UZASADNIENIE DO UCHWAŁY
Zgromadzenia Wałbrzyskiego Związku Wodociągów i Kanalizacji
z dnia 22 marca 2002 r.
w sprawie budżetu Związku na rok 2002
1. DANE OGÓLNE
Biuro Wałbrzyskiego Związku Wodociągów i Kanalizacji, zorganizowane od 1 lipca 1997 r. jako jednostka budżetowa nieprowadząca działalności gospodarczej, pozyskuje dochody na realizację zadań statutowych w formie dwojakiego rodzaju:
1. Środki o charakterze ogólnobudżetowym, pochodzące z uzyskanej przez Wałbrzyski Zakład Wodociągów i Kanalizacji nadwyżki środków obrotowych.
2. Środki o charakterze celowym (np. dotacje gmin i instytucji o charakterze państwowym na realizację określonego zadania inwestycyjnego) oraz darowizny.
Ze względu na fakt, iż na dzień sporządzenia niniejszego projektu żadna z Gmin-Członków Związku nie dostarczyła oświadczenia (zapewnienia) przyznania środków celowych na współrealizację inwestycji, projektem objęto tylko i wyłącznie środki własne Związku.
2. USTALENIE WYNIKU NA DZIAŁALNOŚCI WODOCIĄGOWEJ I KANALIZACYJNEJ ZAKŁADU W CELU STWORZENIA PLANU DOCHODÓW ZWIĄZKU
Opierając się na wynikach analizy działalności za okres bieżący oraz przewidywania działu zbytu zakładu pod względem tendencji kształtowania sprzedaży w poszczególnych grupach odbiorców, zakłada się następujące parametry sprzedaży wody i odbioru ścieków w roku 2002:
1. Sprzedaż wody:
a) dla gospodarstw domowych będzie kształtowała się na przeciętnym poziomie około 554,2 tys. m3 miesięcznie, a w skali roku 6.650,0 tys. m3,
b) dla grupy odbiorców przemysłowych będzie kształtowała się na przeciętnym poziomie około 51,7 tys. m3 miesięcznie, a w skali roku 620,0 tys. m3,
c) dla innych odbiorców ukształtuje się na przeciętnym poziomie 108,3 tys. m3, a w skali roku 1.300,0 tys. m3,
co łącznie w roku 2002 daje sprzedaż wody w wysokości 8.570,0 tys. m3.
2. Odbiór ścieków:
a) od gospodarstw domowych będzie kształtował się na przeciętnym poziomie około 504,2 tys. m3 miesięcznie, a w skali roku 6.050,0 tys. m3,
b) od odbiorców przemysłowych będzie kształtował się na przeciętnym poziomie około 75,9 tys. m3 miesięcznie, a w skali roku 910,0 tys. m3,
c) od grupy innych odbiorców ukształtuje się na przeciętnym poziomie około 86,7 tys. m3, a w skali roku 1.040,0 tys. m3, co łącznie w roku 2002 daje odbiór ścieków w wysokości 8.800,0 tys. m3.
Plan rzeczowej działalności Zakładu na rok 2002 w zakresie gospodarki wodno-ściekowej w układzie kwartalnym wraz z porównaniem do przewidywanego wykonania planu w roku 2001 przedstawia tabela nr 1.
Tabela nr 1. Plan wydobycia i sprzedaży wody oraz odbioru ścieków na rok 2002
Miesiące |
Przewid. wykonanie 2001 |
Rok 2002 – Plan |
Dynamika 2002:2001 |
||||
I kwartał |
II kwartał |
III kwartał |
IV kwartał |
Razem 2002 |
|||
Ilość dni w kwartale |
365 |
90 |
91 |
92 |
92 |
365 |
x |
Woda wydobyta |
18 150 877 |
4 450 000 |
4 510 000 |
4 500 000 |
4 500 000 |
17 960 000 |
98,9% |
Zużycie własne a) |
264 013 |
65 000 |
65 000 |
64 000 |
64 000 |
258 000 |
97,7% |
Woda wtłoczona do sieci |
17 886 864 |
4 385 000 |
4 445 000 |
4 436 000 |
4 436 000 |
17 702 000 |
99,0% |
Zużycie własne b) |
2 088 625 |
500 000 |
500 000 |
500 000 |
500 000 |
2 000 000 |
95,8% |
Straty wody ogółem |
6 873 230 |
1 783 000 |
1 769 000 |
1 790 000 |
1 790 000 |
7 132 000 |
103,8% |
Dobowe straty wody |
18 831 |
19 811 |
19 440 |
19 457 |
19 457 |
19 540 |
103,8% |
Wskaźnik strat |
38,43% |
40,66% |
39,80% |
40,35% |
40,35% |
40,29% |
104,8% |
cd. tabeli
Sprzedaż wody ogółem |
8 925 009 |
2 102 000 |
2 176 000 |
2 146 000 |
2 146 000 |
8 570 000 |
96,0% |
w tym dla: |
|||||||
Gospodarstw domowych |
6 902 452 |
1 630 000 |
1 700 000 |
1 660 000 |
1 660 000 |
6 650 000 |
96,3% |
Przemysłu |
649 668 |
152 000 |
156 000 |
156 000 |
156 000 |
620 000 |
95,4% |
Innych odbiorców |
1 372 889 |
320 000 |
320 000 |
330 000 |
330 000 |
1 300 000 |
94,7% |
Odbiór ścieków ogółem |
8 335 491 |
1 973 000 |
2 053 000 |
1 993 000 |
1 981 000 |
8 000 000 |
96,0% |
w tym od: |
|||||||
Gospodarstw domowych |
6 314 217 |
1 480 000 |
1 550 000 |
1 510 000 |
1 510 000 |
6 050 000 |
95,8% |
Przemysłu |
942 335 |
228 000 |
228 000 |
228 000 |
226 000 |
910 000 |
96,6% |
Innych odbiorców |
1 078 939 |
265 000 |
275 000 |
255 000 |
245 000 |
1 040 000 |
96,4% |
Do opracowania planu budżetu na rok 2002 przyjęto następujące parametry:
a) w zakresie poziomu opłat i przychodów:
– zgodnie z uchwałami Zgromadzenia WZWiK: nr 5/XXIX/2001 z dnia 29 listopada 2001 r. oraz nr 1/XXXI/2002 z dnia 29 stycznia 2002 r. w sprawie opłat za wodę i ścieki w roku 2002 ustalono taryfę opłat i poziom przychodów Zakładu według grup asortymentowych,
b) w zakresie kosztów działalności Zakładu:
– zgodnie z ustawą z dnia 21 grudnia 2001 r. o zmianie ustawy o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. nr 154, poz. 1799) wielkość wynagrodzeń w roku 2002 pozostanie na poziomie wynagrodzeń roku 2001,
– odpis na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych wzrośnie zgodnie z przewidywanym wzrostem przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce w relacji II półrocze 2001 do II półrocza 2000,
Tabela. Plan sprzedaży i przychodów Zakładu na rok 2002 (w m3)
Plan przychodów na rok 2002 |
I–II 2002 |
III–XII 2002 |
Przychody ogółem |
||||
Ilość (m3) |
Opłata (zł/m3) |
Przychody |
Ilość (m3) |
Opłata (zł/m3) |
Przychody |
||
Woda ogółem | 1 377 000 |
x |
4 268 700 |
7 193 000 |
x |
21 572 900 |
25 841 600 |
w tym: | |||||||
Gospod. domowe | 1 070 000 |
3,10 |
3 317 000 |
5 580 000 |
2,97 |
16 572 600 |
19 889 600 |
Przemysł | 97 000 |
3,10 |
300 700 |
523 000 |
3,10 |
1 621 300 |
1 922 000 |
Inni odbiorcy | 210 000 |
3,10 |
651 000 |
1 090 000 |
3,10 |
3 379 000 |
4 030 000 |
Ścieki ogółem | 1 298 000 |
x |
2 945 800 |
6 702 000 |
x |
15 199 200 |
18 145 000 |
w tym: | |||||||
Gospod. domowe | 980 000 |
2,00 |
1 960 000 |
5 070 000 |
2,00 |
10 140 000 |
12 100 000 |
Przemysł | 148 000 |
3,10 |
458 800 |
762 000 |
3,10 |
2 362 200 |
2 821 000 |
Inni odbiorcy | 170 000 |
3,10 |
527 000 |
870 000 |
3,10 |
2 697 000 |
3 224 000 |
Ogółem przychody z działalności wod.-kan. | x |
x |
7 214 500 |
x |
x |
36 772 100 |
43 986 600 |
Przewiduje się, że na działalności wodociągowo-kanalizacyjnej w roku 2002 Zakład osiągnie przychody w wysokości 43.986.600 zł. Przychody Zakładu ogółem zwiększą się ponadto o:
– opłatę stałą za konserwację, wymianę i legalizację wodomierzy określaną jako stała opłata licznikowa,
– przychody z pozostałych usług,
– wpływ wyegzekwowanych od dłużników odsetek oraz usług budowlanych.
Plan przychodów Zakładu, zgodny z wcześniejszymi szacunkami wariantowymi przychodów z działalności wodociągowo-kanalizacyjnej przedstawia się następująco:
Tabela. Plan przychodów Zakładu na rok 2002 (w zł)
Nazwa pozycji |
Paragraf |
Plan 2002 |
Przychody z działalności wodociągowo-kanalizacyjnej | § 083 |
43 986 600 |
Przychody z tytułu stałych opłat licznikowych | § 083 |
500 000 |
Przychody z pozostałych usług | § 083 |
750 000 |
Odsetki | § 091 |
233 400 |
OGÓŁEM PRZYCHODY |
45 470 000 |
Plan rozchodów Zakładu przedstawia się następująco:
Tabela. Plan rozchodów Zakładu na rok 2002 (w zł)
Nazwa pozycji |
Paragraf |
Plan 2002 |
ROZCHODY OGÓŁEM z tego |
45 470 000 |
|
I. Wpłata do budżetu nadwyżki środków obrotowych | § 2420 |
3 360 000 |
II. Rozchody bieżące zakładu: | 42 110 000 |
|
1) Wynagrodzenia osobowe pracowników | § 4010 |
14 595 000 |
2) Dodatkowe wynagrodzenia roczne | § 4040 |
1 201 000 |
3) Nagrody i wydatki osobowe niezalicz. do wynagrodz. | § 3020 |
380 000 |
4) Podróże służbowe krajowe | § 4410 |
160 000 |
5) Zakup materiałów i wyposażenia | § 4210 |
3 850 000 |
6) Zakup leków i środków pomocniczych | § 4230 |
2 000 |
7) Zakup energii | § 4260 |
5 400 000 |
8) Zakup usług remontowych | § 4270 |
2 140 000 |
9) Zakup usług pozostałych | § 4300 |
1 660 000 |
10) Wpłaty na PFRON | § 4140 |
20 000 |
11) Różne opłaty i składki | § 4430 |
360 000 |
12) Zakup usług zdrowotnych | § 4280 |
15 000 |
13) Składki na ubezpieczenia społeczne | § 4110 |
2 627 000 |
14) Składki na Fundusz Pracy | § 4120 |
360 000 |
15) Odpisy na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych | § 4440 |
460 000 |
16) Podatki i opłaty na rzecz budżetu państwa | § 4510 |
4 340 000 |
17) Podatek od nieruchomości | § 4480 |
3 430 000 |
18) Pozostałe podatki na rzecz budżetu j.s.t. | § 4500 |
55 000 |
19) Opłaty na rzecz budżetów j.s.t. | § 4520 |
110 000 |
20) Wydatki na zakupy inwestycyjne zakł. budżetowych | § 6080 |
945 000 |
– sprzęt do wykrywania nieszczelności wodno-kanalizacyjnej 945.000 zł
I. DOCHODY ZWIĄZKU
1. Dochody Związku.
Na dochody budżetu Związku składają się głównie według klasyfikacji:
Dział 700 – Gospodarka mieszkaniowa, Rozdział 70005 – Gospodarka gruntami i nieruchomościami, § 084 – Wpływy ze sprzedaży wyrobów i składników majątkowych – 640.000 zł (sprzedaż budynków w stanie surowym w obrębie Bukówki) – Dział 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska, Rozdział 90001 – Gospodarka ściekowa i ochrona wód, § 242 – Wpłata do budżetu nadwyżki środków obrotowych przez zakład budżetowy oraz części zysku przez gospodarstwo pomocnicze w wysokości 3.360.000 zł.
II. WYDATKI BUDŻETU ZWIĄZKU
1. Dla większości wydatków budżetowych Związku przyjęto analogicznie jak dla Zakładu wielkości wzrostu wydatków. Ustalenia wielkości planistycznych jest bardzo złożone i uzależnione od wielkości sprzedaży wody i od kosztów eksploatacyjnych Zakładu. Sprzedaż maleje corocznie około od 6 do 16% przy rosnących kosztach związanych z usuwaniem awarii i niezbędnych potrzebach remontowo-inwestycyjnych.
Ogółem wydatki to:
a) wydatki bieżące – 1.020.000 zł
b) wydatki inwestycyjne – 6.340.190 zł
Dział 750 – Administracja publiczna, Rozdział 75095 – Pozostała działalność, zaplanowano w wysokości 1.000.000 zł, tj. poniżej planu na 2001 rok.
Dział 758 – Różne rozliczenia, Rozdział 75818 – Rezerwy ogólne i celowe, zaplanowano na poziomie 20.000 zł.
Dział 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska, Rozdział 90001 – Gospodarka ściekowa i ochrona wód, § 6050 – Wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych zaplanowano na poziomie 6.340.190 zł.
1.1. Modernizacja oczyszczalni ścieków w Cierniach.
W ramach modernizacji oczyszczalni w roku 2002 należy przewidzieć do wykonania następujący zakres robót celem wywiązania się z zobowiązań wobec NFOŚiGW oraz WFOŚiGW:
1.1.1. Droga dojazdowa do stacji zlewnej – do wykonania 126,5 mb drogi gminnej stanowiącej włączenie się do drogi krajowej. Zakres i koszt robót określony umową nr 5/PIR/01 z terminem zakończenia 31 października 2002 r. Wykonanie powyższego zakresu robót jest konieczne ze względu na bezpieczny dojazd wozów asenizacyjnych do punktu zlewnego zlokalizowanego na terenie oczyszczalni.
1.1.2. Wykonanie AKPiA (aparatury kontrolno-pomiarowej i automatyki) – ma na celu połączenie wszystkich obiektów i urządzeń, aby umożliwić monitorowanie i sterowanie ich z dyspozytorni, a nie jak ma to miejsce obecnie lokalnie (koszt robót orientacyjnie przyjęto w wysokości 800.000 zł).
1.1.3. Remont osadników wtórnych – w trakcie realizacji zadania na podstawie umowy nr 4/PIR/2001 wyszła konieczność wykonania robót dodatkowych. W specyfikacji technicznej – część konstrukcyjna “Osadniki wtórne i obiekty towarzyszące” (będącej załącznikiem do SIWZ przekazanej oferentom) projektant opisał stan istniejących obiektów na podstawie możliwych do przeprowadzenia w trakcie pracy oczyszczalni oględzin. W części opisowej do przedmiaru robót (remont osadników wtórnych) przekazanego oferentom zapisano “Zaleca się wykonanie ww. robót kosztorysem powykonawczym. Obecnie nie da się dokładnie określić ilości ubytków czy rys”. W trakcie realizacji, po opróżnieniu osadników zaistniała konieczność wykonania znacznie większego zakresu robót niż wynikało to z kosztorysu ofertowego (odspajanie się powłoki betonowej od zbrojenia, znaczna korozja zbrojenia, laboratoryjne badania próbek betonu wykazały niedostateczną jego wytrzymałość na ściskanie, wystąpiła konieczność nadlania płyty dennej o ok. 20 cm, ścian o 15 cm oraz wykonanie koryt przelewowych ze stali kwasoodpornej zamiennie do planowanej w dokumentacji renowacji koryt betonowych).
Szacunkowa wartość robót 494 567 zł, na co WZWiK uzyskało zgodę Urzędu Zamówień Publicznych. Jest to konieczne, aby zadanie inwestycyjne wykonać zgodnie ze sztuką budowlaną dla zapewnienia długiego okresu bezawaryjnej eksploatacji.
1.1.4. Obiekty w ramach pożyczki NFOŚiGW.
Kwota 3.484.447 zł wynika z zawartej umowy nr 709 z NFOŚiGW.
Przeznaczona zostanie na realizację zadań ujętych w harmonogramie rzeczowo finansowym stanowiącym załącznik do ww. umowy, a mianowicie:
– modernizację osadników wtórnych nr 3 i 4 (bez wykonania robót dodatkowych),
– montaż praso-płuczki skratek i płuczki piasku,
– montaż stacji zlewczej,
– wykonanie drogi dojazdowej (zakładowej) do stacji zlewczej,
– wykonanie przyłączy do praso-płuczki skratek, płuczki piasku i stacji zlewczej.
1.1.5. Rozruch technologiczny obejmuje całą część oczyszczalni poddanej modernizacji.
Modernizacja odbywa się na czynnym obiekcie i jak wspomniano wcześniej, precyzyjne określenie kosztów na etapie wykonywania dokumentacji technicznej jest niemożliwe. Powstaje konieczność wykonywania robót dodatkowych, które znacznie zwiększają koszty inwestycji.
Ze względu na fakt, że NFOŚiGW jak i WFOŚiGW nie wyrażają zgody na ograniczenie zakresu rzeczowego, co ze względów technologicznych nie byłoby korzystne dla prowadzonej modernizacji oczyszczalni, zmuszeni jesteśmy pozyskać dodatkowe źródła finansowania w wysokości ok. 1.500,000 zł dla zamknięcia inwestycji. Wstępną zgodę na udzielenie pożyczki wyraził Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska. Ograniczenie przez nas zakresu rzeczowego powoduje groźbę przekwalifikowania udzielonej preferencyjnej pożyczki na kredyt komercyjny.
III. DOTACJE DLA GMIN
Z uwagi na fakt obciążeń spłata, pożyczek w wysokości 1.900.000 zł oraz odsetek w wysokości 900.000 zł oraz wydatkami bieżącymi nie znajduje uzasadnienia ekonomicznego i prawnego do naliczania na rzecz gmin członków Związku, ponieważ nakłady na inwestycje są finansowane pożyczką z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
IV. NADWYŻKA BUDŻETOWA I JEJ ROZDYSPONOWANIE ORAZ WYNIK FINANSOWY
W budżecie zaplanowano nadwyżkę budżetu w wysokości 1.900.000 zł z przeznaczeniem na spłaty pożyczek do funduszy i banków:
1. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (terminy spłat):
do 01.07.2002 r. – 50.000 zł odsetki do 31.03.2002 r. – 112.381 zł
do 30.09.2002 r. – 25.000 zł odsetki do 30.06.2002 r. – 112.113 zł
do 20.12.2002 r. – 25.000 zł odsetki do 30.09.2002 r. – 112.113 zł
razem 100.000 zł odsetki do 31.12.2002 r. – 112.113 zł
448.720 zł
2. Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pożyczka 10/99/W (terminy spłat):
do 16.03.2002 r. – 150.000 zł odsetki I kw. 2002 – 45.000 zł
do 16.06.2002 r. – 150.000 zł odsetki II kw. 2002 – 42.750 zł
do 16.09.2002 r. – 150.000 zł odsetki III kw. 2002 – 40.500 zł
do 16.12.2002 r. – 150.000 zł odsetki IV kw. 2002 – 38.250 zł
razem 600.000 zł 166.500 zł
3. Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pożyczka 7/P/96, odsetki płatne do 15.
dnia każdego miesiąca w wysokości 12 x 502,50 = 6.030 zł
4. Wielkopolski Bank Kredytowy w Świebodzicach, kredyt bankowy (terminy spłat):
do 30.05.2002 r. – 122.316 zł odsetki do 31.01.2002 r. – 36.000 zł
do 31.07.2002 r. – 122.316 zł odsetki do 30.04.2002 r. – 36.000 zł
do 31.10.2002 r. – 122.316 zł odsetki do 31.07.2002 r. – 33.600 zł
do 01.12.2002 r. – 122.316 zł odsetki do 31.10.2002 r. – 31.150 zł
razem 489.264 zł 136.750 zł
5. Bank Ochrony Środowiska w Jeleniej Górze kredyt bankowy (terminy spłat):
do 1.04.2002 r. – 133.000 zł odsetki I–III – 19.800 zł
do 1.07.2002 r. – 133.000 zł odsetki IV–VI – 16.850 zł
do 1.10.2002 r. – 133.000 zł odsetki VII–IX – 14.100 zł
do 1.01.2003 r. – 133.000 zł odsetki X–XII – 11.250 zł
razem 532.000 zł 62.000 zł
gwarancja bankowa + 80.000 zł
142.000 zł
6. Pożyczki do Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w wysokości 178.736 zł.
Łączna spłata pożyczek wynosi 1.900.000 zł według zestawienia syntetycznego:
1. NFOŚiGW – 100.000 zł
2. WFOŚiGW – 600.000 zł
3. WBK – 489.264 zł
4. BOŚ – 532.000 zł
5. WSSE INVEST PARK – 178.736 zł
Razem 1.900.000 zł
Łącznie odsetki planuje się na poziomie 900.000 zł i mogą ulec zmianie w zależności od wysokości stopy redyskonta weksli.
V. SYTUACJA FINANSOWA ZWIĄZKU
1. Sytuacja finansowa pogarsza się z roku na rok z powodu niekorzystnej polityki podatkowej i fiskalnej prowadzonej od 2001 roku.
W 2001 roku zlikwidowano zwolnienia podatku od nieruchomości od instalacji wodno-kanalizacyjnej oraz budowli (oczyszczalnie, zakłady uzdatniania wody), to spowodowało wzrost dodatkowych kosztów
2001 r. (1%) – 1.118.600 zł
2002 r. (2%) – 2.311.400 zł
Razem zwiększenie kosztów 3.430.000 zł
Mając na względzie dużą długość instalacji wodociągowej w relacji do wielkości sprzedaży, oraz dodatkowe obciążenia kosztowe przez amortyzację powoduje to, że koszty jednostkowe świadczonych usług rosną szybciej od poziomu inflacji.
Według obecnego stanu prawnego nastąpiło zwiększenie opłat za pobór wody i odprowadzenie ścieków, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie opłat za korzystanie ze środowiska opłaty mogą wzrosnąć:
2001 rok przewidywania na 2002 rok
opłata za pobór wody 515.000 zł 2.211.000 zł
opłata za odprowadzenie ścieków 420.000 zł 1.396.000 zł
pozostałe: wody opadowe, przewidywane kary 733.000 zł
935.000 zł 4.340.000 zł
Powyższa sytuacja powoduje wzrost opłat w 2002 r. za dostawę wody i odbiór ścieków, co w konsekwencji może spowodować:
– zwiększenia czasookresu windykacyjnego należności, mając na uwadze duże zubożenie społeczeństwa (wysokie bezrobocie 18–35%)
– większe oszczędności u odbiorców usług.
W efekcie podwyższania opłat może powodować tylko teoretycznie zwiększenie przychodów przy rosnących kosztach stałych.
2. Mając na uwadze zmienne zasady i terminy wpłat opłat za pobór wody i odprowadzanie ścieków, należy podkreślić, że w 2002 r. będą napływały decyzje za rok 2001 i 2002 na bieżąco, co spowoduje większe obciążenie finansowe niż kosztowe, tj. w 2002 roku należy zapłacić w miesiącu marcu 1.000.000 za 2001 rok oraz 3 kwartały 2002 roku od 1.000.000 do 3.600.000 zł
a) art. 56 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 24 października 1974 r.
- Prawo wodne (Dz. U. Nr 38, poz. 230 z późn. zm.),b) art. 9.1 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o wprowadzeniu ustawy – Prawo ochrony środowiska, ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 100, poz. 1085).
3. W celu obniżenia kosztów dostarczania wody należy zainwestować w postęp techniczny i technologiczny, są to np.:
– sprzęt do wykrywania nieszczelności ukrytych (korelator, przepływomierze) 700.000 zł,
– oprogramowanie do sporządzania inwentaryzacji sieci wodociągowej i kanalizacyjnej 100.000 zł,
– samochód specjalny do przewozu wody (obecny 21-letni) wyeksploatowany 350.000 zł,
– kamery do wykrywania nieszczelności sieci sanitarnej 150.000 zł.
Kadra kierownicza zakładu zgłosiła zapotrzebowanie na sprzęt oraz urządzenia na wartość około 3.500.000 zł.
Bez powyższych nakładów nie dokona się obniżenia kosztów dostarczania wody i odbioru ścieków.
Dla pozytywnego przykładu można podać dane na oczyszczalni w Cierniach:
– opłaty w 1998 r. za odprowadzenie ścieków wynosiły 777.360 zł,
– opłaty w 2001 r. po prowadzonej częściowej odbudowie i modernizacji wynoszą 267.000 zł przy obecnie bardzo liberalnych stawkach tj. obniżenia kosztów o 510.360 zł,
– bez nakładów inwestycyjnych opłaty wynosiłyby w 2001 r. 789.000 zł, tj. wyższe od obecnych o 522.000 zł,
– bez nakładów inwestycyjnych opłaty wynosiłyby w 2002 r. wg projektu 2.878.000 zł i ciągle miałyby tendencje rosnące.
Bez uzyskania pozwolenia wodno-prawnego opłaty wynosiłyby tylko za odprowadzanie ścieków z oczyszczalni Ciernie 10.270.000 zł w 2001 r., natomiast w 2002 roku 18.770.000 zł.
Reasumując, bez nakładów finansowych na instalacje i przy ogromnym zaangażowaniu ludzi o różnych specjalnościach nie uzyska się obniżki kosztów, a nawet ich stabilizacji w gospodarce wodno-ściekowej.
W gospodarce rynkowej jednostka wodociągowa musi inwestować uzyskując postęp techniczny, technologiczny przy jednoczesnym wzroście efektywności i wydajności pracy.
VI. ZAGROŻENIE W 2002 ROKU W UJĘCIU SYNTETYCZNYM
1. Większe obciążenia opłat i podatków spowoduje wzrost cen za dostawę wody i odbiór ścieków, może to wpłynąć na wydłużenie okresu windykacyjnego oraz może wywołać krańcowe skłonności do oszczędzania u odbiorców usług, co w efekcie spowoduje spadek przychodów realnych (jak w 2000 r.).
2. Rozwieranie się nożyc malejących przychodów i rosnących kosztów stałych niezbędnych do prowadzenia gospodarki wodno-ściekowej może pogłębić zapaść finansową i przyczynić się do braku środków pieniężnych na płace dla pracowników, energię i inne wydatki.
3. Duże obciążenia finansowe trudne do realizacji w 2002 roku:
a) opłata za pobór wody i odprowadzanie ścieków za 2001 r. w wysokości 1.000.000 zł oraz za 2002 r. w wysokości od 1.000.000 zł do 4.340.000 zł,
b) oczekiwania gmin na podatek (i inne opłaty) od nieruchomości w wysokości 3.430.000 zł,
c) spłata pożyczek i kredytów w wysokości 1.900.000 zł oraz odsetek 900.000 zł.
4. Brak wyposażenia w specjalistyczny sprzęt, który spowodowałby postęp techniczny i technologiczny a w efekcie obniżenia kosztów.
5. Występujący niedobór środków pieniężnych w budżetach gmin ogranicza możliwości pomocy finansowej w realizacji jednego z podstawowego zadania własnego gmin, jakim jest dostarczanie wody i odbiór ścieków, a przekazanego do realizacji w Związku.
Reasumując, rok 2002 może przynieść spadek realnych przychodów, które nie pokryją rosnących kosztów stałych eksploatacyjnych dostarczania wody i odbioru ścieków oraz innych zobowiązań.