1352 UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ GMINY LEŚNA z dnia 30 styczna 2002 r. w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 litera a, art. 40 ust. 1 i 2 pkt 3 z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1591) oraz art. 21 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 71, poz. 733) Rada Miejska Gminy Leśna uchwala, co następuje: |
§ 1
Uchwala się “Program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Leśna na lata 2002–2006”, stanowiący załącznik do uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miasta i Gminy Leśna.
§ 3
Po upływie 14 dni od opublikowania niniejszej uchwały w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego tracą moc uchwały Rady Miejskiej Gminy Leśna:
1. Nr X/69/94 z dnia 30 grudnia 1994 r. w sprawie czynszów mieszkaniowych,
2. Nr VII/37/99 z dnia 26 lutego 1999 r. w sprawie ustalenia opłaty miesięcznej za użytkowanie dodatkowych pomieszczeń gospodarczych.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego oraz podaniu do publicznej wiadomości przez rozplakatowanie w miejscach publicznych oraz poprzez lokalne środki masowego przekazu.
PRZEWODNICZĄCA
RADY MIEJSKIEJ GMINY
IRENA BIENKIEWICZ
Załącznik do uchwały Rady Miejskiej Gminy Leśna z dnia 30 stycznia 2002 r. (poz. 1352)
PROGRAM
GOSPODAROWANIA MIESZKANIOWYM ZASOBEM
GMINY LEŚNA NA LATA 2002–2006
I. Podstawę opracowania stanowi ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego.
Dane ilościowe ujęte w tabelach uwzględniają stan na dzień 30 września 2001 r.
II. Zasobem mieszkaniowym w imieniu gminy, zarządza Zakład Gospodarki Mieszkaniowej w Leśnej. Stan ilościowy zasobów mieszkaniowych gminy zawiera tabela nr 1.
Tabela 1
Stan ilościowy zasobów mieszkaniowych gminy
Lp. |
Wyszczególnienie |
Ogółem szt. |
Pow. użytkowa w m2 |
W tym lokale socjalne |
|
Szt. |
Pow. użytkowa |
||||
1. |
Budynki komunalne |
122 |
20023 |
14 |
735 |
2. |
Budynki wspólnot mieszkaniowych |
99 |
28214 |
– |
– |
RAZEM |
221 |
48237 |
14 |
735 |
Tabela 2
Zestawienie budynków uwzględniające ilość lokali i ich położenie
Budynki |
Miasto szt. |
Wieś szt. |
Razem szt. |
Powierzchnia |
||
Miasto m2 |
Wieś m2 |
Razem w m2 |
||||
Jednorodzinne |
6 |
24 |
30 |
385,43 |
1.500,41 |
1.885,84 |
Dwurodzinne |
17 |
9 |
26 |
1.526,59 |
1.071,79 |
2.598,38 |
3–7 rodzin |
95 |
43 |
138 |
19.614,68 |
8.922,41 |
28.537,09 |
8 i więcej |
21 |
6 |
27 |
11.759,67 |
3.455,89 |
15.215,56 |
OGÓŁEM |
139 |
82 |
221 |
33.286,37 |
14.950,50 |
48.236,87 |
Wiek, stan techniczny budynków przedstawiają tabele 3, 4, 5, 6.
Tabela 3
Wiek budynków komunalnych – lokale komunalne
Lata budowy |
Budynki |
Lokale mieszkalne |
Lokale socjalne |
|||
Sztuki |
% |
Sztuki |
% |
Sztuki |
% |
|
Do 1945 |
119 |
97,5 |
344 |
85,6 |
14 |
100 |
1946–1980 |
3 |
2,5 |
58 |
14,4 |
– |
– |
RAZEM |
122 |
100 |
402 |
100 |
14 |
100 |
Z ww. wykazu wynika, że zdecydowana większość spośród 122 budynków komunalnych stanowią budynki wzniesione do 1945 roku – 97,5%. W budynkach tych znajduje się 358 lokali mieszkalnych, w tym 14 lokali socjalnych.
Spośród 306 lokali komunalnych znajdujących się w budynkach wspólnot mieszkaniowych 295 lokali, tj. 96,4%, zostało wybudowanych do 1945 r.
Szczegółową charakterystykę wieku lokali komunalnych w budynkach wspólnot mieszkaniowych obrazuje tabela 4.
Tabela 4
Wiek lokali komunalnych budynków wspólnot mieszkaniowych
Lata budowy |
Liczba budynków |
Liczba lokali komunalnych |
||
Sztuk |
% |
Sztuk |
% |
|
Do 1945 |
94 |
95,00 |
295 |
96,4 |
1946–1980 |
4 |
4,0 |
7 |
2,3 |
1981–1990 |
1 |
1,0 |
4 |
1,3 |
OGÓŁEM |
99 |
100 |
306 |
100 |
Stan techniczny budynków komunalnych i mieszczących się w nich lokali komunalnych zawiera tabela 5.
Tabela 5
Stan techniczny budynków komunalnych – lokale komunalne
Ocena stanu technicznego |
Budynki |
Lokale mieszkalne |
Lokale socjalne |
Uwagi |
|||
Sztuki |
% |
Sztuki |
% |
Sztuki |
% |
||
Bardzo dobry |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
Średni |
30 |
24,6 |
178 |
44,28 |
– |
– |
Wykaz załącznik nr 1 |
Zły (do gruntowego remontu) |
73 |
59,8 |
195 |
48,51 |
Wykaz załącznik nr 2 |
||
Do rozbiórki |
19 |
15,6 |
29 |
7,21 |
14 |
100 |
Wykaz załącznik nr 3 |
RAZEM |
122 |
100 |
402 |
100 |
14 |
100 |
Z danych zawartych w tabeli wynika, że w zasobach komunalnych dominuje zły stan techniczny budynków i lokali.
Znaczący odsetek 59,8% budynków i 48,51% lokali jest w złym stanie technicznym. Do rozbiórki kwalifikuje się 15,6% budynków.
W budynkach komunalnych, wspólnot mieszkaniowych znajduje się 739 lokali mieszkalnych w tym 14 lokali socjalnych. Ich stan odzwierciedla tabela 6.
Tabela 6
Stan techniczny zasobów komunalnych
Ocena stanu technicznego |
Lokale mieszkalne |
Lokale socjalne |
||
Sztuk |
% |
Sztuk |
% |
|
Bardzo dobry |
– |
– |
– |
– |
Średni |
212 |
29,20 |
– |
– |
Zły (do gruntowego remontu) |
495 |
68,30 |
11 |
78,60 |
Do rozbiórki |
18 |
2,50 |
3 |
21,40 |
RAZEM |
725 |
100 |
14 |
100 |
Ponad 69,62% lokali charakteryzuje się złym stanem technicznym. Średni stan techniczny posiada 29,25% lokali.
Wyposażenie budynków komunalnych przestawia się następująco:
Prognoza stanu ilościowego gminnych zasobów mieszkaniowych.
Okres lat 2002–2006 będzie się charakteryzował dalszym obniżeniem się wielkości zasobów komunalnych.
Kontynuowany będzie proces sprzedaży lokali mieszkalnych będących w zasobach komunalnych.
Źródłem przyrostu lokali komunalnych mogą być adaptacje pomieszczeń niemieszkalnych na cele mieszkaniowe.
W tym celu dokonany zostanie w roku 2002 przegląd budynków mieszkalnych stanowiących w 100% własność komunalną – pod kątem oceny możliwości ww. adaptacji.
Kształtowanie się prognozy stanu ilościowego gminnych zasobów mieszkaniowych w latach 2002–2006 – założenia.
Tabela 7
PROGNOZA STANU ILOŚCIOWEGO
GMINNYCH ZASOBÓW MIESZKANIOWYCH
Lp. |
Rodzaj lokalu mieszkalnego |
2001 r. stan na 30.09. |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
1. |
Lokale mieszkalne |
711 |
660 |
595 |
548 |
498 |
448 |
2. |
Lokale socjalne |
14 |
14 |
12 |
10 |
10 |
10 |
OGÓŁEM |
725 |
674 |
607 |
558 |
508 |
458 |
Prognoza uwzględnia zmiany ilości lokali spowodowane ich sprzedażą, rozbiórką budynków, adaptacją pomieszczeń strychowych. Istnieje potrzeba podjęcia działań zwiększających liczbę lokali socjalnych.
Stan techniczny budynków oraz lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy wymaga znacznych nakładów finansowych zarówno na utrzymanie dotychczasowego stanu, jak i poprawę standardu części zasobu.
Czynsze nie gwarantują skumulowania obecnie, a także w przyszłości, wystarczających środków finansowych pozwalających na prawidłowe prowadzenie gospodarki mieszkaniowej.
Dochody z czynszów będą jednak w latach 2002–2006 stanowić główne źródła finansowania kosztów utrzymania i poprawy stanu technicznego budynków oraz utrzymania części wspólnej w budynkach wspólnot mieszkaniowych.
Tylko niewielka część dochodów z czynszów będzie przeznaczona na poprawę stanu technicznego budynków i lokali komunalnych. Zostaną one głównie przeznaczone na gruntowne remonty budynków i lokali znajdujących się w złym stanie technicznym.
III. Potrzeby w zakresie remontu i modernizacji
Podstawę określenia potrzeb remontowych i modernizacyjnych stanowią przeglądy techniczne budynków. Dotyczy to budynków będących wyłączną własnością komunalną oraz lokali w budynkach wspólnot mieszkaniowych.
W większości przypadków są to tylko oszacowane najpilniejsze potrzeby ustalone ze świadomością ograniczonych środków finansowych, jakimi dysponuje ZGM Leśna.
Realne koszty, jakie należałoby ponieść, aby polepszyć stan techniczny zasobu mieszkaniowego, są dużo wyższe.
Zarząd Miasta ustali corocznie szczegółowy plan koniecznych remontów z uwzględnieniem działań priorytetowych, tj. hamujących degradację zasobu mieszkaniowego uwzględniający realne możliwości finansowe Zarządcy.
W zakresie gospodarki remontowo-modernizacyjnej działania gminy będą również zmierzać w kierunku:
1. Wspieranie, w miarę możliwości gminy, w formie pożyczek na zasadach określonych przez Radę Miejską Gminy Leśna przedsięwzięć likwidujących szamba i wykonywanie przyłączy do sieci kanalizacyjnej.
2. Kontynuowanie przedsięwzięć związanych z rewitalizacją i modernizacją centrum miasta Leśna.
IV. Planowana sprzedaż lokali mieszkalnych
Tabela 8
PLAN
Sprzedaż mieszkań komunalnych w latach 2002–2006
Lp. |
Rok |
Sprzedaż komunalnych lokali mieszkalnych |
Planowana sprzedaż komunalnych lokali mieszkalnych |
1 |
2 |
3 |
4 |
1 |
1999 |
60 |
– |
2 |
2000 |
153 |
– |
cd. tabeli
1 |
2 |
3 |
4 |
3 |
2001 |
44 |
– |
4 |
2002 |
– |
51 |
5 |
2003 |
– |
70 |
6 |
2004 |
– |
50 |
7 |
2005 |
– |
50 |
8 |
2006 |
– |
50 |
Obowiązujące przepisy nakładają na gminę szereg zadań z zakresu mieszkalnictwa do realizacji których niezbędne jest posiadanie pewnego zasobu lokali komunalnych – tym niemniej proces sprzedaży mieszkań z zasobów mieszkaniowych w tych budynkach, w których część lokali już wykupiono.
Zasadniczym celem sprzedaży powinno być uporządkowanie struktury lokali, które umożliwi zminimalizowanie udziału gminy we wspólnotach mieszkaniowych oraz zmniejszy uciążliwości gospodarowania zasobem.
Wychodząc naprzeciw realizacji ww. celów przyjmuje się stosowanie w latach 2002–2006 zasady, że w budynkach będących wspólnotami, w których 60% stanowi własność prywatną, zwalniane lokale komunalne przeznaczone będą do sprzedaży w drodze przetargu ustnego nieograniczonego.
Zwalniane lokale komunalne w budynkach wyszczególnionych w poz.: 4, 5, 8, 12, 14, 16, 17, 18, 21, 24, 26, 37, 39, 40, 43, 46, 53, 55, 57, 60, 63, 66, 72 załącznika nr 4 oraz w poz.: 1, 6, 7, 10, 11, 12, 15, 18, 20 załącznika nr 5 do niniejszego programu zgodnie z przyjętą zasadą przeznacza się do sprzedaży w drodze przetargu.
V. Zasady polityki czynszowej
Najemcy lokali w budynkach tworzących mieszkaniowy zasób gminy oraz w budynkach stanowiących własność Skarbu Państwa, państwowych osób prawnych oraz osób fizycznych opłacają czynsz, którego wysokość ustalana jest wg zasad wymienionych poniżej:
1. Dla lokali o powierzchni użytkowej 80 m2 lub powyżej ustala się czynsz wolny. Roczna wysokość czynszu wolnego nie może być niższa niż 3% wartości odtworzeniowej 1 m2 powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych, ogłoszonej w Dzienniku Urzędowym Wojewody.
2. Na miesięczny czynsz najmu 1 m2 pozostałych lokali mieszkalnych składają się dwa elementy: stały – zwany stawką bazową i zmienny – zwany stawką jakościową.
3. Stawka bazowa stanowi 30% stawki wyjściowej.
4. Stawka wyjściowa stanowi 1/12 z 1,5% wartości odtworzeniowej 1 m2 powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych, ustalanej co 6 miesięcy przez wojewodę.
5. Stawka jakościowa dla każdego lokalu jest obliczana indywidualnie wg metryki lokalu, która uwzględnia następujące składniki:
1) Położenie budynku, w którym znajduje się lokal:
2) Rodzaj zabudowy (liczba mieszkań w klatce schodowej):
3) Położenie lokalu w budynku:
4) Stan techniczny budynku:
5) Inne elementy:
6) Typ ogrzewania:
7) Gaz:
8) Woda:
9) WC:
10) Łazienka:
11) Kuchnia:
12) Wysokość lokalu:
6. Suma procentów metryki lokalu mnożona jest przez różnicę stawki wyjściowej a stawki bazowej i wynik ten jest stawką jakościową.
7. Suma stawki bazowej i stawki jakościowej, obliczonej indywidualnie dla każdego lokalu, pomnożona przez wielkość powierzchni lokalu liczoną w metrach kwadratowych daje wysokość powierzchni czynszu za dany lokal.
8. Obliczeń stawki za 1 m2 powierzchni użytkowej lokalu mieszkalnego dokonuje zarządca.
9. Wysokość czynszu za najem lokalu mieszkalnego strony określają w umowie najmu.
10. Zarządca zobowiązany jest przedstawić najemcy pełne rozliczenie czynników wpływających na wzrost lub zmniejszenie stawki czynszowej w postaci metryki lokalu.
11. Jeżeli w czasie trwania najmu najemca dokonał ulepszeń w lokalu, wynajmujący nalicza mu nową stawkę czynszową wg powyższych zasad.
Sposób rozliczenia wykonanych ulepszeń strony określają odrębną umową.
12. Czynsz jest płatny miesięcznie z góry do 10. każdego miesiąca.
13. Wynajmujący na pisemny wniosek najemcy pobierającego rentę lub emeryturę może zmienić termin zapłaty czynszu.
14. Najemca oprócz czynszu jest obowiązany uiszczać opłaty za energię.
15. Jeżeli opłaty, o których mowa w pkt 14, mają być płatne za pośrednictwem wynajmującego, termin płatności strony określają w umowie najmu.
16. Stawka czynszu za lokal socjalny w latach 2002–2006 będzie stanowić 30% stawki wyjściowej.
17. Wysokość stawki wyjściowej ustala Zarząd Miasta i Gminy Leśna.
18. Czynsz zmienia się jeden raz w roku od dnia 1 kwietnia. Zmiana wynika z corocznego podwyższenia o 0,1% wysokości wskaźnika stosowanego dla stawki odtworzeniowej.
19. Zarządca informuje pisemnie najemcę o zmianie wysokości opłat czynszowych w terminie do 15 marca każdego roku.
20. Najemcy opłacającemu czynsz regulowany lub socjalny przysługuje bezpłatnie jedno pomieszczenie gospodarcze nie większe niż 10 m2.
21. W przypadku najmu pomieszczenia większego niż 10 m2 lub kilku pomieszczeń najemca opłaca czynsz za powierzchnię przekraczającą 10 m2 zgodnie ze stawką określoną w pkt 22.
22. Stawka czynszu za 1 m2 pomieszczenia gospodarczego wynosi 1/12 stawki podatku od nieruchomości pomnożonej przez współczynnik 1,5.
23. Stawkę za pomieszczenia gospodarcze zmienia się raz w roku razem z czynszem mieszkaniowym.
24. Zawarcie umowy najmu z wyłączeniem umowy najmu lokalu socjalnego i zamiennego oraz zawieranej w związku z zamianą lokalu jest uzależnione od wpłacenia kaucji w wysokości 12-krotności miesięcznego czynszu za dany lokal, obliczonego wg stawek obowiązujących w dniu zawarcia umowy najmu.
VI. Zasady zarządzania zasobem mieszkaniowym gminy
Zarządzanie zasobem gminy sprawuje Zakład Gospodarki Mieszkaniowej. Prowadzi on zarazem Zarząd budynków stanowiących wspólną własność osób fizycznych i gminy (wspólnoty z udziałem gminy).
Postępująca prywatyzacja zasobów mieszkaniowych powoduje wzrost liczby wspólnot mieszkaniowych oraz zmniejszanie się udziału gminy we wspólnotach już istniejących. Spodziewane jest pojawienie się obok zarządzającego, tj. Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej, innych zarządców zarządzających wspólnotami. Spowoduje to oparcie relacji właściciel – zarządzający na zasadach rynkowych oraz konieczność zabezpieczenia odpowiednich środków finansowych na jego działalność, w tym również prowadzone prace remontowe. Biorąc jednak pod uwagę liczbę budynków mieszkalnych stanowiących w całości mienie gminy, przyjmuje się, że w latach 2002–2006 nie nastąpi istotna zmiana modelu zarządzania mieszkaniowym zasobem gminy, tj. przez Zakład Gospodarki Mieszkaniowej.
VII. Źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej
W obecnym stanie prawnym podstawę dochodów na finansowanie gospodarki mieszkaniowej stanowią:
1) wpływy z czynszów za wynajem mieszkań, lokali socjalnych,
2) wpływy z czynszów za wynajem lokali mieszkaniowych,
3) środki pozyskane ze sprzedaży wolnych lokali mieszkalnych w budynkach wspólnot.
Wobec uwarunkowań zewnętrznych spadku dochodów własnych gminy w latach 2002–2006 zakres pomocy finansowej dla zarządcy na remonty kapitalne będzie ograniczony do minimum.
Optymalne dla poprawy złego stanu technicznego komunalnego zasobu mieszkaniowego jest stworzenie tzw. obiegu zamkniętego finansowania gospodarki mieszkaniowej, co oznacza, iż środki uzyskane ze sfery mieszkaniowej powinny być przeznaczone na sferę mieszkaniową.
Powyższe przyjmuje się jako docelowe. Dochodzenie do założonego celu odbywać się będzie etapami.
Jednym z etapów jest przyjęcie zasady przeznaczania środków ze sprzedaży mieszkań w drodze przetargów na wykonanie niezbędnych robót remontowych w budynkach komunalnych.
Kompleksowa realizacja zamierzeń, celów i zadań zawartych w programie umożliwi wypełnienie przez gminę roli jako właściciela komunalnego zasobu mieszkaniowego.