1275

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W NIEMCZY

z dnia 15 marca 2002 r.

w sprawie Regulaminu organizacyjnego Urzędu Miasta i Gminy w Niemczy

Na podstawie art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1591) na wniosek Zarządu Miasta i Gminy Niemcza Rada Miejska Niemczy postanawia, co następuje:

§ 1

Uchwala się Regulamin organizacyjny Urzędu Miasta i Gminy w Niemczy stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2

Tracą moc uchwały Rady Miejskiej w Niemczy:

– nr V/27/90 z dnia 25 września 1990 r. w sprawie Regulaminu organizacyjnego Urzędu Miasta i Gminy,

– nr XXVII/155/92 z dnia 26 września 1992 r. w sprawie zmian w Regulaminie organizacyjnym Urzędu Miasta i Gminy Niemcza,

– nr XIII/83/95 z dnia 19 września 1995 r. w sprawie zmiany w Regulaminie organizacyjnym Urzędu Miasta i Gminy.

§ 3

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY
RADY MIEJSKIEJ
KAZIMIERZ DZIADKOWIEC

 Załącznik do uchwały Rady Miejskiej w Niemczy z dnia 15 marca 2002 r. (poz. 1275)

REGULAMIN ORGANIZACYJNY

URZĘDU MIASTA I GMINY NIEMCZA

 

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

Regulamin organizacyjny Urzędu Miasta i Gminy w Niemczy, zwany dalej regulaminem, określa:

I.

II.

III.

IV.

V.

Zadania Urzędu Miasta i Gminy w Niemczy.

Wewnętrzną strukturę Urzędu.

Zasady funkcjonowania Urzędu.

Zakresy działania Burmistrza, Zastępcy Burmistrza, Sekretarza Gminy oraz Skarbnika Gminy.

Zakresy działania komórek organizacyjnych Urzędu i stanowisk samodzielnych.

§ 2

Ilekroć w regulaminie jest mowa o:

1. Gminie – należy przez to rozumieć Gminę Niemcza.

2. Radzie – należy przez to rozumieć Radę Miejską w Niemczy.

3. Zarządzie – należy przez to rozumieć Zarząd Miasta i Gminy Niemcza.

4. Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Miasta i Gminy w Niemczy.

5. Kierownictwie Urzędu – należy przez to rozumieć Burmistrza Miasta i Gminy Niemcza i jego Zastępcę, Sekretarza Gminy Niemcza, Skarbnika Gminy Niemcza.

6. Komórce organizacyjnej Urzędu – należy przez to rozumieć samodzielne referaty i samodzielne stanowiska wymienione w rozdziale V niniejszego regulaminu.

7. Statucie – należy przez to rozumieć Statut Miasta i Gminy Niemcza.

§ 3

1. Urząd jest jednostką budżetową.

2. Kierownikiem Urzędu jest Burmistrz, który pełni równocześnie funkcję Przewodniczącego Zarządu.

3. Urząd jest pracodawcą dla zatrudnionych w nim pracowników.

4. Siedzibą Urzędu jest Ratusz – Niemcza Rynek 10.

R o z d z i a ł II

Zadania Urzędu

§ 4

Urząd realizuje zadania:

– własne wynikające z ustaw, statutu gminy i uchwał Rady Miejskiej,

– zlecone z zakresu administracji rządowej na mocy ustaw,

– przyjęte w drodze porozumień z organami administracji rządowej.

§ 5

Do zadań Urzędu należy zapewnienie pomocy organom gminy w wykonywaniu ich zadań, a w szczególności:

– przygotowanie materiałów, decyzji, postanowień i innych aktów z zakresu administracji publicznej,

– wykonywanie na podstawie udzielonych upoważnień czynności faktycznych wchodzących w zakres działań gminy,

– zapewnienie możliwości przyjmowania, rozpatrywania oraz załatwiania skarg i wniosków,

– przygotowywanie dokumentów w celu uchwalenia budżetu oraz jego wykonanie,

– realizacja innych obowiązków i uprawnień wynikających z przepisów prawa oraz uchwał organów gminy,

– realizacja obowiązków i uprawnień służących urzędowi jako pracodawcy, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa,

– prowadzenie dostępnego do powszechnego wglądu zbioru przepisów gminnych,

– stosowanie instrukcji kancelaryjnej w zakresie przyjmowania, ewidencjonowania, wysyłania korespondencji, a także w zakresie przechowywania i przekazywania akt do archiwum.

R o z d z i a ł III

Struktura organizacyjna Urzędu

§ 6

Strukturę organizacyjną Urzędu tworzą następujące referaty i stanowiska samodzielne, które przy znakowaniu spraw używają symboli:

1. Referat Organizacyjny i Spraw Obywatelskich – OiSO,

2. Referat Finansowo-Budżetowy – FN,

3. Referat Budownictwa, Gospodarki Komunalnej, Mieszkaniowej i Dróg – BGKMiD,

4. Referat Rolnictwa, Ochrony Środowiska, Gospodarki Gruntami i Działalności Gospodarczej – ROŚGGDG,

5. Urząd Stanu Cywilnego – USC,

6. Radca prawny – RP,

7. Stanowisko do spraw BHP – BHP,

8. Biuro Obsługi Rady – BR.

§ 7

Ustala się schemat organizacyjny Urzędu stanowiący załącznik do regulaminu.

§ 8

1. Referatami kierują kierownicy.

2. Referaty dzielą się na stanowiska pracy.

3. Do zakresu podstawowych obowiązków kierowników referatów Urzędu należy w szczególności:

a) prawidłowe zorganizowanie pracy referatu,

b) nadzorowanie i kontrolowanie pracy podległych pracowników, w tym czynności kancelaryjnych,

c) dokonywanie oceny pracy pracowników oraz występowanie z wnioskami w sprawie wyróżnienia, nagradzania, awansowania, karania,

d) ustalanie szczegółowych zakresów czynności, uprawnień i odpowiedzialności pracowników referatu oraz zastępstw.

§ 9

Do wspólnych zadań wszystkich referatów Urzędu i samodzielnych stanowisk pracy należy:

1. Zapewnienie właściwej i terminowej realizacji zadań.

2. Współdziałanie z radnymi w zakresie będącym we właściwości referatu.

3. Rozpatrywanie skarg i wniosków wg właściwości.

4. Opracowywanie projektów wieloletnich programów rozwoju dziedzin działalności gminy będących we właściwości referatu.

5. Przygotowywanie ocen, analiz, informacji i sprawozdań na użytek kierownictwa i organów gminy.

6. Przygotowywanie projektów aktów prawnych Burmistrza.

7. Podejmowanie działań na rzecz obronności i reagowania kryzysowego.

8. Szczególna dbałość o mienie gminy, polegająca na ścisłym przestrzeganiu zasad gospodarności, celowości podejmowanych działań oraz staranności w przygotowywaniu decyzji.

9. Organizowanie i podejmowanie niezbędnych przedsięwzięć w celu ochrony danych osobowych oraz tajemnicy państwowej i służbowej.

10. Współdziałanie w zakresie przekazywania informacji środkom masowego przekazu oraz reagowanie na krytykę prasową.

§ 10

Do wspólnych zadań pracowników Urzędu należy w szczególności:

1. Posiadanie i znajomość przepisów prawnych w zakresie prawa samorządowego, Kodeksu postępowania administracyjnego, prawa administracyjnego i przepisów gminnych, jak również w niezbędnym do pracy zakresie prawa cywilnego i karnego oraz finansowego.

2. Aktualizowanie zbioru przepisów prawnych dotyczących zakresu działania zajmowanego stanowiska.

3. Umiejętność uzyskania wykładni prawa w sprawach wątpliwych lub nierozstrzygniętych normą prawną, zarówno od radcy prawnego, jak i od specjalistycznych organów administracji rządowej.

4. Umiejętność właściwego kontaktowania się z mieszkańcami.

5. Analiza uzyskiwanych dochodów, stawianie wniosków co do oszczędności, jak i pozyskiwania źródeł dochodów.

6. Sygnalizowanie stwierdzonych nieprawidłowości bezpośredniemu przełożonemu lub Zarządowi.

7. Opracowywanie projektów uchwał, nadawanie biegu realizacji uchwał Rady Miejskiej i Zarządu, załatwianie wniosków komisji Rady oraz wniosków i interpelacji radnych i wystąpień poselskich.

8. Zgłaszanie Zarządowi potrzeb uzyskiwania opinii właściwej komisji Rady.

9. Realizacja zadań w zakresie obronności kraju, w tym obrony cywilnej.

10. Składanie propozycji w zakresie planowania zadań rzeczowych i wydatków w trybie i terminach określonych uchwaloną przez Radę Miejską procedurą budżetową.

R o z d z i a ł III

Zasady funkcjonowania Urzędu

Tryb pracy Urzędu Miasta i Gminy

§ 11

1. Czas pracy pracowników Urzędu ustala w odrębnym akcie Burmistrz, kierując się koniecznością zapewnienia sprawnej obsługi mieszkańców gminy.

2. W uzasadnionych przypadkach Burmistrz może ustalić niektórym pracownikom inne godziny rozpoczynania i kończenia pracy.

Nie może to jednak naruszać trybu przyjmowania interesantów oraz ustalonego wymiaru czasu.

§ 12

1. Przyjmowanie interesantów odbywa się w godzinach pracy Urzędu.

2. Burmistrz przyjmuje interesantów wyłącznie w ustalonych dniach i godzinach.

§ 13

1. Pracownik samorządowy ma obowiązek zapewnienia należytej obsługi interesantów, a w szczególności:

a) przestrzeganie godzin urzędowania oraz sprawnego organizowania przyjęć interesantów,

b) bezzwłocznego załatwiania spraw, jeżeli istnieją ku temu możliwości prawne i faktyczne,

c) powiadamianie interesantów w przypadkach konieczności przedłużania terminu załatwienia sprawy,

d) pracownik prowadzący sprawę ma obowiązek osobiście dokonać niezbędnych uzgodnień z pozostałymi jednostkami organizacyjnymi Urzędu w celu kompleksowego załatwienia,

e) zachowania się z godnością w miejscu pracy.

§ 14

Do obowiązków pracownika samorządowego należy:

1) dbałość o wykonywanie zadań publicznych gminy, z uwzględnieniem interesu państwa, gminy oraz indywidualnych interesów obywateli,

2) przestrzeganie praw oraz wykonywanie zadań Urzędu w sposób sumienny, sprawny i bezstronny,

3) udzielanie informacji organom, instytucjom i osobom fizycznym, udostępnianie dokumentów znajdujących się w posiadaniu Urzędu, jeżeli prawo tego nie zabrania,

4) zachowanie tajemnicy państwowej i służbowej,

5) zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach z obywatelami, ze zwierzchnikami i współpracownikami,

6) sumienne wypełnianie poleceń służbowych,

7) pracownik samorządowy nie może wykonywać zadań, które pozostawałyby w sprzeczności z jego obowiązkami albo mogłyby wywołać podejrzenie o stronniczość lub interesowność,

8) pracownik samorządowy jest obowiązany na żądanie kierownika Urzędu złożyć oświadczenie o stanie majątkowym.

§ 15

Pracownicy samorządowi ponoszą odpowiedzialność porządkową lub dyscyplinarną za naruszanie obowiązków służbowych, przewidzianą w ustawie o pracownikach samorządowych w stosunku do pracowników mianowanych oraz Kodeksie pracy w stosunku do pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.

§ 16

1. W razie nieobecności pracownika sprawy przez niego prowadzone wchodzą w zakres obowiązków innego pracownika wyznaczonego przez kierownika referatu.

2. Urząd tworzy warunki kompleksowej obsługi interesantów miedzy innymi przez udostępnianie możliwości nabycia znaków opłaty skarbowej, niezbędnych druków i formularzy.

§ 17

Przy zmianach personalnych pracowników Urzędu obowiązuje protokolarne przekazywanie zakresu zadań i obowiązków.

Zasady podpisywania pism i decyzji

§ 18

Burmistrz wydaje akty wewnętrzne w formie zarządzeń wewnętrznych, decyzji i regulaminów.

§ 19

Burmistrz osobiście podpisuje:

a) zarządzenia wewnętrzne, decyzje i regulaminy,

b) dokumenty kierowane do organów administracji rządowej,

c) pisma kierowane do wójtów, burmistrzów i prezydentów,

d) odpowiedzi na interpelacje radnych i wnioski posłów,

e) odpowiedzi na skargi i wnioski,

f) pisma i wystąpienia do kierowników kontroli zewnętrznej,

g) pisma i wystąpienia związane z kontaktami zagranicznymi,

h) decyzje i postanowienia w rozumieniu przepisów kodeksu postępowania administracyjnego, chyba że Burmistrz udzielił upoważnienia.

§ 20

1. Zasady podpisywania dokumentów finansowo- -księgowych określają odrębne przepisy.

2. Decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej wydaje Burmistrz oraz z jego upoważnienia kierownicy referatów.

3. W granicach pisemnego upoważnienia Burmistrza, dokumenty oraz inne pisma mogą podpisywać również inni pracownicy Urzędu.

§ 21

Zastępca Burmistrza podpisuje z upoważnienia Burmistrza wszystkie akty i dokumenty oraz decyzje, o których mowa w § 19, podczas nieobecności w pracy Burmistrza.

§ 22

Burmistrz może upoważnić kierownika referatu do podpisywania korespondencji dotyczącej spraw zastrzeżonych do osobistej akceptacji Burmistrza.

§ 23

Dokumenty przedstawione do podpisu członkowi kierownictwa Urzędu powinny być uprzednio parafowane przez kierownika referatu oraz na kopii tych dokumentów powinna być zamieszczona adnotacja zawierająca datę, nazwisko i stanowisko pracownika, który opracował dokument, a także w zależności od rodzaju sprawy przez radcę prawnego.

§ 24

Kierownik referatu oraz pracownik na stanowisku samodzielnym podpisują:

a) pisma związane ze swoim zakresem kompetencji,

b) odpowiedzi na pisma imiennie adresowane do nich.

Organizacja, przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków

§ 25

Skargi i wnioski wpływające do Urzędu rozpatrują i załatwiają :

a) Rada Miejska – w sprawach dotyczących Zarządu, Burmistrza i kierowników jednostek organizacyjnych gminy,

b) Burmistrz – w sprawach dotyczących zadań własnych gminy realizowanych przez Urząd lub jednostki podległe.

§ 26

Skargi i wnioski obywateli przyjmuje Burmistrz w dniach i godzinach wyznaczonych w odrębnym akcie.

§ 27

Sekretarz i Skarbnik Gminy oraz kierownicy referatów i pozostali pracownicy Urzędu przyjmują skargi i wnioski obywateli codziennie w godzinach pracy.

§ 28

Skargi i wnioski pisemne, jak również protokoły przyjęcia skargi lub wniosku, wpływają do Burmistrza.

§ 29

Skargi i wnioski – po zadekretowaniu – zostają przekazane do Referatu Organizacyjnego i Spraw Obywatelskich, gdzie następuje ich rejestracja, a następnie są kierowane do poszczególnych komórek organizacyjnych.

§ 30

Adresaci – kierownicy referatów oraz innych jednostek organizacyjnych, po załatwieniu otrzymanej skargi lub wniosku przedstawiają Burmistrzowi projekty odpowiedzi, a następnie przekazują komplet akt sprawy do Referatu Organizacyjnego i Spraw Obywatelskich.

§ 31

Nadzór nad bieżącym rozpatrywaniem i załatwianiem skarg i wniosków wnoszonych do Urzędu sprawuje Sekretarz Gminy.

§ 32

Informacji o działalności Urzędu dziennikarzom krajowym i zagranicznym udzielają:

a) Burmistrz i Sekretarz,

b) osoby wskazane przez Burmistrza.

Zasady przeprowadzania kontroli wewnętrznej i zewnętrznej w Urzędzie Miasta i Gminy w Niemczy

§ 33

Celem kontroli jest w szczególności:

1) zapewnienie Burmistrzowi bieżącej, pełnej i obiektywnej informacji, koniecznej do skutecznego sprawowania nadzoru i koordynacji, warunkującej efektywne kierowanie całością gospodarki i procesami społecznymi w gminie,

2) badanie i ocena prawidłowości i efektywności działania jednostek podporządkowanych lub nadzorowanych przez Burmistrza w zakresie realizacji zadań związanych ze społeczno-gospodarczym rozwojem miasta, zaspakajania potrzeb i sprawnej obsługi obywateli,

3) zapewnienie prawidłowego i terminowego wykonywania zadań,

4) ustalenia przyczyn występowania nieprawidłowości celem ich likwidacji, jak również ustalenia osób za nie odpowiedzialnych,

5) udzielanie w toku działań kontrolnych instruktażu i niezbędnej pomocy organizacyjno-technicznej.

§ 34

Przedmiotem kontroli jest w szczególności sprawdzenie przebiegu i wyników działania jednostek kontrolowanych w zakresie realizacji nałożonych na nie zadań i obowiązków.

§ 35

Formy i metody kontroli:

1. Stosuje się następujące formy kontroli:

a) planowane – przewidziane w okresowych planach kontroli,

b) doraźne – wynikające z bieżących potrzeb.

2. Przeprowadza się następujące metody kontroli:

a) kompleksowe – obejmujące całokształt działalności kontrolowanej jednostki,

b) problemowe – oceniające realizację wykonanych zagadnień,

c) sprawdzające – oceniające wykonanie zdań wynikających z uprzednio prowadzonych kontroli i wydawanych w tym trybie zaleceń.

3. Stosuje się zasadę łączenia każdej kontroli z bieżącym instruktażem dla pracowników jednostki kontrolowanej.

4. Instruktaż powinien dotyczyć w szczególności spraw racjonalnego organizowania pracy oraz właściwego interpretowania i stosowania przepisów prawnych.

§ 36

1. Kontrolę wewnętrzną w Urzędzie sprawuje Burmistrz, Sekretarz, Skarbnik oraz kierownicy referatów.

2. Kontrolę zewnętrzną wobec gminnych jednostek organizacyjnych sprawuje Zarząd, a w zakresie spraw finansowych Skarbnik.

3. Sekretarz Gminy wykonuje nadzór i kontrolę w od-niesieniu do wszystkich gminnych jednostek organizacyjnych, w zakresie każdorazowo określonym przez Zarząd.

§ 37

Wystąpienia pokontrolne podpisuje Burmistrz, Zastępca lub Sekretarz.

§ 38

Książkę i rejestr kontroli wewnętrznej i zewnętrznej prowadzi sekretariat Urzędu.

W zakresie ustalonym przez Zarząd Miasta i Gminy Burmistrz może powierzyć prowadzenie spraw w swo-im imieniu Sekretarzowi.

R o z d z i a ł IV

Zakresy działania Burmistrza, Zastępcy Burmistrza, Sekretarza Gminy oraz Skarbnika Gminy

§ 39

Urzędem kieruje Burmistrz i wykonuje zadania przy pomocy Zastępcy Burmistrza, Sekretarza i Skarbnika, którzy ponoszą odpowiedzialność przed Burmistrzem za realizacje swoich zadań.

Kierownicy poszczególnych komórek organizacyjnych są bezpośrednimi przełożonymi podległych im pracowników i sprawują nadzór nad nimi.

W razie nieobecności kierownika komórki organizacyjnej jego obowiązki przejmują osoby zaproponowane przez kierownika.

§ 40

Do zakresu zadań Burmistrza należy:

– kierowanie bieżącymi sprawami gminy i reprezentowanie jej na zewnątrz,

– wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Urzędu i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,

– koordynowanie działalności komórek i jednostek organizacyjnych oraz organizowanie ich współpracy,

– rozstrzyganie sporów pomiędzy poszczególnymi komórkami i jednostkami organizacyjnymi, w szczególności dotyczącymi podziału zadań,

– organizowanie pracy Zarządu i przewodniczenie jego posiedzeniom,

– podejmowanie czynności należących do kompetencji Zarządu w sprawach niecierpiących zwłoki związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego, które podlegają zatwierdzeniu przez Zarząd na najbliższym posiedzeniu,

– udzielanie pełnomocnictw procesowych,

– składanie oświadczeń woli w sprawach związanych z prowadzeniem bieżącej działalności gminy,

– wykonywanie uchwał Rady i Zarządu,

– sprawowanie funkcji szefa obrony cywilnej,

– wydawanie decyzji i innych aktów w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej,

– sprawowanie nadzoru nad funkcjonowaniem jednostek organizacyjnych gminy,

– składanie sprawozdań z wykonania uchwał Rady i Zarządu,

– upoważnianie Zastępcy Burmistrza i pracowników Urzędu do wydawania w jego imieniu decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej,

– wykonywanie innych zadań zastrzeżonych dla Burmistrza przez przepisy prawa, regulamin oraz uchwały Rady i Zarządu Miasta i Gminy.

§ 41

Zakres zadań Zastępcy Burmistrza określa Burmistrz w porozumieniu z pozostałymi członkami Zarządu. W czasie nieobecności Burmistrza obowiązki jego pełni Zastępca Burmistrza.

§ 42

Do zadań Sekretarza Gminy należy zapewnienie sprawnego funkcjonowania Urzędu, a w szczególności:

– nadzór nad organizacją pracy Urzędu, przestrzeganiem wewnętrznego porządku pracy, prawidłowym wykonywaniem czynności kancelaryjnych i obiegiem informacji,

– przygotowywanie projektów oraz zmian regulaminów, zarządzeń i innych aktów wewnętrznych,

– przedkładanie Burmistrzowi propozycji dotyczących usprawnienia pracy w Urzędzie,

– nadzór nad gospodarką mieniem Urzędu i nad środkami budżetowymi przeznaczonymi na pokrycie kosztów jego funkcjonowania (zakupy, wyposażenie, remonty i inwestycje),

– pełnienie funkcji kierownika Urzędu w razie nieobecności Burmistrza i Zastępcy Burmistrza,

– nadzór nad realizacją zadań związanych z przygotowaniem i przeprowadzaniem wyborów, referendów i spisów,

– nadzór nad informatyzacją i komputeryzacją Urzędu,

– wykonuje inne zadania z upoważnienia lub na polecenie Burmistrza.

§ 43

Do zadań Skarbnika Gminy – Głównego Księgowego, należy:

– zapewnienie prawidłowej realizacji budżetu gminy,

– nadzór i koordynacja wykonywania zadań finansowych przez jednostki organizacyjne,

– opracowanie budżetu gminy,

– dokonywanie wstępnej kontroli legalności dokumentów dotyczących wykonania budżetu oraz jego zmian,

– sporządzanie okresowych analiz i zbiorczych sprawozdań z wykonania budżetu,

– prowadzenie rachunkowości Urzędu,

– dokonywanie kontroli finansowej,

– organizowanie obiegu dokumentacji finansowej w Urzędzie,

– nadzór nad pracą głównych księgowych jednostek organizacyjnych gminy,

– realizowanie ustawy dotyczącej dochodów, finansów gminy, opłaty skarbowej oraz ustaw podatkowych,

– nadzór nad gospodarką środkami budżetowymi przez jednostki organizacyjne Urzędu,

– nadzór nad pracą zastępcy głównego księgowego – kierownika referatu finansów i księgowości.

R o z d z i a ł V

Zakresy działania komórek organizacyjnych Urzędu i stanowisk samodzielnych

§ 44

Do kompetencji Referatu Organizacyjnego i Spraw Obywatelskich należy:

1. Zapewnienie sprawnego funkcjonowania i organizacji pracy Urzędu.

2. Obsługa techniczno-kancelaryjna Burmistrza, Zastępcy Burmistrza i Sekretarza.

3. Organizacja i nadzór nad sprawnym obiegiem dokumentów i korespondencji w Urzędzie.

4. Prowadzenie archiwum Urzędu.

5. Wykonywanie zadań związanych z wyborami do organów gminy i innych organów stosownie do obowiązujących przepisów.

6. Prowadzenie centralnego rejestru skarg i wniosków oraz nadzór nad ich terminowym załatwieniem.

7. Rejestrowanie wydawanych i zwracanych pieczęci i pieczątek oraz likwidacja nieaktualnych oznakowań i pieczątek organów gminy i Urzędu.

8. Zarząd budynkiem administracyjnym oraz gospodarka lokalami biurowymi Urzędu, prowadzenie planowanej działalności z zakresu inwestycji, remontów kapitalnych i bieżących oraz konserwacji wyposażenia technicznego pomieszczeń biurowych.

9. Zabezpieczenie mienia Urzędu Miasta i Gminy.

10. Wykonywanie czynności usługowych związanych z funkcjami reprezentacyjnymi Urzędu.

11. Zaopatrzenie materiałowe i techniczne na cele biurowe.

12. Prowadzenie spraw z zakresu ewidencji ludności, w tym związanych z prowadzeniem Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności PESEL.

13. Prowadzenie spraw związanych z prawem o stowarzyszeniach, zgromadzeniach, zbiórkach publicznych.

14. Realizacja zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej.

15. Prowadzenie całości spraw związanych z funkcjonowaniem ochotniczych straży pożarnych zarejestrowanych na terenie gminy.

16. Opiniowanie w sprawach zameldowań i osiedlania cudzoziemców.

17. Zapewnianie ochrony informacji niejawnych w Urzędzie.

18. Współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi służb ochrony państwa oraz podejmowanie działań zmierzających do wyjaśnienia przypadków naruszenia przepisów o ochronie informacji niejawnych.

19. Prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem powszechnego obowiązku obrony.

20. Prowadzenie kancelarii tajnej.

21. Współpraca z organami ścigania i sprawiedliwości w zakresie utrzymania bezpieczeństwa publicznego.

22. Nakładanie świadczeń rzeczowych i osobistych związanych z obronnością kraju.

23. Kierowanie i koordynowanie przedsięwzięć obrony cywilnej zakładów, organizacji społecznych, ludności na terenie gminy określonych w odrębnych przepisach (ochrona ludności i reagowania kryzysowego).

24. Wykonywanie zadań wynikających z ustawy o ochronie danych osobowych.

25. Przeprowadzanie inwentaryzacji majątku gminy.

26. Obsługa kancelaryjna Zarządu.

27. Koordynowanie zadań w zakresie profilaktyki patologii społecznych.

28. Koordynowanie i nadzorowanie działalności instytucji kultury.

29. Promocja gminy.

30. Administrowanie siecią komputerową oraz kontrolowanie oprogramowania pracującego w tej sieci.

31. Zabezpieczenie danych komputerowych przed dostępem osób nieupoważnionych (nadawanie haseł użytkownikom oraz ich bieżąca aktualizacja).

32. Koordynator bezpieczeństwa informacji.

§ 45

Do zadań i kompetencji Referatu Finansowo-Budżetowego należy:

1. Opracowywanie danych do projektu budżetu oraz nadzór nad jego realizacją.

2. Prowadzenie rachunkowości dochodów i wydatków budżetowych oraz księgowości Urzędu.

3. Prowadzenie gospodarki kasowej Urzędu.

4. Zapewnienie prawidłowego przebiegu wykonania budżetu oraz okresowe informowanie organów gminy o jego bieżącej realizacji, czuwanie nad przestrzeganiem dyscypliny budżetowej.

5. Sprawowanie kontroli i nadzoru nad gospodarką finansową jednostek organizacyjnych gminy.

6. Przygotowywanie propozycji zmian w budżecie.

7. Prowadzenie spraw płacowych pracowników Urzędu.

8. Organizowanie i kontrolowanie prawidłowego obiegu dokumentacji finansowej.

9. Prowadzenie ewidencji rozliczenia nakładów inwestycyjnych.

10. Prowadzenie rachunkowości w zakresie funduszy ochrony środowiska, świadczeń socjalnych, wpływów z innych źródeł.

11. Wymiar, pobór i egzekwowanie należności z tytułu podatków i opłat lokalnych.

12. Przygotowywanie projektów decyzji w zakresie zaniechania w całości lub części poboru podatków z tytułu łącznego zobowiązania pieniężnego oraz podatków i opłat lokalnych, a także w sprawie odraczania terminu płatności, rozkładania na raty i umorzenia zaległości z tytułu tych zobowiązań.

13. Ewidencja i windykacja należności z tytułu wieczystego użytkowania, zarządu, użytkowania i dzierżawy terenów oraz należności z tytułu sprzedaży nieruchomości, opłat adiacenckich.

14. Prowadzenie rozliczenia inwentaryzacji.

15. Prowadzenie prac planistyczno-finansowych.

§ 46

Do zadań i kompetencji Referatu Budownictwa, Gospodarki Komunalnej, Mieszkaniowej i Dróg należy:

1. Organizowanie i prowadzenie prac koncepcyjnych w zakresie strategii rozwoju gminy.

2. Realizacja polityki przestrzennej gminy przez organizację przedsięwzięć służących sporządzeniu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy.

3. Prowadzenie spraw związanych z ustalaniem warunków zabudowy i zagospodarowania terenu.

4. Uzyskiwanie opinii dotyczących planowanych inwestycji oraz nadzorowanie inwestycji realizowanych przez gminę.

5. Organizowanie odbiorów końcowych inwestycji realizowanych przez gminę i przekazywanie obiektów użytkownikom.

6. Współpraca z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków.

7. Planowanie i nadzór nad realizacją zadań dotyczących utrzymania, budowy i modernizacji dróg miejskich, placów, chodników, parkingów.

8. Zarządzanie drogami gminnymi.

9. Współpraca z zarządami dróg powiatowych, wojewódzkich i krajowych w zakresie spraw dotyczących utrzymania i modernizacji dróg na odcinkach przebiegających w granicach gminy.

10. Przygotowywanie przetargów w zakresie zadań inwestycyjnych i remontowych.

11. Organizacja ruchu drogowego w mieście oraz prowadzenie spraw dotyczących porządku i bezpieczeństwa na drogach.

12. Organizowanie zamówień publicznych.

13. Organizowanie oraz nadzór nad realizacją usług w zakresie:

– wodociągów i kanalizacji,

– oczyszczania, składowania oraz utylizacji odpadów,

– zieleni miejskiej,

– ciepłownictwa,

– gazownictwa oraz zaopatrzenia w energię elektryczną,

– telekomunikacja,

– komunikacja miejska,

– cmentarzy gminnych,

– placów targowych,

– ogrodów działkowych.

14. Współdziałanie w zakresie gospodarowania zasobami lokalowymi gminy.

§ 47

Do zadań i kompetencji Referatu Rolnictwa, Ochrony Środowiska, Gospodarki Gruntami i Działalności Gospodarczej należy:

1. Wykonywanie zadań z zakresu gospodarki nieruchomościami związanych z obrotem oraz przekształcenia prawa wieczystego użytkowania w prawo własności.

2. Realizacja zadań państwowej służby geodezyjnej i katastralnej w zakresie rozgraniczania, wznawiania z podziału nieruchomości.

3. Realizacja zadań związanych z prowadzeniem operatu numeracji i nazewnictwa nieruchomości.

4. Prowadzenie zadań związanych z gospodarką zadrzewieniową, leśną, łowiecką i ochroną przy- rody.

5. Prowadzenie zadań związanych z ochroną przeciwpowodziową.

6. Wykonywanie obowiązków wynikających z ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych.

7. Wykonywanie zadań z zakresu ustawy – Prawo wodne i zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz odprowadzania ścieków.

8. Wykonywanie zadań z zakresu gospodarki odpadami.

9. Wykonywanie zadań z zakresu ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz ustaw towarzyszących.

10. Wykonywanie zadań z zakresu dostępu do informacji o środowisku oraz oceny oddziaływania na środowisko.

11. Wykonywanie zadań dotyczących ochrony przed chorobami zakaźnymi zwierząt i roślin.

12. Wykonywanie zadań z zakresu ustawy – Prawo działalności gospodarczej i ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

13. Wykonywanie zadań z zakresu ustawy o zamówieniach publicznych.

§ 48

Do zadań i kompetencji Urzędu Stanu Cywilnego należy:

1. Prowadzenie spraw z zakresu rejestracji stanu cywilnego określonych w prawie o aktach stanu cywilnego oraz Kodeksie rodzinnym i opiekuńczym.

2. Przechowywanie ksiąg stanu cywilnego i dokonywanie w nich stosownych adnotacji.

3. Prowadzenie spraw kadrowych pracowników Urzędu oraz kierowników jednostek organizacyjnych gminy.

4. Przygotowywanie i ewidencjonowanie upoważnień oraz pełnomocnictw.

5. Kompletowanie wniosków emerytalnych i rentowych.

6. Prowadzenie rejestru umów zleceń i umów o dzieło.

7. Współdziałanie z kierownictwem Urzędu w zakresie planowania i dokonywania ocen kwalifikacyjnych pracowników.

§ 49

Do zadań i kompetencji radcy prawnego należy:

1. Wykonywanie zadań i obowiązków wynikających z ustawy o radcach prawnych.

2. Opiniowanie pod względem prawnym projektów aktów prawnych organów gminy i Burmistrza.

3. Obsługa prawna Zarządu oraz Rady i doradztwo prawne na rzecz pracowników Urzędu i jednostek organizacyjnych gminy, niezatrudniających radców prawnych.

4. Informowanie Zarządu i komórek organizacyjnych Urzędu o najważniejszych zmianach w obowiązującym stanie prawnym w zakresie spraw należących do samorządów terytorialnych.

5. Nadzór nad zastosowaniem przepisów procedury administracyjnej w referatach i biurach Urzędu.

6. Wydawanie opinii prawnych w przedmiocie zawieranych umów, a także wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach skomplikowanych pod względem formalnym i prawnym.

7. Prowadzenie spraw zastępstwa sądowego.

§ 50

Do zadań i kompetencji Stanowiska do spraw BHP należy:

1. Sporządzanie i przedstawianie Burmistrzowi raz w roku w terminie do 15 września analiz bezpieczeństwa i higieny pracy wraz z wnioskami dotyczącymi wyeliminowania nieprawidłowości.

2. Udział w przekazywaniu do użytkowania nowych lub przystosowanych do tego celu pomieszczeń biurowych, socjalnych lub gospodarczych pod względem bezpieczeństwa i higieny pracy.

3. Opiniowanie instrukcji dot. bezpieczeństwa i higieny pracy na poszczególnych stanowiskach pracy.

4. Prowadzenie, kompletowanie i przechowywanie dokumentacji dot. wypadków.

5. Prowadzenie i dokumentowanie szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.

6. Przeprowadzenie kontroli stanu bezpieczeństwa i higieny pracy, bezpieczeństwa przeciwpożarowego oraz przestrzegania zasad i przepisów w tym zakresie na wszystkich stanowiskach pracy.

7. Prowadzenie rejestru badań wstępnych i okresowych pracowników Urzędu.

§ 51

Do zadań i kompetencji Biura Obsługi Rady należy:

1. Obsługa techniczno-kancelaryjna Rady Miejskiej oraz jej komisji.

2. Przekazywanie radnym wszystkich materiałów związanych z pracą Rady i jej organów.

3. Stwarzanie radnym warunków uczestniczenia w pracach Rady i jej organów.

4. Prowadzenie korespondencji pomiędzy Radą i radnymi oraz korespondencji kierowanej do Rady i jej Przewodniczącego.

5. Prowadzenie ewidencji aktów prawnych podjętych przez organy gminy.

6. Koordynacja przygotowania materiałów na sesje Rady.

7. Przekazywanie uchwał Rady Gminy organom nadzoru.

8. Prowadzenie spraw związanych z przynależnością gminy do związków komunalnych, stowarzyszeń, fundacji – współpracą z innymi jednostkami samorządu terytorialnego, organizacjami administracji rządowej i innymi instytucjami na zewnątrz.

9. Współdziałanie z sołectwami w zakresie gospodarowania przez nie mieniem komunalnym oraz przedsięwzięć na rzecz mieszkańców sołectwa.

§ 52

Szczegółowe czynności związane z wykonywaniem zadań poszczególnych referatów i stanowisk samodzielnych określają zakresy czynności pracowników.

Postanowienia końcowe

§ 53

Niniejszy regulamin wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

 Załącznik do Regulaminu organizacyjnego Urzędu Miasta i Gminy w Niemczy (poz. 1275)