B. WYKONANIE BUDŻETU
I. DOCHODY
Budżet miasta po stronie wpływów zrealizowany został na łączną kwotę 123.648.934 zł, co stanowi 97,6% planu rocznego.
Założone dochody ogółem wykonano w wysokości 110.429.855 zł, co
stanowi 96,01% planu ogółem,
w tym zadania zlecone 93,2%, zaś dochody własne w 96,2%.
Realizacja poszczególnych wpływów podatkowych w znacznym stopniu
przebiegała prawidłowo. Szczegółowe wykonanie wpływów podatkowych według działów
i rozdziałów klasyfikacji budżetowej zawiera załącznik
Nr 1 do informacji.
I tak:
Dz. 50 – “TRANSPORT” wykonanie 100%
Zrealizowano to dotację na zadania powierzone z tytułu utrzymania dróg powiatowych.
Dz. 70 – “GOSPODARKA KOMUNALNA”
wykonanie 61,8%
Wpłynęły tutaj głównie dotacje z Powiatowego Funduszu Ochrony
Środowiska, tj.; na zadania pn: “Czystość dla Lubina”, “oczyszczalnia
ścieków”, “usuwanie dzikich wysypisk”, “program gospodarki odpadami komunalnymi
w Gminie Miejskiej Lubin”. Ponadto wpłynęła również z Wojewódzkiego Funduszu
Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu I transza dotacji celowej na zadania oczyszczalnia
ścieków. Z uwagi na zakres zrealizowanych prac przez wykonawcę drugą transze
planowanej dotacji w wysokości 1.130.000 zł przesunięto na luty 2001 r. Zrealizowano w
tym dziale także dotację otrzymaną z Dolnośląskiego Urzędu Wojewódzkiego we
Wrocławiu jako zwrot wydatków poniesionych przez Gminę na inwestycje infrastrukturalne
przed
1990 r.
Niewątpliwie wpływ na wykonanie dochodów w tym dziale miał fakt nie otrzymania II transzy dotacji z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jak również dotacji celowej z Dolnośląskiego Urzędu Wojewódzkiego na zadania w zakresie oświetlenia.
Dz. 74 – “GOSPODARKA MIESZKANIOWA ORAZ NIEMATERIALNE USŁUGI KOMUNALNE” wykonanie 101,8%
Zaplanowane dochody w tym dziale to przede wszystkim:
- wpływy ze sprzedaży mienia komunalnego,
- opłaty z tytułu dzierżawy i najmu,
- opłaty za wieczyste użytkowanie gruntów,
oraz dotacja na zadania powierzone.
Dz. 79 – “OŚWIATA I WYCHOWANIE” wykonanie 117,01%
Główne wpływy w tym dziale to dochody uzyskane od szkół , gimnazjów i przedszkoli z tytułu zrealizowanych przez te jednostki dochodów budżetowych między innymi opłat stałych w placówkach, 0,3 % od terminowego odprowadzania podatku dochodowego od osób fizycznych, odsetek od rachunków bankowych, jak również otrzymane dotacje celowe na zadania własne na realizację Karty Nauczyciela, stypendia socjalne, podręczniki dla uczniów, wpływy z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dla emerytów placówek oświatowo-wycho-wawczych oraz zwrotu wydatków z tytułu inwestycji infrastrukturalnych sprzed 1990 r. oraz z tytułu udziału Gminy Wiejskiej Lubin w kosztach funkcjonowania szkół.
Dz. 83 – “KULTURA I SZTUKA” wykonanie 100%
Wpłynęła tu dotacja celowa na zadania powierzone.
Dz. 85 – “OCHRONA ZDROWIA” wykonanie 120,5%
Zrealizowano w tym dziale dochody uzyskane w żłobkach z tytułu pobieranej opłaty stałej oraz odsetek od środków na rachunkach bankowych , jak również od Ośrodka Opiekuńczo – Rehabilitacyjnego z tytułu świadczonych usług.
Dz. 86 – “OPIEKA SPOŁECZNA” wykonanie 97,8%
Odprowadzana jest tutaj między innymi opłata stała za pobyt od mieszkańców Domu Opieki “Szarotka” odpłatność za posiłki przygotowywane przez Dom Dziennego pobytu “Senior” , za usługi opiekuńcze od podopiecznych , odsetki od środków na rachunkach bankowych Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej. Ponadto dotacje celowe na dofinansowanie zadań własnych gminy w zakresie wypłat dodatków mieszkaniowych , dożywiania uczniów oraz z Funduszu Kombatanta na pomoc rodzinom kombatantów jak również dotacje na zadania zlecone.
Dz. 87 – “KULTURA FIZYCZNA I SPORT” wykonanie 100%
Zrealizowano w tym dziale dotację celową z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na organizację spartakiady zakładów pracy chronionej.
Dz. 89 – “RÓŻNA DZIAŁALNOŚĆ” wykonanie 132,2%
Główne wpływy w tym dziale to dochody uzyskiwane z tytułu opłaty eksploatacyjnej płaconej przez ZG ”Lubin”. Ponadto uzyskano również dotację z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na inwentaryzację przyrodniczą w mieście oraz dotacje na zadania zlecone.
Dz. 90 – “DOCHODY OD OSÓB PRAWNYCH, OSÓB FIZYCZNYCH I OD INNYCH JEDNOSTEK NIEPOSIADA-JĄCYCH OSOBOWOŚCI PRAWNEJ” wykonanie 93,4%
Realizacja wpływów w tym dziale stanowi znaczący udział w dochodach ogółem, bowiem na dzień 31 grudnia 2000 r. dochody wykonano w wysokości 59.683.548 zł, tj.; 93,4% planu rocznego. Poszczególne pozycje podatkowe wykazują w większości wykonanie w granicach 100 % lub nieco ponad 100%. Wśród dochodów, których wykonanie wynosi poniżej 100%, wymienić należy:
- wpływy z tytułu udziałów podatku dochodowego od osób fizycznych, przekazywanych przez Ministerstwo Finansów – wykonanie 88,8%,
- wpływy z tytułu opłaty targowej. Bezpośredni wpływ na niską realizację tej opłaty ma oczywiście fakt nie regulowania przez Międzyzakładowy Klub Sportowy “Zagłębie” Lubin należności z tytułu pobranej, a nie odprowadzonej do budżetu miasta opłaty targowej – wykonanie 17,3%,
- wpływy z tytułu podatku od posiadania psów – 80,5% oraz z tytułu podatku leśnego 69,5%.
Znacznie ponad upływ czasu zrealizowane zostały podatki rozliczane i przekazywane za pośrednictwem Urzędów Skarbowych tj.; między innymi udziały w podatku dochodowym od osób prawnych – 142,9%, odsetki od osób prawnych – 183,4% , wpływy z tytułu podatku od spadków i darowizn – 121,4%, wpływy z opłaty skarbowej – 135,7% i odsetki od opłaty – 428,3%.
Dz.91 – “ADMINISTRACJA PAŃSTWOWA I SAMORZĄDOWA” wykonanie 103,5%
Główne wpływy w tym dziale to opłaty uzyskane z tytułu wydawanych zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, 0,3% potrąceń od terminowego przekazywania do urzędu skarbowego podatku dochodowego od osób fizycznych przez Urząd Miejski, zwroty wydatków z lat ubiegłych, oraz dotacja na zadania zlecone.
Dz. 94 – “FINANSE” wykonanie 147,2%
Zrealizowano tutaj wpływy uzyskane z tytułu krótkoterminowych lokat
bankowych tworzonych w związku
z koniecznością wydatkowania dużych kwot w celu wykupu Serii A obligacji i odsetek od
nich.
Dz. 97 – “RÓŻNE ROZLICZENIA” wykonanie 99,9%
W dziale tym podstawowe wpływy stanowią otrzymane z Budżetu Państwa subwencje, tj.; część oświatowa, rekompensująca utracone dochody oraz podstawowa. Ponadto ujęto w tym dziale wpływy otrzymane od Kuratorium Oświaty w związku z wygraną sprawą w Sądzie w wyniku której Gmina otrzymała zwrot niesłusznie zapłaconych w 1996 r. należności do Urzędu Skarbowego z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych za grudzień 1995 r. od pracowników szkół podstawowych, w ramach działu realizowano również wpływy z tytułu otrzymanych odsetek od pożyczek udzielonych w ramach Miejskiego Programu Mieszkaniowego.
Zadania zlecone , powierzone z tytułu zawartych porozumień wykonanie 93,2%
Realizacja zadań zleconych i powierzonych w okresie sprawozdawczym przedstawiała się następująco:
Dz. 50 – “TRANSPORT” wykonanie 100%
Wykonano tutaj wpływy otrzymane ze Starostwa Powiatowego w Lubinie na bieżące utrzymanie dróg powiatowych.
Dz. 70 –“GOSPODARKA KOMUNALNA” wykonanie 44,2%
W dziale tym wpłynęła dotacja z budżetu Wojewody Dolnośląskiego
na wydatki bieżące w zakresie oświetlenia ulicznego dróg krajowych i wojewódzkich.
Nie zrealizowano tutaj planowanych dotacji na zadania inwestycyjne w zakresie budowy
nowych punktów świetlnych przy drogach, dla których gmina nie jest zarządcą.
Rozliczenie kosztów nastąpiło 11 grudnia 2000 r.. Ostateczny termin zwrotu nakładów
przez wojewodę – zgodnie
z Rozporządzeniem Ministra Finansów z 07 kwietnia 1999 r. (Dz. U. Nr 35, poz. 326 ) mija
13 marca 2001 r.
Fakt ten miał niewątpliwie wpływ na zaniżenie wykonania dochodów w tym dziale.
Dz. 74 – “ GOSPODARKA MIESZKANIOWA ORAZ NIEMATERIALNE USŁUGI KOMUNALNE” wykonanie 100%
Wpłynęła tutaj dotacja celowa na zadanie powierzone w zakresie
bieżącego utrzymania cmentarza wojen-
nego.
Dz. 83 – “KULTURA I SZTUKA” wykonanie 100%
Otrzymano dotację celową z Urzędu Marszałkowskiego w ramach zawartego porozumienia na dofinansowanie wystawy “Ceramika Młodych”.
Dz. 86 – “OPIEKA SPOŁECZNA” wykonanie 97,8%
Otrzymane w tym dziale dotacje celowe kierowane były na pomoc społeczną realizowaną merytorycznie poprzez działalność Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej.
Dz.89 – “RÓŻNA DZIAŁALNOŚĆ” wykonanie 100%
Zrealizowana dotacja na zadanie zlecone przeznaczona została zgodnie z dyspozycją przekazującego, tj.; Wojewódzkiego Urzędu Statystycznego na prowadzenie aktualizacji rejestru działek rolnych.
Dz. 91 – “ADMINISTRACJA PAŃSTWOWA I SAMORZĄDOWA” wykonanie 100%
W dziale tym otrzymano dotację na częściowe pokrycie kosztów ponoszonych przez Gminę na realizację zadań zleconych z zakresu administracji rządowej.
Dz. 93 – “BEZPIECZEŃSTWO PUBLICZNE” wykonanie 100 %
Środki w tym dziale wykorzystane zostały zgodnie z przeznaczeniem na koszty związane ze szkoleniem pracowników w zakresie bezpieczeństwa publicznego.
Dz. 98 – “OBRONA NARODOWA” wykonanie 100%
Środki otrzymane jako dotacja celowa wykorzystane zostały na wykonanie oprawy dokumentacji obronnej.
Dz. 99 – “URZĘDY NACZELNYCH ORGANÓW WŁADZY, KONTROLI I SĄDOWNICTWA” wykonanie 100%
Otrzymana dotacja celowa przeznaczona została na pokrycie kosztów związanych z przeprowadzonymi wyborami Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej oraz na prowadzenie i aktualizację rejestru stałego wyborców.
II. PRZYCHODY wykonanie 113,1%
Zrealizowano tutaj kolejne raty pożyczki z Narodowego i Wojewódzkiego
Funduszu Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej na zadanie “modernizacja i rozbudowa oczyszczalni ścieków”, a
także wykazano stopień wykorzystania kredytu działającego w rachunku bieżącym
zaciągniętego w Curpum Banku , jak również wysokość spłat pożyczek udzielonych w
ramach Miejskiego Programu Mieszkaniowego.
III. WYDATKI
Uzyskane wpływy podatkowe umożliwiły zrealizowanie założonych zadań budżetowych w następujących działach klasyfikacji budżetowej:
Dz.50 – “TRANSPORT” wykonanie 94,6 %
W okresie sprawozdawczym wykonano remonty cząstkowe jezdni o nawierzchni asfaltowej, łącznie 18 566 m2. W ramach tych remontów wykonano łącznie,
przy drogach gminnych:
- 415 m2 nowych nawierzchni chodnika z kostki betonowej,
- 402 m2 remontów nawierzchni płytek betonowych 35 cm x 35 cm,
- 385 m2 nowej ścieżki rowerowej wykonanej z masy mineralno – bitumicznej (od ulicy Skłodowskiej-Curie do ulicy J.Bilińskiego),
przy drogach powiatowych
- 682 m2 nowych nawierzchni chodników z kostki betonowej,
- 132 m2 zjazdów z chodników dla osób niepełnosprawnych (w rejonie ulicy Leśnej),
- 172 m2 nowych nawierzchni ścieżek rowerowych,
- 275 m2 wyremontowanych nawierzchni chodnika z kostki betonowej,
- 186 m2 wyremontowanych chodników z masy mineralno-asfaltowej,
- 62 m2 nowej nawierzchni z płytek betonowych,
- 104 m2 wyremontowanych nawierzchni z płytek betonowych,
W zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego na terenie miasta Lubina wykonano między innymi następujące zadania:
- wybudowano progi zwalniające przy ulicach Sokolej, Orlej, Pawiej, Legnickiej, Srebnej, Grottgera, Sowiej, Wyszyńskiego i Szpakowej,
- wykonano 10 769,37 m2 oznakowania poziomego, 110 m2 grubowarstwowych przejść dla pieszych przy ulicach: Małomickiej, Chocianowskiej, 1 Maja,
- wykonano oznakowanie poziome znak A-17 “dzieci” na n/w ulicach: Parkowej- Szkoła Podstawowa Nr 8, Norwida przy Szkole Podstawowej Nr 14, Konopnickiej – Szkoła Podstawowa Nr 4, Kilińskiego – Szkoła Podstawowa Nr 5, Legnickiej – Szkoła Podstawowa Nr 9, Składowej – Szkoła Podstawowa Nr 6, Skłodowskiej – Curie – Szkoła Podstawowa Nr 1,
- wyremontowano bariery energochłonne przy ulicy Małomickiej i Hutniczej oraz płot w pasie rozdziału ulicy Hutniczej,
- zakupiono i zamontowano 305 szt. odblaskowych znaków drogowych pionowych, 36 szt. barierek ochronnych wzdłuż ulicy Ścinawskiej, lustra drogowe przy ulicy Małomickiej (2 szt.) i Kolejowej,
- kontynuowane są prace związane z aktualizacją metryk dróg gminnych,
- zakończono realizację zadania pn. ”modernizacja pasa drogowego przy ulicy Krasickiego w Lubinie”, polegającego na budowie nowych miejsc postojowych dla samochodów osobowych,
- zakończono realizację zadania inwestycyjnego pn. “aktualizacja projektu technicznego oraz wykonania robót budowlanych” polegającego na budowie ulicy Niepodległości w ciągu drogi krajowej Nr 335 od przedłużenia ulicy Bolesławieckiej do ulicy Hutniczej w Lubinie,
- wybudowano chodnik przy ulicy Jaworowej o nawierzchni z kostki betonowej – 206,25 m2,
- rozpoczęto realizację zadania “budowa ścieżki rowerowej wzdłuż ulicy Niepodległości, na odcinku od Parku Wrocławskiego do ulicy Mieszka I”.
Po zrealizowaniu tej inwestycji odcinek ten stanowić będzie połączenie istniejących ścieżek rowerowych co zapewni bezpieczny przejazd rowerzystów od ulicy Zielonej do ulicy Wierzbowej.
Dz. 70 – “GOSPODARKA KOMUNALNA” wykonanie 91,0%
W ramach działu realizowane były następujące zadania:
Oczyszczanie miasta
Zadanie to realizowane było poprzez Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania Spółka z o.o w Lubinie w ramach podpisanej umowy na letnie i zimowe utrzymanie porządku i czystości ulic, zatok, przystanków, placów, parkingów, chodników i przejść dla pieszych. W okresie letnim utrzymanie porządku objęło:
- jezdnie – 662 527 m2
- chodniki – 203 743 m2
- parkingi oraz zatoki – 104 456 m2
- rowy – 11 100 m2
w okresie zimowym:
Standard I
- jezdnie – 397 409 m2
- chodniki – 161 008 m2
- parkingi i zatoki – 30 597 m2
Standard II
- jezdnie – 333 891 m2
- chodniki – 145 265 m2
- parkingi i zatoki – 74 820 m2
W zakresie pozostałych prac porządkowych wymienić należy usuwanie dzikich wysypisk śmieci z terenu miasta oraz udział w Akcji “Sprzątanie Świata – Polska 2000”. Mając na uwadze polepszenie czystości i estetyki miasta, zakupiono 170 szt. koszy ulicznych.
Zieleń w miastach i gminach
Wykorzystane środki na ten cel skierowane były głównie na bieżące utrzymanie zieleni i tzw. małej architektury , zakup materiału nasadzeniowego , spłatę zobowiązań z 1999 r.
Ze środków inwestycyjnych sfinansowano między innymi wykonanie placu zabaw przy ulicy Mickiewicza 18, Rynek 19
- 22, wymianę urządzeń zabawowych przy ulicy Pawiej.Oświetlenie ulic
W ramach bieżącej eksploatacji oświetlenia miejskiego w 2000r.:
- usunięto szereg awarii kablowych oświetlenia między innymi przy ulicy Krupińskiego, Rzemieślniczej, Słowiańskiej, Reja, Bankowej, Piłsudskiego, Hutniczej, deptak przy Szkole Podstawowej Nr 11, Sikorskiego, Sztukowskiego, droga Nr 3, Skłodowskiej – Curie,
- przeprowadzono remont kapitalny słupów oświetleniowych przy ulicy Szkolnej,
- zamontowano nowe oprawy oświetlenia parkowego przy ulicy Asnyka, Kamiennej, Konopnickiej, Reymonta, Oś.”D”, Fredry, Miedzianej, Krupińskiego, Sztukowskiego, Rynek, Centrum Kultury “Muza”, deptak przy bazarze miejskim, ZG “Lubin” i przy Szkole Podstawowej Nr 3, oraz oświetlenia drogowego przy ulicy Komisji Edukacji Narodowej, Kamiennej, Szpakowej,
- dokonano wymiany słupów oświetleniowych przy ulicy Kamiennej , Miedzianej i drodze Nr 3 przy zjeździe w ulicę Hutniczą oraz zamontowano 4 dodatkowe słupy oświetleniowe przy ulicy Małomickiej. W ramach środków otrzymanych z dotacji budżetu Wojewody wykonano oświetlenie drogowe przy ulicy Komisji Edukacji Narodowej / Legnicka, Hutnicza / Stary Lubin, Spacerowa,
- utrzymywano sygnalizację świetlną oraz zegary elektromagnetyczne na terenie miasta,
- wykonano i wdrożono do ruchu projekt 3 fazowego akomodacyjnego programu pracy drogowej sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulicy Niepodległości z ulicą Kilińskiego w Lubinie,
- zakupiono i zainstalowano 600 szt. żarówek sygnalizacyjnych firmy Philips 5 szt. zegarów do sygnalizacji świetlnej umożliwiających regulację czasu przełączenia sygnalizacji świetlnej na światła żółte pulsujące,
- ze środków inwestycyjnych zrealizowano budowę nowych punktów świetlnych , przy drogach , dla których gmina nie jest zarządcą.
Pozostała działalność
Bieżące wydatki w tym dziale to przede wszystkim:
- remonty sieci kanalizacji deszczowej i cieków wodnych,
- koszty związane z utrzymaniem szaletu miejskiego,
- wykonanie nowej emisji plastikowych kart do biletów okresowych komunikacji miejskiej,
- dofinansowanie ulgowych przejazdów dla emerytów, rencistów i
inwalidów oraz ich współmałżonków na linii “L”, “Plac Słowiański” oraz
przy dojazdach do Pracowniczych Ogrodów Działkowych “Pod Akacją” / kierunek do
Ścinawy / , jak również od 1 kwietnia 2000 r. – dla studentów szkół wyższych nie
dłużej niż do ukończenia 26. roku życia – przewozy świadczyło Przedsiębiorstwo
Państwowej Komunikacji Samochodowej
w Lubinie,
- wstawiono 256 szt. szyb wiat przystankowych komunikacji miejskiej o łącznej powierzchni 251,62 m2,
- zakupiono 5 szt. nowych wiat przystankowych /przy ulicy Komisji
Edukacji Narodowej – 2 szt., Hutniczej –
2 szt. , Kopernika – 1 szt./.
W ramach pozostałej działalności realizowano również dotacje na bieżącą działalność Zarządu Cmentarzy Komunalnych w zakresie administrowania i zarządzania cmentarzami komunalnymi w mieście.
Ze środków inwestycyjnych w tym dziale realizowano zadania inwestycyjne Wydziału Spraw Komunalnych, sfinansowano zakup barier typu “Jersej”, aktualizację mapy ulicy Małomickiej dla celów projektowych kanalizacji oraz projekt budowlany modernizacji piaskownika na osiedlu “D”. Wykonano merytorycznie projekt dokumentacji kanalizacji sanitarnej ulicy Małomickiej. Z uwagi na fakt , że rachunek za w/w usługę wykonawca przedłożył dopiero 29 grudnia 2000 r., należność za usługę uregulowano w styczniu 2001 r. Fakt ten zaważył na stopniu wykonania planu rocznego.
Informację o zadaniach inwestycyjnych realizowanych w 2000 r. bezpośrednio przez Wydział Inwestycji Miejskich zawiera załącznik Nr 3 do niniejszego sprawozdania.