Załącznik nr 3 do Statutu Gminy Oława (poz. 1043)

WYKAZ SOŁECTW GMINY OŁAWA

1. Bystrzyca 18. Niemil
2. Bolechów 19. Niwnik
3. Chwalibożyce 20. Oleśnica Mała
4. Drzemlikowice 21. Osiek
5. Gać 22. Owczary
6. Gaj Oławski 23. Psary
7. Godzikowice 24. Siecieborowice
8. Godzinowice 25. Siedlce
9. Jaczkowice 26. Sobocisko
10. Jankowice 27. Ścinawa
11. Jankowice Małe 28. Ścinawa Polska
12. Janików 29. Stanowice
13. Lizawice 30. Stary Górnik
14. Marcinkowice 31. Stary Otok
15. Marszowice 32. Zabardowice
16. Maszków 33. Zakrzów
17. Miłonów

Załącznik nr 4 do Statutu Gminy Oława (poz. 1043)

R E G U L A M I N

OBRAD RADY GMINY OŁAWA

 

I. Postanowienia ogólne

§ 1

Rada Gminy Oława działa na sesjach oraz za pośrednictwem komisji i radnych.

§ 2

Aktywny udział w pracach Rady jest prawem i obowiązkiem radnego.

§ 3

1. Sesję zwołuje Przewodniczący Rady w miarę potrzeb.

2. Postanowienia dotyczące trybu zwoływania sesji zawiera § 13 Statutu.

II. Przygotowanie sesji Rady

§ 4

1. Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady oraz prowadzi jej obrady.

2. Radni, komisje oraz Zarząd mogą wskazać Przewodniczącemu sprawy, które powinny znaleźć się w porządku zwoływanej sesji.

3. Przewodniczący ustala porządek obrad, miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia sesji.

Przy podejmowaniu decyzji o zwołaniu sesji powinny być gotowe projekty uchwał, które będą przedmiotem obrad, a także materiały niezbędne rad- nym.

§ 5

1. Ramowy porządek obrad Rady winien być następujący:

1) Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji Rady.

2) Informacje i komunikaty Przewodniczącego i Wójta.

3) Sprawozdanie Wójta z wykonania uchwał Rady Gminy.

4) Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjecie uchwał.

5) Interpelacje i zapytania radnych (punkt ten nie może trwać dłużej niż 60 minut).

6) Wolne wnioski i oświadczenia.

2. Rada Gminy może wprowadzić zmiany w porządku bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

3. Na wniosek Wójta Przewodniczący Rady Gminy wprowadza do porządku obrad najbliższej sesji projekt uchwały Zarządu Gminy, jeśli wpłynął do Rady Gminy co najmniej 7 dni przed sesją.

§ 6

1. Radni powinni być powiadomieni o zwołaniu sesji co najmniej 5 dni przed jej terminem.

Wraz z zawiadomieniem powinni otrzymać porządek obrad, projekty uchwał i materiały związane z przed- miotem sesji.

2. W przypadku niecierpiącym zwłoki, a także w sytuacjach określonych w odrębnych przepisach, sesje zwołuje się bez zachowania wymogów ust. 1.

III. Obrady

§ 7

1. Obrady Rady są jawne. Przewodniczący podaje do publicznej wiadomości termin, miejsce i przedmiot obrad co najmniej na 3 dni przed sesją.

2. Publiczność ma prawo przebywać tylko w miejscu do tego przeznaczonym.

§ 8

1. Powodem przedłużenia sesji do dwóch lub więcej posiedzeń może być niewyczerpanie porządku obrad.

2. W przypadku stwierdzenia braku kworum Przewodniczący przerywa sesję i wyznacza nowy termin.

Radny, który musi przed zakończeniem opuścić salę obrad, powinien usprawiedliwić się u Przewodniczącego obrad.

§ 9

1. Sesję otwiera Przewodniczący Rady lub w razie jego nieobecności jeden z Wiceprzewodniczących formułą: “Otwieram sesję Rady Gminy Oława”.

W trakcie sesji Przewodniczący może przekazać przewodniczenie obradom Wiceprzewodniczącemu.

2. Po stwierdzeniu prawomocności obrad (kworum) Przewodniczący przedstawia porządek obrad wraz z wnioskami, o których mowa w § 5 ust. 3, odczytując ich uzasadnienie.

§ 10

Przewodniczący prowadzi obrady według ustalonego porządku, w uzasadnionych przypadkach może dokonywać zmian w kolejności realizowania porządku obrad, przy braku sprzeciwów.

§ 11

1. Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń, a w uzasadnionych przypadkach może udzielić głosu poza kolejnością.

Przewodniczący komisji właściwych dla przedmiotu obrad i Wójt otrzymują prawo głosu poza kolejnością.

2. Czas wystąpienia Przewodniczącego Komisji i Wójta nie jest ograniczony.

3. Wystąpienia radnego, który pragnie zabrać głos przy omawianiu konkretnego punktu porządku obrad, nie może przekroczyć 5 minut.

4. Oprócz zabrania głosu radny ma prawo do jednej repliki, w tym samym punkcie obrad, oraz gdy okoliczności repliki będą tego wymagały do sprostowania własnej wypowiedzi.

Czas repliki nie powinien przekraczać 3 minut.

§ 12

Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący kończy sesję, wypowiadając formułę: “Zamykam sesję Rady Gminy Oława”.

IV. Sprawy porządkowe

§ 13

1. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad.

2. Jeżeli treść lub sposób wystąpienia albo zachowanie radnego w oczywisty sposób zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący wskazuje radnemu niewłaściwość jego zachowania, po bezskutecznym ostrzeżeniu może odebrać mu głos.

Fakt ten odnotowuje się w protokole sesji.

3. Prowadzący obrady może przywołać mówcę “do rzeczy”, ilekroć odbiega on od tematu lub powraca do sprawy przedyskutowanej albo przegłosowanej. Gdy upomnienie nie odniosło skutku, prowadzący obrady może odebrać głos mówcy.

4. Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się także do wystąpień osób spoza Rady.

5. Przewodniczący może nakazać opuszczenie sali obrad przez osoby spoza Rady, które zachowaniem swoim zakłócają porządek obrad lub naruszają powagę sesji.

V. Wnioski formalne i merytoryczne

§ 14

1. Radny ma prawo zgłaszać w trakcie sesji wnioski formalne.

Wnioskiem formalnym jest wniosek o:

1) sprawdzenie kworum,

2) ograniczenie czasu wystąpień dyskutantów,

3) ograniczenie liczby dyskutantów (taki wniosek nie może dotyczyć wypowiedzi przewodniczących komisji, Wójta lub sprawozdawcy),

4) zakończenie dyskusji,

5) zarządzenie przerwy,

6) zdjęcie określonego punktu z porządku obrad lub odesłanie do komisji,

7) głosowanie bez dyskusji

8) powtórne policzenie głosów (przy głosowaniu),

9) sprawdzenie listy obecności.

2. Wniosek o głosowanie imienne może zgłosić co najmniej 5 radnych.

3. W sprawie formalnej głosu udziela się poza kolejnością.

4. Przewodniczący poddaje wniosek pod głosowanie.

§ 15

1. Wnioski merytoryczne radny może składać tylko w odniesieniu do problematyki będącej aktualnie przedmiotem obrad lub w punkcie “wolne wnioski”.

2. Wniosek merytoryczny przedstawiany w punkcie “wolne wnioski” winien być przedłożony Przewodniczącemu na piśmie przed rozpoczęciem sesji i krótko uzasadniony.

3. W punkcie “wolne wnioski” nie podejmuje się: uchwał, stanowisk, rezolucji.

4. Wnioski merytoryczne powinny zawierać jasno określony postulat, sposób realizacji i ewentualnego wykonawcę.

5. Wnioski podlegają głosowaniu.

VI. Interpelacje i zapytania

§ 16

1. Interpelacje składa się w sprawach o zasadniczym znaczeniu. Adresatem interpelacji jest zarząd.

2. Radni mogą składać interpelacje na sesji lub w okresie między sesjami.

§ 17

1. Adresat interpelacji udziela odpowiedzi ustnie na sesji lub pisemnie w ciągu 14 dni od daty jej złożenia.

2. Przewodniczący Rady, w punkcie “interpelacje i zapytania”, informuje Radę o zgłoszonych między sesjami interpelacjach i otrzymanych odpowiedziach.

§ 18

1. Zapytania składa się w sprawach dotyczących bieżących problemów Gminy, w szczególności w celu uzyskania informacji o określonym stanie faktycznym.

2. Radni mogą składać zapytania na sesji lub w okresie między sesjami.

3. Do odpowiedzi na zapytania radnych stosuje się przepis § 17 ust. 1. Wójt może upoważnić obecnego na sali obrad pracownika samorządowego do udzielenia odpowiedzi.

VII. Uchwały

§ 19

1. Rada na sesji podejmuje uchwały.

2. W uchwałach Rada ustala sposoby rozwiązania zagadnień lub odnosi się do spraw będących przedmiotem obrad.

§ 20

1. Uchwały są odrębnymi aktami zawierającymi:

1) tytuł, datę, numer,

2) podstawę prawną,

3) ścisłe określenie przedmiotu uchwały, środków na jej realizację, organów odpowiedzialnych za jej wykonanie,

4) przepisy przejściowe i uchylające,

5) termin wejścia w życie.

2. Uchwałę podpisuje Przewodniczący Rady lub Wiceprzewodniczący, jeśli przewodniczył obradom.

3. Uchwały ogłaszane są:

1) na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy,

2) na tablicach ogłoszeń w sołectwach,

3) w innych miejscach publicznych,

4) w wojewódzkim dzienniku urzędowym, na zasadach określonych ustawą.

§ 21

Zmiana uchwały następuje w takim samym trybie jak jej uchwalenie.

§ 22

1. Z wnioskiem o podjęcie uchwały przez Radę może wystąpić Radny, Przewodniczący Rady, komisje Rady lub Zarząd Gminy, wskazując jednocześnie przedstawiciela upoważnionego do reprezentowania wnioskodawcy w pracach nad tym projektem.

2. Projekt uchwały, odpowiadający wymogom zawartym w § 20, powinien być przekazany na piśmie do Biura Rady z dołączonym uzasadnieniem, określającym potrzebę podjęcia uchwały, nie później niż na 14 dni przed rozpoczęciem sesji, na której projekt będzie rozpatrywany.

3. Przewodniczący może przekazać projekt do właściwych komisji, a także do Zarządu w celu uzyskania opinii.

W posiedzeniach komisji uczestniczą upoważnieni przedstawiciele wnioskodawców oraz Zarządu.

4. Opinię, o której mowa w ust. 3, przedstawia się na sesji bezpośrednio po zapoznaniu Rady z projektem uchwały.

5. Każdy z wnioskodawców może wycofać projekt uchwały, której był inicjatorem, do momentu jej przegłosowania na posiedzeniu Rady.

VIII. Głosowanie

§ 23

1. Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu Rady, w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi inaczej.

2. W przypadku projektu uchwały porządek głosowania przewiduje w kolejności:

1) głosowanie za odrzuceniem w całości, jeśli taki wniosek został postawiony,

2) głosowanie poprawek ujętych w opiniach komisji i Zarządu lub zgłoszonych na sesji. W pierwszej kolejności głosuje się poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach,

3) głosowanie projektu w całości ze zmianami wynikającymi z przegłosowanych poprawek.

3. Głosowanie tajne odbywa się w przypadkach określonych ustawą.

§ 24

1. Zwykła większość głosów, to taka liczba głosów “za”, która przewyższa co najmniej o jeden głos liczbę głosów “przeciw”.

2. Bezwzględna większość głosów oznacza, iż wymagana jest liczba głosów “za” przewyższająca co najmniej o jeden głos sumę pozostałych ważnie oddanych głosów (“przeciw” i “wstrzymujących się”).

3. Bezwzględna większość głosów ustawowego składu Rady oznacza, iż wymagana jest liczba głosów “za” przewyższająca co najmniej o jeden głos połowę składu Rady.

§ 25

1. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki.

Za głosy oddane uznaje się te, które oddano: “za”, “przeciw” i wstrzymujące się”.

2. Głosowanie imienne odbywa się przez użycie kart do głosowania, podpisanych imieniem i nazwiskiem.

Lista osób głosujących “za”, “przeciw” i “wstrzymujących się” jest załącznikiem do protokołu sesji.

3. W głosowaniu tajnym radni głosują kartkami, przy czym za głosy ważne uznaje się te, które oddano zgodnie z ustalonymi zasadami i na właściwych kartkach.

§ 26

1. Głosowanie jawne przeprowadza Przewodniczący Rady przy pomocy pracownika Biura Rady.

2. Głosowanie tajne i imienne przeprowadza Komisja Skrutacyjna, powołana na sesji spośród radnych.

Komisja Skrutacyjna składa się z Przewodniczącego i co najmniej 2 członków.

IX. Protokoły z sesji Rady Gminy

§ 27

1. Z każdego posiedzenia Rady sporządza się protokół, który powinien zawierać:

1) numer, datę i miejsce posiedzenia oraz numery uchwał,

2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

3) nazwiska nieobecnych członków Rady i Zarządu (usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych) oraz nazwiska osób delegowanych na posiedzenie z Urzędu,

4) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego posiedzenia,

5) porządek obrad,

6) przebieg obrad, streszczenie przemówień i dyskusji oraz teksty zgłoszonych i uchwalonych wniosków,

7) czas trwania posiedzenia,

8) podpisy Przewodniczącego i protokolanta.

2. Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi, a uchwały arabskimi.

3. Nowa numeracja zaczyna się z początkiem każdej kadencji Rady.

4. Protokół przyjmuje się na sesji zwyczajnej w głosowaniu jawnym, jeżeli nie wniesiono do niego zastrzeżeń lub poprawek. O przyjęciu lub odrzuceniu poprawek decyduje Rada bez dyskusji.

5. Radni mają prawo zapoznania się z tekstem protokołu na 3 dni przed sesją, na której protokół będzie zatwierdzany.

§ 28

1. Kopia protokołu powinna być przesłana do Zarządu w ciągu 14 dni od odbycia posiedzenia Rady.

2. Wyciągi z protokołu Zarząd przekazuje zainteresowanym jednostkom organizacyjnym.

3. Protokoły z obrad przechowuje się w Biurze Rady.

4. Każdy mieszkaniec Gminy ma prawo wglądu do protokołów, robienia notatek i odpisów.

§ 29

Od otwarcia sesji do jej zamknięcia na sali obrad znajduje się pracownik Biura Rady, który odpowiada za:

1) listę obecności,

2) protokołowanie obrad,

3) wyłożenie do wglądu protokołu z poprzedniej sesji.

§ 30

Obsługę techniczną Rady zapewnia Biuro Rady Urzędu Gminy.

w tym zakresie:

1) gromadzi projekty uchwał nadesłane lub przedłożone między sesjami,

2) powiela i przekazuje radnym materiały związane z przygotowywaną sesją,

3) zapewnia pomoc techniczną komisjom Rady oraz radnym przygotowującym wystąpienia na sesji,

4) sporządza protokoły z posiedzeń Rady i jej komisji oraz przechowuje je,

5) prowadzi rejestr uchwał rady,

6) prowadzi rejestr aktów prawa miejscowego,

7) prowadzi dokumentację dotyczącą Rady Gminy i jej organów,

8) prowadzi korespondencję Rady oraz gromadzi pisma kierowane do Rady,

9) gromadzi dzienniki i periodyki z zakresu samorządu terytorialnego i udostępnia je radnym,

10) przekazuje radnym informacje o zmianach w ustawach z zakresu samorządu terytorialnego

11) udostępnia protokoły z posiedzeń Rady Gminy i komisji mieszkańcom Gminy, na zasadach określonych w § 25 Statutu Gminy.