Załącznik nr 2 do uchwały Rady Miejskiej w Karpaczu z dnia 8 marca 2002 r. (poz. 1069)

ZAKRESY DZIAŁANIA

KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH URZĘDU MIEJSKIEGO

W KARPACZU

I. Zadania wspólne

Wydział, referaty i samodzielne stanowiska pracy, każdy w zakresie swojej właściwości, podejmują działania i prowadzą sprawy związane z realizacją zadań Zarządu Miasta i Burmistrza, dotyczące:

1) zapewnienia właściwej i terminowej realizacji wykonywania budżetu gminy,

2) opracowywania projektów uchwał Rady Miejskiej, przedkładanych przez Zarząd pod obrady Rady,

3) określania, w dostosowaniu do miejscowych warunków, sposobu wykonywania uchwał Rady Miejskiej oraz koordynowania i kontrolowania wynikających stąd zadań,

4) organizowania kontroli wykonywania na obszarze gminy zadań administracji samorządowej, określonych w ustawach oraz rozporządzeniach, uchwałach Rady Miejskiej i Zarządu oraz uchwałach i zarządzeniach innych właściwych organów,

5) wglądu w tok załatwianych spraw przez gminne jednostki organizacyjne, poprzez realizację uprawnień nadzorczych i kontrolnych,

6) zachowania szczególnej staranności przy wykonywaniu zadań związanych z zarządem i gospodarowaniem mieniem komunalnym,

7) zapewnienia współdziałania wszystkich właściwych jednostek organizacyjnych, w tym działających na terenie gminy, w celu zapobiegania zagrożeniu życia i zdrowia ludzi, zagrożeń środowiska, utrzymania porządku publicznego i bezpieczeństwa, ochrony przeciwpożarowej oraz zapobiegania klęskom żywiołowym i innym nadzwyczajnym zagrożeniom, a także zwalczania i usuwania ich skutków,

8) przygotowania dla potrzeb Zarządu i Burmistrza projektów sprawozdań, ocen, analiz, i bieżących informacji na określony temat z zakresu działalności administracji samorządowej,

9) opracowywania obowiązującej sprawozdawczości statystycznej,

10) opracowywania propozycji do “Strategii rozwoju miasta Karpacza do roku 2010”,

11) inicjowania i podejmowania przedsięwzięć organizacyjnych w celu zapewnienia właściwej i terminowej realizacji zadań określonych w “Strategii rozwoju miasta Karpacza do roku 2010”,

12) udzielanie radnym, na ich prośbę, informacji i materiałów oraz pomocy w wykonywaniu ich obowiązków, z wyjątkiem informacji podlegających “ochronie” w trybie przepisów szczególnych,

13) współpracy Burmistrza z organizacjami społecznymi, stowarzyszeniami i fundacjami działającymi na terenie gminy,

14) zapobiegania powstawaniu negatywnych zjawisk społecznych,

15) korzystania z doradztwa naukowego przy podejmowaniu decyzji o zasadniczym znaczeniu,

16) usprawniania organizacji, metod i form pracy komórek organizacyjnych Urzędu,

17) przestrzegania nakazanej przepisami prawa ochrony w sprawach stanowiących informacje niejawne,

18) właściwego przechowywania i ochrony akt.

II. Zakresy działania poszczególnych komórek organizacyjnych

1. Do zakresu działania Urzędu Stanu Cywilnego – Referatu Spraw Obywatelskich należy:

– sporządzanie aktów urodzeń, zawartych małżeństw, aktów zgonu,

– przyjmowanie zgłoszeń o urodzeniu dziecka w innym okręgu, przyjmowanie oświadczeń o uznaniu dziecka, o nadaniu dziecku nazwiska męża matki, o wstąpienie w związek małżeński,

– wpisywanie postanowień sądowych o ustaleniu treści aktu, jeżeli akt nie został sporządzony,

– dokonywanie zmian dodatkowych i przepisów w księgach aktów stanu cywilnego,

– zawiadamianie innych Urzędów Stanu Cywilnego o sporządzanych aktach,

– wypełnianie i przesyłanie do Urzędu Statystycznego formularzy statystycznych z czynności Urzędu Stanu Cywilnego,

– prowadzenie akt zbiorowych, skorowidzów do ksiąg stanu cywilnego i innych pomocy kancelaryjnych,

– wydawanie wypisów z ksiąg stanu cywilnego,

– przyjmowanie oświadczeń od kobiet rozwiedzionych o powrocie do poprzedniego nazwiska, stanu cywilnego sporządzonego za granicą, postanowień sądowych o uznaniu za zmarłego, postanowień sądowych o ustaleniu treści aktu urodzenia dzieci nieznanych rodziców, o stwierdzeniu zgonu, aktów stanu cywilnego sporządzanych w niepolskich urzędach konsularnych,

– sporządzanie aktów urodzeń, małżeństw i zgonów, które nastąpiły za granicą,

– wypisywanie wypisów wystawionych przez osoby, które prowadziły przed 1 stycznia 1946 r. wyznaniową rejestrację stanu cywilnego, o ile księgi zostały zniszczone lub nie znajdowały się w posiadaniu Urzędu Stanu Cywilnego,

– przechowywanie ksiąg stanu cywilnego od 1898 r.,

– powiadamianie Urzędów Stanu Cywilnego, w których został sporządzony akt urodzenia, o zawarciu związku małżeńskiego,

– przesyłanie kart osobowych mieszkańców do “PESEL” w celu nadania numeru ewidencyjnego,

– wydawanie decyzji na podstawie aktów stanu cywilnego,

– wydawanie zaświadczeń do zawarcia związku małżeńskiego konkordatowego,

– wydawanie zaświadczeń o zdolności prawnej,

– przyjmowanie wniosków dowodowych, wprowadzanie danych do Centralnego Banku Danych i przesyłanie danych do Warszawy,

– prowadzenie rejestru teczek dowodowych,

– rozliczanie wydawanych dowodów osobistych i tymczasowych,

– prowadzenie ewidencji ludności,

– prowadzenie kartotek mieszkańców,

– udzielenie informacji adresowych,

– prowadzenie spraw meldunkowych obcokrajowców,

– prowadzenie spraw wojskowych,

– wydawanie potwierdzeń zameldowania czasowego do przekroczenia granicy z Czechami,

– przeprowadzanie rejestracji przedpoborowych i przygotowywanie poboru,

– wydawanie decyzji administracyjnych dotyczących: zameldowania, wymeldowania i uznających żołnierza za jedynego żywiciela rodziny,

– oraz inne sprawy wynikające z odpowiednich przepisów.

2. Do zakresu działania Referatu Spraw Lokalowych należy:

– analiza i koordynacja gospodarki lokalami komunalnymi,

– prowadzenie rejestru zasobów komunalnych,

– korespondencja i udzielenie informacji interesantom z zakresu spraw lokalowych,

– obsługa administracyjna Społecznej Komisji Mieszkaniowej,

– kompletowanie dokumentacji i prowadzenie teczek osobowych osób starających się o przydział lokalu komunalnego,

– prowadzenie wspólnie z członkami Społecznej Komisji Mieszkaniowej wizji w lokalach mieszkalnych,

– przygotowywanie dokumentów i prowadzanie korespondencji w zakresie wniosków o zamianę lokali mieszkalnych,

– prowadzenie obsługi administracyjnej egzekucji wyroków sadowych,

– przygotowywanie dokumentacji i przeprowadzanie przetargu na stawkę bazową czynszu na wolne lokale użytkowe i mieszkalne,

– nadzorowanie działalności Miejskiego Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Karpaczu w zakresie zarządu lokalami komunalnymi,

– prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem dodatków mieszkaniowych, w tym:

3. Do zakresu działania Referatu Obsługi Rady Miejskiej należy:

– obsługa kancelaryjno-biurowa Rady Miejskiej,

– przygotowywanie we współpracy z właściwymi merytorycznie komórkami organizacyjnymi Urzędu materiałów dotyczących projektów uchwał Rady, jej komisji oraz innych materiałów na posiedzenia i obrady tych organów,

– przechowywanie uchwał podejmowanych przez organy gminy,

– przekazywanie korespondencji do i od Rady, jej komisji oraz poszczególnych radnych,

– przygotowywanie materiałów do projektów planów pracy Rady i jej komisji,

– podejmowanie czynności organizacyjnych związanych z przeprowadzaniem sesji, zebrań, posiedzeń i spotkań Rady i jej komisji,

– protokołowanie sesji, posiedzeń, zebrań i spot- kań Rady i jej komisji,

– prowadzenie centralnego rejestru uchwał Rady,

– prowadzenie rejestru interpelacji i wniosków radnych,

– prowadzenie rejestru wniosków i opinii komisji Rady,

– organizowanie szkoleń radnych i członków komisji Rady niebędących radnymi,

– wykonywanie zadań związanych z wyborami do Sejmu i Senatu RP i samorządu gminnego i innych organów stosownie do obowiązujących przepisów.

4. Do zakresu działania Wydziału Finansowego należy ogół czynności związanych z gospodarowaniem finansami lokalnymi samorządu gminnego oraz operacjami finansowymi, w tym do:

– prowadzenie bieżącej ewidencji syntetycznej i analitycznej wydatków budżetu gminy w podziale na działy, rozdziały i paragrafy klasyfikacji budżetowej, zgodnie z wymogami ustawowymi, w tym ustawy o rachunkowości oraz innymi przepisami prawa,

– dekretacje dokumentów księgowych,

– prowadzenie syntetycznej i analitycznej ewidencji zdarzeń gospodarczych,

– ewidencja rozrachunków z odbiorcami i dostawcami,

– nadzór w aspekcie ekonomicznym i prawnym nad wykorzystaniem udzielonych dotacji zakładom budżetowym i gminnym instytucjom kultury oraz innym jednostkom niebędących jednostkami organizacyjnymi gminy,

– sporządzanie sprawozdań z wydatków budżetowych i zadań zleconych gminie,

– sporządzanie list płac oraz ewidencja rozrachunków z pracownikami,

– sporządzanie deklaracji ZUS oraz prowadzenie ewidencji rozrachunków z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych,

– sporządzanie deklaracji miesięcznych i rocznych z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT 4, PIT 8, PIT 11 itp.),

– rozliczanie delegacji i ryczałtów,

– księgowanie obrotów kasy,

– prowadzenie obsługi kasowej, tj. przyjmowanie wpłat z tytułu podatków i opłat, wystawianie czeków i podejmowanie gotówki z banku oraz sporządzanie przelewów bankowych,

– rozliczanie otrzymanych dotacji celowych,

– kontrola i nadzór nad prawidłową realizacją wydatków budżetowych,

– prowadzenie obsługi księgowej Środka Specjalnego przy Urzędzie Miejskim,

– prowadzenie obsługi księgowej Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,

– prowadzenie bieżącej ewidencji dochodów budżetu gminy według źródeł ich powstawania,

– bieżąca analiza i ewidencja dochodów z tytułu należnych podatków oraz opłat, a także pozostałych przychodów,

– korespondencja z podatnikami w zakresie podatków i opłat lokalnych,

– wszczynanie postępowania egzekucyjnego,

– prowadzenie księgowości syntetycznej i analitycznej realizowanych dochodów budżetu gminy w podziale na działy, rozdziały i paragrafy klasyfikacji budżetowej, zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o rachunkowości,

– sporządzanie sprawozdań kwartalnych, półrocznych i rocznych z realizacji należnych gminie dochodów budżetowych,

– wymiar podatku od nieruchomości osób fizycznych,

– określenie wysokości podatku od nieruchomości osób prawnych, podatku od środków transportowych i od posiadania psów,

– ewidencja wpływów z tytułu dzierżaw okresowych oraz czynszów najmu lokali użytkowych,

– ewidencja przychodów budżetowych z tytułu sprzedaży składników mienia komunalnego i prywatyzacji,

– przygotowywanie projektów uchwał okołobudżetowych,

– rozpatrywanie odwołań składanych przez podatników do Samorządowego Kolegium Odwoławczego oraz prowadzenie wymaganej korespondencji z Samorządowym Kolegium Odwoławczym,

– prowadzenie kontroli w zakresie pobierania i rozliczania opłaty miejscowej, zawiranie umów z inkasentami,

– sporządzanie innej sprawozdawczości wymaganej przepisami prawa (Urząd Statystyczny, Dolnośląski Urząd Wojewódzki itp.),

– fakturowanie i ewidencja podatku VAT, tj. sporządzanie rejestrów VAT, rejestrów sprzedaży i zakupu oraz sporządzanie deklaracji VAT,

– bieżące rozliczanie inwestycji – kompletowanie dokumentacji,

– prowadzenie kartotek inwestycji w ujęciu analitycznym (ewidencja księgowa),

– naliczanie amortyzacji i umorzeń środków trwałych,

– prowadzenie ksiąg inwentarzowych wyposażenia.

5. Do zakresu działania Referatu Infrastruktury, Inwestycji i Ochrony Środowiska należy:

– prowadzenie całokształtu problematyki dotyczącej przedsięwzięć inwestycyjnych podejmowanych przez gminę, tj. planowanie, projektowanie, realizacja i oddanie do użytku,

– prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem zadań przypisanych organom gminy z następujących ustaw:

a) Prawo wodne,

b) o ochronie i kształtowaniu środowiska,

c) o ochronie przyrody,

d) o lasach,

e) o odpadach,

f) o utrzymaniu czystości i porządku w gminach,

g) o gospodarce komunalnej,

– realizacja zadań przypisanych zarządcy dróg gminnych przepisami ustawy o drogach publicznych oraz aktów wykonawczych do tej ustawy,

– nadzór nad wykonywaniem przez podmiot zewnętrzny zadań dotyczących utrzymania i konserwacji zieleni miejskiej,

– prowadzenie spraw z zakresu cmentarnictwa gminnego, w tym nadzór nad utrzymaniem cmentarza gminnego,

– nadzór nad wykonywaniem działalności przez MZGKiM Karpacz w zakresie gospodarki komunalnej, zlecanie i rozliczanie oraz odbiory robót finansowym bezpośrednio z budżetu gminy,

– nadzorowanie spraw z zakresu utrzymania i konserwacji oświetlenia ulicznego,

– inspirowanie niezbędnych dla interesów gminy działań właściwych podmiotów prowadzących zaopatrzenie w energię elektryczną i gaz ziemny,

– współdziałanie z podmiotami świadczącymi usługi telekomunikacyjne na terenie gminy,

– prowadzenie spraw rzeczowych z zakresu usuwania skutków powodzi,

– opiniowanie spraw przedkładanych do oceny organom gminy przez Związek Gmin Karkonoskich,

– koordynacja oraz uzgadnianie zamierzeń i projektów związanych z zajęciem pasa drogowego w związku z uzbrajaniem terenów przez inwestorów zewnętrznych,

– koordynacja działań zainteresowanych inwestorów oraz jednostek projektowych dla zapewnienia właściwych warunków w zakresie ochrony środowiska.

6. Do zakresu działania Referatu Gospodarki Przestrzennej należy:

a) prowadzenie spraw wynikających z ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jednolity – Dz. U. z 1999 r. Nr 15, poz. 139 ze zmianami), należących do zadań własnych gminy, w tym:

– sporządzanie studium uwarunkowań i kierunków rozwoju przestrzennego,

– sporządzanie nowych miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

– wydawanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,

– wydawanie wypisów i wyrysów z planu oraz udzielanie informacji o przeznaczeniu terenu w planie,

– prowadzenie wymaganych rejestrów i wykazów,

– nadzór nad przebiegiem formalno-praw-nym prac planistycznych,

b) uzgadnianie lokalizacji i udzielanie pozwoleń na lokalizację reklam na terenie miasta,

c) opiniowanie pod względem zgodności z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego podziałów działek, sprzedaży działek na polepszenie zagospodarowania, dzierżaw krótko- i długoterminowych,

d) przyjmowanie i rejestracja wniosków dotyczących zmian w planie zagospodarowania przestrzennego miasta,

e) opracowywanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia do przetargów w zakresie zamówień publicznych związanych z wykonywaniem ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym,

f) opiniowanie na podstawie ustaleń planu do spraw prowadzonych przez organy administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego.

7. Do zakresu działania na stanowisku ds. zamówień publicznych należy:

– przygotowanie uchwał dotyczących powołania komisji przetargowych, zgodnie ze Statutem Gminy Karpacz,

– uczestniczenie w przetargach przeprowadzanych w różnych trybach przetargowych, tj.: zgodnie z ustawą z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 1998 r. Nr 119, poz. 777 z późniejszymi zmianami),

– przygotowanie dokumentacji związanej z przeprowadzeniem przetargów,

– opracowywanie:

a) specyfikacji istotnych warunków zamówienia,

b) zaproszeń do wzięcia udziału w przetargach przeprowadzanych w trybie zapytania o cenę,

c) zaproszeń do negocjacji z zachowaniem konkurencji,

d) załączników do specyfikacji istotnych warunków zamówienia,

e) regulaminów komisji przetargowych,

f) ogłoszeń przetargowych,

g) protokołów z przeprowadzonych przetargów,

h) załączników do protokołów z przetargów,

i) notatek służbowych,

– przygotowywanie i opracowywanie korespondencji związanej z przetargami, tj.:

a) opracowywanie pism informujących o wy-niku przetargów do oferentów,

b) opracowywanie korespondencji z Urzędem Zamówień Publicznych – ogłoszeń o przeprowadzonych przetargach, informacji o wyniku przetargu, opracowywanie wniosków do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych o skrócenie terminów przetargowych, o zatwierdzenie trybów przetargowych innych niż przetarg nieograniczony,

c) opracowywanie korespondencji do MSWiA – przesyłanie informacji cenowych z przeprowadzonych przetargów budowlanych,

– zbieranie i przechowywanie ofert łącznie z kompletną dokumentacją przetargową,

– współdziałanie z innymi komórkami organizacyjnymi Urzędu w sprawie opracowywania projektów umów z wykonania zamówienia publicznego.

8. Do zakresu działania Referatu Promocji Miasta należy:

– przyjmowanie, gromadzenie i segregowanie kartotek informacyjnych, serwisów, biuletynów oraz innych materiałów informacyjnych z PAT oraz innych ośrodków,

– zbieranie materiałów informacyjnych o Karpaczu,

– zbieranie i udzielanie informacji o warunkach pogodowych w rejonie Karpacza oraz o stanie nartostrad, szlaków turystycznych itp.,

– prowadzenie rejestru wolnych miejsc noclegowych oraz rejestru lokali gastronomicznych,

– udzielanie bezpłatnej informacji turystycznej wszystkim zainteresowanym osobom, zgodnie z zakresem swojej działalności,

– rozwijanie działalności informacyjno-propa-gandowej przez:

– oddziaływanie w kierunku skierowania ruchu turystycznego na:

– organizowanie zjazdów, spotkań, zlotów, seminariów,

– analiza inwestycji prowadzonych w gminie przez inwestorów zewnętrznych,

– współdziałanie z Referatem Gospodarki Gruntami i Geodezji, Referatem Infrastruktury, Inwestycji i Ochrony Środowiska oraz Referatem Gospodarki Przestrzennej w zakresie sporządzania ofert dla potencjalnych inwestorów,

– przekazywanie i prezentacja ofert gospodarczych gminy w prasie, radiu i telewizji,

– utrzymywanie kontaktów z prasą, radiem i telewizją w zakresie sporządzania i przekazywania informacji o funkcjonowaniu gminy, według odrębnych uzgodnień i upoważnień Burmistrza,

– opracowywanie i udzielanie odpowiedzi na wnioski komisji Rady Miejskiej, interpelacje radnych, zapytania mieszkańców, artykuły w prasie, programy RTV,

– opracowywanie materiałów do Biuletynu Rady Miejskiej i przekazywanie ich do druku, z zakresu swojej działalności,

– przygotowywanie programów promocji gospodarczej i turystycznej miasta,

– koordynacja programów pomocowych PHARE itp.,

– współpraca z Euroregionem Nysa,

– przygotowywanie materiałów promocyjnych, w tym wydawnictw,

– prowadzenie statystyki miejscowej i ich analiza,

– bieżąca obsługa wszelkiej korespondencji dotyczącej promocji,

– organizowanie imprez kulturalnych, rekreacyjnych i sportowych mających na celu poszerzenie oferty turystycznej miasta,

– organizowanie widowisk, przedstawień, filmów oświatowych dla dzieci i młodzieży,

– nawiązanie kontaktów i współpracy z różnymi fundacjami, które zajmują się dofinansowaniem różnego rodzaju działalności kulturalnej czy rekreacyjnej,

– współpracowanie z klubami sportowymi przy organizacji imprez sportowych,

– wyszukiwanie sponsorów w celu pomniejszenia kosztów potrzebnych do organizowania imprez,

– organizowanie imprez w ramach współpracy z miastami partnerskimi na terenie kraju i za granicą.

9. Do zakresu działania Referatu Ochrony należy:

a) ochrona informacji niejawnych, w tym:

– zapewnienie ochrony informacji niejawnych,

– ochrona sieci i systemów informatycznych,

– zapewnienie ochrony fizycznej jednostki organizacyjnej,

– kontrola ochrony informacji i przestrzegania przepisów o ochronie informacji,

– kontrola ewidencji i obiegu dokumentów,

– opracowywanie planu ochrony jednostki i nadzorowanie jego realizacji,

– szkolenie pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych,

– przeprowadzanie postępowania sprawdzającego określonego art. 37 ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych,

– przeprowadzanie postępowania wyjaśniającego naruszenie przepisów prawa dot. ochrony informacji,

– w zakresie niezbędnym współpraca ze Służbami Ochrony Państwa,

b) ochrona ludności realizowana w oparciu o tzw. “gotowość cywilną” do reagowania na sytuację kryzysową, polegającą na:

– organizacyjnym i dokumentacyjnym przygotowaniu procedur tzw. zarządzania kryzysowego,

– ostrzeganiu i alarmowaniu ludności,

– logistycznym i dokumentacyjnym przygotowaniu i zabezpieczeniu ochrony przeciwpowodziowej,

– organizacji i prowadzeniu ewakuacji ludności,

– współpracy z innymi jednostkami organizacyjnymi w realizacji zadań wymienionych w punktach wyżej,

– organizowaniu i prowadzeniu szkoleń pracowników urzędu,

c) sprawy obronne:

– przygotowywanie i stała aktualizacja dokumentacji “stałego dyżuru”,

– przygotowywanie i stała aktualizacja dokumentacji “akcji kurierskiej”,

– realizacja zadań z wymienionych dokumentacji,

– współpracy w zakresie spraw obronnych z Referatem Spraw Obywatelskich, Policją, WKU, Starostwem Powiatowym, DUW (WKO),

– organizacja i prowadzenie ćwiczeń, szkoleń pracowników urzędu,

– uczestnictwo w szkoleniach i ćwiczeniach organizowanych przez DUW,

d) obrona cywilna i sprawy ppoż.:

– prowadzenie dokumentacji formacji OC w gminie,

– opracowywanie planu obrony cywilnej na okres zewnętrznego zagrożenia i wojny,

– planowanie i prowadzenie szkoleń w zakresie powszechnej samoobrony,

– gospodarka sprzętem OC, nadzór nad gminnym magazynem sprzętu OC,

– współpraca z Referatem Administracyjno- -Gospodarczym w zakresie realizacji przepisów o ochronie przeciwpożarowych w urzędzie,

– odpowiedzialność za funkcjonowanie systemu lub sieci teleinformatycznych oraz za przestrzeganie zasad i wymagań bezpieczeństwa systemu i sieci teleinformatycznych.

10. Do zakresu działania Kancelarii Tajnej należy:

– rejestrowanie, przechowywanie i kontrola rejestrowania i oznaczania dokumentów niejawnych w komórkach organizacyjnych urzędu,

– udostępnianie, wydawanie i egzekwowanie zwrotu dokumentów niejawnych.

11. Do zakresu działania Referatu Gospodarki Gruntami i Geodezji należy:

– prowadzenie spraw związanych z gospodarowaniem mieniem gminy, a w szczególności:

– nabywaniem i zbywaniem, zamianą nieruchomości zabudowanych i niezabudowanych, wyceną majątku,

– ustanawianiem praw nieograniczonych i ograniczonych do nieruchomości, tj. prawa własności, użytkowania wieczystego, trwałego zarządu, dzierżawy, najmu, użyczania,

– przekształceniem prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności,

– komunalizacją, przejmowaniem, przekazywaniem i ewidencjonowaniem mienia gminy,

– gospodarką rolną i weterynarią, realizowaniem zadań zleconych z zakresu administracji rządowej związanych z obowiązkiem organizowania i przeprowadzania spisów rolnych, corocznego aktualizowania wykazów gospodarstw i działek rolnych,

– wyłączaniem gruntów z produkcji rolnej i leśnej,

– podziałem i prowadzeniem opłat adiacenckich z tego tyt. oraz rozgraniczaniem nieruchomości,

– nadawaniem numeracji porządkowej i nazewnictwem ulic,

– sporządzenie dokumentacji do celów prawnych,

– aktualizacja ewidencji gruntów i budynków oraz współpraca z Referatem Dochodów i Podatków w tym zakresie,

– prowadzenie sprawozdawczości statystycznej z całego zakresu działania Referatu.

12. Do zakresu działania na Stanowisku ds. informatyki należy:

– naprawa, konserwacja i rozbudowa sprzętu komputerowego,

– konserwacja i uaktualnienia programów komputerowych na podstawie aktualnych ofert firm,

– zakup sprzętu komputerowego pod kątem wymagań programowych, analiza i ocena przydatności,

– utrzymanie ciągłości pracy sprzętu komputerowego, na bieżąco usuwanie usterek,

– zabezpieczenie dostaw materiałów komputerowych,

– konserwacja i naprawa sprzętu w podległych jednostkach gminie,

– aktualizacja miejskich stron internetowych,

– wykonanie reklam zawodów i imprez pod kątem opracowań komputerowych,

– wykonanie obowiązków Administratora Bezpieczeństwa Informacji w zakresie:

a) przeciwdziałania dostępności osób niepowołanych do systemu informatycznego obejmującego dane osobowe.

13. Do zakresu działania Referatu Organizacji i Nadzoru należy:

– prowadzenie spraw w zakresie właściwości określonej w ustawach oraz uchwałach Rady Miejskiej:

a) obejmujących oświatę, w tym szkoły podstawowe, przedszkola i inne placówki oświatowo-wychowawcze,

b) związanych z tworzeniem, likwidacją i reorganizacją zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych,

c) związanych z powołaniem i odwołaniem dyrektorów oraz kierowników zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych,

– prowadzenie kontroli zewnętrznej w gminnych jednostkach organizacyjnych na podstawie upoważnienia Zarządu Miasta lub Burmistrza w zakresie właściwości określonej w ustawach oraz uchwałach Rady Miejskiej,

– prowadzenie centralnego rejestru kontroli przeprowadzonych w Urzędzie przez organy kontroli państwowej, administracji rządowej w ramach zadań zleconych i powierzonych oraz inne organy zewnętrzne oraz sprawowanie nadzoru nad przebiegiem realizacji wydanych przez te organy zaleceń pokontrolnych,

– prowadzenie centralnego wydawanych upoważnień i pełnomocnictw,

– prowadzenie zbiorowej dokumentacji kontroli zewnętrznych,

– prowadzenie centralnego rejestru aktów wewnętrznych Urzędu,

– wykonanie zadań związanych z organizacją kontroli,

– przygotowanie sprawozdań z realizacji zadań pokontrolnych i przekazanie Burmistrzowi,

– zapewnienie obsługi organizacyjnej i kancelaryjnej narad, dbając o należyty stan dokumentacji, przekazywanie ustaleń i wniosków do realizacji kompetentnym wydziałom, referatom, stanowiskom pracy oraz egzekwowanie informacji o ich wykonaniu,

– wykonanie zadań wynikających ze sprawowania przez Zarząd i Burmistrza funkcji nadzoru nad podległymi jednostkami organizacyjnymi,

– wykonanie zadań w zakresie obsługi organizacyjno-technicznej i merytorycznej zadań związanych z wykonywaniem przez Zarząd funkcji Walnego Zgromadzenia Wspólników jednoosobowych spółek prawa handlowego gminy oraz funkcji Wspólnika w spółkach z udziałem gminy,

– egzekwowanie obowiązku zwracania pieczęci tzw. “podpisowych” do Referatu Administracyjno-Gospodarczego, z chwilą zmia- ny stanowiska pracy przez pracownika lub rozwiązania stosunku pracy,

– zapewnienie, po zatwierdzeniu protokołu z posiedzenia Zarządu:

a) sporządzenia wyciągów z protokołu w sprawach właściwych dla odpowiednich komórek organizacyjnych Urzędu,

b) dbania o należyty stan dokumentacji z posiedzeń Zarządu,

c) prowadzenie rejestru uchwał Zarządu Miasta,

d) egzekwowania od właściwych pracowników Urzędu informacji o wykonaniu postanowień podjętych przez Zarząd,

– prowadzenie ewidencji obiektów świadczących usługi hotelarskie, obiektów niebędących obiektami hotelarskimi w myśl ustawy o usługach turystycznych,

– prowadzenie rejestru instytucji kultury,

– realizacja zadań wynikająca z Regulaminu organizacyjnego.

14. Do zakresu działania Referatu Administracyjno- -Gospodarczego należy:

a) administracyjno-gospodarcza obsługa Urzędu, zapewnienie obsługi organizacyjnej i administracyjnej Burmistrzowi, Zastępcy Burmistrza, a w szczególności:

– utrzymywanie porządku i czystości w pomieszczeniach zajmowanych przez Urząd,

– prowadzenie adaptacji, remontów i napraw oraz konserwacja budynków Urzędu, pomieszczeń i inwentarza biurowego,

– zaopatrywanie Urzędu w niezbędny sprzęt i wyposażenie, w tym materiały biurowe i kancelaryjne,

– prowadzenie magazynu materiałów biurowych i kancelaryjnych,

– przyjmowanie, wysyłanie i rozdzielanie korespondencji na zewnątrz i wewnątrz Urzędu,

– prowadzenie ewidencji korespondencji,

– prowadzenie centralnego rejestru skarg i wniosków oraz listów wpływających do Urzędu,

– przygotowywanie pomieszczeń i obsługa spotkań i zebrań organizowanych przez Burmistrza i Zastępcę Burmistrza jak również Zarząd,

– prenumerata czasopism i dzienników urzędowych,

– zamawianie, ewidencja, wydawanie i wycofywanie z użytku pieczęci urzędowych i pieczątek,

– wydawanie wykonanych pieczęci i pieczątek za pokwitowaniem,

– ewidencja pieczęci i pieczątek według układu określonego w Regulaminie organizacyjnym,

– nadzór nad przechowywaniem i używaniem pieczęci urzędowych,

– przyjmowanie interesantów zgłaszających skargi i wnioski oraz organizowanie ich kontaktów z Burmistrzem lub Zastępcą Burmistrza bądź kierowanie do właściwych referatów,

– wystawianie kart drogowych kierowcy samochodu osobowego,

– przedstawianie comiesięcznego sprawozdania z wykorzystania pojazdu służbowego,

– wystawianie delegacji służbowych dla pracowników używających samochód prywatny do celów służbowych,

– nadzór nad korzystaniem z telefonów służbowych przez pracowników Urzędu,

– przechowywanie protokołów z posiedzeń i uchwał Zarządu Miasta.

– prowadzenie archiwum Urzędu i przekazanie akt do Archiwum Państwowego.

15. Do zakresu działania Komendy Straży Miejskiej w Karpaczu należy:

– ochrona spokoju i porządku w miejscach publicznych,

– czuwanie nad porządkiem i kontrola ruchu drogowego, w zakresie określonym w przepisach o ruchu drogowym,

– współdziałanie z właściwymi podmiotami w zakresie ratowania życia i zdrowia obywateli, pomocy w usuwaniu awarii technicznych i skutków klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń,

– zabezpieczenie miejsca przestępstwa, katastrofy lub innego podobnego zdarzenia albo miejsc zagrożonych takim zdarzeniem przed dostępem osób postronnych lub zniszczeniem śladów i dowodów, do momentu przybycia właściwych służb, a także ustalenie, w miarę możliwości, świadków zdarzenia,

– ochrona obiektów komunalnych i urządzeń użyteczności publicznej,

– współdziałanie z organizatorami i innymi służbami w ochronie porządku podczas zgromadzeń i imprez publicznych,

– doprowadzanie osób nietrzeźwych do izby wytrzeźwień lub miejsca ich zamieszkania, jeżeli osoby te zachowaniem swoim dają powód do zagrożenia w miejscu publicznym, znajdują się w okolicznościach zagrażających ich życiu lub zdrowiu albo zagrażają życiu i zdrowiu innych osób,

– informowanie wg przyjętego odrębnie trybu społeczności lokalnej o stanie i rodzajach zagrożeń, a także inicjowanie i uczestnictwo w działaniach mających na celu zapobieganie popełnieniu przestępstw i wykroczeń oraz zjawiskom kryminogennym i współdziałanie w tym zakresie z organami państwowymi, samorządowymi i organizacjami społecznymi,

– konwojowanie dokumentów, przedmiotów wartościowych lub wartości pieniężnych dla potrzeb gminy.

16. Do zakresu działania Referatu Prawnego należą:

– obowiązki i upoważnienia w zakresie obsługi prawnej określone ustawą z dnia 16 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz. U. Nr 19, poz. 145 z późniejszymi zmianami),

– udzielanie porad prawnych,

– przygotowywanie i opracowywanie projektów uchwał organów gminy,

– przygotowywanie wstępnych analiz projektów umów cywilnoprawnych zawieranych przez gminę,

– opracowywanie projektów pism procesowych i opinii prawnych,

– prowadzenie i kompletowanie dokumentacji spraw sądowych i sądowo-administracyj-nych prowadzonych przez gminę,

– prowadzenie zbioru publikatorów aktów prawnych,

– kierowanie poszczególnych aktów prawnych do wiadomości właściwych referatów Urzędu,

– sporządzanie informacji o ważniejszych aktach prawnych, publikowanych w Dziennikach Ustaw RP,

– konsultowanie w zakresie opracowywań decyzji administracyjnych z właściwymi komórkami merytorycznymi,

– wstępne przygotowywanie podstaw prawnych aktów prawa miejscowego uchwalanych przez organy gminy,

– prowadzenie repertorium spraw sądowych,

– udzielanie informacji o przepisach prawnych osobom fizycznym, organizacjom politycznym, społecznym i zawodowym działającym na terenie jednostki organizacyjnej, na ich wniosek,

– przygotowywanie umów o wykonanie zamówienia publicznego.

17. Stanowisko ds. BHP:

– zadania i kompetencje pracownika ds. BHP określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 109, poz. 704 z późniejszymi zmianami).

18. Do zakresu działania Referatu Zatrudnienia, Ewidencji i Problematyki Alkoholowej należy:

– wnioskowanie w sprawach gospodarowania etatami i funduszami płac w ramach przydzielonych limitów, w tym nagród jubileuszowych, dodatków stażowych, funkcyjnych itp.,

– prowadzenie spraw osobowych pracowników Urzędu Miejskiego oraz kierowników jednostek podległych,

– opracowywanie zakresów czynności nowo przyjętym pracownikom, a także w razie dokonywania zmian, w przypadku referatów, w porozumieniu z ich kierownikami,

– organizowanie zastępstw na czas nieobecności pracowników Urzędu,

– prowadzenie rejestru ewidencji przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą,

– wystawianie zaświadczeń o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej oraz zaświadczeń o dokonywanych zmianach w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą przez przedsiębiorców,

– wydawanie decyzji dotyczących likwidacji działalności gospodarczej,

– wydawanie zaświadczeń dot. prowadzenia działalności gospodarczej,

– współdziałanie z Urzędem Skarbowym i Zakładem Ubezpieczeń Społecznych w zakresie ewidencji przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą,

– przyjmowanie interesantów w sprawach dot. prowadzenia działalności gospodarczej, udzielanie wyjaśnień i informacji,

– prowadzenie bieżącego zbioru akt – zaświadczeń o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej przedsiębiorców zgodnie z ewidencją,

– przeprowadzanie kontroli wykonywanej działalności gospodarczej przez przedsiębiorców w zakresie:

a) zgodności wykonywanej działalności ze zgłoszoną,

b) miejsca wykonywanej działalności,

– prowadzenie spraw związanych z wydawaniem zezwoleń na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych, po zasięgnięciu opinii Zarządu Miasta,

– prowadzenie spraw związanych z wydawaniem decyzji cofających na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych,

– prowadzenie spraw związanych z wydawaniem decyzji wygaszających zezwolenia na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych,

– prowadzenie spraw związanych z wydawaniem zezwoleń na wykonywanie krajowego drogowego przewozu osób, w tym na:

a) krajowy zarobkowy przewóz osób pojazdami samochodowymi niebędącymi taksówkami,

b) krajowy zarobkowy przewóz osób taksówkami,

– prowadzenie spraw związanych z wydawaniem decyzji cofających zezwolenia na wykonywanie krajowego drogowego przewozu osób,

– prowadzenie spraw związanych z wydawaniem decyzji wygaszających zezwolenia na wykonywanie krajowego drogowego przewozu osób,

– opracowywanie, realizacja i koordynowanie miejskiego programu profilaktyki i rozwiązywanie problemów alkoholowych,

– tworzenie bazy materialnej, organizacyjnej i merytorycznej dla realizacji programu,

– współdziałanie i koordynacja działalności organów samorządowych, instytucji, stowarzyszeń oraz innych podmiotów realizujących program w zakresie profilaktyki alkoholowej,

– pełnienie funkcji sekretarza w plenarnych i roboczych posiedzeniach miejskiej komisji ds. rozwiązywania problemów alkoholowych,

– działanie na rzecz tworzenia i wzmacniania lokalnej koalicji trzeźwościowej, szukanie poparcia dla działań na rzecz zmniejszenia problemów alkoholowych,

– przeprowadzanie analizy problemów alkoholowych i stanu zasobów w dziedzinie ich rozwiązywania na terenie gminy,

– wdrażanie i propagowanie na terenie gminy ogólnopolskich i regionalnych kampanii edukacyjnych,

– bieżąca ewaluacja i prowadzenie lokalnych inicjatyw z dziedziny rozwiązywania problemów alkoholowych,

– kreowanie i nadzorowanie działań terapeutyzujących nastawionych na osoby i rodziny osób uzależnionych od alkoholu,

– działalność profilaktyczna polegająca na krzewieniu zdrowego stylu życia wśród młodzieży,

– prowadzenie spraw w zakresie organizowania wypoczynku zimowego i letniego dla dzieci i młodzieży z rodzin patologicznych i dysfunkcyjnych.