CZĘŚĆ III

ZARZĄD GMINY

D z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 71

1. Organem wykonawczym jest Zarząd.

2. Zarząd składa się z 5 członków.

3. W skład Zarządu wchodzą: Burmistrz jako przewodniczący Zarządu, zastępca Burmistrza i członkowie.

4. Rada wybiera i odwołuje Burmistrza, zastępcę Burmistrza oraz pozostałych członków Zarządu na podstawie przepisów ustawy. Zasady zrzeczenia się funkcji przez te osoby reguluje także ustawa.

§ 72

1. Zarząd podejmuje decyzje kolegialnie zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej trzech członków Zarządu, o ile przepis szczególny nie stanowi inaczej.

2. Członkowie Zarządu są obowiązani brać czynny udział w jego pracach.

D z i a ł II

Zadania Zarządu

§ 73

1. Zarząd wykonuje zadania wynikające z funkcji organu wykonawczego gminy, a w szczególności:

1) wykonuje uchwały i zadania gminy określone przepisami prawa,

2) przygotowuje wszelkie sprawy, o których stanowi Rada,

3) informuje Radę i mieszkańców gminy o założeniach projektu budżetu, kierunkach programowych i wykonaniu budżetu,

4) podejmuje decyzje o wszczęciu sporu lub rezygnacji ze sporów sądowych oraz ustala warunki ugody w postępowaniu sądowym,

5) podejmuje uchwały o koniecznych wydatkach, które nie są uwzględnione w budżecie bądź też uwzględnione są w niedostatecznej wysokości; w takich przypadkach Zarząd musi otrzymać upoważnienie od Rady do dysponowania rezerwą ogólną lub celową,

6) podejmuje uchwały o zaskarżeniu rozstrzygnięć organów nadzoru dotyczących uchwał Zarządu,

7) rozpatruje oferty przy przetargach publicznych ogłaszanych przez gminę w myśl zasad ustalonych przez gminę oraz przepisy szczególne,

8) udziela kierownikom jednostek organizacyjnych pozostających w strukturze gminy pełnomocnictwa do zarządzania mieniem tych jednostek oraz udziela zgody kierownikom tych jednostek na czynności przekraczające zakres pełnomocnictwa,

9) określa zakres, w jakim Burmistrz może powierzyć sekretarzowi prowadzenie spraw gminy w swoim imieniu,

10) wykonuje zadania zlecone, określone odrębnymi przepisami.

§ 74

1. Projekty uchwał przedkładane Radzie przez Zarząd powinny być zaopiniowane przez radcę prawnego. Opinia radcy prawnego najpóźniej jest składana do dnia przedłożenia projektu uchwały Radzie. W szczególnie uzasadnionych przypadkach opinia może być złożona później.

2. Skarbnik informuje niezwłocznie Przewodniczącego o kontrasygnacie dokonanej na pisemne polecenie Burmistrza (art. 46 ust. 3 ustawy). Przewodniczący zleca zbadanie sprawy właściwej komisji, równocześnie wyznaczając jej termin na rozpatrzenie sprawy. Ustalenia oraz wnioski komisji przedstawia Przewodniczący na najbliższej sesji przypadającej po terminie na rozpatrzenie sprawy przez komisję.

D z i a ł III

Burmistrz

§ 75

1. Do zadań Burmistrza należy w szczególności:

1) reprezentowanie gminy na zewnątrz,

2) organizowanie prac Zarządu,

3) zgłaszanie Radzie wniosków w sprawie kandydatur na stanowiska: zastępcy Burmistrza, członków Zarządu, sekretarza i skarbnika,

4) kierowanie bieżącymi pracami Zarządu i gminy,

5) kierowanie pracą Urzędu Gminy,

6) współdziałanie z organami jednostek pomocniczych,

7) ogłoszenie budżetu gminy i sprawozdania z jego wykonania,

8) podejmowanie czynności należących do kompetencji w sprawach niecierpiących zwłoki, związanych bezpośrednio z zagrożeniem gminy, nie dotyczy to zarządzeń pomocniczych (art. 41 ust. 2 ustawy),

9) przedstawienie do zatwierdzenia na niezwłocznie zwołanym w tym celu posiedzeniu Zarządu czynności, o których mowa w pkt 8, w przypadku odmowy zatwierdzenia przez Zarząd Burmistrz cofa decyzję, jeżeli jednak decyzja została wykonana lub upełnomocniła się, a dotyczy finansowej czy gospodarczej działalności gminy, Burmistrz przesyła niezwłocznie sprawę do Komisji Rewizyjnej,

10) nawiązanie i rozwiązanie z pracownikami samorządowymi stosunków pracy na podstawie umowy o pracę, mianowania i powołania,

11) wyznaczenie rzecznika dyscyplinarnego spośród pracowników mianowanych,

12) wykonanie innych czynności wynikających z przepisów szczególnych oraz funkcji kierownika Urzędu,

13) wykonywanie obowiązków szefa obrony cywilnej na terenie gminy.

D z i a ł IV

Zasady działania Zarządu

§ 76

1. Zarząd obraduje i podejmuje rozstrzygnięcia na posiedzeniach zwoływanych przez Burmistrza w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz w miesiącu.

2. Burmistrz jest zobowiązany zwołać posiedzenie Zarządu na pisemny wniosek co najmniej 2 członków Zarządu w terminie 3 dni od dnia złożenia wniosku.

3. Posiedzeniom Zarządu przewodniczy Burmistrz lub w razie jego nieobecności zastępca Burmistrza. Termin posiedzenia ustała Burmistrz.

4. W posiedzeniu Zarządu uczestniczą członkowie Zarządu – z głosem stanowiącym, a sekretarz i skarbnik – z głosem doradczym.

5. W posiedzeniu Zarządu biorą udział pracownicy Urzędu Gminy, kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych właściwi ze względu na przedmiot obrad.

6. Burmistrz może zaprosić inne osoby na posiedzenie Zarządu, a w szczególności radnych i sołtysów.

7. W obradach Zarządu może uczestniczyć Przewodniczący bądź osoba przez niego upoważniona bez prawa do głosowania.

§ 77

1. Zarząd rozstrzyga w formie uchwał wszystkie sprawy należące do jego kompetencji wynikające z ustaw i w granicach upoważnień ustawowych.

2. Oprócz uchwał zawierających rozstrzygnięcia, Zarząd może podejmować inne uchwały, w szczególności zawierające opinie i stanowiska Zarządu.

3. Uchwały Zarządu podpisuje Burmistrz, a wynik głosowania odnotowany jest w protokole ze wskazaniem, w jaki sposób głosowali wszyscy członkowie Zarządu obecni na posiedzeniu.

4. Uchwały Zarządu będące decyzjami w sprawach z zakresu administracji publicznej podpisuje Burmistrz. W decyzjach wymienia się imiona i nazwiska członków Zarządu, którzy brali udział w podjęciu decyzji.

5. Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje członkom Zarządu, sekretarzowi, skarbnikowi, kierownikom gminnych jednostek organizacyjnych oraz kierownikom referatów, pracownikom na stanowiskach samodzielnych Urzędu Miasta i Gminy w Bierutowie.

6. Zarząd rozstrzyga o sposobie wykonywania uchwał Rady, chyba że Rada określi zasady wykonywania swojej uchwały.

7. Za przygotowanie materiałów na posiedzenie Zarządu oraz za obsługę techniczno-organizacyjną Zarządu odpowiada sekretarz. W razie nieobecności jego obowiązki pełni osoba wskazana przez Burmistrza.

8. Materiały na posiedzenie Zarządu powinny być przygotowane dwa dni przed terminem posiedzenia, jednak nie później niż godzinę przed posiedzeniem.

9. Porządek oraz tematykę posiedzenia Zarządu ustala Burmistrz w porozumieniu z sekretarzem.

§ 78

1. Z posiedzenia Zarządu sporządza się protokół.

2. W protokole podaje się imiona i nazwiska członków Zarządu uczestniczących w posiedzeniu, a w przypadku gdy w posiedzeniu Zarządu uczestniczą również inne osoby, w protokole podaje się ich imiona i nazwiska oraz wskazuje, w jakim charakterze te osoby uczestniczyły w posiedzeniu.

3. Protokół posiedzenia Zarządu powinien dokładnie odzwierciedlać przebieg posiedzenia, a zwłaszcza przebieg dyskusji nad rozstrzygnięciami podejmowanymi przez Zarząd.

4. Członkowie Zarządu oraz inni uczestnicy posiedzenia mogą zgłosić do protokołu wniosek o jego sprostowanie lub uzupełnienie.

5. Zarząd przyjmuje protokół posiedzenia na następnym posiedzeniu. W razie zgłoszenia wniosków, o których mowa w ust. 4 o ich uwzględnieniu.

6. W sprawach nieuregulowanych w powyższym dziale stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące działania Rady.

CZĘŚĆ IV

SAMORZĄDOWE JEDNOSTKI POMOCNICZE

D z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 79

1. Samorządowymi jednostkami pomocniczymi gminy są sołectwa. Gmina może utworzyć także osiedla.

2. Sołectwa tworzy, łączy, dzieli oraz znosi Rada w drodze uchwały, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy.

3. Granice, zakres działania i finansowania jednostek pomocniczych określa statut sołectwa uchwalony przez Radę.

§ 80

1. Rada uchwala statut sołectwa, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami.

2. Sołectwa nie tworzą własnych budżetów.

3. Organy sołectwa zarządzają mieniem komunalnym przekazanych przez gminę i korzystają z niego, ponosząc odpowiedzialność za straty

4. Zasady korzystania z mienia komunalnego oraz rozporządzenia dochodami z tego źródła określa statut.

§ 81

1. Rada ustala szczegółową procedurę wyborów sołtysa i członków rad sołeckich, określając termin przeprowadzenia wyborów, następnie zarządza wybory do tych organów odrębną uchwałą.

2. Kontrolę i nadzór nad działalnością sołectwa sprawuje Komisja Rewizyjna.

3. Bieżącą kontrolę w zakresie gospodarki finansowej oraz zarządzania mieniem sołectw sprawuje Zarząd. W imieniu Zarządu, skarbnik upoważniony jest do kontroli i nadzoru nad gospodarką finansową sołectw.

§ 82

1. Za prowadzenie właściwej gospodarki finansowej sołectw odpowiedzialny jest sołtys.

2. Sołtys korzysta z ochrony prawnej przysługującej funkcjonariuszom publicznym.

3. Sołtys wybrany do członka stałej komisji problemowej Rady jest uprawniony do korzystania z diety na takiej samej podstawie prawnej jak członkowie spoza Rady.

D z i a ł II

Zasady tworzenia, łączenia, podziału oraz znoszenia jednostek pomocniczych

§ 83

Utworzenie, łączenie, podział oraz zniesienie jednostki pomocniczej może nastąpić z ważnych powodów, z ini-cjatywy własnej Rady lub wniosków mieszkańców.

2. Zmiany określone w ust. 3 powinny uwzględniać układ osadniczy, przestrzenny oraz więzi społeczne, kulturalne, gospodarcze związane z danymi jednostkami pomocniczymi.

3. Wniosek Rady o utworzeniu jednostki pomocniczej zapada bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Rady. Natomiast wniosek Rady o łączenie, podział czy zniesienie jednostki pomocniczej zapada większością 2/3 głosów, w obecności co najmniej połowy składu Rady.

4. Pod wnioskiem o utworzenie jednostki pomocniczej powinno podpisać się co najmniej 30% mieszkańców, których obejmowałyby granice planowanej jednostki.

5. Pod wnioskiem o połączenie jednostek pomocniczych powinno podpisać się co najmniej po 50% mieszkańców łączonych jednostek.

6. Pod wnioskiem o podział lub zniesienie jednostki powinno podpisać się co najmniej 60% mieszkańców jednostki, której tyczy się podział lub zniesienie.

7. Wnioski, o których mowa w ust. 4–6, które uzyskały wymaganą większość, powinny być przesłane niezwłocznie Przewodniczącemu oraz Zarządowi. Wnioski te powinny zawierać: jakiej sprawy dotyczą, inicjatorów wniosków, imiona i nazwiska osób podpisujących się, miejsce zamieszkania podpisujących się, podanie numeru dowodu osobistego lub innego dowodu tożsamości podpisującego oraz własnoręczny podpis wnioskodawców. Wnioski te przesyłają inicjatorzy zbierania wniosków Przewodniczącemu oraz Zarządowi.

8. Inicjatorów zbierania wniosków powinno być przynajmniej trzech i muszą być to mieszkańcy jednostek, których dotyczy wniosek.

9. Wnioski, o których mowa w ust. 4–6, Przewodniczący przedstawia do publicznej konsultacji.

10. W konsultacji mogą uczestniczyć mieszkańcy jednostek, których dotyczą wnioski oraz instytucje i organizacje prowadzące działalność na ich terenie.

11. Wnioski Rady oraz inicjatorów wniosków Przewodniczący ogłasza na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Bierutowie, na tablicach ogłoszeń jednostek pomocniczych, których dotyczą wnioski, oraz w innych miejscach lub sposób zwyczajowo przyjęty. Zapis ten nie wyklucza ogłoszenia w lokalnej prasie.

12. Osoby i podmioty, o których mowa w ust. 10, składają w ciągu 6 tygodni od dnia ogłoszenia w sposób, o którym mowa wcześniej, wnioski i zastrzeżenia co do złożonych wniosków Rady, w miejscu wskazanym przez Przewodniczącego. Ponadto rada sołecka może złożyć opinie w powyższym terminie. Opinię składa także właściwa Rada oraz Zarząd na ręce Przewodniczącego.

13. W przypadku złożenia co najmniej 70% pisemnych sprzeciwów co do wniosku przez mieszkańców, których dotyczą zmiany, Rada nie może podjąć uchwały o utworzeniu, połączeniu, podziale lub zniesieniu jednostki pomocniczej, o ile przepis ustawy nie stanowi inaczej. Po upływie terminu konsultacji wniosek zostaje przedłożony Radzie wraz z materiałami związanymi z kon-sultacją.

14. W przypadku różnic w opiniach lub negatywnej opinii właściwych rad sołeckich Rada może zarządzić przeprowadzenie referendum wśród mieszkańców sołectwa.

15. Rada podejmuje uchwałę w sprawach, o których mowa w ust. 1, bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu Rady.

16. W przypadku negatywnej opinii rady sołeckiej, właściwej komisji lub Zarządu Rada podejmuje uchwałę większością 3/5 głosów, w obecności co najmniej połowy składu Rady.

17. W przypadku negatywnych opinii co najmniej 50% mieszkańców jednostek, których dotyczy wniosek, Rada może podjąć uchwałę większością co najmniej 2/3 głosów w obecności połowy składu Rady.

18. Konsultacje są nadzorowane przez Przewodniczącego i właściwą komisję. Podmioty te wyznaczają osoby, które organizują, konsultacje.

CZĘŚĆ V

JEDNOSTKI ORGANIZACYJNE GMINY

§ 84

1. Zarząd wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu.

2. Kierownikiem Urzędu jest Burmistrz.

3. Organizację oraz zasady funkcjonowania Urzędu określa uchwała Rady.

§ 85

1. W celu wykonywania swoich zadań gmina może tworzyć gminne jednostki organizacyjne wyodrębnione funkcjonalnie i finansowo z budżetu gminy (jednostki i zakłady budżetowe), gminne osoby prawne (spółki) oraz jednostki organizacyjne wykonujące zadania własne gminy (instytucje kultury). Gmina może przystępować do spółek i spółdzielni oraz innych podmiotów lub zawiązywać umowy na zasadach określonych w ustawach.

2. Tworzenie, likwidacja oraz reorganizacja gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażenie ich w majątek następuje w drodze uchwały Rady.

3. Rada uchwała na wniosek statuty i regulaminy organizacyjne, porządkowe gminnych jednostek organizacyjnych.

4. Kierownicy jednostek organizacyjnych działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa do zarządzania mieniem tych jednostek, udzielonego im przez Zarząd, o ile przepis szczególny nie stanowi inaczej.

5. Stosunki prawne między gminą a gminnymi jednostkami organizacyjnymi określają statuty tych jednostek oraz odpowiednie ustawy.

6. Wykaz jednostek organizacyjnych gminy zawiera załącznik nr 5 do Statutu.

MIENIE KOMUNALNE I GOSPODARKA FINANSOWA GMINY

D z i a ł I

Mienie komunalne

§ 86

1. Mieniem komunalnym jest własność inne prawa majątkowe należące do gminy oraz mienie innych gminnych osób prawnych.

2. Mieniem gminy zarządzają organy gminy bądź inne powołane podmioty, którym mienie zostało powierzone celem realizacji zadań własnych gminy.

3. Podmioty posiadające osobowość prawną samodzielnie decydują o przeznaczeniu i sposobie wykorzystania składników majątkowych w zakresie określonym w aktach prawnych o ich utworzeniu oraz w obowiązujących przepisach prawnych.

4. Mieniem pozostającym w zarządzie komunalnych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej dysponują kierownicy tych jednostek na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd. Do czynności przekraczających pełnomocnictwo wymagana jest zgoda Zarządu.

5. Gmina jest w stosunkach cywilnoprawnych podmiotem praw i obowiązków, które dotyczą mienia gminy nienależącego do innych gminnych osób prawnych.

D z i a ł II

Gospodarka finansowa

§ 87

1. Gmina prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie swojego budżetu.

2. Budżet jest uchwalany na rok kalendarzowy.

§ 88

1. Projekt budżetu przygotowuje Zarząd.

2. Bez zgody Zarządu Gminy Rada Gminy nie może wprowadzić w projekcie budżetu gminy zmian powodujących zwiększenia wydatków nieznajdujących pokrycia w planowanych dochodach lub zwiększenie planowanych dochodów bez jednoczesnego ustanowienia źródeł tych dochodów.

3. Projekt budżetu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i wraz z objaśnieniami Zarząd przedkłada Radzie najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.

§ 89

1. Rada określa procedurę uchwalania budżetu oraz rodzaj i szczegółowość niezbędnych materiałów informacyjnych.

2. Zarząd ma prawo do dokonywania zmian w budżecie gminy w zakresie i granicach określonych przepisami prawa, z wyjątkiem przeniesienia wydatków między działami.

CZĘŚĆ VI

PRACOWNICY SAMORZĄDOWI

§ 90

1. Na podstawie wyboru pracownikami samorządowymi są: Burmistrz i zastępca Burmistrza.

2. Czynności z zakresu stosunku pracy, w imieniu pracodawcy, w stosunku do Burmistrza wykonuje Przewodniczący. Rada uchwałą określa wynagrodzenie Burmistrza.

3. Przewodniczący przedkłada raz na pól roku informacje Radzie o czynnościach, o których mowa w ust. 2. W przypadku wniosku radnego Przewodniczący udziela odpowiedzi w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku.

§ 91

1. Stosunek pracy z sekretarzem gminy nawiązuje Burmistrz.

2. Burmistrz wykonuje obowiązki pracodawcy wobec sekretarza, skarbnika i kierownika Urzędu Stanu Cywilnego.

3. Przed podjęciem uchwały o wyborze Burmistrza, zastępcy Burmistrza lub powołania sekretarza, skarbnika lub kierownika Urzędu Stanu Cywilnego osoby kandydujące na te stanowiska składają pisemne oświadczenie o zgodzie na kandydowanie.

§ 92

1. Burmistrz nawiązuje stosunek pracy na podstawie mianowania z kierownikami referatów, pracownikami na stanowiskach samodzielnych Urzędu Gminy nie wcześniej niż po upływie 1 roku po przepracowaniu na tym stanowisku, na którym stosunek pracy został nawiązany na podstawie umowy o pracę.

2. Orzekanie w sprawach dyscyplinarnych dotyczących pracowników mianowanych odbywa się według zasad określonych w odrębnych przepisach.

§ 93

1. Burmistrz jest zwierzchnikiem służbowym w stosunku do kierowników gminnych jednostek organizacyjnych i pozostałych pracowników samorządowych, z którymi stosunek pracy został nawiązany na podstawie umowy o pracę.

2. Pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie umowy o pracę może być osoba, o której mowa w ustawie o pracownikach samorządowych.

3. Burmistrz rozpatruje odwołania od kar porządkowych nakładanych przez bezpośrednich przełożonych pracownika samorządowego

4. Rada może, w drodze odrębnej uchwały, ustalić zasady postępowania konkursowego na stanowisko pracownika samorządowego. Uchwała powyższa określa w szczególności: warunki, tryb oraz podmioty rozstrzygające konkurs.

CZĘŚĆ VII

UCHWALENIE I ZMIANA STATUTU

§ 94

Uchwalenie Statutu następuje w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.

§ 95

Zmiany Statutu dokonuje się uchwałą Rady w trybie § 90 Statutu.

§ 96

Statut wchodzi w życie z 14 dni od jego ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnoślą- skiego.

§ 97

W sprawach nieuregulowanych w Statucie mają zastosowanie przepisy ustawy oraz inne przepisy ustawowe, w przypadku regulowania przez nie tematyki Statutu Gminy oraz odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.