B. REALIZACJA WYDATKÓW BUDŻETOWYCH

Wydatki budżetu gminy w 2000 roku zrealizowano w wielkości stanowiącej 97,1 % planu rocznego, z tego:

– wydatki bieżące w wysokości 97,2 % wielkości planowanych na rok,

– wydatki majątkowe – 96,3 %.

Z kwoty ogółem wydatków wykonanych do 31.12.2000 r. w wysokości 18 934 956,73 zł;

– 83,8 % stanowią wydatki bieżące

– 16,2 % wydatki inwestycyjne (majątkowe)

Wykazane kwoty obejmują wydatki, które – zgodnie z uchwałą Rady Gminy – nie wygasły z upływem roku budżetowego w wysokości 547 587,00 zł.

1. Realizacja wydatków bieżących planowanych w poszczególnych działach:

ROLNICTWO – zrealizowano 87,1 % planowanych wydatków.

Zakres rzeczowy zadań określony został przez Komisję Rolnictwa i Leśnictwa Rady Gminy, zakres finansowy i sposób realizacji – przez Zarząd Gminy, zgodnie z uchwalonym planem budżetu.

Zadania realizowano na podstawie zawartych umów;

I. W zakresie pozostałej działalnościze Stacją Doświadczalną Oceny Odmian, na współfinansowanie badań roślin uprawnych na Dolnym Śląsku, zgodnie z programem Porejestrowego Doświadczalnictwa Odmianowego na kwotę 1 000,00 zł.

II. W zakresie upowszechniania doradztwa rolniczego

z Dolnośląskim Wojewódzkim Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego z.s. w Świdnicy, w sprawie sfinansowania kosztów związanych z upowszechnianiem doradztwa rolniczego dla rolników z terenu Gminy Rudna, na kwotę 24.000,00 zł.

Zrealizowane wydatki obejmowały;

– koszty szkoleń 3 650,00 zł

– zakup czasopism (AGROSYGNAŁY, FARMER) 1 560,00 zł

– zakup materiałów na organizację pokazów 2 688,64 zł

– usługi transportowe (wyjazdy na wystawy i pokazy) 9 382,37 zł

– zakup nagród – konkurs “Najładniejsza posesja” 3 500,00 zł

Nagrodzono 16 właścicieli posesji.

Razem 20 781,01 zł

III. W zakresie zwalczania chorób zakaźnych zwierząt:

1) W sprawie zabezpieczenia sanitarnego Gminy Rudna poprzez zbiórkę i utylizację martwych zwierząt. Umowa zawarta z Przedsiębiorstwem Utylizacji Odpadów Zwierzęcych “PROFET” w Osetnicy. Realizacja wydatków z umowy 5.400,00 zł.

2) W sprawie wyłapywania bezpańskich psów

– realizacja wydatków na kwotę 7 280,00 zł.

2) w sprawie znakowania zwierząt wprowadzanych do obrotu

– wydatki na wynagrodzenia osób fizycznych za znakowanie (z pochodnymi) 4 629,57 zł

– wydatki na zakup kredek i kolczyków 6 567,30 zł.

IV. W ramach utrzymania urządzeń gospodarki wodnej

Na podstawie umów zawartych z osobami fizycznymi realizowano wydatki związane z konserwacją urządzeń melioracji szczegółowej. Przyjęty sposób wykonania zadania pozwolił zatrudnić sezonowo osoby bezrobotne. Zawarto 40 umów; kwota wydatków – 79 152,54 zł.

Zakres wykonanych prac: 44 377 mb urządzeń melioracji szczegółowych w miejscowościach Rudna, Brodów, Stara Rudna, Naroczyce, Nieszczyce, Chobienia, Ciechłowice, Radomiłów, Gwizdanów, Gawronki, Olszany i Miłogoszcz, Górzyn, Wądroże, Gawrony, Brodowice, Bytków, Chełm, Kębłów, Studzionki.

– Na podstawie umowy zawartej z firmą melioracyjną zrealizowano konserwację rowu o długości 1720 mb w m. Juszowice. Kwota wydatku – 11 770,00 zł.

TRANSPORT – zrealizowano 95,8 % planowanych wydatków.

Wydatki w kwocie 439634,67 zł zrealizowano na podstawie:

1) umów powierzających zakładowi budżetowemu realizację zadań bieżących gminy, dotyczących;

– uzupełniania znaków drogowych i bieżącej naprawy dróg 48 143,50 zł,

(wartość umowy - 48.144,22 zł)

– utrzymania czystości dróg, ulic i chodników w m. Rudna i Chobienia 157 988,07 zł,

(wartość umowy – 158 481,.80 zł)

– utrzymania czystości na przystankach komunikacyjnych 28 832,40 zł,

(wartość umowy – 28 832,40 zł)

– zimowego utrzymania dróg, ulic i chodników 13.709,92 zł,

(wartość umowy – 13 813,01 zł)

2) umów – zleceń powierzających osobom fizycznym i ZGK i M wykaszanie poboczy dróg gminnych, odkrzaczania i usuwania posuszu

Umowy osób fizycznych w liczbie 18: płace z pochodnymi – 12 041,50 zł,

ZGKiM – 12 259,95 zł

3) umów zawartych w trybie ustawy o zamówieniach publicznych, dotyczących naprawy dróg

w miejscowościach:

– Olszany (9 000,00 zł), Kębłów (35 264,82 zł), Juszowice (9 613,74 zł), Wądroże

(33 936,87 zł), Toszowice (18 959,16 zł), Koźlice (12 577,85 zł), Górzyn (10 000,00 zł),

Gwizdanów (30 186,84 zł), Nieszczyce (5 258,05 zł).

Kwota wydatków obejmuje również wynagrodzenie za nadzór inwestorski i koszty ogłoszeń w wysokości 1862,00 zł.

Wydatki działu GOSPODARKA KOMUNALNA zrealizowano w 98 %.

Objęły one finansowanie:

kosztów zakupu energii na potrzeby oświetlenia ulicznego w gminie, w tym oświetlenia dróg dla których gmina nie jest zarządcą ( 73 000,00 zł),

kosztów konserwacji punktów świetlnych,

dofinansowania wykonywanych przez ZGKiM w Rudnej, deficytowych zadań publicznych gminy.

Środki dla zakładu budżetowego przekazywane były w formie dotacji przedmiotowej obejmującej następujące rodzaje działalności;

– wprowadzanie ścieków do gminnych zbiorczych urządzeń kanalizacyjnych,

– dostarczanie wody z gminnych, zbiorczych urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę,

– usuwanie i unieszkodliwianie odpadów komunalnych,

– najem lokali mieszkalnych i socjalnych.

Szczegółowe rozliczenie z wykorzystania dotacji zawiera załącznik opisowego sprawozdania z działalności ZGKiM, które stanowi załącznik nr 1 niniejszego sprawozdania.

Wg danych zawartych w rozliczeniu dotację wykorzystano na dofinansowanie następującego zakresu świadczonych usług:

Lp.

Przedmiot dotacji

Zakres usług

Kwota dotacji przekazana

w złotych

Należna kwota dotacji

w złotych

1

Produkcja i dostawa wody

225 586,7 m3

371 610,00

366 029,18

2

Oczyszczanie ścieków

201 245 m3

690 930,00

683 519,86

3

Eksploatacja lokali mieszkalnych

4 519,45 m2 ) mc

157 773,00

154 565,19

4

Gospodarka odpadami

4 714,14 m3

216 839,00

217 076,34

5

Razem

x

1 437 152,00

1 421 190,57

6

Dotacja przekazana

x

x

1 437 152,00

7

Do rozliczenia (nadpłata)

x

x

15 961,43

Postanowienia ustawy o finansach publicznych (obowiązujące od roku 2000) w odniesieniu do dotowania działalności zakładów budżetowych zawierają następujące warunki:

– dla zakładu budżetowego mogą być udzielane dotacje przedmiotowe, kalkulowane według stawek jednostkowych (stawki dotacji ustala Rada Gminy),

– łącznie dotacje dla zakładu budżetowego nie mogą przekroczyć 50 % jego wydatków.

Analiza przedstawionych w sprawozdaniu ZGK i M danych – z uwzględnieniem ustawowych warunków- wskazuje, iż zachowano ustawową granicę dotowania działalności zakładu budżetowego. Wskaźnik dotacji wynosi 39,02% wydatków zakładu.

Zadanie: likwidacja dzikich wysypisk – ujęte w planie w rozdz. 7395 i finansowane z dotacji PFOŚ i GW oraz środków własnych gminy na podstawie umowy ze Starostą Powiatu Lubin, zrealizowano w następującym zakresie: Rudna ul. Piaskowa – 4502,16 zł, Brodów 14 770,16 zł, Wysokie, Studzionki, Gawrony i Orsk 6 197,11 zł, Rudna ul. Leśna, Brodów, Miłogoszcz, Chełm, Kębłów – 12 366,27 zł. Ogółem wydatkowano: 37 835,70 zł, z tego środki dotacji celowej z Powiatowego Funduszu OŚ i GW – 35. 000,00 zł.

Kwota wydatków bieżących ujętych w dziale GOSPODARKA KOMUNALNA obejmuje koszty opracowania koncepcji prywatyzacji usług komunalnych w wysokości 23 180,00 zł, które na podstawie uchwały Rady Gminy w sprawie wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego zostaną poniesione w roku następnym. Umowny termin zakończenia opracowania – 15 kwietnia 2001 r.

GOSPODARKA MIESZKANIOWA ORAZ NIEMATERIALNE USŁUGI KOMUNALNE – realizacja planowanych wydatków wyniosła 95,3%.

Zadania gminy w zakresie ochrony przeciwpożarowej – wynikające z ustawy o ochronie przeciwpożarowej – wykonuje Zarząd Gminny OSP mający status stowarzyszenia.

Szczegółowe rozliczenie dotacji przekazanej dla OSP w 2000 r. oraz wykaz zadań realizowanych przez ZGOSP zawiera załącznik nr 2 do niniejszego sprawozdania.

Inne wydatki bieżące dotyczyły:

– prac związanych z planem zagospodarowania przestrzennego,

– opracowań geodezyjnych i kartograficznych (mapy),

– podziału, wyceny działek i oznaczania ich granic,

– wyceny innych nieruchomości (budynki, lokale) – 30 334,88 zł,

– opłat z tytułu przeznaczenia gruntów na cele nierolnicze – 10 015,29 zł,

– ogłoszeń o zbywaniu nieruchomości – 29 278,00 zł,

– opłat za druk ksiąg wieczystych – 659,00 zł,

– wypłaty zachowku dla spadkobierców, w związku z nabyciem nieruchomości

na mocy testamentu – 7 057,00 zł.

Kwota 15 077,00 zł zabezpieczona na wykonanie zobowiązania z tytułu umów na opracowania urbanistyczne, związane z uchwaleniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego podlega realizacji w roku 2001.

OŚWIATA I WYCHOWANIE – zrealizowano 96,8% planowanych wydatków.

Środki finansowe przeznaczono na utrzymanie szkół podstawowych i gimnazjów, z tego przede wszystkim na wynagrodzenia nauczycieli i obsługi, zakup materiałów, zakup wyposażenia oraz pomocy naukowych do prowadzenia zajęć dydaktycznych oraz na inwestycje.

Podstawowe wydatki bieżące działu oświata i wychowanie obejmują:

- wynagrodzenia z pochodnymi (nauczyciele i obsługa),

- zakup wyposażenia i pomocy naukowych,

- koszty utrzymania obiektów szkolnych (energia, woda, usługi remontowe),

- finansowanie dowożenia uczniów do szkół (zadanie realizuje ZGKiM w Rudnej)

- finansowanie działalności przedszkoli gminnych,

- finansowanie działalności przedszkoli przy szkołach podstawowych,

- wydatki na stypendia za wyniki w nauce w szkołach podstawowych,

- finansowanie kosztów przygotowania posiłków dla uczniów SP Chobienia

i Rudna oraz gimnazjów w Rudnej i w Chobieni.

Jednostkowe sprawozdania placówek oświatowych z wykonania budżetu w roku 2000 stanowią załączniki nr 3 – 89 niniejszego sprawozdania.

Z przedstawionych danych dotyczących działalności przedszkoli gminnych wynika, że budżet gminy finansował koszty pobytu jednego dziecka w przedszkolu w wysokości 481,93 zł miesięcznie (koszt działalności podstawowej i obsługi żywienia).

Pełny koszt pobytu wynosił – 512,77 zł; działalność podstawowa – 411,12 zł na 1 dziecko miesięcznie, obsługa żywienia – 70,81 zł na 1 dziecko miesięcznie, koszt produktów żywnościowych – 32,48 zł.

Koszty działalności przedszkoli wyniosły ogółem 850 288,74 zł. Z odpłatności rodziców wpłynęło do budżetu gminy 41.366,00 zł, co stanowi 32,4 % wydatków budżetu na obsługę żywienia (127 463,95 zł). Średniomiesięcznie na 1 dziecko kwota wpłaty rodziców wyniosła 22,98 zł.

Średniomiesięczne wpłaty rodziców z tytułu: odpłatności za produkty żywnościowe oraz świadczenia dodatkowe wynosiły w roku 2000 – 55,46 zł.

Bieżące koszty utrzymania szkół – rozdział 7911 i 8232

SP Rudna 2 087 318,78 + 119 837,50 = 2 207 156,28 zł

SP Chobienia 1 415 987,77 + 115 469,58 = 1 531 457,35 zł

SP Górzyn 390 043,38 zł

Gimnazjum Rudna 403 150,45 + 20 843,50 = 423 993,95 zł

Gimnazjum Chobienia 351 200,26 + 1 004,00 = 352 204,26 zł

OGÓŁEM 4 904 855,22 zł

Kwota przekazanej subwencji oświatowej 2 763 565,00 zł,

RÓŻNICA 2 141 290,22 zł.

Wskazana kwota kosztów obejmuje wydatki na remont basenu, które zostaną poniesione w roku 2001 – 340 575,00 zł (wydatki, które z upływem roku budżetowego nie wygasły).

Koszty utrzymania placówek oświatowych – szkół w przeliczeniu na 1 dziecko wyniosły miesięcznie – w złotych

SP CHOBIENIA – 431,85 zł

SF Orsk – 581,81 zł (z oddz. przedszkolnym)

SP Górzyn – 459,60 zł

SP Rudna – 390,49 zł (bez kosztów utrzymania sali i basenu)

Gimnazjum Rudna – 419,97 zł

Gimnazjum Chobienia – 296,47 zł

 

Wydatki działu KULTURA I SZTUKA – zrealizowane w 98,2 % – obejmowały wydatki jednostek budżetowych: GCKiS w Rudnej oraz WOK Kliszów na działalność bibliotek, ośrodków kultury i świetlic wiejskich. Kwotę 24 751,72 zł wydatkowano na podstawie dyspozycji sołectw. Z przydzielonych środków nie skorzystały sołectwa: Brodowice (192,93 zł) i Juszowice (100,04 zł).

Szczegółowy opis działalności gminy w zakresie kultury, zawierają sprawozdania stanowiące załączniki nr 9 i 10.

W rozdziale ochrona zabytków wykonano wydatki w wysokości 106 481,93 zł (98,6 % planu)

z przeznaczeniem na ochronę zabytków, będących obiektami sakralnymi

z tego:

wartość umowy realizacja

Parafia Rynarcice 40.000,00 zł 39.949,57 zł

Parafia Rudna 20.000,00 zł 20.000,00 zł

Parafia Prawosławna Rudna 40.000,00 zł 40.000,00 zł

Parafia Studzionki 3.000,00 zł 2.988,00 zł

oraz na zabezpieczenie epitafiów (cmentarz w Starej Rudnej) - 3 544, 36 zł.

W rozdziale 8495 – pozostała działalność – zaplanowano wydatki na remont obiektu – kościoła w Mlecznie, uznanego za dobro kultury materialnej. Wielkość wydatków 4.000,22 zł (umowa – 4.000,00 zł).

Na OCHRONĘ ZDROWIA wydatkowano 211 842,14 zł, co stanowi 86,5 % planowanych wydatków.

W zakresie ochrony zdrowia zawarto umowy na realizację programów:

1) z niepublicznym ZOZ – dwie umowy na realizację programu profilaktyki i promowania zdrowia u dzieci i młodzieży z terenu gminy Rudna z zakresu stomatologii na wartość 44.190,00 zł – kontrakty te zrealizowano na wartość 40 039,00 zł.

2) z publicznym ZOZ na realizację programów w zakresie edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia dla społeczności gminy Rudna na łączną wartość 104 910,00 zł, z tego:

a) program profilaktyki i wczesnego wykrywania raka stercza 20.300,00 zł

b) program profilaktyki i wczesnego wykrywania chorób układu krążenia 19.700,00 zł

c) program profilaktyki pn. “edukacja zdrowotna i promocja zdrowia

wieku rozwojowego” 36.200,00 zł

d) program profilaktyki i promowania zdrowia u dzieci i młodzieży

z zakresu stomatologii 23.710,00 zł

Informację kierownika GZZOP o wykorzystaniu całości środków na realizację programów medycznych oraz wynikach działań podjętych w ramach realizacji tych programów zawiera załącznik nr 11 do niniejszego sprawozdania.

Wydatki działu Ochrona Zdrowia obejmują również koszty działalności związanej z realizacją programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych w wysokości 65.993,14 zł.

W roku 2000 r. wykorzystano na realizację programu 69,5 % planowanych wydatków. Rodzaje wydatków, w układzie harmonogramu przyjętego przez Radę Gminy, wyszczególniono w załączniku Nr 11 do niniejszego sprawozdania.

Sfinansowano między innymi;

– koszty prowadzenia świetlic socjoterapeutycznych dla dzieci,

– działalność punktu konsultacyjnego (porady psychologiczne) przy Ośrodku Zdrowia w Rudnej,

– koszty działalności komisji (szkolenia, diety).

Realizacja tej części budżetu przebiegała zgodnie z wnioskami i w terminach proponowanych przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Zadania OPIEKI SPOŁECZNEJ w gminie w zakresie zadań własnych i zleconych realizuje Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Rudnej.

Wydatki budżetu na finansowanie różnych form świadczeń społecznych oraz działalności Ośrodka wyniosły 98,7% planu.

Zadania finansowane są ze środków budżetu państwa (zlecone) oraz ze środków budżetu gminy (własne).

Koszty działalności obejmują: utrzymanie ośrodka, świadczenia pieniężne i pomoc w naturze oraz usługi opiekuńcze.

Załącznik nr 12 do niniejszej informacji przedstawia zadania Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Rudnej, formy realizowania pomocy oraz potrzeby mieszkańców gminy zakwalifikowanych zgodnie z ustawą do grup osób, z różnych przyczyn objętych opieką.

Wydatki działu Opieka Społeczna obejmują wypłaty dodatków mieszkaniowych, na które w 2000 r. przeznaczono 153 977,86 zł. Budżet państwa sfinansował kwotę tych wypłat w wysokości 71 169,00 zł, co stanowi 46,2% wydatków ogółem.

Wydatki działu KULTURA FIZYCZNA I SPORT w wysokości 248 291,36 zł (99,5 % planu) przeznaczono na dotacje dla stowarzyszeń sportowych oraz na wydatki Gminnego Centrum Kultury i Sportu w Rudnej. Wydatki tego działu finansują organizację działalności w dziedzinie sportu, rekreacji i turystyki, w szczególności tworzenie odpowiednich warunków materialnych i technicznych dla rozwoju tej sfery działalności gminy, zgodnie z postanowieniami przepisów ustawy o kulturze fizycznej.

W ramach zawartych porozumień przekazano dotacje dla stowarzyszeń w kwocie 156 202,74 zł.

Szczegółowy podział udzielonych dotacji zawiera tabela nr 6.

Wydatki GCK i S obejmują głównie koszty utrzymania obiektów sportowych i rekreacyjnych.

RÓŻNA DZIAŁALNOŚĆ – wydatki w kwocie 4 078,33 zł (39,8% planu) dotyczyły

– składki na rzecz Związku Gmin Wiejskich 1.339,88 zł

– kosztów dozoru mienia (obiekt w Chobieni) 1.249,52 zł.

– kosztów energii (obiekt jw. przeznaczony do sprzedaży) 250,93 zł.

– kosztów aktualizacji rejestru gospodarstw i działek rolnych 1 238,00 zł.

Wydatki bieżące działu ADMINISTRACJA PAŃSTWOWA I SAMORZĄDOWA zrealizowano w wysokości 2 446 974,77 zł – 96,8% wydatków planowanych.

Wydatki obejmują:

– koszty funkcjonowania Zarządu Gminy i Rady Gminy,

– koszty diet dla przewodniczących organów wykonawczych jednostek pomocniczych (sołtysów),

– koszty funkcjonowania Urzędu Gminy.

Średnioroczne zatrudnienie w Urzędzie Gminy wynosiło 41 osób (40 etatów), z tego na stanowiskach robotniczych 2 osoby. Podstawowe wydatki rzeczowe związane z funkcjonowaniem Urzędu:

– zakup paliwa ( 6 322,00 zł), zakup wyposażenia (17 980,00 zł), zakup materiałów biurowych (36 360,38 zł), koszt prenumeraty czasopism i zakup wydawnictw (3 722,39 zł), energia elektryczna (15 700,79 zł), gaz (10 234,00 zł), woda (2 570,13 zł), materiały eksploatacyjne do kserokopiarek i komputerów (53 616 zł), opłaty pocztowe (26 494,81 zł), konserwacja sprzętu komputerowego i kserokopiarek (76 814,87 zł), konserwacja dźwigu (3 660,00 zł), ochrona i sprzątanie obiektu (85 812,86 zł), szkolenia pracowników (19 952,00 zł).

W kwocie wydatków Urzędu Gminy, wykazano wynagrodzenia sołtysów za inkaso podatków.

Wydatki działu Administracja objęły także finansowanie zadań zleconych (ewidencja ludności, USC, KRUS) i nieodpłatnego wykonywania zadania z zakresu komunikacji, należącego do kompetencji starosty.

Wydatki z zakresu pozostałej działalności, w szczególności na promocję gminy wykonano w wysokości 58.377,90 zł z przeznaczeniem na:

“czy znasz gminę Rudna” 2.435,40 zł

3 Maja i 50-lecia GKS Sparta w Rudnej 1.800,81 zł

o puchar Wójta) 2 932,32 zł

na teleturniej “Budujemy mosty”) 2 148,68 zł

Na diety sołtysów wydatkowano w roku 2000 kwotę 45 240,00 zł.

BEZPIECZEŃSTWO PUBLICZNE – wydatki w wysokości 9 927,26 zł (99,3 % planu) zrealizowano na:

– dofinansowanie zakupów materiałów i usług dla Komisariatu Policji w Rudnej na podstawie umowy zawartej z Komendą Powiatową Policji,

– obronę cywilną (koszty instalacji anten i wykonania map).

W dziale FINANSE – na obsługę długu gminy, czyli na spłatę odsetek od zaciągniętych kredytów i pożyczki wydatkowano kwotę 153 144,33 zł,

w tym; na spłatę odsetek od kredytu 147 369,25 zł,

odsetek od pożyczki – 5.775,08 zł.

W dziale RÓŻNE ROZLICZENIA wykazano przekazaną do budżetu państwa na zwiększenie subwencji ogólnej kwotę 1 902.709,00 zł oraz dotację dla Powiatu Lubin – kwotę 20.000,00 zł z przeznaczeniem na wydatki bieżące Policji i współfinansowanie zakupu samochodu.

Kwotę dotacji przekazano na podstawie umowy zawartej ze Starostą Powiatu Lubin.

OBRONA NARODOWA – planowane wydatki na wypłatę zasiłku żołnierskiego zostały gminie zwrócone w całości przez właściwy organ Wojska (wykonanie zerowe). Wykonane wydatki dotyczą zakupu druków, materiałów biurowych i latarek z przeznaczeniem dla kurierów oraz usług telefonicznych.

W dziale URZĘDY NACZELNYCH ORGANÓW WŁADZY wykorzystano 100 % planowanych wydatków na aktualizację spisu wyborców oraz finansowanie kosztów przeprowadzenia na obszarze gminy wyborów Prezydenta RP.

 

2. Realizacja wydatków majątkowych (inwestycyjnych):

Wydatki majątkowe zrealizowano w wysokości 3 076 688,24 zł – 96,3% planowanych wielkości.

Kwota ta obejmuje 168 755 zł nakładów na inwestycje, które – zgodnie z uchwałą Rady Gminy – zostaną zrealizowane w roku 2001.

Planowane wydatki zrealizowano w sposób następujący:

I. Dotacje na finansowanie inwestycji innych jednostek organizacyjnych: 19 290,00 zł

– dotacja na zakup kserokopiarki dla GZZOP w Rudnej 5.000,00 zł

– dotacje dla wspólnot mieszkaniowych (przy ul. Leśnej w Rudnej) na inwestycje

termomodernizacyjne polegające na ociepleniu budynków mieszkalnych 14 290,00 zł

Nie wydatkowano 10 000,00 zł tytułem dotacji dla BS w Rudnej na częściowe sfinansowanie kosztów odbudowy chodnika. Bank nie przedłożył dokumentów wymaganych umową, w tym potwierdzenia wykonania prac zgodnie z projektem technicznym.

II. Dotacja dla zakładu budżetowego- ZGKiM 49.050,72 zł

– zakup i montaż urządzeń do oczyszczalni (Mleczno – przepływomierz 3.371,00 zł, Chobienia

– napęd do kraty mechanicznej, wymiana napędu łańcuchowego na przekładniowy wraz z elementami roboczymi 7.220,00 zł), wykonanie PT sieci wodociągowej (cmentarz w Rudnej – 2 959,72 zł), wykonanie PT modernizacji oczyszczalni w Mlecznie ( 17. 000,00 zł), wykonanie PT modernizacji oczyszczalni w Chobieni (18 500,00 zł) .

III. Pomoc finansowa dla Powiatu Lubin

– współfinansowanie zakupu samochodu osobowego dla Policji 15 000,00 zł

IV. Realizacja poszczególnych zadań inwestycyjnych: 2 993 347,52 zł

1) PT odwodnienia drogi w m. Toszowice: zapłacono za wykonaną dokumentację techniczną, bez kosztów nadzoru autorskiego 24.187,50 zł

Zadanie zrealizowane w planowanym zakresie.

2) Zakup i montaż 19 wiat przystankowych: 108 319,46 zł

z tego:

- koszt wykonania podłoża wiat 33.777,57 zł

- dostawa 19 wiat 67.591,89 zł

- wykonanie utwardzenia placu manewrowego (pętli autobusowej) 5.000,00 zł

- koszty nadzoru inwestorskiego 1 950,00 zł

Lokalizacja wiat: Rudna – 2 szt: przy ul. Leśnej i 1-go Maja, Kębłów – 1 szt, Kliszów – 2 szt, Naroczyce i Naroczyce – Górki – 3 szt, Górzyn – 2 szt, Orsk – 1 szt, Bytków – 1 szt, Nieszczyce – 2 szt, Rynarcice – 1 szt, Radomiłów Górny – 1 szt, Gwizdanów – 1 szt, Toszowice – 2 szt.

Zadanie zrealizowane w planowanym zakresie.

3) Oświetlenie uliczne gminy: 130 367,89 zł

na koszty realizacji zadania składają się: opracowanie dokumentacji technicznej dla punktów dobudowywanych i wykonawstwo (Mleczno i Rynarcice), koszty dobudowy punktów świetlnych w innych miejscowościach gminy, wymiana opraw, koszty zakupu opraw (43 329,45 zł), koszty zakupu sterowników (5 350,00 zł), koszty nadzoru, opłat przyłączeniowych i ogłoszeń (1 911,52 zł)

Zakres rzeczowy zadania: uzupełnienie punktów świetlnych oraz wymiana opraw przedstawiono w tabeli na stronie 66 i 67.

W roku 2000 ze środków własnych gminy (28 460,88 zł) sfinansowano uzupełnienie punktów świetlnych i wymianę opraw na drogach powiatowych i wojewódzkich.

4) Stacja redukcyjna gazu (opłata przyłączeniowa wg umowy) 4 701,47 zł

5) Budowa sieci gazowej w m. Toszowice; 500 000,00 zł

Wydatki roku 2000 na realizację zadania stanowi kwota 620 184,33 zł , z tego sfinansowano ze środków GFOŚ i GW 120 184,33 zł. Zadanie zrealizowano w planowanym zakresie:

– wykonawstwo 614 348,06 zł

– nadzór inwestorski 5 836,27 zł

6) Budowa strażnicy OSP 430 378,19 zł

Zakres rzeczowo-finansowy:

Roboty budowlane wg umowy – 374.421,87 zł, nadzór 3.670,00 zł wykonanie kosztorysu 1.500 zł, pierwsze wyposażenie obiektu 46.420,92 zł, opłaty przyłączeniowe 347,40 zł, przeniesienie systemu alarmowania 4 018,00 zł (realizacja w m.-cu styczniu 2001 r.)

7) Zakup nieruchomości gruntowych; 620,00 zł

Poniesiono koszty nabycia gruntów od Agencji WRSP. Nie zrealizowano planowanych wydatków na wykup nieruchomości zajętych na budowę dróg w m. Nieszczyce i Bytków (wymagana dokumentacja została przekazana przez Agencję WRSP w m.-cu II 2001 r.), pod budowę stacji redukcyjnej gazu w Brodowie (właściciel nie uregulował spraw własnościowych w postępowaniu sądowym), pompowni w Tymowej, (brak dokumentacji – decyzję zatwierdzającą projekt podziału nieruchomości burmistrz Ścinawy wydał w r. 2001) oraz wydatków na przejęcie zbiornika wodnego w parku w Gawronach (wojewódzki oddział służby ochrony zabytków nie wyraził zgody na podział działki położonej w strefie zabytkowej) i terenów rekreacyjnych w Górkach (opóźnienie Agencji w opracowaniu dokumentacji spowodowane było koniecznością zmiany m. planu zagospodarowania).

8) Modernizacja budynków komunalnych: 63 993,70 zł

Zrealizowano: wydatki na modernizację lokalu ul. Leśna w Rudnej – 9.592,72 zł, na PT instalacji gazowej w budynkach – Kliszów 29)1 i 29)2 ( 1 200,00 zł), wykonanie instalacji gazowej w budynkach – Rynarcice 20)3,24)3 i 24)2 ( 7 181,72 zł), modernizację budynku przy ul. Głogowskiej w Rudnej (dach) – 9 982,56 zł, modernizację budynku w Kliszowie nr 26 – 12 351, 14 zł, modernizację budynków przy Pl. Zwycięstwa w Rudnej – 13 703,77 zł., modernizację lokali w Radomiłowie – 9 981,87 zł.

9) Budowa budynku mieszkalnego 8 500,00 zł

Zrealizowano wydatki na wykonanie PT (bez kosztów nadzoru autorskiego – 1.500,00 zł i nadzoru archeologicznego – 2.700,00 zł).

10) Odbudowa budynku w Rynarcicach 9 952,01 zł

Wykonano prace zabezpieczające w planowanym zakresie. Odbudowa przewidziana w kolejnym roku budżetowym.

11) Modernizacja budynku komunalnego - byłej siedziby urzędu 345 000,01zł

Zadanie wykonano w planowanym zakresie, kontynuacja w roku 2001 r.

12) Zakup nowych środków trwałych dla SP Chobienia: kserokopiarka, zestaw komputerowy i pierwsze wyposażenie sal dla dzieci młodszych. Zadanie z upoważnienia Zarządu w pełnym zakresie zrealizował dyrektor Szkoły. Wykonane wydatki – zakup kserokopiarki: 5.230,14 zł, wyposażenie – 13 977,54 zł , zestaw komputerowy 5.500,00 zł.

13) Inwestycje w SP Rudna 35 843,40 zł

z tego: wymiana okien (inwestycje termomodernizacyjne) 29 999,60 zł

zakup kserokopiarki 5 843,80 zł

14) Pracownia internetowa w Gimnazjum w Rudnej 31 004,27 zł

W ramach zadania wykonano: instalację elektryczną, wymianę 3 szt okien i montaż drzwi antywłamaniowych. Zestawy komputerowe w liczbie – 10 przekazała nieodpłatnie Ogólnopolska Fundacja Edukacji Komputerowej.

15) Projekt przebudowy SP Chobienia – w fazie opracowania dokumentacja techniczna. Do wydatków zaliczono kwotę umowną, jako wydatek nie wygasający z upływem roku budżetowego. Termin realizacji zadania – wg umowy – upłynął w dniu 20 listopada 2000 r.

16) Przebudowa SP Rudna – rozliczono koszty PT w wysokości 20 000,00 zł. Inwestycja zaniechana decyzją Rady.

17) Budowa gimnazjum – zawarto kontrakt na realizację PT (koszt 58.500,00 zł, nadzór autorski 1.500,00 zł) z terminem wykonania 15 października br. Do wydatków zaliczono kwoty przeniesione uchwałą Rady do realizacji w 2001 r. – 58 500,00 zł.

18) Modernizacja systemu grzewczego w przedszkolach gminnych; 88 166,76 zł

W ramach zadania wykonano system ogrzewania gazowego oraz dokonano wymiany okien w obiekcie przedszkola w Rudnej. Wartość robót: przedszkole w Rudnej – 65 360,00 zł, przedszkole w Chobieni - 22 806,76 zł.

19) Zakup 6 zestawów komputerowych do pracowni w SP Górzyn 25 999,99 zł

20) Zakup samochodu – GCKiS Rudna 58 072,00 zł

. – GOPS Rudna 55 498,00 zł

21) Modernizacja WOK Kliszów: zadanie wykonano w planowanym zakresie, w tym koszty PT zmiany systemy grzewczego (ogrzewanie gazowe). Wykonano 100 % planowanych wydatków – 51 477,42 zł.

22) Świetlica Radoszyce: 181 595,67 zł

Obiekt oddany do użytku. Z łącznej kwoty wydatków na budowę obiektu, na pierwsze wyposażenie przypada – 17 025,69 zł, na zagospodarowanie terenu – 12 962, 01 zł

23) Świetlica Olszany: 279 242,60 zł

Wydatki obejmują koszty dokumentacji, budowy obiektu z przyłączami, nadzoru, zagospodarowania terenu (4 114,61 zł) i zakupu pierwszego wyposażenia obiektu (19 280,00 zł).

24) Modernizacja świetlicy Rynarcice, w tym zmiana systemu grzewczego; 76 472,19 zł

25) Wykonanie PT zmiany systemu grzewczego w GSKiS Rudna, w świetlicy Mleczno, w świetlicy Wysokie i Wądroże (4 x 1300 zł) 5 200,00 zł

– realizacja zadania w roku 2001 r.

26) Świetlica Toszowice: 42 835,00 zł

zrealizowano wydatki za wykonanie ekspertyzy – dane uzupełniające - na kwotę 1.220,00 zł, na realizację PT zabezpieczeń - 11.224,00 zł, wykonanie map – 1 391,00 zł oraz wykonanie PT modernizacji – 29 000,00 zł (bez kosztów nadzoru autorskiego w wysokości 1000,00 zł).

27) Wykonanie systemu grzewczego w świetlicach w m. Brodów i Górzyn – zadanie zakończone. Ostateczna kwota wydatków – 59.471,79 zł.

28) Modernizacja obiektu Wiejskiego Ośrodka Zdrowia w Chobieni 111 811,91 zł

– w ramach zadania poniesiono wydatki na wykonanie dokumentacji, ogłoszenie, prace budowlane (107 854,59 zł) oraz nadzór inwestorski.

29) Budowa obiektu ośrodka zdrowia w Rudnej 111 999,53 zł

Wydatki obejmują: koszt rozbiórki obiektu – 36 641, 57 zł, koszt ogłoszenia, wydatki roku 2001 na opracowanie dokumentacji technicznej (36 600,00 zł – termin wykonania 31.03.2001 r.) i na realizację robót budowlanych – 38 187,00 zł.

30) Zakupy inwestycyjne dla Urzędu Gminy (centrala telefoniczna i oprogramowanie) 17 493, zł

Wydatki majątkowe roku 2000 przedstawiono w tabeli Nr 4. Koszty realizowanych przez gminę inwestycji, poniesione od początku realizacji zadań, w tabeli Nr 11.