1534

UCHWAŁA RADY GMINY W LEWINIE KŁODZKIM

z dnia 26 marca 2002 r.

w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Lewin Kłodzki

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1, art. 22, w związku z art. 40 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym (tekst jednolity z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) Rada Gminy w Lewinie Kłodzkim uchwala Statut Gminy Lewin Kłodzki.

 

D Z I A Ł I

PRZEPISY OGÓLNE

R o z d z i a ł 1

Postanowienia wstępne

§ 1

1. Gminę Lewin Kłodzki, z mocy ustawy o samorządzie gminnym, stanowi wspólnota samorządowa tworzona przez mieszkańców oraz jej terytorium.

2. Gmina Lewin Kłodzki jest posiadającą osobowość prawną jednostką samorządu terytorialnego.

3. Siedzibą organów gminy jest miejscowość Lewin Kłodzki.

§ 2

Dalej użyte w Statucie sformułowania oznaczają:

1. Gmina – Gminę Lewin Kłodzki.

2. Ustawa – ustawę o samorządzie gminnym (t.j. z 1996 r. Dz. U. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.).

3. Statut – Statut Gminy Lewin Kłodzki.

4. Rada – Radę Gminy Lewin Kłodzki.

5. Radny – członka Rady Gminy Lewin Kłodzki.

6. Przewodniczący Rady – Przewodniczącego Rady Gminy Lewin Kłodzki.

7. Wiceprzewodniczący – Wiceprzewodniczącego Rady Gminy Lewin Kłodzki.

8. Wójt – Wójta Gminy Lewin Kłodzki.

9. Zastępca Wójta – Zastępcę Wójta Gminy Lewin Kłodzki.

10. Zarząd – Zarząd Gminy Lewin Kłodzki.

11. Członka Zarządu – członka Zarządu Gminy Lewin Kłodzki.

12. Sekretarz – Sekretarz Gminy.

13. Skarbnik – Skarbnik Gminy.

14. Społeczność lokalna – mieszkańcy Gminy Lewin Kłodzki.

15. Urząd – Urząd Gminy Lewin Kłodzki.

16. Jednostka organizacyjna – gminna jednostka organizacyjna Gminy Lewin Kłodzki.

17. Sołectwo – Jednostka pomocnicza gminy.

§ 3

1. Gmina położona jest w województwie dolnośląskim i obejmuje obszar o powierzchni 52,19 km2.

2. Granice terytorialne gminy określa mapa, stanowiąca załącznik nr 1 do Statutu.

§ 4

1. Herbem gminy jest znak graficzny przedstawiający 4 rzędy murów obronnych w kolorze srebrnym, umieszczone jeden na drugim, na błękitnym tle, stanowiący załącznik nr 2 do niniejszego Statutu.

2. Zasady używania herbu gminy określa Rada odrębną uchwałą.

3. Zgodę na komercyjne używanie herbu wyraża Zarząd; dla celów komercyjnych mogą być stosowane uproszczone wzory herbu lub logo gminy, ustalone odrębną uchwałą Rady.

4. Świętem Gminy Lewin Kłodzki jest dzień 29 września.

§ 5

1. Osobie szczególnie zasłużonej dla Gminy Lewin Kłodzki może być nadane “Honorowe Obywatelstwo”.

2. Zasady nadawania oraz wzory aktów nadania tytułu określa Rada w odrębnej uchwale.

R o z d z i a ł 2

Zakres działania i zadania gminy

§ 6

Podstawowym zadaniem gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb gminnej wspólnoty samorządowej, określonym w ustawie.

§ 7

1. Gmina wykonuje zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, zgodnie z ustawami.

2. Gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego.

§ 8

Zakres działania gminy określają:

1) ustawy i akty wydawane na podstawie oraz w granicach upoważnień ustawy,

2) porozumienia zawarte z innymi jednostkami samorządu terytorialnego i organami administracji rządowej,

3) uchwały Rady.

§ 9

Gmina wykonuje swoje zadania poprzez:

1) działalność swoich organów i organów jednostek pomocniczych,

2) działalność gminnych jednostek organizacyjnych,

3) współdziałanie z jednostkami samorządu terytorialnego,

4) działalność innych osób fizycznych i prawnych, krajowych i zagranicznych, na podstawie zawartych z nimi umów i porozumień.

§ 10

1. Działalność organów gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.

2. Jawność działania organów gminy obejmuje w szczególności prawo społeczności lokalnej do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje Rady i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów gminy i komisji Rady, z zastrzeżeniem § 11 ust. 1 niniejszego Statutu.

3. Obywatelom udostępnia się następujące rodzaje dokumentów:

1) protokoły z sesji,

2) protokoły z posiedzeń komisji Rady,

3) protokoły z posiedzeń Komisji Rewizyjnej,

4) protokoły z posiedzeń Zarządu z zakresu zadań publicznych,

5) rejestry uchwał Rady i uchwał Zarządu.

§ 11

1. W celu uzyskania informacji i wglądu do dokumentów wymienionych w § 10 ust. 3 pkt 3 i 4 wymagany jest pisemny wniosek, który składa się w sekretariacie Urzędu. Rozpatrzenie wniosku następuje w terminie 7 dni.

2. Dokumenty wymienione w § 10 ust. 3 udostępnia się w godzinach pracy Urzędu.

3. Realizacja uprawnień określonych w § 10 ust. 3 może się odbywać wyłącznie w asyście pracownika Urzędu.

§ 12

1. Z dokumentów wymienionych w § 10 ust. 3 można sporządzać notatki, odpisy i wyciągi, a także fotografować je lub kopiować.

2. Osoby mogą żądać uwierzytelnienia sporządzanych dokumentów określonych w ust. 1.

3. Czynności, o jakich mowa w ust. 1 i 2, są wykonywane odpłatnie, a odpłatność określają odrębne przepisy.

R o z d z i a ł 3

Władze gminy

§ 13

1. Społeczność lokalna podejmuje rozstrzygnięcia bezpośrednio w powszechnym głosowaniu wyborczym i w referendum lokalnym, a także pośrednio poprzez organy gminy.

2. Zasady i tryb przeprowadzenia wyborów do Rady i referendum lokalnego określają ustawy.

§ 14

Uchwały organów gminy zapadają w trybie przewidzianym w ustawie i niniejszym Statucie.

§ 15

Organami gminy są Rada i Zarząd.

R o z d z i a ł 4

Rada Gminy

§ 16

1. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym, do którego należy rozstrzyganie we wszystkich sprawach publicznych, mających na celu zaspokojenie zbiorowych potrzeb mieszkańców gminy.

2. Kadencja Rady trwa 4 lata, licząc od dnia wyborów.

3. Liczbę radnych określa ustawa.

4. Tryb pracy Rady określa Dział II Statutu pn. Regulamin Rady Gminy.

§ 17

1. Do właściwości Rady należą sprawy określone w ustawie oraz w innych przepisach, w randze ustaw.

2. Rada nie może przenosić swych wyłącznych kompetencji na żaden inny organ.

§ 18

1. Rada na wniosek zainteresowanych środowisk może wyrazić zgodę na utworzenie Młodzieżowej Rady Gminy mającej charakter konsultacyjny.

2. Rada, powołując Młodzieżową Radę Gminy, nadaje jej statut określający tryb wyboru jej członków i zasady działania.

§ 19

1. Pracami Rady kieruje Przewodniczący Rady.

2. W przypadku jego nieobecności zadania Przewodniczącego wykonuje Wiceprzewodniczący.

3. Wyboru i odwołania Przewodniczącego Rady i Wiceprzewodniczącego dokonuje Rada, w trybie przewidzianym w ustawie.

§ 20

1. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje Przewodniczący Rady poprzedniej kadencji w terminie 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju, w szczególności:

1) określa datę, godzinę pierwszej sesji nowo wybranej Rady,

2) dokonuje otwarcia sesji,

3) powierza przewodnictwo obrad najstarszemu spośród nowo wybranych radnych do czasu wyboru Przewodniczącego Rady.

2. W przypadku gdy Przewodniczący Rady poprzedniej kadencji nie może wykonać czynności określonych w ust. 1, stosuje się przepisy ustawy.

§ 21

Przewodniczący Rady, w szczególności:

1) zwołuje sesje Rady,

2) przewodniczy obradom,

3) sprawuje policję sesyjną,

4) kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady,

5) zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,

6) podpisuje uchwały Rady,

7) reprezentuje Radę na zewnątrz,

8) czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu,

9) sprawuje nadzór nad pracami komisji Rady.

§ 22

W przypadku wygaśnięcia mandatu lub odwołania Przewodniczącego albo Wiceprzewodniczącego przed upływem kadencji Rada na swej najbliższej sesji dokona wyboru na wakujące stanowisko.

§ 23

1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz na kwartał.

2. O sesji Rady należy zawiadomić pisemnie wszystkich członków Rady co najmniej na 7 dni przed terminem posiedzenia, wskazując miejsce, dzień i godzinę oraz załączając porządek obrad i projekty uchwał.

3. Termin dalszych posiedzeń w ramach sesji ustala Przewodniczący i zawiadamia o tym ustnie na posiedzeniu.

4. Na wniosek Zarządu lub co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady Przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję, określając dzień jej odbycia w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku, załączając porządek obrad i projekty uchwał.

§ 24

1. W obradach Rady uczestniczą osoby wchodzące w skład Zarządu oraz Sekretarz i Skarbnik.

2. Kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych uczestniczą w sesjach, jeżeli porządek przewiduje problematykę związaną z ich działalnością.

§ 25

1. Rada, określając przedmiot działania oraz skład osobowy, powołuje w drodze uchwał następujące stałe komisje:

1) Rewizyjną,

2) ds. Ekonomicznych,

3) ds. Społecznych,

4) Rolną.

2. Radny może być członkiem każdej komisji, z wyjątkiem zakazów określonych w ustawie i niniejszym Statucie.

3. W przypadku zgłoszeń radnych w ilości przewyższającej ilościowy skład komisji, albo z innych uzasadnionych względów organizacyjnych, Rada może ograniczyć prawa radnego do udziału w pracach tej komisji.

4. Ograniczając prawa radnego w sytuacji, o której mowa w ust. 3, Rada kieruje się następującymi zasadami:

1) nie można ograniczyć prawa radnego, jeżeli jest to jedyna komisja, do której zgłosił akces,

2) o udziale w pracach komisji decyduje kolejność zgłoszeń radnych,

3) przy kolejności zgłoszeń niedającej się jednoznacznie określić, decyduje głosowanie.

5. W czasie trwania kadencji Rada może powołać doraźne komisje do wykonywania określonych zadań, określając ich skład i zakres działania.

6. W skład komisji stałych, jak i doraźnych, z wyjątkiem Komisji Rewizyjnej, mogą wchodzić osoby spoza Rady w liczbie nieprzekraczającej połowy składu komisji.

§ 251

1. Rada w drodze uchwał ze swojego grona powołuje komisje stałe:

1) Komisję Rewizyjną,

2) Komisję Ekonomiczną,

3) Komisję ds. Wsi i Mieszkańców,

4) Komisję ds. Budżetu,

a) w skład komisji wymienionej w ust. 1 pkt 4 wchodzą członkowie Komisji Ekonomicznej, przewodniczący komisji stałych oraz Przewodniczący Rady, który jest przewodniczącym tej komisji,

b) uregulowania zawarte w Statucie odnoszące się do komisji stałych z wyjątkiem ust. 1 pkt 4 nie dotyczą Komisji ds. Budżetu,

c) zakres i tryb działania Komisji ds. Budżetu określa uchwała Rady w sprawie procedury uchwalania budżetu gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi uchwalania budżetu.

2. Rada może powołać komisje doraźne, określając zakres i czas ich działania.

3. Liczba członków komisji wynosi od 3 do 5 osób.

4. Radny może być członkiem, co najwyżej 2 komisji z wyłączeniem komisji doraźnych.

5. Przedmiot oraz sposób działania komisji wymienionych w ust. 1 pkt 2 i 3 określa Dział II Statutu pn. Regulamin Rady Gminy.

6. W przypadku zgłoszeń radnych przewyższającej ilościowy skład komisji Rada może ograniczyć prawo radnego do udziału w pracach komisji w drodze wyboru.

§ 26

1. W celu kontrolowania działalności Zarządu, gminnych jednostek organizacyjnych oraz Sołectw Rada powołuje Komisję Rewizyjną.

2. Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybiera Rada w odrębnym głosowaniu.

3. Członkostwo w Komisji Rewizyjnej wygasa w przypadkach określonych w ustawie.

4. Do zadań Komisji Rewizyjnej należą sprawy wynikające z ustawy oraz określone w Dziale III Statutu pn. “Regulamin Komisji Rewizyjnej”.

R o z d z i a ł 5

Zarząd Gminy

§ 27

1. Organem wykonawczym gminy jest Zarząd, składający się z 5 osób.

2. W skład Zarządu wchodzą: Wójt, który jest jednocześnie Przewodniczącym Zarządu, Zastępca oraz 3 członków Zarządu.

§ 271

1. Zarząd składa się z 3 osób.

2. W skład Zarządu wchodzą: Wójt, który jest jednocześnie Przewodniczącym Zarządu, Zastępca Wójta oraz członek Zarządu.

3. Zarząd uważa się za wybrany, jeśli Rada dokona wyboru całego jego składu.

§ 28

1. Zasady oraz tryb wyboru i odwołania Zarządu określa ustawa.

2. Rada może poprzedzić wybór Wójta postępowaniem konkursowym.

3. Warunki konkursu oraz tryb wyłaniania i przedstawiania Radzie kandydatów określa Rada w drodze uchwały.

4. Wynik konkursu nie wiąże Rady.

5. Wójt jest wybierany spośród kandydatów zgłoszonych wyłącznie przez radnych, z wyłączeniem ust. 2.

§ 29

1. Wybór Zarządu nie stanowi nawiązania stosunku pracy z wybranymi z wyjątkiem Wójta, który jest pracownikiem samorządowym, zatrudnionym na podstawie wyboru dokonanego przez Radę.

2. Rada, odrębną uchwałą, określa warunki płacy Wójta.

§ 30

1. Zarząd wykonuje uchwały Rady i realizuje zadania określone w ustawach, porozumieniach zawartych z organami administracji rządowej, porozumieniach komunalnych i umowach zawartych z innymi podmiotami.

2. Zarząd wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Gminy.

3. Organizację i zasady funkcjonowania Zarządu określa Dział IV Statutu pn. Regulamin Zarządu.

§ 31

Do udziału w posiedzeniach Zarządu mogą zostać zaproszone inne osoby, a w szczególności radni i przedstawiciele Sołectw.

§ 32

Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje osobom wchodzącym w skład Zarządu oraz Sekretarzowi i Skarbnikowi.

§ 33

1. Oświadczenia woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem składają dwaj członkowie Zarządu lub jeden członek Zarządu i pełnomocnik upoważniony przez Zarząd, z zastrzeżeniem postanowień ust. 2, 3 i 4 niniejszego paragrafu.

2. Wójt może zostać upoważniony przez Zarząd do składania jednoosobowo oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności gminy.

3. Sekretarz może zostać upoważniony przez Zarząd do składania jednoosobowo oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności gminy, w zakresie ustalonym przez Zarząd dotyczącym prowadzenia spraw gminy w imieniu Wójta.

4. Kierownicy jednostek organizacyjnych gminy mogą zostać upoważnieni przez Zarząd do składania jednoosobowo oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności gminy, w zakresie udzielonego im przez Zarząd pełnomocnictwa do zarządzania mieniem tych placówek.

R o z d z i a ł 6

Sołectwa

§ 34

1. W gminie mogą być tworzone sołectwa.

2. Utworzenie sołectwa następuje w drodze uchwały Rady z inicjatywy co najmniej do 15 mieszkańców obszaru, który ta jednostka ma obejmować, lub organów gminy.

3. Rada określa organizację i zakres działania sołectwa w odrębnym statucie, uwzględniając zapisy w ustawie.

§ 35

1. Sołectwa prowadzą swą gospodarkę finansową w ramach budżetu gminy.

2. Sołectwa obowiązane są przestrzegać zasad gospodarki finansowej gminy obowiązujące jednostki budżetowe gminy.

3. Sołectwa są uprawnione do otwierania konta bankowego oraz dokonywania operacji na koncie bankowym do wysokości ulokowanych tam środków finansowych.

4. Organ uchwałodawczy sołectwa składa sprawozdanie z działalności finansowej jednostki Skarbnikowi, w okresach półrocznych oraz na każdorazowe żądanie Skarbnika lub osoby upoważnionej przez niego.

§ 36

Kontrolę gospodarki finansowej sołectwa sprawuje Skarbnik oraz inne uprawnione podmioty i przedkłada informację w tym zakresie Zarządowi.

§ 37

1. Przewodniczący organu wykonawczego sołectwa może uczestniczyć bez prawa głosowania w pracach Rady, a w szczególności:

1) brać udział w sesjach i pracach komisji,

2) zgłaszać wnioski,

3) wykonywać określone zadania na podstawie zlecenia Rady,

4) zabierać głos w sprawach merytorycznej projektów uchwał dotyczących danego sołectwa.

2. Przewodniczącemu organu wykonawczego sołectwa przysługuje zwrot kosztów z tytułu uczestnictwa w sesjach w wysokości Ľ diety radnego.

R o z d z i a ł 7

Radni

§ 38

1. Radny kieruje się dobrem wspólnoty samorządowej i utrzymuje więź z mieszkańcami gminy oraz ich organizacjami, między innymi poprzez przyjmowanie postulatów i wniosków.

2. Radni mogą, stosownie do potrzeb, przyjmować mieszkańców gminy w siedzibie Urzędu w sprawach dotyczących gminy i społeczności lokalnej.

§ 39

1. Radny na pierwszej sesji po wyborze do Rady składa ślubowanie.

2. Z chwilą złożenia ślubowania radny nabywa swoich ustawowych uprawnień.

3. Uprawnienia, obowiązki i zakazy dotyczące radnego określa ustawa.

§ 40

1. Radny ma prawo do inicjatywy uchwałodawczej, występowania z interpelacjami oraz zapytaniami.

2. Tryb przedkładania projektów uchwał, zgłaszania interpelacji i zapytań określa Statut.

3. Radny ma dostęp do dokumentów dotyczących realizacji zadań gminy, z wyłączeniem tych objętą tajemnicą określoną na podstawie odrębnych ustaw.

§ 41

1. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.

2. Radny winien usprawiedliwić swoją nieobecność Przewodniczącemu Rady lub przewodniczących komisji.

R o z d z i a ł 8

Zasady działania klubów radnych

§ 42

Radni mogą tworzyć kluby radnych, według kryteriów przez siebie przyjętych.

§ 43

1. Warunkiem utworzenia klubu jest zadeklarowanie w nim udziału przez co najmniej 5 radnych. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnoślaskiego nr PN.II.0911-23/37/02 z dnia 6 maja 2002 r. stwierdzono nieważność § 43 ust. 1).

2. Powstanie klubu musi zostać niezwłocznie zgłoszone Przewodniczącemu Rady, który prowadzi rejestr klubów.

3. W zgłoszeniu podaje się:

1) nazwę klubu,

2) listę członków,

3) imię i nazwisko przewodniczącego klubu.

4. W razie zmiany składu klubu lub jego rozwiązania przewodniczący klubu jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym Przewodniczącego Rady.

5. Kluby działają wyłącznie w ramach Rady.

§ 44

1. Kluby mogą ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy uchwał ich członków, podejmowanych bezwzględną większością w obecności co najmniej połowy członków klubu.

2. Kluby podlegają rozwiązaniu uchwałą Rady, gdy liczba ich członków spadnie poniżej 5.

3. Prace klubów organizują przewodniczący klubów, wybierani przez członków klubu.

§ 45

1. Kluby mogą uchwalać własne regulaminy.

2. Regulaminy klubów nie mogą być sprzeczne z obowiązującymi przepisami prawa.

3. Przewodniczący klubów są obowiązani do niezwłocznego przedkładania regulaminów klubów Przewodniczącemu Rady.

4. Postanowienie ust. 3 dotyczy także zmian regulaminów.

§ 46

1. Klubom przysługują uprawnienia do składania wniosków i projektów uchwał.

2. Kluby przedstawiają swoje stanowisko na sesji Rady wyłącznie przez swych przedstawicieli.

R o z d z i a ł 9

Pracownicy samorządowi

§ 47

Status prawny pracowników samorządowych gminy określają ustawy i przepisy szczególne wydawane na ich podstawie oraz przepisy gminne.

§ 48

1. Pracownikami samorządowymi są:

1) z wyboru Wójt,

2) z powołania Skarbnik i Sekretarz,

3) pozostali pracownicy zatrudniani na podstawie umowy o pracę.

2. Do dokonywania czynności z zakresu stosunku pracy Wójta właściwa jest Rada.

3. Rada, może w drodze uchwały, upoważnić Przewodniczącego Rady do wykonywania czynności, o jakich mowa w ust. 2, z wyłączeniem prawa do ustalania przez Przewodniczącego Rady wynagrodzenia Wójtowi.

R o z d z i a ł 10

Ogłaszanie przepisów gminnych i innych uchwał

§ 49

1. Zasady i tryb ogłaszania aktów prawa miejscowego określa ustawa z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych.

2. Jeżeli z przepisów nie wynika nic innego, miejscowo przyjętym sposobem publikowania uchwał Rady jest rozplakatowanie na tablicach ogłoszeń.

3. Postanowienia ust. 2 nie dotyczą załączników do uchwał, które wykłada się do wglądu w Urzędzie.

D Z I A Ł II

REGULAMIN RADY GMINY

R o z d z i a ł 1

Postanowienia ogólne

§ 50

Rada działa na sesjach i poprzez swoje komisje.

§ 51

1. Rada działa zgodnie z półrocznym lub rocznym planem pracy przyjętym:

1) w pierwszym roku kadencji – w ciągu miesiąca od jej rozpoczęcia,

2) w latach następnych – na ostatniej sesji w roku poprzedzającym rok objęty planem.

2. Rada może na bieżąco dokonywać zmian i uzupełnień w planie pracy.

§ 52

1. Rada w szczególności na sesjach rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji, określone w przepisach prawa.

2. Oprócz uchwał Rada może podejmować:

1) postanowienia – proceduralne oraz zawierające wytyczne do dalszych działań,

2) deklaracje – zawierające samozobowiązania się do określonego postępowania,

3) oświadczenia – zwierające stanowisko w określonej sprawie,

4) apele – zawierające formalnie niewiążące wezwania adresatów zewnętrznych do określonego postępowania, podjęcia inicjatywy czy zadania.

3. Do postanowień, deklaracji, oświadczeń i apeli nie ma zastosowania przewidziany w Regulaminie tryb zgłaszania inicjatywy uchwałodawczej i podejmowania uchwał.

R o z d z i a ł 2

Przygotowanie sesji

§ 53

1. Sesje przygotowuje Przewodniczący Rady.

2. Przygotowanie sesji obejmuje:

1) ustalenie porządku obrad,

2) ustalenie czasu i miejsca obrad,

3) zapewnienie dostarczania radnym materiałów, w tym projektów uchwał, dotyczących poszczególnych punktów projektowanego porządku obrad.

3. W razie niedotrzymania terminu 7 dni, o jakim mowa w § 23 ust. 2 Statutu, Rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek o odroczenie sesji może być ogłoszony przez radnego tylko na początku obrad.

4. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady podaje się do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.

5. Przed każdą sesją Przewodniczący Rady, po zaciągnięciu opinii Wójta, ustala listę osób zaproszonych na sesję.

R o z d z i a ł 3

0brady

§ 54

1. Sesje z wyjątkiem przypadków określonych w ust. 3 niniejszego paragrafu są jawne.

2. Jawność sesji oznacza, że podczas obrad na sali może być obecna publiczność.

3. Jeżeli przedmiotem sesji mają być sprawy objęte tajemnicą ustawową, Przewodniczący Rady postanawia o wyłączeniu jawności sesji lub jej części.

§ 55

1. Sesja w zasadzie odbywa się na jednym posiedzeniu. Na wniosek radnego lub Przewodniczącego Zarządu Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu tej sesji.

2. O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 1 Rada może postanowić w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzeby uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał.

§ 56

Sesje zwoływane są zgodnie z planem pracy, w terminach określonych przez Przewodniczącego Rady w porozumieniu z Przewodniczącym Zarządu.

§ 57

1. Rada może rozpocząć obrady tylko w obecności co najmniej połowy swego ustawowego składu.

2. Przewodniczący Rady może nie przerywać obrad, gdy liczba radnych obecnych spadnie poniżej połowy ustawowego składu. Jednakże Rada nie może wówczas podejmować uchwał.

3. Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy opuścili obrady przed ich zakończeniem, odnotowuje się w protokole.

4. Radnym, którzy bez należytego usprawiedliwienia opuścili obrady, nie przysługuje dieta.

§ 58

1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego Rady formuły: “Otwieram Sesję Rady Gminy w Lewinie Kłodzkim”.

2. Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad.

§ 59

1. Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady przedstawia Radzie pod dyskusję porządek obrad.

2. Z wynikiem o uzupełnienie lub zmianę w porządku obrad może wystąpić radny, a także Przewodniczący Zarządu.

3. Rada może wprowadzić zmiany w porządku bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

§ 60

Porządek obrad obejmuje w szczególności:

1) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji,

2) informację Przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym,

3) sprawozdanie Przewodniczącego Zarządu z prac w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady,

4) rozpatrzenie projektów uchwał, postanowień, stanowisk komisji Rady,

5) interpelacje i zapytania radnych,

6) odpowiedzi na interpelacje i zapytania zgłoszone na poprzednich sesjach,

7) wolne wnioski i informacje.

§ 61

1. Sprawozdanie, o jakim mowa w § 60 pkt 3, składa Wójt lub osoba wchodząca w skład Zarządu, wyznaczona przez Przewodniczącego Zarządu.

2. Stanowiska komisji rady przedstawiają przewodniczący komisji lub sprawozdawcy wyznaczeni przez komisję.

§ 62

1. Interpelacje i zapytania są kierowane do Zarządu i Wójta.

2. Interpelacje dotyczą spraw gminnej wspólnoty o zasadniczym charakterze.

3. Interpelacje powinny zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego, będącego ich przedmiotem oraz wynikające zeń pytania.

4. Interpelacje składa się w formie pisemnej na ręce Przewodniczącego Rady, Przewodniczący Rady niezwłocznie przekazuje interpelacje adresatowi.

5. Odpowiedź na interpelacje jest udzielana w formie pisemnej, w terminie 21 dni – na ręce Przewodniczącego Rady i radnego składającego interpelację.

6. W razie uznania odpowiedzi za niezadowalającą radny interpelujący może zwrócić się do Przewodniczącego Rady o nakazanie niezwłocznego uzupełnienia odpowiedzi.

7. Przewodniczący Rady informuje radnych o złożonych interpelacjach i udzielonych odpowiedziach na te interpelacje na najbliższej sesji Rady, w ramach odrębnego punktu porządku obrad.

§ 63

1. Zapytania składa się w celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.

2. Zapytania formułowane są pisemnie na ręce Przewodniczącego Rady lub ustnie, w trakcie sesji Rady. Jeśli bezpośrednia odpowiedź na zapytanie nie jest możliwa, pytany udziela odpowiedzi pisemnej w terminie 14 dni § 62 ust. 6 i 7, stosuje się odpowiednio.

§ 64

1. Przewodniczący Rady prowadzi obrady zgodnie z porządkiem.

2. Przewodniczący Rady udziela głosu radnym według kolejności zgłoszeń, w uzasadnionych przypadkach może także udzielić głosu poza kolejnością, w szczególności Wójtowi.

3. W trakcie obrad nie wolno zabierać głosu bez zezwolenia Przewodniczącego Rady.

4. Przewodniczący Rady może zabierać głos w każdym momencie obrad.

5. Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobie niebędącej radnym.

§ 65

1. Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.

2. Przewodniczący Rady może czynić mówcom uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywoływać ich “do rzeczy”.

3. Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący Rady przywołuje radnego “do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku, może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.

4. Postanowienia ust. 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesję i do publiczności.

5. Po uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący Rady może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, która swoim zachowaniem lub wystąpieniem zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.

§ 66

1. Przewodniczący Rady udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej, a w szczególności dotyczących:

1) stwierdzenia kworum,

2) zmiany porządku obrad,

3) ograniczenia czasu wystąpień dyskutantów,

4) zamknięcia listy mówców lub kandydatów,

5) zakończenia dyskusji i głosowania nad uchwałą,

6) zarządzenia przerwy,

7) odesłania projektu uchwały do komisji,

8) przeliczenia głosów,

9) przestrzegania regulaminu obrad.

2. Wnioski formalne Przewodniczący Rady poddaje pod dyskusję i niezwłocznie przeprowadza głosowanie.

§ 67

1. Po wyczerpaniu listy mówców Przewodniczący Rady zamyka dyskusję. W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej komisji lub Zarządowi ustosunkowania się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeśli zaistnieje konieczność – przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.

2. Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący Rady rozpoczyna procedurę głosowania.

3. Po rozpoczęciu procedury głosowania, do momentu zarządzenia głosowania, Przewodniczący Rady może udzielić radnemu głosu tylko w celu zgłoszenia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.

§ 68

1. Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący kończy sesję, wypowiadając formułę: “Zamykam sesję Rady Gminy w Lewinie Kłodzkim”.

2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.

3. Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.

§ 69

1. Rada jest związana uchwałą z chwilą jej podjęcia.

2. Uchylanie lub zmiana uchwał może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały.

§ 70

1. Pracownik Urzędu, wyznaczony przez Wójta w uzgodnieniu z Przewodniczącym Rady, sporządza z każdej sesji Rady protokół.

2. Przebieg sesji nagrywa się na taśmę magnetofonową, którą przechowuje się do czasu przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji.

§ 71

Protokół z sesji Rady powinien w szczególności zawierać:

1) numer, miejsce i datę odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia oraz właściwe numery uchwał,

2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

3) nazwiska i imiona nieobecnych członków Rady z ewentualnym podaniem przyczyn nieobecności,

4) porządek obrad,

5) przebieg obrad, a w szczególności treść zgłoszonych wniosków,

6) wystąpienia w trakcie obrad radnych lub osób, wymienionych w § 24 Statutu, w tym przypadku mówca używa sformułowania “do protokołu”,

7) teksty zgłoszonych pisemnych wystąpień,

8) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby radnych obecnych w momencie głosowania oraz liczby głosów “za”, “przeciw”, “wstrzymujących się”, ilości radnych niebiorących udziału w głosowaniu,

9) podpis Przewodniczącego Rady i osoby sporządzającej protokół.

§ 72

1. Radni nie później niż na najbliższej sesji mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokołu. O ich uwzględnieniu rozstrzyga Przewodniczący Rady po wysłuchaniu protokolanta i przesłuchaniu taśmy magnetofonowej z nagraniem przebiegu sesji.

2. Jeżeli wniosek wskazany w ust. 1 nie będzie uwzględniony, wnioskodawca może wnieść sprzeciw do Rady.

3. Rada może przyjąć protokół z poprzedniej sesji po rozpatrzeniu sprzeciwu, o jakim mowa w ust. 2.

4. Sprzeciw, o jakim mowa w ust. 2 niniejszego paragrafu, powinien być dokładnie sprecyzowany co do zapisu protokołu w przedmiocie sprawy.

§ 73

1. Protokoły numeruje się kolejnymi cyframi rzymskimi odpowiadającymi numerowi sesji danej kadencji i oznaczeniem roku kalendarzowego.

2. Wnioski Rady z sesji Przewodniczący Rady dostarcza adresatowi.

3. Adresat, uwzględniając terminy Kodeksu postępowania administracyjnego, informuje Przewodniczącego Rady o sposobie ich realizacji.

4. Protokoły z sesji wykłada się do publicznego wglądu w siedzibie Urzędu oraz na następnej sesji.

5. Postanowienie ust. 4 nie dotyczy tych sesji, które odbyły się z wyłączeniem jawności.

R o z d z i a ł 4

Uchwały

§ 74

Inicjatywę uchwałodawczą posiada każdy z radnych oraz Wójt i Zarząd Gminy, chyba że przepisy prawa stanowią inaczej.

§ 75

1. Projekt uchwały powinien określać w szczególności:

1) tytuł uchwały,

2) podstawę prawną,

3) postanowienie merytoryczne,

4) w razie potrzeby określenie źródła sfinansowania realizacji uchwały,

5) określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały,

6) ustalenie terminu wejścia w życie uchwały (z dniem podjęcia, ogłoszenia uchwały lub w określonym terminie).

2. Projekt uchwały powinien być przedłożony z uzasadnianiem, w którym należy wskazać potrzebę podjęcia uchwały.

3. Projekty uchwał są opiniowane co do zgodności uchwały z prawem przez radcę prawnego Urzędu albo innego prawnika.

4. Projekty uchwał powinny być redagowane w sposób zwięzły, syntetyczny, przy użyciu wyrażeń w ich podstawowym znaczeniu. Należy unikać posługiwania się wyrażeniami specjalistycznymi, zapożyczonymi z języków obcych i neologizmami.

§ 76

1. Uchwała powinna zawierać, co najmniej:

1) numer, datę i tytuł,

2) podstawę prawną,

3) dokładną merytoryczną treść,

4) określenie organu, któremu powierza się jej wykonanie,

5) termin wejścia w życie w życie i ewentualnie czas jej obowiązywania.

2. Uchwały podpisuje Przewodniczący Rady.

3. Uchwały numeruje się, uwzględniając numer sesji (cyframi rzymskimi), kolejny numer uchwały (cyframi arabskimi) i rok podjęcia uchwały.

R o z d z i a ł 5

Tryb głosowania

§ 77

1. W głosowaniu mogą brać udział wyłącznie radni, z zastrzeżeniem art. 25a ustawy.

2. Głosowanie może odbyć się w sposób jawny, imienny i tajny.

§ 78

1. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.

2. Głosowanie jawne zarządza i przeprowadza Przewodniczący Rady, przelicza oddane głosy “za” i “przeciw” oraz “wstrzymujące się”, sumując je i porównując z ilością radnych obecnych, w trakcie głosowania, nakazuje odnotowanie wyników głosowania w protokole sesji.

3. Do przeliczania głosów Przewodniczący Rady może wyznaczyć radnych.

4. Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący Rady.

§ 79

1. Głosowanie imienne przeprowadza się na wniosek radnego lub Wójta, przyjęty w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, § 67 ust. 3 niniejszego Statutu stosuje się odpowiednio.

2. Wniosek, o jakim mowa w ust. 1, może być zgłoszony najpóźniej według § 67 ust. 3 niniejszego Statutu.

3. Głosowanie imienne przeprowadza wybrana z grona Rady Komisja Skrutacyjna. Przepisy § 79 ust. 5 odpowiednio.

4. Komisja Skrutacyjna, przed przystąpieniem do głosowania, objaśnia sposób głosowania imiennego.

5. Głosowanie imienne odbywa się przez użycie kart do głosowania podpisanych imieniem i nazwiskiem radnego. Lista osób głosujących “za”, “przeciw”, oraz wstrzymujących się” jest załącznikiem do protokołu sesji z zaznaczeniem, do którego punktu obrad odnosi się.

§ 80

1. Głosowanie tajne stosuje się w przypadkach określonych ustawowo.

2. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą ponumerowanych kart ostemplowanych pieczęcią Rady. Głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady Komisja Skrutacyjna z wybranym spośród siebie przewodniczącym komisji, ustalając sposób głosowania.

3. Komisja Skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je, wyczytując kolejno radnych z listy obecności.

4. Kart do głosowania powinno być tyle ilu radnych obecnych na sesji.

5. Po przeliczeniu głosów Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wynik głosowania.

6. Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu obrad sesji.

§ 81

1. Przewodniczący Rady przed poddaniem wniosku pod głosowanie dąży do sprecyzowania treści wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy, ogłaszając Radzie treść wniosku.

2. W pierwszej kolejności Przewodniczący Rady poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami. Ewentualny spór co do tego, który wniosek jest najdalej idący, rozstrzyga Przewodniczący Rady.

3. W przypadku głosowania w sprawie wyboru osób Przewodniczący Rady przed zamknięciem listy kandydatów pyta każdego z nich, czy zgadza się kandydować, i dopiero po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów i zarządza wybory.

4. Przepis ust. 3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.

§ 82

1. Jeżeli oprócz wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały w danej sprawie zostaje zgłoszony wniosek o odrzucenie tego wniosku (wniosków), Rada głosuje w pierwszej kolejności nad wnioskiem o odrzucenie tego wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały.

2. Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów projektu uchwały następuje według ich kolejności, z tym że można w pierwszej kolejności poddać pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.

3. W przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu uchwały, poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie.

4. W przypadku zgłaszania do tego samego fragmentu projektu uchwały kilku poprawek stosuje się zasadę określoną w § 81 ust. 2.

5. Przewodniczący Rady może zarządzić głosowanie łączne nad grupą poprawek do projektu.

6. W ostatniej kolejności zarządza się głosowanie nad podjęciem uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do projektu uchwały.

7. Przewodniczący Rady może odroczyć głosowanie, o jakim mowa w ust. 6, na czas potrzeby stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzi sprzeczność pomiędzy poszczególnymi postanowieniami uchwały oraz niezgodność z prawem.

8. Postanowienia ust. 1–7 stosuje się odpowiednio w przypadku głosowania nad zmianą uchwały.

§ 83

1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała większą liczbę głosów “za” niż “przeciw”, głosów wstrzymujących się i nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup “za” czy “przeciw”.

2. Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z wielu możliwości, przechodzi wniosek lub kandydatura, na którą oddano liczbę głosów, większą od liczby głosów oddanych na każdy pozostały.

§ 84

1. Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, które uzyskały co najmniej jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się.

2. Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu Rady oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała liczbę całkowitą ważnych głosów oddanych za wnioskiem przewyższającą połowę ustawowego składu Rady, a zarazem tej połowie najbliższą.

3. Głosowanie 3/5 głosów ustawowego składu Rady oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała liczbę całkowitą ważnych głosów oddanych za wnioskiem lub kandydaturą przewyższającą 3/5 ustawowego składu Rady, a zarazem tej liczbie najbliższa.

4. Bezwzględna większość głosów przy parzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą zostało oddanych 50% plus 1 ważnie oddanych głosów.

5. Bezwzględna większość głosów przy nieparzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą została oddana liczba głosów o 1 większa od liczby pozostałych ważnie oddanych głosów.

R o z d z i a ł 6

Komisje Rady Gminy

§ 85

1. Do zadań Komisji Ekonomicznej należy w szczególności:

1) dokonywanie okresowych analiz i ocen wykonania budżetu,

2) rozpatrywanie i opiniowanie wniosków i projektów uchwał w zakresie gospodarki finansowej gminy,

3) środków budżetowych, pozabudżetowych, mienia komunalnego i innych spraw majątkowych i programów gospodarczych,

4) podatków i opłat lokalnych,

5) utrzymanie i rozbudowa infrastruktury komunalnej gminy.

2. Do zadań Komisji ds. Wsi i Mieszkańców należy w szczególności:

1) opiniowanie zadań w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego,

2) współdziałanie z instytucjami i jednostkami działającymi na rzecz rolnictwa,

3) opiniowanie spraw gospodarki rolnej i leśnej oraz ochrony środowiska,

4) opiniowanie spraw z zakresu kultury, oświaty, sportu, turystyki i promocji gminy,

5) podejmowanie inicjatyw w celu poprawy warunków zdrowotnych społeczeństwa na terenie gminy,

6) wspieranie zadań w zakresie opieki społecznej.

§ 86

1. Komisje stałe działają zgodnie z planem pracy przedłożonym i przyjętym przez Radę zgodnie z § 51 Statutu.

2. Przewodniczący Rady, koordynując prace komisji może zwołać ich posiedzenia.

§ 87

Komisje Rady mogą odbywać wspólne posiedzenia, zwoływane w zależności od potrzeb przez Przewodniczącego Rady, który wyznacza przewodniczącego posiedzenia.

§ 88

1. Pracami komisji stałych kierują przewodniczący komisji wybierani przez Radę.

2. Radny może być przewodniczącym tylko jednej komisji stałej.

§ 89

1. Przewodniczący komisji stałych co najmniej raz do roku przedstawiają na sesji Rady sprawozdania z działalności komisji.

2. Przewodniczący komisji doraźnych składają sprawozdania po zakończeniu działalności komisji.

D Z I A Ł III

REGULAMIN KOMISJI REWIZYJNEJ

R o z d z i a ł 1

Postanowienia ogólne

§ 90

Komisja powołana jest do prac o charakterze:

1) absolutoryjnym – w postaci pozytywnego wniosku o udzielenie Zarządowi absolutorium,

2) represyjnym – wnioski o odwołanie Zarządu w całości lub poszczególnych jego członków,

3) opiniującym – wszystkie zagadnienia objęte programem działania,

4) zleceniowym – wnioski stanowiące zalecenia pokontrolne.

§ 91

Komisja działa w oparciu o następujące kryteria:

1) legalności – zgodności działania kontrolowanych z przepisami prawa, uchwałami Rady i Zarządu,

2) gospodarności – uzyskiwania przez kontrolowanych wyników na możliwie najlepszym ekonomicznie poziomie, prowadzącego celową, oszczędną gospodarkę,

3) rzetelności – czyli sumiennego i uczciwego wykonywania obowiązków,

4) celowości – polegającej na ocenie operacji gospodarczych w aspekcie zgodności z interesami Gminy.

§ 92

Komisja podejmuje kontrole zgodnie z planem pracy zatwierdzonym przez Radę oraz wyłącznie na zlecenie Rady lub Przewodniczącego Rady.

R o z d z i a ł 2

Tryb pracy komisji

§ 93

Komisja Rewizyjna przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do dnia 30 listopada każdego roku. Plan musi zawierać co najmniej terminy odbywania posiedzeń oraz terminy i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli.

§ 94

1. Rada zatwierdza uchwalony najpóźniej do 30 grudnia każdego roku przez Komisję Rewizyjną projekt rocznego planu kontroli, uwzględniając terminy poszczególnych kontroli, wraz z preliminarzem wydatków na przeprowadzenie kontroli.

2. Rada lub Przewodniczący Rady może zlecić Komisji przeprowadzenie kontroli o charakterze doraźnym.

3. Rada, zlecając Komisji przeprowadzenie kontroli, określa szczegółowo zakres i przedmiot kontroli oraz termin jej przeprowadzenia.

4. Rada w formie uchwały może nakazać Komisji:

1) rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiot kontroli,

2) niepodejmowanie kontroli,

3) przerwanie kontroli,

4) przeprowadzenie kontroli kompleksowej nieobjętej zatwierdzonym planem pracy komisji lub innej kontroli.

§ 95

Podstawową formą działania komisji są posiedzenia i kontrole.

§ 96

Komisja przeprowadza następujące rodzaje kontroli:

1) kompleksowe – obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu,

2) problemowe – obejmujące wybrane zagadnienia z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące fragment działalności,

3) sprawdzające – podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku działania kontrolowanego podmiotu.

§ 97

1. Posiedzenia Komisji zwoływane są przez Przewodniczącego Komisji zgodnie z planem lub na wniosek Przewodniczącego Rady.

2. Zwołanie posiedzenia Komisji powinno być połączone z podaniem przedmiotu posiedzenia.

3. Komisja może postanowić o odbyciu posiedzenia zamkniętego.

4. Posiedzenie jest prawomocne, gdy uczestniczy w nim co najmniej połowa ogólnego składu Komisji.

5. Uchwały (rozstrzygnięcia) podejmowane przez Komisji zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków Komisji.

6. Posiedzenia Komisji są protokołowanie, a protokoły numerowane. Protokół podpisuje Przew. Komisji i protokolant.

§ 98

Przewodniczący Komisji zawiadamia Wójta i kierownika jednostki organizacyjnej lub Sołtysa o zamiarze przeprowadzenia kontroli co najmniej na 7 dni przed terminem kontroli.

§ 99

1. Kontrole przeprowadzane są na pisemne zlecenie Przewodniczącego Rady na podstawie § 93 ust. 2 i 3 niniejszego Regulaminu. Zlecenie, o którym mowa wyżej, powinno określać czas rozpoczęcia i zakończenia jej, w tym ilość posiedzeń Komisji lub zespołu kontrolnego.

2. Przewodniczący Rady na pisemny i uzasadniony wniosek Przewodniczącego Komisji może zwiększyć lub zmniejszyć ilość posiedzeń.

§ 100

1. Kontrolę przeprowadza wyłoniony z członków Komisji zespół kontrolny liczący minimum dwie osoby i nie więcej niż 5 osób.

2. Poza członkami Komisji Rewizyjnej do składu zespołu kontrolującego mogą być powołani wyłącznie przez Radę na umotywowany wniosek Komisji Rewizyjnej:

1) przedstawiciele Rady, będący członkami komisji właściwej ze względu na przedmiot kontroli,

2) specjaliści (biegli) z dziedziny odpowiadającej przedmiotowi kontroli.

3. Zespół kontrolny działa na podstawie imiennego upoważnienia wystawionego przez Przewodniczącego Rady.

4. W upoważnieniu winny być wyszczególnione: skład zespołu oraz termin, przedmiot i zakres przeprowadzanej kontroli.

§ 101

Osobom wymienionym w § 99 ust. 2 pkt 1 przysługuje dieta jak członkom Komisji Rewizyjnej.

§ 102

1. Członkowie Komisji i Zespołu Kontrolnego podlegają wyłączeniu w działaniach Komisji lub zespołu w sprawach, których może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.

2. W sprawie wyłączenia poszczególnych członków decyduje pisemnie Przewodniczący Komisji.

3. O wyłączeniu Przewodniczącego Komisji decyduje Rada, powierzając na ten czas przewodniczenie jednemu z członków Komisji.

4. Wyłączony członek Komisji może odwołać się na piśmie od decyzji o wyłączeniu do Rady, w terminie 7 dni od daty powzięcia wiadomości o treści tej decyzji.

5. W sprawach nieuregulowanych w Regulaminie stosuje się odpowiednio art. 24 Kodeksu postępowania administracyjnego.

§ 103

Zespół kontrolny (komisja) uprawniony jest do:

1) wstępu do pomieszczeń oraz innych obiektów jednostki kontrolowanej,

2) wglądu do akt i dokumentów znajdujących się w kontrolowanej jednostce, związanych z jej działalnością, z wyjątkiem akt personalnych i dokumentów objętych tajemnicą państwową,

3) zabezpieczenia dokumentów oraz innych dowodów,

4) żądania od pracowników kontrolowanej jednostki ustnych i pisemnych wyjaśnień w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli ,

5) przyjmowania oświadczeń od pracowników kontrolowanej jednostki.

§ 104

1. Kierownik jednostki kontrolowanej jest zobowiązany do zapewnienia kontrolującym odpowiednich warunków niezbędnych do sprawnego przeprowadzenia kontroli.

2. Podczas dokonywania czynności kontrolnych zespół kontrolny jest zobowiązany do przestrzegania:

1) przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy obowiązujących na terenie kontrolowanej jednostki,

2) przepisów o postępowaniu z wiadomościami zawierającymi tajemnice ustawowe.

3. Działalność zespołu kontrolnego (komisji) nie może naruszać obowiązującego w jednostce kontrolowanej porządku pracy, w tym kompetencji organów sprawujących kontrolę służbową.

4. Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.

§ 105

Zadaniem zespołu kontrolnego (komisji) jest:

1) rzetelne i obiektywne ustalenie stanu faktycznego,

2) ustalenie nieprawidłowości i uchybień oraz skutków i przyczyn ich powstania, jak również osób odpowiedzialnych za ich powstanie,

3) wskazanie przykładów dobrej i sumiennej pracy.

§ 106

1. Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli w terminie 7 dni od daty jej zakończenia protokół pokontrolny, który podpisuje kierownik jednostki organizacyjnej lub Sołtys oraz członkowie zespołu.

2. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu (Sołtysa) lub części kontrolujących osoby te są zobowiązane do złożenia w terminie 5 dni od daty odmowy pisemnego wyjaśnienia jej przyczyny na ręce Przewodniczącego Komisji.

3. W protokole ujmuje się fakty służące do oceny jednostki kontrolowanej, uchybienia i nieprawidłowości, ich przyczyny i skutki, osoby odpowiedzialne, jak również osiągnięcia i przykłady dobrej pracy.

3a. Protokół powinien ponadto zawierać:

1) nazwę jednostki kontrolowanej oraz dane osobowe kierownika,

2) imiona i nazwiska osób kontrolujących,

3) określenie zakresu przedmiotu kontroli,

4) czas trwania kontroli,

5) wykaz załączników.

4. W protokole umieszcza się adnotację o zapoznaniu z protokołem Sołtysa lub kierownika jednostki kontrolowanej, zaopatrzoną ich podpisem.

5. Kierownik jednostki kontrolowanej lub Sołtys ma prawo zgłaszania do protokołu uwag, co do treści protokołu oraz przebiegu kontroli.

6. Protokół sporządza się w jednobrzmiących egzemplarzach dla:

1) Komisji Rewizyjnej,

2) Przewodniczącego Rady,

3) Zarządu,

4) kierownika jednostki kontrolowanej.

7. Wraz z protokołem sporządza się sprawozdanie z przeprowadzonej kontroli oraz projekt wytycznych dla podmiotu kontrolowanego.

§ 107

1. Komisja Rewizyjna, najpóźniej na posiedzeniu po przeprowadzonej kontroli, zapoznaje się ze sprawozdaniem przew. zespołu kontrolującego z przeprowadzonej kontroli.

2. Protokoły oraz sprawozdanie z przeprowadzonej kontroli przedkładane są Radzie w przeciągu 14 dni od zakończenia kontroli.

3. Wyniki swoich działań Komisja przedstawia niezwłocznie Radzie w formie sprawozdania.

4. Sprawozdanie powinno zawierać:

1) zwięzły opis wyników kontroli ze wskazówkami źródeł i przyczyn ujawnionych nieprawidłowości oraz osób odpowiedzialnych za ich powstanie,

2) wnioski zmierzające do usunięcia nieprawidłowości,

3) jeśli zachodzi konieczność, wnioski o podjecie odpowiednich kroków w stosunku do osób winnych powstałych nieprawidłowości.

5. Komisja przedkłada Radzie również projekt wytycznych dla podmiotu kontrolowanego.

§ 108

W razie gdy na dowolnym etapie procedury kontrolnej zaistnieje pośród członków zespołu kontrolującego albo Komisji Rewizyjnej podejrzenie o popełnieniu przestępstwa, Przewodniczący Komisji niezwłocznie powiadamia odpowiednie organy oraz Przewodniczącego Rady.

§ 109

1. Komisja Rewizyjna składa Radzie, w terminie do 31 stycznia każdego roku, roczne sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim.

2. Sprawozdanie powinno zawierać, w szczególności:

1) liczbę, przedmiot, miejsce, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli,

2) wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli,

3) wykaz uchwał podjętych przez Komisję,

4) wykaz analiz kontroli dokonanych przez inne podmioty,

5) ocenę wykonania zaleceń pokontrolnych.

R o z d z i a ł 3

Ocena Zarządu przed udzieleniem absolutorium

§ 110

1. Na ocenę pracy Zarządu w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium składa się wykonanie budżetu gminy za dany rok budżetowy. Ocena ta powinna uwzględniać kryteria: legalności, rzetelności, celowości i gospodarności oraz odnosić się do przestrzegania dyscypliny finansów publicznych.

2. Komisja, oceniając wykonanie budżetu, bada w szczególności:

1) wykonanie planu dochodów i wydatków budżetowych, wynikających z podjętych uchwał organów gminy i zwiększenia dotacji,

2) czy miało miejsce przekroczenie planowanych wydatków,

3) stanu zobowiązań wykazanych w sprawozdaniu,

4) sprawy dotacji udzielonych z budżetu, w tym dotacji przedmiotowych dla zakładu budżetowego, ponadto wskazanie podmiotów, którym dotacja została przyznana, cele i zadania, które były w tej formie finansowane,

5) działania podejmowane przez Zarząd w kierunku uzdrowienia gospodarki finansowej gminy, jednostek organizacyjnych, o ile takie potrzeby wystąpiły.

§ 111

1. Sprawozdanie z wykonania budżetu Zarząd przedkłada Komisji Rewizyjnej do zaopiniowania najpóźniej do dnia 31 marca roku następującego po roku budżetowym, którego dotyczy sprawozdanie Zarządu.

2. Komisja Rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu i przedkłada sprawozdanie Zarządu z wykonania budżetu wraz z własną uchwałą do dnia 10 kwietnia roku po upływie roku budżetowego, którego dotyczy sprawozdanie Zarządu, i występuje do Rady z wnioskiem o udzielenie lub o nieudzielenie absolutorium Zarządowi z tego tytułu.

§ 112

Komisja Rewizyjna występuje do Regionalnej Izby Obrachunkowej o zaopiniowanie wniosku, o którym mowa w § 108 ust. 2.

D Z I A Ł IV

REGULAMIN ZARZĄDU

R o z d z i a ł 1

Postanowienia ogólne

§ 113

Regulamin Zarządu określa organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Zarządu, w tym wykonywania uchwał Rady oraz podejmowania uchwał i decyzji przez Zarząd.

§ 114

1. Zarząd jako organ wykonawczy gminy działa z zachowaniem zasady kolegialności.

2. Ograniczenia kolegialności w działaniach Zarządu dopuszczalnego są jedynie w przypadkach określonych w ustawach.

R o z d z i a ł 2

Organizacja wewnętrzna Zarządu

§ 115

1. Do zadań Wójta jako Przewodniczącego Zarządu należy:

1) organizowanie pracy Zarządu,

2) przewodniczenie pracy Zarządu,

3) reprezentowanie Zarządu na zewnątrz.

2. Organizowanie pracy Zarządu obejmuje:

1) opracowanie projektu porządku obrad posiedzenia,

2) określanie czasu i miejsca posiedzeń Zarządu,

3) dostarczanie członkom Zarządu materiałów dotyczących porządku obrad,

4) zapraszanie na posiedzenia osób wymienionych w § 31.

3. Przewodniczenie obradom obejmuje:

1) referowanie spraw objętych porządkiem obrad lub wyznaczenie innych osób do zreferowania,

2) otwieranie i zamykanie dyskusji nad poszczególnymi punktami porządku obrad,

3) udzielanie głosu uczestnikom w dyskusji,

4) przeprowadzanie głosowań.

4. Reprezentowanie Zarządu na zewnątrz obejmuje:

1) przygotowywanie i składanie sprawozdań z działalności Zarządu,

2) przyjmowanie uwag i wniosków dotyczących działalności Zarządu,

3) reprezentowanie Zarządu w postępowaniach sądowych i administracyjnych, o ile z przepisów prawa lub uchwał Rady albo Zarządu nie wynika nic innego.

§ 116

Do obowiązków Zastępcy Wójta należy podejmowanie czynności określonych w § 115 niniejszego Statutu, w przypadki braku możliwości działania Wójta.

§ 117

1. Wójt określa szczegółowy zakres zadań swojego Zastępcy i pozostałych członków Zarządu, z uwzględnieniem Regulaminu organizacyjnego Urzędu.

2. Czynności określone w ust. 1 zatwierdza Zarząd w formie uchwały.

§ 118

Do obowiązków osób wchodzących w skład Zarządu należy:

1) udział w posiedzeniach Zarządu,

2) realizacja zadań wynikających z uchwał Zarządu,

3) składanie oświadczeń woli w imieniu gminy na podstawie imiennych upoważnień, wynikających z uchwał Zarządu,

4) przygotowywanie materiałów na posiedzenia Zarządu, stosownie do zakresu zadań,

5) realizacja zadań powierzonych przez Zarząd.

R o z d z i a ł 3

Tryb pracy Zarządu

§ 119

1. Zarząd obraduje i podejmuje rozstrzygnięcia na posiedzeniach zwoływanych w miarę potrzeb, w zasadzie nie rzadziej niż raz w miesiącu.

2. W sprawach niecierpiących zwłoki Wójt podejmuje czynności należące do kompetencji Zarządu.

3. Postanowienie ust. 2 nie dotyczy stanowienia przepisów gminnych w formie zarządzeń porządkowych.

4. Czynności podjęte w trybie ust. 2 wymagają zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu Zarządu.

§ 120

1. Wójt oraz osoby wchodzące w skład Zarządu mogą zostać indywidualnie zobowiązani uchwałą Zarządu do podejmowania w imieniu Zarządu określonych czynności leżących w zakresie prawem określonych zadań Zarządu, z wyłączeniem czynności polegających na podejmowaniu rozstrzygnięć.

2. Osoby, o których mowa w ust. 1, przedkładają Zarządowi sprawozdania z wykonywanych czynności na najbliższym posiedzeniu Zarządu.

R o z d z i a ł 4

Posiedzenia Zarządu

§ 121

1. O posiedzeniu Zarządu należy zawiadomić skutecznie jego członków z 3-dniowym wyprzedzeniem.

2. W sytuacjach wyjątkowych Wójt zwołuje posiedzenie bez zastosowania 3-dniowego terminu.

§ 122

Do udziału w posiedzeniach Zarządu mogą zostać zobowiązani:

1) radca prawny Urzędu Gminy,

2) inni pracownicy Urzędu Gminy właściwi ze względu na przedmiot obrad,

3) kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych właściwi ze względu na przedmiot obrad.

§ 123

1. Z posiedzeń Zarządu sporządzane są protokoły.

2. W protokołach z posiedzeń Zarządu podaje się imiona i nazwiska osób wchodzących w skład Zarządu uczestniczących w posiedzeniu, a gdy w posiedzeniu uczestniczyły inne osoby, w protokole podaje się także ich imiona i nazwiska oraz wskazuje, w jakim charakterze osoby te uczestniczyły w posiedzeniu Zarządu.

3. Protokół z posiedzenia Zarządu powinien w szczególności zawierać wnioski formalne, wykaz podjętych uchwał oraz wyniki głosowania nad podejmowanymi przez Zarząd rozstrzygnięciami.

4. Protokoły z posiedzeń Zarządu podpisują wszystkie osoby ze składu Zarządu oraz osoba, która go sporządziła.

5. Protokoły Zarządu numeruje się cyframi arabskimi, łamiąc przez rok, zaczynając od początku kadencji Rady.

R o z d z i a ł 5

Rozstrzyganie

§ 124

1. Zarząd podejmuje rozstrzygnięcia w formie uchwał.

2. Zarząd rozstrzyga w formie uchwał wszystkie sprawy należące do jego kompetencji, wynikające z ustaw oraz przepisów prawnych wydawanych na podstawie i w granicach upoważnień ustawowych.

3. Uchwały podpisują osoby biorące udział w ich podejmowaniu.

4. Uchwały Zarządu numeruje się cyframi arabskimi, określając kolejne posiedzenie, numer uchwały i rok, zaczynając od początku kadencji Rady.

5. W przypadkach przewidzianych przepisami prawa Zarząd podejmuje decyzje i postanowienia.

R o z d z i a ł 6

Zasady wykonywania uchwał Rady

§ 125

1. O sposobie wykonywania uchwał Rady rozstrzyga Zarząd, o ile Rada sama nie określiła zasad wykonania swej uchwały.

2. Określenie przez Zarząd sposobu wykonywania uchwały Rady obejmuje w szczególności:

1) ustalenie terminu wykonania uchwały,

2) określenie środków niezbędnych do wykonania uchwały,

3) wykaz osób lub instytucji odpowiedzialnych za realizację uchwały.

3. Zarząd przedkłada Radzie raz na kwartał sprawozdanie z realizacji uchwał określonych w ust. 1 i 2 z wyłączeniem uchwały budżetowej.

D Z I A Ł V

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 126

1. Do końca kadencji organów gminy, w czasie którego uchwała weszła w życie, obowiązują przepisy określone w § 25 i § 27 w niniejszym Statucie.

2. Przepisy określone w niniejszym Statucie § 251 i § 271 mają zastosowanie do kadencji następujących po kadencji, w czasie której uchwała weszła w życie.

§ 127

Tracą moc uchwały Rady Gminy:

1) uchwała nr XXVII/153/96 z dnia 17 stycznia 1996 roku w sprawie zmian uchwały nr XIII/81/95 Rady Gminy Lewin Kłodzki z dnia 2 kwietnia 1995 r. w sprawie zmiany uchwały nr XXII/166/93 Rady Gminy Lewin Kłodzki z dnia 24 listopada 1993 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Lewin Kłodzki,

2) uchwała nr XXXIII/185/96 z dnia 30 kwietnia 1996 roku w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Lewin Kłodzki w zakresie § 1,

3) uchwała nr XXXIV/186/96 z dnia 12 czerwca 1996 roku w sprawie uchwalenia zmian do Statutu Gminy Lewin Kłodzki,

4) uchwała nr XLII/239/97 z dnia 26 marca 1997 roku w sprawie uchwalenia zmian do Statutu Gminy Lewin Kłodzki,

5) uchwała nr XLII/240/97 z dnia 26 marca 1997 roku w sprawie ustalenia regulaminów organizacyjnych,

6) uchwała nr XXXLVI/260/97 z dnia 25 czerwca 1997 roku w sprawie wprowadzenia zmian do Statutu Gminy Lewin Kłodzki.

§ 128

Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego i wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia.

PRZEWODNICZĄCY

RADY GMINY

GRZEGORZ ŻYŁA

Załącznik nr 1 do Statutu Gminy Lewin Kłodzki (poz. 1534)

 

Załącznik nr 2 do Statutu Gminy Lewin Kłodzki (poz. 1534)