W 2000 r. wydatki na utrzymanie sal i świetlic wiejskich na terenie Gminy Nowa Ruda wyniosły 66 770 zł

– wieś Czerwieńczyce

przeprowadzenie remontu sanitariatów w sali wiejskiej 9 630 zł

zakup i transport materiałów budowlanych, malarskich (farby, gwoździe, cement,

wapno), drzewa, przeprowadzenie remontu (wymiana krokwi) 3 478 zł

– wieś Wolibórz

zakup materiałów budowlanych (gips, wapno, farby, lakier, cegła, drzwi, płyta,

kafelki, itp.), remont pomieszczeń Sali Myśliwskiej - sanitariatów, malowanie

parkietu na kwotę 6 209 zł

wykonanie podestu i schodów na kwotę 2 686 zł

zakup rur odprowadzających ścieki kanalizacyjne i wody burzowe z dachu na kwotę 239 zł

zakup doposażenia kuchni (narzędzia, wycieraczki, środki czystości, obrusy, itp.)

naprawa agregatu chłodniczego na kwotę 1 735 zł

– wieś Włodowice

zakup krzeseł (40 sztuk), namiotów ogrodowych na kwotę 2 019 zł

zakup materiałów malarskich (farb), odnowienie pomieszczeń świetlicy 249 zł

– wieś Bożków

wykonanie krat stalowych w sali wiejskiej (zamontowanie w czynie społecznym przez

mieszkańców) na kwotę 1 400 zł

zakup farb, odnowienie pomieszczeń sali 2 008 zł

zakup wykładziny do kuchni i sali tenisowej 1 576 zł

– wieś Krajanów

zakup doposażenia świetlicy (talerze, garnki, grill, szklanki, itp.) w kwocie 478 zł

zakup materiałów malarskich, odnowienie pomieszczeń sali (praca w czynie

społecznym) na kwotę 482 zł

– wieś Dworki – zakup doposażenia kuchni (butla, kuchenka gazowa) na kwotę 626 zł

– wieś Dzikowiec – zakup kuchenki mikrofalowej 380 zł

– wieś Bartnica – zakup doposażenia świetlicy (biurko, przedłużacz, grzejnik

olejowy) na kwotę 775 zł

– wieś Sokolica – zakup doposażenia świetlicy (regał, sprzęt muzyczny “wieża”,

środki czystości) 1 185 zł

– wieś Jugów – zakup doposażenia kuchni (kuchenka mikrofalowa, frytkownica,

środki czystości) na kwotę 541 zł

– wieś Sokolec – zakup materiałów budowlanych, elektrycznych (farby, gładź,

oprawa oświetleniowa, gniazda, itp.), remont świetlicy na kwotę 2 059 zł

– wieś Przygórze - zakup materiałów budowlanych, elektrycznych (kołki rozporowe,

klej, płytki ścienne, farby, itp.), remont sali wiejskiej na kwotę 1 547 zł

zakup wykładziny PCV, karniszy do świetlicy, obrusów – 1 153 zł

– wieś Świerki - zakup materiałów budowlanych (gips, farby, itp.), malowanie

w czynie społecznym świetlicy wiejskiej na kwotę 669 zł

zakup materiałów elektrycznych, wykonanie i instalacja dmuchawy do ogrzewu

pomieszczeń sali na kwotę 520 zł

Koszty za energię elektryczną, wodę, czynsz, usługi komunalne wyniosły 22 341 zł

W 2000 roku zakupiono opał do świetlic na kwotę 2 785 zł

Na terenie Gminy Nowa Ruda w 2000 r. zorganizowano następujące imprezy:

– noworoczne spotkanie z członkiniami Kół Gospodyń Wiejskich,

– “Dzień Kobiet” (poczęstunek, kasety video)

wystawa palm wielkanocnych, pisanek, baranków, wypieków, serwetek i stroików

wielkanocnych (we Włodowicach), Dnia Matki i Dnia Dziecka, festynów ludowych

(poświęcenie sztandarów Szkoły we Włodowicach) na terenie sołectw (zakup strojów

dla KGW, poczęstunek, nagrody), przejazd na przegląd Ludowych Zespołów Śpiewaczych

w Bystrzycy Kłodzkiej, dofinansowanie dzieciom biletów wstępu do aquaparku w Bielawie,

Dożynki Powiatowo – Gminne.

Ogólny koszt zorganizowanych imprez wyniósł 23 751 zł

Zorganizowano spotkanie z ludźmi kultury z terenu Gminy i wystawę prac artystycznych mieszkańców Gminy Nowa Ruda w Wiejskim Ośrodku Kultury i Sportu w Ludwikowicach (poczęstunek, nagrody, dyplomy) na kwotę 1 217 zł.

Dofinansowano kwotą 200 zł. “Spotkań Tradycji Wielkanocnych Ziemi Kłodzkiej” (udział KGW z terenu naszej gminy).

Zgodnie z zawartym porozumieniem przekazano dotację w wysokości 5 000 zł. na “Gazetę Noworudzką” na ukazywanie informacji o Gminie Nowa Ruda oraz 3 000 zł na zorganizowanie imprez kulturalnych związanych z “Dniami Kultury Polsko – Czeskiej”.

Dofinansowano kwotą 2 000 zł. “VIII Międzynarodowe Noworudzkie Spotkania z Folklorem czerwiec 2000”.

 

Dz. 85 – OCHRONA ZDROWIA

Zgodnie z Gminnym Programem Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Gminie Nowa Ruda w 2000 roku wydatkowano kwotę w wysokości 82 558 zł z przeznaczeniem na:

– utrzymanie Punktu Konsultacyjnego A.A. w Świerkach i w Jugowie,

– opłata za energię, wodę i czynsz 3 833 zł

– koszty delegacji pełnomocnika ds. profilaktyki i rozwiązywania problemów

alkoholowych i pełnomocnika ds. narkomanii 3 535 zł

– opłata za udział w szkoleniu ‘ Studium Pomocy Psychologicznej’ ,które

odbywa się w Instytucie Psychologii Zdrowia w Warszawie i dotyczy

profilaktyki oraz leczenia uzależnień od alkoholu i narkotyków 2 188 zł

– sfinansowanie akcji ‘Szklanka mleka’ dla dzieci pochodzących z rodzin

patologicznych 1 135 zł

– zakup artykułów żywnościowych przeznaczonych na drugie śniadania

w szkołach dla dzieci z rodzin patologicznych 11 463 zł

– zakup okien dla Z.O.Z. w Nowej Rudzie (Poradnia Odwykowa AA) 3 200 zł

– zakupienie farb i wykładzin do Punktu Konsultacyjnego A.A. w Jugowie,

Świerkach, wykonanie tablicy informacyjnej 3 309 zł

– opłata za prenumeratę prasy dla potrzeb Gminnej Komisji Rozwiązywania

Problemów Alkoholowych : ‘Remedium’, ‘Spójrz inaczej’, “Świat problemów” 57 zł

– sfinansowanie nagród na koniec roku szkolnego i zakupienie produktów

żywnościowych na wycieczce w Zakopanym dla dzieci ze Szkoły Specjalnej

w Nowej Rudzie 400 zł

– zakup pomocy dydaktycznych (książek, kaset video) potrzebnych do realizacji

programu na temat profilaktyki alkoholowej pt. ‘ Spójrz inaczej’ 755 zł

– sfinansowanie Zielonych Szkół dla dzieci z rodzin patologicznych (dojazd) 5 453 zł

– opłata za przewóz dzieci niepełnosprawnych na zajęcia rehabilitacyjne

do Mikoszowa 5 001 zł

– dofinansowanie I Ogólnopolskiego Biegu Trzeźwości o puchar Burmistrza

Nowej Rudy 520 zł

– zakup artykułów żywnościowych dla Domu Dziecka w Nowej Rudzie 400 zł

– zakup paliwa dla Policji - patrolowanie terenu gminy celem profilaktyki

alkoholowej i bezpieczeństwa mieszkańców 2 450 zł

– opłacono kurs ceramiczny I i II stopnia – praca z dziećmi z rodzin patologicznych 620 zł

– zakup kaftaników dla dzieci przebywających w szpitalu z rodzin z problemami

uzależnienia od alkoholu 300 zł

– zakup urządzeń zabawowych, drewnianych (karuzela, zjeżdżalnia, huśtawka) na plac

zabaw w Czerwieńczycach 6 000 zł

– dofinansowanie obozu harcerskiego w Mrzeżynie dla dzieci z rodzin uzależnionych

(realizacja programu profilaktycznego) na kwotę 2 000 zł

– sfinansowanie Wigilii dla osób z rodzin patologicznych (samotnych), zakup paczek

na kwotę 4 167 zł

– sfinansowanie przedstawienia o tematyce uzależnienia od narkotyków 1 500 zł

– wynagrodzenie pełnomocnika oraz członków Gminnej Komisji Rozwiązywania

Problemów Alkoholowych i osoby pełniącej dyżury w Punkcie Konsultacyjnym

w Jugowie 17 664 zł

składki na ubezpieczenia społeczne do ZUS 1 292 zł

– opłata za wydanie opinii w przedmiocie uzależnienia od alkoholu dla biegłego

psychiatry 320 zł

Przekazanie środków finansowych na zakupy inwestycyjne (sprzęt do ćwiczeń – atlas, wyposażenie sali terapeutycznej) 4 996 zł .

 

Dz. 86 – OPIEKA SPOŁECZNA

W 2000 roku na opiekę społeczną wydatkowano kwotę w wysokości 1 844 822 zł

Na opłacenie usług opiekuńczych u 7 chorych i samotnych osób wydatkowano kwotę w wysokości 9 426 zł. Składki na ubezpieczenie społeczne wyniosły 154 zł .

Na zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenia społeczne wydatkowano 1 177 626 zł,

w tym:

renty socjalne 521 758 zł

w tym: 20 matkom samotnie wychowującym dzieci gwarantowane

zasiłki okresowe – 31 023 zł

dojazdy do szkoły) wydatkowano 35 298 zł

Utrzymanie Terenowego Ośrodka Pomocy Społecznej w 2000 roku wyniosło 337 700 zł

W 2000 roku wypłacono dodatki mieszkaniowe dla 864 osób na kwotę 210 748 zł

– 778 osób tworzących zasób mieszkaniowy gminy 185 505 zł

– 86 osób pozostałych 25 243 zł

Na zasiłki rodzinne, pielęgnacyjne i wychowawcze wydatkowano kwotę w wysokości 12 600 zł wypłacając:

– 11 rodzinom zasiłki rodzinne na kwotę 4 703 zł

– 8 osobom zasiłki pielęgnacyjne na kwotę 7 897 zł

Na Państwowy Fundusz Kombatantów wydatkowano kwotę w wysokości 9 920 zł wypłacając zasiłki dla 21 kombatantów na kwotę 9 402 zł oraz porto od wysłanych zasiłków – 143 zł, zakup materiałów biurowych – 375 zł.

Opłacono obiady dzieciom w szkołach na kwotę 36 760 zł

169 osobom opłacono ubezpieczenia zdrowotne na kwotę 41 458 zł .

Na pomoc dla osiedleńców z Kazachstanu wydatkowano kwotę 8 430 zł .

 

Dz. 87 - KULTURA FIZYCZNA I SPORT

Na terenie naszej gminy działają dwa kluby sportowe:

– Szkolny Ludowy Klub Sportowy “Techlor”

– Gminny Ludowy Klub Sportowy “Sokół”

oraz 15 Ludowych Zespołów Sportowych.

dla których przekazano dotację zgodnie z zawartym porozumieniem w wysokości 10 000 zł

Ogółem w naszej gminie sport i turystykę uprawia 1.012 członków, w tym 172 kobiety i dziewczęta, a działają w 43 sekcjach sportowych i 9 turystycznych.

W 2000 roku zorganizowano wiele imprez, a do ważniejszych należy zaliczyć :imprezy powiatowe i międzypowiatowe, takie jak:

Duży udział zawodników i drużyn naszej gminy odnotowano w imprezach wojewódzkich i ogólnopolskich. Ważniejsze z nich to :

Koszty organizowania imprez, zawodów spotkań oraz utrzymanie w/w sekcji w 2000 roku wyniosły 96 861 zł

Kwota ta była przeznaczona na:

– zwrot kosztów przejazdów zawodników na turnieje (delegacje) 2 168 zł

– zakup nagród dla zawodników i działaczy sportowych 12 340 zł

– zakup paliwa, dowóz zawodników na wszystkie rozgrywki, wykaszanie boisk 10 726 zł

– poczęstunek dla zawodników biorących udział w zawodach 1 472 zł

– zakup sprzętu sportowego (piłki, rakiety do tenisa, stroje piłkarskie, korkotrampki,

ochraniacze, rękawice, stoły do tenisa, obuwie, płachta, amunicja, itp.) 19 231 zł

– wykonanie bramek piłkarskich na zawody sportowe podczas festynów wiejskich 439 zł

– wynajem autobusu, przejazd zawodników na zawody 5 150 zł

– zakup artykułów biurowych, oprawa dyplomów, plakatów 135 zł

– wypłacono delegacje sędziowskie 10 292 zł

– dokonano opłat licencyjnych - wpisowe na zawody, obozy sportowe (wyżywienie,

zakwaterowanie, przesyłki sportowe), ubezpieczenie członków LZS

i uczestników zawodów 10 136 zł

Koszty utrzymania obiektów sportowych (zakup opału, materiałów – remonty, bieżące naprawy budynków sportowych , opłata za wodę, energię, wynajem sal, wywóz nieczystości, usługi kominiarskie) wyniosły 24 772 zł.

Duże jest również zaangażowanie (udział) Rad Sołeckich w utrzymaniu obiektów sportowych, tj.:

– wykaszanie boisk, basenów, placów zabaw, “Ogródków Jordanowskich”,

– organizowanie festynów rekreacyjno – sportowych dla mieszkańców wsi,

– bieżące naprawy obiektów sportowych (malowanie, wykonanie ubikacji, ogrodzenia)

na łączną kwotę 11 472 zł

Przekazano środki na inwestycje sportową “Niecka basenu w Jugowie” w kwocie 330 000 zł.

 

Dz. 88 - TURYSTYKA I WYPOCZYNEK

W 1999 roku przekazano środki finansowe w kwocie 21 771 zł na wydatki inwestycyjne – “Zagospodarowanie rekreacyjne zalewu w Dzikowcu”.

 

Dz. 89 - RÓŻNA DZIAŁALNOŚĆ

Na wynagrodzenie pracowników wraz z wydatkami pochodnymi z tytułu umowy-zlecenia za sporządzenie aktualizacji gospodarstw rolnych wydatkowano kwotę 1 726 zł .

W ramach promocji Gminy Nowa Ruda poniesiono wydatki w kwocie 6 470 zł na:

– ogłoszenie w “Kurierze Gminy” artykułu na temat gminy (nadanie Szkole

Podstawowej we Włodowicach imienia św. Wojciecha i poświęcenie

sztandaru szkoły) 3 660 zł

– dofinansowanie wydania folderu inwestycyjnego powiatu kłodzkiego (informacje

o Gminie Nowa Ruda) oraz informatora gospodarczego 1 110 zł

zakup obrazków z motywami krajobrazu Gminy Nowa Ruda 1 200 zł

wykonanie 36 zdjęć w formie wizytówki ciekawych atrakcji turystycznych,

nieruchomości do zagospodarowania z terenu Gminy Nowa Ruda 500 zł

Koszt spotkania przedstawicieli gmin walczących o powiat (materiały promocyjne, noclegi, wyżywienie) wyniosło 2 900 zł

Opublikowanie ogłoszenia w “Rzeczpospolitej” (wezwanie podatnika Fabryka Styropianu “STYROMED” do zgłoszenia się w Urzędzie Gminy – postępowanie podatkowe) oraz ogłoszenie konkursu na dyrektora Centrum Kultury w Ludwikowicach w kwocie 1 093 zł .

Sfinansowano przejazd dzieci z Białorusi na wycieczkę do Wrocławia w kwocie 450 zł.

Ufundowano upominki dla czcigodnych jubilatów (długoletnie pożycie małżeńskie i 110 lat życia) oraz dla osób “Zasłużonych dla Gminy” w kwocie 777 zł.

Przekazano składki członkowskie w kwocie 40 335 zł na:

– Związek Gmin Wiejskich Rzeczpospolitej 2 510 zł

– Stowarzyszenie Gmin Ziemi Kłodzkiej 15 264 zł

– Stowarzyszenie Turystyczne Gmin Gór Sowich 6 561 zł

– Stowarzyszenie Inicjatywa Lokalna na Rzecz Rozwoju Gminy 16 000 zł

W związku z porozumieniem między Gminami koszt utrzymania “Punktu Szansy” wyniósł 10 000 zł oraz sekretariatu partnerstwa Noworudzko – Radkowskiego koszt wyniósł 20 070 zł.

 

Dz. 91 – ADMINISTRACJA PAŃSTWOWA I SAMORZĄDOWA

Na utrzymanie 5 etatów administracji rządowej otrzymano w 2000 roku dotację w wysokości 81 000 zł, która została wydatkowana na :

– wynagrodzenia osobowe pracowników wraz z wydatkami pochodnymi 75 560 zł

– zakup biurka, druków, części do komputera 3 000 zł

– usługi telefoniczne, montaż zamków do szaf kartotekowych 2 440 zł

Koszty utrzymania Rady Gminy w 2000 roku wyniosły 109 120 zł

– diety dla radnych za 9 sesji Rady Gminy, 92 posiedzenia komisji stałych

doraźnych i mieszanych oraz 31 posiedzeń Zarządu wyniosły 99 809 zł

w tym:

Komisja Rewizyjna – 12 posiedzeń

Komisja Budżetu i Finansów – 12 posiedzeń

Komisja Budownictwa i Gospodarki Przestrzennej oraz Mienia Komunalnego – 7 posiedzeń

Komisja Oświaty i Kultury – 15 posiedzeń

Komisja Sportu, Turystyki i Rekreacji – 10 posiedzeń

Komisja Porządku Publicznego i Bezpieczeństwa – 6 posiedzeń

Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska – 12 posiedzeń

Komisja Statutowa, Prac Uchwałodawczych – 7 posiedzeń

Komisja Zdrowia i Opieki Społecznej – 6 posiedzeń

Komisji doraźnyh i mieszanych – 5 posiedzeń

– podróże służbowe krajowe 653 zł

– zakupy materiałów biurowych, prenumerata Tygodnika “Wspólnota”, zakupy na sesje 2 987 zł

– opłaty za rozmowy telefoniczne, przesyłki skredytowane, renowacja

mebli do Sali Narad Rady Gminy 5 671 zł

Koszty utrzymania Administracji Samorządowej w 2000 roku wyniosły 2 115 549 zł

wykładzin, krzeseł obrotowych, szafy pancernej, maszyn do liczenia, sejfu, szaf

biurowych, tablicy informacyjnej, itp.) 30 788 zł

komputerowych, umowy zlecenia, wykonanie pieczątek, tabliczek informacyjnych,

szklenie okien, montaż drzwi, krat, usługi komunalne, itp.) 35 161 zł

pracowników, koszty egzekucyjne, konserwacja gaśnic 5 129 zł

Na zakupy inwestycyjne przeznaczono kwotę 99 425 zł.

W związku z zatrudnieniem w 2000 roku pracowników w ramach robót publicznych i interwencyjnych na inwestycjach poniesiono wydatki w kwocie 2 400 zł za przeprowadzenie badań, zakup środków czystości oraz narzędzi do prac.

Poniesiono również wydatki w kwocie 53 436 zł na wynagrodzenia agencyjno – prowizyjne za pobór podatku dla 16 sołtysów (wynagrodzenie – ryczałt dla leśnika) oraz opłat za abonament i 30 impulsów, diet dla tych sołtysów na pokrycie kosztów podróży celem rozliczeń w Urzędzie Gminy .

 

Dz. 93 - BEZPIECZEŃSTWO PUBLICZNE

Na obronę cywilną, tj. modernizację magazynu i konserwację sprzętu OC otrzymano dotację w wysokości 300 zł, którą przeznaczono na zakupy materiałów do wyposażenia apteczki pierwszej pomocy obrony cywilnej.

 

Dz. 97 - RÓŻNE ROZLICZENIA

Poniesiono wydatki w kwocie 10 141 zł od nienależnej części podstawowej subwencji ogólnej na 2000 rok w związku z błędnym wyliczeniem skutków obniżenia górnych stawek podatku rolnego od osób prawnych i od osób fizycznych oraz błędnie ujmowano do sprawozdań kwoty wynikające z decyzji w sprawie odroczenia i rozłożenia na raty obliczonych za okres sprawozdawczy.

Na koniec roku pozostało 37 859 zł środków rezerwowych na wydatki bieżące.

 

Dz. 98 - OBRONA NARODOWA

Otrzymaną dotację w wysokości 350 zł. na pozostałe wydatki obronne przeznaczono na wyposażenie kurierów akcji kurierskiej (zakup latarek) oraz na wykonanie dokumentacji stałego dyżuru.

 

Dz. 99 - URZĘDY NACZELNYCH ORGANÓW WŁADZY, KONTROLI I SĄDOWNICTWA

Na prowadzenie i aktualizację stałego rejestru wyborców w gminach otrzymana dotacja w wysokości 1 740 zł została wydatkowana na zakup materiałów biurowych – 140 zł oraz na udzielenie licencji “Ewidencja ludności”, nową wersje programu :Aktualizacja spisu wyborców” – 1 600 zł.

Na przygotowanie i przeprowadzenie wyborów Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej w dniu 8 października 2000 roku otrzymano dotację w kwocie 17 919 zł, którą wydatkowano na zryczałtowane diety dla członków obwodowych komisji wyborczych, sporządzanie spisów wyborców, wyposażenie i utrzymanie lokali wyborczych oraz usługi transportowe.

 

 Wydatki ogółem Gminy Nowa Ruda w 2000 roku wyniosły 14 507 619 zł, w tym:

– udział wydatków bieżących wyniósł 12.908.949 zł tj. 88,98% ogółu wydatków,

– udział wydatków majątkowych wyniósł 1.598.670 zł tj. 11,02% ogółu wydatków.

Wydatki majątkowe obejmują wydatki inwestycyjne w wysokości 1.537.520 zł oraz udziały w spółkach w wysokości 61.150 zł tj. “Noworudzkie Usługi komunalne” z siedzibą w Nowej Rudzie.

W porównaniu do roku poprzedniego zmalał udział wydatków majątkowych w wydatkach ogółem o 16,28 punktu tj. z 27, 30% do 11,02%.

Wydatki na wynagrodzenia i pochodne stanowiły 8.193.768 zł tj. 62,61% ogółu wydatków bieżących.

Udział dotacji udzielonych z budżetu gminy w wydatkach bieżących wyniósł 380.110 zł tj. 2,90%.

Struktura zrealizowanych wydatków budżetu według działów klasyfikacji budżetowej wskazuje, że na zadania z zakresu oświaty i wychowania gmina przeznaczyła 7.076.983 zł

tj. 48, 78% posiadanych środków. Wydatki na administrację stanowiły 2.361.505 zł

tj. 16,28% wydatków ogółem.

Wydatki realizowane w ramach opieki społecznej wyniosły 1.844.822 zł tj. 12,73% ogółu wydatków.

Ogółem wydatki na jednego mieszkańca w Gminie Nowa Ruda w 2000 roku wyniosły 1.106 zł.

Plan wydatków ogółem za 2000 rok został wykonany w 94,53%.