REALIZACJA DOCHODÓW BUDŻETOWYCH ZA ROK 2000
Plan dochodów został zrealizowany w 94,5% (plan - 10.696.488,-zł, wykonanie - 10.108.566,-zł) i jest wyższy o 388.807,-zł od uzyskanych dochodów w analogicznym okresie roku ubiegłego.
Załącznik nr 1 przedstawia wykonanie dochodów budżetowych za rok 2000 w działach klasyfikacji budżetowej, a załącznik nr 2 prezentuje wykonanie dochodów według źródeł ich uzyskiwania.
I. Dochody własne - plan w wysokości 4.018.503,-zł został zrealizowany w 92,8% (kwota wpływów - 3.730.212,-zł) w sposób następujący:
1) od osób prawnych został zrealizowany w 101,7% (z planu 350.000,-zł wpłynęło 356.010,-zł).
Podatku rolnego od osób prawnych za 2000 rok nie uregulowały 4 osoby na kwotę 12.493,-zł - z czego jedna z osób (około 75% zaległości) ma rozłożoną IV ratę podatku na raty z terminami przypadającymi na 2001 rok, tzn. do 31.01. i 15.02. Pozostałe osoby zbyły grunty lub są w trakcie reorganizacji zakładu, w związku z tym wystawione zostały postanowienia o rozksięgowaniu wpłat na odsetki oraz wystawiono upomnienia. Część zaległego podatku wpłynęła w styczniu i w lutym 2001 roku (około 40% zaległości).
W roku 2000 organ podatkowy umorzył kwotę 486,-zł ( jednej osobie prawnej), natomiast skutki obniżenia górnych stawek podatku wyniosły 854,-zł.
2) od osób fizycznych z kwoty 232.470,-zł uzyskano 232.397,-zł (tj. 100% planu).
Na zaległości w podatku rolnym od osób fizycznych w roku 2000 mają wpływ w dalszym ciągu trudności w przemyśle cukrowniczym oraz zbożowym. Celem ściągnięcia zaległości wystawiono 94 upomnienia, na które dokonywane są wpłaty w styczniu i w lutym 2001 roku (wpłynęło ok. 10% zaległości). Część zaległości zabezpieczono tytułami wykonawczymi (14 tytułów wykonawczych). W stosunku do części podatników, u których zaległość wynikała z braku danych o aktualnym użytkowniku (spadkobiercy), przygotowywane są decyzje o przeniesieniu odpowiedzialności podatkowej.
Organ podatkowy umorzył kwotę 6.691,-zł i odroczył bądź rozłożył na raty podatek w wysokości 333,-zł. Skutki obniżenia górnych stawek podatku rolnego wyniosły 1.126,-zł.
1) od osób prawnych wpłynęło 1.227.289,-zł (79,9% planu w wysokości 1.536.213,-zł). W analizowanym okresie roku 2000 umorzono bądź zaniechano poboru podatku od osób prawnych na kwotę 47.520,-zł (w tym dla zakładu budżetowego podatek od pustostanów - 40.059,-zł).
Zaległości wynikają z braku wpłat podatku od osób prawnych, które są w likwidacji lub w reorganizacji; zaległość ta stanowi 97% w stosunku do całości zaległości. Celem zabezpieczenia należności wystawiono upomnienia, tytuły wykonawcze oraz ustanowiono hipoteki przymusowe i ustawowe. W stosunku do jednej z osób, która jest w likwidacji, oprócz obciążenia hipotek, prowadzona jest egzekucja sądowa. W stosunku do pozostałych podatników, których zaległość stanowi 3% w stosunku do całości zaległości zostały wystawione upomnienia, na które dokonano wpłaty w styczniu i lutym 2001 roku.
2) od osób fizycznych z planowanej kwoty 350.000,-zł uzyskano 346.126,-zł, tj. 98,9% planu. W stosunku do osób fizycznych zastosowano umorzenie bądź zaniechanie poboru podatku na kwotę 6.798,-zł oraz odroczono bądź rozłożono na raty kwotę 17.231,-zł. Udzielenie ulgi w podatku od nieruchomości dla byłych rolników wywołało skutki w wysokości 7.488,-zł.
Na wysokość zaległości w przypadku podatku od nieruchomości od osób fizycznych mają między innymi zaległości z lat ubiegłych od osób nieżyjących, w sytuacjach tych częściowo ustalono użytkowników, lecz wpłynęły podania o rozłożenie zaległości na raty, których terminy płatności ustalono na lata 2000- 2002. Część zaległości zabezpieczona jest tytułami wykonawczymi; do około 260 osób wysłano upomnienia. Część podatku uregulowano na przełomie stycznia i lutego 2001 roku.
1) osoby prawne w 107,7%, które wpłaciły 3.769,-zł;
2) osoby fizyczne- wykonanie w wysokości -54,-zł wynika z przeksięgowania podatku leśnego na rolny.
Plan Wykonanie %
osoby prawne 13.500,- 14.511,- 107,5
osoby fizyczne 50.000,- 51.356,- 102,7
W roku 2000 umorzono bądź zaniechano poboru podatku w kwocie 426,-zł oraz odroczono bądź rozłożono na raty kwotę 283,-zł. Znaczną część zaległości stanowią kwoty podatku od osób, u których nie ustalono adresu zamieszkania bądź nie żyją.
W Urzędzie Skarbowym znajdują się tytuły wykonawcze na kwotę około 10.370,-zł. Pozostałe należności są w trakcie ściągania. Wystawiono decyzje określające i upomnienia.
W roku 2000 było 617 podatników.
Na rok 2000 była podjęta uchwała zwalniająca mieszkańców miasta i gminy z podatku od posiadania psów. Na pozostałe zaległości w kwocie 311,-zł zostały wystawione tytuły wykonawcze.
a) 83,-zł wpłacono za wynajęcie terenu pod cyrk (dwie wpłaty);
b) 7.647,-zł - czynsze oświatowe za mieszkania zajmowane przez nauczycieli;
c) 2.293,-zł - czynsze za wynajem przez Gimnazjum garażu, gabinetu stomatologicznego oraz sklepiku;
d) 696,-zł - te środki przekazał Ośrodek Pomocy Społecznej za prowadzone usługi opiekuńcze;
e) 9.468,-zł - wpłaty od najemców lokali użytkowych na rzecz sołectw:
f) 950,-zł - prowizja uzyskana za sprzedaż znaków skarbowych.
1) sprzedaż wyrobów i składników majątkowych - z planowanej kwoty 617.865,-zł wpłynęło 591.478,-zł (tj. 95,7%) z tytułu sprzedaży:
a) 8 nieruchomości rolnych o łącznej powierzchni 6,50 ha;
b) 8 działek pod budownictwo mieszkaniowe jednorodzinne o łącznej powierzchni 1,14 ha;
c) w Jaworzynie Śl. przy ul. Żymierskiego sprzedano 20 działek pod budowę garaży;
d) 100 lokali mieszkalnych (miasto-93, wieś- 7) na rzecz najemców przy zastosowaniu 95% i 98% ulgi;
e) lokalu użytkowego na rzecz dotychczasowego najemcy;
f) nieruchomości zabudowanych - budynek po przychodni zdrowia ul. Słowackiego, po spółdzielni “Prenbud” ul. Kościuszki, poszkolny w Piotrowicach, magazyn w Milikowicach, budynek gospodarczy przy ul. Powstańców, garaż przy ul. Westerplatte, były warsztat samochodowy w Witkowie;
g) kostki granitowej (90,-zł).
Ponadto przekształceniem prawa użytkowania wieczystego w prawo własności przysługującego osobom fizycznym objęto 30 nieruchomości gruntowych.
2) dochody z dzierżawy i leasingu - uzyskano 25.055,-zł (100% planu w wysokości 25.000,-zł) z tytułu zawartych 179 umów dzierżaw na grunty komunalne rolne o areale 92 ha, 13 umów dzierżaw na grunty pod działalność gospodarczą (handel i usługi), na których dzierżawcy usytuowali kioski trwale i nietrwale związane z gruntem oraz 3 umów za stawy;
3) różne opłaty - jest zawartych 700 umów na użytkowanie wieczyste gruntów( pod garażami, domami jednorodzinnymi, domami wielorodzinnymi, budynkami gospodarczymi, obiektami infrastrukturalnymi). Wpływy z tytułu opłat wyniosły 37.832,-zł (tj. 108,1% planu w wysokości 35.000,-zł).
a) wpłaty czynszów za dzierżawę obwodów łowieckich - 451,-zł;
b) środki na zimowe utrzymanie dróg powiatowych przekazane przez Zarząd Dróg Powiatowych - 6.200,-zł;
c) wpływy w kwocie 564,-zł. Są to środki zasądzone od 3 osób, które zniszczyły urządzenia na placu zabaw;
d) wpływy za wywóz śmieci na wysypisko - 226.016,-zł, w tym od:
e) opłata za korzystanie z kaplicy cmentarnej (50% opłaty pobieranej przez zarządcę cmentarza) - 2.025,-zł;
f) dochód należny płatnikowi za terminowe naliczenie i odprowadzenie składek na ubezpieczenie zdrowotne w wysokości 0,1% odprowadzanej kwoty składek:
1) szkoły podstawowe - 70,-zł;
2) Urząd Miasta w Jaworzynie Śl. - 132,-zł.
g) opłaty eksploatacyjne - 38.919,-zł;
h) odsetki - 210.680,-zł;
i) opłaty za zezwolenia na sprzedaż alkoholu- 100.918,-zł;
j) wpływy za wydane świadectwa pochodzenia zwierząt- 1.633,-zł;
k) wpłaty za zezwolenia na wykonanie krajowego zarobkowego przewozu osób taksówką osobową - 240,-zł;
l) rezerwacje i prolongaty miejsc na cmentarzu - 2.400,-zł;
m) wpływy do wyjaśnienia (wadia) - 9.255,-zł;
n) wpłaty kosztów upomnień - 864,-zł.
II. Udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa obejmują:
1) Świdnica - 17.311,-zł;
2) Wrocław (Bank Zachodni) - 910,-zł;
3) Warszawa (Telekomunikacja Polska S.A., Poczta Polska) - 2.327,-zł.
III. Dochody z budżetu państwa zrealizowane zostały w 97,9% (plan - 4.818.718,-zł, wykonanie - 4.717.318,-zł) w następujący sposób:
a) podstawowej - 1.474,-zł (100% planu);
b) oświatowej - 3.208.299,-zł (100% planu);
c) rekompensującej - 287.980,-zł (100% planu), przy czym ta część zawiera w sobie:
1) kwotę rekompensującą dochody utracone w związku z częściową likwidacją podatku od środków transportowych - 236.777,-zł;
2) kwotę rekompensującą dochody utracone bezpośrednio z tytułu ustawowych ulg i zwolnień w podatku rolnym i leśnym - 51.203,-zł.
Środki na subwencję przekazywane są przez Ministerstwo Finansów.
1) realizację zadań związanych z oświetleniem dróg publicznych - 74.673,-zł;
2) wypłatę zasiłków i pomoc w naturze (OPS) - 634.665,-zł;
3) bieżące utrzymanie Ośrodka Pomocy Społecznej - 133.200,-zł;
4) wypłatę zasiłków rodzinnych i pielęgnacyjnych - 41.886,-zł;
5) opłacenie składki na ubezpieczenie zdrowotne za osoby pobierające świadczenia z pomocy społecznej - 25.721,-zł;
6) aktualizację wykazów gospodarstw i działek rolnych - 903,-zł;
7) pokrycie kosztów utrzymania 4,5 etatu na realizację zadań ustawowo zleconych - 72.000,-zł;
8) zadania obrony cywilnej - 300,-zł;
9) prowadzenie i aktualizację rejestru wyborców - 1.141,-zł;
10) przygotowanie i przeprowadzenie wyborów Prezydenta RP - 8.632,-zł.
1) sfinansowanie skutków wdrożenia systemu wynagradzania nauczycieli w 2000 r. - 56.034,-zł;
(SP - 44.284,-zł; klasy “0” - 11.750,-zł);
2) zakup podręczników szkolnych dla uczniów pochodzących ze środowisk najuboższych (SP - 1.355,-zł; Gimnazjum - 1.355,-zł) - 2.710,-zł;
3) dofinansowanie wyposażenia gimnazjum - 35.000,-zł;
4) stypendia socjalne i zasiłki losowe dla uczniów pochodzących ze środowisk najuboższych uczęszczających do szkół podstawowych i gimnazjum-5.263,-zł;
5) dofinansowanie zadania pt. “Rok O” - dla nauczycieli przygotowujących się do nauczania języków obcych w szkołach położonych na terenach wiejskich - 400,-zł;
6) sfinansowanie odpisów na ZFŚS dla nauczycieli emerytów i rencistów - 21.430,-zł;
7) wypłatę dodatków mieszkaniowych - 97.560,-zł;
8) dożywianie uczniów w szkołach - 8.047,-zł.
Uzyskane dochody zostały zaklasyfikowane do 3 grup:
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa we Wrocławiu do końca 2000 roku nie przekazała dotacji w wysokości 92.900,-zł (pomimo podpisania umowy w dniu 16.12.2000 r.).
Rozliczenie wyniku finansowego:
Różnica między dochodami a wydatkami budżetu gminy w wysokości 334.983,-zł stanowi nadwyżkę budżetową.
Prace wykonane przez Fabrykę Cukru z Pastuchowa
w ramach zadłużenia
1. ul. Kilińskiego w Jaworzynie Śl.- 2 302,-zł.
Zlecone prace polegały na przestawieniu ogrodzenia w celu wykonania nowego odcinka ul. Kilińskiego w Jaworzynie Śl.
2. Nowice - Rozbiórka budynku mieszkalnego - 1 900,-zł.
Zlecone prace polegały na pomocy sprzętem ( Fadroma ) przy rozbiórce budynku mieszkalnego.
3. Pastuchów - utwardzenie ul. Polnej i 2-ch zatok - 3 550,- zł.
Zlecone prace polegały na rozplantowaniu dostarczonego materiału i ułożeniu dolnej warstwy materiału kamiennego jako podbudowy pod przyszłą ulicę i zatoki.
4. Przygotowanie targowiska w Jaworzynie Śl. - 9 251,- zł.
Zlecone prace polegały na:
6. Transport kostki granitowej - 1 042,- zł.
ZGKiM przy ul. Świdnickiej nr 9 w Jaworzynie Śl.
7.Wykonanie i montaż okna – 700,-zł.
Wykonanie okna wraz z montażem w kaplicy cmentarnej w Pastuchowie.