OPISOWE SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA BUDŻETU GMINY za 2000 rok
Budżet gminy za rok 2000 po stronie dochodów ogółem zrealizowany został w 103% w stosunku do planu.
Wykonanie w poszczególnych działach przedstawia się następująco:
40 ROLNICTWO – dochody w tym dziale zrealizowane zostały w 104% w stosunku do planu i obejmują:
- wpływy z opłat za świadectwa pochodzenia zwierząt – wykonanie 75%; niższe wykonanie związane jest ze zmniejszeniem sprzedaży trzody chlewnej do zakładów przetwórczych
- wpływy z opłat za pobór wody – wykonanie w 103% (wyższe wykonanie związane jest ze zwiększonym zużyciem wody)
- nieplanowane odsetki od nieterminowych wpłat – wykonanie w kwocie 1.125 zł.
45 LEŚNICTWO – wpływy w tym dziale pochodzą z dzierżawy obwodów łowieckich i wykonane zostały w 91% w stosunku do planu; plan przyjęto na podstawie przewidywanych wpływów za 1999 r. powiększony o wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych podany na rok 2000, faktyczne wykonanie zaś było znacznie mniejsze.
50 TRANSPORT – wpływy w tym dziale zrealizowane zostały w 100% i pochodzą z dotacji na remonty dróg transportu rolnego z Terenowego Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych.
70 GOSPODARKA KOMUNALNA – wpływy z tym dziale wykonane zostały w 40% w stosunku do planu i pochodzą z:
- dotacji celowej na realizację zadań związanych z oświetleniem dróg publicznych krajowych, wojewódzkich i powiatowych, dla których gmina nie jest zarządcą; tak niskie wykonanie związane jest z nieprzekazaniem środków przez Urząd Wojewódzki.
74 GOSPODARKA MIESZKANIOWA ORAZ NIEMATERIALNE USŁUGI KOMUNALNE – wpływy w tym dziale zrealizowane zostały w 118% w stosunku do planu i pochodzą z:
- dzierżawy gruntów rolnych, lokali mieszkalnych i użytkowych – wykonanie 116%; wyższe wykonanie spowodowane jest uiszczeniem zaległości za 1999 r.
- ze sprzedaży mienia komunalnego – wykonanie 118%; na dochód ten złożyły się spłaty rat od wykupionych lokali w latach poprzednich, sprzedaż kompleksu gruntów o pow. 6,30 ha w Jordanowie Śląskim; na tak duże wykonanie wpływ miały dokonane przedpłaty na wykup lokali mieszkalnych przy ul. Wrocławskiej 39, akty notarialne dotyczące ich kupna zawarte zostały w 2001 r.; w sprawozdaniu rocznym z wykonania dochodów budżetowych wykazana nadpłata w kwocie 92.108 zł. prawie w całości dotyczy przedpłat, o których mowa wyżej; natomiast zaległość wykazana w kwocie 1.087 zł. dotyczy tylko jednego nabywcy, w stosunku do którego prowadzona jest egzekucja
- opłat za wieczyste użytkowanie – wykonanie 56%; na zaległość wykazaną w sprawozdaniu rocznym z wykonania dochodów budżetowych w kwocie 1.525 zł. prowadzona jest egzekucja
- z uiszczenia nieplanowanych odsetek od nieterminowych wpłat w kwocie 1.230 zł.
79 OŚWIATA I WYCHOWANIE – wpływy w tym dziale wykonane zostały w 100% i pochodzą z:
- dotacji celowej na zakup podręczników dla uczniów Szkoły Podstawowej i Gimnazjum – wykonanie 100%
- dotacji celowej na budowę hali sportowej spełniającej rolę sali gimnastycznej – wykonanie 100%
- dotacji celowej na stypendia socjalne i zasiłki losowe dla dzieci z rodzin najuboższych – wykonanie 100%
- dotacji celowej na dokształcanie i doskonalenie zawodowe nauczycieli języka angielskiego – wykonanie 100%
- dotacji celowej na sfinansowanie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dla nauczycieli emerytów i rencistów – wykonanie 100%.
83 KULTURA I SZTUKA – dochody w tym dziale zrealizowane zostały w kwocie 11 zł.
85 OCHRONA ZDROWIA – wpływy z tym dziale zrealizowane zostały w 101% w stosunku do planu i pochodzą z dotacji celowej na remont byłego Gminnego Ośrodka Zdrowia w Jordanowie Śląskim w ramach usuwania skutków powodzi (są to środki za 1999 r., które nie wygasają z upływem roku budżetowego – Dz. U. z 1999 r. Nr 100 poz. 1171).
86 OPIEKA SPOŁECZNA – wpływy w tym dziale wykonane zostały w 100% w stosunku do planu i pochodzą z:
- wpływów za usługi opiekuńcze – wykonanie 50%; tak niskie wykonanie związane jest z tym, że nie było potrzeby ustalania opieki nad osobami potrzebującymi, w związku z tym nie były naliczone odpłatności
- dotacji celowej na finansowanie zadań z zakresu opieki społecznej (zasiłki i pomoc w naturze dla podopiecznych oraz dla kobiet w ciąży) – wykonanie 100%
- dotacji celowej na utrzymanie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej – wykonanie 100%
- dotacji celowej na wypłatę dodatków mieszkaniowych – wykonanie 100%
- dotacji na wypłatę zasiłków rodzinnych i pielęgnacyjnych – wykonanie 100%
- dotacji z Państwowego Funduszu Kombatantów na pomoc kombatantom oraz dotacji na opłacenie składki na ubezpieczenie zdrowotne osób pobierających rentę socjalną, zasiłek stały wyrównawczy lub gwarantowany, zasiłek okresowy z pomocy społecznej, a także dotacji na remont lokalu mieszkalnego dla repatriantów – wykonanie 100%.
89 RÓŻNA DZIAŁALNOŚĆ – wpływy z tym dziale wykonane zostały w 116% w stosunku do planu i pochodzą z:
- dotacji celowej na aktualizację spisu rolnego – wykonanie 100%
- wpływów z tytułu partycypacji w kosztach budowy wodociągu – wykonanie w 115%, wyższe wykonanie związane jest z dodatkowym podłączeniem do wodociągu; na zaległości wykazane w sprawozdaniu rocznym o dochodach budżetowych w kwocie 4.553 zł. prowadzona jest egzekucja
- darowizny na rzecz gminy – wykonanie 118%
- uiszczenia nieplanowanych odsetek od nieterminowych wpłat w kwocie 336 zł.
90 DOCHODY OD OSÓB PRAWNYCH, OD OSÓB FIZYCZNYCH I OD INNYCH JEDNOSTEK NIE-POSIADAJĄCYCH OSOBOWOŚCI PRAWNEJ – wpływy w tym dziale wykonane zostały w 103% i obejmują:
- dochody z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych – wykonanie 89% w stosunku do planu; plan określony został przez Ministerstwo Finansów
- dochody z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób prawnych – wykonanie w 656% w stosunku do planu; plan został określony przez Izbę Skarbową
- podatek rolny od osób prawnych – wykonanie 99%; zaległości wykazane w sprawozdaniu rocznym o dochodach budżetowych w kwocie 5.608 zł. pochodzą z lat ubiegłych, na które prowadzona jest egzekucja; 98% całości zaległości stanowi zaległość jednego podatnika
- podatek leśny od osób prawnych – wykonanie 105%
- podatek od nieruchomości od osób prawnych – wykonanie 99%; na zaległości wykazane w rocznym sprawozdaniu o dochodach budżetowych w kwocie 12.952 zł. prowadzona jest egzekucja
- podatek od środków transportowych od osób prawnych – wykonanie 315%; wyższe wykonanie dochodów spowodowane jest zwiększeniem ilości pojazdów, od których opłacany jest podatek; nie występują zaległości
- nieplanowane odsetki od nieterminowych wpłat w kwocie 4.307 zł. uiszczone były przez osoby prawne z tytułu podatku rolnego oraz podatków i opłat lokalnych
- podatek rolny od osób fizycznych – wykonanie 102%; chociaż dochody zrealizowane zostały o 2% więcej niż planowano (spłata zaległości z roku poprzedniego) to i tak zaległości wynoszą 41.512 zł z czego 8.935,30 zł to zaległości odroczone i rozłożone na raty z terminem płatności w 2001 r.; na pozostałą kwotę prowadzona jest egzekucja; na kwotę 777,90 zł dokonano umorzenia w 2000 r.; należności na hipotece w 2000 r. wynoszą 9.717,29 zł.
- podatek leśny od osób fizycznych – wykonanie 105%
- podatek od nieruchomości od osób fizycznych – wykonanie 104%; chociaż dochody zrealizowane zostały o 4% więcej niż planowano to i tak zaległości wynoszą 17.705 zł., na które prowadzona jest egzekucja
- podatek od posiadania psów – wykonanie 45%; tak niskie wykonanie wynika stąd, iż wpływy zostały zaplanowane na podstawie wykonania za 1999 r., jednak w 2000 r. zmniejszyła się ilość psów, od których należało uiścić podatek
- podatek od środków transportowych od osób fizycznych – wykonanie 95%; na zaległości wykazane w sprawozdaniu rocznym o dochodach budżetowych na kwocie 11.437 zł. prowadzona jest egzekucja; na kwotę 1.619 zł. dokonano umorzenia
- nieplanowane odsetki od nieterminowych wpłat w kwocie 15.613 zł. uiszczone były przez osoby fizyczne z tytułu podatku rolnego oraz podatków i opłat lokalnych.
Dochody zrealizowane przez Urzędy Skarbowe przedstawiają się następująco w stosunku do planu określonego przez Izbę Skarbową:
- wpływy z karty podatkowej – wykonanie 164%
- podatek od spadków i darowizn – wykonanie 292%
- opłata skarbowa – wykonanie 239%.
91 ADMINISTRACJA SAMORZĄDOWA – wpływy w tym dziale wykonane zostały w 106% w stosunku do planu i pochodzą z:
- dotacji na prowadzenie bieżących zadań zleconych gminie – wykonanie 100%
- dotacji na prowadzenie bieżących zadań powierzonych przez Starostwo Powiatowe – wykonanie 100%
- wpływów za materiały przetargowe (specyfikacja istotnych warunków zamówienia publicznego, tj. opis procedury przetargowej, projekty umów, przedmiar robót) – wykonanie 617%; na tak duże wykonanie miała wpływ zwiększona ilość przeprowadzonych przetargów w stosunku do planowanych
- prowizji od znaków skarbowych – wykonanie 205%; na tak duże wykonanie miała wpływ zwiększona ilość sprzedaży znaków skarbowych
- opłat za zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych – wykonanie 104%; wzrost opłaty spowodowany jest wzrostem ceny 1 litra spirytusu, na podstawie którego oblicza się wysokość opłaty.
93 BEZPIECZEŃSTWO PUBLICZNE – wpływy z tym dziale wykonane zostały w 100% w stosunku do planu i pochodzą z dotacji przeznaczonej na wydatki związane z obroną cywilną.
94 FINANSE – wpływy z tym dziale wykonane zostały w 181%; na tak duże wykonanie miało wpływ przekazywanie wolnych środków na lokaty terminowe co było bardziej opłacalne od wysokości oprocentowania na rachunku bieżącym.
97 RÓŻNE ROZLICZENIA – wpływy w tym dziale wykonane zostały w 100% w stosunku do planu i obejmują:
- część oświatową subwencji ogólnej
- część rekompensującą subwencji ogólnej, w skład której wchodzą dochody z tytułu utraconego podatku drogowego i z tytułu ustawowych ulg i zwolnień w podatku rolnym, leśnym i od nieruchomości
- część podstawową subwencji ogólnej
- nieplanowane różne rozliczenia realizowane przez Urzędy Skarbowe z tytułu podatku od spadków i darowizn oraz opłaty skarbowej.
98 OBRONA NARODOWA – wpływy w tym dziale wykonane zostały w 100% w stosunku do planu i pochodzą z dotacji na pozostałe wydatki obronne.
99 URZĘDY NACZELNYCH ORGANÓW WŁADZY, KONTROLI I SĄDOWNICTWA – wpływy w tym dziale wykonane zostały w 99% w stosunku do planu i pochodzą z:
- dotacji na zadania związane z aktualizacją spisu wyborców – wykonanie 100%
- dotacji na zadania związane z przeprowadzeniem wyborów Prezydenta RP – wykonanie 100%
- dotacji na zadania związane z przeprowadzeniem wyborów uzupełniających do Senatu RP – wykonanie 99%.
Budżet gminy za rok 2000 po stronie wydatków zrealizowany został w 96% w stosunku do planu.
Wykonanie w poszczególnych działach przedstawia się następująco:
50 TRANSPORT – wydatki w tym dziale wykonane zostały w 97% i obejmują zadania inwestycyjne związane z:
- remontem drogi w miejscowości Karolin na odcinku 0,4 km – wykonanie 100% w stosunku do planu
- utwardzeniem drogi na Osiedlu Zielonym w Jordanowie Śląskim na odcinku 1,405 km – wykonanie 100% w stosunku do planu
- budową dróg transportu rolnego w miejscowości Pozarzyce I i II, Glinica-Jordanów o łącznej długości 4,285 km – wykonanie 100% w stosunku do planu
- zakupem i montażem przystanków w miejscowościach: Wilczkowice, Glinica, Janówek, Mleczna, Winna Góra – wykonanie 55% w stosunku do planu; w wyniku przetargu ogłoszonego na wykonanie przystanków wyłoniony został wykonawca, który zaoferował najniższe ceny nie obniżając jakości usług, co w konsekwencji pozwoliło na zaoszczędzenie środków odnośnie wyżej planowanego zadania.
70 GOSPODARKA KOMUNALNA – wydatki w tym dziale wykonane zostały w 83% w stosunku do planu i obejmują zadania związane z:
- wywozem nieczystości stałych z kontenerów ustawianych na terenie całej gminy oraz porządkowaniem i plantowaniem wysypiska śmieci – wykonanie 89%; zabezpieczenie wysypiska, które było planowane zostało sfinansowane z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w wyniku tego zaplanowane środki zostały niewykorzystane co pozwoliło na zaoszczędzenie środków w budżecie
- oświetleniem ulic oraz konserwacją i eksploatacją oświetlenia drogowego, a także remontem lamp przy ulicy od drogi nr 8 w miejscowości Mleczna i na Osiedlu Zielonym – wykonanie 69%; tak niskie wykonanie wiąże się z tym, że do planu przyjęto środki za 1999 r. przekazane w 2000 r. zgodnie z decyzją Wojewody Dolnośląskiego z dnia 15 lutego 2000 r. Nr IIE-NE-I-3021/61/00, natomiast wydatki poniesiono ze środków własnych w 1999 r.
- utrzymaniem i eksploatacją wodociągu – wykonanie 93%; do wydatków w tym zakresie zalicza się: płace i ich pochodne dla jednego pracownika, ryczałt na samochód własny używany do celów służbowych, zakup narzędzi i części potrzebnych do usuwania awarii, opłaty za energię elektryczną zużytą na stacji uzdatniania wody i przepompowniach, opłaty za używanie częstotliwości przy sterowaniu radiowym wodociągu, opłata za szczególne korzystanie z wód i urządzeń wodnych, budowę przepompowni strefowej we wsi Karolin i Jordanów Śl. Osiedle Zielone, odwiert studni zastępczej, zakup pompy głębinowej do studni w miejscowości Jordanów Śl., natomiast wykonanie I etapu projektu kanalizacji Gminy Jordanów Śląski nie zostało zrealizowane, ponieważ dopiero w miesiącu grudniu został rozstrzygnięty przetarg na wykonanie i to właśnie zaważyło na niższym wykonaniu zaplanowanych wydatków.
74 GOSPODARKA MIESZKANIOWA ORAZ NIEMATERIALNE USŁUGI KOMUNALNE – wydatki w tym dziale wykonane zostały w 97% w stosunku do planu i obejmują zadania związane z:
- utrzymaniem i eksploatacją Ochotniczej Straży Pożarnej – wykonanie 64%; do wydatków w tym zakresie zalicza się: wypłatę ekwiwalentu za udział strażaków w pożarach i wypadkach, wypłata delegacji, zakup paliwa do motopompy i samochodu strażackiego, uzupełnienie brakującego sprzętu, zużycie energii elektrycznej w remizach strażackich, wynagrodzenie dyspozytora taboru, ubezpieczenie samochodów i strażaków; na tak niskie wykonanie złożyło się niewykonanie zaplanowanych remontów remiz strażackich i ograniczenie zakupów do niezbędnego wyposażenia
- wykonaniem dokumentacji geodezyjno-szacunkowej sprzedaży mienia komunalnego – wykonanie w 99%
- opłaceniem zużycia energii elektrycznej w lokalu po byłym sklepie we wsi Pozarzyce i opłaty stałe na licznikach w budynku starej szkoły, ogłoszenia w gazecie o przetargu, wydatki na modernizację budynku po “starej szkole” co pozwoliło na zakończenie planowanego zadania i możliwość wynajmu lokali mieszkalnych w 2001 r., odprowadzeniem podatku VAT do Urzędu Skarbowego – wykonanie 98%.
79 OŚWIATA I WYCHOWANIE – wydatki w tym dziale wykonane zostały w 99% i obejmują zadania związane z:
- prowadzeniem Publicznej Szkoły Podstawowej – wykonanie 100%, tj. płace i ich pochodne nauczycieli i pracowników administracji i obsługi, wypłatę zapomóg zdrowotnych dla nauczycieli, dodatków mieszkaniowych, zwrot wydatków podróży służbowych, zakup oleju opałowego, środków czystości, materiałów do pracowni komputerowej, artykułów biurowych, druków, alarmu, czasopism, dzienników urzędowych, drobnego sprzętu, częściowe opłacenie rachunków za energię (oświetlenie boiska szkolnego, Segmentu A, B, C), usługi: kominiarskie, internetowe i telefoniczne, pocztowe, naprawa : żaluzji, sprzętu RTV, ksera, wywóz nieczystości, regeneracja gaśnic, transport dzieci na zawody sportowe i kolonie, konserwacja pieca, badania lekarskie pracowników, prowizja bankowa, umowa zlecenie na dozór mienia, obsługa PKZP, szkolenie nauczycieli, umowa zlecenie na prowadzenie zagadnień bhp, zakup pomocy dydaktycznych, spłata odsetek od udzielonego kredytu na budowę Szkoły Podstawowej oraz rozpoczęcie budowy hali sportowej spełniającej rolę sali gimnastycznej (fundamenty)
- prowadzeniem Publicznego Gimnazjum – 100%, tj. płace i ich pochodne dla nauczycieli i pracowników obsługi, wypłatę zapomóg zdrowotnych dla nauczycieli, zwrot wydatków podróży służbowych, zakup: dzienników urzędowych i czasopism, artykułów biurowych, druków, oleju opałowego, środków czystości, materiałów do pracowni komputerowej, drobnego sprzętu i części, częściowe opłacenie rachunków za energię (oświetlenie boiska, Segmentu A, B, C), czyszczenie kanalizacji, usługi telefoniczne, pocztowe, konserwacja ksero, wykonanie pieczątek, regeneracja gaśnic, konserwacja pieca, transport dzieci na zawody, badania lekarskie pracowników, prowizja bankowa, umowa zlecenie na dozór szkoły i prowadzenie zagadnień bhp, dokształcanie i szkolenie pracowników, zakup pomocy dydaktycznych oraz przeznaczono środki na rozpoczęcie budowy hali sportowej spełniającej rolę sali gimnastycznej (fundamenty)
- dowożeniem dzieci do szkoły i eksploatacją autobusu – wykonanie 83%, tj. płace i ich pochodne dla jednego kierowcy oraz zastępstwo na umowę zlecenie drugiego kierowcy w czasie chorobowego, zakup paliwa, niezbędnych części, naprawa autobusu, ubezpieczenie pojazdu; na tak niskie wykonanie miało wpływ nieodpłatne otrzymanie nowego autobusu, co pozwoliło na zaoszczędzeniu zakupu zużytych części do starego autobusu i jego naprawy
- wypłatę stypendiów dla uczniów Publicznej Szkoły Podstawowej i Publicznego Gimnazjum – wykonanie 100%
- dokształcaniem i doskonaleniem zawodowym nauczycieli – wykonanie 100%
- utrzymaniem dwóch oddziałów przedszkolnych – wykonanie 100%, tj. płace i ich pochodne dla dwóch nauczycieli, wypłata zapomóg zdrowotnych dla nauczycieli, nagrody na Dzień Dziecka, wypłata dodatków mieszkaniowych, zakup oleju opałowego, środków czystości, odzieży ochronnej, częściowe opłacenie rachunków za energię (oświetlenie boiska szkolnego oraz Segmentów A, B, C)
- utrzymaniem świetlicy dziecięcej – wykonanie 100%, tj. płace i ich pochodne dla jednego nauczyciela, wypłata dodatku mieszkaniowego, zakup oleju opałowego, środków czystości, artykułów szkolnych, alarmu, częściowe opłacenie rachunków za energię (oświetlenie boiska szkolnego oraz Segmentów A, B, C), zakup pomocy dydaktycznych
- opłaceniem nauczycieli doradców metodycznych oraz sfinansowanie odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych dla nauczycieli emerytów i rencistów – wykonanie 99%.
83 KULTURA I SZTUKA – wydatki w tym dziale wykonane zostały w 88% i obejmują zadania związane z:
- utrzymaniem Biblioteki Publiczno-Szkolnej – wykonanie 99%, tj. płace i ich pochodne dla dwóch bibliotekarzy, zwrot kosztów podróży służbowych, zakup środków czystości, druków, artykułów biurowych, nagród na konkursy czytelnicze, usługi telefoniczne, zakup książek
- prowadzeniem zagadnień dotyczących kultury – wykonanie 77%, tj. wydatki związane z organizacją i zakupem imprez artystycznych organizowanych dla mieszkańców, zużycie energii, zwrot wydatków podróży służbowych; w związku z tym, że nie odbyła się planowana impreza kulturalna nie wykorzystano zaplanowanych środków, co miało wpływ na tak niskie wykonanie
- utrzymaniem świetlic wiejskich – wykonanie 30%, tj. zakup materiałów malarskich i budowlanych potrzebnych do remontu świetlic, opłata rachunków za energię elektryczną zużytą w świetlicach wiejskich; zrezygnowano z przeprowadzenia remontów świetlic ponieważ przeprowadzono je systemem gospodarczym i niewykorzystane środki na ten cel były przyczyną tak niskiego wykonania wydatków, nie tylko w świetlicach i klubach, ale w całym dziale kultury i sztuki.
85 OCHRONA ZDROWIA – wydatki w tym dziale zrealizowane zostały w 93% i obejmują zadania związane z:
- realizacja zadań określonych w programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, w szczególności : wypłata diet dla członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, zakup materiałów na zajęcia terapeutyczne, zakup nagród dla dzieci uczestniczących w turniejach związanych z profilaktyką, zakup artykułów do odnowienia świetlicy w Glinicy do celów profilaktycznych, za zużycie energii elektrycznej, usługi telefoniczne, opłacenie obozu dla dzieci z rodzin patologicznych, prowadzenie punktu profilaktycznego oraz za wydawanie opinii biegłego w przedmiocie uzależnienia od alkoholu – wykonanie 92%
- remont budynku byłego Gminnego Ośrodka Zdrowia w ramach usuwania skutków powodzi ze środków za 1999 r., które nie wygasają z upływem roku budżetowego (D.U. z 1999 r. Nr 100 poz. 1171); remont wykonano w 1999 r., ale ze względu na to, iż część dotacji przekazano dopiero w 2000 r. resztę należności uregulowano wykonawcy w bieżącym roku budżetowym – wykonanie 100%.
86 OPIEKA SPOŁECZNA – wydatki w tym dziale wykonane zostały w 97% i obejmują zadania związane z:
- usługami opiekuńczymi, tj. wynagrodzenie za sprawowanie opieki tzw. “pomoc sąsiedzka” – wykonanie 54%; tak niskie wykonanie związane było z brakiem zapotrzebowania na udzielanie takiej pomocy
- wypłatę zasiłków i pomoc w naturze z zadań zleconych i ze środków własnych – wykonanie 100%; z pomocy społecznej korzystały osoby osiągające niskie dochody, niepełnosprawne, bezrobotne, rodziny wielodzietne; rodzaje udzielonej pomocy ze środków własnych to : zdarzenia losowe, pomoc na zakup opału, zakup wyprawek dla dzieci, zakup żywności i innych potrzeb bytowych, dopłata do turnusu rehabilitacyjnego dla dwóch osób oraz dopłata do turnusu diagnostyczno-terapeutycznego dla jednej osoby; natomiast środki na zadania zlecone przeznaczono na wypłatę zasiłków stałych, zasiłków stałych wyrównawczych, okresowych zasiłków gwarantowanych, okresowych zasiłków specjalnych, rent socjalnych, dodatków do zasiłków stałych i wyrównawczych
- utrzymaniem Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej – wykonanie 99%, tj. płace i ich pochodne dla dwóch pracowników, zwrot kosztów podróży służbowych, zakup artykułów biurowych, druków, opłata za energię, usługi telefoniczne, przesyłki listowe, prowizje bankowe, szkolenie pracowników oraz zakup nowej drukarki
- wypłatą zasiłków mieszkaniowych – wykonanie 79%; tak niskie wykonanie było związane z brakiem uprawnionych osób ubiegających się o wypłatę dodatku mieszkaniowego
- wypłatą zasiłków rodzinnych i pielęgnacyjnych – wykonanie 100%
- dożywianiem dzieci w szkole, wypłatą zasiłków dla kombatantów i ich obsługą oraz opłaceniem składek na ubezpieczenie zdrowotne osób pobierających rentę socjalną, zasiłek wyrównawczy lub gwarantowany, a także remont lokalu mieszkalnego dla repatriantów – wykonanie 100%.
87 KULTURA FIZYCZNA I SPORT – wydatki w tym dziale wykonane zostały w 82% i obejmują zadania związane z utrzymaniem dwóch drużyn piłkarskich Jordanów Śl. i Janówek, tj. zwrot kosztów podróży sędziów na mecze, zakup strojów i sprzętu dla zawodników, transport piłkarzy na mecze, ubezpieczenie zawodników oraz zakup traktorka (kosiarka do trawy) celem utrzymania boiska sportowego w Jordanowie Śląskim; tak niskie wykonanie jest związane z niewykorzystaniem zaplanowanych środków przez drużynę piłkarską Janówek.
89 RÓŻNA DZIAŁALNOŚĆ – wydatki w tym dziale wykonane zostały w 78% i obejmują zadania związane z:
- aktualizacją spisu rolnego – wykonanie 100%
- promocją gminy, tj. zwrot kosztów podróży zagranicznej, wykonanie folderów reklamowych i innych, zakup stron w czasopiśmie “Ziemianin”, opłata składki na rzecz Stowarzyszenia Gmin Ślężańskich, którego Gmina jest członkiem - wykonanie 76%; opłacona składka w 2000 r. była niższa niż pierwotnie zakładano, co było jedną z głównych przyczyn tak niskiego wykonania w tym dziale
- dopłatą do badań archeologicznych rozpoczętych w 1999 r. – wykonanie 100%.
91 ADMINISTRACJA PAŃSTWOWA I SAMORZĄDOWA – wydatki w tym dziale wykonane zostały w 96% w i obejmują zadania związane z:
- realizacją zadań zleconych, tj. płace i ich pochodne oraz wydatki rzeczowe – wykonanie 100%
- prowadzeniem zadań powierzonych, tj. płace i ich pochodne, wydatki rzeczowe oraz dofinansowanie zakupu radiowozu dla Policji ze środków własnych – wykonanie 100%
- obsługą Rady Gminy – wykonanie 92%, tj. wypłata diet za udział w sesjach i pracach komisji, miesięcznych diet dla Przewodniczącego Rady Gminy i dla członków Zarządu Gminy, prenumerata czasopism, zakup: upominków dla radnych z okazji zakończenia roku, materiałów biurowych
- działalnością Urzędu Gminy, przy pomocy którego działa Zarząd Gminy – wykonanie 96%, tj. płace i ich pochodne, zwrot wydatków za podróże służbowe, ryczałty za używanie własnych samochodów do celów służbowych, prenumeratę czasopism i dzienników, zakup materiałów biurowych, druków, opału, środków czystości, opłata za energię, usługi telekomunikacyjne, pocztowe, kominiarskie, opłata za RTV, konserwacja kserokopiarki, szkolenia pracowników, prowizje bankowe, koszty egzekucyjne, abonament za opiekę serwisową nad sprzętem komputerowym, wynagrodzenie radcy prawnego, inspektora nadzoru, zakup komputerów i programów komputerowych do działu księgowości (księgowość budżetowa, podatek rolny, kadry i płace)
- wypłatą prowizji i diet dla sołtysów, prenumeratą czasopism oraz zakup upominków dla sołtysów z okazji zakończenia roku – wykonanie 99%.
93 BEZPIECZEŃSTWO PUBLICZNE – wydatki w tym dziale wykonane zostały w 100% w stosunku do planu i przeznaczone były na wykonanie map dla celów obrony cywilnej.
98 OBRONA NARODOWA – wydatki w tym dziale wykonane zostały w 100% w stosunku do planu i przeznaczone były na zakup materiałów biurowych.
99 URZĘDY NACZELNYCH ORGANÓW WŁADZY, KONTROLI I SĄDOWNICTWA – wydatki w tym dziale wykonane zostały w 99% w stosunku do planu i obejmują zadania związane z:
- aktualizacją spisu wyborców – wykonanie 100% i przeznaczone były na zakup materiałów biurowych
- przeprowadzeniem wyborów Prezydenta RP – wykonanie 100%, tj. wypłata diet dla członków komisji wyborczych, zwrot poniesionych kosztów podróży służbowych, zakup materiałów biurowych, środków czystości itp., przygotowanie lokali wyborczych i sporządzenie list wyborców, opłacenie usług telekomunikacyjnych
- przeprowadzeniem wyborów uzupełniających do Senatu RP – wykonanie 99%, poniesione wydatki analogicznie jak na wybory prezydenckie.
FINANSOWANIE ZADAŃ ZLECONYCH wykonane zostało zarówno po stronie dochodów i wydatków w 84% zgodnie z przyznanymi dotacjami w wysokości 100% z wyjątkiem dotacji na realizację zadań związanych z oświetleniem dróg publicznych krajowych, wojewódzkich i powiatowych, dla których gmina nie jest zarządcą (wykonanie 40%).
Dochody i wydatki z zadań zleconych były realizowane w następujących działach:
70 GOSPODARKA KOMUNALNA – wykonanie 40% po stronie dochodów i wydatków, przeznaczone były na realizację zadań związanych z oświetleniem dróg publicznych krajowych, wojewódzkich i powiatowych, dla których gmina nie jest zarządcą, tj. opłata za energię oraz konserwacja i eksploatacja punktów świetlnych; tak niskie wykonanie związane jest z nieprzekazaniem dotacji.
86 OPIEKA SPOŁECZNA – wykonanie 100% po stronie dochodów i wydatków, przeznaczone były na wypłatę świadczeń społecznych (wypłata zasiłków stałych, zasiłków stałych wyrównawczych, okresowych zasiłków gwarantowanych, okresowych zasiłków specjalnych, rent socjalnych, dodatków do zasiłków stałych i wyrównawczych), dofinansowanie utrzymania Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, wypłatę zasiłków pielęgnacyjnych, opłacenie składek na ubezpieczenie zdrowotne osób pobierających rentę socjalną, zasiłek wyrównawczy lub gwarantowany oraz remont lokalu mieszkalnego dla repatriantów.
89 RÓŻNA DZIAŁALNOŚĆ – wykonanie 100% po stronie dochodów i wydatków, przeznaczone były na aktualizację spisu rolnego.
91 ADMINISTRACJA PAŃSTWOWA I SAMORZĄDOWA – wykonanie 100% po stronie dochodów i wydatków, przeznaczone były na finansowanie zadań zleconych, tj. płace i ich pochodne oraz wydatki rzeczowe.
93 BEZPIECZEŃSTWO PUBLICZNE – wykonanie 100% po stronie dochodów i wydatków, przeznaczone były na wykonanie map dla celów obrony cywilnej.
98 OBRONA NARODOWA – wykonanie 100% po stronie dochodów i wydatków, przeznaczone były na zakup materiałów biurowych.
99 URZĘDY NACZELNYCH ORGANÓW WŁADZY, KONTROLI I SĄDOWNICTWA – wykonanie 99% po stronie dochodów i wydatków, przeznaczone były aktualizację spisu wyborców, przeprowadzenie wyborów Prezydenta RP oraz wyborów uzupełniających do Senatu RP.
WYKONANIE INWESTYCJI ogólnie kształtuje się na poziomie 97% i zostały omówione w poszczególnych działach, w których były realizowane. Na takie wykonanie miało wpływ zrealizowanie w całości zaplanowanego zadania odnośnie zakupu i montażu przystanków za niższą kwotę niż planowano przy budżecie (55% wykonania) oraz niewykonanie projektu kanalizacji gminy (przeprowadzono tylko przetarg w wyniku którego wyłoniono wykonawcę, wykonanie 0%), dokonano zakupu traktorka (kosiarka do trawy) oraz komputerów i oprogramowania za niższą cenę niż planowano, tj. wykonanie 77% i 91%.
GMINNY FUNDUSZ OCHRONY ŚRODOWISKA i GOSPODARKI WODNEJ – za 2000 r. dochody zostały zrealizowane w 115 % w stosunku do planu i pochodziły z opłat i kar za gospodarcze korzystanie ze środowiska i dokonywanie w nim zmian oraz z opłat za szczególne korzystanie z wód i urządzeń wodnych. Wydatki zrealizowano natomiast w 60% i dotyczyły zakupu kontenerów używanych, wykonania ogrodzenia zabezpiecza-jącego na gminnym wysypisku śmieci w Dankowicach, zalicza się tu także wydatki na prowadzenie rachunku bankowego GFOŚiGW. Tak niskie wykonanie związane jest z tym, iż planowano zakup nowych kontenerów na śmieci, jednak w ostateczności zakupione zostały używane co w znacznym stopniu zmniejszyło wydatki oraz nie dokonano zalesienia zrekultywowanego wysypiska śmieci z powodu porozumienia z przedstawicielami Terenowego Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych we Wrocławiu dokonano obsiewu terenu zrekultywowanego wysypiska mieszankami zbożowo-strączkowymi celem przygotowania w/w terenu do uprawy rolnej.
PODSUMOWUJĄC powyższe należy stwierdzić, że dochody wykonane zostały w 103% w stosunku do planu. Na wykonanie dochodów – pomimo odroczeń i rozłożeń na raty podatków i opłat lokalnych z terminem płatności w 2001 r. na łączną kwotę 8.936 zł. i umorzeń w kwocie 2.396 zł. – przyczyniła się skuteczna egzekucja prowadzona przez Pierwszy Urząd Skarbowy we Wrocławiu, co pozwoliło na zmniejszenie zaległości w stosunku do roku poprzedniego o 4%. Nadpłaty wykazane w sprawozdaniu o dochodach budżetowych w łącznej kwocie 96.764 zł. dotyczą przede wszystkim dokonanych przedpłat na zakup lokali mieszkalnych przy ul. Wrocławskiej 39 w Jordanowie Śląskim, na które akty notarialne zostały zawarte w 2001 r.
Skutki finansowe wydanych decyzji odnośnie umorzenia, odroczenia oraz zaległości podatkowych nie miały szczególnego wpływu na realizację zaplanowanych wydatków. Ich realizacja odbywała się, można powiedzieć, zgodnie z założeniami, bowiem zostały wykonane w 96%. Na niższe wykonanie złożyła się oszczędna gospodarka finansami np. zakup i montaż przystanków, brak płatności za wykonanie projektu technicznego kanalizacji gminy (wyłoniono wykonawcę w przeprowadzonym przetargu), remonty świetlic wykonano systemem gospodarczym, brakiem: zakupu i remontu planowanego sprzętu do OSP, części i naprawy do autobusu (otrzymano nowy autobus nieodpłatnie), nie wydatkowano całości zaplanowanych wydatków na realizacje zadań z profilaktyki.
Z wielkości wykonanych w 2000 r. dochodów i wydatków wynika, że budżet zamknął się nadwyżką w kwocie 200.773,22 zł. Oprócz nadwyżki dochodów nad wydatkami za rok 2000 posiadamy nadwyżkę budżetową z lat ubiegłych w kwocie 64.980 zł. oraz nadwyżkę środków pieniężnych na rachunku bieżącym w kwocie 214.500 zł. z czego spłacono piątą ratę kredytu w wysokości 71.500 zł. zaciągniętego w 1995 r. na budowę Szkoły Podstawowej w Jordanowie Śląskim w wyniku czego na koniec 2000 r. z tego tytułu pozostała kwota 143.000 zł. Razem przychody na koniec 2000 r. wynoszą kwotę 408.753,22 zł.
Informuje się iż stan zobowiązań z tytułów dłużnych na dzień 31.12.2000 r. według sprawozdania o stanie zobowiązań dłużnych oraz gwarancji i poręczeń wynosi 143.000 zł. z tytułu zaciągniętego kredytu na budowę Szkoły Podstawowej.