Załącznik nr 1 do uchwały Rady Gminy Oława z dnia 26 lutego 2002 r. (poz. 1043)
S T A T U T
GMINY OŁAWA
(tekst jednolity)
C z ę ś ć I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
1. Mieszkańcy Gminy Oława tworzą z mocy prawa wspólnotę samorządową, zwaną dalej Gminą.
2. Mieszkańcy Gminy podejmują rozstrzygnięcia poprzez referendum i wybory w głosowaniu powszechnym lub za pośrednictwem organów Gminy.
3. Odwołanie składu Rady przed upływem kadencji oraz samopodatkowanie mieszkańców na cele publiczne może być rozstrzygnięte wyłącznie w drodze referendum lokalnego.
§ 2
Gmina Oława obejmuje obszar o powierzchni 234 km2.
Granice Gminy określone są na mapie stanowiącej załącznik nr 1 do Statutu.
§ 3
Siedzibą Gminy jest miasto Oława.
§ 4
1. Herb Gminy przedstawia czerwonego koguta w czarnym obrysie, zwróconego w prawo, stojącego z uniesioną nogą. Herb znajduje się w tarczy barwy złotej, z pasem szachowanym srebrno- -czerwonym w czole. Herb stanowi załącznik nr 2 do Statutu.
2. Barwami Gminy są kolory: czerwony i złoty.
§ 5
Gmina posiada osobowość prawną.
§ 6
Podstawowym zadaniem Gminy jest zaspokojenie potrzeb zbiorowych jej mieszkańców we wszystkich formach i sferach oraz dbałość o stały rozwój gospodarczy i społeczny Gminy.
§ 7
1. Gmina wykonuje zadania własne i zlecone na mocy ustaw oraz porozumień zawartych z organami administracji rządowej.
2. Gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego.
§ 8
Organami Gminy są: Rada Gminy i Zarząd Gminy.
§ 9
Gmina może przystąpić do związku z innymi gminami, dla wykonania zadań własnych przekraczających możliwości realizacyjne Gminy, na podstawie uchwały Rady Gminy.
§ 10
Gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, na podstawie uchwały Rady Gminy.
C z ę ś ć II
ORGANIZACJA I TRYB PRACY RADY
R o z d z i a ł 1
Postanowienia ogólne
§ 11
1. Rada Gminy, zwana dalej Radą, jest organem stanowiącym i kontrolnym wspólnoty samorządowej.
2. Rada składa się z 22 radnych.
3. Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego i dwóch Wiceprzewodniczących, w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.
4. Odwołanie Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących następuje na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady w trybie określonym w ust. 3.
5. W przypadku rezygnacji Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rada podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji.
Niepodjęcie uchwały jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji przez Radę Gminy.
6. Do właściwości Rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania Gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.
7. Kadencja Rady Gminy trwa 4 lata, licząc od dnia wyboru.
8. Kompetencje Rady określają ustawy oraz niniejszy Statut.
§ 12
Do wyłącznej właściwości Rady należy:
1) uchwalanie Statutu Gminy,
2) wybór i odwołanie Zarządu, ustalanie wynagrodzeń Przewodniczącego Zarządu, stanowienie o kierunkach działania Zarządu oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,
3) na wniosek Wójta powoływanie i odwoływanie Sekretarza oraz Skarbnika Gminy, który jest głównym księgowym budżetu,
4) uchwalanie budżetu Gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi z tego tytułu,
5) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
6) uchwalanie programów gospodarczych,
7) ustalanie zakresu działania sołectwa, zasad przekazywania mu składników mienia do korzystania,
8) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w ustawach,
9) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:
a) określania zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej,
b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Zarząd,
c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Zarząd w roku budżetowym,
e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez Radę,
f) tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,
g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Zarząd,
h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażenia ich w majątek,
i) określania zasad zbywania i najmu lokali użytkowych oraz mieszkalnych,
j) ustalanie maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Zarząd w roku budżetowym,
10) określanie wysokości sumy, do której Zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
11) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym,
12) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielania na ten cel odpowiedniego majątku,
13) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz do przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,
14) podejmowanie uchwał w sprawach herbu Gminy, nazw ulic i placów oraz innych obiektów,
15) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,
16) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady,
17) podejmowanie uchwał o zaskarżaniu rozstrzygnięć nadzorczych uchwał Rady Gminy.
§ 13
1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez Przewodniczącego w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
2. Na wniosek Zarządu lub co najmniej 1/4 liczby radnych Przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję, określając dzień jej odbycia przypadający w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku.
3. O terminie sesji zawiadamia się radnych pisemnie, co najmniej na 5 dni przed terminem posiedzenia, wskazując miejsce, dzień, godzinę oraz porządek obrad.
Informację o sesji podaje się do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy.
4. Sesja może się składać z jednego lub kilku posiedzeń.
5. Termin dalszych posiedzeń, w ramach jednej sesji, ustala Przewodniczący obrad i zawiadamia ustnie na posiedzeniu.
6. W posiedzeniach Rady mogą brać udział: Sekretarz Gminy, Skarbnik Gminy, osoby upoważnione przez Wójta do referowania spraw i udzielania wyjaśnień oraz sołtysi wsi.
7. Organizację obrad Rady określa Regulamin obrad Rady Gminy Oława stanowiący załącznik nr 4 do Statutu Gminy.
R o z d z i a ł 2
Radny
§ 14
1. Radny stwierdza swoją obecność na posiedzeniu Rady lub komisji, podpisując się na liście obecności.
2. W razie niemożności wzięcia udziału w sesji lub posiedzeniu komisji, której jest członkiem, radny usprawiedliwia swoją nieobecność Przewodniczącemu Rady lub Przewodniczącemu Komisji.
3. Radny nie może brać udziału w głosowaniu w Radzie, w Zarządzie ani w komisji, jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego.
§ 15
1. Radni mogą tworzyć kluby radnych, liczące nie mniej niż 3 radnych.
2. Radny może być członkiem tylko jednego klubu.
3. Powstanie klubu następuje z chwila pisemnego powiadomienia Rady o utworzeniu klubu wraz z załączoną listą składu osobowego klubu.
4. Klubom radnych przysługuje prawo opiniodawcze i wnioskodawcze oraz prawo inicjatywy uchwałodawczej.
5. Za udział w pracach klubu nie przysługuje dieta.
R o z d z i a ł 3
Komisje
§ 16
1. Do pomocy w wykonywaniu swoich zadań Rada powołuje, w drodze uchwały, stałe i doraźne komisje problemowe, a także ustala ich skład osobowy.
2. Każdy radny może brać czynny udział w posiedzeniu komisji, której nie jest członkiem, bez prawa głosowania.
§ 17
Do zadań komisji stałych należy:
1. Kontrolowanie pracy Zarządu i jednostek organizacyjnych Gminy w zakresie spraw, do których komisja została powołana.
2. Rozpatrywanie i opiniowanie spraw przekazanych Komisji przez Radę, Zarząd oraz spraw przedkładanych przez członków komisji.
Zarząd i Wójt mogą przekazywać komisjom sprawy za pośrednictwem Przewodniczącego Rady .
3. Występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz przygotowanie projektów uchwał Rady.
4. Sprawowanie kontroli nad wykonaniem uchwał Rady.
§ 18
Zakres działania komisji doraźnych określa Rada w uchwale o ich powołaniu.
§ 19
Komisje nie mają prawa do rozstrzygnięć w imieniu Rady.
§ 20
1. W skład komisji mogą wchodzić zarówno członkowie Rady jak i osoby spoza Rady. Liczba osób spoza Rady nie może przekraczać połowy składu komisji, z uwzględnieniem § 23 ust. 2 Statutu Gminy.
2. Przewodniczącego i Zastępcę wybiera komisja spośród radnych wchodzących w jej skład.
§ 21
1. Posiedzenia komisji zwołuje i ustala porządek dzienny Przewodniczący Komisji lub jego Zastępca. Informację o posiedzeniu komisji stałych podaje się do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy.
2. Posiedzenia odbywają się zgodnie z planem pracy komisji.
3. Tematyka i plan pracy komisji podlegają akceptacji Rady.
4. Częstotliwość posiedzeń, obecność radnych, terminowość wydawanych opinii przez komisję podlega kontroli Przewodniczącego Rady.
5. W przypadku przekazania przez Radę, Wójta lub Zarząd, za pośrednictwem Przewodniczącego Rady, zagadnienia do opracowania lub zaopiniowania przez odpowiednią komisję, winna ona zająć stanowisko w terminie wskazanym przez Przewodniczącego Rady.
6. W razie powtarzającego się niedotrzymania terminu lub uchylenia się komisji od opracowania lub zaopiniowania zagadnienia oraz zajęcia stanowiska, Przewodniczący Rady może wystąpić do Rady z wnioskiem o zmianę dotychczasowego składu komisji.
7. Gdy dla sformułowania stanowiska komisji konieczne jest przeprowadzenie głosowania, biorą w nim udział wszyscy członkowie komisji.
8. Wójt lub upoważnieni przez niego pracownicy mają obowiązek przekazania komisjom Rady informacji i składania wyjaśnień związanych z tematem posiedzenia komisji.
9. Opinia komisji winna być przedstawiona na piśmie.
§ 22
Rada może powołać następujące komisje stałe:
1. Komisję Finansów i Rozwoju Gospodarczego,
2. Komisję Rolnictwa i Ochrony Środowiska,
3. Komisję Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych,
4. Komisję Przestrzegania Prawa i Porządku Publicznego,
5. Komisję Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej,
6. Komisję Promocji Gminy i Współpracy z Samorządami.
§ 23
1. W celu kontroli działalności Zarządu, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych Gminy Rada powołuje Komisję Rewizyjną.
2. Komisja Rewizyjna składa się z 5 radnych.
3. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej i jego zastępca są wybierani bezpośrednio przez członków Komisji.
4. Do zadań Komisji Rewizyjnej należy:
1) opiniowanie wykonania budżetu Gminy i występowanie z wnioskiem do Rady Gminy w sprawie udzielenia lub nieudzielania absolutorium Zarządowi,
2) sporządzanie opinii w sprawie odwołania Zarządu,
3) przeprowadzanie kontroli Zarządu, podporządkowanych mu jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych Gminy, w oparciu o plan kontroli zatwierdzany przez Radę,
4) wykonywanie innych zadań zleconych przez Radę Gminy w zakresie kontroli.
5. Pracami komisji kieruje Przewodniczący, który zwołuje posiedzenia i proponuje ich porządek.
6. O terminie i przedmiocie posiedzenia członkowie Komisji zawiadamiani są na 7 dni przed posiedzeniem.
W sytuacjach szczególnych posiedzenie może być zwołane w terminie krótszym.
7. Decyzje i wnioski komisja przyjmuje zwykłą większością głosów w głosowaniu, w obecności co najmniej połowy jej składu osobowego.
8. Komisja przeprowadza kontrole na podstawie pisemnego upoważnienia Przewodniczącego Rady określającego:
a) imiona i nazwiska członków,
b) przedmiot i zakres kontroli,
c) termin rozpoczęcia.
9. Komisja zawiadamia pisemnie Wójta i kierownika kontrolowanej jednostki o podjęciu czynności kontrolnych, określając przedmiot, zakres kontroli i datę jej rozpoczęcia.
10. Komisja, kontrolując, zobowiązana jest do:
a) przeprowadzenia kontroli zgodnie z określonym zakresem,
b) przestrzegania przepisów prawa dotyczących tajemnicy państwowej i służbowej,
c) przestrzegania porządku pracy, obowiązującego w kontrolowanej jednostce.
11. W związku z wykonywaną kontrolą komisja ma prawo:
a) wstępu do pomieszczeń i innych obiektów kontrolowanej jednostki,
b) wglądu we wszystkie dokumenty objęte zakresem kontroli,
c) żądania ustnych lub pisemnych wyjaśnień od pracowników kontrolowanej jednostki.
12. Kierownik jednostki kontrolowanej zobowiązany jest do zapewnienia komisji właściwych warunków lokalowych i technicznych.
13. Z przebiegu kontroli komisja sporządza protokół z wnioskami i zaleceniami, który podpisuje kierownik jednostki kontrolowanej oraz członkowie Komisji.
14. Protokół z kontroli komisja przedkłada:
a) Przewodniczącemu Rady,
b) Zarządowi Gminy,
c) kierownikowi jednostki kontrolowanej.
15. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej lub wyznaczony przez niego członek komisji przedstawia wyniki kontroli na sesji Rady Gminy. W razie uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa lub wykroczenia Rada Gminy zadecyduje o przekazaniu sprawy organom ścigania.
16. Zarząd i kierownicy jednostek kontrolowanych zobowiązani są w wyznaczonym terminie zawiadomić Radę o sposobie wykonywania zaleceń i wniosków pokontrolnych.
17. Uprawnienia Komisji Rewizyjnej w zakresie kontroli nie naruszają funkcji kontrolnych innych komisji powołanych przez Radę.
R o z d z i a ł 4
Dostęp do dokumentów
§ 24
1. Działalność organów Gminy jest jawna.
Ograniczenia jawności wynikają z ustaw.
2. Mieszkańcy Gminy mają prawo wstępu na sesje Rady Gminy i posiedzenia jej komisji.
3. Mieszkańcy Gminy maja prawo wglądu do dokumentów, niezastrzeżonych ustawą.
§ 25
1. Dokumenty dotyczące realizacji zadań publicznych przez Gminę udostępniane są przez pracowników merytorycznie odpowiedzialnych, na podstawie pisemnego wniosku.
2. Protokoły z posiedzeń organów Rady Gminy udostępniane są do wglądu:
1) w biurze Rady Gminy – z sesji Rady Gminy i posiedzeń komisji,
2) u Sekretarza Gminy – z posiedzeń Zarządu Gminy.
R o z d z i a ł 5
Akty prawa miejscowego
§ 26
1. Na podstawie upoważnień ustawowych Gminie przysługuje prawo stanowienia aktów prawa miejscowego, obowiązujących na obszarze Gminy.
2. Akty prawa miejscowego ustanawia Rada Gminy w formie uchwał.
3. Akty prawa miejscowego podlegają ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym na zasadach określonych ustawą.
§ 27
1. W przypadku niecierpiącym zwłoki Zarząd Gminy wydaje przepisy porządkowe, w formie uchwały.
2. Uchwała ta podlega zatwierdzeniu na najbliższej sesji Rady Gminy.
3. W razie nieprzedstawienia do zatwierdzenia uchwały, o której mowa w ust. 1, lub odmowy zatwierdzenia, Rada Gminy określa termin utraty jej mocy obowiązującej.
4. Uchwały w sprawie przepisów porządkowych Wójt przekazuje Wojewodzie w ciągu dwóch dni od ich podjęcia.
5. Wójt przesyła przepisy porządkowe do wiadomości wójtom sąsiednich gmin i Staroście Powiatu, następnego dnia po ich ustanowieniu.
C z ę ś ć III
ORGANY WYKONAWCZE
R o z d z i a ł 1
Postanowienia ogólne
§ 28
1. Organem wykonawczym Gminy jest Zarząd Gminy.
2. Zarząd Gminy stanowią:
1) Wójt Gminy jako Przewodniczący Zarządu,
2) Zastępca Wójta jako Zastępca Przewodniczącego Zarządu,
3) pięciu członków.
§ 29
1. Rada wybiera Wójta spośród nieograniczonej liczby kandydatów, bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.
Rada może ogłosić konkurs na stanowisko Wójta oraz określić kwalifikacje wymagane od kandydatów na to stanowisko.
2. Rada wybiera Zastępcę Wójta oraz pozostałych członków Zarządu na wniosek Wójta zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.
3. Odwołanie Wójta i Zarządu następuje w przypadkach i na zasadach określonych w ustawie.
Do czasu wyboru nowego Zarządu obowiązki Zarządu wykonuje dotychczasowy Zarząd.
§ 30
1. Zarząd obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez Wójta, jednak nie rzadziej niż raz w miesiącu.
Wójt ma obowiązek zwołać posiedzenie Zarządu na pisemny wniosek trzech członków Zarządu w terminie 3 dni od daty złożenia wniosku.
2. Posiedzeniom Zarządu przewodniczy Wójt lub w razie nieobecności Wójta jego zastępca.
3. W posiedzeniach Zarządu mogą brać udział Skarbnik i Sekretarz Gminy, bez prawa głosowania.
4. W posiedzeniach Zarządu mają prawo brać udział Przewodniczący i Wiceprzewodniczący Rady, bez prawa głosowania, oraz przewodniczący komisji Rady lub wyznaczeni przez nich członkowie komisji.
§ 31
Oświadczenie woli w imieniu Gminy, w zakresie zarządu mieniem, składają dwaj członkowie Zarządu lub osoba upoważniona przez Zarząd.
R o z d z i a ł 2
Zadania Zarządu
§ 32
Zarząd wykonuje zadania wynikające z funkcji organu wykonawczego Gminy, a w szczególności:
1) przygotowuje projekty uchwał Rady Gminy,
2) wykonuje uchwały Rady Gminy i zadania Gminy określone przepisami prawa,
3) przygotowuje wszelkie sprawy, o których stanowi Rada, w tym zwłaszcza przygotowuje projekt budżetu,
4) informuje Radę i mieszkańców Gminy o założeniach projektu budżetu, kierunkach programu społeczno-gospodarczego i wykorzystaniu środków budżetowych,
5) podejmuje uchwały o koniecznych wydatkach, które nie są uwzględnione w budżecie, bądź też uwzględnione w niedostatecznej wysokości w przypadkach, upoważnienia przez Radę do dysponowania rezerwą ogólną lub celową,
6) decyduje o wszczęciu i rezygnacji ze sporu sądowego oraz ustalaniu warunków ugody w sprawach prywatnoprawnych albo w tych publicznoprawnych, w których na zawarcie takiej ugody zezwalają przepisy prawa,
7) zatwierdza wyniki przetargów przeprowadzonych przez Komisję Przetargową, w trybie ustawy o zamówieniach publicznych,
8) udziela kierownikom jednostek organizacyjnych, pozostających w strukturze Gminy, pełnomocnictwa do zarządzania mieniem tych jednostek oraz udziela zgody kierownikom tych jednostek na czynności przekraczające zakres pełnomocnictwa,
9) określa zakres, w jakim Wójt może powierzyć Sekretarzowi prowadzenie spraw Gminy w swoim imieniu,
10) zatrudnia i zwalnia kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
11) wykonuje zadania zlecone, określone odrębnymi przepisami,
12) składa Radzie okresowe sprawozdania z działalności finansowej Gminy.
§ 33
1. Uchwały Zarządu podpisuje Wójt – Przewodniczący Zarządu oraz pozostali członkowie Zarządu obecni na posiedzeniu.
2. Projekty uchwał przedkładane Radzie Gminy przez Zarząd powinny być zaopiniowane przez radcę prawnego.
§ 34
Zarząd Gminy składa Radzie informację o wykonywanych przez siebie zadaniach, na każdej sesji.
§ 35
1. Zarząd wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Gminy.
2. Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu Gminy określa Regulamin organizacyjny.
3. Szczegółowy tryb pracy Zarządu określa Regulamin, uchwalony przez Radę, na wniosek Zarządu.
R o z d z i a ł 3
Zadania Wójta
§ 36
Do zadań Wójta należy w szczególności:
1. Reprezentowanie Gminy na zewnątrz,
2. Organizowanie pracy Zarządu,
3. Zgłaszanie Radzie wniosków w sprawie kandydatur na stanowiska: Zastępcy Wójta, Sekretarza, Skarbnika i członków Zarządu,
4. Kierowanie bieżącymi sprawami Gminy,
5. Kierowanie pracą Urzędu Gminy,
6. Współpraca z organami sołectw,
7. Podejmowanie czynności należących do kompetencji Zarządu w sprawach niecierpiących zwłoki związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu kraju lub Gminy. Nie dotyczy to zarządzeń porządkowych (art. 41 ust. 2 ustawy),
8. Nawiązanie i rozwiązywanie stosunku pracy z pracownikami samorządowymi na podstawie umowy o pracę lub mianowania,
9. Mianowanie pracowników,
10. Wykonywanie innych czynności wynikających z funkcji kierownika zakładu pracy.
§ 37
1. Zastępca Wójta sprawuje funkcję Wójta w razie jego nieobecności lub niemożności pełnienia przez niego obowiązków.
2. Zastępca Wójta wykonuje zadania powierzone mu przez Wójta, zgodnie z jego wskazówkami i poleceniami.
C z ę ś ć IV
SAMORZĄDOWE JEDNOSTKI POMOCNICZE
R o z d z i a ł 1
Postanowienia ogólne
§ 38
1. Samorządowymi jednostkami pomocniczymi Gminy są sołectwa.
2. Sołectwa tworzy Rada Gminy w drodze uchwały, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy.
3. Projekt podziału obszaru Gminy na jednostki pomocnicze przedstawia Rada Gminy do publicznej konsultacji.
Okres konsultacji trwa 6 tygodni od chwili ogłoszenia projektu we właściwym trybie.
Po upływie tego okresu skorygowany projekt zostaje przedstawiony Radzie Gminy do zatwierdzenia.
4. Zniesienie lub podział jednostki pomocniczej oraz powiększanie jej obszaru może nastąpić z ważnych powodów, z inicjatywy Rady Gminy lub na wniosek właściwych Zebrań Wiejskich.
5. Granice jednostki pomocniczej oraz jej organizację i zakres działania określa Statut Sołectwa, nadany przez Radę Gminy.
6. Wykaz sołectw Gminy zawiera załącznik nr 3 do Statutu Gminy.
R o z d z i a ł 2
Organy sołectwa
§ 39
1. Mieszkańcy sołectwa podejmują decyzje poprzez głosowanie powszechne (referendum) lub za pośrednictwem organów sołectwa.
2. Organem uchwałodawczym w sołectwie jest Zebranie Wiejskie.
3. Organem wykonawczym w sołectwie jest Sołtys.
Działalność Sołtysa wspomaga Rada Sołectwa.
4. Kompetencje Zebrania Wiejskiego i Rady Sołeckiej określa Statut Sołectwa.
5. Wybory do organów sołectwa zarządza i przeprowadza Rada Gminy.
§ 40
1. Zebranie Wiejskie podejmuje uchwały we wszystkich sprawach należących do sołectwa.
2. Zebranie Wiejskie jest uprawnione do podejmowania uchwał w obecności co najmniej Ľ jego członków.
3. Sołtys przekazuje uchwały i kopie protokołu Zebrania Wójtowi w ciągu 7 dni od dnia odbycia zebrania.
§ 41
1. Sołtys i Rada Sołecka wybierani są przez stałych mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania, spośród nieograniczonej liczby kandydatów.
2. Szczegółowe zasady i tryb wyboru Sołtysa i Rady Sołeckiej oraz ich odwołania określa Statut Sołectwa.
§ 42
Rada Sołecka pełni funkcje pomocniczo-doradcze Sołtysa.
§ 43
Kontrolę działalności sołectwa sprawuje Rada Gminy za pośrednictwem właściwych komisji.
R o z d z i a ł 3
Gospodarka finansowa sołectw
§ 44
1. Sołectwo prowadzi gospodarkę finansową na podstawie rocznego planu finansowego uchwalonego przez Zebranie Wiejskie, który stanowi integralną część budżetu Gminy.
W przypadku nieuchwalenia planu finansowego w wyznaczonym terminie Zarząd Gminy ustala plan finansowy sołectwa, o czym informuje Sołtysa i Radę Gminy.
2. Sołectwo uzgadnia plan finansowy i wszelkie jego zmiany z Zarządem Gminy.
Zarząd Gminy może dokonać korekty planu finansowego sołectwa w przypadku naruszenia dyscypliny budżetowej.
3. Sołectwo dysponuje następującymi środkami finansowymi:
1) środkami wydzielonymi w budżecie Gminy,
2) opłatami z tytułu dysponowania i prowadzenia działalności na mieniu komunalnym,
3) dobrowolnymi wpłatami osób fizycznych i prawnych.
Z posiadanych środków finansowych sołectwo pokrywa koszty związane z zadaniami określonymi uchwałą Zebrania Wiejskiego, zgodnymi ze Statutem Sołectwa.
4. Umowy cywilnoprawne w zakresie zadań podpisywane są na wniosek Sołtysa przez Zarząd Gminy, reprezentowany przez Wójta Gminy i po uzyskaniu kontrasygnaty Skarbnika Gminy.
5. Sołectwo może podejmować zobowiązania do wysokości posiadanych środków.
Zobowiązania przekraczające stan własnych środków muszą być uzgadniane z Zarządem Gminy.
6. Komitety do czynów społecznych są nadzorowane i rozliczane przez Urząd Gminy.
§ 45
1. Rada Gminy sprawuje nadzór nad jednostkami pomocniczymi w zakresie wykonywanych zadań.
2. Do podstawowych środków nadzoru należy w szczególności:
– dokonywanie oceny stanu sołectwa na sesji,
– dokonywanie lustracji sołectwa,
– rozpatrywanie sprawozdań z działalności gospodarczej, finansowej i społecznej sołectwa.
3. Działalność finansową sołectwa nadzoruje Skarbnik Gminy.
4. Wójt Gminy i wyznaczeni przez niego pracownicy mają prawo żądania niezbędnych informacji i danych dotyczących funkcjonowania sołectwa.
Mogą ponadto uczestniczyć w posiedzeniach organu sołectwa.
5. Zarząd Gminy i gminne jednostki organizacyjne są zobowiązane uwzględniać uchwały i opinie organów sołectwa, a w razie zajęcia odmiennego stanowiska przedstawić je wraz z uzasadnieniem w ciągu 14 dni.
6. Zarząd Gminy, jeśli uzna uchwały sołectwa za wykraczające poza zakres przekazanych im kompetencji i sprzeczne z prawem, powinien wstrzymać ich realizację.
7. Organy sołectwa mogą wnieść sprzeciw do Zarządu Gminy na postępowanie sprzeczne z pkt. 6, gdy narusza ono istotne interesy mieszkańców.
8. Zarząd Gminy badając sprzeciw:
1) uznaje jego zasadność lub
2) w razie nieuwzględnienia sprzeciwu wnosi sprawę pod obrady Rady Gminy, której uchwała ostatecznie rozstrzyga sprawę.
C z ę ś ć V
MIENIE KOMUNALNE I GOSPODARKA FINANSOWA GMINY
R o z d z i a ł 1
Mienie komunalne
§ 46
1. Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do Gminy oraz mienie innych gminnych osób prawnych.
2. Mieniem komunalnym zarządzają organy Gminy lub inne powołane przez nią podmioty, którym zostało ono przekazane do realizacji celów komunalnych.
3. Podmioty posiadające osobowość prawną samodzielnie decydują o przeznaczeniu i sposobie wykorzystania składników majątkowych w zakresie określonym w aktach prawnych o ich utworzeniu oraz w obowiązujących przepisach.
4. Mieniem pozostającym w zarządzie komunalnych jednostek organizacyjnych, nieposiadających osobowości prawnej, dysponują kierownicy tych jednostek, na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd.
Do czynności przekraczających zakres pełnomocnictwa wymagana jest zgoda Zarządu.
R o z d z i a ł 2
Gospodarka finansowa
§ 47
1. Gmina prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie swojego budżetu.
2. Budżet Gminy uchwalany jest na rok kalendarzowy.
§ 48
1. Projekt budżetu przygotowuje Zarząd Gminy.
2. Bez zgody Zarządu Gminy Rada Gminy nie może wprowadzić w projekcie budżetu Gminy zmian powodujących zwiększenie wydatków nieznajdujących pokrycia w planowanych dochodach lub zwiększenie planowanych dochodów bez jednoczesnego ustanowienia źródeł tych dochodów.
3. Projekt budżetu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami Zarząd przedkłada Radzie, najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
§ 49
Rada określa procedurę uchwalania budżetu oraz rodzaj i szczegółowość niezbędnych materiałów informacyjnych.
§ 50
1. Gospodarka finansowa Gminy jest jawna.
2. Za prawidłową gospodarkę finansową Gminy odpowiada Zarząd.
3. Zarządowi Gminy przysługuje wyłączne prawo:
1) zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez Radę Gminy,
2) emitowania papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielonych przez Radę Gminy,
3) dokonywania wydatków budżetowych,
4) zgłaszania propozycji zmian w budżecie Gminy,
5) dysponowania rezerwami budżetu Gminy,
6) blokowania środków budżetowych, w przypadkach określonych ustawą.
C z ę ś ć VI
PRACOWNICY SAMORZĄDOWI
§ 51
1. Pracownikami samorządowymi na podstawie wyboru są: Wójt Gminy i Zastępca Wójta Gminy.
2. Pozostali członkowie Zarządu nie są pracownikami samorządowymi.
§ 52
1. Wójt dokonuje mianowania pracowników.
2. Mianowaniu podlegają pracownicy samorządowi:
1) zajmujący kierownicze stanowiska, po przepracowaniu w Urzędzie Gminy trzech lat,
2) zajmujący pozostałe stanowiska, po przepracowaniu pięć lat w Urzędzie Gminy,
3) osoby mianowane dotychczas nie tracą statusu pracowników mianowanych.
C z ę ś ć VII
JEDNOSTKI ORGANIZACYJNE
§ 53
1. W celu wykonywania swoich zadań Gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.
2. Wykonywanie zadań publicznych przekraczających możliwości Gminy następuje w drodze współdziałania międzygminnego.
3. Gmina może udzielać pomocy innym jednostkom samorządu terytorialnego, w tym pomocy finansowej.
§ 54
Do jednostek pozostających w strukturze organizacyjnej Gminy należą:
1) Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej – jednostka budżetowa,
2) Przedszkole Publiczne w Bystrzycy – jednostka budżetowa,
3) Gminny Zespół Oświaty – jednostka budżetowa,
4) Gminna Biblioteka Publiczna – jednostka budżetowa,
5) Szkoła Podstawowa w:
– Bystrzycy
– Chwalibożycach
– Drzemlikowicach
– Gać
– Godzikowicach
– Marcinkowicach
– Oleśnicy Małej
– Osieku
– Sobocisku
– Ścinawie Polskiej
– jednostki budżetowe.
6) Gimnazjum w:
– Bystrzycy
– Chwalibożycach
– Siedlcach
– jednostki budżetowe.
C z ę ś ć VIII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 55
1. Uchwalanie Statutu następuje zwykłą większością głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu jawnym.
2. Zmiany w Statucie uchwala się odpowiednio jak w ust. 1.
§ 56
W sprawach nieuregulowanych Statutem decydują ustawy:
1) z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, z późniejszymi zmianami,
2) z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych,
3) z dnia 8 marca 1990 r. – ordynacja wyborcza do rad gmin,
4) z dnia 10 maja 1990 r. – przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych,
5) z dnia 11 października 1991 r. o referendum gminnym,
6) z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych,
7) z dnia 11 kwietnia 2001 r. o zmianie ustaw: o samorządzie gminnym, o samorządzie powiatowym, o samorządzie województwa, o administracji rządowej w województwie oraz o zmianie innych ustaw,
8) z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.