C. REALIZACJA PRZYCHODÓW I WYDATKÓW GMINNEGO FUNDUSZU OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ

Zrealizowane przychody Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w wysokości 13.735.899,67 zł stanowią:

– wpłaty za umieszczanie odpadów na składowiskach

– wpływy z tytułu wprowadzania zanieczyszczeń do powietrza

Wydatki Funduszu w r. 2000 wyniosły 12.293.520,27 zł, z tego:

– na realizację zadań gminy 2 497.449,81 zł.

– odprowadzenie nadwyżki środków (III raty) 9.796.070,46 zł.

Do dyspozycji gminy w roku 2000 pozostawała następująca kwota:

– stan środków na początek roku 1.638.590,30 zł

– przychody wyliczone wg formuły 6997 osób x (15 x 12,44 zł) = 1.305.640,20 zł.

Razem 2.944.230,50 zł.

Środki nie wykorzystane w roku 2000 446 780,69 zł

Zaawansowanie finansowania planowanych zadań wg klasyfikacji budżetowej przedstawiono w tabeli nr 9, wg wykazu planowanych zadań – w tabeli nr 10.

Zakres rzeczowy realizacji:

1) Kanalizacja Rudna: wykonano pełny zakres zadania, w tym odtworzenie chodnika na kwotę 74 869, 57 zł.

2) Regulacja Rzeki Rudna – etap II (w tym: odbudowa rowów): przekazano dotację dla Regionalnego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Legnicy – inwestora w pełnej wysokości. Termin rozliczenia zadania ustalono w umowie na dzień 31 marca 2001 r.

3) Modernizacja kotłowni lokalnych – zrealizowano wydatki na kwotę 458 384,00 zł, w tym w komunalnych budynkach mieszkalnych – 9446,00 zł.( 4 kotły i nadzór 140,0 zł).

4) Gazyfikacja Ciechłowice, Toszowice – zadanie zakończono w m.-cu grudniu.

5) Projekty techniczne kotłowni lokalnych dla miejscowości Rynarcice, Juszowice, Koźlice, Mleczno– zadanie zakończone w miesiącu lipcu.

6) Projekty techniczne instalacji gazu w m. Toszowice i Ciechłowice Zadania nie wykonano. Zgodnie z umową zawartą z projektantem, termin realizacji zadania na kwotę 12.940,00 zł przypada na dzień 30 kwietnia 2001 r.

7) Przyłącza gazowe Studzionki i Juszowice – zadanie wykonane. Do rozliczenia w roku 2001 r. opłaty przyłączeniowe na rzecz DOZG.

8) Profilaktyka zdrowotna dzieci – podpisano umowę z wykonawcą zadania na kwotę 533.855 zł. Łączny koszt realizacji (z ogłoszeniami) - 521.650,12 zł. Zadanie realizowano w terminie: od 8 września do 5 października 2000 r. (wyjazd do ośrodków nadmorskich).

9) Urządzanie i utrzymywanie terenów zielonych – umowa z ZGKiM, z terminem realizacji cały rok na wartość 252 643,34 zł.

10) W ramach kosztów akcji “Sprzątanie świata” sfinansowano zakup worków na śmieci, rękawic i produktów żywnościowych dla uczestników akcji - wartość zadania 1 711,42 zł.

 

D. WYNIK WYKONANIA BUDŻETU ZA ROK 2000

Wynik kasowego wykonania budżetu gminy na dzień 31 grudnia 2000 r. stanowi nadwyżka dochodów nad wydatkami w wysokości 2.083.471,34 zł.

Źródło nadwyżki:

1. Zrealizowane dochody 20 330 903,16 zł

2. Zrealizowane wydatki 18 934 956,73 zł

3. Nadwyżka roku bieżącego (różnica) 1 395 946,43 zł

4. Nadwyżka roku poprzedniego 687 524,91 zł

5. Stan nadwyżki razem (poz. 3 i 4) 2 083 471,34 zł

Stan środków do dyspozycji gminy w roku 2001 (nadwyżka do wykorzystania)

Stan nadwyżki k. 960 2 083 471,34 zł

Plus niewymagalne zobowiązania z tyt. kredytów i pożyczek (wolne środki) 543 463,60 zł

OGÓŁEM 2.626.934,94 zł

Wskazana kwota może stanowić źródło finansowania deficytu budżetowego w 2001 r.

Przychody i rozchody budżetu gminy przedstawiono w tabeli nr 5.

 

E. Spłata zobowiązań gminy z tytułu kredytów i pożyczek

Zobowiązania z tytułu kredytów i pożyczek:

– kredyt bankowy w Banku PKO S.A. płatny kwartalnie w latach 1999 – 2001: stan zadłużenia na początek roku 966.667,20 zł; spłacono kwotę 483 333,60 zł, pozostaje do spłaty w roku 2001 483 333,60 zł

– pożyczka w WFOŚiGW, płatna kwartalnie w latach 1999-2001

stan zadłużenia na początek roku 120.262,00 zł; spłacono 60 132,00 zł, pozostaje do spłaty w roku 2001 60 130,00 zł.

Gmina nie posiada zobowiązań z tytułu udzielanych poręczeń i gwarancji.

W roku 2000 nie zaciągano kredytów i pożyczek na pokrycie występującego w ciągu roku deficytu budżetowego.

 

F. Działalność zakładów budżetowych i środków specjalnych

1. ZAKŁADY BUDŻETOWE:

Przychody i rozchody Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w układzie sprawozdania RB –30 (wykonanie memoriałowe) przedstawiono w tabeli nr 7. Wynik ogółem działalności zakładu, wyniki poszczególnych typów działalności oraz wykonanie kosztów działalności dotowanej, w układzie kalkulacyjnym przyjętym przez Radę Gminy zawiera sprawozdanie Dyrektora zakładu, które stanowi załącznik nr 1.

2. JEDNOSTKI BUDŻETOWE:

Jednostki budżetowe są uprawnione do prowadzenia działalności wyodrębnionej finansowo (nie organizacyjnie) zwanej środkiem specjalnym. Przedszkola gminne i szkoły podstawowe prowadzą środek specjalny utworzony uchwałą Rady Gminy dla finansowania kosztów żywienia (z wyłączeniem kosztów przygotowania posiłków, które zalicza się do działalności jednostki budżetowej).

W Urzędzie Gminy funkcjonuje środek specjalny utworzony z mocy ustawy o drogach publicznych. Środki finansowe pochodzą z opłat i kar związanych z zajęciem pasa drogowego.

W jednostkach oświatowych i GCKiS funkcjonuje także inny środek specjalny – środki pochodzące z darowizn.

Wykonanie przychodów i rozchodów zakładów budżetowych i środków specjalnych wykazano w sprawozdaniu Rb – 30.

Środki specjalne jednostek budżetowych obejmujące wartość obrotu produktami żywnościowymi, darowizny i odsetki od środków na rachunkach bankowych wynoszą:

Przychody Rozchody

Ogółem: w złotych 110 880,54 103 644,61

z tego:

Przedszkole Rudna 26 355,16 25 435,93

Przedszkole Brodów 15 467,35 15 005,93

Przedszkole Chobienia 16 576,29 18 023,46

SP Chobienia 32 774,89 32 195,75

SP Rudna 2 418,87 9 551,94

SP Górzyn 91,33 –

Gimnazjum Rudna 230,98 229,60

GCKiS Rudna 3 202,00 3 202,00

Urząd Gminy Rudna 13 764,00 –

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Środki z darowizn w jednostkach oświatowych wykorzystano na zakup książek do biblioteki szkolnej i map. Środki w GCKiS wykorzystano na cele kulturalne.

Z budżetu gminy nie dotowano środków specjalnych.

Rozliczenie nadwyżek środków obrotowych

Na podstawie sprawozdania Rb 30, w związku z decyzjami Rady Gminy o zmianie form prowadzenia niektórych rodzajów działalności w roku 2000 dokonano rozliczenia środków;

– w rozdziale 7913 ZGKiM Rudna; w wysokości 27.113,00 zł

– w rozdziale 8332 WOK Kliszów; w wysokości 10.177,00 zł.

Ze względu na fakt ujmowania w sprawozdaniu Rb 30 działalności funduszy specjalnych w zakładach budżetowych (ZFŚS) do rozliczenia przyjęto wielkości dotyczące działalności podstawowej zakładów.

W ewidencji dochodów i wydatków Urzędu Gminy ujęto należności i zobowiązania likwidowanych zakładów budżetowych (WOK Kliszów i GCKiS Rudna) przekazane wg stanu na 31 grudnia 1999 r.

Wnioski i ustalenia końcowe

Z przedstawionej informacji wynika, iż zadania ustalone przez Radę Gminy w planie budżetu na rok 2000 zostały zrealizowane przez Zarząd zgodnie z założeniami. Przyczyny odchyleń w wykonaniu dochodów i wydatków przedstawiono opisując realizację poszczególnych zadań budżetowych.

 

 

IV. INFORMACJA O ZASADACH, FORMACH I TRYBIE POSTĘPOWANIA O UDZIELENIE ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH w ROKU 2000 r.

Informacja z przeprowadzonych postępowań

o udzielenie zamówień publicznych w Gminie Rudna

za okres od 01.01.2000 r. do 31.12.2000 r.

Zestawienie zbiorcze Gminy Rudna

Zastosowany tryb

Wydatki budżetowe i GFOŚ i GW za rok 2000 r. wynikające z umów na podstawie ustawy o zamówieniach publicznych

Dostawy i usługi

Roboty budowlane

RAZEM

Ilość

zamówień

Wartość

w zł.

Ilość

Zamówień

Wartość

w zł.

Ilość

zamówień

Wartość

w zł.

Przetarg nieograniczony

w tym

pow. 200 tys. EURO

4

291.784

12

2.097.676

16

2.389.460

Przetarg ograniczony

w tym

pow. 200 tys. EURO

1

60.503

-

-

1

60.503

Przetarg dwustopniowy

w tym

pow. 200 tys. EURO

-

-

-

-

-

-

Negocjacje z zach. konkur.

w tym

pow. 200 tys. EURO

-

-

5

724.407

5

724.407

Zapytanie o cenę

w tym

pow. 200 tys. EURO

17

1.369.118

X

X

17

1.369.118

Zamówienie z wolnej ręki

w tym

pow. 200 tys. EURO

1060

4.020.657

36

296.426

1096

4.317.083

RAZEM

w tym

pow. 200 tys. EURO

1082

5.742.062

53

3.118.509

1135

8.860.571

Pozostałe wydatki nie objęte ustawą o zamówieniach publicznych

(np. wynagrodzenia, ZUS, FP itp.): zł. 22.367.906,-

RAZEM wydatki GFOŚ i GW oraz budżetowe: zł. 31.228.477,-

Kwota wydatków wynikająca

z wieloletnich umów na 2001 r. (tylko roboty budowlane): zł. 710.312,-

Z przedstawionej wyżej informacji o przeprowadzonych w trybie ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (Dz. U. z 1998 r. Nr 119 poz.773 ze zmianami), zwanej dalej ustawą o zamówieniach publicznych, postępowaniach o udzielenie zamówień publicznych w Gminie Rudna za okres od 01.01.2000 r. do 31.12.2000 r. wynika, że ogólna kwota udzielonych zamówień publicznych z Budżetu Gminy i Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wyniosła zł. 8.860.571,- w tym:

1. W trybie przetargu nieograniczonego udzielono 16 zamówień na ogólną kwotę zł. 2.389.460- z czego:

– na dostawy i usługi przypada 4 zamówienia na kwotę zł. 291.784,- i dotyczą one usług w zakresie projektowania, usług rzeczoznawcy majątkowego i usług geodezyjnych oraz usług informatycznych.

– na roboty budowlano-montażowe przypada 12 zamówień na kwotę zł. 2.097.676,- dotyczących wykonywanych kanalizacji, gazyfikacji, rozbudowy świetlic wiejskich i budowy oświetleń ulicznych.

– Jedno zamówienie publiczne zostało udzielone na okres roku 2000 i 2001. Kwota przypadająca do realizacji na rok 2001 wynosi zł. 710.312,-

2. W trybie przetargu ograniczonego udzielono 1 zamówienie na ogólną kwotę 60.503,- zł i dotyczy ono dostawy paliwa do samochodów i sprzętu transportowego w Zakładzie Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Rudnej. Od przetargu nieograniczonego odstąpiono ze względu na ograniczoną liczbę dostawców paliwa w miejscowości Rudna. ZGKiM Rudna nie posiada magazynu do składowania paliwa oraz dystrybutorów, w związku z czym zakupu paliwa dokonuje u dostawców posiadających dystrybutory. Dostawców takich w miejscowości Rudna jest ograniczona ilość. Podstawa prawna – art. 32 ust. 1 ustawy o zamówieniach publicznych.

3. W trybie negocjacji z zachowaniem konkurencji udzielono 5 zamówień na ogólną kwotę zł. 724.407 z czego wszystkie przypadają na:

Od przetargu nieograniczonego odstąpiono z powodu unieważnienia  postępowań przetargowych oraz ze względu na pilną potrzebę udzielenia tych zamówień.

Podstawa prawna art. 64 ust. 1 i 2 ustawy o zamówieniach publicznych.

4. W trybie zapytania o cenę udzielono 17 zamówień na kwotę zł. 1.369.118,- dotyczących dostaw i usług między innymi:

– wyposażenia i bieżących zakupów jednostek Gminy Rudna (szkół, przedszkoli, gimnazjów, zakładu budżetowego, stowarzyszeń sportowych i Związku Gminnego OSP), zakupu opału do jednostek Gminy Rudna

– zorganizowania 14 -dniowego turnusu profilaktycznego dla ok. 900 dzieci ze szkół Gminy Rudna.

Podstawa prawna art. 67-69 ustawy o zamówieniach publicznych.

 

5. W trybie zamówienia z wolnej ręki udzielono 1060 zamówień na kwotę zł. 4.317.083,- w tym:

We wszystkich postępowaniach, zamówienia publiczne zostały udzielone dostawcom lub wykonawcom, których wybrano na zasadach określonych w cytowanej wyżej ustawie o zamówieniach publicznych.

W każdym przeprowadzonym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego zachowano formę pisemną, zgodnie z art. 21 i art. 25 ust. 1 ustawy. Postępowania o udzielenie zamówienia publicznego przeprowadzane były przede wszystkim w trybie przetargu nieograniczonego stanowiącego podstawowy tryb udzielania zamówienia publicznego, zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o zamówieniach publicznych. Inny niż przetarg nieograniczony tryb postępowania zastosowano wyłącznie w okolicznościach określonych w ustawie o zamówieniach publicznych.