1033

UCHWAŁA RADY GMINY I MIASTA W ŚRODZIE ŚLĄSKIEJ

z dnia 20 lutego 2002 r.

w sprawie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy i miasta Środa Śląska

Na podstawie art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591) oraz art. 4 pkt 1 do 5 i art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132, poz. 622 z późn. zm.) Rada Gminy i Miasta uchwala, co następuje:

§ 1

Ustala się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości oraz górne stawki opłat z tytułu świadczenia usług usuwania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych w postaci “Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy i miasta Środa Śląska”, stanowiącego załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2

Zobowiązuje się Zarząd Gminy i Miasta w Środzie Śląskiej do przestawienia Radzie Gminy i Miasta w Środzie Śląskiej raz w roku informacji i wniosków w zakresie wdrożenia Regulaminu.

§ 3

Traci moc uchwała nr IV/27/97 Rady Gminy i Miasta w Środzie Śląskiej z dnia 22 maja 1997 r. w sprawie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy i miasta Środa Śląska.

§ 4

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Gminy i Miasta w Środzie Śląskiej.

§ 5

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY
RADY GMINY I MIASTA
WALDEMAR WAWRZYŃSKI

Załącznik do uchwały Rady Gminy i Miasta w Środzie Śląskiej z dnia 20 lutego 2002 r. (poz. 1033)

REGULAMIN

UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE

GMINY I MIASTA ŚRODA ŚLĄSKA

§ 1

1. Regulamin ustala szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości znajdujących się na terenie gminy i miasta Środa Śląska oraz górne stawki opłat z tytułu świadczonych usług usuwania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych.

2. Postanowienia Regulaminu są interpretowane i stosowane w zgodzie w szczególności z przepisami ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132, poz. 622 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 62, poz. 628).

§ 2

1. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:

§ 3

Regulamin obowiązuje:

1) właścicieli nieruchomości,

2) kierowników budów,

3) jednostki użytkujące tereny służące komunikacji publicznej,

4) wszystkich korzystających z terenów będących własnością gminy.

§ 4

1. Właściciele nieruchomości są obowiązani do utrzymania porządku, czystości oraz należytego stanu sanitarno-higienicznego nieruchomości.

2. Właściciele nieruchomości albo inne podmioty wskazane ustawą z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach mają obowiązek niezwłocznego oczyszczania ze śniegu i lodu oraz usuwania błota i zanieczyszczeń z chodnika, przy czym za chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą do ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-10/13/02 z dnia 25 marca 2002 r. stwierdzono nieważność § 4 ust. 2 we fra- gmencie “przy czym za chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą do ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości”).

3. Obowiązek określony w ust. 2 dotyczy także innych części nieruchomości służących do użytku publicznego.

§ 5

1. Obowiązek oczyszczania ze śniegu i lodu winien być realizowany przez odgarnięcie w miejsce niepowodujące zakłóceń w ruchu pieszych lub pojazdów i podjęcie działań usuwających lub co najmniej ograniczających śliskość chodnika. Piasek użyty do tych celów należy usunąć z chodnika niezwłocznie po ustaniu przyczyn jego zastosowania.

2. Zanieczyszczenia usuwane z chodników winny być gromadzone w pojemnikach na odpady, z zachowaniem postanowień § 17 ust. 2 i 3.

3. Zakazuje się zgarniania śniegu, lodu, błota lub innych zanieczyszczeń z chodnika na jezdnię.

4. Obowiązki określone w ust. 1–3 dotyczą właścicieli nieruchomości bądź innych podmiotów obciążonych obowiązkiem oczyszczania chodników oraz zarządców dróg.

§ 6

1. Właściciele i posiadacze nieruchomości, na których znajdują się tereny lub obiekty służące do użytku publicznego, mają obowiązek ustawienia na tych terenach lub obiektach koszy na śmieci i systematycznego ich opróżniania, nie dopuszczając do ich przepełnienia.

2. Do czasu pobierania opłat za korzystanie z przystanków komunikacyjnych przez gminę obowiązek ich utrzymania należy do gminy.

§ 7

Na nieruchomościach lub ich częściach, takich jak chodniki, podwórka itp.:

1. Mycie samochodów może się odbywać jedynie wtedy, gdy powstające ścieki odprowadzane są do kanalizacji miejskiej lub gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z wymaganiami niniejszego Regulaminu; w szczególności ścieki takie nie mogą być bezpośrednio odprowadzane do zbiorników wodnych lub do ziemi.

2. Doraźne naprawy z wyłączeniem napraw blacharsko-lakierniczych i regulacje samochodów mogą się odbywać wyłącznie w miejscach do tego celu wyznaczonych, a odpady powstające przy tego typu pracach należy gromadzić w pojemnikach do tego przeznaczonych.

§ 8

1. Odpady komunalne powstające na terenie nieruchomości muszą być gromadzone w urządzeniach odpowiadających wymaganiom określonym w niniejszym Regulaminie, natomiast nieczystości ciekłe, odprowadzane do sieci kanalizacyjnej bądź przydomowej oczyszczalni ścieków, w zbiornikach odpowiadających wymaganiom wynikającym z przepisów odrębnych, w szczególności ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane.

2. Jeżeli na terenie nieruchomości powstają także odpady inne niż komunalne, to muszą być one gromadzone w sposób wyodrębniony od odpadów komunalnych. Zasady gospodarowania takimi odpadami określają przepisy odrębne, a w szczególności ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach.

§ 9

Odpady medyczne i weterynaryjne, powstałe w związku z prowadzoną na terenie danej nieruchomości działalnością w zakresie usług medycznych lub weterynaryjnych, nie mogą być gromadzone w pojemnikach służących do gromadzenia odpadów komunalnych. Szczegółowe zasady postępowania z tymi odpadami określają przepisy odrębne.

§ 10

1. Pojemniki na odpady komunalne drobne należy ustawiać w miejscach łatwo dostępnych zarówno dla ich użytkowników, jak i dla pracowników firmy wywozowej, w sposób niepowodujący nadmiernych uciążliwości i utrudnień dla mieszkańców nieruchomości lub osób trzecich.

2. Pojemniki powinny być ustawiane na równej nawierzchni zabezpieczonej przed zbieraniem się wody i błota. Miejsce ustawienia pojemników właściciel nieruchomości jest obowiązany utrzymywać w czystości.

3. Koszty przygotowania i utrzymania miejsca ustawienia pojemników ponosi właściciel nieruchomości.

4. Przepisy ust. 1–4 stosuje się odpowiednio do ustawiania koszy na odpady ustawianych na drogach publicznych i przystankach komunikacji zbiorowej.

§ 11

1. Właściciel nieruchomości ma obowiązek utrzymywać pojemniki na odpady w takim stanie sanitarnym i technicznym, aby korzystanie z nich mogło odbywać się bez przeszkód i powodowania zagrożeń dla zdrowia użytkowników.

2. Właściciel nieruchomości jest obowiązany zapewnić pracownikom firmy wywozowej dostęp do pojemników w terminie ustalonym w umowie o odbiór, w sposób umożliwiający opróżnienie pojemników bez narażenia na szkodę ludzi, budynków bądź pojazdów.

3. Obowiązki określone w ust. 2 dotyczą także dostępu do urządzeń służących do gromadzenia nieczystości płynnych.

§ 12

1. Stałe odpady komunalne drobne muszą być usuwane z terenu nieruchomości periodycznie, w terminach uzgodnionych z firmą wywozową, z częstotliwością co najmniej 2 razy w miesiącu.

2. Nieczystości ciekłe muszą być usuwane z nieruchomości z częstotliwością i w sposób gwarantujący, że nie nastąpi wypływ ze zbiornika, zwłaszcza wynikający z jego przepełnienia, a także zanieczyszczenie powierzchni ziemi i wód podziemnych.

§ 13

Na gminnym składowisku odpadów komunalnych w Wojczycach mogą być deponowane odpady wyłącznie z terenu gminy Środa Śląska, dostarczane przez firmy będące gminną jednostką organizacyjną. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-10/13/02 z 25 marca 2002 r. stwierdzono nieważność § 13 we fragmencie “dostarczane przez firmy będące gminną jednostką organizacyjną”).

§ 14

W przypadku gdy właściciele nieruchomości nie wykonują swoich obowiązków zawartych w niniejszym regulaminie, gmina przejmuje ich wykonanie w trybie wykonania zastępczego stosując następujące maksymalne stawki jednorazowych usług:

1) zamiatanie 1 m2 powierzchni 0,80 zł

2) odśnieżanie 1 m2 powierzchni 1,00 zł

3) opróżnianie poj. 1,1 m3 (nieczystości stałych) 45,00 zł

4) opróżnianie poj. 0,11 m3 (nieczystości stałych) 10,00 zł

5) wywóz nieczystości płynnych za 1 m3 15,00 zł

Do każdej kwoty należy doliczyć podatek VAT.

§ 15

Właściciel nieruchomości zapewnia wyposażenie jej w urządzenia służące do gromadzenia odpadów komunalnych poprzez zakup takich urządzeń, wydzierżawianie od firmy wywozowej lub gminy lub inny sposób ustalony w drodze umowy z firmą wywozową lub innym podmiotem.

§ 16

1. Odpady komunalne drobne mogą być gromadzone jedynie w zamkniętych i szczelnych pojemnikach lub kontenerach, wyłącznie do tego celu przeznaczonych.

2. Pojemniki służące do gromadzenia odpadów komunalnych drobnych mogą mieć pojemność od 110 l do 240 l, a kontenery od 5 m3 do 8 m3.

3. Pojemniki na odpady komunalne drobne służą wyłącznie do gromadzenia tego rodzaju odpadów.

4. W sytuacjach wyjątkowego krótkotrwałego zwiększenia ilości odpadów komunalnych dozwolone jest gromadzenie ich w szczelnych workach z tworzywa.

5. Kosze na odpady, ustawiane na drogach publicznych, przystankach komunikacyjnych oraz innych terenach użytku publicznego, powinny odpowiadać następującym wymaganiom:

– ustawione w miejscu widocznym,

– ustawione w miejscu niekolidującym z ruchem pieszych,

– ustawione w miejscu łatwo dostępnym dla firmy wywozowej.

§ 17

1. Właściciel nieruchomości ma obowiązek utrzymywać pojemniki na odpady w takim stanie sanitarnym i technicznym, aby korzystanie z nich mogło odbywać się bez przeszkód i powodowania zagrożeń dla zdrowia użytkowników, a w szczególności ma obowiązek utrzymywania ich w czystości oraz co najmniej raz na kwartał dezynfekowania.

2. Zabrania się gromadzenia w pojemnikach na odpady komunalne śniegu, lodu, gorącego popiołu i żużla, gruzu budowlanego, szlamów, substancji toksycznych, żrących i wybuchowych, a także odpadów z działalności gospodarczej.

3. Zabrania się spalania w pojemnikach jakichkolwiek odpadów komunalnych (także suchych odpadów roślinnych).

4. Obowiązki określone w ust. 1–3 stosuje się odpowiednio do koszy na odpady, ustawianych na drogach publicznych, przystankach komunikacyjnych oraz innych terenach użytku publicznego.

§ 18

Odpady komunalne wielkogabarytowe powinny być gromadzone w wydzielonym miejscu na terenie nieruchomości, w sposób nieutrudniający korzystania z nieruchomości przez osoby do tego uprawnione i usuwane możliwie jak najszybciej, w terminach uzgodnionych z firmą wywozową lub podmiotem prowadzącym zakład ich utylizacji.

§ 19

1. Właściciel nieruchomości jest obowiązany do zawarcia umowy na odbiór odpadów stałych i płynnych powstających na tej nieruchomości. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego stwierdzono nieważność § 19 ust. 1).

2. Właściciel nieruchomości obowiązany jest do pobierania, przechowywania i okazywania na zasadach określonych w ustawie z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach dowodów usunięcia stałych i płynnych odpadów komunalnych w sposób zgodny z postanowieniami tejże ustawy.

§ 20

1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do prowadzenia selektywnej zbiórki następujących odpadów:

– szkło,

– papier,

– plastik.

2. Dla potrzeb selektywnej zbiórki odpadów stosuje się pojemniki odpowiadające ogólnym warunkom określonym w niniejszym Regulaminie, z tym że pojemniki te powinny być utrzymane w następującej kolorystyce:

– niebieski – papier,

– zielony – szkło,

– siatka ocynkowana – żółta – plastik.

§ 21

1. Pojemniki do selektywnej zbiórki odpadów nieodpłatnie udostępnia gmina.

2. Selektywna zbiórka odpadów powinna być przeprowadzona z zachowaniem ogólnych warunków określonych w niniejszym Regulaminie. Szczegółowe zasady selektywnej zbiórki odpadów ustalone zostaną w umowie pomiędzy gminą a firmą wywozową.

§ 22

Osoby będące właścicielami lub opiekunami psów i innych zwierząt domowych są obowiązane do sprawowania właściwej opieki nad tymi zwierzętami, a w szczególności niepozostawiania ich bez dozoru, jeżeli zwierzę nie jest należycie uwiązane lub nie znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym bądź na terenie ogrodzonym w sposób uniemożliwiającym samodzielnie wydostanie się zwierzęcia z niego.

§ 23

1. Na terenie użytku publicznego psy mogą być wyprowadzane tylko na smyczy.

2. Zakazuje się wprowadzania psów lub innych zwierząt do obiektów użytku publicznego, placówek handlowych lub gastronomicznych, jeżeli zakaz taki wynika z wyraźnego oznakowania dokonanego przez właściciela nieruchomości, placówki lub obiektu.

§ 24

1. Właściciele zwierząt domowych oraz gołębi są zobowiązani do usunięcia spowodowanych przez nie zanieczyszczeń na klatkach schodowych lub innych pomieszczeniach budynków służących do użytku publicznego, a także na terenach użytku publicznego, takich jak ulice, chodniki, parki, skwery, zieleńce itp.

2. Zakazuje się wprowadzania psów i innych zwierząt do piaskownic i innych urządzeń służących do zabawy dla dzieci.

§ 25

Wprowadza się całkowity zakaz chowu i utrzymywania zwierząt gospodarskich oraz gołębi na następujących obszarach miasta:

1) w obrębie murów obronnych,

2) w budynkach komunalnych.

§ 26

1. Na terenach pozostałych zwierzęta gospodarskie oraz gołębie mogą być utrzymywane pod warunkiem przestrzegania zasad określonych w niniejszym Regulaminie.

2. Prowadzący hodowlę zwierząt gospodarskich oraz gołębi jest obowiązany zapewnić: