Załącznik nr 3 do Statutu Gminy Miejskiej Bierutów (poz. 1054)

Zasady dostępu i korzystania z dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych przez organy Gminy Miejskiej Bierutów

§ 1

Użyte w załączniku sformułowania oznaczają:

1. Dokument – dokument wynikający z wykonywania funkcji publicznych przez organy Gminy Miejskiej Bierutów, o którym mowa w art. 11b ust. 2 i 3 ustawy.

§ 2

1. Każdemu przysługuje prawo dostępu i korzystania z dokumentów.

2. Dostęp i korzystanie z dokumentów jest indywidualne.

3. Uprawnionymi do dostępu są wszystkie osoby zainteresowane. Osoby te nie muszą wykazać interesu prawnego bądź faktycznego w dostępie lub korzystaniu z dokumentów.

§ 3

1. Dostęp i korzystanie z dokumentów obejmuje w szczególności:

1) wgląd do dokumentów,

2) kopiowanie dokumentów,

3) uzyskanie dokumentów w takim zakresie, jakim to jest istotne dla ogółu obywateli.

§ 4

1. Dostęp i korzystanie z dokumentów w sprawach dotyczących interesu strony w postępowaniu administracyjnym regulują przepisy szczególne.

2. Organy gminy udostępniają i stwarzają warunki do skorzystania z dokumentów, z wyłączeniem informacji niejawnych w rozumieniu ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 11, poz. 95 z późn. zm.) lub objętych ochroną na podstawie innych ustaw, a w szczególności objętych tajemnicą skarbową, bankową, statystyczną, ochrony danych osobowych, informacji mogących naruszać prywatność osób fizycznych lub tajemnicę przedsiębiorcy.

§ 5

Dostęp i korzystanie z dokumentów następuje na zasadach określonych w niniejszym załączniku do Statutu, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej.

§ 6

Udostępnienie dokumentów następuje w drodze pisemnego wniosku zainteresowanego. We wniosku powinny być wskazane dokumenty, których udostępnienia żąda wnioskodawca.

§ 7

1. Dostęp i korzystanie z dokumentów związane jest w szczególności z:

1) planami i programami organów gminy:

a) działaniach społecznych, kulturalnych, ekologicznych,

b) zamierzeniach uchwałodawczych,

c) programach realizowanych przez organy gminy, sposobie ich realizacji, wykonaniu i efektach działań, o których mowa wyżej, z wyłączeniem materiałów roboczych do czasu, gdy staną się dokumentem,

2) informacjami o organach gminy, a w szczególności:

a) strukturze i ich organizacji,

b) osobach wchodzących w skład organów,

c) zadaniach i kompetencjach oraz wewnętrznym podziale obowiązków służbowym osób zatrudnionych w administracji gminnej,

3) informacjami o procedurach publicznych, a w szczególności:

a) procedurach funkcjonowania organów gminy,

b) uprawnieniach regulacyjnych i decyzyjnych organów gminy,

c) sposobie i trybie podejmowania decyzji, wydawania orzeczeń lub innych rozstrzygnięć aktów wewnętrznych,

d) procesie legislacji,

e) sposobie przyjmowania i załatwiania wszelkich wystąpień o ich rozpoznawaniu i załat-wianiu,

f) stanie załatwiania spraw, kolejności załatwiania lub rozstrzygania i rozstrzygnięciach,

g) prowadzonych rejestrach i ewidencji oraz zakresie i miejscach archiwizowania dokumentów,

4) informacjami o środkach publicznych.

§ 8

Ograniczenie dostępu i korzystania z dokumentów z przyczyn lokalowych lub technicznych nie może prowadzić do selektywnego zapewniania dostępu osobom wybranym według swobodnego uznania administracyjnego.

§ 9

Organy gminy mogą udostępnić dokumenty w postaci biuletynów odpowiednio: Rady, Zarządów czy komisji. Biuletyny Rady i komisji są wykładane do użytku publicznego w siedzibie Biura Rady, a biuletyny Zarządu w sekretariacie Burmistrza.

§ 10

W przypadku rejestracji obrad organów gminy poprzez zapis wideo lub podobny przepisy powyższe stosuje się odpowiednio.

§ 11

1. Organy udostępniające dokumenty powinny prowadzić rejestry spraw związanych z udostępnieniem dokumentów.

2. Rejestr powinien zawierać, w szczególności, dane określające:

1) od kogo pochodzą dokumenty,

2) kto je udostępnia,

3) kiedy to następuje,

4) na kogo wniosek udostępniono,

5) wskazanie jaką decyzję podjęto co do udostępnienia.

§ 12

Procedury udostępniania dokumentów muszą zapewniać możliwość kopiowania informacji publicznych, jej wydruk oraz przeniesienie na odpowiedni nośnik informacji (dyskietki komputerowe, płyty CD itp.).

§ 13

1. Udostępnianie dokumentu następuje niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia (z wyłączeniem sobót, niedziel i świąt) od dnia złożenia wniosku, w formie i postaci zgodnej z wnioskiem, o ile dokument nie musi być specjalnie przygotowany lub jednostka udostępniająca nie posiada środków technicznych, które umożliwiają udostępnienie.

2. W przypadku gdy dokument nie może być udostępniony niezwłocznie, w formie i postaci określonej w ust. 1, należy podać przyczynę i wskazać, w jakiej formie lub postaci może być udostępniony niezwłocznie.

§ 14

Osoby kierujące organami gminy lub osoby przez nich pisemnie upoważnione udostępniają dokumenty i podejmują decyzje o odmowie udostępnienia i korzystania z dokumentów.

§ 15

1. W przypadku gdy udostępnienie dokumentów wymaga dodatkowych kosztów, które wykraczają poza zakres wniosku, osoba udostępniająca pobiera opłatę.

2. Wysokość opłaty określa Rada w odrębnej uchwale, biorąc pod uwagę rzeczywistą potrzebę i koszty bezpośrednie sporządzenia dokumentów. Wysokość opłaty nie może przewyższać 1/5 najniższego wynagrodzenia pracowników.

3. W przypadku wniesienia opłaty pracownik poucza o obowiązku wniesienia opłaty przez zainteresowanego pod rygorem odrzucenia wniosku.

§ 16

1. W przypadku odmowy udostępnienia lub skorzystania z dokumentów, należy podać podstawę i zakres takiej odmowy oraz wskazać organ czy osobę, która takiej odmowy dokonała i o ile jest to możliwe osobę, na której wniosek odmowę dokonano. W przypadku wyłączenia jawności przepis poprzedni stosuje się odpowiednio.

2. W przypadku odmowy udostępnienia lub skorzystania z dokumentu, ale możliwości skorzystania z dokumentu w innej formie lub postaci, organ uprawniony poucza o tym zainteresowanego.

§ 17

W sprawach nieuregulowanych w niniejszym załączniku do statutu mają zastosowanie przepisy k.p.a.

Załącznik nr 4 do Statutu Gminy Miejskiej Bierutów (poz. 1054)

Wykaz samorządowych jednostek pomocniczych

1. Sołectwo Gorzesław,

9. Sołectwo Sątok,

2. Sołectwo Jemielna,

10. Sołectwo Solniki Małe,

3. Sołectwo Karwiniec,

11. Sołectwo Solniki Wielkie,

4. Sołectwo Kijowice,

12. Sołectwo Stroma,

5. Sołectwo Kruszowice,

13. Sołectwo Strzałkowa,

6. Sołectwo Paczków,

14. Sołectwo Wabienice,

7. Sołectwo Posadowice,

15. Sołectwo Zawidowice,

8. Sołectwo Radzieszyn,

16. Sołectwo Zbytowa.

 

Załącznik nr 5 do Statutu Gminy Miejskiej Bierutów (poz. 1054)

Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych

1. Bierutowski Ośrodek Kultury (jednostka budżetowa).
2. Zespół Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej (publiczny spzoz).
3. Rejon Budynków Komunalnych (zakład budżetowy).
4. Zakład Wodociągów, Kanalizacji i Oczyszczania (zakład budżetowy).
5. Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej (jednostka budżetowa).
6. Przedszkole Miejskie (jednostka budżetowa).
7. Zarząd Oświaty Samorządowej (jednostka budżetowa).
8. Szkoła Podstawowa w Bierutowie (jednostka budżetowa).
9. Szkoła Podstawowa w Wabienicach (jednostka budżetowa).
10.   Szkoła Podstawowa w Zbytowej (jednostka budżetowa).
11.   Gimnazjum Publiczne w Bierutowie (jednostka budżetowa).