III. CZĘŚĆ OPISOWA

A. REALIZACJA DOCHODÓW BUDŻETOWYCH.

Zrealizowane w roku 2000 dochody budżetowe stanowi kwota 20 330 903,16 zł. Wielkość ta wynosi 105,4% dochodów planowanych. Na przekroczenie planu wpłynęła decyzja Zarządu Gminy o przeksięgowaniu kwoty zrealizowanych odsetek od środków GFOŚ i GW w wysokości 1 246 996,16 zł. Za podstawę decyzji przyjęto stanowisko Ministra Finansów w tej sprawie, określające iż ustawa o ochronie i kształtowaniu środowiska nie wymienia odsetek jako dochodów gminnych funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Kwota zrealizowanych dochodów budżetu gminy – pomniejszona o wymienioną kwotę odsetek – wynosi 19 083 907,00 zł, co stanowi 98,91% planowanych wielkości.

1. Dochody według źródeł.

Dotacje i subwencje: 3 880 913,50 zł.

Planowane i realizowane wielkości dotacji na zadania z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych a także na zadania własne bieżące są zgodne z zawiadomieniami otrzymanymi od Wojewody Dolnośląskiego, Krajowego Biura Wyborczego Delegatury Wojewódzkiej w Legnicy, Urzędu Statystycznego we Wrocławiu, Kuratorium Oświaty we Wrocławiu oraz Ministra Finansów.

Dotacje z funduszy celowych – Państwowego Funduszu Kombatantów i Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zrealizowano w wielkości wynikającej z zawiadomienia przesłanego przez Urząd ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych oraz umowy zawartej ze Starostą Powiatu Lubin.

Zrealizowane kwoty dotacji i subwencji:

1) dotacje z Państwowego Funduszu Kombatantów na wypłatę świadczeń dla

kombatantów i osób represjonowanych oraz obsługę administracyjną 5 704,00 zł

2) dotacje z powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej 35 000,00 zł

3) dotacje na realizację zadań zleconych z zakresu administracji rządowej

określonych ustawami 615 571,50 zł

z tego:

– zadania związane z finansowaniem oświetlenia dróg publicznych dla których

gmina nie jest zarządcą 73 000,00 zł

– usługi opiekuńcze 1 800,00 zł

– zasiłki i pomoc w naturze 325 186,00 zł

– koszty działalności GOPS (realizacja zadań zleconych) 102 900,00 zł

– zasiłki rodzinne, pielęgnacyjne i wychowawcze 10 895,00 zł

– składki na ubezpieczenia zdrowotne osób pobierających świadczenia

z pomocy społecznej 15 320,00 zł

– aktualizacja wykazów gospodarstw i działek rolnych 1 238,00 zł

– zadania realizowane przez Urząd Gminy (np. ewidencja ludności,

ewidencja działalności gospodarczej) 77 000,00 zł

– zadania obrony cywilnej 300,00 zł

– inne zadania z zakresu powszechnego obowiązku obrony 350,00 zł

– prowadzenie i aktualizacja spisu wyborców 910,00 zł

– przygotowanie i przeprowadzenie na obszarze gminy wyborów Prezydenta RP 7 610,00 zł

4) dotacje na zadania własne gminy 112 409,00 zł

z tego:

– dofinansowanie zakupu podręczników szkolnych dla uczniów SP i Gimnazjum pochodzą-

cych z rodzin najuboższych 1 577,00 zł

– zakup pomocy naukowych dla gimnazjum w Chobieni 15 000,00 zł

– stypendia socjalne i zasiłki losowe dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjum

pochodzących z rodzin najuboższych 3 314,00 zł

– odpis na zakładowy fundusz socjalny dla nauczycieli emerytów i rencistów 14 287,00 zł

– dofinansowanie wypłat dodatków mieszkaniowych 71 169,00 zł

– dofinansowanie dożywiania uczniów 7 062,00 zł

5) subwencja – część oświatowa 2 763 565,00 zł

6) subwencja - część podstawowa 70 450,00 zł

7) subwencja – część rekompensująca 278 214,00 zł

z tego:

ulgi ustawowe w podatku rolnym i leśnym 90 897,00 zł

utratę dochodów z tyt. podatku od środków transportowych 187 317,00 zł

Dochody z podatków i opłat: 11 259 959,72 zł

Podstawowe dochody podatkowe gminy realizowane były wg zasad przyjętych przez Radę Gminy:

1. Podatek rolny 273 382,67 zł

cena 1 q żyta w roku 2000 – 21,00 zł, obniżona z kwoty 29,11 zł

2. Podatek od nieruchomości: 10 716 842,16 zł

- 14,36 zł (max 14,36 zł),

gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowany materiałem siewnym

6,68 zł (max 6,68 zł),

od 1 m2 powierzchni gruntów:

niż rolnicza lub leśna 0,50 zł (max 0,50 zł),

gospodarstw rolnych a wykorzystywanych na cele rolnicze 0,02 zł (max 0,04 zł),

od gruntów:

od 1 ha powierzchni 2,79zł (max 2,79 zł),

3. Podatek od środków transportowych: 64 272, 07 zł

a) od samochodów ciężarowych o ładowności:

od 2 – 4 t 800,00 zł, max 1.609,44 zł

powyżej 4 – 6 t 900,00 zł, max 1.609,44 zł

powyżej 6 – 8 t 1.000,00 zł, max 1.609,44 zł

powyżej 8 – 10 t 1.400,00 zł, max 1.609,44 zł

powyżej 10 – 12 t 1.600,00 zł, max 1.609,44 zł

powyżej 12 ton 1.800,00 zł, max 2.081,40 zł

b) od przyczep i naczep o ładowności:

od 5 t – 20 t 500,00 zł, max 1.609,44 zł

powyżej 20 ton 1.000,00 zł, max 1.609,44 zł

c) od ciągników siodłowych 1.000,00 zł, max 2.081,40 zł

d) od ciągników balastowych 1.000,00 zł, max 2.081,40 zł

e) od autobusów

od 10 – 15 miejsc 800,00 zł, max 1.609,44 zł

powyżej 16 – 30 miejsc 1.000,00 zł, max 1.609,44 zł

powyżej 30 miejsc 1.200,00 zł, max 1.609,44 zł

4. Podatek leśny 68 074,60 zł

a) wg stawek z 1 ha fizycznego 29, 11 zł x 0,3 q = 8,73 zł/ha

b) wg stawek z 1 ha przelicz. 123,63 zł/m3x 0,200 m. = 24,73 zł/ha

5. Podatek od posiadania psów: 48,64 zł

Obowiązek podatkowy ustalono dla posiadaczy trzech i więcej psów.

Stawka podatkowa 30,00 zł - max 31,74 zł.

6. Opłata eksploatacyjna: 7 686,97 zł

Zrealizowane wielkości wynikają z decyzji Ministra Środowiska ustalającej wysokość opłaty dla przedsiębiorców wydobywających kopaliny pospolite.

7. Opłata skarbowa i podatki zryczałtowane (karta podatkowa, podatek od spadków i darowizn) 124 306,15 zł

Osiągnięte wielkości obejmują kwoty pobrane przez Urząd Skarbowy i przekazane na rachunek bieżący budżetu gminy.

8. Opłata targowa, opłata administracyjna, opłata za czynności egzekucyjne 4 346,46 zł

Udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa: 1 420 339,70 zł

1) Podatek dochodowy od osób fizycznych: 925 462,00 zł

Wykazaną kwotę przekazał na rachunek bieżący budżetu Minister Finansów. Udział gminy w podatku wynosi w roku 2000 – 27,6 % wpływów z tego podatku.

2) Podatek dochodowy od osób prawnych: 494 877,70 zł

Kwoty zrealizowane przez Urząd Skarbowy. Udział gminy – 5 % wpływów z podatku od przedsiębiorców prowadzących działalność na terenie gminy.

Dochody z majątku gminy: 768 682,44 zł

Planowane i zrealizowane kwoty wynikają z:

– transakcji sprzedaży mienia gminy: nieruchomości (lokale mieszkalne, użytkowe)

oraz rzeczy ruchome (materiały medyczne, składniki majątku trwałego),

– opłat za użytkowanie wieczyste gruntu,

– umów najmu i dzierżawy majątku gminy (lokale użytkowe i mieszkalne).

Wpływy od jednostek budżetowych: 238 241,56 zł

Zrealizowane kwoty stanowią wpływy za usługi jednostek budżetowych: prowizje, udostępnianie pomieszczeń, odpłatność za korzystanie z obiektów sportowych, odpłatność za usługi dodatkowe przedszkoli, odpłatność za usługi opiekuńcze GOPS i zwrot zasiłków.

Dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych: 75 079,49 zł

Dochody obejmują kwoty wpłacone na rachunek budżetu gminy według zasad ustalonych w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

Pozostałe dochody własne: 2 688 686,75 zł

Zrealizowane kwoty stanowią wpływy odsetek za nieterminową realizację zobowiązań, kary umowne, rozliczenia sald z lat ubiegłych, odsetki od środków na rachunkach bankowych, wpłaty wynikające z umowy zawartej z DOZG Wrocław dotyczącej zwrotu nakładów na budowę sieci gazowej (953 721,44 zł).

 

W strukturze wykonanych dochodów gminy największy udział stanowią;

– dochody podatkowe 55,4 %,

z tego;

podatek od nieruchomości 52,0 %

– subwencja z budżetu państwa 15,3 %

– udziały w podatkach stanowiących dochód

budżetu państwa 7,0 %

– dochody z majątku gminy 3,8 %

2. Dochody budżetu gminy według podziałek klasyfikacji budżetowej:

1. W dziale ROLNICTWO – z tytułu wpływów za świadectwa miejsca pochodzenia i znakowanie zwierząt,

2. W dziale LEŚNICTWO – z tytułu opłaty za dzierżawę obwodów łowieckich na terenie gminy,

3. W dziale TRANSPORT – tytułu opłat za korzystanie z przystanków autobusowych przez prywatnych przewoźników,

4. W dziale GOSPODARKA KOMUNALNA – z tytułu dotacji celowej otrzymanej z budżetu państwa na realizację zadań związanych z oświetleniem dróg publicznych, dla których gmina nie jest zarządcą, kar umownych z tytułu nieterminowego wykonania zadań inwestycyjnych, polegających na odtworzeniu dróg gminnych, dotacji związanej z realizacją porozumienia z Powiatowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dotyczącej likwidacji dzikich wysypisk oraz wpłaty wynikającej z umowy zawartej z DOZG Wrocław, dotyczącej zwrotu nakładów na budowę sieci gazowej w gminie (953 721,44 zł).

Planowana kwota dotacji z WFOŚ i GW – 400 000,00 zł - tytułem refundacji wydatków na budowę sieci gazowej nie została zrealizowana w m.-cu grudniu. Informację o decyzji zarządu WFOŚ i GW uzyskano w m.-cu styczniu 2001 r. Ponadto, deklarowana pomoc została ustalona na kwotę 200 00,00 zł w formie dotacji i 200 000,00 zł w formie pożyczki.

5. W dziale GOSPODARKA MIESZKANIOWA ORAZ NIEMATERIALNE USŁUGI KOMUNALNE – z tytułu sprzedaży mienia gminy, oddania w użytkowanie wieczyste części gruntów związanych ze sprzedanymi lokalami mieszkalnymi stanowiącymi odrębną nieruchomość, z tytułu najmu, dzierżawy, innych rozliczeń związanych z majątkiem gminy, odsetek i kar umownych.

6. W dziale OŚWIATA I WYCHOWANIE – z tytułu wpływów od jednostek budżetowych za świadczone usługi oraz dotacji celowych otrzymanych z budżetu państwa na dofinansowanie własnych zadań bieżących gmin (dofinansowanie wyposażenia gimnazjów, zakup podręczników szkolnych oraz stypendia socjalne, zasiłki losowe dla uczniów pochodzących ze środowisk najuboższych – uczęszczających do szkół podstawowych i gimnazjów oraz odpis na fundusz socjalny dla nauczycieli emerytów i rencistów);

SP Rudna;

– korzystanie z basenu, siłowni, sauny, bilarda i tenisa – 103 891,89 zł

– najem pomieszczenia na kawiarnię – 5 023,65 zł

– zwrot kosztów utrzymania gimnazjum, stołówki,

gabinetu stomatologicznego i prowizja ZUS – 27 673,92 zł

SP Górzyn i Gimnazja;

za usługi na rzecz ZUS obejmujące wypłatę zasiłków chorobowych i opiekuńczych

(prowizja w wysokości 0,1 % podstawy) – 149,68 zł

Przedszkola – opłaty za dodatkowe świadczenia w prowadzonych przez gminę przedszkolach

– 41 971,45 zł

z tego; Rudna 17 576,19 zł

Brodów 11 257,27 zł

Chobienia 13 137,99 zł

ZGKiM – z rozliczenia nadwyżek środków obrotowych zakładu budżetowego za rok ubiegły – 27 113,00 zł,

Z rozliczenia niezrealizowanej umowy za weryfikację rozliczeń inwestycji obiektów oświaty – 1 300,00 zł.

7. W dziale KULTURA I SZTUKA – z przejęcia zobowiązań zlikwidowanych zakładów budżetowych (GCKiS Rudna i WOK Kliszów) a także z wynajmu autobusu, świetlic i dzierżawy pomieszczeń sklepowych.

Z dotacji celowej z zakresu administracji rządowej na zadania objęte mecenatem państwa w dziedzinie kultury - Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego zakupiło i przekazało zbiory do bibliotek publicznych za kwotę 2 500,00 zł.

8. OCHRONA ZDROWIA – środki uzyskane ze sprzedaży materiałów stomatologicznych.

9. W dziale OPIEKA SPOŁECZNA dotacje z budżetu państwa na wypłatę dodatków mieszkaniowych i dożywianie uczniów (zadania własne gminy), dotacje z Państwowego Funduszu Kombatantów, wpływy za usługi opiekuńcze i zwroty zasiłków GOPS oraz dotacje na realizację zadań zleconych z zakresu pomocy społecznej.

10. W dziale KULTURA FIZYCZNA I SPORT z tytułu przejęcia zobowiązań GCKiS Rudna za 1999 rok.

11. W dziale RÓŻNA DZIAŁALNOŚĆ – opłata eksploatacyjna za wydobywanie kopalin pospolitych, kara umowna z tytułu nieterminowego wykonania zadania inwestycyjnego – zbiornik wodny, a także dotacja na realizację zadań zleconych.

12. W dziale 90 – DOCHODY OD OSÓB PRAWNYCH I FIZYCZNYCH wyszczególniono podstawowe dochody podatkowe gminy, o których mowa w ustawie z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 i 2000, wg tytułów podatkowych określonych w części tabelarycznej.

13. W dziale ADMINISTRACJA PAŃSTWOWA I SAMORZĄDOWA – z tytułu usług ksero (sprzedane specyfikacje przetargowe), dzierżawa sprzętu medycznego, opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz dotacji na realizację zadań zleconych.

14.W dziale FINANSE – wpływy odsetek od środków na rachunkach bankowych i odsetek od lokat terminowych.

15. W dziale BEZPIECZEŃSTWO PUBLICZNE,OBRONA NARODOWA I URZĘDY NACZELNYCH ORGANÓW WŁADZY – z tytułu dotacji na zadania zlecone ustawami z zakresu; aktualizacji spisów wyborców, przeprowadzenie wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej, zadań obrony cywilnej, zadań określonych w ustawie o powszechnym obowiązku obrony.

16.W dziale RÓŻNE ROZLICZENIA – wpływy subwencji z budżetu państwa.

 

3. Odchylenia w realizacji planowanych dochodów:

Wskaźnik realizacji dochodów gminy w odniesieniu do zakładanych zadań w większości prognozowanych pozycji dochodów jest prawidłowy.

Ponadplanowe dochody osiągnięto;

Istotne przesłanki wzrostu dochodów w wyżej wymienionych pozycjach to:

– decyzje o sprzedaży i oddaniu w wieczyste użytkowanie mienia gminy (obrót nieruchomościami gminy na poziomie wyższym niż zakładano),

– wzrost aktywności gospodarczej przedsiębiorców,

– działania w zakresie egzekucji należnych gminie dochodów,

– podejmowanie przez kierowników jednostek organizacyjnych gminy działań promocyjnych na rzecz pozyskania dodatkowych dochodów z tytułu udostępniania użytkowanych obiektów.

Niskie wykonanie planu dochodów wystąpiło z tytułu;

– wpływów podatku rolnego od osób fizycznych ( 86,7 %),

– podatek od nieruchomości osób prawnych (99,5 %) i fizycznych (93,0 %)

– wpływy z karty podatkowej ( 97,6 %)

– podatek od środków transportowych osób prawnych i fizycznych (95,8% i 99,8%

– podatek dochodowy od osób fizycznych (88,7 %).

Brak wpłat podatków i opłat lokalnych na poziomie planowanym spowodowały następujące okoliczności;

– trudna sytuacja finansowa zobowiązanych, stanowiąca przesłankę umorzeń,

– decyzje o odroczeniach terminu płatności podatków,

– bezpośrednie decyzje przedsiębiorców o rozmiarach prowadzonej działalności, formie opodatkowania i poziomie wyników finansowych.

O wielkości wpływów z podatku rolnego zadecydowały głównie decyzje o odroczeniu terminu płatności podatków na kwotę 119 791,40 zł związane z trudnościami płatniczymi podmiotów prowadzących działalność rolniczą.

Niezależne od działań gminy są wielkości wpływów z tytułu podatku dochodowego osób prawnych, wpływów z karty podatkowej, podatku od spadków i darowizn, opłaty skarbowej których windykacją zajmował się Urząd Skarbowy.

Niższe wpływy z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych wynikają z niedostatecznej wielkości tych wpłat do budżetu państwa, spowodowanej ogólnie niekorzystną sytuacją na rynku pracy.

 

W wyniku zastosowanych przez Radę Gminy ulg dochody własne gminy w 2000 roku zostały zmniejszone o kwotę 576 745,83 zł

z tego:

1) w wyniku obniżenia maksymalnych stawek podatkowych 560 065,83 zł

– podatek rolny 145 460,71 zł

– podatek od nieruchomości 413 637,72 zł

– podatek od posiadania psów 967,40 zł

2) w wyniku zaniechania poboru podatku od posiadania psów 16 680,00 zł

Korzystając z uprawnień zawartych w ustawie – Ordynacja podatkowa, Wójt Gminy w przypadkach gospodarczo lub społecznie uzasadnionych wydał decyzje dotyczące umorzenia bądź zaniechania poboru podatków:

1) od osób prawnych: na kwotę 94 167,00 zł

– od nieruchomości 19 563,60 zł

– rolnego 68 603,40 zł

– od środków transportowych 6 000,00 zł

2) od osób fizycznych na kwotę 35 644,90 zł

– od nieruchomości i rolnego 20 812,70 zł

– podatku od środków transportowych 14 832,20 zł

Łączna kwota umorzeń wynosi 129 811,90 zł

Przesłankami uzasadniającymi podjęcie decyzji o umorzeniach podatków były:

– brak środków finansowych zabezpieczających podstawowe potrzeby rodziny (osoby korzystające z pomocy społecznej),

– zdarzenia losowe, długotrwała choroba podatników lub członków najbliższej rodziny, a także interes publiczny, wyrażony przez pracodawców działaniami na rzecz likwidacji skutków bezrobocia na terenie gminy bądź na rzecz funkcjonowania niektórych obiektów i udostępnianie ich na potrzeby mieszkańców.

Opisane sytuacje podatników zostały udokumentowane sprawozdaniami z działalności – o przychodach, kosztach i wyniku finansowym - oraz protokołami z badania zdolności płatniczej podatników.

Ulgi w podatku rolnym i leśnym zawarte w przepisach ustaw zostały częściowo zrefundowane przez budżet państwa (50%) w formie zwiększenia części rekompensującej subwencji ogólnej w kwocie łącznej 90 897,00 zł;

z tego: – skutki zwolnień w podatku rolnym 42 950,00 zł

– skutki zwolnień w podatku leśnym 47 947,00 zł

W dniu 31 grudnia 2000 roku zaległości we wpłatach dochodów stanowi kwota 925 094,00 zł

z tego:

1) należności z tytułu podatków i opłat 885 834,41zł

– z tytułu podatku rolnego od osób prawnych 497 338,00 zł

– z tytułu podatku od nieruchomości od osób prawnych 243 285,55 zł

– z tytułu podatku od środków transportowych od osób prawnych 34 599,10 zł

– łączne zobowiązanie pieniężne osób fizycznych (podatek rolny i od nieruchomości) 73 125,34 zł

– karta podatkowa 19 141,97 zł

– podatek od posiadania psów 305,45 zł

– podatek od środków transportowych od osób fizycznych 17 991,60 zł

– opłata skarbowa 47,40 zł

2) inne należności 39 259,59 zł

(dzierżawa, bieżące raty za sprzedane lokale i nieruchomości, najem mieszkań, zasiłki zwrotne GOPS).

Z tytułu sprzedaży nieruchomości gminy na raty, zobowiązania długoterminowe wg stanu na dzień 31 grudnia 2000 r. stanowi kwota 763 082,92 zł.

Zaległości we wpłatach dochodów budżetowych podlegają kontroli i są egzekwowane:

– przez wysyłanie upomnień,

– w drodze egzekucji administracyjnej na podstawie przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

– w trybie postępowania sądowego cywilnego (należności z tytułów cywilnoprawnych),

– w trybie postępowania sądowego w sprawie poszukiwania spadkobierców zmarłych podatników,

W celu zabezpieczenia spłat należności gminy występowano do Sądu o dokonanie wpisu w księgach wieczystych ustanowionych dla nieruchomości hipoteki przymusowej.

Znaczna część zaległych kwot dotyczy przedsiębiorców, którzy zawiesili lub zaniechali prowadzenia działalności gospodarczej oraz spółki postawionej w stan upadłości (Spółki “Rolmax”, “Nadodrze”).

Należność spółki “Nadodrze” w Chobieni w wysokości 761.743,10 zł (w tym odsetki – 449.374,60 zł) została zgłoszona w postępowaniu upadłościowym – do syndyka masy upadłości.