1044

UCHWAŁA RADY GMINY OŁAWA

z dnia 26 lutego 2002 r.

w sprawie Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Gminy Oława

Na podstawie art. 33 ust. 2 oraz art. 40 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. Nr 142 z 2001 r., poz. 1591) Rada Gminy Oława postanawia:

§ 1

Uchwalić Regulamin organizacyjny Urzędu Gminy Oława stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Gminy.

§ 3

Traci moc uchwała Rady Gminy Oława nr XVIII/215/ /2000 z dnia 18 sierpnia 2000 r. w sprawie Regulaminu organizacyjnego Urzędu Gminy Oława.

§ 4

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY
RADY GMINY
STANISŁAW KORSAN

Załącznik do uchwały Rady Gminy Oława z dnia 26 lutego 2002 r. (poz. 1044)

R E G U L A M I N

ORGANIZACYJNY URZĘDU GMINY OŁAWA

 

I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

Urząd Gminy Oława działa na podstawie art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z 2001 roku).

§ 1

Regulamin organizacyjny Urzędu Gminy Oława określa:

1. Postanowienia ogólne

2. Zakres działania i zadania Urzędu Gminy

3. Organizację Urzędu

4. Zadania referatów i samodzielnych stanowisk pracy

5. Podział zadań pomiędzy członków kierownictwa Urzędu

6. Zasady podpisywania pism i dokumentów

7. Zasady kontroli wewnętrznej w Urzędzie

§ 2

1. Urząd Gminy jest jednostką budżetową Gminy.

2. Urząd Gminy jest pracodawcą dla zatrudnionych w Urzędzie Gminy pracowników.

3. Siedzibą Urzędu Gminy jest miasto Oława pl. Marszałka Józefa Piłsudskiego 28.

4. Urząd Gminy jest czynny w dniach roboczych w godzinach:

– poniedziałki, wtorki, czwartki i piątki od godz. 7.30 do godz. 15.30

– środy od godz. 8.00 do godz. 16.00.

Wszystkie soboty w miesiącu są dniami wolnymi od pracy.

§ 3

II. ZAKRES DZIAŁANIA I ZADANIA URZĘDU GMINY

1. Urząd Gminy jest jednostką organizacyjną Gminy zapewniającą realizację zadań i obsługę administracyjną, organizacyjną i techniczną Rady, jej organów wewnętrznych i Zarządu Gminy.

2. Do zakresu działania Urzędu Gminy należy zapewnienie warunków należytego wykonywania zadań spoczywających na Gminie, tj.

a) zadań własnych wynikających dla gminy z przepisów ustawowych,

b) zadań zleconych – czyli zadań z zakresu administracji rządowej zleconych gminie przez ustawy.

3. Do zadań Urzędu Gminy należy zapewnienie pomocy organom Gminy w wykonywaniu ich zadań i kompetencji, a w szczególności:

a) przygotowywanie materiałów niezbędnych do podejmowania uchwał Rady Gminy, Zarządu Gminy, wydawania decyzji, postanowień i innych aktów z zakresu administracji publicznej oraz podejmowania innych czynności prawnych przez organy Gminy,

b) wykonywanie – na podstawie udzielonych upoważnień czynności faktycznych wchodzących w zakres zadań Gminy,

c) zapewnienie organom Gminy możliwości przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków,

d) przygotowywanie materiałów i dokumentów do uchwalenia i wykonywania budżetu Gminy oraz innych aktów organów Gminy,

e) zapewnienie warunków organizacyjnych do odbywania sesji Rady Gminy, posiedzeń jej komisji i posiedzeń Zarządu Gminy,

f) prowadzenie zbioru przepisów gminnych dostępnych do powszechnego wglądu w siedzibie Urzędu, wykonywanie prac kancelaryjnych zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa, a w szczególności:

g) przyjmowanie, rozdział, przekazywanie i wysyłanie korespondencji,

h) przechowywanie akt,

i) przekazywanie akt do archiwum,

j) realizacja obowiązków i uprawnień służących Wójtowi Gminy jako pracodawcy zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa pracy.

§ 4

Urząd Gminy działa w oparciu o następujące zasady:

1. Praworządności,

2. Służebności wobec społeczności Gminy,

3. Racjonalnego gospodarowania mieniem komunalnym,

4. Jednoosobowego kierownictwa,

5. Kontroli wewnętrznej,

6. Podziału zadań i wzajemnego współdziałania.

§ 5

Pracownicy Urzędu Gminy w wykonywaniu swoich obowiązków i zadań Gminy działają na podstawie przepisów prawa i zobowiązani są do jego przestrzegania.

§ 6

Pracownicy Urzędu w wykonywaniu zadań Gminy i swoich obowiązków obowiązani są służyć Gminie i Rzeczypospolitej Polskiej.

§ 7

Jednoosobowe kierownictwo zasadza się na jednolitości kierowania i służbowego podporządkowania, podziału czynności na poszczególnych pracowników, oraz ich indywidualnej odpowiedzialności za wykonanie powierzonych zadań.

§ 8

Urzędem kieruje Wójt Gminy przy pomocy Zastępcy Wójta, Sekretarza Gminy i Skarbnika Gminy, którzy ponoszą odpowiedzialność przed Wójtem za realizację swoich zadań.

§ 9

III. ORGANIZACJA URZĘDU GMINY

W skład Urzędu Gminy wchodzą następujące referaty i samodzielne stanowiska pracy:

1. Referat Finansów i Budżetu – w skład którego wchodzą wymienione stanowiska pracy:

– Z-ca Skarbnika – 1

– ds. księgowości budżetowej – 3

– ds. wymiaru podatków – 3

– ds. księgowości podatkowej – 2

– ds. obsługi kasowej – 1

2. Referat Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa – w skład którego wchodzą wymienione stanowiska pracy:

– ds. ochrony środowiska i gospodarki wodnej – 1

– ds. gospodarowania mieniem gminnym – 1

– ds. gospodarki komunalnej – 1

– ds. gospodarki gruntami i rolnictwa – 2

– ds. administrowania wodociągami – 2

– ds. remontów – 1

– ds. leśnictwa – 1

– geodeta – 1

3. Referat Rozwoju Gospodarczego – w skład którego wchodzą wymienione stanowiska pracy:

– ds. inwestycji – 3

– ds. zamówień publicznych – 1

– ds. promocji – 1

4. Samodzielne stanowiska pracy:

– ds. gospodarki przestrzennej

– ds. kadr i organizacyjnych

– ds. ewidencji ludności

– ds. dowodów osobistych i ewidencji działalności gospodarczej

– ds. obronnych, wojskowych i BHP

– ds. obsługi Rady Gminy i jej komisji

– ds. kultury i sportu

– ds. kancelaryjnych

– ds. informatyzacji

– radca prawny

– rewident finansowy

– dyspozytor taboru samochodowego OSP 1/2

5. Pracą referatów kierują kierownicy referatów wykonujący ponadto obowiązki określonego stanowiska pracy. Kierownicy referatów sprawują nadzór i wykonują kontrolę wewnętrzną pracy podległych pracowników, zapewniają optymalną realizację zadań swojego referatu i ponoszą za to odpowiedzialność przed Wójtem Gminy, Zastępcą Wójta Gminy i Sekretarzem Gminy.

§ 10

1. Kierownicy referatów są odpowiedzialni za wykonywanie zadań określonych dla referatu, a w szczególności za:

a) zgodność z prawem opracowywanych projektów, decyzji i postanowień,

b) terminowość załatwiania spraw w referacie,

c) właściwe przyjmowanie i załatwianie interesantów,

d) wykonywanie kontroli wewnętrznej na stanowiskach pracy w referacie.

2. Kierownicy referatów mogą brać udział w posiedzeniach Rady Gminy.

§ 11

IV. ZADANIA REFERATÓW I SAMODZIELNYCH STANOWISK PRACY

1. Do wspólnych zadań referatów i samodzielnych stanowisk pracy należą w szczególności:

a) zapewnienie właściwej i terminowej realizacji zadań własnych i zleconych Gminie,

b) przygotowywanie dla potrzeb Rady Gminy i jej organów sprawozdań, okresowych ocen, analiz i informacji z realizacji zadań oraz pomoc Radzie Gminy, właściwym rzeczowo komisjom Rady, Zarządowi oraz jednostkom pomocniczym Gminy w wykonywaniu zadań,

c) prowadzenie postępowania administracyjnego i przygotowywanie materiałów oraz projektów decyzji administracyjnych zgodnie z k.p.a., a także wykonywanie zadań wynikających z przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji,

d) sygnalizowanie stwierdzonych nieprawidłowości bezpośredniemu przełożonemu,

e) przechowywanie akt, przekazywanie uporządkowanych akt do archiwum,

f) stosowanie obowiązującego jednolitego rzeczowego wykazu akt,

g) usprawnianie własnej organizacji, metod i form pracy,

h) współdziałanie ze Skarbnikiem Gminy przy opracowywaniu materiałów niezbędnych do przygotowywania projektu budżetu Gminy i sprawozdań z jego wykonania.

§ 12

Zakresy zadań referatów i samodzielnych stanowisk pracy

1. Do zadań Referatu Finansów i Budżetu należy w szczególności:

a) przygotowywanie materiałów do projektu budżetu Gminy,

b) ewidencjonowanie dochodów i wydatków budżetu Gminy,

c) opracowywanie sprawozdań i informacji z wykonywania budżetu Gminy,

d) udzielanie pomocy Zarządowi Gminy w wykonywaniu budżetu Gminy,

e) prowadzenie księgowości zadań zleconych Gminie,

f) prowadzenie księgowości funduszy zleconych,

g) uruchamianie środków finansowych dla poszczególnych dysponentów budżetu Gminy,

h) prowadzenie ewidencji i inwentaryzacji mienia komunalnego,

i) sprawowanie kontroli i nadzoru nad gospodarką finansową gminnych jednostek organizacyjnych,

j) dokonywanie wymiaru podatku rolnego oraz podatków i opłat lokalnych

k) prowadzenie księgowości wpłat podatków,

l) prowadzenie ewidencji podatników,

ł) gromadzenie i przechowywanie oraz badanie pod względem zgodności ze stanem prawnym i rzeczywistym deklaracji podatkowych,

m) przygotowywanie decyzji dotyczących ulg, umorzeń i odroczeń terminów płatności podatków,

n) wydawanie zaświadczeń o stanie majątkowym mieszkańców,

o) podejmowanie czynności zmierzających do egzekucji administracyjnej świadczeń pieniężnych,

p) prowadzenie ewidencji i aktualizacji tytułów wykonawczych,

r) rozliczenie sołtysów z inkasa podatków,

s) zapewnienie obsługi kasowej Urzędu,

t) księgowanie opłat za wodę.

u) prowadzenie usługowo księgowości dla AWRSP.

2. Do zadań Referatu Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa należy w szczególności:

a) wynajmowanie lokali mieszkalnych i użytkowych,

b) prowadzenie remontów obiektów gminnych,

c) dokonywanie zamiany lokali komunalnych,

d) prowadzenie egzekucji w sprawach lokalowych,

e) prowadzenie ewidencji mienia komunalnego,

f) przygotowywanie projektów uchwał dot. stawek czynszów i opłat za wynajem lokali,

g) nabywanie, zbywanie i oddanie w użytkowanie wieczyste, dzierżawę i zarząd komunalnych gruntów zabudowanych,

h) ustalanie wartości nieruchomości komunalnych oraz cen i opłat za korzystanie z nich,

i) organizowanie przetargów na nieruchomości komunalne,

j) tworzenie warunków do utrzymania czystości i porządku w gminie,

k) prowadzenie gospodarki odpadami i administrowanie wysypisk śmieci,

l) przygotowywanie propozycji do uchwały Rady Gminy dot. zasad utrzyma czystości i porządku na terenie gminy,

ł) prowadzenie spraw gospodarczych budynku Urzędu Gminy,

m) prowadzenie spraw zakładania, rozszerzania i zamykania cmentarzy,

n) prowadzenie archiwum gospodarstw rolnych i wydawanie zaświadczeń z tych dokumentów,

o) prowadzenie gospodarki gruntami zleconej przez Agencję Własności Rolnej Skarbu Państwa,

p) prowadzenie przetargów na sprzedaż i dzierżawę gruntów Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa,

r) prowadzenie dokumentacji i przygotowywanie decyzji o przyznaniu lub nie dodatków mieszkaniowych,

s) przyjmowanie i przekazywanie zgłoszeń o podejrzeniu o zachorowaniu zwierząt na chorobę zakaźną lub wściekliznę,

t) wydawanie zezwoleń na usuwanie drzew i krzewów,

u) administrowanie drogami gminnymi,

w) administrowanie wodociągami komunalnymi,

z) wystawianie faktur na wodę i ich księgowanie,

ż) rekultywacja nieużytków oraz gruntów zdewastowanych,

ź) prowadzenie spraw związanych z ustalaniem numeracji nieruchomości i nadawaniem nazw ulic,

v) nadzór nad gospodarka wodno-ściekową w gminie,

x) realizacja zadań z zakresu ochrony środowiska,

y) ochrona przeciwpowodziowa.

3. Do zadań Referatu Rozwoju Gospodarczego należy w szczególności:

a) przygotowywanie przetargów na wykonywanie inwestycji gminnych zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych,

b) przygotowywanie i prowadzenie inwestycji gminnych,

c) prowadzenie aktualizacji Strategii Rozwoju Gminy i realizacja jej zamierzeń,

d) prowadzenie rejestru umów na roboty inwestycyjne,

e) obsługa organizacyjna i techniczna komisji przetargowej,

f) prowadzenie działań zmierzających do pozyskiwania środków z funduszy zewnętrznych na realizację zadań inwestycyjnych w gminie,

g) przygotowywania projektów umów na wykonywanie inwestycji gminnych,

h) nadzór na stosowanie przepisów ustawy o zamówieniach publicznych przez wszystkie stanowiska pracy w Urzędzie Gminy,

i) promocja gminy,

j) sporządzanie wniosków o środki z funduszy pomocowych.

4. Samodzielne stanowisko pracy ds. ewidencji ludności

Do zadań tego stanowiska pracy należy w szczególności:

a) prowadzenie ewidencji ludności,

b) aktualizacja rejestru wyborców,

c) sporządzanie spisów wyborców,

d) współpraca przy prowadzeniu spisów statystycznych,

e) wydawanie decyzji o wymeldowaniu z Urzędu osób nieprzebywających na terenie gminy.

5. Samodzielne stanowisko ds. kultury i sportu

Do zadań tego stanowiska pracy należy w szczególności:

a) prowadzenie i koordynacja działalności kulturalnej na terenie gminy,

b) inicjowanie powstania oraz pomoc w działalności zespołów artystycznych,

c) tworzenie warunków działalności kulturalnej w świetlicach wiejskich,

d) współpraca ze szkołami podstawowymi i gimnazjami w rozwoju form działalności kulturalnej młodzieży szkolnej,

e) współudział w organizowaniu obchodów świąt państwowych i innych uroczystości gminnych,

f) tworzenie warunków rozwoju sportu w gminie,

g) administrowanie świetlicami wiejskimi.

6. Samodzielne stanowisko pracy ds. obsługi Rady Gminy i jej komisji.

Do zadań tego stanowiska pracy należy w szczególności:

a) przygotowanie materiałów do zmian w Statucie Gminy związanych z nowelizacją ustaw,

b) podejmowanie czynności organizacyjnych związanych ze zwołaniem i przeprowadzaniem sesji Rady Gminy i posiedzeń komisji Rady,

c) prowadzenie rejestru uchwał Rady Gminy,

d) prowadzenie rejestru wniosków, zapytań i interpelacji składanych przez radnych,

e) sporządzanie protokołów z posiedzeń Rady Gminy i komisji,

f) prowadzenie rejestru przepisów gminnych,

g) przygotowywanie we współpracy z właściwymi merytorycznie referatami projektów uchwał Rady Gminy,

h) przygotowywanie projektu wydatków dotyczących działalności Rady Gminy do projektu budżetu.

7. Samodzielne stanowisko pracy ds. obronnych i BHP

Do zadań tego stanowiska pracy należy w szczególności:

a) prowadzenie rejestracji oraz ewidencji przedpoborowych,

b) wzywanie poborowych na komisję poborową i współdziałanie przy przeprowadzaniu poboru,

c) wykonywanie decyzje o uznaniu za jednego żywiciela rodziny,

d) przygotowanie ludności i mienia komunalnego na wypadek wojny,

e) tworzenie formacji obrony cywilnej i planowanie zadań,

f) prowadzenie magazynu sprzętu obrony cywilnej,

g) nakładanie obowiązków wykonywania świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obronności kraju oraz w ramach powszechnej samoobrony ludności,

h) prowadzenie spraw związanych z obronnością kraju,

i) przeprowadzanie okresowej analizy stanu BHP,

j) przeprowadzenie kontroli warunków pracy pracowników Urzędu,

k) rejestracja, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy,

l) zgłaszanie wniosków dotyczących poprawy stanu bhp,

m) prowadzenie kancelarii tajnej,

n) prowadzenie spraw Zespołu Reagowania Kryzysowego.

8. Samodzielne stanowisko ds. gospodarki przestrzennej

Do zadań tego stanowiska pracy należy w szczególności:

a) przygotowanie propozycji i materiałów do opracowania studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy,

b) przygotowywanie propozycji i materiałów do sporządzenia projektów planów zagospodarowania przestrzennego gminy oraz szczegółowych planów zagospodarowania przestrzennego wsi czy określonych terenów,

c) wydawanie odpisów, wyrysów i informacji z planu zagospodarowania przestrzennego gminy, dokonywanie okresowej oceny aktualności planu i potrzeby dokonania zmian planu zagospodarowania przestrzennego,

d) opiniowanie innych planów zagospodarowania przestrzennego,

e) przygotowywanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,

f) przygotowywanie decyzji o podziale nieruchomości,

g) sprawowanie ochrony budowlanej nad zabytkami.

9. Samodzielne stanowisko ds. kadr i organizacyjnych

Do zadań tego stanowiska pracy należy w szczególności:

a) prowadzenie dokumentacji akt osobowych pracowników Urzędu Gminy związanych stosunkiem pracy,

b) prowadzenie dokumentacji pracowników zatrudnionych w gminie na umowę zlecenie oraz informowanie o zawarciu umowy ZUS,

c) kompletowanie wniosków emerytalno-rentowych pracowników,

d) zapewnienie warunków do prowadzenia działalności socjalnej w Urzędzie,

e) prowadzenie archiwum,

f) prowadzenie rejestru skarg i wniosków,

g) rozliczanie kart drogowych,

h) prowadzenie ewidencji środków trwałych w budynku Urzędu Gminy i obiektach gminnych,

i) ewidencja czasu pracy pracowników,

j) planowanie i ewidencja wykorzystywania urlopów,

k) uczestnictwo w przeprowadzeniu wyborów do Sejmu, Senatu, Sejmików Województw, Rad Powiatów i Rad Gmin,

l) uczestnictwo w przygotowywaniu i prowadzeniu spisów statystycznych.

10. Samodzielne stanowisko ds. dowodów osobistych i ewidencji działalności gospodarczej

Do zadań tego stanowiska pracy należy w szczególności:

a) wydawanie dowodów osobistych,

b) ewidencja działalności gospodarczej i wydawanie informacji dot. zarejestrowanych podmiotów,

c) wydawanie i cofanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych,

d) nadzór nad dokonywaniem opłat za wydane zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych,

e) ustalanie czasu pracy placówek handlowych, usługowych i gastronomicznych.

11. Samodzielne stanowisko ds. kancelaryjnych

Do zadań tego stanowiska pracy należy w szczególności:

a) prowadzenie sekretariatu Gminy zgodnie z instrukcją kancelaryjną dla organów Gmin,

b) zaopatrywanie pracowników Urzędu w materiały biurowe,

c) zaopatrywanie pracowników w należne im materiały do czystości,

d) zapewnienie obsługi organizacyjnej i kancelaryjnej Wójta Gminy,

e) obsługa połączeń telefonicznych.

12. Samodzielne stanowisko ds. informatyzacji

Do zadań tego stanowiska pracy należy w szczególności:

a) nadzorowanie działającej w Urzędzie Gminy sieci komputerowej i zapewnienie ogólnej pomocy użytkownikom komputerów w zakresie programów i obsługi sprzętu,

b) zakup i instalowanie nowych komputerów i programów,

c) zabezpieczenie i archiwizowanie baz danych,

d) usuwanie w miarę możliwości uszkodzeń w systemie.

13. Radca prawny

Do zadań tego stanowiska pracy należy w szczególności:

a) bieżąca obsługa prawna, wydawanie opinii prawnych,

b) zastępstwa sądowe,

c) informowanie o zmianach w przepisach prawa i ich aktualnym stanie.

14. Rewident Finansowy

Do zakresu zadań tego stanowiska pracy należy prowadzenie kontroli finansowej jednostek organizacyjnych gminy, podatników oraz prowadzenie wewnętrznej kontroli finansowej w Urzędzie Gminy.

15. Dyspozytor taboru samochodowego OSP

Do zadań stanowiska pracy należy w szczególności:

a) nadzór nad utrzymaniem gotowości operacyjno--technicznej jednostek OSP na terenie gminy,

b) planowanie budżetu uwzględniającego koszty utrzymania jednostek OSP,

c) planowanie szkoleń dla strażaków OSP oraz współpraca w tym zakresie z PKPSP.

§ 13

V. PODZIAŁ ZADAŃ POMIEDZY CZŁONKÓW

KIEROWNICTWA URZĘDU GMINY

1. Wójt Gminy wykonuje zadania określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz innych przepisach określających kompetencje Wójta.

2. Do zakresu zadań Wójta należy w szczególności:

a) reprezentowanie Gminy na zewnątrz i prowadzenie negocjacji w sprawach dotyczących Gminy,

b) zwoływanie posiedzeń Zarządu Gminy i przewodniczenie na tych posiedzeniach,

c) wykonywanie funkcji kierownika zakładu pracy w rozumieniu Kodeksu pracy w stosunku do pracowników Urzędu Gminy i kierowników jednostek organizacyjnych z zastrzeżeniem art. 30 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym,

d) wydawanie decyzji z zakresu administracji publicznej określone odrębnymi ustawami,

e) udzielanie upoważnień w sprawach należących do jego wyłącznej kompetencji,

f) podejmowanie czynności należących do Zarządu Gminy w sprawach niecierpiących zwłoki a mogących zagrażać życiu czy bezpieczeństwu mieszkańców gminy,

g) mianowanie pracowników samorządowych,

h) wydawanie zarządzeń wprowadzających w życie regulaminy dotyczące wewnętrznej działalności Urzędu Gminy, np. instrukcję obiegu dokumentów, regulamin funduszu świadczeń socjalnych, mieszkaniowego, regulamin pracy itp.

i) powoływanie rzecznika dyscyplinarnego.

3. Wójtowi Gminy podlegają bezpośrednio w szczególności następujące stanowiska pracy i sprawy:

a) Zastępca Wójta,

b) Sekretarz,

c) Skarbnik,

d) radca prawny,

e) rewident finansowy,

f) sprawy gospodarki komunalnej i rolnictwa – Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa,

g) sprawy planowania przestrzennego, gospodarki wodnej i ochrony środowiska,

h) inwestycji gminnych – kierownik Referatu Rozwoju Gospodarczego,

i) sprawy wojskowe, obronności i BHP – stanowisko pracy ds. obronnych i BHP,

j) sprawy działalności Rady Gminy – stanowisko pracy ds. obsługi Rady Gminy i jej komisji.

4. Do zadań Zastępcy Wójta należy w szczególności:

a) zastępowanie Wójta Gminy w czasie nieobecności lub niemożności pełnienia przezeń obowiązków,

b) wykonywanie zadań powierzonych przez Wójta Gminy zgodnie z poleceniami i wskazówkami Wójta,

c) współpraca z rządową administracją specjalną jak: Kuratorium Oświaty, Powiatowym Biurem Pracy i Placówkami Służby Zdrowia – publicznymi i niepublicznymi.

d) pełnomocnik ds. ochrony informacji niejawnych.

5. Zastępcy Wójta bezpośrednio podlegają następujące sprawy:

a) sprawy oświaty – dyrektor Gminnego Zespołu Oświaty,

b) sprawy kultury i sportu – stanowisko pracy ds. kultury i sportu,

c) sprawy informatyzacji – stanowisko pracy ds. informatyzacji,

d) współpraca z radami sołeckimi i sołtysami wsi.

6. Do zadań Sekretarza Gminy należy w szczególności:

a) zapewnienie sprawnego funkcjonowania Urzędu Gminy,

b) opracowywanie zakresów zadań poszczególnych referatów i samodzielnych stanowisk pracy, akceptacja podziału czynności na poszczególne stanowiska pracy w referacie,

c) analizowanie sytuacji kadrowej Urzędu i informowanie Wójta Gminy o konieczności zmian, opracowywanie projektów zmian Regulaminu organizacyjnego Urzędu,

d) rozstrzyganie sporów kompetencyjnych pomiędzy kierownikami referatów i pracownikami.

e) nadzorowanie czasu pracy pracowników, terminowości załatwiania spraw i właściwej obsługi interesantów,

f) uczestniczenie w posiedzeniach Zarządu Gminy i sporządzanie protokołów z posiedzeń Zarządu Gminy,

g) prowadzenie rejestru uchwał Zarządu Gminy,

h) administrowanie w zakresie ochrony danych osobowych,

i) koordynowanie szkoleń pracowników Urzędu Gminy,

j) koordynowanie realizacji ustawy o dostępie do informacji publicznej,

k) koordynowanie i organizowanie działań związanych z przeprowadzeniem wyborów do Sejmu, Senatu, Sejmiku Województwa, Rady Powiatu, Rady Gminy, Prezydenta Rzeczypospolitej,

l) organizowanie działań związanych z prowadzeniem spisów statystycznych,

ł) pełnienie funkcji Pełnomocnika Zarządu Gminy ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,

m) organizowanie działań związanych z promocją gminy,

n) wydawanie decyzji administracyjnych z upoważnienia Wójta Gminy,

o) współpraca z Radą Gminy i jej komisjami

p) wykonywanie innych zadań na polecenie lub z upoważnienia Wójta Gminy.

7. Sekretarzowi Gminy podlegają bezpośrednio następujące sprawy:

a) współpraca z kierownikiem Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej,

b) kadr i spraw organizacyjnych – samodzielne stanowisko pracy,

c) ewidencji ludności – samodzielne stanowisko pracy,

d) dowodów osobistych i działalności gospodarczej,

– samodzielne stanowisko pracy,

e) kancelaryjnych – samodzielne stanowisko pracy.

8. Do zadań Skarbnika Gminy – kierownika Referatu Finansów i Budżetu należy w szczególności:

a) nadzór nad pracą Referatu Finansów i Budżetu,

b) przygotowywanie materiałów do projektu budżetu Gminy,

c) prowadzenie ewidencji finansowej budżetu Gminy,

d) nadzorowanie wewnętrznej kontroli finansowej,

e) współpraca z Radą Gminy i jej organami,

f) dokonywanie bieżącej analizy realizacji budżetu Gminy i informowanie Zarządu Gminy o bieżącej jego realizacji,

g) przygotowywanie propozycji zmian budżetu,

h) sporządzanie sprawozdań finansowych,

i) organizacja i nadzór nad prawidłowym obiegiem dokumentacji i informacji finansowej,

j) przygotowywanie dokumentów dot. zaciągania kredytów przez Gminę,

k) współpraca w przygotowywaniu wniosków o dotacje z Banku Światowego i funduszy pomocowych,

l) wykonywanie innych zadań przewidzianych przepisami prawa oraz wynikających z poleceń lub upoważnień Wójta Gminy.

§ 14

VI. ZASADY PODPISYWANIA PISM I DOKUMENTÓW

1. Uchwały Zarządu Gminy podpisuje Przewodniczący Zarządu i pozostali członkowie Zarządu Gminy obecni na posiedzeniu.

2. Oświadczenie woli w imieniu Gminy w zakresie zarządu mieniem gminnym składa Wójt Gminy i Zastępca Wójta.

Zarząd Gminy może upoważnić merytorycznie odpowiedzialnego pracownika do składania oświadczeń woli w imieniu Gminy w konkretnych sprawach.

3. Wójt Gminy podpisuje w szczególności:

a) oświadczenia woli w sprawach związanych z prowadzeniem bieżącej działalności Gminy,

b) wszystkie dokumenty finansowe związane z realizacją budżetu Gminy, polecenia przelewów i wypłat,

c) decyzje administracyjne w sprawach podatkowych, finansowych, zagospodarowania przestrzennego Gminy, lokalizacyjnych, podejmowanych inwestycji, dysponowania mieniem gminnym,

d) decyzje w sprawach wynikających z upoważnień ustawowych,

e) odpowiedzi na interpelacje i wnioski posłów i radnych,

f) odpowiedzi na skargi i wnioski.

4. Zastępca Wójta podpisuje w szczególności:

a) w czasie nieobecności Wójta wszystkie sprawy w zastępstwie Wójta,

b) z upoważnienia Wójta decyzje:

w sprawach podatkowych, meldunkowych, gospodarki komunalnej, ewidencji działalności gospodarczej, zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, polecenia przelewów i wypłat z budżetu i inne wynikające z bieżącej działalności Urzędu,

c) dowody osobiste,

d) zaświadczenia.

5. Sekretarz Gminy podpisuje w szczególności:

a) z upoważnienia Wójta Gminy decyzje:

w sprawach podatkowych, finansowych, meldunkowych, ewidencji działalności gospodarczej, zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych i inne wynikające z bieżącej działalności Urzędu,

b) dowody osobiste,

c) zaświadczenia,

d) stwierdza własnoręczność podpisów i zgodność dokumentów z oryginałem.

6. Skarbnik Gminy podpisuje wszystkie dokumenty finansowe dotyczące realizacji budżetu i zaciągania zobowiązań finansowych przez Gminę.

7. Kierownicy referatów podpisują z upoważnienia Wójta Gminy bieżącą korespondencję swojego referatu zawierającą informacje dot. realizacji zadań z zakresu swojego referatu.

8. Pracownicy z upoważnienia Wójta Gminy podpisują bieżącą korespondencję w toku postępowania administracyjnego (wezwania, upomnienia, wystawiane faktury) z zakresu swojego stanowiska pracy.

§ 15

VII. ZASADY KONTROLI WEWNĘTRZNEJ

W URZĘDZIE GMINY

1. Wójt Gminy jako Przewodniczący Zarządu Gminy jest odpowiedzialny za realizację zadań i całość gospodarki finansowej Gminy i sprawuje nadzór w zakresie gospodarowania środkami publicznymi pod względem legalności, gospodarności i celowości Urzędu Gminy i jednostek organizacyjnych utworzonych przez Gminę.

2. Odpowiedzialność za ustalenie procedury kontrolowania, zasad i sposobu wykorzystania wyników dokonanej kontroli ponosi Wójt Gminy.

3. Czynności związane ze sprawowaniem kontroli wewnętrznej w zakresie ustalonych przez Wójta zadań wykonują:

a) Zastępca Wójta,

b) Skarbnik,

c) Sekretarz,

d) kierownicy referatów w odniesieniu do podległych pracowników,

e) kierownik jednostek organizacyjnych w swoich jednostkach.

4. Kontrola wewnętrzna w Urzędzie ma na celu:

a) zbieranie informacji służących Wójtowi do doskonalenia ich działalności,

b) badanie zgodności działanie z obowiązującymi przepisami prawa,

c) badanie i ocenę procesów gospodarczych i innych rodzajów działalności służących zaspokajaniu potrzeb mieszkańców gminy,

d) wykrywanie nieprawidłowości w wykonywaniu zadań, niegospodarności i marnotrawstwa mienia publicznego, nadużyć, jak również wskazanie osiągnięć pracy godnych upowszechnienia,

e) ustalenie przyczyn i skutków stwierdzonych nieprawidłowości, jak również osób za nie odpowiedzialnych.

5. Wyznaczone w pkt 3 osoby obowiązane są do rzetelnej współpracy w zakresie kontroli z NIK, organami nadzoru nad samorządem gminnym i innymi organami upoważnionymi do sprawowania nadzoru i kontroli w stosunku do organów samorządu gminnego.

6. Kontrola wewnętrzna jest sprawowana w postaci :

a) kontroli wstępnej, która ma na celu zapobieganie niepożądanym lub nielegalnym działaniom,

b) kontroli bieżącej, polegającej na badaniu czynności i operacji ich wykonywania w celu stwierdzenia, czy przebiegają one prawidłowo; kontrola bieżąca obejmuje również badanie rzeczywistego stanu rzeczowych i pieniężnych składników majątkowych oraz prawidłowość ich zabezpieczenia przed kradzieżą, zniszczeniem, uszkodzeniem i innymi szkodami,

c) kontroli następnej, obejmującej badanie stanu faktycznego i dokumentów odzwierciedlających czynności już dokonane.

7. W razie ujawnienia nieprawidłowości w toku kontroli osoba odpowiedzialna za kontrolę danego odcinka pracy jest obowiązana niezwłocznie zawiadomić bezpośredniego przełożonego oraz przedsięwziąć niezbędne kroki zmierzające do usunięcia tych nieprawidłowości oraz zapobieżenia powstaniu szkody.

8. W razie ujawnienia w toku kontroli czynu mającego cechy przestępstwa kontrolujący niezwłocznie:

a) zawiadamia o tym Wójta,

b) zabezpiecza dokumenty i przedmioty stanowiące dowód przestępstwa.

9. W każdym wypadku ujawnienia czynu, o którym mowa w ust. 1, Wójt po niezwłocznym zawiadomieniu organów powołanych do ścigania przestępstw jest obowiązany:

a) ustalić, jakie warunki i okoliczności umożliwiły przestępstwo lub sprzyjały jego popełnieniu,

b) zbadać, czy przestępstwo wiąże się z zaniedbaniem obowiązków kontroli przez osoby powołane do wykonywania tych obowiązków.

10. Do przeprowadzenia kontroli uprawnia imienne upoważnienie wystawione przez zarządzającego kontrolę i legitymacja służbowa lub dowód osobisty.

11. Do przeprowadzania kontroli spraw lub dokumentów zakwalifikowanych jako niejawne konieczne jest posiadanie odrębnego upoważnienia.

12. Kontrolujący podlega wyłączeniu od udziału w czynnościach kontrolnych, jeżeli wyniki kontroli mogą dotyczyć roszczeń, praw lub obowiązków:

a) jego,

b) jego małżonka,

c) krewnych,

d) powinowatych bądź osób związanych z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli lub

e) pozostających z nim faktycznie we wspólnym pożyciu.

13. Kontrolujący jest uprawniony do wstępu oraz poruszania się na terenie Urzędu Gminy.

14. Przed rozpoczęciem czynności kontrolujący zawiadamia kierownika kontrolowanej komórki organizacyjnej o przedmiocie kontroli wewnętrznej.

15. Obowiązkiem kontrolującego jest rzetelne i obiektywne ustalenie stanu faktycznego i – w razie stwierdzenia nieprawidłowości i uchybień – ustalenie ich przyczyn i skutków oraz określenie osób za nie odpowiedzialnych.

16. Kontrolujący dokonuje ustaleń na podstawie dowodów.

17. Z kontroli winien być sporządzony protokół zawierający: nazwę stanowiska lub jednostki kontrolowanej, imię, nazwisko i stanowisko kontrolującego, datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli, określenie przedmiotu kontroli, ustalenia kontroli, datę sporządzenia protokołu oraz podpisy kontrolującego i kontrolowanego.

18. System kontroli wewnętrznej w Urzędzie obejmuje kontrolę funkcjonalną.