Dochody
Planowane dochody zostały wykonane w 98,4 % , w tym dochody własne w 97,7 % , a po wyeliminowaniu pozycji dot. udziałów gminy w podatku dochodowym od osób fizycznych i osób prawnych w 102,9 % ( plan 6.087.131 zł , wykonanie – 6.261.597 zł ) .
Wykonanie planu dochodów własnych zostało przedstawione w tablicy Nr 2 , stanowiącej załącznik do niniejszego sprawozdania.
W poszczególnych działach klasyfikacji budżetowej wykonanie planu dochodów przedstawia się następująco :
W dziale 31 – Budownictwo na planowane 28.370 zł uzyskano 28.370 – jest to dofinansowanie Starostwa Powiat
owego w Ząbkowicach Śl. kosztów wykonania map sytuacyjno-wysokościowych tych miejscowości na terenie gminy Ziębice , gdzie takich map jeszcze nie ma.Dział 40 – Rolnictwo
Plan dochodów został wykonany w 250,7 % . Są to w całości wpływy pobierane za świadectwa miejsca pochodzenia zwierząt oraz za kolczyki dla zwierząt. Planowane wpływy - 1.500 zł , uzyskane – 3.761 zł .
W dziale 45 – Leśnictwo na planowane 4.000 zł Dolnośląski Urząd Wojewódzki uiścił kwotę 4.308 zł tytułem opłaty za dzierżawę obwodów łowieckich .
W dziale 50 – Transport planowane dochody zostały wykonane w 60,1 % , na planowane 30.000 zł uzyskano 18.044 zł i są to wpływy z tytułu opłaty za zajęcie pasa drogowego( do czasu utworzenia środka specjalnego – Drogi gminne ) oraz od 1 lipca 2000 roku – opłata parkingowa za parking położony w Rynku w Ziębicach .
Inkasentem tej opłaty jest MKS “Sparta” w Ziębicach .
Od opłaty tej odprowadzany jest podatek VAT w wysokości 22 % .
W dziale 70 – Gospodarka Komunalna – na planowane 625.373 zł zrealizowano 499.971 zł , co stanowi 79,9 % pl
anu , w tym :
Wyszczególnienie |
Plan |
Wykonanie |
% |
- dotacja celowa z budżetu państwa na wykonanie oświetlenia dróg powiatowych i wojewódzkich - dotacja celowa z budżetu państwa na pokrycie kosztów oświetlenia dróg j.w. oraz konserwacji punktów świetlnych - wpływy z usług - wpływy ze sprzedaży drewna - różne dochody |
106.960 164.850
1.000 ----- 202.563 |
-------- 161.601
1.879 835 185.656 |
x 98,0
187,9 x 91,7 |
- dotacja celowa z budżetu państwa na dofinansowa-nie zadania inwestycyjnego – “Budowa Zakładu Uzdatniania Wody w Ziębicach |
150.000 |
150.000 |
100,0 |
O g ó ł e m : |
625.373 |
499.971 |
79,9 |
Nie wykonany
został plan dochodów w rozdz.7262 § 85 – dotacja celowa z budżetu państwa na finansowanie zadań zleconych inwestycyjnych – budowa oświetlenia na drogach wojewódzkich i powiatowych – kwota 106.960 zł . Prace zostały wykonane w ub. roku ,całość dokumentów została przekazana do Dolnośląskiego Urzędu Wojewódzkiego i do tej pory przyznana dotacja nie została przekazana na konto gminy .
Za wykonane prace gmina zmuszona była dokonać zapłaty z własnych środków – z budżetu roku 2001 .
Na plan 164.850 zł na sfinansowanie kosztów oświetlenia dróg , dla których gmina nie jest zarządcą – Dolnośląski Urząd Wojewódzki przekazał 161.601 zł .
W pozycji – różne dochody na kwotę 185.656 zł składają się :
- wpłata RUP w Ząbkowicach Śl. – dofinansowanie wynagrodzeń pracownikó
w zatrudnionych w ramach prac interwencyjnych i publicznych – 42.283 zł , przy czym do końca roku nie otrzymaliśmy w całości należnych nam kwot ,- odprowadzenie do budżetu kwoty 20.000 zł z roku 1999 , przeznaczonej zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej w spr
awie wykazu wydatków budżetowych , które nie wygasają z końcem roku 1999 na opracowanie Strategii rozwoju gminy Ziębice – koszt opracowania okazał sięniższy ( planowany – 35.000 zł , faktyczny – 15.000 zł ) ,
- w wyniku końcowego rozliczenia zadań inwestycyjnych ( budowa oczyszczalni ścieków w Ziębicach oraz podmiana paliw stałych gazem ) przekazano kwotę 123.373 zł .
W dziale 74 – Gospodarka Mieszkaniowa – planowane dochody zostały wykonane w 96,4 % , w tym :
Wyszczególnienie |
Plan |
Wykonanie |
% |
- wpływy z usług - wpływy z dzierżawy mienia komunalnego - wpływy ze sprzedaży mienia komunalnego - różne opłaty ( za zarząd i wieczyste użytkow anie )- odsetki - różne dochody |
83.000 106.000 857.200 85.000 10.000 ------ |
78.974 92.986 870.391 41.535 13.012 2.866 |
95,1 87,7 101,6 48,9 130,1 x |
O g ó ł e m : |
1.141.200 |
1.099.764 |
96,4 |
W 95,1%
został wykonany plan wpływów z usług. Na kwotę 78.974 zł składają się :- wpłaty za rozmowy przeprowadzane z telefonów zainstalowanych u naczelników OSP – 436 zł , na planowane 10.000 zł ( telefony przepisano na użytkowników, stąd też gmina nie ponosi kosztów jak i nie uzyskuje dochodów z tytułu ich refundacji ,
- zwrot należności z tytułu podziałów działek oraz wycen nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży ( tzw. refakt
urowanie ) – 78.538 zł na planowane 73.000 zł .Nie wykonany został plan wpływów z dzierżawy mienia komunalnego ( 87,7 % planu ).
Kwota zaległości – 125.414 zł , nadpłat – 957 zł .
Do zalegających w roku 2000 wysłano 207 wezwań do zapłaty , w przypadku kwot przekraczających 1 tys. złotych sprawy zostaną skierowane na drogę postępowania sądowego.
Największym dłużnikiem gminy z tytułu czynszu jest PPHU “ Winpol” spółka z o.o. , z którą zawarty był układ w z
akresie spłaty zaległego czynszu oraz bieżącego .Przez kilka miesięcy firma ta realizowała zawarte uzgodnienia lecz pod koniec roku ubiegłego zostało wdrożone p
ostępowanie upadłościowe ( w dniu 25 stycznia Sąd Gospodarczy ogłosił upadłość spółki ) i cała zaległość zostanie zgłoszona do syndyka masy upadłościowej .Kwota zaległości na dzień 31.12.2000 roku wynosi 95.833 zł, 6.816 zł – to zaległości obciążające firmy W.Bartkowiaka – postępowanie w tej sprawie od miesiąca marca 2000 roku prowadzi radca prawny UMiG , pozostałe zaległości wynoszą od kilku złotych do 2-3 tysięcy złotych i dotyczą dzierżawców budynków gospodarczych i mies
zkalnych na terenie gminy oraz gruntów rolnych .Ogółem na terenie wsi 647 dzierżawców dzierżawi grunty rolne o pow.512 ha , na terenie miasta 108 osób – 162,44 ha użytków rolnych , 95 osób dzierżawi grunty z przeznaczeniem pod ogródki warzywno-kwiatowe , ponadto
przedmiotem najmu jest 45 budynków z 96 lokalami mieszkalnymi i zabudowaniami gospodarczymi.Wpływy ze sprzedaży mienia komunalnego ustalone były pierwotnie w wysokości 600.000 zł , w ciągu roku zwię
kszono plan do 857.200 zł , faktycznie uzyskano kwotę 870.391 zł , co stanowi 101,6 % skorygowanego planu.W roku 2000 :
- wydano 69 decyzji o przekształceniu prawa wieczystego użytkowania w prawo własności , uzyskano wpływy z tego tytułu w wysokości 21.150zł , w dwóch przypadkach wydano decyzje odmowne . W związku z 2 wyrokami TK stwie
rdzającymi niezgodność niektórych zapisów ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności z Konstytucją RP – w 100 przypadkach zawieszono postępowanie do czasu ustawowego uregulowania tego zagadnienia.Na terenie wiejskim sprzedano :
- 3 działki budowlane i zabudowane o pow.0,9648 ha za kwotę 8.105 zł we wsiach : Dębowiec, Pomianów Dolny i Wigańcice ,
- 4 działki rolne o pow.0,4268 ha za kwotę 3020 zł .
Na terenie miasta sprzedano:
- 80 lokali mieszkalnych
za kwotę 237.238 zł , wartość działek wyniosła 39.209 zł, koszt przygotowania dokumentacji do sprzedaży wyniósł 31.901 zł ,- 4 lokale użytkowe za kwotę 106.240 zł , wartość działek – 2.140 zł , koszt przygotowania dokumentacji 1.168 zł ( Henryków, ul. H.Brodatego 22 , Lubnów Nr 95 , Ziębice ul.
Grunwaldzka 19 i Słowackiego 16 ) ,
- 3 budynki mieszkalne jednorodzinne – za kwotę 17.991zł , wartość działek – 14.345 zł, koszt przygotowania dok
umentacji – 1.825 zł ( Ziębice , ul. Browarna 3 i Kościuszki 4 a , Henryków , ul. Kąpielowa 10 ),- 2 działki pod budownictwo mieszkalne jednorodzinne – uzyskano 10.976 zł , koszt przygotowania dokumentacji do sprzedaży – 324 zł ,
- 1 działkę pod lokalizację baz , składów i magazynów – uzyskano 9.008 zł , koszt przygotowania dokumentacji do sprzedaży – 616 zł ,
- 3 działki na poprawę zagospodarowania – kwota 4.720 zł , koszty przygotowania dokumentacji do sprzedaży – 2.492 zł ,
- nieruchomość zabudowaną na cele działalności gospodarczej – ul. Mała w Ziębicach – budynek - 121.785 zł , grunt i drzewa – 17.239 zł , koszt przygotowania dokumentacji do sprzedaży – 976 zł ,
- 2 działki pod budowę garaży ul. Mokra w Ziębicach – 259 zł , koszt przygotowania dokumentacji do sprzedaży – 195 zł , 6 działek ul. Wojska Polskiego – 1.760 zł + 2.264 zł ,
- budynek mieszkalno-usługowy ul. B.Getta 1 a w Ziębicach – budynek – 14.076 zł , grunt – 1.324 zł , koszt przyg
otowania dokumentacji do sprzedaży – 1.172 zł ,- 3 garaże przy ul. Rzeźniczej w Ziębicach – 2.910 zł , działki – 1.332 zł , dokumentacja – 1.745 zł, 1 działka zab
udowana garażem ul. Chrobrego 7 – działka – 1.200 zł , dokumentacja – 1.774 zł ,- uwłaszczono Spółdzielnię Mieszkaniową w Ząbkowicach Śl. gruntem przy ul. Zamkowej 19/21,
- 2 działki rolne o pow. 0,4268 ha za kwotę 3.020 zł + 4 – 5.165 zł , 3 budowlane – 8.105 zł ,
- 2 działki budowlane o pow. 0,1896 ha za kwotę 32.977 zł , koszt dokumentacji – 6.237 zł ,
- za zaległości podatkowe przejęto budynek przy ul. Okrężnej 1 w Ziębicach o wartości 17.870 zł .
Łącznie ze sprzedaży składników mienia komunalnego uzyskano kwotę 653.019 zł .
Z tytułu spłaty rat za nieruchomości ( działki , lokale mieszkalne , budynki i budowle) sprzedane w latach ubiegłych oraz zaległości z l.ub.a także wpłat dokonanych w grudniu 2000 roku (akt notarialny sprzedaży – styczeń 2001 ) wpłynęła kwota 196.222 zł .
Gmina Wyznaniowa Żydowska we Wrocławiu złożyła do Komisji Regulacyjnej do spraw Gmin Wyznaniowych Ż
ydowskich w Warszawie wnioski o przeniesienie własności nieruchomości położonych w Ziębicach , t.j. dawnej synagogi i cmentarza żydowskiego . Gmina Ziębice zawarła przed w/w Komisją ugodę z Gminą Żydowską we Wrocławiu i przekazała jej działki Nr 851 przy ul. Wąskiej 9 , na której znajduje się synagoga i Nr 73 o pow.1896 m2 – cmentarz żydowski.Mimo wszczętego postępowania sądowego i egzekucyjnego przez komornika sądowego, nadal występują nie spłac
one raty za sprzedane nieruchomości:- B.Prażmowski – A.Michalak – ul. Sportowa w Ziębicach – na zlecenie Sądu Rejonowego została dokonana pono
wna wycena nieruchomości , po zapoznaniu z nią stron , komornik dokonał sprzedaży nieruchomości w drodze licytacji , jednakże zapłata należności nastąpiła dopiero w m-cu lutym 2001 roku - zaległość wynosi 106.097 zł + odsetki ,- H.Stolarek – M.Majewska-Stolarek
– budynek mieszkalny i produkcyjny ul. Przemysłowa 40 a – Sąd Rejonowy w Zabkowicach Śl. w ramach komorniczego postępowania egzekucyjnego dokonał, w drodze licytacji , sprzedaży nieruchomości , jednakże po rozliczeniu uzyskanej kwoty pomiędzy wierzycieli gmina Ziębice uzyskała jedynie zwrot kosztów postępowania egzekucyjnego.Zaległość – 75.610 zł + odsetki ,
- Janusz Urzędowski – kwota 20.000 zł – 1 rata za sprzedaną nieruchomość ( po ZMCiK ) ,
- Pfister Jerzy – ul. 1 Maja w Ziębicach – kwota zaległości 3.719 zł – komornik sądowy w Ząbkowicach Śl. prowadzi egzekucję należności z wynagrodzenia za pracę żony dłużnika.
- PPOW w Ziębicach w upadłości – byłe przedsiębiorstwo komunalne – kwota zaległości 650.310 zł z tytułu uwłas
zczenia przez gminę na użytkowanych nieruchomościach.Kwota ta nadal figuruje , ponieważ Sąd Gospodarczy w Dzierżoniowie nie zakończył postępowania upadłościowego a jedynie je umorzył i obecnie nadal trwa proces likwidacji zakładu .
Opłata za zarząd i wieczyste użytkowanie mienia komunalnego – § 64 – na plan 85.000 zł uzyskano 41.535 zł , co stanowi 48,9 % planu . Roczny plan wpływów nie został wykonany, przy czym plan ten był zawyżony , gdyż w roku 1999 wiele osób prawnych i fizycznych uwłaszczyło się na użytkowanych gruntach i budynkac
h , stąd też wymiar opłat uległ znacznemu obniżeniu . Zaległości z tytułu opłat za zarząd i wieczyste użytkowanie wynosiły : na dzień 1.01.2000 roku – 37.707 zł , na dzień 31.12.2000 roku – 38.348 zł .W roku 2000 umorzono zaległość z lat 1998 i 1999 Ziębickiemu Centrum Kultury na kwotę 12.721 zł .Najwyższe kwoty zaległości obciążają następujące jednostki:
- Ziębickie Centrum Kultury - 6.360 zł
- Ośrodek Opieki i Oświaty - 11.950 zł
- Okręgowa Sp-nia Mleczarska - 2.117 zł ( postępowanie upadłościo
we )- PSS “ Społem” w Ząbkowicach Śląskich - 7.208 zł
- Agro-Polcoop Ziębice w upadłości - 2.640 zł ( zaległość zgłoszono do syndyka masy upadłościowej ).
Łączna liczba osób zalegających ba dzień 31.12.2000 roku – 82.
Plan wpływów z tytułu odsetek od wpłacanych rat za sprzedane nieruchomości został wykonany w 130,1%
( na planowane 10.000 zł uzyskano 13.012 zł ).
Kwota 2.866 zł – różne dochody – w tym : 2.301 zł - to zwrot z konta depozytowego niewykorzystanych środków z roku 1999 , przeznaczonych na opracowanie strategii rozwoju gminy zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej , określającej wykaz wydatków , które nie wygasają z końcem roku 1999.
W dziale 79 – Oświata i Wychowanie – na plan 453.284 zł zrealizowano dochody w wysokości 420.448 zł , co st
anowi 92,8% planu, w tym:
Wyszczególnienie |
Plan |
Wykonanie |
% |
- wpływy z usług ( czynsze, opłaty za lokale oświatowe ) - dotacja celowa ze Starostwa Powiatowego na zadania powierzone gminie - wpływy z usług ( wynajm autobusów szkolny ch )- różne dochody ( wpłata PUP Ząbkowice Śląskie ) - dotacja z budżetu państwa na zadania własne gminy: - na działalność szkół podstawowych - na działalność gimnazjów - na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych emerytów i rencistów – by łych nauczycieli- dofinansowanie kosztów wdrażania reformy oświaty : podwyżki dla nauczycieli - dodatkowe opłaty za świadczenia przedszkoli - wpłata nadwyżki środków obrotowych po zlikwidowa- nych zakładach budżetowych ( ZOW i przedszk ola)- dotacja celowa z b.p. – pomoc finansowa dla uczniów |
30.000 3.000 26.000 50.000 2.202 52.203 50.003 105.360 91.000 35.000 8.516 |
33.599 3.000 26.947 17.573 2.202 52.203
50.003 105.360 85.365 35.680 8.516 |
112,0 100,0 103,6 35,1 100,0 100,0 100,0 100,0 93,8 101,9 100,0 |
O g ó ł e m : |
453.284 |
420.448 |
92,8 |
Najniższe wykonanie założeń planowych wystąpiło w pozycji dopłat Powiatowego Urzędu pracy do realizowanych prac interwencyjnych – na planowane 50.000 zł otrzymano zaledwie 17.573 zł , co stanowi 35,1 % planu ( w roku 1998 była to kwota 351.497 zł , w roku 1999 – kwota 46.571 zł ).
Nie wykonany został również plan wpływów z dopłat do dodatkowych świadczeń przedszkoli ( t.zw. czesne ) . Na planowane 91.000 zł uzyskano 85.365 zł , co związane jest zarówno z liczbą dzieci uczęszczających do tych plac
ówek jak i kwotą odpłatności , wyliczanej na podstawie uchwały Rady Miejskiej normującej tę sprawę .W dziale 83 – Kultura i Sztuka – kwota 5.000 zł to : przekazana ze Starostwa Powiatowego dotacja celowa na zad
ania powierzone – organizacja powiatowej uroczystości z okazji Dnia Kombatanta – 4.000 zł oraz wpływyW dziale 86 – Opieka Społeczna – na planowane 2.800.640 zł uzyskano 2.798.132 zł, co stanowi 99,9% planu, w tym :
Wyszczególnienie |
Plan |
Wykonanie |
% |
1 |
2 |
3 |
4 |
- odpłatność za świadczone usługi opiekuńcze - dotacja celowa z budżetu państwa na zadania zlecone gminie – usługi opiekuńcze specjalistyczne - dotacja celowa z budżetu państwa na zadania zlecone gm inie ( na zasiłki i pomoc w naturze )- dotacja celowa z budżetu państwa na zadania zlecone gminie ( działalność ośrodka pomocy społecznej ) 1 - dotacja celowa z budżetu państwa na dofinansowanie zadań własnych gminy (wypłata dodatków mieszkaniow.) - d otacja celowa z budżetu państwa na zadania zleconegminie ( wypłata zasiłków rodzinnych i pielęgnacyjnych) - dotacja ze źródeł pozabudżetowych ( na wypłatę dodatków dla kombatantów ) - dotacja celowa z budżetu państwa na zadania własne gminy ( na doż ywianie uczniów )- dotacja celowa z budżetu państwa na zadanie zlecone gminie – opłata składek na ubezpieczenie zdrowotne - różne dochody |
40.000 6.230 1.901.370 335.000 2 186.992 199.015
13.640 12.303 102.722 3.368 |
37.230 5.835 1.901.370 335.000 3 186.992 199.015 13.640 12.303 102.294 4.453 |
93,2 93,7 100,0 100,0 4 100,0 100,0 100,0 100,0 99,6 132,2 |
O g ó ł e m : |
2.800.640 |
2.798.132 |
99,9 |
Dotacja na dofinansowanie wypłat dodatków mieszkaniowych w roku 2000 wyniosła zaledwie 186.992 zł – za IV kwartał została przekazana w wysokości 55,4 % kwoty należnej .
Faktyczna kwota
wydatków w tej pozycji stanowi kwotę 582.574 zł, udział dotacji w wydatkach stanowiNiższa od wykonania roku 1998 i 1999 była dotacja na dożywianie uczniów w szkołach – w roku 1998 – 22.800 zł , w roku 1999 – 15.034 zł , w roku 2000 – 12.303 zł
.W dziale 88 – Turystyka i Wypoczynek – na planowane 23.900 zł uzyskano dochody w wysokości 22.754 zł , co st
anowi 95,2 % planu , w tym kwota 5.000 zł została przekazana przez Starostwo Powiatowe w Ząbkowicach Śląskich ( dotacja celowa na zadania powierzone ) na dofinansowanie wyposażenia Młodzieżowego Schroniska Szkolnego przy Szkole Podstawowej Nr 2 w Ziębicach, 17.754 zł to odpłatność za pobyt w ww. schronisku.W dziale 89 – Różna działalność – na plan 22.497 zł wykonano 22.010 zł a , co stanowi 97,8
% planu , w tym :- dotacja GUS na sfinansowanie aktualizacji wykazów gospodarstw rolnych – 2.497 zł ,
- darowizny – na plan 20.000 zł wykonanie – 19.513 zł - na organizację “Dni Ziębic” – 19.003 zł, na wykonanie dek
oracji świątecznej miasta – 500 zł .W d
ziale 90 – Dochody od osób prawnych,od osób fizycznych i od innych jednostek nie posiadających osobowości prawnej – na planowane 7.322.937 zł uzyskano 7.072.024 zł, co stanowi 96,6 % planu.W tym:
1. Osoby prawne i inne jednostki nie posiadające osobowości
prawnej:
Wyszczególnienie |
Plan |
Wykonanie |
% |
- podatek rolny - podatek leśny - podatek od nieruchomości - podatek od środków transportowych - opłata prolongacyjna - odsetki - udział w podatku dochodowym |
370.000 12.000 1.350.000 40.000 5.000 40.000 50.000 |
381.079 12.254 1.367.068 39.142 12.429 39.413 23.805 |
103,0 102,1 101,3 97,9 248,6 98,5 47,6 |
O g ó ł e m : |
1.867.000 |
1.875.190 |
100,4 |
Jak z powyższego zestawienia wynika , planowane dochody od osób prawnych i innych jednostek zostały wykonane w 100,4 %.
Zwiększeniu uległy zaległości w podatku od nieruchomości
- z 886.047 zł na 1.01.2000 do 1.214.066 zł na 31.12.2000 roku, natomiast zmniejszyły się zaległości w podatku rolnym
- z 54.005 zł na dzień 1.01.2000 roku na 49.971 zł na dzień 31.12.2000 roku .
Największymi dłużnikami gminy z tytułu podatku od nieruchomości są nadal Zakład
y Maszyn Ceramicznych i Kamionki w Ziębicach oraz Cukrownia w Ziębicach, których zaległości łącznie stanowią kwotę powyżej 840 tys. zł . Zaległości pozostałych jednostek wynoszą od 104.051 zł ( postępowanie upadłościowe ) , po 69.290 zł , 38.257 zł ( wpłacono dnia 16.02.2001 r.), 17.083 zł po kilkaset lub kilkanaście złotych .Niski wskaźnik wykonania planu dochodów wystąpił w pozycji – udziały w podatku dochodowym od osób prawnych – mimo braku zaległości w tym paragrafie , plan został wykonany w 47,6 % .
Powyżej wskaźnika 100 % wykonano wpływy z tytułu podatku od nieruchomości , rolnego , leśnego i opłaty prolong
acyjnej .W jednym przypadku ustanowiona została hipoteka przymusowa na posiadanych przez zakład nieruchomościach Wykonanie planu dochodów od osób fizycznych przedstawia się następująco:
Wyszczególnienie |
Plan |
Wykonanie |
% |
- udział w podatku dochodowym - podatek rolny - karta podatkowa - podatek leśny - podatek od nieruchomości - podatek od spadków i darowizn - opłaty lokalne ( opłata targowa ) - opłata skarbowa - podatek od posiadania psów - podatek od środków transportowych - opłata prolongacyjna - odsetki za zwłokę |
3.207.837 765.000 125.000 1.000 800.000 20.000 32.000 358.100 12.000 90.000 5.000 40.000 |
2.844.991 796.977 96.059 1.111 846.076 33.071 43.854 391.428 11.420 52.871 6.119 72.857 |
88,7 104,2 76,8 111,1 105,8 165,3 137,0 109,3 95,2 58,7 122,4 182,1 |
R a z e m : |
5.455.937 |
5.196.834 |
95,3 |
Jak z powyższego zestawienia wynika , plan dochodów podatkowych od osób fizycznych został wykonany poniżej 100 % ( 95,3 % ), mimo wysokiego wskaźnika wykonania wpływów z podstawowych podatków , pobieranych przez gminę ( podatek rolny , podatek od nierucho
mości ) oraz opłata skarbowa przekazywana gminie przez Urząd Skarbowy w Ząbkowicach Śląskich .W ciągu roku nie dokonywano większych zmian w planie tych dochodów ( ich zwiększenia), ponieważ po pierwsze ich realizacja w okresie trzech pierwszych kwartałów była stosunkowo niska , a po drugie wiadomym było, że nie zostanie wykonany plan dochodów własnych z innych tytułów, w szczególności z udziałów w podatku dochodowym od osób prawnych jak i osób fizycznych . I tak wpływy z udziałów w podatku dochodowym od o
sób fizycznych zostały zrealizowane w zaledwie 88,7 % ( na minus kwota 362.846 zł ) a otrzymana kwota to 2.844.991 zł podczas gdy w roku 1999 wynosiła ona 3.150.058 zł a wskaźnik realizacji wynosił 99,0 % .Mimo wykonania planu wpływów, wzrosły zaległości z tytułu podatku od nieruchomości od osób fizycznych i tak:
- podatek od nieruchomości – 1.01.2000 roku – 287.880 zł , 31.12.2000 roku – 578.668 zł , zmniejszyły się natomiast zaległości w podatku rolnym :
- ze 198.874 zl na dzień 1.01.2000 roku na 173.437 zł na dzień 31.12.2000 roku.
W podatku rolnym zaległości powyżej 100 zł posiada 142 rolników , 2 osoby prawne ,w podatku od nieruchomości 157 osób fizycznych , 20 osób prawnych i innych jednostek organizacyjnych nie posiadających osobow
ości prawnej .Ze w
zględu na trudną sytuację w rolnictwie – niskie ceny skupu, długi okres regulowania należności za sprzedane produkty rolne – wpłynęły 294 podania o umorzenie podatku rolnego, 445 podań o odroczenie terminu płatności lub rozłożenie na raty podatku.W roku 2
000 umorzono osobom fizycznym podatek rolny – 44.310 zł , zaniechano pobór podatku – 1.857 zł , osobom prawnym umorzono – 19.252 zł .39 rolnikom z tytułu nabycia gruntów przyznano ulgi w podatku w kwocie 168.386 zł , ulgi żołnierskie na kwotę 2.352 zł , inwestycyjne – 3.386 zł . Ponadto na podstawie art.13 c ustawy o podatku rolnym przyznano ulgi w podatku ro
lnym z tytułu suszy – osobom fizycznym na kwotę 2.875 zł , osobom prawnym i innym jednostkom organizacyjnym – 3.516 zł .Z wyżej podanych powodów, również egzekucja administracyjna zaległości prowadzona była w ograniczonym zakr
esie – postępowanie egzekucyjne wszczęto w 1.090 przypadkach , przy czym tytuły egzekucyjne wystawiono jedynie dla 136 osób.Trzeba zaznaczyć, że postępowanie egzekucyjne w większości przypadków kończy się wystawieniem przez Urząd Skarbowy postanowienia o umorzeniu postępowania ze względu na nieściągalność. Znaczne zaległości występują również w podatku od nieruchomości.
W roku 2000 wpłynęło 20 podań o odroczenie terminu płatności , 31 podań o umorzenie zaległości podatkowych . Umorzono bądź zaniechano pobór podatku od osób fizycznych na kwotę 126.469 zł , od osób prawnych i innych je
dnostek organizacyjnych na kwotę 15.084 zł , ponadto przyznano zwolnienia z podatku od nieruchomości z tytułu poniesionych nakładów inwestycyjnych na utworzenie nowych stanowisk pracy – dla osób fizycznych – 5.882 zł , dla pozostałych – 75.029 zł .Jednocześnie w 710 przypadkach wszczęto postępowanie egzekucyjne w administracji, wystawiono 60 tytułów egz
ekucyjnych . Egzekucja komornicza prowadzona była zarówno z rachunków bankowych jak i nieruchomości . Ponadto skierowano 25 wniosków do Sądu Rejonowego o ustanowienie hipoteki przymusowej ( podatnicy łącznego zobowiązania pieniężnego ), następne są przygotowywane do wysłania .Po okresie systematycznego spadku zaległości z tytułu podatku od środków transportowych , zarówno od osób pra
wnych jak i od osób fizycznych , od 2 lat następuje ich wzrost :Zaległości ogółem w tym podatku wynosiły :
1.01.1998 roku -
107.958 zł, 31.12.1998 roku - 65.583 zł , 31.12.1999 – 69.252 zł , 31.12.2000 roku – 100.664 zł .W omawianym okresie wydano 100 postanowień o wszczęciu postępowania podatkowego dla osób , które nie ur
egulowały podatku w ustawowym terminie płatności, wystawiono 21 upomnień oraz 21 tytułów wykonawczych.Załatwiono 20 podań o odroczenie terminu płatności , 29 podań o umorzenie podatku lub odsetek za zwłokę , um
orzono zaległy podatek na kwotę 11.522 zł oraz zaniechano pobór podatku na kwotę 535 zł .Podatnikami podatku od środków transportowych są obecnie w większości osoby prowadzące niewielkie firmy transportowe i ich trudna sytuacja finansowa znajduje swoje odzwierciedlenie w płatności tego podatku .Podobna sytuacja występuje w podatku pobieranym przez Urząd Skarbowy , t.j. w podatku dochodowym od działa
lności gospodarczej opodatkowanej w formie karty podatkowej , gdzie również występuje stały wzrost zaległości podatkowych ( zaległości na dzień 1.01.2001 roku wynosiły 32.595 zł , na dzień 31.12.2000 roku – 55.731 zł ) a plan wpływów został wykonany w 76,6 %.Jednocześnie egzekwując zaległości podatkowe, pobrano odsetki za zwłokę :
- od osób prawnych - na plan 40.000 zł – 39.142 zł ,
- od osób fizycznych - na plan 40.000 zł – 72.857 zł .
Na plan ogółem 10.000 zł wpływy z opłaty prolongacyjnej wyniosły 18.548 zł , przy czym w okresie od m-ca maja do m-ca grudnia 2000 roku opłata ta nie była pobierana od odraczanych i rozkładanych na raty należności z tytułu p
odatku rolnego.Wykonany został w ponad 100 % plan wpływów z podatku od spadków i darowizn, opłaty targowej , opłaty skarbowej , podatku leśnego , poniżej 100 % - podatku od posiadania psów.
W dziale 91 – Administracja Państwowa i Samorządowa – na plan 468.300 zł wykonano 539.783 zł , co stanowi 115,3 % pla
nu , w tym :
Wyszczególnienie |
Plan |
Wykonanie |
% |
- dotacja celowa z budżetu państwa na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej - dotacja celowa z adm.samorz. na zadania powierzone - różne opłaty ( opłata za dowody reje stracyjne i innewydawane przez Wydział Komunikacji ), pozostałe - wpływy z dzierżawy mienia komunalnego - wpływy z usług - różne dochody - opłata za zezwolenia na sprzedaż alkoholu - grzywny i kary - dotacja z funduszy celowych ( PFRON ) |
121.000 104.800 25.000 10.000 12.500 ----- 150.000 10.000 35.000 |
121.000 104.800 102.150 27.688 8.418 8.838 123.603 4.490 38.796 |
100,0 100,0 408,6 276,9 67,3 x 82,4 44,9 110,8 |
O g ó ł e m : |
468.300 |
539.783 |
115,3 |
Wysoko wykonany został plan dochodów w pozycji – wpływy z dzierżawy mienia komunalnego.
Wpływy te dotyczą czynszu za dzierżawione pomieszczenia restauracji “ Piwnice Ratusza”.
Jednocześnie występują zaległości w kwocie 11.720 zł , z tego :
Maria Barbara Nowicka – były najemca – 10.320 zł – od kilku lat toczy się postępowanie sądowe, pozostała kwota – ostatni najemcy – 1.400 zł – na początek roku zaległość przekraczała kwotę 17 tys.zł , w roku 2000 wpłacili kwotę 27.688 zł tytułem wymiaru bieżącego jak i zaległości) .
Osiągnięto planowane wpływy z PFRON na dofinansowanie 2 stanowisk pracy osób niepełnosprawnych , bardzo wysoko został wykonany plan wpływów z różnych opłat .
W 44,9 % został wykonany plan w zakresie grzywien nakładanych przez Straż Miejską ( w roku 1998 w
36,7 % , w roku 1999 – w 74,9 % ) . Niższe od planowanych osiągnięto wpływy z usług ( usługi ksero ) oraz
z opłat za zezwolenia na sprzedaż alkoholu .
Ogółem wpływy w tym dziale były wyższe od planowanych o 71.483 zł .
W dziale 93 – Bezpieczeństwo Publiczne – kwota 300 zł – to dotacja celowa z budżetu państwa na realizację zadań zleconych w zakresie obrony cywilnej .
W dziale 94 – Finanse – na plan 120.000 zł uzyskano wpływy w wysokości 196.793 zł (w roku 1999 - 125.438 zł ) , co stanowi 164,0 % planu.
Są to odsetki od lokat terminowych wolnych środków na rachunkach budżetu gminy Ziębice jak i z oprocentowania środków na rachunkach bieżących jednostek budżetowych gminy Ziębice , po zmianie banku obsługującego budżet gminy z BZ S.A. na PKO BP.
W dziale 97 – Różne rozliczenia – plan dochodów został wykonany w 99,9 % , w tym:
Wyszczególniene |
Plan |
Wykonanie |
% |
- subwencja oświatowa - subwencja rekompensująca z budżetu państwa - subwencja ogólna z budżetu państwa - zwroty podatków dokonane przez US |
5.631.817 1.004.495 64.000 ----- |
5.631.817 1.004.496 64.000 - 6.972 |
100,0 100,0 100,0 x |
O g ó ł e m : |
6.700.312 |
6.693.341 |
99,9 |
W dziale 98 – Obrona Narodowa – kwota 350 zł to dotacja celowa z budżetu państwa na realizację zadań zleconych w zakresie pozostałych wydatków obronnych .
W dziale 99 – Urzędy Naczelnych Organów Władzy – na plan 30.843 zł uzyskano 30.843 zł . Są to dotacje celowe z budżetu państwa przeznaczone na realizację zadań zleconych z administracji rządowej w zakresie :
- aktualizacji spisów wyborców - 2.600 zł
- przygotowanie i przeprowadzenia wyborów
Prezydenta RP - 28.243 zł .
Ogółem wykonane dochody w roku 2000 były niższe od planowanych, z czego główną pozycję stanowi udział w p
odatku dochodowym od osób fizycznych - 362.846 zł poniżej planu , od osób prawnych – 26.195 zł , dotacja celowa z budżetu państwa na zadanie zlecone – wykonanie oświetlenia dróg wojewódzkich i powiatowych – 106.690 zł – razem : 495.731 zł i tylko wyższe od planowanego wykonanie pozostałych dochodów spowodowało ,że różnica pomiędzy planowanymi a wykonanymi dochodami to minus 321.810 zł .