1426

UCHWAŁA RADY GMINY W WIŃSKU

z dnia 22 lutego 2002 r.

w sprawie wprowadzenia regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 2 pkt 4 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (teks jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591) i art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747) Rada Gminy w Wińsku postanawia:

§ 1

1. Wprowadzić do powszechnego użytku regulamin zbiorowego zaopatrzenia ludności w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków określający prawa i obowiązki Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Wińsku oraz odbiorców usług w tym zakresie.

2. Regulamin stanowi załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się kierownikowi Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Wińsku.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914- 10/2/02 z dnia 26 kwietnia 2002 r. na § 2)

§ 3

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego i podlega rozplakatowaniu na tablicy Urzędu Gminy w Wińsku i w siedzibie Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Wińsku.

 

PRZEWODNICZĄCY
RADY GMINY
IZYDOR MYŚLICKI

Załącznik nr 1 do uchwały Rady Gminy w Wińsku z dnia 22 lutego 2002 r. (poz. 1426)

REGULAMIN DOSTARCZANIA WODY I ODPROWADZANIA ŚCIEKÓW

R o z d z i a ł 1

Postanowienia ogólne

§ 1

Celem niniejszego regulaminu jest:

1) określenie praw i obowiązków Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Wińsku – zwanej dalej Zakładem - oraz odbiorców usług wodociągowo-kanalizacyjnych świadczonych przez ten Zakład, wynikających z ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków oraz przepisów wykonawczych do tej ustawy;

2) ustanowienie warunków przyłączania do sieci, zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy;

3) udostępnienie wszystkim potencjalnym odbiorcom usług informacji o możliwościach dostępu i warunkach przyłączenia do sieci;

4) udostępnienie istniejącym i przyszłym odbiorcom informacji nt. wzajemnych praw i obowiązków Zakładu i odbiorców usług.

R o z d z i a ł 2

Minimalny poziom usług świadczonych przez Zakład

§ 2

Zakład, zgodnie z przepisami ustawy, ma obowiązek zapewnić:

1) zdolność posiadanych urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych do realizacji dostaw wody w wymaganych ilościach oraz dostaw wody i odprowadzania ścieków w sposób ciągły i niezawodny, a także zapewnić należytą jakość dostarczanej wody i odprowadzanych ścieków;

2) spełnienie wymagań w zakresie jakości usług wodociągowo-kanalizacyjnych;

3) spełnianie warunków wprowadzania ograniczeń dostarczania wody w przypadku wystąpienia jej niedoboru. (Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914- 10/2/02 z dnia 26 kwietnia 2002 r. na § 2 pkt 1, 2, 3)

§ 3

Odbiorcy usług zobowiązani są do korzystania z zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków w sposób zgodny z przepisami ustawy i niepowodujący pogorszenia jakości usług świadczonych przez Zakład oraz nieutrudniający działalności Zakładu, w szczególności do:

1) użytkowania instalacji wodociągowej w sposób eliminujący możliwość wystąpienia skażenia chemicznego lub bakteriologicznego wody w sieci wodociągowej na skutek cofnięcia się wody z instalacji wodociągowej, powrotu ciepłej wody lub wody z instalacji centralnego ogrzewania;

2) zabezpieczenia przed dostępem osób nieuprawnionych do pomieszczenia, w którym zainstalowany jest wodomierz; (Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914- 10/2/02 z 26 kwietnia 2002 r. na § 3 pkt 2);

3) użytkowania instalacji kanalizacyjnej w sposób niepowodujący zakłóceń funkcjonowania sieci kanalizacyjnej;

4) umożliwienia upoważnionym przedstawicielom Zakładu wstępu na teren nieruchomości i do pomieszczeń w celach określonych przepisami ustawy oraz niniejszego regulaminu;

5) poinformowania Zakładu o własnych ujęciach wody, w celu prawidłowego ustalenia opłaty za odprowadzanie ścieków;

6) wykorzystywania wody z sieci wodociągowej i przyłącza kanalizacyjnego wyłączenie w celach określonych w warunkach przyłączenia do sieci.

R o z d z i a ł 3

Szczegółowe warunki i tryb zawierania umów

z odbiorcami usług

§ 4

Szczegółowe warunki i tryb zawierania umów o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków określają przepisy art. 6 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków.

§ 5

Dostarczanie wody lub odprowadzanie ścieków odbywa się na podstawie umowy o zaopatrzeniu w wodę lub odprowadzanie ścieków zawartej między Zakładem a odbiorcą usług.

§ 6

Zakład jest obowiązany do zawarcia umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków z osobą, której nieruchomość została przyłączona do sieci i która wystąpiła z pisemnym wnioskiem o zawarcie umowy.

§ 7

1. Umowa, o której mowa w § 5, zawiera w szczególności postanowienia dotyczące:

1) ilości i jakości świadczonych usług wodociągowych i kanalizacyjnych oraz warunków ich świadczenia;

2) sposobu i terminów wzajemnych rozliczeń;

3) praw i obowiązków stron umowy;

4) procedur i warunków kontroli urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych;

5) dokumentów upoważniających do wstępu na teren nieruchomości i do pomieszczeń odbiorcy usług;

6) okresu obowiązywania umowy oraz odpowiedzialności stron za niedotrzymanie warunków umowy, w tym warunków wypowiedzenia.

2. Dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 5, stanowią delegacje i upoważnienie podpisane przez kierownika Zakładu określające czynności, których wykonanie wymaga wstępu na teren nieruchomości odbiorcy usług, w szczególności obejmujące: dokonanie odczytu i sprawdzenia prawidłowości działania urządzenia pomiarowego i wodomierza głównego lub wodomierzy w lokalach, wykonanie prac konserwacyjno-remontowych oraz kontrolę korzystania z usług zgodnie z umową.

§ 8

Umowa, o której mowa w § 5, może być zawarta z osobą, która posiada tytuł prawny do korzystania z obiektu budowlanego, do którego ma być dostarczana woda lub z którego mają być odprowadzane ścieki albo z osobą, która korzysta z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym.

§ 9

Jeżeli nieruchomość jest zabudowana budynkami wielolokalowymi, umowa, o której mowa w § 4, zawierana jest z właścicielem budynku lub z zarządcą nieruchomości wspólnej.

§ 10

Na wniosek właściciela lub zarządcy budynku wielolokalowego Zakład zawiera umowy z korzystającymi z lokali osobami, o których mowa w § 8 i 9, jeżeli:

1) we wszystkich lokalach są zainstalowane wodomierze w sposób uzgodniony z Zakładem;

2) zainstalowane wodomierze spełniają wymagania Polskich Norm oraz wymagania uzgodnione z Zakładem odnośnie ich typu;

3) możliwy jest odczyt wskazań wodomierzy;

4) wnioskodawca i Zakład ustalili sposób rozliczeń różnicy wskazań między wodomierzem głównym a wodomierzami zainstalowanymi w poszczególnych lokalach oraz zasady ich utrzymania;

5) możliwe jest przerwanie dostarczenia wody do lokalu bez zakłóceń dostaw wody w pozostałych lokalach.

§ 11

Zakład może wyrazić zgodę na zawarcie umów z korzystającymi z lokali osobami, o których mowa w § 8 i 9, również w przypadku, gdy nie są spełnione warunki, o których mowa w § 10 (Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.0914- 10/2/02 z 26 kwietnia 2002 r. na § 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11).

§ 12

Podpisanie umowy o dostarczenie wody i odprowadzanie ścieków następuje po podpisaniu przez strony protokołów z prób i odbiorów prac budowlano-monta-żowych wykonanych w związku z przyłączeniem do sieci.

§ 13

Treść umowy o zaopatrzeniu w wodę i odprowadzanie ścieków nie może ograniczać praw i obowiązków stron wynikających z przepisów ustawy, z przepisów wykonawczych do ustawy oraz niniejszego regulaminu.

§ 14

W przypadku zmiany odbiorcy usług, następuje wygaśnięcie umowy zawartej z dotychczasowym odbiorcą.

§ 15

Taryfowe ceny i stawki opłat, jako określone, zgodnie z przepisami ustawy przez Zakład i zatwierdzone uchwałą Rady Gminy, niepodlegają ustaleniu w oparciu o umowę o zaopatrzeniu w wodę i odprowadzanie ścieków.

§ 16

Integralną częścią umowy o zaopatrzeniu w wodę i odprowadzanie ścieków stanowi załącznik, składany przez odbiorcę usług przy zawieraniu umowy i aktualizowany każdorazowo po zmianie warunków korzystania z usług, określający charakterystykę zużycia wody oraz rodzaj, ilość, a w przypadku przemysłowych odbiorców usług, również jakość odprowadzanych ścieków.

R o z d z i a ł 4

Sposób rozliczeń w oparciu o ceny i stawki opłat ustalone w taryfach

§ 17

Podstawowe zasady rozliczeń za zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków określają przepisy ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków stanowią, że:

1) rozliczenia za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków są prowadzone przez Zakład z odbiorcami usług na podstawie określonych w taryfach cen i stawek opłat oraz ilość dostarczanej wody i odprowadzonych ścieków;

2) ilość wody dostarczonej do nieruchomości ustala się na podstawie wskazania wodomierza głównego, a w przypadku jego braku w oparciu o przeciętne normy zużycia wody, ustalone na podstawie rozporządzenia, o którym mowa w art. 27 ustawy;

3) ilość odprowadzanych ścieków ustala się na podstawie wskazań urządzeń pomiarowych,

4) w razie braku urządzeń pomiarowych ilość odprowadzanych ścieków ustala się na podstawie umowy jako równą ilości wody pobranej lub określonej w umowie;

5) w rozliczeniach odprowadzonych ścieków, ilość bezpowrotnie zużytej wody uwzględnia się wyłączenie w przypadku, gdy wielkość jej zużycia na ten cel ustalona jest na podstawie dodatkowego wodomierza zainstalowanego na koszt odbiorcy usług (Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914- 10/2/02 z 26 kwietnia 2002 r. na § 17 pkt 2, 3, 4 i 5),

6) jeżeli odprowadzającym ścieki jest zakład produkcyjny nieposiadający urządzeń pomiarowych, ilość odprowadzanych ścieków ustala się w umowie między dostawcą a odbiorcą ścieków, z uwzględnieniem udokumentowanej ilości bezpowrotnie zużytej wody do celów produkcyjnych i technologicznych.

§ 18

Zgodnie z przepisami rozporządzenia, o którym mowa w art. 27 ustawy:

1) odbiorca usług dokonuje zapłaty za dostarczoną wodę i odprowadzone ścieki w terminie 14 dni od daty dostarczenia rachunku;

2) zgłoszenie przez odbiorcę usług zastrzeżeń do wysokości rachunku nie wstrzymuje jego zapłaty;

3) w przypadku stwierdzenia nadpłaty zostanie ona zaliczona na poczet przyszłych należności, a na żądanie odbiorcy usług jej zwrot następuje w ciągu 14 dni od daty złożenia wniosku w tej sprawie. (Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.
0914
- 10/2/02 z 26 kwietnia 2002 r. na § 18).

R o z d z i a ł 5

Warunki przyłączenia do sieci

§ 19

Zakres budowy urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych realizowanej i finansowanej przez Zakład oraz przez osobę ubiegającą się o przyłączenie nieruchomości do sieci określają przepisy ustawy, stanowiąc:

1) Zakład jest obowiązany zapewnić realizację budowy i rozbudowy urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych, ustalony przez gminę w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego w zakresie uzgodnionym w wieloletnim planie rozwoju i modernizacji;

2) realizację budowy przyłączy do sieci oraz studni wodomierzowej, pomieszczenia przewidzianego do lokalizacji wodomierza głównego i urządzenia pomiarowego zapewnia na własny koszt osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci;

3) koszty zainstalowania i utrzymania wodomierza głównego pokrywa Zakład, a urządzenia pomiarowego odbiorca usług (Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914- 10/2/02 z 26 kwietnia 2002 r. na § 19).

§ 20

1. W przypadku gdy plany inwestycyjne właścicieli lub zarządców nieruchomości wyprzedzają plan inwestycyjny Zakładu, mogą oni wybudować na własny koszt, w porozumieniu z tym Zakładem i gminą, urządzenia wodociągowe i kanalizacyjne niezbędne do korzystania z usług.

2. Urządzenia, o których mowa w ust. 1, podlegają odpłatnemu przekazaniu gminie lub Zakładowi na zasadach określonych w art. 31 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. (Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914- 10/2/02 z 26 kwietnia 2002 r. na § 20 ust. 2).

§ 21

Przyłączenie do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej następuje na podstawie umowy o przyłączenie i po spełnieniu technicznych warunków przyłączenia, określonych przez Zakład, zwanych dalej “warunkami przyłączenia”.

§ 22

1. Z wnioskiem o przyłączenie do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej może występować osoba posiadająca tytuł prawny do korzystania z nieruchomości, która ma być przyłączona do sieci,

2. Osoba, o której mowa w ust. 1, składa w Zakładzie wniosek o określenie warunków przyłączenia.

3. Wzór wniosku, o którym mowa w ust. 1 i 2, ustala Zakład.

§ 23

1. Wniosek o przyłączenie do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej powinien w szczególności zawierać:

1) oznaczenie wnioskodawcy;

2) określenie:

a) rodzaju i parametrów instalacji odbiorczych;

b) charakterystyki zużycia wody;

c) rodzaju i ilości, a w przypadku przemysłowych odbiorców usług również jakości odprowadzanych ścieków,

d) przeznaczenia wody;

3) informacje określające charakterystykę techniczną obiektu, do którego będzie dostarczana woda, w szczególności:

a) powierzchnię użytkową i rodzaj lokali (mieszkalne, użytkowe...) w budynkach zasilanych w wodę;

b) wyposażenie lokali i obiektów w urządzenia zużywające wodę i odprowadzające ścieki;

4) proponowany termin rozpoczęcia poboru wody.

2. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, osoba ubiegająca się o przyłączenie do sieci powinna załączyć:

1) dokument potwierdzający tytuł prawny do korzystania z nieruchomości, której dotyczy wniosek;

2) mapę sytuacyjną, określającą usytuowanie nieruchomości, o której mowa w ust. 1, względem istniejących sieci wodociągowej i kanalizacyjnej oraz innych obiektów i urządzeń uzbrojenia terenu.

§ 24

1. Zakład określa warunki przyłączenia i przekazuje wnioskodawcy wraz z projektem umowy o przyłączenie, w terminie niedłuższym niż 30 dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w § 17.

2. Warunki przyłączenia są ważne dwa lata od dnia ich określenia.

3. Warunki przyłączenia powinny określać w szczególności:

1) miejsce i sposób przyłączenia sieci wodociągowej i kanalizacyjnej z instalacjami odbiorcy;

2) przepływ obliczeniowy wody lub urządzenia sanitarne i techniczne, w których zużywana jest woda i odprowadzane są ścieki;

3) wymagania dotyczące:

a) miejsca zainstalowania wodomierza głównego;

b) miejsca zainstalowania urządzenia pomiarowego;

c) jakości odprowadzanych ścieków;

4) termin ważności warunków przyłączenia.

§ 25

1. Umowa o przyłączenie w szczególności określa:

1) strony zawierające umowę;

2) zakres prac projektowych i budowlano-monta-żowych oraz prac związanych z przeprowadzeniem prób i odbiorów końcowych, wykonanych przez strony;

3) sposób koordynacji prac wykonawczych przez strony oraz kontroli dotrzymywania wymagań określonych w warunkach przyłączenia;

4) terminy:

a) zakończenia budowy przyłącza oraz terminy przeprowadzenia niezbędnych prób i odbiorów częściowych;

b) przeprowadzenia prób końcowych i końcowego odbioru przyłącza;

5) przewidywany termin rozpoczęcia zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków;

6) odpowiedzialność stron za niedotrzymanie warunków umowy o przyłączenie.

§ 26

1. Umowa o przyłączenie stanowi podstawę do rozpoczęcia realizacji prac projektowych i budowlano--montażowych.

2. Określone w umowie o przyłączenie próby i odbiory częściowe oraz końcowe są przeprowadzane przy udziale przedstawicieli stron.

3. Wyniki prób i odbiorów, o których mowa w ust. 2, są potwierdzane przez strony w protokołach, których wzory określa Zakład.

R o z d z i a ł 6

Możliwości dostępu do usług

wodociągowo-kanalizacyjnych

§ 27

Potencjalni odbiorcy usług wodociągowo-kanaliza-cyjnych mogą uzyskać informacje dotyczące dostępności do tych usług:

1) w urzędach gmin, które udostępniają nieodpłatnie wgląd:

a) w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy;

b) w miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego;

c) w regulamin świadczenia usług;

d) w warunki udzielania zezwolenia na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzanie ścieków;

2) Zakład udostępnia nieodpłatnie:

a) wgląd w wieloletnie plany rozwoju i modernizacji;

b) w plany inwestycyjne;

c) w regulamin świadczenia usług.

R o z d z i a ł 7

Sposób postępowania w przypadku niedotrzymania ciągłości usług i odpowiednich parametrów dostarczanej wody i odprowadzanych ścieków, a w szczególności sposoby załatwiania reklamacji i wymiany informacji

§ 28

1. Zakład zobowiązany jest do udzielania odbiorcom usług informacji dotyczących występujących zakłóceń zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków oraz awarii urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych.

2. Wstrzymanie zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków może nastąpić bez uprzedniego zawiadomienia odbiorców w przypadkach, gdy występują warunki stwarzające zagrożenie dla życia, zdrowia i środowiska lub uniemożliwiające świadczenie usług, w szczególności gdy:

1) z powodu awarii sieci nie ma możliwości prowadzenia zaopatrzenia w wodę lub odprowadzania ścieków;

2) dalsze funkcjonowanie sieci stwarza bezpośrednie zagrożenie dla życia, zdrowia lub środowiska.

3. O wstrzymaniu zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, o którym mowa w ust. 2, Zakład niezwłocznie informuje odbiorców, w sposób zwyczajowo przyjęty.

§ 29

Jeżeli strony nie ustaliły w umowie o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków inaczej, obowiązują następujące wymagania w zakresie udzielania informacji i odpowiedzi, w związku z niedotrzymaniem ciągłości usług i odpowiednich parametrów dostarczanej wody i wprowadzanych do sieci kanalizacyjnej ścieków:

1) udzielenie informacji na żądanie odbiorców następuje w ciągu:

a) 12 godzin – na telefoniczne żądanie określenia przewidzianego terminu usunięcia przerw i zakłóceń w świadczeniu usług;

b) 7 dni – na pisemne żądanie usunięcia przerw i zakłóceń, o których mowa w pkt a;

c) 14 dni – na pisemne i telefoniczne skargi i zażalenia, wymagające przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego.

§ 30

Zakład zobowiązany jest do zawiadomienia odbiorców usług o planowanych zmianach warunków technicznych zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków z wyprzedzeniem umożliwiającym dostosowanie instalacji do nowych warunków, nie krótszym niż 12 miesięcy.

§ 31

1. Odbiorca usług ma prawo zgłaszania reklamacji dotyczących ilości i jakości świadczonych usług oraz wysokości opłat za usługi.

2. Reklamacje, o których mowa w ust. 1, wnoszone są na piśmie osobiście przez zainteresowanego w siedzibie Zakładu, listem poleconym lub za pomocą poczty elektronicznej i rozpatrywane są przez Zakład.

3. Zakład zobowiązany jest do powiadomienia zainteresowanego o sposobie załatwienia reklamacji w terminie 14 dni od daty wpływu.

R o z d z i a ł 8

Postanowienia końcowe

§ 32

Regulamin wchodzi w życie w terminie przewidzianym w uchwale Rady Gminy.