1384 UCHWAŁA II SKŁADU ORZEKAJĄCEGO REGIONALNEJ IZBY OBRACHUNKOWEJ WE WROCŁAWIU z dnia 4 kwietnia 2002 r. w sprawie opinii o możliwości sfinansowania deficytu zaplanowanego w budżecie Gminy Złotoryja na 2002 rok oraz prawidłowości załączonej do tego budżetu prognozy kwoty długu gminy Na podstawie art. 13 pkt 2 i art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 z późn. zm.), w związku z art. 115 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014 z późn. zm.) oraz zarządzenia nr 1/99 Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej, Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu postanowił: Wydać opinię pozytywną o możliwości sfinansowania deficytu budżetu gminy oraz o prawidłowości załączonej do budżetu Gminy Złotoryja na 2002 rok prognozy kwoty długu. |
Uzasadnienie
I. Uchwała nr XXXII/361/2002 Rady Gminy w Złotoryi z dnia 19 marca 2002 roku w sprawie budżetu gminy na 2002 rok wpłynęła do Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu Zespołu w Legnicy 26 marca 2002 roku.
Z przedmiotowej uchwały wynika, że:
1) w budżecie Gminy Złotoryja na 2002 rok zaplanowano:
a) dochody w wysokości – 10.754.793 zł
b) wydatki w wysokości – 10.950.355 zł
c) deficyt budżetowy w wysokości – 195.562 zł
d) przychody budżetu w wysokości – 600.000 zł
z tego pożyczka z WFOŚiGW w wys. 600.000 zł
e) rozchody budżetu w wysokości – 404.438 zł
z tego spłata pożyczki 404.438 zł
2) prognoza długu Gminy Złotoryja obejmuje lata 2002–2008.
II. Skład Orzekający stwierdza że:
1) wielkość deficytu zaplanowana w budżecie gminy na 2002 rok stanowi 1,82% planowanych dochodów, a wskazane źródło jego pokrycia zgodne jest z art. 112 ust. 2 pkt 3 ustawy o finansach publicznych,
2) dług Gminy Złotoryja z tytułu zaciągniętych wcześniej pożyczek i kredytów na początku 2002 roku wynosił 2.551.682 zł, co stanowi 21,20% dochodów wykonanych za 2001 rok.
Spłata zadłużenia przewidziana na 2002 rok oraz zaciągnięcie nowego zobowiązania – pożyczki w wysokości 600.000 zł spowoduje, że na koniec 2002 roku dług gminy wyniesie 2.747.244 zł i stanowić będzie 25,54% dochodów, a nie jak wykazano w programie 25,41%. Błąd w ustaleniu procentowego udziału długu gminy do dochodów spowodowany został przyjęciem w prognozie niewłaściwej kwoty planowanych dochodów gminy. Z § 1 uchwały budżetowej wynika, iż dochody zaplanowano w wysokości 10.754.793 zł, a nie jak wykonano w prognozie 10.813.076 zł.
W kolejnych latach 2003–2008 relacja długu gminy w stosunku do prognozowanych dochodów wyliczona została prawidłowo i kształtować się będzie od 20,03% do 0,45%.
Tak więc dług gminy w okresie spłaty nie przekroczy granicy 60%, o której mowa w art. 114 ustawy o finansach publicznych. Również spłata rat zaciągniętych zobowiązań wraz z odsetkami nie przekroczy w poszczególnych latach progu 15%, o którym mowa w art. 113 ust. 1 cytowanej ustawy.
III. Niniejsza uchwała zgodnie z art. 115 ust. 2 ustawy o finansach publicznych podlega opublikowaniu w trybie przewidzianym dla opublikowania uchwały budżetowej.
Na niniejszą uchwałę Składu Orzekającego zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych Zarządowi Gminy przysługuje odwołanie do Kolegium Izby w terminie 14 dni od daty jej otrzymania.