Dochody

Planowane dochody zostały wykonane w 98,4 % , w tym dochody własne w 97,7 % , a po wyeliminowaniu pozycji dot. udziałów gminy w podatku dochodowym od osób fizycznych i osób prawnych w 102,9 % ( plan 6.087.131 zł , wykonanie – 6.261.597 zł ) .

Wykonanie planu dochodów własnych zostało przedstawione w tablicy Nr 2 , stanowiącej załącznik do niniejszego sprawozdania.

W poszczególnych działach klasyfikacji budżetowej wykonanie planu dochodów przedstawia się następująco :

W dziale 31 – Budownictwo na planowane 28.370 zł uzyskano 28.370 – jest to dofinansowanie Starostwa Powiatowego w Ząbkowicach Śl. kosztów wykonania map sytuacyjno-wysokościowych tych miejscowości na terenie gminy Ziębice , gdzie takich map jeszcze nie ma.

Dział 40 – Rolnictwo

Plan dochodów został wykonany w 250,7 % . Są to w całości wpływy pobierane za świadectwa miejsca pochodzenia zwierząt oraz za kolczyki dla zwierząt. Planowane wpływy - 1.500 zł , uzyskane – 3.761 zł .

W dziale 45 – Leśnictwo na planowane 4.000 zł Dolnośląski Urząd Wojewódzki uiścił kwotę 4.308 zł tytułem opłaty za dzierżawę obwodów łowieckich .

W dziale 50 – Transport planowane dochody zostały wykonane w 60,1 % , na planowane 30.000 zł uzyskano 18.044 zł i są to wpływy z tytułu opłaty za zajęcie pasa drogowego( do czasu utworzenia środka specjalnego – Drogi gminne ) oraz od 1 lipca 2000 roku – opłata parkingowa za parking położony w Rynku w Ziębicach .

Inkasentem tej opłaty jest MKS “Sparta” w Ziębicach .

Od opłaty tej odprowadzany jest podatek VAT w wysokości 22 % .

W dziale 70 – Gospodarka Komunalna – na planowane 625.373 zł zrealizowano 499.971 zł , co stanowi 79,9 % planu , w tym :

Wyszczególnienie

Plan

Wykonanie

%

- dotacja celowa z budżetu państwa na wykonanie

oświetlenia dróg powiatowych i wojewódzkich

- dotacja celowa z budżetu państwa na pokrycie

kosztów oświetlenia dróg j.w. oraz konserwacji

punktów świetlnych

- wpływy z usług

- wpływy ze sprzedaży drewna

- różne dochody

106.960

164.850

 

1.000

-----

202.563

--------

161.601

 

1.879

835

185.656

x

98,0

 

187,9

x

91,7

- dotacja celowa z budżetu państwa na dofinansowa-

nie zadania inwestycyjnego – “Budowa Zakładu

Uzdatniania Wody w Ziębicach

 

150.000

150.000

100,0

O g ó ł e m :

625.373

499.971

79,9

Nie wykonany został plan dochodów w rozdz.7262 § 85 – dotacja celowa z budżetu państwa na finansowanie zadań zleconych inwestycyjnych – budowa oświetlenia na drogach wojewódzkich i powiatowych – kwota 106.960 zł . Prace zostały wykonane w ub. roku ,

całość dokumentów została przekazana do Dolnośląskiego Urzędu Wojewódzkiego i do tej pory przyznana dotacja nie została przekazana na konto gminy .

Za wykonane prace gmina zmuszona była dokonać zapłaty z własnych środków – z budżetu roku 2001 .

Na plan 164.850 zł na sfinansowanie kosztów oświetlenia dróg , dla których gmina nie jest zarządcą – Dolnośląski Urząd Wojewódzki przekazał 161.601 zł .

W pozycji – różne dochody na kwotę 185.656 zł składają się :

- wpłata RUP w Ząbkowicach Śl. – dofinansowanie wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w ramach prac interwencyjnych i publicznych – 42.283 zł , przy czym do końca roku nie otrzymaliśmy w całości należnych nam kwot ,

- odprowadzenie do budżetu kwoty 20.000 zł z roku 1999 , przeznaczonej zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej w sprawie wykazu wydatków budżetowych , które nie wygasają z końcem roku 1999 na opracowanie Strategii rozwoju gminy Ziębice – koszt opracowania okazał się

niższy ( planowany – 35.000 zł , faktyczny – 15.000 zł ) ,

- w wyniku końcowego rozliczenia zadań inwestycyjnych ( budowa oczyszczalni ścieków w Ziębicach oraz podmiana paliw stałych gazem ) przekazano kwotę 123.373 zł .

W dziale 74 – Gospodarka Mieszkaniowa – planowane dochody zostały wykonane w 96,4 % , w tym :

Wyszczególnienie

Plan

Wykonanie

%

- wpływy z usług

- wpływy z dzierżawy mienia komunalnego

- wpływy ze sprzedaży mienia komunalnego

- różne opłaty ( za zarząd i wieczyste użytkowanie )

- odsetki

- różne dochody

83.000

106.000

857.200

85.000

10.000

------

78.974

92.986

870.391

41.535

13.012

2.866

95,1

87,7

101,6

48,9

130,1

x

O g ó ł e m :

1.141.200

1.099.764

96,4

W 95,1% został wykonany plan wpływów z usług. Na kwotę 78.974 zł składają się :

- wpłaty za rozmowy przeprowadzane z telefonów zainstalowanych u naczelników OSP – 436 zł , na planowane 10.000 zł ( telefony przepisano na użytkowników, stąd też gmina nie ponosi kosztów jak i nie uzyskuje dochodów z tytułu ich refundacji ,

- zwrot należności z tytułu podziałów działek oraz wycen nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży ( tzw. refakturowanie ) – 78.538 zł na planowane 73.000 zł .

Nie wykonany został plan wpływów z dzierżawy mienia komunalnego ( 87,7 % planu ).

Kwota zaległości – 125.414 zł , nadpłat – 957 zł .

Do zalegających w roku 2000 wysłano 207 wezwań do zapłaty , w przypadku kwot przekraczających 1 tys. złotych sprawy zostaną skierowane na drogę postępowania sądowego.

Największym dłużnikiem gminy z tytułu czynszu jest PPHU “ Winpol” spółka z o.o. , z którą zawarty był układ w zakresie spłaty zaległego czynszu oraz bieżącego .

Przez kilka miesięcy firma ta realizowała zawarte uzgodnienia lecz pod koniec roku ubiegłego zostało wdrożone postępowanie upadłościowe ( w dniu 25 stycznia Sąd Gospodarczy ogłosił upadłość spółki ) i cała zaległość zostanie zgłoszona do syndyka masy upadłościowej .

Kwota zaległości na dzień 31.12.2000 roku wynosi 95.833 zł, 6.816 zł – to zaległości obciążające firmy W.Bartkowiaka – postępowanie w tej sprawie od miesiąca marca 2000 roku prowadzi radca prawny UMiG , pozostałe zaległości wynoszą od kilku złotych do 2-3 tysięcy złotych i dotyczą dzierżawców budynków gospodarczych i mieszkalnych na terenie gminy oraz gruntów rolnych .

Ogółem na terenie wsi 647 dzierżawców dzierżawi grunty rolne o pow.512 ha , na terenie miasta 108 osób – 162,44 ha użytków rolnych , 95 osób dzierżawi grunty z przeznaczeniem pod ogródki warzywno-kwiatowe , ponadto przedmiotem najmu jest 45 budynków z 96 lokalami mieszkalnymi i zabudowaniami gospodarczymi.

Wpływy ze sprzedaży mienia komunalnego ustalone były pierwotnie w wysokości 600.000 zł , w ciągu roku zwiększono plan do 857.200 zł , faktycznie uzyskano kwotę 870.391 zł , co stanowi 101,6 % skorygowanego planu.

W roku 2000 :

- wydano 69 decyzji o przekształceniu prawa wieczystego użytkowania w prawo własności , uzyskano wpływy z tego tytułu w wysokości 21.150zł , w dwóch przypadkach wydano decyzje odmowne . W związku z 2 wyrokami TK stwierdzającymi niezgodność niektórych zapisów ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności z Konstytucją RP – w 100 przypadkach zawieszono postępowanie do czasu ustawowego uregulowania tego zagadnienia.

Na terenie wiejskim sprzedano :

- 3 działki budowlane i zabudowane o pow.0,9648 ha za kwotę 8.105 zł we wsiach : Dębowiec, Pomianów Dolny i Wigańcice ,

- 4 działki rolne o pow.0,4268 ha za kwotę 3020 zł .

Na terenie miasta sprzedano:

- 80 lokali mieszkalnych za kwotę 237.238 zł , wartość działek wyniosła 39.209 zł, koszt przygotowania dokumentacji do sprzedaży wyniósł 31.901 zł ,

- 4 lokale użytkowe za kwotę 106.240 zł , wartość działek – 2.140 zł , koszt przygotowania dokumentacji 1.168 zł ( Henryków, ul. H.Brodatego 22 , Lubnów Nr 95 , Ziębice ul.

Grunwaldzka 19 i Słowackiego 16 ) ,

- 3 budynki mieszkalne jednorodzinne – za kwotę 17.991zł , wartość działek – 14.345 zł, koszt przygotowania dokumentacji – 1.825 zł ( Ziębice , ul. Browarna 3 i Kościuszki 4 a , Henryków , ul. Kąpielowa 10 ),

- 2 działki pod budownictwo mieszkalne jednorodzinne – uzyskano 10.976 zł , koszt przygotowania dokumentacji do sprzedaży – 324 zł ,

- 1 działkę pod lokalizację baz , składów i magazynów – uzyskano 9.008 zł , koszt przygotowania dokumentacji do sprzedaży – 616 zł ,

- 3 działki na poprawę zagospodarowania – kwota 4.720 zł , koszty przygotowania dokumentacji do sprzedaży – 2.492 zł ,

- nieruchomość zabudowaną na cele działalności gospodarczej – ul. Mała w Ziębicach – budynek - 121.785 zł , grunt i drzewa – 17.239 zł , koszt przygotowania dokumentacji do sprzedaży – 976 zł ,

- 2 działki pod budowę garaży ul. Mokra w Ziębicach – 259 zł , koszt przygotowania dokumentacji do sprzedaży – 195 zł , 6 działek ul. Wojska Polskiego – 1.760 zł + 2.264 zł ,

- budynek mieszkalno-usługowy ul. B.Getta 1 a w Ziębicach – budynek – 14.076 zł , grunt – 1.324 zł , koszt przygotowania dokumentacji do sprzedaży – 1.172 zł ,

- 3 garaże przy ul. Rzeźniczej w Ziębicach – 2.910 zł , działki – 1.332 zł , dokumentacja – 1.745 zł, 1 działka zabudowana garażem ul. Chrobrego 7 – działka – 1.200 zł , dokumentacja – 1.774 zł ,

- uwłaszczono Spółdzielnię Mieszkaniową w Ząbkowicach Śl. gruntem przy ul. Zamkowej 19/21,

- 2 działki rolne o pow. 0,4268 ha za kwotę 3.020 zł + 4 – 5.165 zł , 3 budowlane – 8.105 zł ,

- 2 działki budowlane o pow. 0,1896 ha za kwotę 32.977 zł , koszt dokumentacji – 6.237 zł ,

- za zaległości podatkowe przejęto budynek przy ul. Okrężnej 1 w Ziębicach o wartości 17.870 zł .

Łącznie ze sprzedaży składników mienia komunalnego uzyskano kwotę 653.019 zł .

Z tytułu spłaty rat za nieruchomości ( działki , lokale mieszkalne , budynki i budowle) sprzedane w latach ubiegłych oraz zaległości z l.ub.a także wpłat dokonanych w grudniu 2000 roku (akt notarialny sprzedaży – styczeń 2001 ) wpłynęła kwota 196.222 zł .

Gmina Wyznaniowa Żydowska we Wrocławiu złożyła do Komisji Regulacyjnej do spraw Gmin Wyznaniowych Żydowskich w Warszawie wnioski o przeniesienie własności nieruchomości położonych w Ziębicach , t.j. dawnej synagogi i cmentarza żydowskiego . Gmina Ziębice zawarła przed w/w Komisją ugodę z Gminą Żydowską we Wrocławiu i przekazała jej działki Nr 851 przy ul. Wąskiej 9 , na której znajduje się synagoga i Nr 73 o pow.1896 m2 – cmentarz żydowski.

Mimo wszczętego postępowania sądowego i egzekucyjnego przez komornika sądowego, nadal występują nie spłacone raty za sprzedane nieruchomości:

- B.Prażmowski – A.Michalak – ul. Sportowa w Ziębicach – na zlecenie Sądu Rejonowego została dokonana ponowna wycena nieruchomości , po zapoznaniu z nią stron , komornik dokonał sprzedaży nieruchomości w drodze licytacji , jednakże zapłata należności nastąpiła dopiero w m-cu lutym 2001 roku - zaległość wynosi 106.097 zł + odsetki ,

- H.Stolarek – M.Majewska-Stolarek – budynek mieszkalny i produkcyjny ul. Przemysłowa 40 a – Sąd Rejonowy w Zabkowicach Śl. w ramach komorniczego postępowania egzekucyjnego dokonał, w drodze licytacji , sprzedaży nieruchomości , jednakże po rozliczeniu uzyskanej kwoty pomiędzy wierzycieli gmina Ziębice uzyskała jedynie zwrot kosztów postępowania egzekucyjnego.

Zaległość – 75.610 zł + odsetki ,

- Janusz Urzędowski – kwota 20.000 zł – 1 rata za sprzedaną nieruchomość ( po ZMCiK ) ,

- Pfister Jerzy – ul. 1 Maja w Ziębicach – kwota zaległości 3.719 zł – komornik sądowy w Ząbkowicach Śl. prowadzi egzekucję należności z wynagrodzenia za pracę żony dłużnika.

- PPOW w Ziębicach w upadłości – byłe przedsiębiorstwo komunalne – kwota zaległości 650.310 zł z tytułu uwłaszczenia przez gminę na użytkowanych nieruchomościach.

Kwota ta nadal figuruje , ponieważ Sąd Gospodarczy w Dzierżoniowie nie zakończył postępowania upadłościowego a jedynie je umorzył i obecnie nadal trwa proces likwidacji zakładu .

Opłata za zarząd i wieczyste użytkowanie mienia komunalnego – § 64 – na plan 85.000 zł uzyskano 41.535 zł , co stanowi 48,9 % planu . Roczny plan wpływów nie został wykonany, przy czym plan ten był zawyżony , gdyż w roku 1999 wiele osób prawnych i fizycznych uwłaszczyło się na użytkowanych gruntach i budynkach , stąd też wymiar opłat uległ znacznemu obniżeniu . Zaległości z tytułu opłat za zarząd i wieczyste użytkowanie wynosiły : na dzień 1.01.2000 roku – 37.707 zł , na dzień 31.12.2000 roku – 38.348 zł .W roku 2000 umorzono zaległość z lat 1998 i 1999 Ziębickiemu Centrum Kultury na kwotę 12.721 zł .

Najwyższe kwoty zaległości obciążają następujące jednostki:

- Ziębickie Centrum Kultury - 6.360 zł

- Ośrodek Opieki i Oświaty - 11.950 zł

- Okręgowa Sp-nia Mleczarska - 2.117 zł ( postępowanie upadłościowe )

- PSS “ Społem” w Ząbkowicach Śląskich - 7.208 zł

- Agro-Polcoop Ziębice w upadłości - 2.640 zł ( zaległość zgłoszono do syndyka masy upadłościowej ).

Łączna liczba osób zalegających ba dzień 31.12.2000 roku – 82.

Plan wpływów z tytułu odsetek od wpłacanych rat za sprzedane nieruchomości został wykonany w 130,1%
( na planowane 10.000 zł uzyskano 13.012 zł ).

Kwota 2.866 zł – różne dochody – w tym : 2.301 zł - to zwrot z konta depozytowego niewykorzystanych środków z roku 1999 , przeznaczonych na opracowanie strategii rozwoju gminy zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej , określającej wykaz wydatków , które nie wygasają z końcem roku 1999.

W dziale 79 – Oświata i Wychowanie – na plan 453.284 zł zrealizowano dochody w wysokości 420.448 zł , co stanowi 92,8% planu, w tym:

Wyszczególnienie

Plan

Wykonanie

%

- wpływy z usług ( czynsze, opłaty za lokale oświatowe )

- dotacja celowa ze Starostwa Powiatowego na zadania

powierzone gminie

- wpływy z usług ( wynajm autobusów szkolnych )

- różne dochody ( wpłata PUP Ząbkowice Śląskie )

- dotacja z budżetu państwa na zadania własne gminy:

- na działalność szkół podstawowych

- na działalność gimnazjów

- na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych

emerytów i rencistów – byłych nauczycieli

- dofinansowanie kosztów wdrażania reformy oświaty :

podwyżki dla nauczycieli

- dodatkowe opłaty za świadczenia przedszkoli

- wpłata nadwyżki środków obrotowych po zlikwidowa-

nych zakładach budżetowych ( ZOW i przedszkola)

- dotacja celowa z b.p. – pomoc finansowa dla uczniów

30.000

3.000

26.000

50.000

2.202

52.203

50.003

105.360

91.000

35.000

8.516

33.599

3.000

26.947

17.573

2.202

52.203

50.003

105.360

85.365

35.680

8.516

112,0

100,0

103,6

35,1

100,0

100,0

100,0

100,0

93,8

101,9

100,0

O g ó ł e m :

453.284

420.448

92,8

Najniższe wykonanie założeń planowych wystąpiło w pozycji dopłat Powiatowego Urzędu pracy do realizowanych prac interwencyjnych – na planowane 50.000 zł otrzymano zaledwie 17.573 zł , co stanowi 35,1 % planu ( w roku 1998 była to kwota 351.497 zł , w roku 1999 – kwota 46.571 zł ).

Nie wykonany został również plan wpływów z dopłat do dodatkowych świadczeń przedszkoli ( t.zw. czesne ) . Na planowane 91.000 zł uzyskano 85.365 zł , co związane jest zarówno z liczbą dzieci uczęszczających do tych placówek jak i kwotą odpłatności , wyliczanej na podstawie uchwały Rady Miejskiej normującej tę sprawę .

W dziale 83 – Kultura i Sztuka – kwota 5.000 zł to : przekazana ze Starostwa Powiatowego dotacja celowa na zadania powierzone – organizacja powiatowej uroczystości z okazji Dnia Kombatanta – 4.000 zł oraz wpływy
z usług – 1.000 zł .

W dziale 86 – Opieka Społeczna – na planowane 2.800.640 zł uzyskano 2.798.132 zł, co stanowi 99,9% planu, w tym :

Wyszczególnienie

Plan

Wykonanie

%

1

2

3

4

- odpłatność za świadczone usługi opiekuńcze

- dotacja celowa z budżetu państwa na zadania zlecone

gminie – usługi opiekuńcze specjalistyczne

- dotacja celowa z budżetu państwa na zadania zlecone

gminie ( na zasiłki i pomoc w naturze )

- dotacja celowa z budżetu państwa na zadania zlecone

gminie ( działalność ośrodka pomocy społecznej )

1

- dotacja celowa z budżetu państwa na dofinansowanie

zadań własnych gminy (wypłata dodatków mieszkaniow.)

- dotacja celowa z budżetu państwa na zadania zlecone

gminie ( wypłata zasiłków rodzinnych i pielęgnacyjnych)

- dotacja ze źródeł pozabudżetowych ( na wypłatę

dodatków dla kombatantów )

- dotacja celowa z budżetu państwa na zadania własne

gminy ( na dożywianie uczniów )

- dotacja celowa z budżetu państwa na zadanie zlecone

gminie – opłata składek na ubezpieczenie zdrowotne

- różne dochody

40.000

6.230

1.901.370

335.000

2

186.992

199.015

13.640

12.303

102.722

3.368

37.230

5.835

1.901.370

335.000

3

186.992

199.015

13.640

12.303

102.294

4.453

93,2

93,7

100,0

100,0

4

100,0

100,0

100,0

100,0

99,6

132,2

O g ó ł e m :

2.800.640

2.798.132

99,9

Dotacja na dofinansowanie wypłat dodatków mieszkaniowych w roku 2000 wyniosła zaledwie 186.992 zł – za IV kwartał została przekazana w wysokości 55,4 % kwoty należnej .

Faktyczna kwota wydatków w tej pozycji stanowi kwotę 582.574 zł, udział dotacji w wydatkach stanowi
32,1% .

Niższa od wykonania roku 1998 i 1999 była dotacja na dożywianie uczniów w szkołach – w roku 1998 – 22.800 zł , w roku 1999 – 15.034 zł , w roku 2000 – 12.303 zł .

W dziale 88 – Turystyka i Wypoczynek – na planowane 23.900 zł uzyskano dochody w wysokości 22.754 zł , co stanowi 95,2 % planu , w tym kwota 5.000 zł została przekazana przez Starostwo Powiatowe w Ząbkowicach Śląskich ( dotacja celowa na zadania powierzone ) na dofinansowanie wyposażenia Młodzieżowego Schroniska Szkolnego przy Szkole Podstawowej Nr 2 w Ziębicach, 17.754 zł to odpłatność za pobyt w ww. schronisku.

W dziale 89 – Różna działalność – na plan 22.497 zł wykonano 22.010 zł a , co stanowi 97,8 % planu , w tym :

- dotacja GUS na sfinansowanie aktualizacji wykazów gospodarstw rolnych – 2.497 zł ,

- darowizny – na plan 20.000 zł wykonanie – 19.513 zł - na organizację “Dni Ziębic” – 19.003 zł, na wykonanie dekoracji świątecznej miasta – 500 zł .

W dziale 90 – Dochody od osób prawnych,od osób fizycznych i od innych jednostek nie posiadających osobowości prawnej – na planowane 7.322.937 zł uzyskano 7.072.024 zł, co stanowi 96,6 % planu.

W tym:

1. Osoby prawne i inne jednostki nie posiadające osobowości prawnej:

Wyszczególnienie

Plan

Wykonanie

%

- podatek rolny

- podatek leśny

- podatek od nieruchomości

- podatek od środków transportowych

- opłata prolongacyjna

- odsetki

- udział w podatku dochodowym

370.000

12.000

1.350.000

40.000

5.000

40.000

50.000

381.079

12.254

1.367.068

39.142

12.429

39.413

23.805

103,0

102,1

101,3

97,9

248,6

98,5

47,6

O g ó ł e m :

1.867.000

1.875.190

100,4

Jak z powyższego zestawienia wynika , planowane dochody od osób prawnych i innych jednostek zostały wykonane w 100,4 %.

Zwiększeniu uległy zaległości w podatku od nieruchomości

- z 886.047 zł na 1.01.2000 do 1.214.066 zł na 31.12.2000 roku, natomiast zmniejszyły się zaległości w podatku rolnym

- z 54.005 zł na dzień 1.01.2000 roku na 49.971 zł na dzień 31.12.2000 roku .

Największymi dłużnikami gminy z tytułu podatku od nieruchomości są nadal Zakłady Maszyn Ceramicznych i Kamionki w Ziębicach oraz Cukrownia w Ziębicach, których zaległości łącznie stanowią kwotę powyżej 840 tys. zł . Zaległości pozostałych jednostek wynoszą od 104.051 zł ( postępowanie upadłościowe ) , po 69.290 zł , 38.257 zł ( wpłacono dnia 16.02.2001 r.), 17.083 zł po kilkaset lub kilkanaście złotych .

Niski wskaźnik wykonania planu dochodów wystąpił w pozycji – udziały w podatku dochodowym od osób prawnych – mimo braku zaległości w tym paragrafie , plan został wykonany w 47,6 % .

Powyżej wskaźnika 100 % wykonano wpływy z tytułu podatku od nieruchomości , rolnego , leśnego i opłaty prolongacyjnej .

W jednym przypadku ustanowiona została hipoteka przymusowa na posiadanych przez zakład nieruchomościach Wykonanie planu dochodów od osób fizycznych przedstawia się następująco:

 

Wyszczególnienie

Plan

Wykonanie

%

- udział w podatku dochodowym

- podatek rolny

- karta podatkowa

- podatek leśny

- podatek od nieruchomości

- podatek od spadków i darowizn

- opłaty lokalne ( opłata targowa )

- opłata skarbowa

- podatek od posiadania psów

- podatek od środków transportowych

- opłata prolongacyjna

- odsetki za zwłokę

3.207.837

765.000

125.000

1.000

800.000

20.000

32.000

358.100

12.000

90.000

5.000

40.000

2.844.991

796.977

96.059

1.111

846.076

33.071

43.854

391.428

11.420

52.871

6.119

72.857

88,7

104,2

76,8

111,1

105,8

165,3

137,0

109,3

95,2

58,7

122,4

182,1

R a z e m :

5.455.937

5.196.834

95,3

Jak z powyższego zestawienia wynika , plan dochodów podatkowych od osób fizycznych został wykonany poniżej 100 % ( 95,3 % ), mimo wysokiego wskaźnika wykonania wpływów z podstawowych podatków , pobieranych przez gminę ( podatek rolny , podatek od nieruchomości ) oraz opłata skarbowa przekazywana gminie przez Urząd Skarbowy w Ząbkowicach Śląskich .

W ciągu roku nie dokonywano większych zmian w planie tych dochodów ( ich zwiększenia), ponieważ po pierwsze ich realizacja w okresie trzech pierwszych kwartałów była stosunkowo niska , a po drugie wiadomym było, że nie zostanie wykonany plan dochodów własnych z innych tytułów, w szczególności z udziałów w podatku dochodowym od osób prawnych jak i osób fizycznych . I tak wpływy z udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych zostały zrealizowane w zaledwie 88,7 % ( na minus kwota 362.846 zł ) a otrzymana kwota to 2.844.991 zł podczas gdy w roku 1999 wynosiła ona 3.150.058 zł a wskaźnik realizacji wynosił 99,0 % .

Mimo wykonania planu wpływów, wzrosły zaległości z tytułu podatku od nieruchomości od osób fizycznych i tak:

- podatek od nieruchomości – 1.01.2000 roku – 287.880 zł , 31.12.2000 roku – 578.668 zł , zmniejszyły się natomiast zaległości w podatku rolnym :

- ze 198.874 zl na dzień 1.01.2000 roku na 173.437 zł na dzień 31.12.2000 roku.

W podatku rolnym zaległości powyżej 100 zł posiada 142 rolników , 2 osoby prawne ,w podatku od nieruchomości 157 osób fizycznych , 20 osób prawnych i innych jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej .

Ze względu na trudną sytuację w rolnictwie – niskie ceny skupu, długi okres regulowania należności za sprzedane produkty rolne – wpłynęły 294 podania o umorzenie podatku rolnego, 445 podań o odroczenie terminu płatności lub rozłożenie na raty podatku.

W roku 2000 umorzono osobom fizycznym podatek rolny – 44.310 zł , zaniechano pobór podatku – 1.857 zł , osobom prawnym umorzono – 19.252 zł .

39 rolnikom z tytułu nabycia gruntów przyznano ulgi w podatku w kwocie 168.386 zł , ulgi żołnierskie na kwotę 2.352 zł , inwestycyjne – 3.386 zł . Ponadto na podstawie art.13 c ustawy o podatku rolnym przyznano ulgi w podatku rolnym z tytułu suszy – osobom fizycznym na kwotę 2.875 zł , osobom prawnym i innym jednostkom organizacyjnym – 3.516 zł .

Z wyżej podanych powodów, również egzekucja administracyjna zaległości prowadzona była w ograniczonym zakresie – postępowanie egzekucyjne wszczęto w 1.090 przypadkach , przy czym tytuły egzekucyjne wystawiono jedynie dla 136 osób.

Trzeba zaznaczyć, że postępowanie egzekucyjne w większości przypadków kończy się wystawieniem przez Urząd Skarbowy postanowienia o umorzeniu postępowania ze względu na nieściągalność. Znaczne zaległości występują również w podatku od nieruchomości.

W roku 2000 wpłynęło 20 podań o odroczenie terminu płatności , 31 podań o umorzenie zaległości podatkowych . Umorzono bądź zaniechano pobór podatku od osób fizycznych na kwotę 126.469 zł , od osób prawnych i innych jednostek organizacyjnych na kwotę 15.084 zł , ponadto przyznano zwolnienia z podatku od nieruchomości z tytułu poniesionych nakładów inwestycyjnych na utworzenie nowych stanowisk pracy – dla osób fizycznych – 5.882 zł , dla pozostałych – 75.029 zł .

Jednocześnie w 710 przypadkach wszczęto postępowanie egzekucyjne w administracji, wystawiono 60 tytułów egzekucyjnych . Egzekucja komornicza prowadzona była zarówno z rachunków bankowych jak i nieruchomości . Ponadto skierowano 25 wniosków do Sądu Rejonowego o ustanowienie hipoteki przymusowej ( podatnicy łącznego zobowiązania pieniężnego ), następne są przygotowywane do wysłania .

Po okresie systematycznego spadku zaległości z tytułu podatku od środków transportowych , zarówno od osób prawnych jak i od osób fizycznych , od 2 lat następuje ich wzrost :

Zaległości ogółem w tym podatku wynosiły :

1.01.1998 roku - 107.958 zł, 31.12.1998 roku - 65.583 zł , 31.12.1999 – 69.252 zł , 31.12.2000 roku – 100.664 zł .

W omawianym okresie wydano 100 postanowień o wszczęciu postępowania podatkowego dla osób , które nie uregulowały podatku w ustawowym terminie płatności, wystawiono 21 upomnień oraz 21 tytułów wykonawczych.

Załatwiono 20 podań o odroczenie terminu płatności , 29 podań o umorzenie podatku lub odsetek za zwłokę , umorzono zaległy podatek na kwotę 11.522 zł oraz zaniechano pobór podatku na kwotę 535 zł .Podatnikami podatku od środków transportowych są obecnie w większości osoby prowadzące niewielkie firmy transportowe i ich trudna sytuacja finansowa znajduje swoje odzwierciedlenie w płatności tego podatku .

Podobna sytuacja występuje w podatku pobieranym przez Urząd Skarbowy , t.j. w podatku dochodowym od działalności gospodarczej opodatkowanej w formie karty podatkowej , gdzie również występuje stały wzrost zaległości podatkowych ( zaległości na dzień 1.01.2001 roku wynosiły 32.595 zł , na dzień 31.12.2000 roku – 55.731 zł ) a plan wpływów został wykonany w 76,6 %.

Jednocześnie egzekwując zaległości podatkowe, pobrano odsetki za zwłokę :

- od osób prawnych - na plan 40.000 zł – 39.142 zł ,

- od osób fizycznych - na plan 40.000 zł – 72.857 zł .

Na plan ogółem 10.000 zł wpływy z opłaty prolongacyjnej wyniosły 18.548 zł , przy czym w okresie od m-ca maja do m-ca grudnia 2000 roku opłata ta nie była pobierana od odraczanych i rozkładanych na raty należności z tytułu podatku rolnego.

Wykonany został w ponad 100 % plan wpływów z podatku od spadków i darowizn, opłaty targowej , opłaty skarbowej , podatku leśnego , poniżej 100 % - podatku od posiadania psów.

W dziale 91 – Administracja Państwowa i Samorządowa – na plan 468.300 zł wykonano 539.783 zł , co stanowi 115,3 % planu , w tym :

Wyszczególnienie

Plan

Wykonanie

%

- dotacja celowa z budżetu państwa na zadania zlecone

z zakresu administracji rządowej

- dotacja celowa z adm.samorz. na zadania powierzone

- różne opłaty ( opłata za dowody rejestracyjne i inne

wydawane przez Wydział Komunikacji ), pozostałe

- wpływy z dzierżawy mienia komunalnego

- wpływy z usług

- różne dochody

- opłata za zezwolenia na sprzedaż alkoholu

- grzywny i kary

- dotacja z funduszy celowych ( PFRON )

121.000

104.800

25.000

10.000

12.500

-----

150.000

10.000

35.000

121.000

104.800

102.150

27.688

8.418

8.838

123.603

4.490

38.796

100,0

100,0

408,6

276,9

67,3

x

82,4

44,9

110,8

O g ó ł e m :

468.300

539.783

115,3

Wysoko wykonany został plan dochodów w pozycji – wpływy z dzierżawy mienia komunalnego.

Wpływy te dotyczą czynszu za dzierżawione pomieszczenia restauracji “ Piwnice Ratusza”.

Jednocześnie występują zaległości w kwocie 11.720 zł , z tego :

Maria Barbara Nowicka – były najemca – 10.320 zł – od kilku lat toczy się postępowanie sądowe, pozostała kwota – ostatni najemcy – 1.400 zł – na początek roku zaległość przekraczała kwotę 17 tys.zł , w roku 2000 wpłacili kwotę 27.688 zł tytułem wymiaru bieżącego jak i zaległości) .

Osiągnięto planowane wpływy z PFRON na dofinansowanie 2 stanowisk pracy osób niepełnosprawnych , bardzo wysoko został wykonany plan wpływów z różnych opłat .

W 44,9 % został wykonany plan w zakresie grzywien nakładanych przez Straż Miejską ( w roku 1998 w
36,7 % , w roku 1999 – w 74,9 % ) . Niższe od planowanych osiągnięto wpływy z usług ( usługi ksero ) oraz
z opłat za zezwolenia na sprzedaż alkoholu .

Ogółem wpływy w tym dziale były wyższe od planowanych o 71.483 zł .

W dziale 93 – Bezpieczeństwo Publiczne – kwota 300 zł – to dotacja celowa z budżetu państwa na realizację zadań zleconych w zakresie obrony cywilnej .

W dziale 94 – Finanse – na plan 120.000 zł uzyskano wpływy w wysokości 196.793 zł (w roku 1999 - 125.438 zł ) , co stanowi 164,0 % planu.

Są to odsetki od lokat terminowych wolnych środków na rachunkach budżetu gminy Ziębice jak i z oprocentowania środków na rachunkach bieżących jednostek budżetowych gminy Ziębice , po zmianie banku obsługującego budżet gminy z BZ S.A. na PKO BP.

W dziale 97 – Różne rozliczenia – plan dochodów został wykonany w 99,9 % , w tym:

 

Wyszczególniene

Plan

Wykonanie

%

- subwencja oświatowa

- subwencja rekompensująca z budżetu państwa

- subwencja ogólna z budżetu państwa

- zwroty podatków dokonane przez US

5.631.817

1.004.495

64.000

-----

5.631.817

1.004.496

64.000

- 6.972

100,0

100,0

100,0

x

O g ó ł e m :

6.700.312

6.693.341

99,9

W dziale 98 – Obrona Narodowa – kwota 350 zł to dotacja celowa z budżetu państwa na realizację zadań zleconych w zakresie pozostałych wydatków obronnych .

W dziale 99 – Urzędy Naczelnych Organów Władzy – na plan 30.843 zł uzyskano 30.843 zł . Są to dotacje celowe z budżetu państwa przeznaczone na realizację zadań zleconych z administracji rządowej w zakresie :

- aktualizacji spisów wyborców - 2.600 zł

- przygotowanie i przeprowadzenia wyborów

Prezydenta RP - 28.243 zł .

Ogółem wykonane dochody w roku 2000 były niższe od planowanych, z czego główną pozycję stanowi udział w podatku dochodowym od osób fizycznych - 362.846 zł poniżej planu , od osób prawnych – 26.195 zł , dotacja celowa z budżetu państwa na zadanie zlecone – wykonanie oświetlenia dróg wojewódzkich i powiatowych – 106.690 zł – razem : 495.731 zł i tylko wyższe od planowanego wykonanie pozostałych dochodów spowodowało ,że różnica pomiędzy planowanymi a wykonanymi dochodami to minus 321.810 zł .