referaty Urzędu pod nadzorem Sekretarza Gminy.

R o z d z i a ł VIII

POSTĘPOWANIE W SPRAWACH SKARG

I WNIOSKÓW

§ 32

1. Wójt Gminy lub Zastępca, a pod ich nieobecność Sekretarz Gminy, przyjmują obywateli w sprawach skarg i wniosków w każdy poniedziałek w godz. 14.00-16.00 oraz wtorek w godz. 10.00-14.00.

2. Kierownicy referatów, pracownicy Urzędu przyjmują obywateli w sprawach skarg i wniosków codziennie w godzinach pracy. W przypadku nieobecności kierownika wyznaczony przez niego pracownik referatu.

3. Skargi ustne rejestruje sekretariat pod nadzorem Sekretarza Gminy.

4. Merytoryczne rozpatrywanie, załatwianie skarg i wniosków należy do właściwego ze względu na przedmiot sprawy referatu lub referatu wskazanego przez Wójta Gminy, pod nadzorem Sekretarza Gminy.

5. Tryb rozpatrywania skarg i wniosków szczegółowo określa odrębna instrukcja wprowadzona zarządzeniem Wójta.

§ 33

Kierownicy referatów zobowiązani są do:

1) zapewnienia należytej organizacji przyjmowania, ewidencjonowania i załatwiania skarg i wniosków w referacie,

2) wykorzystywania materiałów zawartych w skargach i wnioskach do ochrony interesów społecznych i słusznych interesów obywateli oraz likwidację źródeł powstawania skarg,

3) informowania zainteresowanych na piśmie zgodnie z k.p.a. o sposobie ich załatwiania lub podjętych działaniach w terminie obowiązującym w k.p.a.

R o z d z i a ł IX

ZASADY PODPISYWANIA PISM

§ 34

1. Wójt podpisuje pisma należące do zakresu działania Urzędu i Zarządu Gminy. W razie nieobecności Wójta pisma podpisuje Zastępca Wójta lub Sekretarz Gminy, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych do wyłącznej kompetencji Wójta.

2. Pisma zewnętrzne oraz decyzje przedkładane do podpisu Wójtowi powinny zawierać na kopiach parafkę kierownika referatu prowadzącego sprawę oraz Sekretarza Gminy, natomiast wszystkie powodujące powstanie zobowiązań pieniężnych - muszą zawierać ponadto kontrasygnatę Skarbnika Gminy, a umowy cywilne - parafkę radcy prawnego

§ 35

Sposób załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej reguluje ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego.

§ 36

1. Organizację prac kancelaryjnych reguluje Instrukcja kancelaryjna dla urzędów gmin opracowana na podstawie załącznika do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1999 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 1) wprowadzona zarządzeniem nr 1/2000 Wójta Gminy - nadzór sprawuje Sekretarz Gminy.

2. Sekretarz Gminy dokonuje wstępnej dekretacji pism przychodzących do Urzędu, które po naniesieniu uwag przez Wójta lub Zastępcę kierowane są za pośrednictwem Sekretariatu do załatwienia wg kompetencji przez poszczególne referaty.

3. Jeżeli Urząd nie jest organem właściwym w sprawie, a organu właściwego nie można ustalić na podstawie danych podania, albo gdy z podania wynika, że właściwym w sprawie jest sąd, zgodnie z art. 66 § 3 k.p.a. referat, do którego skierowano podanie, zwraca je wnoszącemu z odpowiednim pouczeniem na piśmie.

4. Kierownik referatu, któremu zlecono załatwienie sprawy ma prawo żądania informacji, opinii bądź innych niezbędnych danych do jej załatwienia od radcy prawnego, kierownika innego referatu, w określonym przez siebie czasie umożliwiającym załatwienie sprawy zgodnie z terminami k.p.a.

R o z d z i a ł X

WYKAZ SPRAW ZASTRZEŻONYCH DO DECYZJI WÓJTA

§ 37

Sprawy zastrzeżone do wyłącznej decyzji Wójta:

1) wydawanie aktów normatywnych Wójta,

2) podpisywanie korespondencji według dyspozycji Wójta,

3) nawiązywanie, zmiana i rozwiązywanie stosunku pracy z pracownikami samorządowymi na zasadach określonych w ustawie z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych,

4) zawieszanie w pełnieniu obowiązków na czas nieprzekraczający trzech miesięcy pracownika samorządowego, jeżeli zostało wszczęte przeciwko niemu postępowanie dyscyplinarne,

5) zlecanie pracownikowi samorządowemu czasowego wykonywania innych prac niż określone w umowie o pracę, przeniesienie go czasowo do pracy w innej miejscowości, a w razie utraty przez pracownika zdolności do pracy na zajmowanym stanowisku przeniesienie go na inne stanowisko,

6) wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych z wyłączeniem decyzji o zatrudnianiu i zwalnianiu kierowników jednostek,

7) proponowanie Radzie Gminy kandydatów na swoich zastępców, Skarbnika Gminy, Sekretarza Gminy, członków Zarządu,

8) podejmowanie czynności należących do kompetencji Zarządu w sprawach niecierpiących zwłoki, związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego z wyjątkiem wydawania zarządzeń porządkowych na zasadach określonych w ustawach o samorządzie terytorialnym,

9) upoważnienie zastępcy lub innych pracowników Urzędu do wydawania w swoim imieniu decyzji administracyjnych z zakresu administracji publicznej,

10) udzielanie płatnych i bezpłatnych urlopów pracownikom,

11) udzielanie kar dyscyplinarnych na zasadach określonych w ustawie o pracownikach samorządowych i Kodeksie pracy pracownikom, dyrektorom i kierownikom gminnych jednostek organizacyjnych,

12) wydawanie opinii o pracy pracowników Urzędu, kierowników gminnych jednostek organizacyjnych w związku z wypowiedzeniem lub rozwiązaniem stosunku pracy na zasadach określonych w Kodeksie pracy,

13) zatwierdzanie planu urlopów,

14) upoważnianie pracowników do prowadzenia spraw tajnych, poufnych lub zastrzeżonych oraz udzielanie upoważnień występowania w imieniu Wójta,

15) przyznawanie nagród i wyróżnień pracownikom Urzędu,

16) uwzględnianie bądź odrzucanie sprzeciwu pracownika samorządowego od udzielonej kary porządkowej - dyscyplinarnej,

17) wydawanie poleceń pracownikom, dyrektorom i kierownikom gminnych jednostek organizacyjnych,

18) wydawanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia na miejscu lub poza miejscem sprzedaży, po uzyskaniu pozytywnej opinii Zarządu Gminy.

R o z d z i a ł XI

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 38

Schemat organów gminy i gminnych jednostek organizacyjnych niewchodzących w skład Urzędu Gminy określają wewnętrzne regulaminy organizacyjne tych jednostek.

§ 39

1. Kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd.

2. Do czynności przekraczających zakres pełnomocnictwa potrzebna jest zgoda Zarządu.

§ 40

Sposób załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej regulują obowiązujące w tym zakresie akty prawne.

§ 41

1. Regulamin organizacyjny uchwala Rada Gminy na wniosek Zarządu Gminy.

2. Zmiany do regulaminu wprowadza się w trybie określonym w ust. 1.

3. Regulamin wchodzi w życie po upływie 14 dni od opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

Załącznik nr 1 do uchwały Rady Gminy Marcinowice z dnia 29 kwietnia 2002 r. (poz. 1543)