1509 UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ GMINY GRYFÓW ŚLĄSKI z dnia 21 marca 2002 r. w sprawie utrzymania czystości i porządku w gminie i mieście Gryfów Śląski Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 3, art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1; 41 ust. 1 i 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 3 i 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminie (Dz. U. Nr 132, poz. 622 z 1996 r. z późn. zm.) Rada Miejska Gminy Gryfów Śląski uchwala, co następuje: |
Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o:
1) właścicielach nieruchomości – rozumie się przez to także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub w użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością;
2) odpadach komunalnych – rozumie się przez to odpady komunalne w rozumieniu przepisów o odpadach;
3) nieczystościach ciekłych – rozumie się przez to ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych;
4) stacjach zlewnych – rozumie się przez to instalacje i urządzenia zlokalizowane przy kolektorach sieci kanalizacyjnej lub przy oczyszczalniach ścieków służące do przyjmowania nieczystości ciekłych dowożonych pojazdami asenizacyjnymi z miejsc gromadzenia;
5) zbiornikach bezodpływowych – rozumie się przez to instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstawania.
R o z d z i a ł I
WYMAGANIA W ZAKRESIE UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE NIERUCHOMOŚCI
§ 1
Na terenie nieruchomości musi być zachowany ład i porządek.
§ 2
Grunty niezabudowane, niezagospodarowane w inny sposób winny być utrzymane jako trawniki lub grunty przeznaczone na cele sadów lub upraw ogrodowych.
§ 3
W razie zagospodarowania gruntów na uprawy ogrodowe zaawansowanie prac powinno być adekwatne do pory roku.
§ 4
Trawniki na wszystkich posesjach powinny być przystrzyżone lub w inny sposób utrzymane w należytym estetycznym stanie.
§ 5
Każdy właściciel nieruchomości położonej na terenie miasta i gminy obowiązany jest do:
1) wyposażenia swojej nieruchomości w urządzenia służące do gromadzenia odpadów komunalnych oraz ich utrzymanie w odpowiednim stanie technicznym, sanitarnym. Usuwanie ich w sposób należyty – poprzez przekazywanie ich wyspecjalizowanemu podmiotowi,
2) podłączenia nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacji sanitarnej, jeżeli jest włączona do oczyszczalni ścieków, a w przypadku braku takiej możliwości, wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych (ich usuwanie dokonywać w należyty sposób poprzez zlecenie wyspecjalizowanemu podmiotowi) lub w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, spełniające wymagania określone w odpowiednich przepisach,
3) okazania na żądanie odpowiednich służb powołanych przez Burmistrza G. i M. stosownych dokumentów o usunięciu odpadów (nieczystości) w sposób zgodny z prawem. W przypadku nieudokumentowania przez właściciela nieruchomości zbierania i pozbywania się odpadów bądź nieczystości obowiązek przejmuje gmina w trybie wykonania zastępczego (w rozumieniu ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji z 1966 r.). Usługę odbioru odpadów i nieczystości płynnych może wykonywać tylko upoważniona firma (czyli zakład będący gminną jednostką organizacyjną albo przedsiębiorca posiadający zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie zbierania, transportu, odzysku lub unieszkodliwiania odpadów komunalnych bądź w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych),
4) oczyszczania ze śniegu i lodu oraz usuwania błota i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości (przy czym za chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącej dla ruchu pieszego, położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości). Właściciel nieruchomości nie jest obowiązany do uprzątnięcia chodnika, na którym jest dopuszczony płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych,
5) gromadzenia powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych w urządzeniach, o których mowa w pkt 1 i 2,
6) usuwania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych poprzez przekazanie wyspecjalizowanemu podmiotowi,
7) likwidacji dzikich wysypisk śmieci powstałych w obrębie nieruchomości, w przypadku gdy sprawca tworzenia ich jest nie znany,
8) przeprowadzania akcji deratyzacji w okresie wiosny i jesieni,
9) utrzymywania w należytym stanie technicznym i estetycznym – ogrodzenia nieruchomości oraz innych obiektów małej architektury, jak chodniki, mury oporowe itp. w granicach nieruchomości.
§ 6
Zabrania się na terenie posesji składowania odpadów, przedmiotów zużytych, np. mebli, złomu i innych przedmiotów wielkogabarytowych, materiały takie mogą być gromadzone tylko w celu ich wywiezienia, nie dłużej jednak, niż 7 dni. Na żądanie odpowiednich służb sposób postępowania z tymi odpadami należy udokumentować.
§ 7
Na terenach zieleni miejskiej, w miejscach takich jak: parki, zieleńce, skwery, tereny zabaw i rekreacji, zabrania się:
1) wyrzucania odpadów poza przewidziane do tego pojemniki,
2) palenia ognisk poza miejscami do tego wyznaczonymi przez zarządcę,
3) pozostawania pojazdów mechanicznych lub ich parkowania,
4) suszenia prania.
§ 8
1. Na terenach takich jak: drogi, ulice, place, parki, chodniki, przejścia zabrania się:
a) wyrzucania odpadów poza przewidziane do tego pojemniki,
b) mycia i sprzątania samochodów,
c) prowadzenia napraw i remontów pojazdów mogących spowodować zanieczyszczenia olejami lub smarami.
2. Na wniosek zarządców nieruchomości komunalnych lub będących we władaniu innych podmiotów możliwe jest wyznaczenie miejsc, w których mycie i sprzątanie samochodów jest dopuszczalne po uprzednim uzyskaniu pozytywnej opinii Terenowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej.
R o z d z i a ł II
RODZAJ URZĄDZEŃ PRZEZNACZONYCH
DO GROMADZENIA ODPADÓW KOMUNALNYCH
NA TERENIE NIERUCHOMOŚCI I DROGACH PUBLICZNYCH ORAZ ZASADY ICH ROZMIESZCZENIA
§ 9
1. W obrębie nieruchomości winno zostać wyznaczone utwardzone miejsce do ustawienia pojemników o pojemności 0,11 m3 na odpady komunalne. Dopuszcza się stosowanie pojemników lub kontenerów przystosowanych do gromadzenia odpadów komunalnych o innej pojemności po wcześniejszym dopuszcza uzgodnieniu ze świadczącym usługę usuwania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych. Składowanie odpadów organicznych może odbywać się w przystosowanych do tego celu urządzeniach – kompostowniach usytuowanych w ogródkach przydomowych.
2. Lokalizacja miejsca z pojemnikami na nieczystości stałe powinna spełniać następujące warunki:
a) odległość od drogi dojazdowej nie większa niż 10 m,
b) w zabudowie wielorodzinnej nie mniejsza niż 10 m od okien i drzwi do budynków z pomieszczeniami przeznaczonymi na pobyt ludzi oraz co najmniej 3 m od granicy z sąsiednią działką. Dopuszcza się zmniejszenie odległości od sąsiedniej działki pod warunkiem uzyskania zgody od jej właściciela,
c) w zabudowie jednorodzinnej odległości wymienione w § 9 pkt 2 lit. a i b nie mogą być mniejsze niż odpowiednio 3 m i 2 m. Dopuszcza się zmniejszenie odległości od sąsiedniej działki pod warunkiem uzyskania zgody jej właściciela.
3. Wskazane w § 9 pkt 2 lit. c odległości od granicy działki nie obowiązują w razie zbiegania się lokalizacji miejsc na pojemniki sąsiadujących ze sobą działek.
4. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, gdy brak jest miejsca na terenie nieruchomości lub brak jest drogi dojazdowej, dopuszczalne jest ustawienie pojemnika na chodniku z zachowaniem 1,5 m szerokości wolnej dla pieszych. Czynność ta winna być uzgodniona z zarządcą drogi.
5. Ustawianie pojemników na drodze jest zabronione.
6. Pojemniki należy utrzymywać w należytym stanie technicznym i estetycznym.
§ 10
Nieruchomość powinna być wyposażona w taką liczbę pojemników, która zapewni zgromadzenie w nich wszystkich odpadów, ale nie mniej jednak niż jeden pojemnik o pojemności 0,11 m3 na jedno gospodarstwo domowe.
W przypadku gospodarstw jednoosobowych w uzgodnieniu z właściwymi instytucjami nadzorującymi oraz firmą wykonującą usługę istnieje możliwość zawarcia umowy na opróżnianie jednego pojemnika na dwa gospodarstwa domowe.
W budynkach wielorodzinnych pojemność pojemników na odpady komunalne powinna być większa od iloczynu liczby osób zamieszkujących w strefie obsługiwanej przez dany boks na odpady stałe i współczynnika 0,02 m3 odpadów na osobę.
Pojemniki powinny być oznakowane numerem nieruchomości i w razie świadczenia usługi przez firmę specjalistyczną – znakiem tej firmy.
Utrzymywanie w czystości miejsc do ustawiania pojemników na odpady komunalne spoczywa na właścicielu (użytkowniku) nieruchomości. Na obszarze zabudowy wielorodzinnej właściciele nieruchomości mają obowiązek wybudowania zadaszonego obiektu do przechowywania pojemników.
§ 11
Właściciele nieruchomości, w sąsiedztwie których przebiegają sieci kanalizacji sanitarnej, mają obowiązek ich przyłączenia do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub w przypadku gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona, wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, spełniając wymagania określone w przepisach odrębnych.
Właściciele nieruchomości wyposażonych w przydomową oczyszczalnię ścieków – nie mają obowiązku przyłączenia nieruchomości do sieci kanalizacyjnej.
§ 12
Właściciele nieruchomości utrzymujący zwierzęta gospodarskie na terenach wyłączonych z produkcji rolnej mają obowiązek wybudowania zbiorników na składowanie obornika i gromadzenie gnojowicy. Urządzenia te powinny odpowiadać przepisom określonym w § 34, 35, 36 rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 14 grudnia 1994 roku w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 10 z 1995 r.).
§ 13
Zarządy dróg publicznych zobowiązuje się do:
1) wyposażenia dróg na odcinkach zabudowy zwartej, w wyznaczonych miejscach postojowych i szczególnie nasilonego ruchu pieszego w stosowne urządzenia do gromadzenia odpadów komunalnych stałych i ich usuwania,
2) utrzymania czystości i porządku na długości drogi, jak również w pasie drogi (pobocza dróg, rowy przydrożne),
3) przewoźnik korzystający z przystanku komunikacyjnego obowiązany jest wyposażyć przystanek w stosowne urządzenia do gromadzenia odpadów komunalnych stałych i ich usuwania,
4) utrzymanie czystości i porządku na nieruchomościach zalesionych ciąży na ich właścicielach.
R o z d z i a ł III
CZĘSTOTLIWOŚĆ I SPOSOBY USUWANIA ODPADÓW Z NIERUCHOMOŚCI ORAZ TERENÓW PRZEZNACZONYCH DO UŻYTKU PUBLICZNEGO
§ 14
Wywóz odpadów komunalnych stałych powinien odbywać się na bieżąco, nie rzadziej jednak niż:
1) co najmniej raz w tygodniu z terenu miasta Gryfów Śląski,
2) co najmniej raz w miesiącu z terenu sołectw,
3) co najmniej 2 razy w tygodniu łatwo psujących się odpadów spożywczych pochodzących ze sklepów, restauracji i innych placówek tego typu, oraz co najmniej 3 razy w tygodniu dla placówek działających 7 dni w tygodniu.
Wszyscy właściciele nieruchomości zobowiązani są do udokumentowania usług wykonywanych przez zakład będący gminną lub inną jednostką określoną w § 15 i 16.
§ 15
Wywóz odpadów może być wykonywany przez:
1) gminne jednostki organizacyjne.
2) inne jednostki organizacyjne posiadające zezwolenie Burmistrza Gminy i Miasta Gryfów Śląski na usuwanie odpadów.
§ 16
1) Miejscem składowania odpadów komunalnych stałych na terenie miasta i gminy Gryfów Śląski jest wyłącznie gminne wysypisko śmieci w Wieży.
2) Pojazdy używane do usuwania odpadów komunalnych stałych z nieruchomości winny być do tego przystosowane. Dopuszcza się stosowanie innych pojazdów pod warunkiem zabezpieczenia transportu przed zanieczyszczeniem terenu.
3) Odpady komunalne ciekłe usuwa się z terenu nieruchomości z częstotliwością stosowną do potrzeb, jednak co najmniej raz do roku. Wywóz należy udokumentować.
4) Usuwanie odpadów komunalnych ciekłych przeprowadza się wyłącznie przy użyciu sprzętu asenizacyjnego, a zrzut ścieków do oczyszczalni musi się odbywać w miejscu wyznaczonym przez zarządcę oczyszczalni.
R o z d z i a ł IV
WYMAGANIA WOBEC OSÓB UTRZYMUJĄCYCH ZWIERZĘTA DOMOWE W ZAKRESIE BEZPIECZEŃSTWA I CZYSTOŚCI W MIEJSCACH PUBLICZNYCH
§ 17
1) Zwierzęta domowe winny być pilnowane tak, aby nie stwarzały zagrożenia dla osób trzecich, w szczególności:
a) psa należy prowadzić na smyczy, a psa agresywnego w kagańcu;
b) zabrania się wypuszczania psów wolno. Zwolnienie psów ze smyczy dopuszczalne jest jedynie w miejscach odosobnionych, mało uczęszczanych przez ludzi, pod warunkiem, że pilnujący znajduje się od psa w niewielkiej odległości, tak aby na zawołanie pies natychmiast powrócił;
c) zwierzęta domowe mogące wywołać zagrożenie dla ludzi winny być na terenie swojej nieruchomości na uwięzi lub jeżeli biegają luzem, ogrodzenie winno uniemożliwić wydostanie się na zewnątrz, a w miejscu widocznym należy umieścić tabliczkę ostrzegawczą z napisem np. “ZŁY PIES”;
d) właściciel zwierzęcia domowego lub hodowlanego ma obowiązek zapobiegać zanieczyszczeniu przez jego zwierzę terenów przeznaczonych do wspólnego użytku, jak i miejsc publicznych, a w przypadku takiego zanieczyszczenia do jego uprzątnięcia;
e) w razie nieustalenia właściciela zwierzęcia stwarzającego w miejscu publicznym zagrożenie dla ludzi lub psów wałęsających się Urząd Gminy i Miasta Gryfów Śląski może zlecić odłowienie tego zwierzęcia przez jednostkę specjalistyczną. W przypadku ustalenia właściciela psa odłowionego – właściciel psa zostanie obciążony kosztami odłowu.
2) Obowiązuje całkowity zakaz wprowadzania psów i kotów na tereny zabaw dla dzieci, w szczególności piaskownic
§ 18
W zakresie spraw administracyjno-porządkowych:
1) Właściciel psa jest zobowiązany do jego rejestracji:
– z terenu miasta Gryfów Śląski w Urzędzie Gminy i Miasta,
– z terenu sołectwa u sołtysa,
w terminie 30 dni od wejścia w posiadanie.
2) Właściciel psa zobowiązany jest do jego wyrejestrowania w przypadku jego sprzedaży, darowizny lub utraty.
§ 19
1) W zakresie sanitarno-epidemiologicznym do podstawowych obowiązków posiadaczy psów lub kotów należy:
a) poddawanie zwierząt okresowym szczepieniom ochronnym,
b) zawiadomienie służb weterynaryjnych o podejrzeniu zachorowania na chorobę zakaźną i zastosowanie się do nakazów i zaleceń służb weterynaryjnych,
c) udostępnienie do oczyszczenia i odkażenia pomieszczeń, w których znajdowało się chore lub podejrzane o chorobę zakaźną zwierzę.
2) Mieszkańcy gminy i miasta powinni natychmiast zgłosić służbom weterynaryjnym zwierzę podejrzane o chorobę zakaźną, padnięte lub zabite oraz zawiadomić właściciela nieruchomości w celu usunięcia zabitego lub padniętego zwierzęcia.
R o z d z i a ł V
ZASADY UTRZYMANIA ZWIERZĄT GOSPODARSKICH NA TERENACH WYŁĄCZONYCH Z PRODUKCJI ROLNICZEJ
§ 20
Zwierzęta gospodarskie na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej mogą być chowane wyłącznie na potrzeby własne gospodarstwa domowego.
§ 21
Zwierzęta gospodarskie powinny być chowane tak, aby nie powodowały uciążliwości dla osób trzecich, a w szczególności:
1) teren hodowli musi spełniać wymogi sanitarno--epidemiologiczne i estetyczne,
2) hodowla nie była uciążliwa przez wytwarzane przez zwierzęta wyziewy i opary oraz odpady i odchody.
§ 22
1. Trzymanie gołębi i zwierząt gospodarskich w budynkach wielorodzinnych jest zabronione, chyba że właściciel nieruchomości lub lokatorzy jednomyślnie wyrażą na to zgodę.
2. W razie prowadzenia chowu gołębi ich liczba bez względu na rodzaj nieruchomości nie może być większa niż 20 szt. Limit ten nie dotyczy hodowców zrzeszonych w Polskim Związku Hodowców Gołębi.
§ 23
Wyznacza się obszar na terenie miasta Gryfów Śląski, na którym trzymanie zwierząt gospodarskich jest zabronione:
– Akacjowa
– Bankowa
– Felczerska
– Garbarska
– Grodzka
– Kolejowa (od nr 1 do 19 c i od nr 41 do 66)
– Lipowa
– Lwowska
– Lubańska
– Plac Kościelny
– Rynek
– Sienkiewicza
– Szkolna
– Uczniowska
– Żeromskiego.
R o z d z i a ł VI
W SPRAWIE PRZEPROWADZENIA DEZYNFEKCJI
I DERATYZACJI
§ 24
Właściciele pojemników na odpady komunalne obowiązani są do przeprowadzania dezynfekcji pojemników stanowiących ich własność bądź będących w użytkowaniu.
§ 25
1) Obowiązek deratyzacji nakłada się na właścicieli, zarządców (użytkowników):
– domów wielorodzinnych,
– obiektów użyteczności publicznej,
– szkół, przedszkoli i innych placówek oświatowych i wychowawczych,
– pomieszczeń chowu zwierząt gospodarskich,
– kanalizacji sanitarnej,
– boksów przy zabudowie wielorodzinnej
na obszarze całej gminy Gryfów Śląski.
2) Deratyzacja powinna być przeprowadzana w okresie wiosny i jesieni.
R o z d z i a ł VII
PRZEPISY KARNE
§ 26
Kto nie wykonuje obowiązków określonych w niniejszej uchwale, podlega karze grzywny na podstawie art. 10 pkt 2a powołanej na wstępie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
R o z d z i a ł VII
PRZEPISY KOŃCOWE
§ 27
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Gminy i Miasta Gryfów Śląski.
§ 28
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
§ 29
Uchyla się uchwałę nr XXXIII/268/97 Rady Miejskiej Gminy Gryfów Śląski z dnia 24 kwietna 1997 r.
PRZEWODNICZĄCY |
RADY MIEJSKIEJ GMINY |
WITOLD MIKOS |