INFORMACJA

O PRZEBIEGU WYKONANIA BUDŻETU

MIASTA LUBINA ZA 2000 r.

A. PLANOWANIE BUDŻETU

Uchwalony 21 grudnia 1999 r. budżet Miasta Lubina na 2000 r. zamknął się kwotą 116.843.680 zł. Zmiany budżetu jakie miały miejsce w trakcie całego 2000 r. spowodowały , że na dzień 31 grudnia 2000 r. budżet wyniósł ogółem 126.637.972 zł. Wpływ na to miały zarówno zmiany dokonywane przez Radę Miejską, jak również przez Zarząd Miasta.

W 2000 r. Rada Miejska dokonała 6 zmian budżetu miasta, tj.

w dniu 6 czerwca 2000 r. , zmiany dotyczyły:

w dochodach:

- zmniejszenie o łączną kwotę 241.389 zł

subwencji ogólnej w tym:

- części podstawowej o 1.130 zł

- części oświatowej o 240.259 zł

- zmniejszenie o kwotę 688.369 zł

udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych,

- zwiększenie o kwotę 4,00 zł

części rekompensującej subwencji ogólnej

Powyższe zmiany wynikały z ostatecznego potwierdzenia przez Ministerstwo Finansów wysokości kwot subwencji i udziałów w podatkach na 2000 r. dla miasta Lubina. Ponadto wprowadzono do budżetu po stronie dochodów kwotę 219.754 zł otrzymaną z Kuratorium Oświaty we Wrocławiu w związku z wyrokiem Sądu w sprawie zwrotu niesłusznie pobranego od szkół podatku dochodowego od osób fizycznych za 1995 r.

Po uwzględnieniu ww. zmian dochody miasta zmniejszyły się ogółem o kwotę 710.000 zł

w wydatkach

zmiany dotyczyły:

- zmniejszenia o kwotę 50.000 zł wydatków inwestycyjnych w dziale 70 “Gospodarka komunalna” przeznaczonych na oczyszczalnię ścieków,

- zmniejszenia o kwotę 900.000 zł wydatków inwestycyjnych w dziale 74 “Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne” przeznaczonych na wykup działek od Międzyzakładowego Klubu Sportowego “Zagłębie” Lubin,

- zmniejszenia o 50.000 zł wydatków inwestycyjnych w dziale 85 “Ochrona zdrowia” przeznaczonych na windę w Ośrodku Opiekuńczo – Rehabilitacyjnym przy ulicy Jastrzębiej,

- zwiększenia o kwotę 130.000 zł wydatków w dziale 79 “Oświata i wychowanie” z przeznaczeniem na komputeryzację szkół podstawowych,

- zwiększenia o kwotę 80.000 zł wydatków bieżących w dziale 85 “Ochrona zdrowia” z przeznaczeniem na żłobki – 30.000 zł i Ośrodek Opiekuńczo-Rehabilitacyjny – 50.000 zł , w tym na wynagrodzenia osobowe pracowników,

- zwiększenia o kwotę 80.000 zł wydatków bieżących w dziale 86 “ Opieka społeczna” z przeznaczeniem dla Domu Opieki “SZAROTKA” na dofinansowanie żywienia, które nie zostało wydzielone w formie środka specjalnego , a zostało włączone do planu jednostki.

Ponadto w ramach przesunięć w zakresie środków bieżących i inwestycyjnych między działami przesunięto kwotę 100.000 zł z wydatków inwestycyjnych w dz. 70 “Gospodarka komunalna” z rozdziału “Zieleń w miastach i gminach” do dz. 91 “Administracja państwowa i samorządowa” rozdział 9195 “ Pozostała działalność” z przeznaczeniem na projektowanie architektoniczne. Zwiększenia wydatków dokonano w związku z koniecznością przystąpienia do sporządzania nowych miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

W rozdziale 7395 “Pozostała działalność” przesunięto kwotę 22.000 zł z zadania inwestycyjnego “oczyszczalnia ścieków” na zadanie “wykonanie sieci gazowej przy ulicy Okrzei, Towarowej i Chocianowskiej ”. Kwota ta była niezbędna do ostatecznego rozliczenia tego zadania.

W dz. 79 “Oświata i wychowanie” przesunięto z zadania inwestycyjnego “Przedszkole Nr 9” rozdział 8295 “Pozostała działalność” kwotę 150.000 zł na zadanie “Żłobek Miejski Nr 2” do dz. 85 “Ochrona zdrowia” rozdział 8521 “Żłobki”. Środki te były niezbędne na wyposażenie zaplecza gospodarczego żłobka , zakup sprzętu przeciwpożarowego i oznakowanie ewakuacyjne.

W zakresie planów przychodów i wydatków zakładów budżetowych dokonano stosownych korekt planów w związku z wejściem w życie przepisów ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, jak również zwiększono plany środków specjalnych o wpływy z tytułu zajęcia pasa drogowego o 138.000 zł oraz z tytułu żywienia w Gimnazjum Nr 1 o 100.000 zł.

w dniu 28 czerwca 2000 r. , zmiany budżetu dotyczyły:

w dochodach

- zwiększono o 200.000 zł plan w dziale 70 “Gospodarka komunalna”, rozdział 7395 “Pozostała działalność” z tytułu otrzymanej dotacji z Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lubinie z przeznaczeniem na usuwanie dzikich wysypisk,

- zwiększono o 10.000 zł w dziale 79 “Oświata i wychowanie” , rozdział 7912 “Gimnazja” z tytułu wpłat z wynajmu i dzierżawy mienia,

- zmniejszono o 143.000 zł dochody zaplanowane na etapie projektu budżetu jako dochody należne od Biblioteki. Zmiana przepisów ustawy o działalności kulturalnej spowodowała, że wpływy z działalności bibliotek stanowią z dniem 1 stycznia 2000 r. dochód instytucji kultury,

- zwiększono o 7.350 zł dziale 86 “Opieka społeczna” , rozdział 8695 “Pozostała działalność” tytułem dotacji z Państwowego Funduszu Kombatantów z przeznaczeniem na pomoc dla kombatantów i rodzin osób represjonowanych,

- zwiększono o 133.000 zł wpływy w dziale 94 “Finanse” , rozdział 9492 – “Odsetki od środków na rachunkach bankowych”.

 

w wydatkach

- w dziale 50 - “Transport” zmniejszono o kwotę 150.000 zł wydatki bieżące w zakresie utrzymania dróg gminnych przeznaczając tę kwotę na zadanie inwestycyjne ”Krzeczyn Wielki” w dziale 70 “Gospodarka komunalna”, rozdział 7395 “ Pozostała działalność” ,

- w działach 70 - “Gospodarka komunalna” i 86 “Opieka społeczna” wprowadzono dotacje otrzymane z Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska na usuwanie dzikich wysypisk oraz z Państwowego Funduszu Kombatantów na pomoc kombatantom i rodzinom osób represjonowanych oraz przesunięto środki w wysokości 68.000 zł z wydatków inwestycyjnych w zakresie utrzymania zieleni na wydatki bieżące w ramach rozdziału 7231 – “ Zieleń w miastach i gminach”,

- w dziale 83 - “Kultura i sztuka” zwiększono ogółem o kwotę 60.000 zł wydatki na dotację dla Ośrodka Kultury “Wzgórze Zamkowe” jak również dokonano przesunięcia środków w wysokości 14.884 zł z wydatków inwestycyjnych – zakupy w Ośrodku Kultury “Wzgórze Zamkowe” na wydatki bieżące ośrodka ,

- w dziale 85 “Ochrona zdrowia” zwiększono o kwotę 31.000 zł wydatki z przeznaczeniem na utrzymanie żłobków o kwotę 24.000 zł i o 7.000 zł dla Ośrodka Opiekuńczo – Rehabilitacyjnego,

- w dziale 97 “Różne rozliczenia”, rozdział 9718 “Rezerwy ogólne i celowe” zmniejszono plan wydatków o kwotę 91.000 zł z przeznaczeniem na dotacje dla Ośrodka Kultury “Wzgórze Zamkowe” – 60.000 zł oraz wydatki bieżące żłobków i Ośrodka Opiekuńczo Rehabilitacyjnego – 31.000 zł.

W ramach powyższych zmian zwiększono również plan przychodów i wydatków środków specjalnych tj. Domu Opieki “Szarotka” pn. “żywienie” o kwotę 81.032 zł.

 

w dniu 29 sierpnia 2000 r., zmiany budżetu dotyczyły:

w dochodach

Zwiększenia o 6.000 zł w dziale 89 “Różna działalność” , rozdział 8995 - “Pozostała działalność” z tytułu otrzymanej dotacji z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu, z przeznaczeniem na II etap realizacji inwentaryzacji przyrodniczej miasta Lubina.

w przychodach

Zwiększono ogółem o kwotę 3.956.500 zł plan przychodów, tj.; wprowadzono do planu kwotę otrzymanej pożyczki z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w kwocie 1.576.500 zł oraz pożyczkę z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu w kwocie 2.380.000 zł z przeznaczeniem na oczyszczalnię ścieków.

w wydatkach

Pozyskanie ww. środków na zadanie inwestycyjne pn. “oczyszczalnia ścieków” pozwoliło uwolnić własne środki budżetowe i przeznaczyć je na najpilniejsze wydatki, tj.;

- w dziale 70 - “Gospodarka komunalna” zwiększono o 200.000 zł wydatki na oczyszczanie miasta i 20.000 zł w rozdziale 7395 – “Pozostała działalność” na opłatę gwarancyjną w związku z uzyskaniem dodatkowej kwoty pożyczki z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ,

- w dziale 74 – “Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne ” zwiększono wydatki o kwotę 540.000 zł z przeznaczeniem na podwyższenie kapitału zakładowego Spółki Lubińskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego,

- w dziale 79 – “Oświata i wychowanie” zwiększono wydatki ogółem o kwotę 150.000 zł z przeznaczeniem na wydatki bieżące w szkołach – 100.000 zł i gimnazjach – 50.000 zł,

- w dziale 83 – “Kultura i sztuka” zwiększono wydatki ogółem o 280.000 zł , w tym dla Ośrodka Kultury “Wzgórze Zamkowe” o 80.000 zł i na dofinansowanie imprez kulturalnych o kwotę 200.000 zł,

- w dziale 85 – “Ochrona zdrowia” zwiększono wydatki ogółem o 360.000 zł z przeznaczeniem na wydatki żłobków – 77.000 zł i Ośrodka Opiekuńczo Rehabilitacyjnego –– 23.000 zł ( głównie energia i woda ). Ponadto zwiększono tutaj wydatki inwestycyjne o 260.000 zł z przeznaczeniem na wymianę skorodowanej sieci c.o. i wodno-kanalizacyjnej w Miejskim Ośrodku Profilaktyki i Wczesnej Terapii Uzależnień – 10.000 zł oraz na sfinansowanie dodatkowych prac w zadaniu “remont i modernizacja Żłobka Nr 2 przy ulicy Cedyńskiej” – 250.000 zł,

- w dziale 86 – “Opieka społeczna” zwiększono plan ogółem o 230.000 zł z przeznaczeniem na wypłatę dodatków mieszkaniowych,

- w dziale 89 – “Różna działalność” zwiększono wydatki o 6.000 zł w związku z realizacją II etapu inwentaryzacji przyrodniczej miasta Lubina,

- w dziale 94 – “Finanse” zwiększono o 103.000 zł wydatki na obsługę odsetek od obligacji komunalnych,

- w dziale 96 – “Dotacje na finansowanie zadań gospodarczych” zwiększono wydatki ogółem o 300.000 zł z przeznaczeniem na dofinansowanie utrzymania komunikacji miejskiej.

Ponadto zaktualizowano plan środków specjalnych o kwoty uzyskanych wpływów z tytułu zajęcia pasa drogowego przy gminnych drogach publicznych o kwotę 50.000 zł , przy drogach powiatowych o kwotę 48.000 zł oraz w związku z otrzymaną darowizną na festyn majowy o kwotę 4.000 zł.

 

w dniu 10 października 2000 r. zmiany budżetu dotyczyły:

w dochodach

Zwiększono wpływy z tytułu otrzymanych dotacji celowych tj.;

- w dziale 70 – “Gospodarka komunalna” , rozdział 7221 o kwotę 7.700 zł w związku z otrzymaną dotacją z Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lubinie na kampanię odpadową “czystość dla Lubina”,

- w dziale 70 - “Gospodarka komunalna” rozdział 7395 o kwotę 2.380.000 zł w związku z otrzymaną dotacją z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na oczyszczalnię ścieków,

- w dziale 87 –“Kultura fizyczna i sport ” , rozdział 8795 – “Pozostała działalność” o kwotę 11.382 zł z tytułu otrzymanej dotacji z Państwowego Funduszu Rehabilitacyjnego Osób Niepełnosprawnych we Wrocławiu z przeznaczeniem na koszty organizacji spartakiady zakładów pracy chronionej.

Ponadto na podstawie decyzji Ministerstwa Finansów zwiększono o 30.541 zł w dz.97 “Różne rozliczenia” plan części oświatowej subwencji ogólnej , jak również zwiększono o 30.000 zł plan działu 79 “Oświata i wychowanie”, rozdział 7912 – “Gimnazja” w związku z otrzymanym od Gminy Wiejskiej Lubin udziałem w kosztach wyposażenia pracowni komputerowych w Gimnazjum Nr 1 i 2.

w wydatkach

Zwiększono o kwoty otrzymanych dotacji celowych wydatki w działach 70 -“Gospodarka komunalna” – 2.387.700 zł , 87 – “Kultura fizyczna i sport” – o 11.382 zł. Ponadto dokonano zmian w ramach działu 79 “Oświata i wychowanie”, zwiększając o 30.000 zł wydatki z przeznaczeniem na wyposażenie sal komputerowych w gimnazjach i o 30.541 zł wydatki w przedszkolach na zwiększenie wynagrodzeń dla nauczycieli , zaś w ramach przesunięć środków dokonano zmniejszenia w tym dziale wydatków inwestycyjnych ze Szkoły Podstawowej Nr 5 o kwotę 10.137 zł zwiększając tym samym wydatki na remonty awaryjne w obiektach oświatowych (Przedszkole Nr 1). W dziale 83 “Kultura i sztuka” zwiększono o kwotę 85.000 zł wydatki bieżące na dotację dla Centrum Kultury “MUZA”, zaś w dziale 87 “Kultura fizyczna i sport” zwiększono ogółem wydatki o 161.382 zł z przeznaczeniem 150.000 zł na działalność Ośrodka Sportu i Rekreacji oraz 11.382 zł na dofinansowanie organizacji spartakiady zakładów pracy chronionej. W dziale 94 “Finanse” uległy zwiększeniu o 500.000 zł wydatki na planowane poręczenie kredytu bankowego dla Miejskiego Zespołu Zakładu Opieki Podstawowej w Lubinie.

w rozchodach

Zmniejszono o 735.000 zł środki zaplanowane na spłatę kredytu zaciągniętego w Cuprum Banku S.A. w Lubinie.

 

w dniu 15 listopada 2000 r. zmiany budżetu dotyczyły:

w dochodach

Zmiany polegały na przyjęciu do budżetu dodatkowych wpływów z następujących tytułów:

- zrefundowania przez Dolnośląski Urząd Wojewódzki wydatków poniesionych przez Gminę w związku z realizacją inwestycji infrastrukturalnych określonych w umowach zawartych przed 27 maja 1990 r. – kwota 208.594 zł, tj.; w rozdziale 7395 – 192.724 zł i rozdziale 8211 – 15.870 zł,

- zwiększenia subwencji rekompensującej dochody utracone przez Gminę z tytułu ulg i zwolnień ustawowych – kwota 879.679 zł (dział 97 rozdział 9709),

- otrzymania środków z Gminy Wiejskiej Lubin w związku z partycypacją w kosztach utrzymania szkół i gimnazjów – kwota 310.000 zł (dział 79 rozdział 7911 – 160.000 zł i 7912 – 150.000 zł),

- otrzymania dotacji celowej z Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na realizację programu gospodarki odpadami komunalnymi w Gminie Miejskiej Lubin - kwotę 12.000 zł (dział 70 rozdział 7395).

Ponadto we wpływach dokonano stosownych zmniejszeń planów dochodów , których wykonanie z uwagi na upływ czasu było stosunkowo niski, dotyczyło to między innymi podatku od nieruchomości od osób fizycznych, wpływów z karty podatkowej, wpływów od banków oraz odsetek z tytułu nieterminowych wpłat podatków od osób prawnych – ogółem zmniejszenie wyniosło 776.273 zł, zaś suma zwiększeń zamknęła się kwotą 1.410.273 zł , w rezultacie tych zmian suma budżetu uległa zwiększeniu o kwotę 634.000 zł.

w wydatkach

zmiany dotyczyły:

- w dziale 70 “Gospodarka komunalna”, zmiana polegała na zwiększeniu wydatków ogółem o kwotę 35.900 zł, w tym o 12.000 zł z tytułu otrzymanej dotacji z Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej , zwiększenia o 6.000 zł środków na utrzymanie szaletu miejskiego , uzyskanych z przesunięcia z działu 74 “Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne” z zadania usługi weterynaryjne. Ponadto dokonano przesunięcia kwoty 17.900 zł z wydatków inwestycyjnych na wydatki bieżące z przeznaczeniem na utrzymanie kanalizacji deszczowej oraz usuwania odpadów stałych z dna rzeki Zimnicy i Baczyny,

- w dziale 79 “Oświata i wychowanie” zwiększono ogółem dział o kwotę 2.265.000 zł z przeznaczeniem na realizację wypłat wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń , związanych z wejściem przepisów o Karcie Nauczyciela,

- w dziale 83 “Kultura i sztuka”, uległa zwiększeniu o 90.000 zł dotacja dla Ośrodka Kultury “Wzgórze Zamkowe”,

- w dziale 85 “Ochrona Zdrowia” zwiększono wydatki ogółem o 166.000 zł z przeznaczeniem w części na koszty utrzymania żłobków – tj.; 129.000 zł , Ośrodka Opiekuńczo-Rehabilitacyjnego dla dzieci i młodzieży o kwotę 37.000 zł, tj.; energii i dozorowania obiektów,

- w dziale 86 “Opieka społeczna” uległy zwiększeniu o 466.000 zł wydatki bieżące z przeznaczeniem dla:

a) Domu Dziennego Pobytu “Senior” – o kwotę 35.000 zł na koszty wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń,

b) Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej - o kwotę 121.000 zł na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń,

c) na wypłatę dodatków mieszkaniowych – o kwotę 300.000 zł,

d) “Jadłodajni” – o kwotę 10.000 zł na pokrycie wydatków związanych z kosztem “zupy z wkładką”.

- w dziale 91 “Administracja państwowa i samorządowa” zmniejszono o 100.000 zł wydatki na zakupy inwestycyjne w Urzędzie Miejskim.

w rozchodach

Zmniejszono plan o kwotę 2.265.000 zł w związku z prolongatą spłaty kredytu do 31 grudnia 2001 r. i przeznaczono tę kwotę na sfinansowanie wypłat wynagrodzeń wynikających z Karty Nauczyciela.

 

ostatnia szósta zmiana budżetu, która miała miejsce 28 grudnia 2000 r. dotyczyła:

w dochodach

Zmiany miały głównie charakter “porządkujący” pod kątem wykonania wpływów za 11 miesięcy, w wyniku tych zmian zmniejszenia zamknęły się kwotą 5.562.149 zł i dotyczyły między innymi wpływów z podatków i opłat lokalnych, których korekta ”in minus” wyniosła 3.867.149 zł wpływów należnych od jednostek budżetowych – 385.000 zł oraz dochodów z majątku gminy – 1.310.000 zł, zaś zwiększenia wyniosły ogółem 6.062.149 zł i dotyczyły dochodów z podatków i opłat “in plus” o kwotę 4.550.000 zł udziałów w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa o kwotę 630.000 zł i wpływów od jednostek budżetowych o kwotę 240.000 zł , dochody z majątku gminy o kwotę 90.000 zł , dotacje z Dolnośląskiego Urzędu Wojewódzkiego – o kwotę 52.149 zł. Ponadto wprowadzono do budżetu kwotę otrzymanej dotacji z Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na oczyszczalnię ścieków w wysokości 500.000 zł.

w wydatkach

- w dziale 70 “Gospodarka komunalna” wprowadzono otrzymaną z Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lubinie dotację na zadania pn. “oczyszczalnia ścieków”. Ponadto dokonano przesunięcia środków w wysokości 45.000 zł z działu 74 “Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne” z przeznaczeniem na remonty kanalizacji deszczowej , naprawę systemu GPS i oflagowanie miasta ,

- w dziale 74 przeniesiono 277.000 zł z wydatków bieżących na wydatki inwestycyjne w związku z zawartym porozumieniem z Syndykiem Masy Upadłościowej Pracowniczej Spółdzielni Handlowo – Produkcyjnej w Lubinie w sprawie zwrotu nakładów poniesionych na wybudowanie i modernizację obiektów przy ulicy Rzeźniczej 13 a. W ramach zadań inwestycyjnych zaplanowanych w dziale 74 przesunięto 100.000 zł z zadania zakupy inwestycyjne – działki na zadanie zakup nieruchomości przy ulicy Rzeźniczej 13 a w Lubinie,

- w zakresie środków specjalnych zwiększono o 81.399 zł plany z tytułu przyjęcia darowizn , odszkodowań oraz dodatkowych wypływów z tytułu zajęcia pasa drogowego.

Zmiany w zadania zleconych , powierzonych oraz z tytułu zawartych porozumień

W ramach uprawnień ustawowych Zarząd Miasta po uzyskaniu opinii Komisji Budżetu dokonywał stosownych zmian w ramach zadań zleconych , powierzonych i z tytułu zawartych porozumień.

W okresie sprawozdawczym wprowadził do budżetu łącznie z ww. tytułów dotacje w wysokości 2.083.943 zł, odnosząc je zgodnie z dyspozycją przekazującego do właściwych merytorycznie działów klasyfikacji budżetowej. Zmiany te zawiera załącznik tabelaryczny Nr 1 do niniejszej informacji , zaś zakres merytoryczny wykonanych zadań zleconych , powierzonych i z tytułu zawartych porozumień według działów klasyfikacji budżetowej opisany został w dalszej części informacji