Załącznik nr 1 do uchwały Rady Miejskiej w Dusznikach Zdroju z dnia 20 grudnia 2001 r. (poz. 1058)

WIELOLETNI PROGRAM GOSPODAROWANIA MIESZKANIOWYM ZASOBEM GMINY

Służba Mieszkaniowa zarządza na terenie miasta Duszniki Zdrój 148 budynkami

mieszkaniowymi o ogólnej powierzchni – 60 799 m2

w tym: lokale mieszkalne zasobów gminy – 36 549 m2

lokale mieszkalne i użytkowe sprzedane – 21 343 m2

lokale użytkowe zasobów gminy – 1375 m2

Ogólna liczba lokali – 1120

w tym zasobów gminy – 847

I. Ogólna ocena stanu technicznego mieszkaniowych zasobów gminy i uwarunkowania.

91% budynków zostało wybudowanych do 1945 r. Zasoby mieszkaniowe z uwagi na długotrwałą eksploatację oraz brak odpowiednich środków na ich eksploatację i remonty są w większości w złym stanie technicznym. Ocenia się, że środki finansowe z czynszu pokrywają tylko 30% potrzeb remontowych. Sprzedaż lokali pogarsza sytuację, bowiem większość właścicieli nie dysponuje odpowiednimi środkami finansowymi na przeprowadzenie remontów.

Środki finansowe, którymi dysponuje zarządca, są przeznaczone na zaspakajanie najpilniejszych potrzeb, takich jak: naprawy dachów, utrzymanie wewnętrznej instalacji w sprawności technicznej, zabezpieczenie dostawy ciepła itp.

Określany stan finansowy nie pozwala na przeprowadzanie remontów gruntowych i modernizacyjnych, jak również prawidłową eksploatację budynków.

Ia. Prognozowana liczba lokali socjalnych w latach 2002–2006 (uwzględniona sytuacja gospodarcza kraju i najemców). Aktualna liczba lokali socjalnych – 91.

Lp.

Lata

Lokale mieszkalne

zasobów gminy

Prognozowany przyrost lokali socjalnych

%

Uwagi

1

2002

847

13

1,5

 

2

2003

834

12

1,5

 

3

2004

822

8

1  

4

2005

814

8

1  

5

2006

806

8

1  

Razem:

798

49

   

Ib. Prognozowana sprzedaż lokali mieszkalnych (wielkość % sprzedaży określono na podstawie sprzedaży w latach 1990–2001).

Lp.

Lata

Lokale mieszkalne

zasobów gminy

Prognozowana sprzedaż lokali mieszkalnych

%

Uwagi

1

2002

847

68

 

8

 

2

2003

779

62

 

3

2004

717

57

 

4

2005

660

53

 

5

2006

607

48

 

Razem:

559

288  

II. Remonty i modernizacja mieszkaniowych zasobów gminy.

Z uwagi na zły stan techniczny większości budynków wynikający głównie z pernamentnego braku środków finansowych – potrzeby remontowe zwiększają się z roku na rok. Potwierdzają to wyniki stosownych przeglądów technicznych. Ocenia się, że nakłady niezbędne do zabezpieczenia potrzeb remontowych należy zwiększyć o 230%. Przedłożone propozycje planów remontów budynków na lata 2002–2006 zostały opracowane z uwzględnieniem posiadanych środków finansowych.

III. Zasady polityki czynszowej.

Uwzględniając niewystarczające środki finansowe na działalność remontowo-eksploatacyjną budynków mieszkalnych oraz niską stawką bazową czynszu, zakłada się maksymalny wzrost czynszu zgodnie z przedmiotową ustawą, jednakże nie więcej niż 15%.

Aktualna sytuacja gospodarcza umożliwia nam zaproponowanie wzrostu czynszu o 10,5%, co też przyjęto na lata 2002–2006.

(Uzasadnienie ekonomiczne wprowadzenia podwyżki czynszu umotywowano w zał. nr 4 do stosownego wniosku na rok 2002).

Prognozowany wzrost czynszu w układzie tabelarycznym w latach 2002–2004.

Rok 2002

Rodzaj składników mających wpływ na zwiększenie

lub zmniejszenie czynszu

Stawka bazowa

dotychczasowa

0,99 zł/m2

prognozowana

1,09 zł/m2

WC

10%

10%

Instalacja wodno-kanalizacyjna

10%

10%

Łazienka

15%

15%

Centralna ogrzewanie lokalne

15%

15%

Instalacja gazowa

10%

10%

Ciemna kuchnia

–10% –10%

Usytuowanie mieszkania w budynku

10%

10%

Usytuowanie w terenie

10%

10%

Stan techniczny budynku

0–30% 0–30%

Stawka maksymalna

2,08

2,29

Stawka za lokale socjalne

0,72

0,90

Rok 2003

Rodzaj składników mających wpływ na zwiększenie

lub zmniejszenie czynszu

Stawka bazowa

dotychczasowa

1,09 zł/m2

prognozowana

1,20 zł/m2

WC

10%

10%

Instalacja wodno-kanalizacyjna

10%

10%

Łazienka

15%

15%

Centralna ogrzewanie lokalne

15%

15%

Instalacja gazowa

10%

10%

Ciemna kuchnia

–10% –10%

Usytuowanie mieszkania w budynku

10%

10%

Usytuowanie w terenie

10%

10%

Stan techniczny budynku

0–30% 0–30%

Stawka maksymalna

2,29

2,52

Stawka za lokale socjalne

0,90

0,99

Rok 2004

Rodzaj składników mających wpływ na zwiększenie

lub zmniejszenie czynszu

Stawka bazowa

dotychczasowa

1,20 zł/m2

prognozowana

1,33 zł/m2

WC

10%

10%

Instalacja wodno-kanalizacyjna

10%

10%

Łazienka

15%

15%

Centralna ogrzewanie lokalne

15%

15%

Instalacja gazowa

10%

10%

Ciemna kuchnia

–10% –10%

Usytuowanie mieszkania w budynku

10%

10%

Usytuowanie w terenie

10%

10%

Stan techniczny budynku

0–30% 0–30%

Stawka maksymalna

2,52

2,79

Stawka za lokale socjalne

0,99

1,09

Rok 2005

Rodzaj składników mających wpływ na zwiększenie

lub zmniejszenie czynszu

Stawka bazowa

dotychczasowa

1,33 zł/m2

prognozowana

1,47 zł/m2

WC

10%

10%

Instalacja wodno-kanalizacyjna

10%

10%

Łazienka

15%

15%

Centralna ogrzewanie lokalne

15%

15%

Instalacja gazowa

10%

10%

Ciemna kuchnia

–10% –10%

Usytuowanie mieszkania w budynku

10%

10%

Usytuowanie w terenie

10%

10%

Stan techniczny budynku

0–30% 0–30%

Stawka maksymalna

2,79

3,09

Stawka za lokale socjalne

1,09

1,20

Rok 2006

Rodzaj składników mających wpływ na zwiększenie

lub zmniejszenie czynszu

Stawka bazowa

dotychczasowa

1,47 zł/m2

prognozowana

1,62 zł/m2

WC

10%

10%

Instalacja wodno-kanalizacyjna

10%

10%

Łazienka

15%

15%

Centralna ogrzewanie lokalne

15%

15%

Instalacja gazowa

10%

10%

Ciemna kuchnia

–10% –10%

Usytuowanie mieszkania w budynku

10%

10%

Usytuowanie w terenie

10%

10%

Stan techniczny budynku

0–30% 0–30%

Stawka maksymalna

3,09

3,40

Stawka za lokale socjalne

1,20

1,33

IV. Sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy.

Aktualnie Służba Mieszkaniowa sprawuje zarząd 1120 lokalami, w tym 273 lokalami własnościowymi. Wychodząc naprzeciw woli właścicieli lokali mieszkalnych, w najbliższym okresie nie przewiduje się zmiany formy zarządu. W perspektywie czasu przy wzroście liczby lokali własnościowych zakłada się przejście na inne formy zarządzania, możliwe przy istniejącym stanie prawnym.

V. Koszty modernizacji i remontów gruntownych lokali i budynków wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy w latach 2002–2006.

2002 r.

Lp.

Adres

Opis robót

Remont

gruntowny

Remont modernizacyjny

Uwagi

Nakłady finansowe

Nakłady finansowe

1.

Słowackiego 48

1. Wykonanie kabin sanitarnych

w budynku dla 8 lokali.

2. Wymiana instalacji

wodno-kanalizacyjnej.

350 000

Dotacja Urzędu

Miasta

2003 r.

Lp.

Adres

Opis robót

Remont

gruntowny

Remont modernizacyjny

Uwagi

Nakłady finansowe

Nakłady finansowe

1.

W. Polskiego 49

Remont lokali mieszkalnych:

1) wymiana stolarki,

2) wymiana podłóg,

3) wymiana instalacji,

4) odgrzybianie.

141 000

Dotacja Urzędu

Miasta

2004 r.

Lp.

Adres

Opis robót

Remont

gruntowny

Remont modernizacyjny

Uwagi

Nakłady finansowe

Nakłady finansowe

1.

H. Sawickiej 1

1. Likwidacja sanitariatów

na kl. schodowej.

2. Wykonanie kabin sani-

tarnych w lokalach

mieszkalnych.

3. Przebudowa instalacji

wodno-kanalizacyjnej.

752 000

Dotacja Urzędu

Miasta

2005 r.

Lp.

Adres

Opis robót

Remont

gruntowny

Remont modernizacyjny

Uwagi

Nakłady finansowe

Nakłady finansowe

1.

Słowackiego 2a

Remont gruntowny:

– wymiana stolarki,

– wymiana posadzki,

– wymiana instalacji,

– remont pokrycia dacho-

wego,

– remont elewacji,

– remont urządzeń grzew-

czych.

400 000

Dotacja Urzędu

Miasta

2006 r.

Lp.

Adres

Opis robót

Remont

gruntowny

Remont modernizacyjny

Uwagi

Nakłady finansowe

Nakłady finansowe

1.

Kłodzka 56

Roboty ogólnobudowlane:

– wewnętrzne,

– zewnętrzne, w tym:

remont pokrycia dacho-

wego i elewacji.

118 000

Dotacja Urzędu

Miasta

Lokale zastępcze na okres remontu budynków mieszkalnych.

Służba Mieszkaniowa ma w dyspozycji lokale zastępcze niezbędne do prowadzenia pogłębionych remontów lokali i budynków.

Wydatki i inwestycje.

Na przestrzeni lat 2002–2006 nie planuje się wydatków inwestycyjnych w zakresie utrzymania zasobu mieszkalnego gminy.

Źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej w kolejnych latach:

– wpływy z czynszów za lokale mieszkalne zasobów gminy,

– wpływy z czynszów za lokale użytkowe,

– wpływy z zarządzania lokalami własnościowymi,

– fundusz remontowy Wspólnot Mieszkaniowych,

– dotacje,

– reklamy.

Va. Propozycje planu remontów budynków na 2002 r.

Lp.

Adres

Plan roczny szt.

Szacunkowa wartość zł

W tym: system

Uwagi

własny zł

obcy zł

Remonty bieżące:

1.

Remont pokryć dachowych

Kolejowa 6

Rynek 3

Dworcowa 10

3

35 000

15 000

20 000

W uzgodnieniu

ze Wspólnotą

Mieszkaniową

2.

Remont klatek schodowych

Słowackiego 48

Kłodzka 8

Krakowska 10

Krakowska 12

Zamkowa 17

H. Sawickiej 14

Rynek 10

7

54 300

54 300

 

W uzgodnieniu

ze Wspólnotą

Mieszkaniową

3.

Przebudowa kominów

6

2 100

2100

   

4.

Wymiana stolarki okiennej

60

61 875

6875

55 000

 

5.

Wymiana stolarki drzwiowej

12

9 600

9600

   

6.

Remont mieszkań z ruchu

ludności

2

18 000

18 000

   

7.

Remont mieszkań

4

38 000

38 000

   

8.

Roboty zduńskie, przebudowy,

budowy pieców

18

30 000

 

30 000

 

9.

Wymiana piecy stałopalnych

4

6600

6600

   
10.

Wymiana kotła c.o.

3

5610

5610

   
11.

Remont podłóg

4

5420

6420

   
12.

Wymiana instalacji elektrycznej

4

8000

 

8000

 
13.

Remont instalacji odgromowej

1

5000

 

5000

 
14.

Pomiary ochronne instalacji

elektrycznej ciąg bud. w Rynku

 

10 000

 

10 000

 
 

Remont elewacji – budynek

W. Polskiego 14

 

22 000

22 000

   
15.

Utwardzenie drogi – od

podwórka ul. H. Sawickiej 2, 4

 

4500

4500

   

Razem Rb:

 

316 005

188 005

128 000

 

1.

Konserwacja:

Utrzymanie w pełnej sprawności technicznej budynków,

w tym:

– naprawy różne

– przeglądy ppoż., porządkowe

– przeglądy techn. budynków

– przeglądy instalacji gazowej

230 995

211 995

19 000

 

Ogółem:

w tym: system własny

system obcy

547 000

400 000

 

147 000

 

1.

Wymiana pokrycia dachowego budynku przy ul. Świerczewskiego 6

17 355

 

17 355

po otrzymaniu dotacji

z UM

– 17 350,00 zł

– w planie ujęto tylko wartość robót bez części kosztów przypadających dla współwłaścicieli