OPISOWE SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA BUDŻETU GMINY za 2000 rok

Budżet gminy za rok 2000 po stronie dochodów ogółem zrealizowany został w 103% w stosunku do planu.

Wykonanie w poszczególnych działach przedstawia się następująco:

40 ROLNICTWO – dochody w tym dziale zrealizowane zostały w 104% w stosunku do planu i obejmują:

45 LEŚNICTWO – wpływy w tym dziale pochodzą z dzierżawy obwodów łowieckich i wykonane zostały w 91% w stosunku do planu; plan przyjęto na podstawie przewidywanych wpływów za 1999 r. powiększony o wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych podany na rok 2000, faktyczne wykonanie zaś było znacznie mniejsze.

50 TRANSPORT – wpływy w tym dziale zrealizowane zostały w 100% i pochodzą z dotacji na remonty dróg transportu rolnego z Terenowego Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych.

70 GOSPODARKA KOMUNALNA – wpływy z tym dziale wykonane zostały w 40% w stosunku do planu i pochodzą z:

74 GOSPODARKA MIESZKANIOWA ORAZ NIEMATERIALNE USŁUGI KOMUNALNE – wpływy w tym dziale zrealizowane zostały w 118% w stosunku do planu i pochodzą z:

79 OŚWIATA I WYCHOWANIE – wpływy w tym dziale wykonane zostały w 100% i pochodzą z:

83 KULTURA I SZTUKA – dochody w tym dziale zrealizowane zostały w kwocie 11 zł.

85 OCHRONA ZDROWIA – wpływy z tym dziale zrealizowane zostały w 101% w stosunku do planu i pochodzą z dotacji celowej na remont byłego Gminnego Ośrodka Zdrowia w Jordanowie Śląskim w ramach usuwania skutków powodzi (są to środki za 1999 r., które nie wygasają z upływem roku budżetowego – Dz. U. z 1999 r. Nr 100 poz. 1171).

86 OPIEKA SPOŁECZNA – wpływy w tym dziale wykonane zostały w 100% w stosunku do planu i pochodzą z:

89 RÓŻNA DZIAŁALNOŚĆ – wpływy z tym dziale wykonane zostały w 116% w stosunku do planu i pochodzą z:

90 DOCHODY OD OSÓB PRAWNYCH, OD OSÓB FIZYCZNYCH I OD INNYCH JEDNOSTEK NIE-POSIADAJĄCYCH OSOBOWOŚCI PRAWNEJ – wpływy w tym dziale wykonane zostały w 103% i obejmują:

Dochody zrealizowane przez Urzędy Skarbowe przedstawiają się następująco w stosunku do planu określonego przez Izbę Skarbową:

91 ADMINISTRACJA SAMORZĄDOWA – wpływy w tym dziale wykonane zostały w 106% w stosunku do planu i pochodzą z:

93 BEZPIECZEŃSTWO PUBLICZNE – wpływy z tym dziale wykonane zostały w 100% w stosunku do planu i pochodzą z dotacji przeznaczonej na wydatki związane z obroną cywilną.

94 FINANSE – wpływy z tym dziale wykonane zostały w 181%; na tak duże wykonanie miało wpływ przekazywanie wolnych środków na lokaty terminowe co było bardziej opłacalne od wysokości oprocentowania na rachunku bieżącym.

97 RÓŻNE ROZLICZENIA – wpływy w tym dziale wykonane zostały w 100% w stosunku do planu i obejmują:

98 OBRONA NARODOWA – wpływy w tym dziale wykonane zostały w 100% w stosunku do planu i pochodzą z dotacji na pozostałe wydatki obronne.

99 URZĘDY NACZELNYCH ORGANÓW WŁADZY, KONTROLI I SĄDOWNICTWA – wpływy w tym dziale wykonane zostały w 99% w stosunku do planu i pochodzą z:

 

Budżet gminy za rok 2000 po stronie wydatków zrealizowany został w 96% w stosunku do planu.

Wykonanie w poszczególnych działach przedstawia się następująco:

50 TRANSPORT – wydatki w tym dziale wykonane zostały w 97% i obejmują zadania inwestycyjne związane z:

70 GOSPODARKA KOMUNALNA – wydatki w tym dziale wykonane zostały w 83% w stosunku do planu i obejmują zadania związane z:

74 GOSPODARKA MIESZKANIOWA ORAZ NIEMATERIALNE USŁUGI KOMUNALNE – wydatki w tym dziale wykonane zostały w 97% w stosunku do planu i obejmują zadania związane z:

79 OŚWIATA I WYCHOWANIE – wydatki w tym dziale wykonane zostały w 99% i obejmują zadania związane z:

83 KULTURA I SZTUKA – wydatki w tym dziale wykonane zostały w 88% i obejmują zadania związane z:

85 OCHRONA ZDROWIA – wydatki w tym dziale zrealizowane zostały w 93% i obejmują zadania związane z:

86 OPIEKA SPOŁECZNA – wydatki w tym dziale wykonane zostały w 97% i obejmują zadania związane z:

87 KULTURA FIZYCZNA I SPORT – wydatki w tym dziale wykonane zostały w 82% i obejmują zadania związane z utrzymaniem dwóch drużyn piłkarskich Jordanów Śl. i Janówek, tj. zwrot kosztów podróży sędziów na mecze, zakup strojów i sprzętu dla zawodników, transport piłkarzy na mecze, ubezpieczenie zawodników oraz zakup traktorka (kosiarka do trawy) celem utrzymania boiska sportowego w Jordanowie Śląskim; tak niskie wykonanie jest związane z niewykorzystaniem zaplanowanych środków przez drużynę piłkarską Janówek.

89 RÓŻNA DZIAŁALNOŚĆ – wydatki w tym dziale wykonane zostały w 78% i obejmują zadania związane z:

91 ADMINISTRACJA PAŃSTWOWA I SAMORZĄDOWA wydatki w tym dziale wykonane zostały w 96% w i obejmują zadania związane z:

93 BEZPIECZEŃSTWO PUBLICZNE – wydatki w tym dziale wykonane zostały w 100% w stosunku do planu i przeznaczone były na wykonanie map dla celów obrony cywilnej.

98 OBRONA NARODOWA – wydatki w tym dziale wykonane zostały w 100% w stosunku do planu i przeznaczone były na zakup materiałów biurowych.

99 URZĘDY NACZELNYCH ORGANÓW WŁADZY, KONTROLI I SĄDOWNICTWA wydatki w tym dziale wykonane zostały w 99% w stosunku do planu i obejmują zadania związane z:

FINANSOWANIE ZADAŃ ZLECONYCH wykonane zostało zarówno po stronie dochodów i wydatków w 84% zgodnie z przyznanymi dotacjami w wysokości 100% z wyjątkiem dotacji na realizację zadań związanych z oświetleniem dróg publicznych krajowych, wojewódzkich i powiatowych, dla których gmina nie jest zarządcą (wykonanie 40%).

 

 

Dochody i wydatki z zadań zleconych były realizowane w następujących działach:

70 GOSPODARKA KOMUNALNA – wykonanie 40% po stronie dochodów i wydatków, przeznaczone były na realizację zadań związanych z oświetleniem dróg publicznych krajowych, wojewódzkich i powiatowych, dla których gmina nie jest zarządcą, tj. opłata za energię oraz konserwacja i eksploatacja punktów świetlnych; tak niskie wykonanie związane jest z nieprzekazaniem dotacji.

86 OPIEKA SPOŁECZNA wykonanie 100% po stronie dochodów i wydatków, przeznaczone były na wypłatę świadczeń społecznych (wypłata zasiłków stałych, zasiłków stałych wyrównawczych, okresowych zasiłków gwarantowanych, okresowych zasiłków specjalnych, rent socjalnych, dodatków do zasiłków stałych i wyrównawczych), dofinansowanie utrzymania Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, wypłatę zasiłków pielęgnacyjnych, opłacenie składek na ubezpieczenie zdrowotne osób pobierających rentę socjalną, zasiłek wyrównawczy lub gwarantowany oraz remont lokalu mieszkalnego dla repatriantów.

89 RÓŻNA DZIAŁALNOŚĆ – wykonanie 100% po stronie dochodów i wydatków, przeznaczone były na aktualizację spisu rolnego.

91 ADMINISTRACJA PAŃSTWOWA I SAMORZĄDOWA – wykonanie 100% po stronie dochodów i wydatków, przeznaczone były na finansowanie zadań zleconych, tj. płace i ich pochodne oraz wydatki rzeczowe.

93 BEZPIECZEŃSTWO PUBLICZNE – wykonanie 100% po stronie dochodów i wydatków, przeznaczone były na wykonanie map dla celów obrony cywilnej.

98 OBRONA NARODOWA – wykonanie 100% po stronie dochodów i wydatków, przeznaczone były na zakup materiałów biurowych.

99 URZĘDY NACZELNYCH ORGANÓW WŁADZY, KONTROLI I SĄDOWNICTWA – wykonanie 99% po stronie dochodów i wydatków, przeznaczone były aktualizację spisu wyborców, przeprowadzenie wyborów Prezydenta RP oraz wyborów uzupełniających do Senatu RP.

WYKONANIE INWESTYCJI ogólnie kształtuje się na poziomie 97% i zostały omówione w poszczególnych działach, w których były realizowane. Na takie wykonanie miało wpływ zrealizowanie w całości zaplanowanego zadania odnośnie zakupu i montażu przystanków za niższą kwotę niż planowano przy budżecie (55% wykonania) oraz niewykonanie projektu kanalizacji gminy (przeprowadzono tylko przetarg w wyniku którego wyłoniono wykonawcę, wykonanie 0%), dokonano zakupu traktorka (kosiarka do trawy) oraz komputerów i oprogramowania za niższą cenę niż planowano, tj. wykonanie 77% i 91%.

GMINNY FUNDUSZ OCHRONY ŚRODOWISKA i GOSPODARKI WODNEJ – za 2000 r. dochody zostały zrealizowane w 115 % w stosunku do planu i pochodziły z opłat i kar za gospodarcze korzystanie ze środowiska i dokonywanie w nim zmian oraz z opłat za szczególne korzystanie z wód i urządzeń wodnych. Wydatki zrealizowano natomiast w 60% i dotyczyły zakupu kontenerów używanych, wykonania ogrodzenia zabezpiecza-jącego na gminnym wysypisku śmieci w Dankowicach, zalicza się tu także wydatki na prowadzenie rachunku bankowego GFOŚiGW. Tak niskie wykonanie związane jest z tym, iż planowano zakup nowych kontenerów na śmieci, jednak w ostateczności zakupione zostały używane co w znacznym stopniu zmniejszyło wydatki oraz nie dokonano zalesienia zrekultywowanego wysypiska śmieci z powodu porozumienia z przedstawicielami Terenowego Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych we Wrocławiu dokonano obsiewu terenu zrekultywowanego wysypiska mieszankami zbożowo-strączkowymi celem przygotowania w/w terenu do uprawy rolnej.

PODSUMOWUJĄC powyższe należy stwierdzić, że dochody wykonane zostały w 103% w stosunku do planu. Na wykonanie dochodów – pomimo odroczeń i rozłożeń na raty podatków i opłat lokalnych z terminem płatności w 2001 r. na łączną kwotę 8.936 zł. i umorzeń w kwocie 2.396 zł. – przyczyniła się skuteczna egzekucja prowadzona przez Pierwszy Urząd Skarbowy we Wrocławiu, co pozwoliło na zmniejszenie zaległości w stosunku do roku poprzedniego o 4%. Nadpłaty wykazane w sprawozdaniu o dochodach budżetowych w łącznej kwocie 96.764 zł. dotyczą przede wszystkim dokonanych przedpłat na zakup lokali mieszkalnych przy ul. Wrocławskiej 39 w Jordanowie Śląskim, na które akty notarialne zostały zawarte w 2001 r.

Skutki finansowe wydanych decyzji odnośnie umorzenia, odroczenia oraz zaległości podatkowych nie miały szczególnego wpływu na realizację zaplanowanych wydatków. Ich realizacja odbywała się, można powiedzieć, zgodnie z założeniami, bowiem zostały wykonane w 96%. Na niższe wykonanie złożyła się oszczędna gospodarka finansami np. zakup i montaż przystanków, brak płatności za wykonanie projektu technicznego kanalizacji gminy (wyłoniono wykonawcę w przeprowadzonym przetargu), remonty świetlic wykonano systemem gospodarczym, brakiem: zakupu i remontu planowanego sprzętu do OSP, części i naprawy do autobusu (otrzymano nowy autobus nieodpłatnie), nie wydatkowano całości zaplanowanych wydatków na realizacje zadań z profilaktyki.

Z wielkości wykonanych w 2000 r. dochodów i wydatków wynika, że budżet zamknął się nadwyżką w kwocie 200.773,22 zł. Oprócz nadwyżki dochodów nad wydatkami za rok 2000 posiadamy nadwyżkę budżetową z lat ubiegłych w kwocie 64.980 zł. oraz nadwyżkę środków pieniężnych na rachunku bieżącym w kwocie 214.500 zł. z czego spłacono piątą ratę kredytu w wysokości 71.500 zł. zaciągniętego w 1995 r. na budowę Szkoły Podstawowej w Jordanowie Śląskim w wyniku czego na koniec 2000 r. z tego tytułu pozostała kwota 143.000 zł. Razem przychody na koniec 2000 r. wynoszą kwotę 408.753,22 zł.

Informuje się iż stan zobowiązań z tytułów dłużnych na dzień 31.12.2000 r. według sprawozdania o stanie zobowiązań dłużnych oraz gwarancji i poręczeń wynosi 143.000 zł. z tytułu zaciągniętego kredytu na budowę Szkoły Podstawowej.