C. REALIZACJA PRZYCHODÓW I WYDATKÓW GMINNEGO FUNDUSZU OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ
Zrealizowane przychody Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w wysokości 13.735.899,67 zł stanowią:
– wpłaty za umieszczanie odpadów na składowiskach
– wpływy z tytułu wprowadzania zanieczyszczeń do powietrza
Wydatki Funduszu w r. 2000 wyniosły 12.293.520,27 zł, z tego:
– na realizację zadań gminy 2 497.449,81 zł.
– odprowadzenie nadwyżki środków (III raty) 9.796.070,46 zł.
Do dyspozycji gminy w roku 2000 pozostawała następująca kwota:
– stan środków na początek roku 1.638.590,30 zł
– przychody wyliczone wg formuły 6997 osób x (15 x 12,44 zł) = 1.305.640,20 zł.
Razem 2.944.230,50 zł.
Środki nie wykorzystane w roku 2000 446 780,69 zł
Zaawansowanie finansowania planowanych zadań wg klasyfikacji budżetowej przedstawiono w tabeli nr 9, wg wykazu planowanych zadań – w tabeli nr 10.
Zakres rzeczowy realizacji:
1) Kanalizacja Rudna: wykonano pełny zakres zadania, w tym odtworzenie chodnika na kwotę 74 869, 57 zł.
2) Regulacja Rzeki Rudna – etap II (w tym: odbudowa rowów): przekazano dotację dla Regionalnego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Legnicy – inwestora w pełnej wysokości. Termin rozliczenia zadania ustalono w umowie na dzień 31 marca 2001 r.
3) Modernizacja kotłowni lokalnych – zrealizowano wydatki na kwotę 458 384,00 zł, w tym w komunalnych budynkach mieszkalnych – 9446,00 zł.( 4 kotły i nadzór 140,0 zł).
4) Gazyfikacja Ciechłowice, Toszowice – zadanie zakończono w m.-cu grudniu.
5) Projekty techniczne kotłowni lokalnych dla miejscowości Rynarcice, Juszowice, Koźlice, Mleczno– zadanie zakończone w miesiącu lipcu.
6) Projekty techniczne instalacji gazu w m. Toszowice i Ciechłowice Zadania nie wykonano. Zgodnie z umową zawartą z projektantem, termin realizacji zadania na kwotę 12.940,00 zł przypada na dzień 30 kwietnia 2001 r.
7) Przyłącza gazowe Studzionki i Juszowice – zadanie wykonane. Do rozliczenia w roku 2001 r. opłaty przyłączeniowe na rzecz DOZG.
8) Profilaktyka zdrowotna dzieci – podpisano umowę z wykonawcą zadania na kwotę 533.855 zł. Łączny koszt realizacji (z ogłoszeniami) - 521.650,12 zł. Zadanie realizowano w terminie: od 8 września do 5 października 2000 r. (wyjazd do ośrodków nadmorskich).
9) Urządzanie i utrzymywanie terenów zielonych – umowa z ZGKiM, z terminem realizacji cały rok na wartość 252 643,34 zł.
10) W ramach kosztów akcji “Sprzątanie świata” sfinansowano zakup worków na śmieci, rękawic i produktów żywnościowych dla uczestników akcji - wartość zadania 1 711,42 zł.
D. WYNIK WYKONANIA BUDŻETU ZA ROK 2000
Wynik kasowego wykonania budżetu gminy na dzień 31 grudnia 2000 r. stanowi nadwyżka dochodów nad wydatkami w wysokości 2.083.471,34 zł.
Źródło nadwyżki:
1. Zrealizowane dochody 20 330 903,16 zł
2. Zrealizowane wydatki 18 934 956,73 zł
3. Nadwyżka roku bieżącego (różnica) 1 395 946,43 zł
4. Nadwyżka roku poprzedniego 687 524,91 zł
5. Stan nadwyżki razem (poz. 3 i 4) 2 083 471,34 zł
Stan środków do dyspozycji gminy w roku 2001 (nadwyżka do wykorzystania)
Stan nadwyżki k. 960 2 083 471,34 zł
Plus niewymagalne zobowiązania z tyt. kredytów i pożyczek (wolne środki) 543 463,60 zł
OGÓŁEM 2.626.934,94 zł
Wskazana kwota może stanowić źródło finansowania deficytu budżetowego w 2001 r.
Przychody i rozchody budżetu gminy przedstawiono w tabeli nr 5.
E. Spłata zobowiązań gminy z tytułu kredytów i pożyczek
Zobowiązania z tytułu kredytów i pożyczek:
– kredyt bankowy w Banku PKO S.A. płatny kwartalnie w latach 1999 – 2001: stan zadłużenia na początek roku 966.667,20 zł; spłacono kwotę 483 333,60 zł, pozostaje do spłaty w roku 2001 483 333,60 zł
– pożyczka w WFOŚiGW, płatna kwartalnie w latach 1999-2001
stan zadłużenia na początek roku 120.262,00 zł; spłacono 60 132,00 zł, pozostaje do spłaty w roku 2001 60 130,00 zł.
Gmina nie posiada zobowiązań z tytułu udzielanych poręczeń i gwarancji.
W roku 2000 nie zaciągano kredytów i pożyczek na pokrycie występującego w ciągu roku deficytu budżetowego.
F. Działalność zakładów budżetowych i środków specjalnych
1. ZAKŁADY BUDŻETOWE:
Przychody i rozchody Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w układzie sprawozdania RB –30 (wykonanie memoriałowe) przedstawiono w tabeli nr 7. Wynik ogółem działalności zakładu, wyniki poszczególnych typów działalności oraz wykonanie kosztów działalności dotowanej, w układzie kalkulacyjnym przyjętym przez Radę Gminy zawiera sprawozdanie Dyrektora zakładu, które stanowi załącznik nr 1.
2. JEDNOSTKI BUDŻETOWE:
Jednostki budżetowe są uprawnione do prowadzenia działalności wyodrębnionej finansowo (nie organizacyjnie) zwanej środkiem specjalnym. Przedszkola gminne i szkoły podstawowe prowadzą środek specjalny utworzony uchwałą Rady Gminy dla finansowania kosztów żywienia (z wyłączeniem kosztów przygotowania posiłków, które zalicza się do działalności jednostki budżetowej).
W Urzędzie Gminy funkcjonuje środek specjalny utworzony z mocy ustawy o drogach publicznych. Środki finansowe pochodzą z opłat i kar związanych z zajęciem pasa drogowego.
W jednostkach oświatowych i GCKiS funkcjonuje także inny środek specjalny – środki pochodzące z darowizn.
Wykonanie przychodów i rozchodów zakładów budżetowych i środków specjalnych wykazano w sprawozdaniu Rb – 30.
Środki specjalne jednostek budżetowych obejmujące wartość obrotu produktami żywnościowymi, darowizny i odsetki od środków na rachunkach bankowych wynoszą:
Przychody Rozchody
Ogółem: w złotych 110 880,54 103 644,61
z tego:
Przedszkole Rudna 26 355,16 25 435,93
Przedszkole Brodów 15 467,35 15 005,93
Przedszkole Chobienia 16 576,29 18 023,46
SP Chobienia 32 774,89 32 195,75
SP Rudna 2 418,87 9 551,94
SP Górzyn 91,33 –
Gimnazjum Rudna 230,98 229,60
GCKiS Rudna 3 202,00 3 202,00
Urząd Gminy Rudna 13 764,00 –
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Środki z darowizn w jednostkach oświatowych wykorzystano na zakup książek do biblioteki szkolnej i map. Środki w GCKiS wykorzystano na cele kulturalne.
Z budżetu gminy nie dotowano środków specjalnych.
Rozliczenie nadwyżek środków obrotowych
Na podstawie sprawozdania Rb 30, w związku z decyzjami Rady Gminy o zmianie form prowadzenia niektórych rodzajów działalności w roku 2000 dokonano rozliczenia środków;
– w rozdziale 7913 ZGKiM Rudna; w wysokości 27.113,00 zł
– w rozdziale 8332 WOK Kliszów; w wysokości 10.177,00 zł.
Ze względu na fakt ujmowania w sprawozdaniu Rb 30 działalności funduszy specjalnych w zakładach budżetowych (ZFŚS) do rozliczenia przyjęto wielkości dotyczące działalności podstawowej zakładów.
W ewidencji dochodów i wydatków Urzędu Gminy ujęto należności i zobowiązania likwidowanych zakładów budżetowych (WOK Kliszów i GCKiS Rudna) przekazane wg stanu na 31 grudnia 1999 r.
Wnioski i ustalenia końcowe
Z przedstawionej informacji wynika, iż zadania ustalone przez Radę Gminy w planie budżetu na rok 2000 zostały zrealizowane przez Zarząd zgodnie z założeniami. Przyczyny odchyleń w wykonaniu dochodów i wydatków przedstawiono opisując realizację poszczególnych zadań budżetowych.
IV. INFORMACJA O ZASADACH, FORMACH I TRYBIE POSTĘPOWANIA O UDZIELENIE ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH w ROKU 2000 r.
Informacja z przeprowadzonych postępowań
o udzielenie zamówień publicznych w Gminie Rudna
za okres od 01.01.2000 r. do 31.12.2000 r.
Zestawienie zbiorcze Gminy Rudna
Zastosowany tryb |
Wydatki budżetowe i GFOŚ i GW za rok 2000 r. wynikające z umów na podstawie ustawy o zamówieniach publicznych |
|||||
Dostawy i usługi |
Roboty budowlane |
RAZEM |
||||
Ilość zamówień |
Wartość w zł. |
Ilość Zamówień |
Wartość w zł. |
Ilość zamówień |
Wartość w zł. |
|
Przetarg nieograniczony w tym pow. 200 tys. EURO |
4 |
291.784 |
12 |
2.097.676 |
16 |
2.389.460 |
Przetarg
ograniczony w tym pow. 200 tys. EURO |
1 |
60.503 |
- |
- |
1 |
60.503 |
Przetarg dwustopniowy w tym pow. 200 tys. EURO |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Negocjacje z zach. konkur. w tym pow. 200 tys. EURO |
- |
- |
5 |
724.407 |
5 |
724.407 |
Zapytanie o cenę w tym pow. 200 tys. EURO |
17 |
1.369.118 |
X |
X |
17 |
1.369.118 |
Zamówienie z wolnej ręki w tym pow. 200 tys. EURO |
1060 |
4.020.657 |
36 |
296.426 |
1096 |
4.317.083 |
RAZEM w tym pow. 200 tys. EURO |
1082 |
5.742.062 |
53 |
3.118.509 |
1135 |
8.860.571 |
Pozostałe wydatki nie objęte ustawą o zamówieniach publicznych
(np. wynagrodzenia, ZUS, FP itp.): zł. 22.367.906,-
RAZEM wydatki GFOŚ i GW oraz budżetowe: zł. 31.228.477,-
Kwota wydatków wynikająca
z wieloletnich umów na 2001 r. (tylko roboty budowlane): zł. 710.312,-
Z przedstawionej wyżej informacji o przeprowadzonych w trybie ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (Dz. U. z 1998 r. Nr 119 poz.773 ze zmianami), zwanej dalej ustawą o zamówieniach publicznych, postępowaniach o udzielenie zamówień publicznych w Gminie Rudna za okres od 01.01.2000 r. do 31.12.2000 r. wynika, że ogólna kwota udzielonych zamówień publicznych z Budżetu Gminy i Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wyniosła zł. 8.860.571,- w tym:
1. W trybie przetargu nieograniczonego udzielono 16 zamówień na ogólną kwotę zł. 2.389.460- z czego:
– na dostawy i usługi przypada 4 zamówienia na kwotę zł. 291.784,- i dotyczą one usług w zakresie projektowania, usług rzeczoznawcy majątkowego i usług geodezyjnych oraz usług informatycznych.
– na roboty budowlano-montażowe przypada 12 zamówień na kwotę zł. 2.097.676,- dotyczących wykonywanych kanalizacji, gazyfikacji, rozbudowy świetlic wiejskich i budowy oświetleń ulicznych.
– Jedno zamówienie publiczne zostało udzielone na okres roku 2000 i 2001. Kwota przypadająca do realizacji na rok 2001 wynosi zł. 710.312,-
2. W trybie przetargu ograniczonego udzielono 1 zamówienie na ogólną kwotę 60.503,- zł i dotyczy ono dostawy paliwa do samochodów i sprzętu transportowego w Zakładzie Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Rudnej. Od przetargu nieograniczonego odstąpiono ze względu na ograniczoną liczbę dostawców paliwa w miejscowości Rudna. ZGKiM Rudna nie posiada magazynu do składowania paliwa oraz dystrybutorów, w związku z czym zakupu paliwa dokonuje u dostawców posiadających dystrybutory. Dostawców takich w miejscowości Rudna jest ograniczona ilość. Podstawa prawna – art. 32 ust. 1 ustawy o zamówieniach publicznych.
3. W trybie negocjacji z zachowaniem konkurencji udzielono 5 zamówień na ogólną kwotę zł. 724.407 z czego wszystkie przypadają na:
Od przetargu nieograniczonego odstąpiono z powodu unieważnienia postępowań przetargowych oraz ze względu na pilną potrzebę udzielenia tych zamówień.
Podstawa prawna art. 64 ust. 1 i 2 ustawy o zamówieniach publicznych.
4. W trybie zapytania o cenę udzielono 17 zamówień na kwotę zł. 1.369.118,- dotyczących dostaw i usług między innymi:
– wyposażenia i bieżących zakupów jednostek Gminy Rudna (szkół, przedszkoli, gimnazjów, zakładu budżetowego, stowarzyszeń sportowych i Związku Gminnego OSP), zakupu opału do jednostek Gminy Rudna
– zorganizowania 14 -dniowego turnusu profilaktycznego dla ok. 900 dzieci ze szkół Gminy Rudna.
Podstawa prawna art. 67-69 ustawy o zamówieniach publicznych.
5. W trybie zamówienia z wolnej ręki udzielono 1060 zamówień na kwotę zł. 4.317.083,- w tym:
We wszystkich postępowaniach, zamówienia publiczne zostały udzielone dostawcom lub wykonawcom, których wybrano na zasadach określonych w cytowanej wyżej ustawie o zamówieniach publicznych.
W każdym przeprowadzonym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego zachowano formę pisemną, zgodnie z art. 21 i art. 25 ust. 1 ustawy. Postępowania o udzielenie zamówienia publicznego przeprowadzane były przede wszystkim w trybie przetargu nieograniczonego stanowiącego podstawowy tryb udzielania zamówienia publicznego, zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o zamówieniach publicznych. Inny niż przetarg nieograniczony tryb postępowania zastosowano wyłącznie w okolicznościach określonych w ustawie o zamówieniach publicznych.