1275 UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W NIEMCZY z dnia 15 marca 2002 r. w sprawie Regulaminu organizacyjnego Urzędu Miasta i Gminy w Niemczy Na podstawie art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1591) na wniosek Zarządu Miasta i Gminy Niemcza Rada Miejska Niemczy postanawia, co następuje: |
§ 1
Uchwala się Regulamin organizacyjny Urzędu Miasta i Gminy w Niemczy stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2
Tracą moc uchwały Rady Miejskiej w Niemczy:
– nr V/27/90 z dnia 25 września 1990 r. w sprawie Regulaminu organizacyjnego Urzędu Miasta i Gminy,
– nr XXVII/155/92 z dnia 26 września 1992 r. w sprawie zmian w Regulaminie organizacyjnym Urzędu Miasta i Gminy Niemcza,
– nr XIII/83/95 z dnia 19 września 1995 r. w sprawie zmiany w Regulaminie organizacyjnym Urzędu Miasta i Gminy.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
Załącznik do uchwały Rady Miejskiej w Niemczy z dnia 15 marca 2002 r. (poz. 1275) |
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
URZĘDU MIASTA I GMINY NIEMCZA
R o z d z i a ł I
Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin organizacyjny Urzędu Miasta i Gminy w Niemczy, zwany dalej regulaminem, określa:
I. II. III. IV. V. |
Zadania Urzędu Miasta i Gminy w Niemczy. Wewnętrzną strukturę Urzędu. Zasady funkcjonowania Urzędu. Zakresy działania Burmistrza, Zastępcy Burmistrza, Sekretarza Gminy oraz Skarbnika Gminy. Zakresy działania komórek organizacyjnych Urzędu i stanowisk samodzielnych. |
§ 2
Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
1. Gminie – należy przez to rozumieć Gminę Niemcza.
2. Radzie – należy przez to rozumieć Radę Miejską w Niemczy.
3. Zarządzie – należy przez to rozumieć Zarząd Miasta i Gminy Niemcza.
4. Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Miasta i Gminy w Niemczy.
5. Kierownictwie Urzędu – należy przez to rozumieć Burmistrza Miasta i Gminy Niemcza i jego Zastępcę, Sekretarza Gminy Niemcza, Skarbnika Gminy Niemcza.
6. Komórce organizacyjnej Urzędu – należy przez to rozumieć samodzielne referaty i samodzielne stanowiska wymienione w rozdziale V niniejszego regulaminu.
7. Statucie – należy przez to rozumieć Statut Miasta i Gminy Niemcza.
§ 3
1. Urząd jest jednostką budżetową.
2. Kierownikiem Urzędu jest Burmistrz, który pełni równocześnie funkcję Przewodniczącego Zarządu.
3. Urząd jest pracodawcą dla zatrudnionych w nim pracowników.
4. Siedzibą Urzędu jest Ratusz – Niemcza Rynek 10.
R o z d z i a ł II
Zadania Urzędu
§ 4
Urząd realizuje zadania:
– własne wynikające z ustaw, statutu gminy i uchwał Rady Miejskiej,
– zlecone z zakresu administracji rządowej na mocy ustaw,
– przyjęte w drodze porozumień z organami administracji rządowej.
§ 5
Do zadań Urzędu należy zapewnienie pomocy organom gminy w wykonywaniu ich zadań, a w szczególności:
– przygotowanie materiałów, decyzji, postanowień i innych aktów z zakresu administracji publicznej,
– wykonywanie na podstawie udzielonych upoważnień czynności faktycznych wchodzących w zakres działań gminy,
– zapewnienie możliwości przyjmowania, rozpatrywania oraz załatwiania skarg i wniosków,
– przygotowywanie dokumentów w celu uchwalenia budżetu oraz jego wykonanie,
– realizacja innych obowiązków i uprawnień wynikających z przepisów prawa oraz uchwał organów gminy,
– realizacja obowiązków i uprawnień służących urzędowi jako pracodawcy, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa,
– prowadzenie dostępnego do powszechnego wglądu zbioru przepisów gminnych,
– stosowanie instrukcji kancelaryjnej w zakresie przyjmowania, ewidencjonowania, wysyłania korespondencji, a także w zakresie przechowywania i przekazywania akt do archiwum.
R o z d z i a ł III
Struktura organizacyjna Urzędu
§ 6
Strukturę organizacyjną Urzędu tworzą następujące referaty i stanowiska samodzielne, które przy znakowaniu spraw używają symboli:
1. Referat Organizacyjny i Spraw Obywatelskich – OiSO,
2. Referat Finansowo-Budżetowy – FN,
3. Referat Budownictwa, Gospodarki Komunalnej, Mieszkaniowej i Dróg – BGKMiD,
4. Referat Rolnictwa, Ochrony Środowiska, Gospodarki Gruntami i Działalności Gospodarczej – ROŚGGDG,
5. Urząd Stanu Cywilnego – USC,
6. Radca prawny – RP,
7. Stanowisko do spraw BHP – BHP,
8. Biuro Obsługi Rady – BR.
§ 7
Ustala się schemat organizacyjny Urzędu stanowiący załącznik do regulaminu.
§ 8
1. Referatami kierują kierownicy.
2. Referaty dzielą się na stanowiska pracy.
3. Do zakresu podstawowych obowiązków kierowników referatów Urzędu należy w szczególności:
a) prawidłowe zorganizowanie pracy referatu,
b) nadzorowanie i kontrolowanie pracy podległych pracowników, w tym czynności kancelaryjnych,
c) dokonywanie oceny pracy pracowników oraz występowanie z wnioskami w sprawie wyróżnienia, nagradzania, awansowania, karania,
d) ustalanie szczegółowych zakresów czynności, uprawnień i odpowiedzialności pracowników referatu oraz zastępstw.
§ 9
Do wspólnych zadań wszystkich referatów Urzędu i samodzielnych stanowisk pracy należy:
1. Zapewnienie właściwej i terminowej realizacji zadań.
2. Współdziałanie z radnymi w zakresie będącym we właściwości referatu.
3. Rozpatrywanie skarg i wniosków wg właściwości.
4. Opracowywanie projektów wieloletnich programów rozwoju dziedzin działalności gminy będących we właściwości referatu.
5. Przygotowywanie ocen, analiz, informacji i sprawozdań na użytek kierownictwa i organów gminy.
6. Przygotowywanie projektów aktów prawnych Burmistrza.
7. Podejmowanie działań na rzecz obronności i reagowania kryzysowego.
8. Szczególna dbałość o mienie gminy, polegająca na ścisłym przestrzeganiu zasad gospodarności, celowości podejmowanych działań oraz staranności w przygotowywaniu decyzji.
9. Organizowanie i podejmowanie niezbędnych przedsięwzięć w celu ochrony danych osobowych oraz tajemnicy państwowej i służbowej.
10. Współdziałanie w zakresie przekazywania informacji środkom masowego przekazu oraz reagowanie na krytykę prasową.
§ 10
Do wspólnych zadań pracowników Urzędu należy w szczególności:
1. Posiadanie i znajomość przepisów prawnych w zakresie prawa samorządowego, Kodeksu postępowania administracyjnego, prawa administracyjnego i przepisów gminnych, jak również w niezbędnym do pracy zakresie prawa cywilnego i karnego oraz finansowego.
2. Aktualizowanie zbioru przepisów prawnych dotyczących zakresu działania zajmowanego stanowiska.
3. Umiejętność uzyskania wykładni prawa w sprawach wątpliwych lub nierozstrzygniętych normą prawną, zarówno od radcy prawnego, jak i od specjalistycznych organów administracji rządowej.
4. Umiejętność właściwego kontaktowania się z mieszkańcami.
5. Analiza uzyskiwanych dochodów, stawianie wniosków co do oszczędności, jak i pozyskiwania źródeł dochodów.
6. Sygnalizowanie stwierdzonych nieprawidłowości bezpośredniemu przełożonemu lub Zarządowi.
7. Opracowywanie projektów uchwał, nadawanie biegu realizacji uchwał Rady Miejskiej i Zarządu, załatwianie wniosków komisji Rady oraz wniosków i interpelacji radnych i wystąpień poselskich.
8. Zgłaszanie Zarządowi potrzeb uzyskiwania opinii właściwej komisji Rady.
9. Realizacja zadań w zakresie obronności kraju, w tym obrony cywilnej.
10. Składanie propozycji w zakresie planowania zadań rzeczowych i wydatków w trybie i terminach określonych uchwaloną przez Radę Miejską procedurą budżetową.
R o z d z i a ł III
Zasady funkcjonowania Urzędu
Tryb pracy Urzędu Miasta i Gminy
§ 11
1. Czas pracy pracowników Urzędu ustala w odrębnym akcie Burmistrz, kierując się koniecznością zapewnienia sprawnej obsługi mieszkańców gminy.
2. W uzasadnionych przypadkach Burmistrz może ustalić niektórym pracownikom inne godziny rozpoczynania i kończenia pracy.
Nie może to jednak naruszać trybu przyjmowania interesantów oraz ustalonego wymiaru czasu.
§ 12
1. Przyjmowanie interesantów odbywa się w godzinach pracy Urzędu.
2. Burmistrz przyjmuje interesantów wyłącznie w ustalonych dniach i godzinach.
§ 13
1. Pracownik samorządowy ma obowiązek zapewnienia należytej obsługi interesantów, a w szczególności:
a) przestrzeganie godzin urzędowania oraz sprawnego organizowania przyjęć interesantów,
b) bezzwłocznego załatwiania spraw, jeżeli istnieją ku temu możliwości prawne i faktyczne,
c) powiadamianie interesantów w przypadkach konieczności przedłużania terminu załatwienia sprawy,
d) pracownik prowadzący sprawę ma obowiązek osobiście dokonać niezbędnych uzgodnień z pozostałymi jednostkami organizacyjnymi Urzędu w celu kompleksowego załatwienia,
e) zachowania się z godnością w miejscu pracy.
§ 14
Do obowiązków pracownika samorządowego należy:
1) dbałość o wykonywanie zadań publicznych gminy, z uwzględnieniem interesu państwa, gminy oraz indywidualnych interesów obywateli,
2) przestrzeganie praw oraz wykonywanie zadań Urzędu w sposób sumienny, sprawny i bezstronny,
3) udzielanie informacji organom, instytucjom i osobom fizycznym, udostępnianie dokumentów znajdujących się w posiadaniu Urzędu, jeżeli prawo tego nie zabrania,
4) zachowanie tajemnicy państwowej i służbowej,
5) zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach z obywatelami, ze zwierzchnikami i współpracownikami,
6) sumienne wypełnianie poleceń służbowych,
7) pracownik samorządowy nie może wykonywać zadań, które pozostawałyby w sprzeczności z jego obowiązkami albo mogłyby wywołać podejrzenie o stronniczość lub interesowność,
8) pracownik samorządowy jest obowiązany na żądanie kierownika Urzędu złożyć oświadczenie o stanie majątkowym.
§ 15
Pracownicy samorządowi ponoszą odpowiedzialność porządkową lub dyscyplinarną za naruszanie obowiązków służbowych, przewidzianą w ustawie o pracownikach samorządowych w stosunku do pracowników mianowanych oraz Kodeksie pracy w stosunku do pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.
§ 16
1. W razie nieobecności pracownika sprawy przez niego prowadzone wchodzą w zakres obowiązków innego pracownika wyznaczonego przez kierownika referatu.
2. Urząd tworzy warunki kompleksowej obsługi interesantów miedzy innymi przez udostępnianie możliwości nabycia znaków opłaty skarbowej, niezbędnych druków i formularzy.
§ 17
Przy zmianach personalnych pracowników Urzędu obowiązuje protokolarne przekazywanie zakresu zadań i obowiązków.
Zasady podpisywania pism i decyzji
§ 18
Burmistrz wydaje akty wewnętrzne w formie zarządzeń wewnętrznych, decyzji i regulaminów.
§ 19
Burmistrz osobiście podpisuje:
a) zarządzenia wewnętrzne, decyzje i regulaminy,
b) dokumenty kierowane do organów administracji rządowej,
c) pisma kierowane do wójtów, burmistrzów i prezydentów,
d) odpowiedzi na interpelacje radnych i wnioski posłów,
e) odpowiedzi na skargi i wnioski,
f) pisma i wystąpienia do kierowników kontroli zewnętrznej,
g) pisma i wystąpienia związane z kontaktami zagranicznymi,
h) decyzje i postanowienia w rozumieniu przepisów kodeksu postępowania administracyjnego, chyba że Burmistrz udzielił upoważnienia.
§ 20
1. Zasady podpisywania dokumentów finansowo- -księgowych określają odrębne przepisy.
2. Decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej wydaje Burmistrz oraz z jego upoważnienia kierownicy referatów.
3. W granicach pisemnego upoważnienia Burmistrza, dokumenty oraz inne pisma mogą podpisywać również inni pracownicy Urzędu.
§ 21
Zastępca Burmistrza podpisuje z upoważnienia Burmistrza wszystkie akty i dokumenty oraz decyzje, o których mowa w § 19, podczas nieobecności w pracy Burmistrza.
§ 22
Burmistrz może upoważnić kierownika referatu do podpisywania korespondencji dotyczącej spraw zastrzeżonych do osobistej akceptacji Burmistrza.
§ 23
Dokumenty przedstawione do podpisu członkowi kierownictwa Urzędu powinny być uprzednio parafowane przez kierownika referatu oraz na kopii tych dokumentów powinna być zamieszczona adnotacja zawierająca datę, nazwisko i stanowisko pracownika, który opracował dokument, a także w zależności od rodzaju sprawy przez radcę prawnego.
§ 24
Kierownik referatu oraz pracownik na stanowisku samodzielnym podpisują:
a) pisma związane ze swoim zakresem kompetencji,
b) odpowiedzi na pisma imiennie adresowane do nich.
Organizacja, przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków
§ 25
Skargi i wnioski wpływające do Urzędu rozpatrują i załatwiają :
a) Rada Miejska – w sprawach dotyczących Zarządu, Burmistrza i kierowników jednostek organizacyjnych gminy,
b) Burmistrz – w sprawach dotyczących zadań własnych gminy realizowanych przez Urząd lub jednostki podległe.
§ 26
Skargi i wnioski obywateli przyjmuje Burmistrz w dniach i godzinach wyznaczonych w odrębnym akcie.
§ 27
Sekretarz i Skarbnik Gminy oraz kierownicy referatów i pozostali pracownicy Urzędu przyjmują skargi i wnioski obywateli codziennie w godzinach pracy.
§ 28
Skargi i wnioski pisemne, jak również protokoły przyjęcia skargi lub wniosku, wpływają do Burmistrza.
§ 29
Skargi i wnioski – po zadekretowaniu – zostają przekazane do Referatu Organizacyjnego i Spraw Obywatelskich, gdzie następuje ich rejestracja, a następnie są kierowane do poszczególnych komórek organizacyjnych.
§ 30
Adresaci – kierownicy referatów oraz innych jednostek organizacyjnych, po załatwieniu otrzymanej skargi lub wniosku przedstawiają Burmistrzowi projekty odpowiedzi, a następnie przekazują komplet akt sprawy do Referatu Organizacyjnego i Spraw Obywatelskich.
§ 31
Nadzór nad bieżącym rozpatrywaniem i załatwianiem skarg i wniosków wnoszonych do Urzędu sprawuje Sekretarz Gminy.
§ 32
Informacji o działalności Urzędu dziennikarzom krajowym i zagranicznym udzielają:
a) Burmistrz i Sekretarz,
b) osoby wskazane przez Burmistrza.
Zasady przeprowadzania kontroli wewnętrznej i zewnętrznej w Urzędzie Miasta i Gminy w Niemczy
§ 33
Celem kontroli jest w szczególności:
1) zapewnienie Burmistrzowi bieżącej, pełnej i obiektywnej informacji, koniecznej do skutecznego sprawowania nadzoru i koordynacji, warunkującej efektywne kierowanie całością gospodarki i procesami społecznymi w gminie,
2) badanie i ocena prawidłowości i efektywności działania jednostek podporządkowanych lub nadzorowanych przez Burmistrza w zakresie realizacji zadań związanych ze społeczno-gospodarczym rozwojem miasta, zaspakajania potrzeb i sprawnej obsługi obywateli,
3) zapewnienie prawidłowego i terminowego wykonywania zadań,
4) ustalenia przyczyn występowania nieprawidłowości celem ich likwidacji, jak również ustalenia osób za nie odpowiedzialnych,
5) udzielanie w toku działań kontrolnych instruktażu i niezbędnej pomocy organizacyjno-technicznej.
§ 34
Przedmiotem kontroli jest w szczególności sprawdzenie przebiegu i wyników działania jednostek kontrolowanych w zakresie realizacji nałożonych na nie zadań i obowiązków.
§ 35
Formy i metody kontroli:
1. Stosuje się następujące formy kontroli:
a) planowane – przewidziane w okresowych planach kontroli,
b) doraźne – wynikające z bieżących potrzeb.
2. Przeprowadza się następujące metody kontroli:
a) kompleksowe – obejmujące całokształt działalności kontrolowanej jednostki,
b) problemowe – oceniające realizację wykonanych zagadnień,
c) sprawdzające – oceniające wykonanie zdań wynikających z uprzednio prowadzonych kontroli i wydawanych w tym trybie zaleceń.
3. Stosuje się zasadę łączenia każdej kontroli z bieżącym instruktażem dla pracowników jednostki kontrolowanej.
4. Instruktaż powinien dotyczyć w szczególności spraw racjonalnego organizowania pracy oraz właściwego interpretowania i stosowania przepisów prawnych.
§ 36
1. Kontrolę wewnętrzną w Urzędzie sprawuje Burmistrz, Sekretarz, Skarbnik oraz kierownicy referatów.
2. Kontrolę zewnętrzną wobec gminnych jednostek organizacyjnych sprawuje Zarząd, a w zakresie spraw finansowych Skarbnik.
3. Sekretarz Gminy wykonuje nadzór i kontrolę w od-niesieniu do wszystkich gminnych jednostek organizacyjnych, w zakresie każdorazowo określonym przez Zarząd.
§ 37
Wystąpienia pokontrolne podpisuje Burmistrz, Zastępca lub Sekretarz.
§ 38
Książkę i rejestr kontroli wewnętrznej i zewnętrznej prowadzi sekretariat Urzędu.
W zakresie ustalonym przez Zarząd Miasta i Gminy Burmistrz może powierzyć prowadzenie spraw w swo-im imieniu Sekretarzowi.
R o z d z i a ł IV
Zakresy działania Burmistrza, Zastępcy Burmistrza, Sekretarza Gminy oraz Skarbnika Gminy
§ 39
Urzędem kieruje Burmistrz i wykonuje zadania przy pomocy Zastępcy Burmistrza, Sekretarza i Skarbnika, którzy ponoszą odpowiedzialność przed Burmistrzem za realizacje swoich zadań.
Kierownicy poszczególnych komórek organizacyjnych są bezpośrednimi przełożonymi podległych im pracowników i sprawują nadzór nad nimi.
W razie nieobecności kierownika komórki organizacyjnej jego obowiązki przejmują osoby zaproponowane przez kierownika.
§ 40
Do zakresu zadań Burmistrza należy:
– kierowanie bieżącymi sprawami gminy i reprezentowanie jej na zewnątrz,
– wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Urzędu i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
– koordynowanie działalności komórek i jednostek organizacyjnych oraz organizowanie ich współpracy,
– rozstrzyganie sporów pomiędzy poszczególnymi komórkami i jednostkami organizacyjnymi, w szczególności dotyczącymi podziału zadań,
– organizowanie pracy Zarządu i przewodniczenie jego posiedzeniom,
– podejmowanie czynności należących do kompetencji Zarządu w sprawach niecierpiących zwłoki związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego, które podlegają zatwierdzeniu przez Zarząd na najbliższym posiedzeniu,
– udzielanie pełnomocnictw procesowych,
– składanie oświadczeń woli w sprawach związanych z prowadzeniem bieżącej działalności gminy,
– wykonywanie uchwał Rady i Zarządu,
– sprawowanie funkcji szefa obrony cywilnej,
– wydawanie decyzji i innych aktów w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej,
– sprawowanie nadzoru nad funkcjonowaniem jednostek organizacyjnych gminy,
– składanie sprawozdań z wykonania uchwał Rady i Zarządu,
– upoważnianie Zastępcy Burmistrza i pracowników Urzędu do wydawania w jego imieniu decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej,
– wykonywanie innych zadań zastrzeżonych dla Burmistrza przez przepisy prawa, regulamin oraz uchwały Rady i Zarządu Miasta i Gminy.
§ 41
Zakres zadań Zastępcy Burmistrza określa Burmistrz w porozumieniu z pozostałymi członkami Zarządu. W czasie nieobecności Burmistrza obowiązki jego pełni Zastępca Burmistrza.
§ 42
Do zadań Sekretarza Gminy należy zapewnienie sprawnego funkcjonowania Urzędu, a w szczególności:
– nadzór nad organizacją pracy Urzędu, przestrzeganiem wewnętrznego porządku pracy, prawidłowym wykonywaniem czynności kancelaryjnych i obiegiem informacji,
– przygotowywanie projektów oraz zmian regulaminów, zarządzeń i innych aktów wewnętrznych,
– przedkładanie Burmistrzowi propozycji dotyczących usprawnienia pracy w Urzędzie,
– nadzór nad gospodarką mieniem Urzędu i nad środkami budżetowymi przeznaczonymi na pokrycie kosztów jego funkcjonowania (zakupy, wyposażenie, remonty i inwestycje),
– pełnienie funkcji kierownika Urzędu w razie nieobecności Burmistrza i Zastępcy Burmistrza,
– nadzór nad realizacją zadań związanych z przygotowaniem i przeprowadzaniem wyborów, referendów i spisów,
– nadzór nad informatyzacją i komputeryzacją Urzędu,
– wykonuje inne zadania z upoważnienia lub na polecenie Burmistrza.
§ 43
Do zadań Skarbnika Gminy – Głównego Księgowego, należy:
– zapewnienie prawidłowej realizacji budżetu gminy,
– nadzór i koordynacja wykonywania zadań finansowych przez jednostki organizacyjne,
– opracowanie budżetu gminy,
– dokonywanie wstępnej kontroli legalności dokumentów dotyczących wykonania budżetu oraz jego zmian,
– sporządzanie okresowych analiz i zbiorczych sprawozdań z wykonania budżetu,
– prowadzenie rachunkowości Urzędu,
– dokonywanie kontroli finansowej,
– organizowanie obiegu dokumentacji finansowej w Urzędzie,
– nadzór nad pracą głównych księgowych jednostek organizacyjnych gminy,
– realizowanie ustawy dotyczącej dochodów, finansów gminy, opłaty skarbowej oraz ustaw podatkowych,
– nadzór nad gospodarką środkami budżetowymi przez jednostki organizacyjne Urzędu,
– nadzór nad pracą zastępcy głównego księgowego – kierownika referatu finansów i księgowości.
R o z d z i a ł V
Zakresy działania komórek organizacyjnych Urzędu i stanowisk samodzielnych
§ 44
Do kompetencji Referatu Organizacyjnego i Spraw Obywatelskich należy:
1. Zapewnienie sprawnego funkcjonowania i organizacji pracy Urzędu.
2. Obsługa techniczno-kancelaryjna Burmistrza, Zastępcy Burmistrza i Sekretarza.
3. Organizacja i nadzór nad sprawnym obiegiem dokumentów i korespondencji w Urzędzie.
4. Prowadzenie archiwum Urzędu.
5. Wykonywanie zadań związanych z wyborami do organów gminy i innych organów stosownie do obowiązujących przepisów.
6. Prowadzenie centralnego rejestru skarg i wniosków oraz nadzór nad ich terminowym załatwieniem.
7. Rejestrowanie wydawanych i zwracanych pieczęci i pieczątek oraz likwidacja nieaktualnych oznakowań i pieczątek organów gminy i Urzędu.
8. Zarząd budynkiem administracyjnym oraz gospodarka lokalami biurowymi Urzędu, prowadzenie planowanej działalności z zakresu inwestycji, remontów kapitalnych i bieżących oraz konserwacji wyposażenia technicznego pomieszczeń biurowych.
9. Zabezpieczenie mienia Urzędu Miasta i Gminy.
10. Wykonywanie czynności usługowych związanych z funkcjami reprezentacyjnymi Urzędu.
11. Zaopatrzenie materiałowe i techniczne na cele biurowe.
12. Prowadzenie spraw z zakresu ewidencji ludności, w tym związanych z prowadzeniem Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności PESEL.
13. Prowadzenie spraw związanych z prawem o stowarzyszeniach, zgromadzeniach, zbiórkach publicznych.
14. Realizacja zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej.
15. Prowadzenie całości spraw związanych z funkcjonowaniem ochotniczych straży pożarnych zarejestrowanych na terenie gminy.
16. Opiniowanie w sprawach zameldowań i osiedlania cudzoziemców.
17. Zapewnianie ochrony informacji niejawnych w Urzędzie.
18. Współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi służb ochrony państwa oraz podejmowanie działań zmierzających do wyjaśnienia przypadków naruszenia przepisów o ochronie informacji niejawnych.
19. Prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem powszechnego obowiązku obrony.
20. Prowadzenie kancelarii tajnej.
21. Współpraca z organami ścigania i sprawiedliwości w zakresie utrzymania bezpieczeństwa publicznego.
22. Nakładanie świadczeń rzeczowych i osobistych związanych z obronnością kraju.
23. Kierowanie i koordynowanie przedsięwzięć obrony cywilnej zakładów, organizacji społecznych, ludności na terenie gminy określonych w odrębnych przepisach (ochrona ludności i reagowania kryzysowego).
24. Wykonywanie zadań wynikających z ustawy o ochronie danych osobowych.
25. Przeprowadzanie inwentaryzacji majątku gminy.
26. Obsługa kancelaryjna Zarządu.
27. Koordynowanie zadań w zakresie profilaktyki patologii społecznych.
28. Koordynowanie i nadzorowanie działalności instytucji kultury.
29. Promocja gminy.
30. Administrowanie siecią komputerową oraz kontrolowanie oprogramowania pracującego w tej sieci.
31. Zabezpieczenie danych komputerowych przed dostępem osób nieupoważnionych (nadawanie haseł użytkownikom oraz ich bieżąca aktualizacja).
32. Koordynator bezpieczeństwa informacji.
§ 45
Do zadań i kompetencji Referatu Finansowo-Budżetowego należy:
1. Opracowywanie danych do projektu budżetu oraz nadzór nad jego realizacją.
2. Prowadzenie rachunkowości dochodów i wydatków budżetowych oraz księgowości Urzędu.
3. Prowadzenie gospodarki kasowej Urzędu.
4. Zapewnienie prawidłowego przebiegu wykonania budżetu oraz okresowe informowanie organów gminy o jego bieżącej realizacji, czuwanie nad przestrzeganiem dyscypliny budżetowej.
5. Sprawowanie kontroli i nadzoru nad gospodarką finansową jednostek organizacyjnych gminy.
6. Przygotowywanie propozycji zmian w budżecie.
7. Prowadzenie spraw płacowych pracowników Urzędu.
8. Organizowanie i kontrolowanie prawidłowego obiegu dokumentacji finansowej.
9. Prowadzenie ewidencji rozliczenia nakładów inwestycyjnych.
10. Prowadzenie rachunkowości w zakresie funduszy ochrony środowiska, świadczeń socjalnych, wpływów z innych źródeł.
11. Wymiar, pobór i egzekwowanie należności z tytułu podatków i opłat lokalnych.
12. Przygotowywanie projektów decyzji w zakresie zaniechania w całości lub części poboru podatków z tytułu łącznego zobowiązania pieniężnego oraz podatków i opłat lokalnych, a także w sprawie odraczania terminu płatności, rozkładania na raty i umorzenia zaległości z tytułu tych zobowiązań.
13. Ewidencja i windykacja należności z tytułu wieczystego użytkowania, zarządu, użytkowania i dzierżawy terenów oraz należności z tytułu sprzedaży nieruchomości, opłat adiacenckich.
14. Prowadzenie rozliczenia inwentaryzacji.
15. Prowadzenie prac planistyczno-finansowych.
§ 46
Do zadań i kompetencji Referatu Budownictwa, Gospodarki Komunalnej, Mieszkaniowej i Dróg należy:
1. Organizowanie i prowadzenie prac koncepcyjnych w zakresie strategii rozwoju gminy.
2. Realizacja polityki przestrzennej gminy przez organizację przedsięwzięć służących sporządzeniu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy.
3. Prowadzenie spraw związanych z ustalaniem warunków zabudowy i zagospodarowania terenu.
4. Uzyskiwanie opinii dotyczących planowanych inwestycji oraz nadzorowanie inwestycji realizowanych przez gminę.
5. Organizowanie odbiorów końcowych inwestycji realizowanych przez gminę i przekazywanie obiektów użytkownikom.
6. Współpraca z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków.
7. Planowanie i nadzór nad realizacją zadań dotyczących utrzymania, budowy i modernizacji dróg miejskich, placów, chodników, parkingów.
8. Zarządzanie drogami gminnymi.
9. Współpraca z zarządami dróg powiatowych, wojewódzkich i krajowych w zakresie spraw dotyczących utrzymania i modernizacji dróg na odcinkach przebiegających w granicach gminy.
10. Przygotowywanie przetargów w zakresie zadań inwestycyjnych i remontowych.
11. Organizacja ruchu drogowego w mieście oraz prowadzenie spraw dotyczących porządku i bezpieczeństwa na drogach.
12. Organizowanie zamówień publicznych.
13. Organizowanie oraz nadzór nad realizacją usług w zakresie:
– wodociągów i kanalizacji,
– oczyszczania, składowania oraz utylizacji odpadów,
– zieleni miejskiej,
– ciepłownictwa,
– gazownictwa oraz zaopatrzenia w energię elektryczną,
– telekomunikacja,
– komunikacja miejska,
– cmentarzy gminnych,
– placów targowych,
– ogrodów działkowych.
14. Współdziałanie w zakresie gospodarowania zasobami lokalowymi gminy.
§ 47
Do zadań i kompetencji Referatu Rolnictwa, Ochrony Środowiska, Gospodarki Gruntami i Działalności Gospodarczej należy:
1. Wykonywanie zadań z zakresu gospodarki nieruchomościami związanych z obrotem oraz przekształcenia prawa wieczystego użytkowania w prawo własności.
2. Realizacja zadań państwowej służby geodezyjnej i katastralnej w zakresie rozgraniczania, wznawiania z podziału nieruchomości.
3. Realizacja zadań związanych z prowadzeniem operatu numeracji i nazewnictwa nieruchomości.
4. Prowadzenie zadań związanych z gospodarką zadrzewieniową, leśną, łowiecką i ochroną przy- rody.
5. Prowadzenie zadań związanych z ochroną przeciwpowodziową.
6. Wykonywanie obowiązków wynikających z ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych.
7. Wykonywanie zadań z zakresu ustawy – Prawo wodne i zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz odprowadzania ścieków.
8. Wykonywanie zadań z zakresu gospodarki odpadami.
9. Wykonywanie zadań z zakresu ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz ustaw towarzyszących.
10. Wykonywanie zadań z zakresu dostępu do informacji o środowisku oraz oceny oddziaływania na środowisko.
11. Wykonywanie zadań dotyczących ochrony przed chorobami zakaźnymi zwierząt i roślin.
12. Wykonywanie zadań z zakresu ustawy – Prawo działalności gospodarczej i ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
13. Wykonywanie zadań z zakresu ustawy o zamówieniach publicznych.
§ 48
Do zadań i kompetencji Urzędu Stanu Cywilnego należy:
1. Prowadzenie spraw z zakresu rejestracji stanu cywilnego określonych w prawie o aktach stanu cywilnego oraz Kodeksie rodzinnym i opiekuńczym.
2. Przechowywanie ksiąg stanu cywilnego i dokonywanie w nich stosownych adnotacji.
3. Prowadzenie spraw kadrowych pracowników Urzędu oraz kierowników jednostek organizacyjnych gminy.
4. Przygotowywanie i ewidencjonowanie upoważnień oraz pełnomocnictw.
5. Kompletowanie wniosków emerytalnych i rentowych.
6. Prowadzenie rejestru umów zleceń i umów o dzieło.
7. Współdziałanie z kierownictwem Urzędu w zakresie planowania i dokonywania ocen kwalifikacyjnych pracowników.
§ 49
Do zadań i kompetencji radcy prawnego należy:
1. Wykonywanie zadań i obowiązków wynikających z ustawy o radcach prawnych.
2. Opiniowanie pod względem prawnym projektów aktów prawnych organów gminy i Burmistrza.
3. Obsługa prawna Zarządu oraz Rady i doradztwo prawne na rzecz pracowników Urzędu i jednostek organizacyjnych gminy, niezatrudniających radców prawnych.
4. Informowanie Zarządu i komórek organizacyjnych Urzędu o najważniejszych zmianach w obowiązującym stanie prawnym w zakresie spraw należących do samorządów terytorialnych.
5. Nadzór nad zastosowaniem przepisów procedury administracyjnej w referatach i biurach Urzędu.
6. Wydawanie opinii prawnych w przedmiocie zawieranych umów, a także wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach skomplikowanych pod względem formalnym i prawnym.
7. Prowadzenie spraw zastępstwa sądowego.
§ 50
Do zadań i kompetencji Stanowiska do spraw BHP należy:
1. Sporządzanie i przedstawianie Burmistrzowi raz w roku w terminie do 15 września analiz bezpieczeństwa i higieny pracy wraz z wnioskami dotyczącymi wyeliminowania nieprawidłowości.
2. Udział w przekazywaniu do użytkowania nowych lub przystosowanych do tego celu pomieszczeń biurowych, socjalnych lub gospodarczych pod względem bezpieczeństwa i higieny pracy.
3. Opiniowanie instrukcji dot. bezpieczeństwa i higieny pracy na poszczególnych stanowiskach pracy.
4. Prowadzenie, kompletowanie i przechowywanie dokumentacji dot. wypadków.
5. Prowadzenie i dokumentowanie szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.
6. Przeprowadzenie kontroli stanu bezpieczeństwa i higieny pracy, bezpieczeństwa przeciwpożarowego oraz przestrzegania zasad i przepisów w tym zakresie na wszystkich stanowiskach pracy.
7. Prowadzenie rejestru badań wstępnych i okresowych pracowników Urzędu.
§ 51
Do zadań i kompetencji Biura Obsługi Rady należy:
1. Obsługa techniczno-kancelaryjna Rady Miejskiej oraz jej komisji.
2. Przekazywanie radnym wszystkich materiałów związanych z pracą Rady i jej organów.
3. Stwarzanie radnym warunków uczestniczenia w pracach Rady i jej organów.
4. Prowadzenie korespondencji pomiędzy Radą i radnymi oraz korespondencji kierowanej do Rady i jej Przewodniczącego.
5. Prowadzenie ewidencji aktów prawnych podjętych przez organy gminy.
6. Koordynacja przygotowania materiałów na sesje Rady.
7. Przekazywanie uchwał Rady Gminy organom nadzoru.
8. Prowadzenie spraw związanych z przynależnością gminy do związków komunalnych, stowarzyszeń, fundacji – współpracą z innymi jednostkami samorządu terytorialnego, organizacjami administracji rządowej i innymi instytucjami na zewnątrz.
9. Współdziałanie z sołectwami w zakresie gospodarowania przez nie mieniem komunalnym oraz przedsięwzięć na rzecz mieszkańców sołectwa.
§ 52
Szczegółowe czynności związane z wykonywaniem zadań poszczególnych referatów i stanowisk samodzielnych określają zakresy czynności pracowników.
Postanowienia końcowe
§ 53
Niniejszy regulamin wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
Załącznik do Regulaminu organizacyjnego Urzędu Miasta i Gminy w Niemczy (poz. 1275) |